Leefgeld

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:37

Pantykous schreef:
Als er een minderjarig kind bij je in huis woont, als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt.

Of een samenlevingscontract.

Citaat:
Uw echtgenoot of geregistreerde partner is uw toeslagpartner. Ook al staat u niet op hetzelfde adres ingeschreven.

Krijgt u huurtoeslag? En staat u niet op hetzelfde adres ingeschreven als uw echtgenoot of geregistreerde partner? Dan telt hij voor de huurtoeslag niet mee als toeslagpartner, maar voor de andere toeslagen wél.

Is iemand anders uw toeslagpartner?
Hebt u geen echtgenoot of geregistreerde partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. Dit is zo als voor u 1 van de volgende situaties geldt:

U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
U bent partner voor een pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning.
U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar. Is uw medebewoner een onderhuurder? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner.
U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
U was vorig jaar al elkaars toeslagpartner.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/partner/mijn-toeslagpartner

Als je al samenwoont op of voor 1 januari en je daarna toeslag partners wordt, dan wordt het idd vanaf 1 januari. Als je pas later samen bent gaan wonen, dan wordt die datum de 1e van de maand dat je samen bent gaan wonen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:42

_San87_ schreef:
Achterom schreef:

Misschien wel, maar ze leggen de vinger wel op de zere plek... de gemeentes incasseren nu de klappen en iedereen zag dit mijlenver aankomen, behalve dan misschien de gemeentes zelf, maar dat is een andere discussie.
En het kabinet geeft niet thuis, schandalig.

Gemeentes zagen dit ook aankomen, die hebben toentertijd al aangegeven dat dat een ramp zou worden. Maar Politiek Den Haag vond het een prachtig idee.

Nou, nee, de gemeentes zagen het helemaal zitten om het allemaal wel even goed te gaan regelen... want zij zouden het zoveel beter kunnen dan Den Haag, ze hebben echt totaal niet geprotesteerd in die tijd. Integendeel juist.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:43

Achterom schreef:
_San87_ schreef:

Gemeentes zagen dit ook aankomen, die hebben toentertijd al aangegeven dat dat een ramp zou worden. Maar Politiek Den Haag vond het een prachtig idee.

Nou, nee, de gemeentes zagen het helemaal zitten om het allemaal wel even goed te gaan regelen... want zij zouden het zoveel beter kunnen dan Den Haag, ze hebben echt totaal niet geprotesteerd in die tijd. Integendeel juist.

Dan is dat misschien van de gemeente afhankelijk geweest, ik weet nog dat ik in Enschede wel veel meekreeg dat het geen goed idee was.

Anywho, het is gewoon een grote flop en we zijn er allemaal de dupe van.

LadyMadonna

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 17:44

De pest is: “we” willen allemaal van alles, en het liefst zo goedkoop mogelijk. We willen een gymzaal, we willen een bibliotheek, we willen goede oudere zorg, we willen goede thuiszorg, we willen goede gezondheidszorg, maar we willen vooral niet betalen....
Tja, voor niks gaat de zon op....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:49

LadyMadonna schreef:
De pest is: “we” willen allemaal van alles, en het liefst zo goedkoop mogelijk. We willen een gymzaal, we willen een bibliotheek, we willen goede oudere zorg, we willen goede thuiszorg, we willen goede gezondheidszorg, maar we willen vooral niet betalen....
Tja, voor niks gaat de zon op....

