Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:24

Suzanne F. schreef:
We houden er wel van om mensen in hokjes te duwen zeg. Hoe bedoel je generaliseren. Je bent niet meteen laagopgeleid, arm en dom als je PVV of FvD wil stemmen. En niet rijk en een eigen bedrijf hoeft te hebben als je VVD stemt. Of uit de biblebelt moet komen om SGP of CU te stemmen.
Waarom zo veroordelend hier?

Zo lees ik hem niet. Het is gewoon een feit dat er veel mensen in de lagere sociaal-economische klassen PVV stemmen (dat is gewoon onderzocht, er komt na elke verkiezingen een rapport uit hierover). Waar Electra op doelt is dat deze mensen, dus 1) de PVV stemmer 2) uit de lagere sociaal-economische klassen, wel leuk PVV stemmen omdat ie een verhaal heeft dat ze aanspreekt maar vervolgens precies niets voor hen doet. Dus alleen mensen die aan die twee voorwaarden voldoen. En dat dat vervelend voor ze is. Snap je?

@Tallie, ik vraag me af hoe je erbij komt dat letterlijk iedereen alleen maar aan het liegen is. Kun je een voorbeeld noemen? Er zijn echt zat mensen die de parlementaire enquete echt niet zo goed uitkomt hoor. En trouwens, wat wil je dan? Geen parlementaire enquete? Dat hele ding in Groningen maar gewoon laten voor wat het is? :+ Nee dat lijkt me leuk. Gisteren in Nieuwsuur: "Hier had een minister over moeten opstappen." En zo is het. Nu komt er gedegen onderzoek naar hoe dit fout heeft kunnen gaan zodat we (hopelijk) ervan leren en wellicht mensen hun verantwoordelijkheid kunnen laten nemen.
@Electra: hij heeft wel een oplossing hoor! 'Meer handen aan het bed', en dat betalen we door 'geen geld meer naar windmolens, innovatie etc.' te doen :o :=

Even iets anders. Gisteren was ook in het nieuws dat de CU en het CDA ineens weer fel tegen het leenstelsel zijn en de basisbeurs terug willen. Goh. Het is bijna alsof het kabinet op het punt staat de meerderheid in de eerste kamer kwijt te raken en zij vast zichzelf veilig willen stellen :o? Het is namelijk niet alsof zij de enigen zijn met dat idee. Dit is destijds ingevoerd door de VVD, D66 en Groenlinks. Voor zover ik weet is elke andere partij in de Kamer óók tegen het leenstelsel. Dus ik hoop dat studenten zich hierdoor niet laten paaien :=

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:49

Magrathea schreef:
@Tallie, ik vraag me af hoe je erbij komt dat letterlijk iedereen alleen maar aan het liegen is. Kun je een voorbeeld noemen? Er zijn echt zat mensen die de parlementaire enquete echt niet zo goed uitkomt hoor. En trouwens, wat wil je dan? Geen parlementaire enquete? Dat hele ding in Groningen maar gewoon laten voor wat het is? :+ Nee dat lijkt me leuk. Gisteren in Nieuwsuur: "Hier had een minister over moeten opstappen." En zo is het. Nu komt er gedegen onderzoek naar hoe dit fout heeft kunnen gaan zodat we (hopelijk) ervan leren en wellicht mensen hun verantwoordelijkheid kunnen laten nemen.
@Electra: hij heeft wel een oplossing hoor! 'Meer handen aan het bed', en dat betalen we door 'geen geld meer naar windmolens, innovatie etc.' te doen :o :=

Wil je aub niet voor mij invullen wat ik wel en niet denk? Dank je wel!

Wat betreft de leugens van Rutte, ik zal een aantal voorbeelden opzoeken en op een later moment posten. De hele politiek liegt de kiezers voor. Links, rechts, midden. Zo zie ik het.

Het komt iedere partij in de coalitie gewoon verdomd goed uit dat er nu een parlementaire enquete komt. Ik constateer dit, dit is mijn mening, als jou een andere mening is toegedaan, prima, maar stop aub even met het door de strot duwen van jouw mening.

2 weken voor de verkiezingen kan het allemaal niet op. Dit had al jaren eerder moeten gebeuren. De mensen in Groningen hebben gewoon letterlijk in de kou gestaan met hun gescheurde, verzakte huizen. Niemand was thuis. En nu, heeeeeeeeeel toevallig 2 weken voor de verkiezing kunnen ze het ineens eens worden. Het gaat er bij mij in ieder geval niet in. En gaat het er bij jou wel in? Prima.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:02

Tallie1979 schreef:
Magrathea schreef:

Wil je aub niet voor mij invullen wat ik wel en niet denk? Dank je wel!

Wat betreft de leugens van Rutte, ik zal een aantal voorbeelden opzoeken en op een later moment posten. De hele politiek liegt de kiezers voor. Links, rechts, midden. Zo zie ik het.

