Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:58

Janine, kan je die hints benoemen?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:01

anjali schreef:
De meeste geloven hebben ook wel een zendingsdrang.Dat is dan omdat wij de opdracht van God hebben om (in mijn geval) het Evangelie te verspreiden. Maar ja, dat werd en wordt niet altijd in dank afgenomen.Terwijl het toch echt goed bedoeld is!

Of dat een goed doel is, is niet iedereen zijn mening he?

poes schreef:
Bovendien is die zendingsdrang wel een beetje anders ontstaan e: dat ging om territoriumsuitbreiding en macht en had niets te maken met goeds verspreiden.

Inderdaad, en daarom geen positieve bijsmaak
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 31-07-18 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:02

Janinevv schreef:
De depressies en minder fijne aandoeningen ziektes komen door de zondeval en niet door God, de "duivel" was een engel die gevallen is, hij wilde net zoals God zijn, helaas zijn Eva en Adam er niet ingeslaagd, alles wat niet fijn is komt niet van onze lieve God, daarom kijk ik zo uit naar zijn terugkomst. God overwint het uiteindelijk, dat is zeker zo. Maar hee daar geloof ik in.

Shenavallie schreef:
Ik vind het erg moeilijk om aan te horen of te lezen dat 'god almachtig' is. Alles wat positief is, dat zou door god komen. Maar alles wat negatief is, dat komt door de mens zelf. Best wonderlijk als je bedenkt dat de gelovigen beweren dat god de mens gemaakt heeft. In het geval van de depressie (maar natuurlijk alle minder fijne 'aandoeningen' waar een mens werkelijk niets aan kan doen) was hij dus niet echt goed in knutselen. En wat ik raar vind is dat elk geloof een eigen waarheid erop na houdt, het verhaal als een feit neerzet en ondertussen een ander geloof niet accepteert. Als ik aan mijn pinkstergemeente-collega een vraag stel die schijnbaar over het katholieke geloof gaat (ik wil nog wel eens het een en ander aan geloofsregels/denkwijzen per ongeluk door elkaar halen), dan verstijft ze helemaal en wordt kortaf. Waarom? Ik krijg bij die vraag dan een halfbakken antwoord dat ze er niet zoveel over weet. Wordt het dan niet eens tijd dat alle gelovigen de koppen bij elkaar steken, alle plussen en minnen tegen elkaar afstrepen, de vertaling van het verhaal laten voor wat het is en dan tot de conclusie komen dat je elkáár nodig hebt?

Maar zou je zonder wat je is verteld door de kerk ook een eigen inzicht over minder fijne aandoeningen of mensen die een zonde begaan kunnen geven? Want nu reageer je net als de meeste gelovigen door je te baseren op een verhaal. Het verhaal als feit(en) benoemen - iets waar de meeste niet-gelovigen dus door afhaken. Wat is jouw eigen idee erover, los van wat je uit een boek of van een voorganger ter kennisgeving hebt aangenomen? Daar ben ik oprecht benieuwd naar.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:02

Resistance schreef:

Okee, waarom weet bijna iedereen wereld wijd wie Jezus is, waarom schelden we vaak vanuit zijn naam? Waarom gaan we niet over op Mohammed of Boedha?

Daarnaast vindt ik persoonlijk het eindtijd gedeelte (openbaringen) vrij bijzonder en eng tegelijk met dingen die ik nu zie gebeuren wereldwijd.

Dat ik dit echt uit de bijbel kan herhalen nee, ook het boek islam heeft hier hun eigen versie van.

Ik kan het niet helemaal duidelijk uitleggen zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:05

Janinevv schreef:
Resistance schreef:

Okee, waarom weet bijna iedereen wereld wijd wie Jezus is, waarom schelden we vaak vanuit zijn naam? Waarom gaan we niet over op Mohammed of Boedha?

Daarnaast vindt ik persoonlijk het eindtijd gedeelte (openbaringen) vrij bijzonder en eng tegelijk met dingen die ik nu zie gebeuren wereldwijd.

Dat ik dit echt uit de bijbel kan herhalen nee, ook het boek islam heeft hier hun eigen versie van.

Ik kan het niet helemaal duidelijk uitleggen zo.