In dit geval is dat niet het probleem, het probleem is juist dat de gemeenten gigantisch tekort komen en verantwoordelijk zijn voor al die zaken, terwijl de rijksoverheid bulkt van het geld en het vooral steekt in allerlei onzin. Maar de gemeenten niet tegemoet komt {:)-:(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:50

Het lastige is dat Nederland inderdaad een ‘rijk’ land is, maar alsnog een enorme staatsschuld heeft, dus ze kunnen niet onbeperkt geld blijven uitgeven. Alleen had ik liever gezien dat dat geld in sportzalen werd gestopt ipv in F16 vliegtuigen bijvoorbeeld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 18:08

Gevoelsmatig eens 8nnemiek, maar ik heb er niet voldoende verstand van (anders had ik wel politicus geweest) om te oordelen dat we die F16’s (of destijds de victory boogiewoogie) niet nodig hebben.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:39

Nog even een vraag over het terugbetalen van de huur- of zorgtoeslag als je midden in het jaar geregistreerd partnerschap aangaat. Moet je dan alles wat je in dat jaar gekregen hebt terug betalen of een deel of moet je nog extra gaan terug betalen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:43

Je betaalt terug wat je teveel hebt gekregen over dat jaar, voorgaande jaren heeft dit geen invloed op toen had je immers geen toeslagpartner.
Hoeveel je terugbetaalt hangt af van waar je op basis van het gezamenlijke inkomen recht op hebt.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:46

xmarritw schreef:
Nog even een vraag over het terugbetalen van de huur- of zorgtoeslag als je midden in het jaar geregistreerd partnerschap aangaat. Moet je dan alles wat je in dat jaar gekregen hebt terug betalen of een deel of moet je nog extra gaan terug betalen?

Het hele jaar moet je terugbetalen. Dus ben je in 2019 een geregistreerd partnerschap aangegaan dan moet je alles wat je over heel 2019 teveel gekregen hebt terug betalen. Niet pas vanaf de maand dat je partnerschap in gaat. Ik blijf dat krom vinden trouwens, dat je het volledige jaar terug moet betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:49

ontherun schreef:
xmarritw schreef:

Het hele jaar moet je terugbetalen. Dus ben je in 2019 een geregistreerd partnerschap aangegaan dan moet je alles wat je over heel 2019 teveel gekregen hebt terug betalen. Niet pas vanaf de maand dat je partnerschap in gaat. Ik blijf dat krom vinden trouwens, dat je het volledige jaar terug moet betalen.

Dat is inderdaad heel krom.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:52

Als je daarvoor al samenwoont. Als je nog niet samenwoont daarvoor niet

Citaat:
Vanaf welk moment zijn wij toeslagpartners?
Lees voor
Het hangt ervan af of u daarvoor al samenwoonde:

Woont u al samen en wordt u toeslagpartner?
Dan gebeurt dat met terugwerkende kracht. Het kan zijn dat u of uw partner over die periode dan toeslag moet terugbetalen.

Vanaf wanneer u toeslagpartner wordt, hangt af van hoe lang u al samenwoont.

Uw situatie

Datum waarop u toeslagpartner wordt

Wij woonden dit jaar op 1 januari al samen: U wordt met terugwerkende kracht toeslagpartner vanaf 1 januari.

Wij zijn dit jaar ná 1 januari gaan samenwonen: U wordt met terugwerkende kracht toeslagpartner vanaf de 1e van de maand nadat u op hetzelfde adres bent gaan wonen. Of vanaf de dag van samenwonen als dat op de 1e was.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:53

ontherun schreef:
xmarritw schreef:

Maar waarom zou je dan in het begin van het jaar je toeslagen al stop zetten als je toch niet meer moet terug betalen dan dat je gekregen hebt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:00

Omdat mensen het opmaken, xmarritw. ;) Dus dan moeten ze het jaar erna terugbetalen en krijg je niks of minder, terwijl je bij stopzetten dus niks hoeft te betalen of een gedeelte krijgt.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:22

Omdat je over het algemeen die toeslagen inderdaad gebruikt waar ze voor zijn, om je zorgverzekering of huur deels mee te betalen en het dus niet op een spaarder zet. Met andere woorden, het jaar erop komt de terugbetaling bovenop al je andere vaste lasten die al hoger zijn door geen toeslag meer

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:46

Maar goed ook eigenlijk, want anders krijgen mensen die het niet nodig hebben het dus.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:06

MyWishMax schreef:
Maar goed ook eigenlijk, want anders krijgen mensen die het niet nodig hebben het dus.