Het komt iedere partij in de coalitie gewoon verdomd goed uit dat er nu een parlementaire enquete komt. Ik constateer dit, dit is mijn mening, als jou een andere mening is toegedaan, prima, maar stop aub even met het door de strot duwen van jouw mening.

2 weken voor de verkiezingen kan het allemaal niet op. Dit had al jaren eerder moeten gebeuren. De mensen in Groningen hebben gewoon letterlijk in de kou gestaan met hun gescheurde, verzakte huizen. Niemand was thuis. En nu, heeeeeeeeeel toevallig 2 weken voor de verkiezing kunnen ze het ineens eens worden. Het gaat er bij mij in ieder geval niet in. En gaat het er bij jou wel in? Prima.

Pardon? Sorry dat ik op je tenen ben gestapt, het was een oprechte vraag. Ik zie het namelijk niet zo. De enquete was een initiatief van Groenlinks, ik zie dus echt niet in hoe andere partijen daar dan ineens op meeliften. Maar goed, dat kan aan mij liggen :+

Ik ben overigens geen Rutte / VVD stemmer en zal dit ook nooit worden, maar ik voer wel graag een zuivere discussie. Wanneer je zegt "iedereen liegt" en ik het daar niet mee eens ben ben ik niet bezig jou een mening door de strot te duwen volgens mij... De bewijslast ligt nu eenmaal bij degene die de claim maakt := En ik vind het nogal wat.
Dat er politici zijn die het niet zo nauw nemen met de waarheid: zeker. Wilders en Baudet zijn er sprekende voorbeelden van in de discussie over klimaatverandering. En dat er politici zijn die bepaalde gebeurtenissen keurig naar hun hand spelen zodat zij er mooi uitkomen, dat is ook zeker waar. Maar doen alsof heel de politiek alleen bestaat uit mensen die geniepig voor hun eigen belang in achterkamertjes de burger leegkloppen: nee. (Sterker nog, als je rijk wil worden moet je zeer zeker niet de politiek in gaan _O- )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:11

Bij kieswijzers staat bij mij pvv toch echt altijd aardig hoog (in de top 3), en ik ben zeker niet laag opgeleid. En ja, ik heb al een paar keer PVV gestemd. En inderdaad als tegenstem. Want de meeste punten kwamen toch overeen met mijn mening. Als je dan blanco stemt, dan zeg je nog steeds niets.
Voor nu wordt het denk ik zo'n noordelijke partij. Die hebben net wat meer overeenkomsten nog.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:17

https://www.hpdetijd.nl/2018-04-21/leug ... ddementie/

Dan heb ik het verder ook niet over het referendum over Oekraïne. Een duidelijk nee, het wordt gewoon terzijde geschoven.

We gaan er dit jaar allemaal op vooruit. Ja, dat hebben we vast allemaal al gemerkt. Het leven is nog nooit zo duur geweest.

Op het moment dat een politicus stemmen kan winnen, zal hij/zij ons vertellen wat we willen horen. Maar voor een politicus hangen er geen consequenties aan het niet nakomen van hun verkiezingsbeloften. Dus men kan een valse belofte doen die onder het mom van "schrappen" weer terzijde worden geschoven. Valse beloftes staan voor mij gelijk aan liegen voor eigen gewin. Misschien voor anderen niet, maar daar heb ik weinig mee te maken, iedereen mag daarin zijn/haar eigen mening hebben. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:32

Tallie1979 schreef:
https://www.hpdetijd.nl/2018-04-21/leug ... ddementie/

Dan heb ik het verder ook niet over het referendum over Oekraïne. Een duidelijk nee, het wordt gewoon terzijde geschoven.

We gaan er dit jaar allemaal op vooruit. Ja, dat hebben we vast allemaal al gemerkt. Het leven is nog nooit zo duur geweest.

Op het moment dat een politicus stemmen kan winnen, zal hij/zij ons vertellen wat we willen horen. Maar voor een politicus hangen er geen consequenties aan het niet nakomen van hun verkiezingsbeloften. Dus men kan een valse belofte doen die onder het mom van "schrappen" weer terzijde worden geschoven. Valse beloftes staan voor mij gelijk aan liegen voor eigen gewin. Misschien voor anderen niet, maar daar heb ik weinig mee te maken. :)

Ok, dank voor je link. Dat met die memo's was inderdaad een fiasco en inmiddels is Pechtold dan ook vertrokken. Verder zou ik inderdaad niemand aanraden om VVD of CDA te stemmen, dus wat dat betreft zitten we op één lijn :Y)

Maar toch: heb je enig idee hoe politiek werkt? Zolang een partij geen absolute meerderheid heeft is het schipperen met standpunten. Dat er nu zoveel versnippering is doet daar niet aan af. (Overigens de reden dat ik voor een ander systeem ben, eentje zonder de traditionele coalitie :j ) Maar zolang een partij als de PVV geen absolute meerderheid heeft gaan ook zij in het huidige systeem compromissen moeten sluiten. En dat doe je dan op punten die niet je prioriteit hebben. Daar kun je veel info uit halen overigens :)