Niet kwetsend bedoeld, maar ik vind dit niet echt overtuigende argumenten... eerder iets wat je jezelf blijft vertellen om het echt te maken voor jezelf.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:07

Janinevv schreef:
Het aparte dan is, de islam is later gekomen dan de bijbel. Waarschijnlijk heeft de belangrijke profeet van hun mohammed? Veel opgepikt en zo zelf geschreven.

Maar dat is toch ook zo met het christendom? Zowel het christendom als de islam zijn afgeleid van het joodse geloof en daaruit ontstane boeken. Ik bedoel dat niet belerend overigens. Maar die 3 geloofsstromingen zijn zo verbonden met elkaar. Tot een bepaalde tijd dan, daarna ging ieder geloof zijn eigen weg.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:08

Even een algemene vraag aan de gelovigen in dit topic: het geloof werd vroeger op heel hardhandige wijze aan de man gebracht. Miljoenen mensen zijn bang gemaakt door 'heidenen' te verbranden of op andere wijze te vermoorden. Veel mensen 'geloofden' uit angst. Vandaag de dag nog, weet ik uit vele gesprekken met 'gelovigen'. Hoe denken jullie daarover? Ik kan mij voorstellen dat geen van jullie hier hardop zal zeggen dat hij/zij ook 'gelooft' uit angst, maar ik vraag het mij wel af.

Ik lees morgen weer verder, want ik ben al ver over bedtijd. :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:08

"Shenavallie : ik snap je vraag niet zo goed, zou je hem wat kunnen verduidelijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:09

Er zijn inderdaad in de naam van God een heleboel mensen vermoord. :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:10

Ik zat gisteren naar een docu over noord-korea te kijken, heb daarna nog wat gelezen over hun concentratiekampen.
De gedachte die in me opkwam wat: religie kiezen is eigenlijk ook maar een luxe probleem dat je je enkel in vrije landen kan permiteren. Een groot deel van de mensen zijn enkel bezig met in leven blijven. Tegelijk vroeg ik me af: waarom willen we zo graag leven?
Als ik daar zou wonen zou ik wellicht liever bidden dat die kernbom eindelijk valt zodat ik tenminste naar de hemel kan.
Afschuwelijk omstandigheden. Die hele bevolking verdiend een plaatsje op de eerste rij in het hiernamaals ongeacht of ze geloven of niet.

Schelden met Jezus is een typisch westers ding trouwens. Als dat een hint zou moeten zijn dat hij de ware is dan zou ik eens een wereldreisje aanbevelen om wat meer van de mensheid te zien.
Er zijn dorpen in India die nog nooit een blanke gezien hebben, ik denk niet dat die bij het missen van een doelpunt GVD JC schreeuwen :+

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:11

Shenavallie schreef:
Even een algemene vraag aan de gelovigen in dit topic: het geloof werd vroeger op heel hardhandige wijze aan de man gebracht. Miljoenen mensen zijn bang gemaakt door 'heidenen' te verbranden of op andere wijze te vermoorden. Veel mensen 'geloofden' uit angst. Vandaag de dag nog, weet ik uit vele gesprekken met 'gelovigen'. Hoe denken jullie daarover? Ik kan mij voorstellen dat geen van jullie hier hardop zal zeggen dat hij/zij ook 'gelooft' uit angst, maar ik vraag het mij wel af.

Die vervolgingen waren als het goed is voor het nieuwe testament, daar had ik begin van de avond ook wat over gezegd dat met die heksen/heidenen later snap ik zelf ook niet helemaal, ze dachten denk ik dat ze de duivel aanbaden? Niet om dat goed te praten.

Maar welke angst, ik als christen, zou ik moeten hebben?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:17

Palmera schreef:
En dat is wel een dingetje waarvan ik benieuwd ben hoe de gelovigen hier daarin staan:

Alle heilige boeken en geschriften hebben het over naastenliefde en vrede. Toch zijn het juist de gelovigen die elkaar en anderen het hardst de hersens inslaan. Het is een bekend feit dat de meeste oorlogen en aanslagen een religieuze reden hebben.

Ik ben oprecht benieuwd naar jullie gedachtengang.