Ja en nee. Als jij twee verdiener bent en je wordt ziek en kan niet meer werken, dan valt er al een inkomen (gedeeltelijk) weg, en heb je als zieke partner geen recht op welke toeslag dan ook, ook al is je inkomen tot ver onder het minimumloon gedaald.
De gezonde partner wordt geacht de andere te onderhouden. Als je met één inkomen niet alles meer kunt betalen heb je pech en moet je maar zien dat je verhuist ofzo (en hoe makkelijk is dat tegenwoordig)
Het maakt ook niet uit of de zieke partner 40 jaar hard gewerkt heeft, het gezamenlijk inkomen telt, dus zieke partner heeft nergens meer recht op.
Wel extra zorgkosten uiteraard, dus een zorgtoeslag zou toch heel goed uitkomen.
Dus soms kunnen mensen het heel hard nodig hebben, maar helaas.
Ben het er mee eens dat mensen die het echt niet nodig hebben, het ook niet moeten krijgen. Maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld kinderbijslag bij mensen waar bijvoorbeeld 6000 netto per maand aan loon binnenkomt. Jij betaalt met je bijstand mee aan die kinderbijslag waar die mensen vervolgens lekker van op vakantie gaan.
(Ik ken dit voorbeeld letterlijk uit de praktijk)
Nederland heeft best een goed systeem, maar eerlijk is het lang niet altijd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:12

Ik bedoel dus dat mensen het moeten gebruiken. ;) Als je alles opzij zou kunnen zetten, heb je het niet nodig. In jouw voorbeeld zou het niet opzij gezet kunnen worden en is het dus wel nodig, ook al krijgen ze het niet. Ik ken ook zo'n voorbeeld, altijd gewerkt met z'n 2en, 1 wordt ernstig ziek, herstelt daarvan maar zoveel restklachten dat ze overal ontslagen wordt of weer ziek uit valt, maar nergens voor in aanmerking komt.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 00:22

@Nikass,
Hier een goudentip. Je moet nooit maximaal lenen in goede tijden. Want precies wat jij zegt, mocht er een slechte tijd aan komen dan hang je. Eigenlijk leef je boven je stand op deze manier.
Juist als twee verdieners moet makkelijk een hoop kunnen sparen ten opzichte van een 1 verdiener. Kan je dit niet dan doe je echt iets verkeerd.

Nikass schreef:
Maar als iets niet levensbedreigend is, zoals een gebroken hand, dan zal je moeten betalen als je niet verzekerd bent. En je wil niet weten hoeveel mensen er niet verzekerd zijn. Of vindt je dat ook gevalletje eigen schuld, dikke bult?

Een zorgverzekering kost gauw €1.400,- per jaar. Van uit gaan dat een mens 90 wordt gaat om € 126.000,-
Of wel ik snap niet wat er zielig is aan een onverzekerd persoon die zijn eigen kosten moet betalen. Sterker de gene die verzekerd zijn eigenlijk zielig want die zijn vele malen duurder uit.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 06:43

Je kan in Nederland toch niet niet verzekerd zijn? Het is toch verplicht? Ik vind de bedragen voor de zorg wel ook extreem hoog, en dan heb je ook nog een eigen risico. Ik probeer zorg hierdoor soms ook uit te stellen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 06:57

moonsparkle schreef:
Je kan in Nederland toch niet niet verzekerd zijn? Het is toch verplicht? Ik vind de bedragen voor de zorg wel ook extreem hoog, en dan heb je ook nog een eigen risico. Ik probeer zorg hierdoor soms ook uit te stellen.