Wat het Oekraïne referendum betreft, dat hele circus was überhaupt een beschamelijke vertoning. 3/4 van de mensen wist niet eens waar het over ging (inclusief de intitiatiefnemers, durf ik te stellen), dus de uitslag was ook nietszeggend. Daarnaast is er rijkelijk gesjoemeld met campagnesubsidies die bedoeld was voor 'neutrale' campagne die dan deels werd toegekend aan GeenStijl, die overduidelijk tegen was (en waar dit op straat ook aan te merken was). Een van de redenen dat een bindend/raadgevend referendum hier gewoon (nog) niet werkt :Y)

Je mag je mening hebben hoor. Geen probleem. Maar ik dacht dat we hier in het topic zaten om een beetje van elkaar te leren, niet om ja en amen te zeggen op elke mening die er langskomt. Da's geen discussie geloof ik.

Electra63

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:37

Magrathea.... politieke topics verlopen nooit heel vriendelijk op Bokt. Mensen voelen zich al snel persoonlijk aangesproken :D

Ik lees meestal op mijn telefoon en ik heb daarom geen zin/tijd om hele lange stukken tekst te schrijven.
Dus meestal haak ik af, na een paar berichten. Het heeft niet zoveel zin

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:39

Electra63 schreef:
Magrathea.... politieke topics verlopen nooit heel vriendelijk op Bokt. Mensen voelen zich al snel persoonlijk aangesproken :D

Ik lees meestal op mijn telefoon en ik heb daarom geen zin/tijd om hele lange stukken tekst te schrijven.
Dus meestal haak ik af, na een paar berichten. Het heeft niet zoveel zin

Sorry, het grijpt me gewoon aan *\o/* En ik vind discussieren wel leuk. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:49

Tallie1979 schreef:
Het leven is nog nooit zo duur geweest.
Dat is niet waar. Manlief en ik hadden het er gisteren over dat er in 50 jaar heel veel is veranderd en dat er ook nog heel veel niet goed genoeg gaat. Wat is er dan veranderd?

1. 50 Jaar geleden gingen de meeste kinderen uit de lagere klasse gelijk na de basisschool naar de huishoudschool of werken. Doorstuderen was er niet bij. Nu zie je dat het onderwijssysteem (helaas te weinig personeel, helaas te lage salarissen) toegankelijk is voor iedereen. Wie voor een dubbeltje geboren is kan wel zeker een kwartje worden!
2. 50 Jaar geleden woonden mensen uit de werkende lagere klasse in zeer kleine donkere huisjes. Vaak met grote gezinnen allemaal op een slaapkamer. Ondanks dat er helaas nog steeds woningnood is, is voor een hele groep mensen de woonkwaliteit enorm verbeterd door de sociale woningbouw verhuur. (moet en kan nog beter want wachttijden zijn te lang).
3. Helaas nog steeds niet voor iedereen weggelegd, maar veel kinderen kunnen naar de kinderopvang, kunnen naar sport- c.q andere clubs en de meeste kinderen hebben fatsoenlijke kleren aan hun lijf en te eten. In de 60 tiger jaren, dus 50 jaar geleden, was dit echt wel anders en rachitis was een belangrijk aandachtspunt in de zuigeling en kleuter zorg.
4. 50 Jaar geleden hadden de dokter, de bovenmeester en de pastoor in een dorp teveel te zeggen en was er veel meer nog als nu een enorme klasse ongelijkheid. (Het kan uiteraard nog beter want het verschil tussen theorie opgeleide mensen en praktisch opgeleide mensen is veel en veels te groot en de theoretisch opgeleide mensen bepalen teveel het hoe en wat→ slechte zaak!).
5. 1957 werd de AOW in het leven geroepen, in 1 januari 1966 werd het eerste ziekenfonds stelsel ingevoerd zodat iedereen voor vergoeding in aanmerking kwam en verzekerd was, in 1968 kwam de AWBZ erbij. Deze wetten hebben gezorgd voor een enorme verbetering met name voor de gezinnen met de lagere inkomsten. Op de AOW na (toen was ik nog niet geboren) kan ik me nog goed de positieve commotie herinneren bij ons thuis toen het ziekenfonds stelsel werd ingevoerd en de AWBZ.
6. Vakanties is voor veel meer mensen weggelegd en niet alleen maar voor de rijke elite.
7. Onze winkels liggen boordevol met producten waar gelukkig een grote groep mensen gebruik van kan maken. De echte honger zoals ik me bij gezinnen nog kan herinneren komt veel minder nu voor.
8. Ook heel belangrijk al 74 jaar leven we in Nederland in vrede en hebben we een democratie. Ook de hoge heren/ dames, politici vallen onder de wet en kunnen voor de rechter gedaagd worden. In veel landen in de wereld is dat onmogelijk want corruptie en criminaliteit vanuit de politici viert hoogtij.