Nja, nee, dat is namelijk helemaal geen feit... Dat is een idee dat mensen hebben. Moet je voor de gein maar eens googelen op 'oorzaken van oorlogen'. Echt, macht, geld en landjepik zijn véél grotere oorzaken, wel wordt geloof regelmatig als vlaggetje gebruikt. Maar ook zonder dat excuus zouden er veel elkaar de kop toch wel inslaan.

Shenavallie schreef:
Stel er bestaat een god. Hij/zij belt aan en stelt zich voor. Dan kan ik als niet-gelovige zeggen: Goh, wat leuk, dus toch. Wilt u een bak koffie?
Maar stel er bestaat geen god. Voel je je dan als gelovige niet ontzettend genaaid dat het je al die tijd is voorgehouden?

Nope, want wanneer kom ik daar dan achter? :D En anders ook niet hoor. Ik ben gelukkig zo, het is echt niet dat ik met afgunst kijk naar wat niet-gelovigen allemaal doen.

Ibbel schreef:
Welke zonden en misstappen? Wie zegt dat ik misstappen of zonden bega? Dat is nogal een aanname, dat niet-gelovigen per definitie zondig zijn...

Heb jij nooit een moment dat je denkt 'Hm, dat had ik beter anders kunnen doen'? En daarnaast, wat Shadow zegt is ook een heel goed punt (alles wat je doet heeft impact op de wereld en op mensen).

troi schreef:
Maar alle nederlanders, en andere westerlingen gaan sowieso naar de hel. Om de simpele reden dat we enorm rijk zijn..

Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. (Matteüs 19:24)

Dus of je nu wel of niet gelooft het maakt geen donder uit, we zijn hartstikke verdoemd met onze goed gevulde buiken..

Dat is heul selectief gelezen hè. Want hoe gaat die tekst verder? Vers 25 en 26: "25 Toen de leerlingen dat hoorden, werden ze er ongerust van. Ze vroegen: "Wie kan er dan worden gered?" 26 Jezus keek hen aan en zei: "Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk."

Tiggs schreef:
Met betrekking tot de openingspost: het probleem zit 'm denk ik niet in het hebben van een geloof zelf, maar in het feit dat je meningen dropt als feiten en deze niet onderbouwt, anders dan dat 'het in de Bijbel staat'. Daar kan iemand gewoon niks mee.
Bokkers als Verootjoo of Blue_eyes zie ik op een heel andere (positievere) manier posten over het geloof.

Dank je wel :)

bigone schreef:
Zijn hier ook gelovigen die zich een tijd van het geloof zijn afgestapt en toch weer gelovig zijn geworden??

Nope, maar ik was al niet als gelovige begonnen :) Ik heb er wel helemaal zelf voor gekozen dus.

laetitia schreef:
Geldt dat ook voor de priesters die zich vergrijpen aan jonge kinderen? Komen zij in de hemel omdat zij in God geloven?

Of zij in de hemel komen is niet aan mij, maar ik kan me wel voorstellen dat God eerst nog een appeltje met ze te schillen heeft. MAAR. Als je gelooft, is het niet zo dat je ineens perfect bent, maar het is wel de bedoeling dat je uit liefde voor God je ook een beetje aan de 'regels' houdt. Zie het zo: ik ben gelukkig getrouwd met een heel lieve man. Ik houd veel van hem. Vroeger pafte ik een pakje sigaretten per dag weg,lekker! Hij heeft daar een gruwelijke hekel aan, is in staat om te vertrekken omdat hij dat hartstikke zat wordt. Zou ik dan zelf niet minderen met die sigaretten omdat hij daar blij van wordt? (Even hypothetisch dit hoor, ik ben weliswaar gelukkig getrouwd maar heb nog nooit een sigaret aangeraakt :D ). Als iemand dat doet, zich vergrijpen aan kinderen, zet ik persoonlijk vraagtekens bij hun liefde voor God.
Shenavallie schreef:
Van vergelijkbare orde: bedank niet een of andere god dat iemand een ongeval of wat ook overleefd heeft, maar degene die hem of haar werkelijk gered heeft. Bedank niet een of andere god dat je te vreten op je bord hebt, maar de boeren die er keihard voor moeten werken om de supermarkten gevuld te houden.

