Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
Nikass schreef:cursebreaker schreef:Hij zal het wel gaan gooien op 'ontoerekeningsvatbaar' en een mildere straf gaan krijgen.
En dan met TBS ook weer uitstapjes mogen gaan maken en dat is dat
Verkoop toch geen onzin. Hij heeft zelf helemaal niets te zeggen over zijn toerekeningsvatbaarheid.
En neerbuigend doen over het tbs systeem is ook niet erg nodig. Van de 50.000 verlof momenten gaan er ongeveer drie niet goed. Het systeem is dus behoorlijk goed.
cursebreaker schreef:Nikass schreef:Verkoop toch geen onzin. Hij heeft zelf helemaal niets te zeggen over zijn toerekeningsvatbaarheid.
En neerbuigend doen over het tbs systeem is ook niet erg nodig. Van de 50.000 verlof momenten gaan er ongeveer drie niet goed. Het systeem is dus behoorlijk goed.
Jeetje, wat een nare ondertoon leg je in jouw reactie zeg terwijl je anderen aanspreekt en dan insinueert dat ze ook geen fijne discussie voeren. Dit is anders een mooi voorbeeld van hoe je zelf ook wel even een andere toon zou kunnen zetten. Misschien dat je mijn reacties veroordelender leest als ik ze neerzet, en dat je vind dat ik neerbuigend overkom (blijven getypte woorden), maar dan kan wel op een meer respectvollere manier gereageerd worden. Zo zet je geen fijne toon neer in de discussies in het topic. Komt in ieder geval behoorlijk aanvallend over, ook al zal dat misschien niet zo bedoeld zijn.
Hij heeft er idd zelf geen invloed op, dat heb ik verkeerd geformuleerd ja. Maar het zou toch niet de eerste keer zijn dat er door advocaten van daders als Thijs, misbruik gemaakt wordt van het gooien op 'ontoerekeningsvatbaarheid' waardoor strafvermindering kan plaatsvinden. Dat gebeurt in elk land wereldwijd, dat de advocaten alles eraan proberen te doen om strafvermindering voor elkaar te krijgen voor hun client en dat ze soms zelfs over lijken gaan om dat te bereiken. Dat is imo geen onzin verkopen.
En dat 49.997 bezoekjes wel goed gaan, betekent dat toch niet dat ik en vele andere burgers zich niet alsnog zorgen mogen maken over de bezoekjes die Wel fout gaan?
En wat jij een goed systeem vind, hoeft een ander niet goed te vinden he Misschien weet ik er inhoudelijk minder vanaf < nouja, weet ik wel zeker, maar dat je een beetje loopt te verkopen dat alles rozengeur en maneschijn is en goed geregeld is komt ook wel erg naïef over. Maar ik ben ook iemand die haar mening kan bijstellen als ze gaandeweg meer leert over de 'andere kant' van een discussie. Maar als er op zo'n manier gereageerd wordt ga ik me verder gewoon erbuiten houden hoor.
Askja schreef:Dus ik vind: geen verlof en geen perspectief op vrijlating voor de echt heftige gevallen (...)
Het recht op leven van eventuele slachtoffers weegt voor mij zwaarder dan het recht op vrijheid van de delinquent/tbs'er.
Nikass schreef:En afgeven op een systeem of de politiek zonder echt te weten hoe iets werkt en zonder met een goed alternatief te komen is gewoon niet constructief.
Askja schreef:Zo moeilijk is het toch niet om de hardcore psychopaten met een of meerdere vreselijke delicten op hun kerfstok eruit te halen? Dat is nu exact het punt waarin ik het huidige systeem echt niet begrijp. Dat het ingewikkeld is om die mensen op te sporen vóórdat ze de kans krijgen te ontsporen, daar kan ik me nog in vinden. Hoewel je toch met enige regelmaat hoort dat de familie al eerder vergeefs aan de bel trok bij politie/zorg omdat ze bang waren dat het mis zou gaan.
Nikass schreef:Askja schreef:Zo moeilijk is het toch niet om de hardcore psychopaten met een of meerdere vreselijke delicten op hun kerfstok eruit te halen? Dat is nu exact het punt waarin ik het huidige systeem echt niet begrijp. Dat het ingewikkeld is om die mensen op te sporen vóórdat ze de kans krijgen te ontsporen, daar kan ik me nog in vinden. Hoewel je toch met enige regelmaat hoort dat de familie al eerder vergeefs aan de bel trok bij politie/zorg omdat ze bang waren dat het mis zou gaan.
Weet jij of het zo is dat juist de mensen met de meest ernstige delicten het vaakst opnieuw de fout ingaan?
Of wil je puur op delict selecteren, waarbij iemand met een milder delict dan wel in aanmerking komt voor verlof en dan misschien een ernstiger delict pleegt?