Dus ja er is nog veel te doen, maar er is ook al heel veel bereikt. Ik vind het erg belangrijk om dat perspectief te zien. Het is te simpel om alles maar weg te zetten als leugenaars en als niet goed functionerend. Geloof me, toen ik kind was, 50 jaar geleden, was Nederland veel oneerlijker georganiseerd en was er bij veel mensen grote armoede.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:00

pien_2010 schreef:
Tallie1979 schreef:
Dat is niet waar. Manlief en ik hadden het er gisteren over dat er in 50 jaar heel veel is veranderd en dat er ook nog heel veel niet goed genoeg gaat. Wat is er dan veranderd?

1. 50 Jaar geleden gingen de meeste kinderen uit de lagere klasse gelijk na de basisschool naar de huishoudschool of werken. Doorstuderen was er niet bij. Nu zie je dat het onderwijssysteem (helaas te weinig personeel, helaas te lage salarissen) toegankelijk is voor iedereen. Wie voor een dubbeltje geboren is kan wel zeker een kwartje worden!
2. 50 Jaar geleden woonden mensen uit de werkende lagere klasse in zeer kleine donkere huisjes. Vaak met grote gezinnen allemaal op een slaapkamer. Ondanks dat er helaas nog steeds woningnood is, is voor een hele groep mensen de woonkwaliteit enorm verbeterd door de sociale woningbouw verhuur. (moet en kan nog beter want wachttijden zijn te lang).
3. Helaas nog steeds niet voor iedereen weggelegd, maar veel kinderen kunnen naar de kinderopvang, kunnen naar sport- c.q andere clubs en de meeste kinderen hebben fatsoenlijke kleren aan hun lijf en te eten. In de 60 tiger jaren, dus 50 jaar geleden, was dit echt wel anders en rachitis was een belangrijk aandachtspunt in de zuigeling en kleuter zorg.
4. 50 Jaar geleden hadden de dokter, de bovenmeester en de pastoor in een dorp teveel te zeggen en was er veel meer nog als nu een enorme klasse ongelijkheid. (Het kan uiteraard nog beter want het verschil tussen theorie opgeleide mensen en praktisch opgeleide mensen is veel en veels te groot en de theoretisch opgeleide mensen bepalen teveel het hoe en wat→ slechte zaak!).
5. 1957 werd de AOW in het leven geroepen, in 1 januari 1966 werd het eerste ziekenfonds stelsel ingevoerd zodat iedereen voor vergoeding in aanmerking kwam en verzekerd was, in 1968 kwam de AWBZ erbij. Deze wetten hebben gezorgd voor een enorme verbetering met name voor de gezinnen met de lagere inkomsten. Op de AOW na (toen was ik nog niet geboren) kan ik me nog goed de positieve commotie herinneren bij ons thuis toen het ziekenfonds stelsel werd ingevoerd en de AWBZ.
6. Vakanties is voor veel meer mensen weggelegd en niet alleen maar voor de rijke elite.
7. Onze winkels liggen boordevol met producten waar gelukkig een grote groep mensen gebruik van kan maken. De echte honger zoals ik me bij gezinnen nog kan herinneren komt veel minder nu voor.
8. Ook heel belangrijk al 74 jaar leven we in Nederland in vrede en hebben we een democratie. Ook de hoge heren/ dames, politici vallen onder de wet en kunnen voor de rechter gedaagd worden. In veel landen in de wereld is dat onmogelijk want corruptie en criminaliteit vanuit de politici viert hoogtij.

Dus ja er is nog veel te doen, maar er is ook al heel veel bereikt. Ik vind het erg belangrijk om dat perspectief te zien. Het is te simpel om alles maar weg te zetten als leugenaars en als niet goed functionerend. Geloof me, toen ik kind was, 50 jaar geleden, was Nederland veel oneerlijker georganiseerd en was er bij veel mensen grote armoede.

God ja, als je het zo op een rijtje zet klinkt het wel heftig.

Nou heb ik zelf vooral het idee dat een luxe welvarende levensstijl iets is wat mensen zichzelf opleggen (ik zet voor 30 a 40 euro per week de heerlijkste maaltijden op tafel elke dag - ook na de BTW verhoging. Met heel af en toe uitschieters naar de 45-50 als ik minder netjes ben/er veel op is gegaan). Maar goed, dat is een hele andere discussie.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:17

germie schreef:
Waarom zouden alleen bijstandsmoeders en bejaarden pvv of fvd stemmen? Ik zie dit juist ook veel in de hogere intellectuele groepen.

Inderdaad, in mijn omgeving zie ik veel FVD stemmers, dat zijn bijna allemaal hoogopgeleide lui. Zelf vind ik hem lastig dit keer. Denk toch maar weer VVD. Ik heb niks met veel clubs. FVD, PVV, denk en groenlinks krijgen mijn stem sowieso niet. Christelijk valt af want voor mij hoort geloof niet bij politiek, plus ik ben voor abortus en vaccineren. Dus er blijft weer eens bar weinig over.
Oh en links stemmen doe ik ook niet.