Wat mij betreft nog beter: bedank ze allebei...

Shenavallie schreef:

Interessante vraag, maar ik ken ze niet, die mensen die geloven uit angst. Oprecht niet. Misschien heeft dat te maken met de kerk en de plaats waar ik zit, maar ik heb in al mijn jaren bijbelkringen en kerkdiensten en jeugdgroepen en gesprekken nog nooit een golvige ontmoet die geloofde uit angst.

Volgens mij ben ik bij :') Kan hier en daar wat gemist hebben :P

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:19

Shenavallie schreef:

Je vraagt om meningen van gelovigen en dat ben ik niet. Wel interesse in bepaalde sociale cohesie vormen. Geloofsverspreiding was vroeger bloederig, naar en voor eigengewin. Net als even een voorbeeldje; slavernij. Ik ga er even vanuit dat je Nederlandse bent. Hoe sta jij in het slavernij verleden? Dat is namelijk een zelfde soort vraag. We leven in het hier en nu. Vind het geen goede vergelijking.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:20

Janinevv schreef:

Het idee dat als je niet zou geloven, je naar de hel zou gaan en dat je daar zo bang voor bent, dat je daarom maar blijft geloven. Dat idee.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:22

Blue_Eyes schreef:
Janinevv schreef:

Het idee dat als je niet zou geloven, je naar de hel zou gaan en dat je daar zo bang voor bent, dat je daarom maar blijft geloven. Dat idee.

Oh nee dat heb ik totaal niet, het geeft mij rust en houvast in veel ellende. En er zullen vast veel mensen zijn die daarom blijven geloven, maar God kijkt in je hart.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 00:20

Ik ben trouwens ook weer bijgelezen. Ik vind de vraag over “stel god bestaat niet voel je je dan niet genaaid” een ontzettend interessante vraag. Indien er bewijs zou zijn dat God niet bestaat (dus geen gebrek aan bewijs dat er wel een God bestaat), denk ik dat ik me in eerste instantie wel een soort bedrogen zou voelen. Aan de andere kant kan je dan ook niemand anders “de schuld” geven behalve jezelf, dat je “zo dom bent geweeat” om het even heel hard op te schrijven. Wel denk ik dat ik dan vooral de positieve dingen mee zou nemen. Ik vind zelf in lastige situaties toch een soort troost aan het idee van een God, en dit zal je dan kwijtraken bij bewijs, maar het idee hieraan is een positief ding om mee te nemen.
Weet niet wie de vraag stelde, ben op vakantie en reageer vanaf mijn mobiel op de intens trage WiFi van het hotel, sorry daarvoor. Volgens mij is de vraag ook al 2 uur geleden gesteld, maar wilde er nog even oo reageren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 07:13

Janinevv schreef:
"Shenavallie : ik snap je vraag niet zo goed, zou je hem wat kunnen verduidelijken?

Welke vraag snap je niet? Die van pagina 11/12 of deze van pagina 16? Ik heb namelijk ook nog geen antwoord op de eerste vraag gekregen. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 07:18

Janinevv schreef:
Shenavallie schreef:

Die vervolgingen waren als het goed is voor het nieuwe testament, daar had ik begin van de avond ook wat over gezegd dat met die heksen/heidenen later snap ik zelf ook niet helemaal, ze dachten denk ik dat ze de duivel aanbaden? Niet om dat goed te praten.

Hoe het vroeger ging is algemeen bekend, daar behoeft verder geen uitleg over. De vraag is in deze hoe de huidige gelovige erover denkt dat ook heden ten dage veel gelovigen uit angst 'geloven'. Veel zijn bang voor verbanning, uitsluiting of dat er nare dingen te wachten staan als je nu niet 'gelooft'. Dat was niet alleen eeuwen geleden zo, dat is nog steeds aan de orde van de dag. Er zitten nog steeds hele kerken vol met mensen die er eigenlijk niet willen zijn, maar daar zitten om niet door een familie/dorp/gemeenschap uitgekotst/verlaten te worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 07:20

De orde van de dag :? Ik ken er geen, ken wel heel wat gelovige mensen :+

Ik heb ook geen angst, en snap de angst ook niet eigenlijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 07:36

Rytir schreef:
Shenavallie schreef:

Je vraagt om meningen van gelovigen en dat ben ik niet. Wel interesse in bepaalde sociale cohesie vormen. Geloofsverspreiding was vroeger bloederig, naar en voor eigengewin. Net als even een voorbeeldje; slavernij. Ik ga er even vanuit dat je Nederlandse bent. Hoe sta jij in het slavernij verleden? Dat is namelijk een zelfde soort vraag. We leven in het hier en nu. Vind het geen goede vergelijking.

