Chubby schreef:Er is best een grote groep, vaak antroposofisch of gelovig, die zich liefst onttrekt aan de 'gewone' samenleving. Maar onze maatschappij maakt dat grotendeels onmogelijk. Er zijn zat mensen die dromen van zelfvoorzienend leven en hoe dat wél mogelijk is. Als je je kinderen niet (regulier) wilt vaccineren, heb je direct een streepje achter je naam. Met thuisonderwijs speel je jezelf nog meer in de kijker dan wanneer je kinderen naar school gaan. Maar het zal je overtuiging maar zijn, dat school níet het beste voor je kind is (ik kan me daar in vinden).
Mensen met dat dergelijke overtuigingen vertrekken vaak naar het buitenland. Maar dit gezin heeft wellicht mogelijkheden gevonden om het in Nederland mogelijk te maken? Al kunnen 'wij', vanuit de 'gewone' samenleving, daar misschien geen begrip voor opbrengen. En waarschijnlijk gíng het ook te ver, dat gebeurt wel vaker wanneer je weinig tegenspraak meer krijgt vanuit je omgeving.
.
Mooi stukje schrijf je hier...
We hebben een samenleving gecreëerd waarin niet iedereen zich kan vinden, maar waar je wel aan overgeleverd bent of op z'n minst steeds naartoe geduwd wordt.
Veel regels en beperkingen, zoveel mogelijk consumeren, gestimuleerd worden schulden te maken (hypotheken). Ook ik ervaar die onvrijheid en heb daarom vaak veel begrip voor mensen die daarmee willen breken. Zelf probeer ik maar vrijheden tussen de regels door te implementeren.
Wat deze mensen hebben getracht te doen is ergens dus heel begrijpelijk, maar het is duidelijk dat het 'beest' te groot werd om te hanteren. Want wat moet er nou worden van deze kinderen? Daar gaan heel wat uren therapie in zitten vrees ik.... en dan dan nog :-(