Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:26

Vrijstelling leerplicht is een vervelende klus die inderdaad jaarlijks terugkeert. Je moet de voortgang kunnen aantonen enzo.

Moeder was dood voor de verhuizing maar je kunt haar natuurlijk gewoon een tijdje in de vriezer leggen en meenemen en dan begraven. Toen ik een huge vriezer kocht voor de opslag van slachthoeven werd al geïnformeerd of ik een lastige schoonmoeder had ofzo. :+

Forensisch onderzoek is niet als er niet ergens een dooie vermoed wordt, lijkt mij....

IMJ

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:32

Misschien hebben ze haar meegenomen :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:38

IMJ schreef:
Misschien hebben ze haar meegenomen :+

Ik denk van wel inderdaad

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:46

Even een geintje van whatsapp geplukt:
Afbeelding

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:52

Ja die is geinig, die had ik ook ontvangen

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:42

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:52

Lees hier de volledige verklaring van de familie van de vader van het schuilgezin uit Ruinerwold:

https://www.dvhn.nl/drenthe/Lees-hier-d ... 33355.html

De broers, zussen en een zoon van Gerrit Jan van D. (67) hebben in een persverklaring laten weten de politie Noord-Nederland met alles te willen helpen en dat ze verder met rust gelaten willen worden.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:23

Ik vind het zo’n bizar verhaal. Het blijft me bezig houden. Het is niet om sensatiezoeken. Maar ik ben wel echt benieuwd hoe het nou echt precies zit.

Er wordt zoveel geschreven, gezegd en elkaar tegen gesproken. Er komt steeds weer wat bij.

Heb het wel echt heel erg met alle betrokkenen te doen. Vreselijk. Wat een verhaal..

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:31

Karin schreef:
Lees hier de volledige verklaring van de familie van de vader van het schuilgezin uit Ruinerwold:

https://www.dvhn.nl/drenthe/Lees-hier-d ... 33355.html

De broers, zussen en een zoon van Gerrit Jan van D. (67) hebben in een persverklaring laten weten de politie Noord-Nederland met alles te willen helpen en dat ze verder met rust gelaten willen worden.

Drie kinderen zijn acht jaar geleden het gezin in Hasselt ontvlucht? Er wordt toch gezegd dat vader + andere kinderen 9 jaar in deze boerderij hebben gezeten?

Inderdaad, bij iedere informatie die erbij komt, krijg ik meer vragen. Ik deel ook wat jij zegt san4nie, dat het je bezig blijft houden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:32

xChanelx schreef:
Drie kinderen zijn acht jaar geleden het gezin in Hasselt ontvlucht? Er wordt toch gezegd dat vader + andere kinderen 9 jaar in deze boerderij hebben gezeten?

Zes kinderen zaten met vader in de boerderij, maar er zijn nog drie (oudere) kinderen. Acht of negen jaar... Maakt het veel uit?

...en in de verklaring staat dat er nóg een oudere zoon was uit een vorig huwelijk. In totaal tien kinderen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:39

Zou eerste vrouw dan ‘afgedankt’ zijn, te weinig kinderen uit die relatie....
Ik bedoel met afgedankt, echtscheiding.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:43

Misschien ook overleden? Soms gebeuren er dingen die je niet in de hand hebt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:43

10 kinderen.... En daarna ga je dood, wat een leven ;(

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:55

Even inhakend op de leerplicht discussie. Ik ben jaren niet naar school gegaan zonder vrijstelling en heb werkelijk nooit wat van de leerplicht gehoord. In 2018 mijn mavo diploma behaald en kreeg 2 maanden terug pas een brief van de leerplicht dat ze me aan een opleidi ng willen helpen omdat ik dus geen opleiding ga volgen. Ondertussen niet meer leerplichtig.