Dit kan dus wel als je niet betaald. In de link staat het allemaal uitgelegd

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... iet-betaal

Uiteindelijk ben je dus nog slechter af omdat de rekening duurder is. Ook kun je niet overstappen op een goedkopere zorgverzekering totdat je de schuld bij de ander hebt afbetaald

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 07:01

Een aanmelding als wanbetaler bij het CAK is echt iets anders dan onverzekerd zijn.

Het is wel mogelijk om tijdelijk onverzekerd te zijn maar uiteindelijk grijpt het CAK in. Om het CAK te kunnen ontlopen moet je werkelijk overal buiten beeld blijven. Geen woonadres, geen enkel inkomen, geen bankrekening.

https://www.hetcak.nl/regelingen/regeling-onverzekerden

https://www.hetcak.nl/regelingen/regeli ... erzekering

Als je geregistreerd bent als gemoedsbezwaarlijk dan kies je bewust voor het niet afsluiten van je zorgverzekering (en dus onverzekerd te zijn). Hier dien je een verklaring voor aan te leveren. En eigenlijk is dat niet eens echt onverzekerd omdat een belastingbijdrage dient te worden betaald waarvan onder voorwaarden geld kan worden opgevraagd voor medische kosten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 08:25

Snorlex: en die mensen zijn er, die nergens ingeschreven staan, en het zijn er niet weinig. Het is namelijk ook niet eenvoudig om je in te laten schrijven als je geen eigen huisvesting hebt. En om aan eigen huisvesting te komen moet je je eerst in laten schrijven...

MWM ah we agree ;)

Blussem: jammer dat je zo veroordelend en denigrerend reageert. Het is helemaal niet zo dat mensen tot de max hebben geleend en daardoor in de problemen komen. Ja die zijn er óók, maar is niet wat ik in mijn voorbeeld noemde.
Ik ben bang dat je geen idee hebt van schrijnende situaties van gewone mensen, die door allerlei omstandigheden er ineens heel veel slechter voor komen te staan.
Als je dan 40 jaar hard gewerkt hebt maar je hebt een partner, dan zie je niets terug van de belasting die jij 40 jaar hebt betaald. En je mag hopen dat je relatie de druk aan kan, want je bent financieel volledig afhankelijk geworden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 08:38

Blussem schreef:
@Nikass,
Hier een goudentip. Je moet nooit maximaal lenen in goede tijden. Want precies wat jij zegt, mocht er een slechte tijd aan komen dan hang je. Eigenlijk leef je boven je stand op deze manier.
Juist als twee verdieners moet makkelijk een hoop kunnen sparen ten opzichte van een 1 verdiener. Kan je dit niet dan doe je echt iets verkeerd.

Nikass schreef:
Maar als iets niet levensbedreigend is, zoals een gebroken hand, dan zal je moeten betalen als je niet verzekerd bent. En je wil niet weten hoeveel mensen er niet verzekerd zijn. Of vindt je dat ook gevalletje eigen schuld, dikke bult?

Een zorgverzekering kost gauw €1.400,- per jaar. Van uit gaan dat een mens 90 wordt gaat om € 126.000,-
Of wel ik snap niet wat er zielig is aan een onverzekerd persoon die zijn eigen kosten moet betalen. Sterker de gene die verzekerd zijn eigenlijk zielig want die zijn vele malen duurder uit.

Tot je wat krijgt... de ex van mijn neef, Amerikaanse, wonend in Amerika, kreeg borstkanker, geen verzekering.
De aangetaste borst werd verwijderd op een soort overheidsverzekering. Haar andere borst en baarmoeder moesten echter ook verwijderd worden (preventief), en daar was dus geen vergoeding voor.... evenals de reconstructie

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:08

Dat is het risco wat neemt wanneer je niet verzekerd. Echter bedenk ook dat de basis zorg ook niet vergoed.
Ik ben wel benieuwd wat men kwijt was zonder de reconstructie. Het zou mij niet verbazen dat je onder aan de streep alsnog goedkoper uit bent.