Electra63

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:31

Mooi uiteen gezet Pien +:)+ .
Ik ben van 1963, wij zijn van dezelfde generatie, denk ik ;).
Ik denk dat de onvrede, veelal het gevolg is van internet en Social Media. De wereld is veel groter geworden.
Natuurlijk is Nederland niet perfect, is er armoede en zijn er zorgen over onderwijs, milieu, de zorg, werkgelegenheid en andere zaken.
Ik zou nergens anders willen wonen, zo slecht is het hier niet. Er zijn veel kansen en mogelijkheden hier. En we hebben nog steeds een goed sociaal vangnet, er vallen er altijd mensen buiten de boot. Maar dat was altijd al zo en dat zal altijd gebeuren. Je kan niet 17 miljoen mensen tevreden houden ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 12:53

Uit nieuwsgierigheid, wat vinden jullie hier van?
Dit is die VWO student van 18 die linkse indoctrinatie aankaart en wat door de media dus is opgepakt. Los van Jensen zelf vind ik dit echt wel interessant. Dit staat helemaal los van ontevredenheid en het stemmen zelf.

https://youtu.be/bmIBpLFep8g

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:57

Electra63 schreef:
Mooi uiteen gezet Pien
Dank je wel.
Electra63 schreef:
wij zijn van dezelfde generatie, denk ik
Ja, ik ben iets ouder, klopt.

Electra63 schreef:
Ik denk dat de onvrede, veelal het gevolg is van internet en Social Media. De wereld is veel groter geworden.
Niet alleen. Ik denk dat de opkomst van de islam in Nederland, IS die onlangs verslagen is maar vreselijk huisgehouden heeft mensen bang maakt en heeft gemaakt. Niemand word daar vrolijk van natuurlijk.
Het antwoord vanuit Europa, de overheid is vaak te zwak op zaken die niet deugen omtrent bijvoorbeeld moskeeën e.a. zaken.
Daarnaast is zowat de hele wereld op drift. Je hebt de vluchtelingen die vanwege gevaar voor eigen leven gevlucht zijn en de meeste hebben daar niet zoveel moeite mee.

Dan heb je de Afrikaanse economische vluchtelingen en de mensen die doen alsof ze vluchteling zijn (vaak komende uit Noord Afrika) maar hiernaar toe komen → de asielprocedure ingaan om vervolgens hun slag te proberen te slaan in de criminaliteit en de leefsfeer enorm omlaag halen in de asielcentra waar mensen werken, kinderen wonen etc :n . Deze relatief kleine groep veroorzaakt een enorme overlast.
Dit is wat we allemaal elke dag zien langskomen en mensen willen dat niet (ik ook niet) en het antwoord hierop vanuit de EU, vanuit de regering is buitengewoon zwak. Dit komt omdat het een complexe uitermate moeilijke problematiek is, waar wel een antwoord op zal moeten komen, maar vooralsnog er niet echt lijkt te zijn.

Kijken we alleen maar hoe moeilijk het is om mensen uit te zetten die uitgeprocedeerd zijn. Daar hebben de leidinggevende echt steken laten vallen en dat is een enorme voedingsbode voor angst, ongenoegen en de populisten spelen op die onbehagen gevoelens erg slim in zonder dat ook zij een oplossing weten te bieden (want die hebben zij natuurlijk ook niet) en overdrijven vaak enorm de getallen terwijl het aantal vluchtelingen de laatste vier kwartalen stabiel is gebleven (https://www.werkwijzervluchtelingen.nl/ ... komst.aspx ) en dus roep toeteren ze maar wat.
Inderdaad heb je dan nog social media die overspoelt wordt met leugens, fake nieuws en we krijgen een totaal nieuwe "waarheid" → maar niet heus dus. En de democratische processen staan zwaar onder druk en de ooit zo tolerante fijne Nederlanders en Europeanen veranderen in hun stemgedrag in populisten (1 op de 4 stemt op een populistische partij en dat is enorm zorgelijk).

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:01

Zijn de punten die je aanhaalt ook niet gewoon het verschil tussen verleden en heden.

Je kan beter niet zo ver teruggaan, maar meer in de marge 15-20 jaar blijven en ja dan is het leven echt duurder geworden.

Kijk alleen maar naar de gulden en de euro. Het florijnteken werd gewoon vervangen door het nieuwe euroteken.
Kostte een komkommer 1 gulden, nu is dat 1 euro.

En ja 80 jaar geleden kostte een komkommer ws 5 cent. Maar in die 80 jaar is hij langzaam opgeklommen naar die gulden.
Die 80 jaar is met de komst van de euro ineens in een inflatiepakketje gestopt van enkele jaren en nu betalen we dus veels te veel voor die komkommer.