Dus qua leerplicht kom je hier erg makkelijk vanaf :j

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:30

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 00:29

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:18

Alhoewel we nog maar weinig afweten van de werkelijke omstandigheden waarin deze 'kinderen' leefden, moet ik zeggen dat ik niet zo ontzettend schrik van wat tot nu bekend werd :o

Er is best een grote groep, vaak antroposofisch of gelovig, die zich liefst onttrekt aan de 'gewone' samenleving. Maar onze maatschappij maakt dat grotendeels onmogelijk. Er zijn zat mensen die dromen van zelfvoorzienend leven en hoe dat wél mogelijk is. Als je je kinderen niet (regulier) wilt vaccineren, heb je direct een streepje achter je naam. Met thuisonderwijs speel je jezelf nog meer in de kijker dan wanneer je kinderen naar school gaan. Maar het zal je overtuiging maar zijn, dat school níet het beste voor je kind is (ik kan me daar in vinden).

Mensen met dat dergelijke overtuigingen vertrekken vaak naar het buitenland. Maar dit gezin heeft wellicht mogelijkheden gevonden om het in Nederland mogelijk te maken? Al kunnen 'wij', vanuit de 'gewone' samenleving, daar misschien geen begrip voor opbrengen. En waarschijnlijk gíng het ook te ver, dat gebeurt wel vaker wanneer je weinig tegenspraak meer krijgt vanuit je omgeving.

Dat Jan slechts aarzelend naar buiten stapte en niet meteen groot alarm sloeg toen hij meer vrijheden kreeg, lijkt me niet meer dan normaal. Dat zie je bij veel 'slachtoffers' die in vergelijkbare situaties verkeren. Ook (oudere) kinderen die geen veilige thuissituatie hebben, of vrouwen in zo'n situatie, lopen niet meteen weg als ze de kans hebben. Laat staan als je zoveel jaren afgezonderd bent.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:22

pmarena schreef:
CalipsoLover: je gooit nogal snel met "feiten" die volgens mij helemaal geen feiten zijn.

Dat mag wel "gewoon". Er zijn uiteraard regels, maar kinderen die niet naar een school gaan meteen wegzetten als "de leerplicht niet nakomen is strafbaar" is nogal speculeren want wie weet kregen ze (in eerste instantie) wel vrijstelling vanwege 1 of andere vorm van thuisscholing.

Net als zeggen dat de vader niet de vader is. Op dit moment wijst alles er op voor de gewone man, dat die vader daar dus op bed lag na zijn herseninfarct of wat er ook met die man gebeurd is. En dat die "Jozef de Oostenrijker" het gezin al heel lang kent en er al lang close mee is, en de vader "helpt" nu met het "opvoeden" van de kinderen in de lijn zoals die vader altijd gedaan heeft.

Het "niet aangeven van kinderen" lijkt me ook nogal uit de lucht gegrepen, het lijkt me sterk dat deze kinderen nooit bij de burgerlijke stand zijn aangegeven. Het lijkt er op dat ze pas onder de radar verdwenen zijn nadat moeder gestorven was. Ik ben wel benieuwd of ze voor die tijd wel naar school gingen, gezien alles dat de buurvrouw van destijds vertelt...dat de kinderen met een tasje naar school gebracht leken te worden :)

Het lijkt er "gewoon" op dat de vader nog verder doorgeslagen is in dat sekte gedoe in de jaren nadat zijn vrouw overleed.

Lees het topic even door zou ik dan zeggen voor je denkt dat ik speculeer
Strafbaar = er hangt een sanctie aan, dit betekent niet meteen een gevangenisstraf. Dit kan ook een boete zijn, het verliezen van kindergeld of dergelijke.

"Aangehoude man die 9 jaar met de kinderen in de kelder verbleef, blijkt niet de vader". Het is heel onduidelijk in de pers over wie het nu gaat. Gaat het over de huurder, zogezegde Jozef B, of over de man met de beroerte? Heb dit al eerder gevraagd in het topic, maar niemand leek te reageren of het zelf te weten.
Bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191015_046 ... -de-wereld

Ze bestaan niet (allemaal) in het volksregister, dit schreef zowel Arabesk als xxCYNxx. Het artikel vind ik even niet terug, maar het stond wel op HLN. Dus neen, geen speculaties.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:28

Chubby schreef:
Er is best een grote groep, vaak antroposofisch of gelovig, die zich liefst onttrekt aan de 'gewone' samenleving. Maar onze maatschappij maakt dat grotendeels onmogelijk. Er zijn zat mensen die dromen van zelfvoorzienend leven en hoe dat wél mogelijk is. Als je je kinderen niet (regulier) wilt vaccineren, heb je direct een streepje achter je naam. Met thuisonderwijs speel je jezelf nog meer in de kijker dan wanneer je kinderen naar school gaan. Maar het zal je overtuiging maar zijn, dat school níet het beste voor je kind is (ik kan me daar in vinden).

