Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:De meeste geloven hebben ook wel een zendingsdrang.Dat is dan omdat wij de opdracht van God hebben om (in mijn geval) het Evangelie te verspreiden. Maar ja, dat werd en wordt niet altijd in dank afgenomen.Terwijl het toch echt goed bedoeld is!
poes schreef:Bovendien is die zendingsdrang wel een beetje anders ontstaan e: dat ging om territoriumsuitbreiding en macht en had niets te maken met goeds verspreiden.
Janinevv schreef:De depressies en minder fijne aandoeningen ziektes komen door de zondeval en niet door God, de "duivel" was een engel die gevallen is, hij wilde net zoals God zijn, helaas zijn Eva en Adam er niet ingeslaagd, alles wat niet fijn is komt niet van onze lieve God, daarom kijk ik zo uit naar zijn terugkomst. God overwint het uiteindelijk, dat is zeker zo. Maar hee daar geloof ik in.
Shenavallie schreef:Ik vind het erg moeilijk om aan te horen of te lezen dat 'god almachtig' is. Alles wat positief is, dat zou door god komen. Maar alles wat negatief is, dat komt door de mens zelf. Best wonderlijk als je bedenkt dat de gelovigen beweren dat god de mens gemaakt heeft. In het geval van de depressie (maar natuurlijk alle minder fijne 'aandoeningen' waar een mens werkelijk niets aan kan doen) was hij dus niet echt goed in knutselen. En wat ik raar vind is dat elk geloof een eigen waarheid erop na houdt, het verhaal als een feit neerzet en ondertussen een ander geloof niet accepteert. Als ik aan mijn pinkstergemeente-collega een vraag stel die schijnbaar over het katholieke geloof gaat (ik wil nog wel eens het een en ander aan geloofsregels/denkwijzen per ongeluk door elkaar halen), dan verstijft ze helemaal en wordt kortaf. Waarom? Ik krijg bij die vraag dan een halfbakken antwoord dat ze er niet zoveel over weet. Wordt het dan niet eens tijd dat alle gelovigen de koppen bij elkaar steken, alle plussen en minnen tegen elkaar afstrepen, de vertaling van het verhaal laten voor wat het is en dan tot de conclusie komen dat je elkáár nodig hebt?
Resistance schreef:Janine, kan je die hints benoemen?
Janinevv schreef:Resistance schreef:Janine, kan je die hints benoemen?
Okee, waarom weet bijna iedereen wereld wijd wie Jezus is, waarom schelden we vaak vanuit zijn naam? Waarom gaan we niet over op Mohammed of Boedha?
Daarnaast vindt ik persoonlijk het eindtijd gedeelte (openbaringen) vrij bijzonder en eng tegelijk met dingen die ik nu zie gebeuren wereldwijd.
Dat ik dit echt uit de bijbel kan herhalen nee, ook het boek islam heeft hier hun eigen versie van.
Ik kan het niet helemaal duidelijk uitleggen zo.
Janinevv schreef:Het aparte dan is, de islam is later gekomen dan de bijbel. Waarschijnlijk heeft de belangrijke profeet van hun mohammed? Veel opgepikt en zo zelf geschreven.
Shenavallie schreef:Even een algemene vraag aan de gelovigen in dit topic: het geloof werd vroeger op heel hardhandige wijze aan de man gebracht. Miljoenen mensen zijn bang gemaakt door 'heidenen' te verbranden of op andere wijze te vermoorden. Veel mensen 'geloofden' uit angst. Vandaag de dag nog, weet ik uit vele gesprekken met 'gelovigen'. Hoe denken jullie daarover? Ik kan mij voorstellen dat geen van jullie hier hardop zal zeggen dat hij/zij ook 'gelooft' uit angst, maar ik vraag het mij wel af.
Ik lees morgen weer verder, want ik ben al ver over bedtijd.
Palmera schreef:En dat is wel een dingetje waarvan ik benieuwd ben hoe de gelovigen hier daarin staan:
Alle heilige boeken en geschriften hebben het over naastenliefde en vrede. Toch zijn het juist de gelovigen die elkaar en anderen het hardst de hersens inslaan. Het is een bekend feit dat de meeste oorlogen en aanslagen een religieuze reden hebben.
Ik ben oprecht benieuwd naar jullie gedachtengang.
Shenavallie schreef:Stel er bestaat een god. Hij/zij belt aan en stelt zich voor. Dan kan ik als niet-gelovige zeggen: Goh, wat leuk, dus toch. Wilt u een bak koffie?
Maar stel er bestaat geen god. Voel je je dan als gelovige niet ontzettend genaaid dat het je al die tijd is voorgehouden?
