Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sneeuwpop schreef:Het zal wel aan mijn vriendengroep liggen, maar de "donkere mensen" die ik ken,zijn pro zwarte piet
Waves schreef:Is deze hier al voorbij gekomen? Blanke oudere dame zegt ‘zwarte piet’ tegen 6- jarig meisje. Wie kan nu serieus beweren dat dit ontzetten leuk is voor zo’n kind? F* toch op. Noem me 1 (!) goede reden waarom zwarte piet niet paars of met roetvegen kan. 1 goede reden. Ik heb er nog geen 1 gelezen hier.
https://m.facebook.com/100007686884893/ ... o&__tn__=R
Cer schreef:Waves schreef:Is deze hier al voorbij gekomen? Blanke oudere dame zegt ‘zwarte piet’ tegen 6- jarig meisje. Wie kan nu serieus beweren dat dit ontzetten leuk is voor zo’n kind? F* toch op. Noem me 1 (!) goede reden waarom zwarte piet niet paars of met roetvegen kan. 1 goede reden. Ik heb er nog geen 1 gelezen hier.
ja die is hier al 2x eerder voorbij gekomen.
Beide keren zie/hoor ik niet dat deze mevrouw dat daadwerkelijk gezegd heeft...
Karl66 schreef:KOZP lokt die tegenstand bewust uit, want door die tegenstand van extreem rechts kunnen ze zichzelf als de onschuldige, redelijke en geweldloze partij neerzetten. Alle redelijke mensen hebben staan walgen bij die aanval laatst in den Haag op KOZP, maar bij KOZP hebben ze echt staan juichen dat hun tegenstanders zo dom waren om dat te doen. Dat geeft hun namelijk de positieve publiciteit die ze nodig hebben. Zonder die tegenstand van extreem rechts, die zich maar al te graag laat provoceren, was KOZP allang als een nachtkaars uitgegaan.
Cer schreef:Waves schreef:Is deze hier al voorbij gekomen? Blanke oudere dame zegt ‘zwarte piet’ tegen 6- jarig meisje. Wie kan nu serieus beweren dat dit ontzetten leuk is voor zo’n kind? F* toch op. Noem me 1 (!) goede reden waarom zwarte piet niet paars of met roetvegen kan. 1 goede reden. Ik heb er nog geen 1 gelezen hier.
Cer schreef:Emmaa_ schreef:Lol nee beetje moeilijk filmen he? Het feit dat ze allebei zo stil zijn zegt imo genoeg.
Onschuldig tot tegendeel bewezen gaat hier dus inderdaad niet op.... goeie ontwikkeling inderdaad.. lol...
_San87_ schreef:Nogal wiedes, het is gezegd voor er gefilmd is. Daarna heeft de moeder de camera erbij gehaald en haar ervaring vastgelegd.
Je zal zo maar op internet staan.
Citaat:Wat moet er bewezen worden dan? Die mensen op het filmpje hebben het gehoord. De moeder, het kind en de persoon die het kind troost.
Cer schreef:_San87_ schreef:Nogal wiedes, het is gezegd voor er gefilmd is. Daarna heeft de moeder de camera erbij gehaald en haar ervaring vastgelegd.
Je zal zo maar op internet staan.
hoe weet jij zo zeker dat het gezegd is?
Buiten dat de moeder haar ervaring niet persé vastlegd, maar als een viswijf tekeer gaat waar haar dochter bij is, en ik denk dat niks zeggen het enige slimme is om escalatie te voorkomen.. Als het al waar is.
Ja inderdaad, je zal zo maar op internet staan... ik vind dat niet grappig en een heel slechte ontwikkeling...Citaat:Wat moet er bewezen worden dan? Die mensen op het filmpje hebben het gehoord. De moeder, het kind en de persoon die het kind troost.
oh ja, zo werkt dat inderdaad...
Ailill schreef:Ik moest er echt goed over nadenken, want ik stoor me al jaren aan deze discussie. Ook binnen dit topic kom ik berichten tegen, waarbij ik denk: Hoe kun je zoiets denken, laat staan zeggen?
Racisme lijkt vaak erg duidelijk, maar is meestal veel minder zichtbaar dan je denkt. Een scheldpartij, spreekkoren of consequent niet uitgenodigd worden op sollicitatie zijn concrete situaties van discriminatie.
Maar de meest gevaarlijke discriminatie is onbewuste discriminatie. Dat vanzelfsprekende vertoningen zo normaal zijn, of een traditie lijken, dat niemand er meer van opkijkt. Want als niemand meer opkijkt worden deze denkbeelden ook onbewust doorgegeven. Ons leven zit vol met onbewuste verwachtingen van anderen gebaseerd op eerste indrukken.
Voor mij is zwarte Piet daar een goed voorbeeld van. Donkere mensen hoeven niet consequent als knecht te worden neergezet tijdens deze festiviteiten. Ook al ervaren veel Nederlanders zwarte Piet niet als discriminatie, het in stand houden van die denkbeelden doet af aan een gebalanceerd beeld en draagt bij aan toekomstige ongelijkheid.
Daarbij komt dat het magisch denken van een kind sterk genoeg is voor een prachtig feest, daar is geen rassenverschil voor nodig.
_San87_ schreef:Beetje jammer dat er nu geridiculiseerd wordt.