Mensen met dat dergelijke overtuigingen vertrekken vaak naar het buitenland. Maar dit gezin heeft wellicht mogelijkheden gevonden om het in Nederland mogelijk te maken? Al kunnen 'wij', vanuit de 'gewone' samenleving, daar misschien geen begrip voor opbrengen. En waarschijnlijk gíng het ook te ver, dat gebeurt wel vaker wanneer je weinig tegenspraak meer krijgt vanuit je omgeving.
.

Mooi stukje schrijf je hier...

We hebben een samenleving gecreëerd waarin niet iedereen zich kan vinden, maar waar je wel aan overgeleverd bent of op z'n minst steeds naartoe geduwd wordt.
Veel regels en beperkingen, zoveel mogelijk consumeren, gestimuleerd worden schulden te maken (hypotheken). Ook ik ervaar die onvrijheid en heb daarom vaak veel begrip voor mensen die daarmee willen breken. Zelf probeer ik maar vrijheden tussen de regels door te implementeren.

Wat deze mensen hebben getracht te doen is ergens dus heel begrijpelijk, maar het is duidelijk dat het 'beest' te groot werd om te hanteren. Want wat moet er nou worden van deze kinderen? Daar gaan heel wat uren therapie in zitten vrees ik.... en dan dan nog :-(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:58

Dat mensen zich niet kunnen vinden in de huidige maatschappij, soit... Maar dit besluit voor je kinderen nemen is heeeeeeeel andere koek.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:02

Kinderen heb je toch juist om beslissingen voor te nemen? Iedereen doet dat op de wijze die hen de beste lijkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:04

Janine1990 schreef:
Dat mensen zich niet kunnen vinden in de huidige maatschappij, soit... Maar dit besluit voor je kinderen nemen is heeeeeeeel andere koek.

Ja en nee. Uiteindelijk nemen alle ouders beslissingen voor hun kinderen die met hun eigen visie stroken.

Edit: Luxx was me voor :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:08

Deze discussie is ook geweest in het vaccinatietopic inderdaad.
Ik ben van mening dat 1 van je plichten als ouder is om je kind te leren opgewassen te zijn tegen de maatschappij. Ze daar dus volledig aan onttrekken vind ik een vorm van slecht ouderschap.
Ik snap best dat er ouders zijn die zichzelf en daarmee hun kinderen willen onttrekken aan bepaalde aspecten in de samenleving, of misschien zelfs aan alle. Maar ze er op geen enkele manier mee kennis laten maken vind ik echt onacceptabel.

Maar daarnaast is er in dit geval ook gewoon niet aan de rechten van het kind voldaan, waaronder goed onderwijs. Kinderen hebben geen school gehad en ook geen vrijstelling van leerplicht gekregen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:12

Oh maar dat ben ik ook helemaal met je eens, hoor. Ik schreef ook niet dat ik daarom maar alle keuzes die ouders maken goede beslissingen vind. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:22

secricible schreef:
Deze discussie is ook geweest in het vaccinatietopic inderdaad.
Ik ben van mening dat 1 van je plichten als ouder is om je kind te leren opgewassen te zijn tegen de maatschappij. Ze daar dus volledig aan onttrekken vind ik een vorm van slecht ouderschap.
Ik snap best dat er ouders zijn die zichzelf en daarmee hun kinderen willen onttrekken aan bepaalde aspecten in de samenleving, of misschien zelfs aan alle. Maar ze er op geen enkele manier mee kennis laten maken vind ik echt onacceptabel.

Maar daarnaast is er in dit geval ook gewoon niet aan de rechten van het kind voldaan, waaronder goed onderwijs. Kinderen hebben geen school gehad en ook geen vrijstelling van leerplicht gekregen.

Dit. Exact.