Ibbel schreef:Welke zonden en misstappen? Wie zegt dat ik misstappen of zonden bega? Dat is nogal een aanname, dat niet-gelovigen per definitie zondig zijn...
troi schreef:Maar alle nederlanders, en andere westerlingen gaan sowieso naar de hel. Om de simpele reden dat we enorm rijk zijn..
Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. (Matteüs 19:24)
Dus of je nu wel of niet gelooft het maakt geen donder uit, we zijn hartstikke verdoemd met onze goed gevulde buiken..
Tiggs schreef:Met betrekking tot de openingspost: het probleem zit 'm denk ik niet in het hebben van een geloof zelf, maar in het feit dat je meningen dropt als feiten en deze niet onderbouwt, anders dan dat 'het in de Bijbel staat'. Daar kan iemand gewoon niks mee.
Bokkers als Verootjoo of Blue_eyes zie ik op een heel andere (positievere) manier posten over het geloof.
bigone schreef:Zijn hier ook gelovigen die zich een tijd van het geloof zijn afgestapt en toch weer gelovig zijn geworden??
laetitia schreef:Geldt dat ook voor de priesters die zich vergrijpen aan jonge kinderen? Komen zij in de hemel omdat zij in God geloven?
Shenavallie schreef:Van vergelijkbare orde: bedank niet een of andere god dat iemand een ongeval of wat ook overleefd heeft, maar degene die hem of haar werkelijk gered heeft. Bedank niet een of andere god dat je te vreten op je bord hebt, maar de boeren die er keihard voor moeten werken om de supermarkten gevuld te houden.
Shenavallie schreef:Even een algemene vraag aan de gelovigen in dit topic: het geloof werd vroeger op heel hardhandige wijze aan de man gebracht. Miljoenen mensen zijn bang gemaakt door 'heidenen' te verbranden of op andere wijze te vermoorden. Veel mensen 'geloofden' uit angst. Vandaag de dag nog, weet ik uit vele gesprekken met 'gelovigen'. Hoe denken jullie daarover? Ik kan mij voorstellen dat geen van jullie hier hardop zal zeggen dat hij/zij ook 'gelooft' uit angst, maar ik vraag het mij wel af.
Blue_Eyes schreef:Janinevv schreef:Maar welke angst, ik als christen, zou ik moeten hebben?
Het idee dat als je niet zou geloven, je naar de hel zou gaan en dat je daar zo bang voor bent, dat je daarom maar blijft geloven. Dat idee.
Janinevv schreef:Shenavallie schreef:Even een algemene vraag aan de gelovigen in dit topic: het geloof werd vroeger op heel hardhandige wijze aan de man gebracht. Miljoenen mensen zijn bang gemaakt door 'heidenen' te verbranden of op andere wijze te vermoorden. Veel mensen 'geloofden' uit angst. Vandaag de dag nog, weet ik uit vele gesprekken met 'gelovigen'. Hoe denken jullie daarover? Ik kan mij voorstellen dat geen van jullie hier hardop zal zeggen dat hij/zij ook 'gelooft' uit angst, maar ik vraag het mij wel af.
Die vervolgingen waren als het goed is voor het nieuwe testament, daar had ik begin van de avond ook wat over gezegd dat met die heksen/heidenen later snap ik zelf ook niet helemaal, ze dachten denk ik dat ze de duivel aanbaden? Niet om dat goed te praten.
Maar welke angst, ik als christen, zou ik moeten hebben?
Rytir schreef:Shenavallie schreef:Even een algemene vraag aan de gelovigen in dit topic: het geloof werd vroeger op heel hardhandige wijze aan de man gebracht. Miljoenen mensen zijn bang gemaakt door 'heidenen' te verbranden of op andere wijze te vermoorden. Veel mensen 'geloofden' uit angst. Vandaag de dag nog, weet ik uit vele gesprekken met 'gelovigen'. Hoe denken jullie daarover? Ik kan mij voorstellen dat geen van jullie hier hardop zal zeggen dat hij/zij ook 'gelooft' uit angst, maar ik vraag het mij wel af.
Je vraagt om meningen van gelovigen en dat ben ik niet. Wel interesse in bepaalde sociale cohesie vormen. Geloofsverspreiding was vroeger bloederig, naar en voor eigengewin. Net als even een voorbeeldje; slavernij. Ik ga er even vanuit dat je Nederlandse bent. Hoe sta jij in het slavernij verleden? Dat is namelijk een zelfde soort vraag. We leven in het hier en nu. Vind het geen goede vergelijking.
Janinevv schreef:Okee, waarom weet bijna iedereen wereld wijd wie Jezus is, waarom schelden we vaak vanuit zijn naam?
theadora99 schreef:Indien er bewijs zou zijn dat God niet bestaat (dus geen gebrek aan bewijs dat er wel een God bestaat).