En dan krijgen we er nu ook ineens weer belasting eroverheen. Dat is gewoon krom.
De gewone mens betaald overal voor, zit in de hoogste belastingschaal en moet overal op bezuinigen en groener gaan leven. Maar de grootverdieners en fabrieken daar wordt niet naar gekeken.

Dus ja ik ben ontevreden, ik ben alleenverdiener, zit overal net tussenin. Ik verdien teveel voor huur- en zorgtoeslag, verdien net teveel voor sociale huur door mijn onregelmatigheidstoeslag en verdien veels te weinig om te kopen. Zonder mijn ORT kom ik niet rond, 2 weken vakantie is aan mij niet besteed. Mijn salaris schiet dan meteen met 2 a 300 euro naar beneden.

Ik wel in de particuliere huur moeten die goud geld vragen voor weinig ruimte.
En ja ik heb 2 pony's en een auto, maar zonder auto geen werk, mag ik dan niet klagen? Ik werk heel hard voor mn geld en doe werk wat niet veel mensen willen en kunnen.

Ik vind dus dat het tijd is dat niet de VVD/ CDA/ PvdA aan de macht te zien maar een andere partij.
We weten niet of we daar beter of slechter van worden, maar ik weet wel dat ik een andere richting wil zien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:07

Electra63 schreef:
Ontevreden mensen zijn vaak mensen met een laag inkomen. Als je dan op 1 van deze 2 partijen stemt, zal je daar niets mee opschieten. Immers dit zijn rechtse partijen.

dat is inderdaad het probleem. Als je dan vervolgens naar het stem gedrag binnen de tweede kamer kijkt dan zie je dat de PVV deze mensen juist tegenwerkt. Ik heb het er ook weleens met verschillende mensen over gehad. Maar het enige wat je er mee bereikt is dat ze dan helemaal niet meer gaan stemmen. Retoriek is wat deze stemmers aan trekt en dat hebben wilders en Baudet heel goed begrepen.

Dat het populisme in Europa zo groot geworden is dat heeft een reden. Kijk ook naar de Brexit en de gele hesjes protesten. Uiteindelijk is het structueel negeren van deze mensen politiek gezien een zeer slechte strategie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:13

Onali schreef:
Dus ja ik ben ontevreden, ik ben alleenverdiener, zit overal net tussenin. Ik verdien teveel voor huur- en zorgtoeslag, verdien net teveel voor sociale huur door mijn onregelmatigheidstoeslag en verdien veels te weinig om te kopen. Zonder mijn ORT kom ik niet rond, 2 weken vakantie is aan mij niet besteed. Mij salaris schiet dan meteen met 2 a 300 euro naar beneden.
Onali dat geld ook voor mij. Wij zijn er enorm op achteruit gegaan de laatste jaren en komen veel moeilijker rond maar we realiseren ons dat we het wel veel beter hebben dan zo lang geleden. Maar de oplossing is niet om op de populistische partijen te gaan stemmen. Maar dit ongenoegen moet de regering wel tot zich nemen.

Shaggy09. Ik vind dat Jesse Klaver niet op de schoolpagina moet komen van een school met de leerlingen. Niet verstandig en hoort ook niet. Eens.

Het voorbeeld van zuiniger doen met....vind ik een heel slecht voorbeeld om dat als linkse propaganda te zien, want zuinig doen met onze omgeving heeft niets met links of rechts te maken. Dus dat kritisch bewustzijn mag je gerust je leerlingen bijbrengen.
Wij gingen vroeger op school de troep opruimen in de wijk. Wij leerden dit ook allemaal al op de middelbare school (was hartstikke KVP hoor) en dat had gewoon te maken met je kinderen fatsoenlijk op te voeden en school vond dat ze daar een taak in hadden en ik vind dat ze die taak nog steeds hebben. Had niets met linkse propaganda te maken maar gewoon met zuinig en bewust omgaan met je omgeving.

Ik vind dat je op school gerust bewust omgaan met gezonde voeding mag lanceren in een project. Maar dit heeft niet alleen met vlees te maken, maar ook met suikers, patat, vettigheid enz. Je mag op school gerust reclame maken voor het eten van groente en fruit en eens een keer die kantine voorraad veranderen. Heeft voor mij niets met groen links te maken, maar gewoon met gezond verstand en gezonde voeding. Kijk eens naar het overgewicht van de jongeren. We gaan de zelfde kant uit als de VS met onze obesitas kinderen. Daar mag best wel wat bewustzijn vanuit scholen en aandacht voor sporten en bewegen tegenover staan. De diabetisch vroeger uiterst zeldzaam, is nu een volksziekte geworden en begint steeds vroeger bij de jeugd https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zi ... betes.html

Hoe dit nu onder de aandacht wordt gebracht vind ik dus erg populistisch en inspelen wederom met leugens op de lagere sentimenten van de mensen. Dit is dus een persoonlijke aanval op groen links waar het totaal niets mee te maken heeft. En zo werkt het populisme!