Als het volgens jou zo eenvoudig is, kom dan eens met een strak plan. Dan kunnen al die mensen die nu betrokken zijn bij de tbs en het blijkbaar allemaal niet snappen, dat even van je overnemen.
Je kunt wel blijven zeuren over mijn toon, maar je bent niet erg goed in enige zelfkritiek. Let even op je eigen denigrerende opmerkingen voordat je commentaar hebt op een ander. Iets met een splinter en een balk weet je wel?
Oh en over aannames gesproken: hoe kom je erbij dat ik een "insider" zou zijn?
Askja schreef:Nikass schreef:Weet jij of het zo is dat juist de mensen met de meest ernstige delicten het vaakst opnieuw de fout ingaan?
Of wil je puur op delict selecteren, waarbij iemand met een milder delict dan wel in aanmerking komt voor verlof en dan misschien een ernstiger delict pleegt?
Als het volgens jou zo eenvoudig is, kom dan eens met een strak plan. Dan kunnen al die mensen die nu betrokken zijn bij de tbs en het blijkbaar allemaal niet snappen, dat even van je overnemen.
Je kunt wel blijven zeuren over mijn toon, maar je bent niet erg goed in enige zelfkritiek. Let even op je eigen denigrerende opmerkingen voordat je commentaar hebt op een ander. Iets met een splinter en een balk weet je wel?
Je stelt je ten eerste nogal nadrukkelijk op als een insider, en ten tweede meen ik mij uit een eerdere, vergelijkbare discussie te herinneren dat je werkzaam bent in de forensische psychiatrie. Maar wellicht is dat niet zo, en in dat geval vind ik dat je hier nogal hoog van de toren blaast.
Op je eerste vraag: ja, ik vind dat hierbij op het delict geselecteerd mag worden. Een meisje/vrouw gruwelijk verkracht en vermoord? Levenslang achter gesloten deuren wat mij betreft. Dat doet een normaal mens namelijk niet, dan ben je ziek in je hoofd en een gevaar voor de samenleving. Daarbij hoeft wat mij betreft niet eens overtuigend aangetoond te worden dat er een recidivegevaar is (dat lijkt me nl. evident).
Meer algemeen: een persoon die herhaaldelijk vervalt in een gedragspatroon van zeer ernstig geweld, in combinatie met een gebrek aan impulscontrole. De achterliggende persoonlijkheidsstoornis aangetoond dmv onderzoek in Pieter Baan Centrum, of, als dat niet mogelijk is, op basis van het getoonde gedragspatroon, evt. aangevuld met verklaringen omtrent dat gedrag vanuit de directe omgeving van betreffende persoon.
Zo duidelijk genoeg?
Nikass schreef:Askja schreef:Zo moeilijk is het toch niet om de hardcore psychopaten met een of meerdere vreselijke delicten op hun kerfstok eruit te halen? Dat is nu exact het punt waarin ik het huidige systeem echt niet begrijp. Dat het ingewikkeld is om die mensen op te sporen vóórdat ze de kans krijgen te ontsporen, daar kan ik me nog in vinden. Hoewel je toch met enige regelmaat hoort dat de familie al eerder vergeefs aan de bel trok bij politie/zorg omdat ze bang waren dat het mis zou gaan.
Weet jij of het zo is dat juist de mensen met de meest ernstige delicten het vaakst opnieuw de fout ingaan?
Nikass schreef:in dit geval (nee, niet opnieuw) heb je gelijk, ik spreek mezelf hier enigszins tegen, of liever gezegd: ik ben niet duidelijk genoeg. Ik bedoel: na het eerste zeer ernstige delict (bijv. verkrachting plus moord) levenslang vastzetten. En ingeval iemand al vastzit (voor wat voor delict dan ook), verspeelt deze persoon bij herhaaldelijk zeer gewelddadig gedrag evrneens het recht op terugkeer in de maatschappij.-Dat is een open deur: als je niet ziek in je hoofd bent krijg je geen tbs
-Ik dacht dat je herhaling te allen tijde wilde voorkomen door ze niet op verlof en nooit meer vrij te laten. Maar dan is er dus geen sprake van een gedragspatroon als je ze na het eerste ernstige delict vast zet. Dus opnieuw spreek je jezelf tegen.
CharleyT schreef:Nikass schreef:Weet jij of het zo is dat juist de mensen met de meest ernstige delicten het vaakst opnieuw de fout ingaan?
Lees al even mee, ken jullie alleen van bijdrages op Bokt en ik denk dat Nikass de balk moet verwijderen Askja het splintertje.
En dan proberen zonder speldenprikken en onder de gordel opmerkingen verder discussieren