Eens Loretta.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:26

Shaggy09 schreef:
Uit nieuwsgierigheid, wat vinden jullie hier van?
Dit is die VWO student van 18 die linkse indoctrinatie aankaart en wat door de media dus is opgepakt. Los van Jensen zelf vind ik dit echt wel interessant. Dit staat helemaal los van ontevredenheid en het stemmen zelf.

https://youtu.be/bmIBpLFep8g

Wnl zendt elke dag rechtse propaganda uit. Dus het is niet puur aan links voorbehouden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:40

pien_2010 schreef:
Tallie1979 schreef:

En wat nou als ik na alles uit te hebben gerekend wel ontzettend veel meer betaal en het dus uit mijn eigen ervaring zeg? Kan jij roepen dat het niet zo is, maar ik merk het toch echt wel in mijn knippie.

Tuurlijk ben ik het met je eens dat er heel veel is veranderd sinds 75 jaar geleden. Maar hou er rekening mee dat wij als mens ook veel meer moeten kunnen dan 75 jaar geleden. De prikkels die mensen 75 jaar geleden tijdens het werk moesten verwerken, zijn 100x lager als wat we vandaag de dag moeten kunnen.

Ik kreeg afgelopen januari mijn nieuwe pensioenfonds binnen. De verwachting is dat ik kan werken tot 70,5 jaar. Ik heb er al 20 jaar fulltime werken opzitten. Ik ben dus nog niet eens op de helft!

De enige oplossing voor mij is zelf voorzieningen treffen om op die manier alsnog met 65 jaar te kunnen stoppen. Maar heeee! Dan komt de belastingdienst om de hoek kijken, want spaargeld zit een limiet aan. Kom je boven een bepaald bedrag, dan kan je belasting gaan dokken. Dus je ontkomt er niet aan dan maar door te werken.

En daar wordt ik dus doodziek van. Je kan werken tot je dood neervalt. Of tot je met je rollator naar het werk kunt. En dat is gewoon te wijten aan onze regering. En voor mij zijn de partijen die dan de werk leeftijd terug naar 65 willen brengen, zeer interessant.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:48

De AOW-leeftijd is gekoppeld aan de leedtijdsverwachting. We worden nu eenmaal ouder. Ik stop ook liever met 65 maar het moet wel allemaal betaald worden.
Veel dingen zijn duurder geworden, maar ook de salarissen zijn hoger dan met de gulden.
Ook 40 jaar geleden, werden de boodschappen en andere zaken ieder jaar wat duurder. Niet voor niets hebben we de prijscompensatie.
Waar we wel veel meer geld aan kwijt zijn tegenwoordig is internet en telefonie. Vroeger had een gezin 1 huistelefoon. Nu heeft iedereen een telefoonabonnement, internet, TV met extra pakketten en Netflix en Spotify. Moet je eens uitrekenen wat je daar maandelijks aan kwijt bent ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 14:00

Onali schreef:
Ik vind dus dat het tijd is dat niet de VVD/ CDA/ PvdA aan de macht te zien maar een andere partij.
We weten niet of we daar beter of slechter van worden, maar ik weet wel dat ik een andere richting wil zien.

+1
En roepen doen ze allemaal wel. Rutte net zo goed. Probeert ie de VVD in een leuk daglicht te zetten met zijn slogans. In Nederland staan we dus wél tegenover elkaar, niet naast elkaar. Want de grootverdieners en multinationals hebben het voor het zeggen in kabinet Rutte en de onder/midden klasse zadelen we ondertussen op met nog hogere belastingen en we mogen allemaal inderdaad nog langer doorwerken. Echt hoor, iedere keer vraag ik me weer af hoe die partij zoveel zetels behaald.

Overigens over dat filmpje van Jensen, ik vind Jensen zelf eigenlijk ook propaganda, maar dan rechts, maar wat de jongen zelf vertelt vind ik wel interessant.
Wat betreft het omgaan met de leefomgeving en het stukje voeding vind ik het enerzijds iets wat we moeten aanmoedigen en stimuleren om onze kinderen bij te brengen. Maar waar ik die student gelijk in moet geven, bijvoorbeeld over dat ´week zonder vlees´, is dat ze de leerlingen op die school eigenlijk niet meer de keuze en dus het nadenken geven om wel of geen vlees te eten.
Ik denk dat dat namelijk psychologisch gezien veel meer uithaalt.

En dat keuze geven vind ik dus sowieso belangrijk op scholen. Prima dat de school Trump een l*l vindt, maar laat de leerlingen daar ook gewoon hun mening in hebben en respecteer die ook. Ga geen politieke meningen en standpunten door de strot van leerlingen douwen dmv werkboeken en toetsen enzovoorts.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:03

Electra63 schreef:
De AOW-leeftijd is gekoppeld aan de leedtijdsverwachting. We worden nu eenmaal ouder. Ik stop ook liever met 65 maar het moet wel allemaal betaald worden.
Veel dingen zijn duurder geworden, maar ook de salarissen zijn hoger dan met de gulden.
Ook 40 jaar geleden, werden de boodschappen en andere zaken ieder jaar wat duurder. Niet voor niets hebben we de prijscompensatie.
Waar we wel veel meer geld aan kwijt zijn tegenwoordig is internet en telefonie. Vroeger had een gezin 1 huistelefoon. Nu heeft iedereen een telefoonabonnement, internet, TV met extra pakketten en Netflix en Spotify. Moet je eens uitrekenen wat je daar maandelijks aan kwijt bent ;)

Ja, tuurlijk krijgen we allemaal een belastingverlaging, natuurlijk zijn de salarissen hoger dan in de guldentijd. En ja, de levensverwachting ligt hoger, maar moet men dat dan ook maar meteen afstraffen? Zodra ik mag stoppen met werken, heb ik 50 jaar gewerkt. Ik zit nu op 20 jaar en heb nog nooit een dag zonder werk gezeten. Je wordt gestraft op basis van een verwachting. Wie weet val ik wel om met 69 jaar. Want de verwachting is natuurlijk geen garantie. En voldoe je dan aan eigen voorzieningen, dan is ook dat kassa voor de overheid. Links of rechtsom, je wordt hoe dan ook genaaid.

Dus ja, dan krijg ik wel oren naar een partij welke de leeftijd van 65 in ere wil herstellen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:25

Als je werk je zo tegenstaat dat je gruwt van het idee nog 20 jaar te moeten werken, misschien moet je dan eens wat anders gaan doen. Er is volop werk op dit moment.

Verhoging van de AOW-gerechtigde leeftijd is m.i. onvermijdelijk met het tempo waarin de samenleving vergrijst. Het gros van de senioren is nog zeer vitaal - als ik zie wat die vaak aan vrijwilligerswerk e.d. doen na hun pensionering ...
Wel vind ik dat er een mogelijkheid moet komen om geleidelijk af te bouwen/eerder met pensioen te gaan voor zware beroepen zoals bouwvakkers, wegenbouwers en bepaalde beroepen in de zorg. En dat er meer geïnvesteerd moet worden in goede arbeidsomstandigheden en een fatsoenlijke beloning (zorg, onderwijs, politie).

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 14:30

Electra63 schreef:
Mooi uiteen gezet Pien +:)+ .
Ik ben van 1963, wij zijn van dezelfde generatie, denk ik ;).
Natuurlijk is Nederland niet perfect, is er armoede en zijn er zorgen over onderwijs, milieu, de zorg, werkgelegenheid en andere zaken.
Ik zou nergens anders willen wonen, zo slecht is het hier niet. Er zijn veel kansen en mogelijkheden hier. En we hebben nog steeds een goed sociaal vangnet, er vallen er altijd mensen buiten de boot. Maar dat was altijd al zo en dat zal altijd gebeuren. Je kan niet 17 miljoen mensen tevreden houden ;)

Ik denk niet dat onvrede het gevolg is van Social Media. De onvrede die er heerst momenteel komt vooral voort uit de hoge belastingen, de verhoogde AOW. De tekorten in de zorg, het immigranten beleid, het tekort aan leraren etc.
Ik zie hierbij geen verband met social media. Dit zijn zaken die 20 jaar geleden al aan de orde waren en al zorgen wekte bij sommige Nederlanders, maar waar eigenlijk nooit verandering in is gekomen doordat de VVD en de CDA eigenlijk altijd aan het roer stonden en staan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:38

Askja schreef:
Als je werk je zo tegenstaat dat je gruwt van het idee nog 20 jaar te moeten werken, misschien moet je dan eens wat anders gaan doen. Er is volop werk op dit moment.

Verhoging van de AOW-gerechtigde leeftijd is m.i. onvermijdelijk met het tempo waarin de samenleving vergrijst. Het gros van de senioren is nog zeer vitaal - als ik zie wat die vaak aan vrijwilligerswerk e.d. doen na hun pensionering ...
Wel vind ik dat er een mogelijkheid moet komen om geleidelijk af te bouwen/eerder met pensioen te gaan voor zware beroepen zoals bouwvakkers, wegenbouwers en bepaalde beroepen in de zorg. En dat er meer geïnvesteerd moet worden in goede arbeidsomstandigheden en een fatsoenlijke beloning (zorg, onderwijs, politie).

Ehh, 30 jaar. En ik vind mijn werk super hoor, maar welk werk ik ook zou doen,ik vind mijn vrije tijd altijd leuker. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Dus waarom zou ik in hemelsnaam ander werk gaan zoeken? Ik zit hier prima en heb het ontzettend naar mijn zin. Maar mag ik niet eens ventileren dat ik graag nog een beetje van mijn leven wil genieten na 65? Je hangt er een aparte conclusie aan. :)