Slavernij is verschrikkelijk. Helaas gebeurt dat vandaag de dag nog steeds, alleen in andere vormen. Kijk naar hoe er - zoals die documentaire uit Noord-Korea - mensen nog steeds verplicht worden om volgens een bepaalde manier te leven, te denken en te werken. Dat is ook een vorm van slavernij.
Koppel ik dat weer terug naar het geloof, dan is er nog sprake van een angst-cultuur. Natuurlijk zullen mensen die liever niet willen geloven dat niet uiten, uit angst om verbannen te worden of doodgezwegen. Anno nu is dat nog steeds het geval. Vroeger werd het op een geweldadige manier afgehandeld, maar geestelijke verbanning is net zo erg. Geniepig zelfs. Natuurlijk zul je als kerkganger niet te horen krijgen dat degene naast je op het bankje er helemaal niet wil zijn of gewoon niet gelooft. Dat bedoel ik met de angst. Die houden 'uit angst' wijselijk hun mond.
Mijn oud-buurvrouw werd voortdurend met opgeheven vingertje gewaarschuwd dat als zij ook maar iets deed om haar kinderen een leuk sociaal leven te bieden dat zij doodgezwegen zou worden en verbannen zou worden uit haar kerk/gemeenschap. Haar ouders werden vervolgens gewaarschuwd dat als zij evengoed contact met haar dochter zouden hebben, dat zij dan hetzelfde te wachten stond. De ene kant van de familie was teveel 'gehersenspoeld' dat ze voor de kerk kozen. Haar moeder heeft met 'gevaar voor verbanning' stiekem toch contact gehouden met haar dochter. Dat is toch niet normaal?
En zo heb ik nog plenty voorbeelden, onder andere van mijn eigen oma die op latere leeftijd zich heeft laten overhalen om zich te bekeren voor een bepaald geloof met alle gevolgen van dien. En gesprekken met (oud)-collega's, toeristen en klanten op mijn werk, mensen die in het bestuur van een kerk zaten/zitten, enzovoorts.

Ik zie alleen dat ik gruwelijk te laat kom voor mijn werk, dus ik ga vanmiddag weer op Bokt. Er waren nog een paar dingen van Blue-eyes waar ik op wilde reageren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 07:46

Janinevv schreef:
Okee, waarom weet bijna iedereen wereld wijd wie Jezus is, waarom schelden we vaak vanuit zijn naam?

Uhmmm, probeer het eens in India of China, waar 1/3 van de wereldbevolking woont? :+

Dat er in de Westerse wereld plus het deel van de wereld dat Europeanen hebben geprobeerd in te lijven (Afrika, en de beide Amerika's) Christenen rondlopen komt puur door die zendingsdrang van de Europeanen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:34

In China groeit het christendom momenteel zeer snel :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:40

theadora99 schreef:
Indien er bewijs zou zijn dat God niet bestaat (dus geen gebrek aan bewijs dat er wel een God bestaat).

Direct bewijs aantonen van iets of iemand die niet bestaat is niet mogelijk. :)

Want hoe toon je dat aan?

Overigens zou ik als ik gelovig zou zijn en zou horen dat God toch niet bestaat me niet genaaid voelen.
Je had het zo geleerd en nu heb je nieuwe informatie. Dat lijkt me niet zo’n punt.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:52

Of ik me genaaid voel als christen als ik bij mijn dood er achter komt dat God niet bestaat? Nee waarom zou ik me zo voelen, als God niet bestaat ben ik dood en weet ik niets meer....

Voor mij is het zeker dat Hij bestaat en dan kan ik heel veel voorbeelden noemen maar die zullen door de meesten van jullie toch anders uitgelegd worden of toeval genoemd worden en dat vind ik niet erg, dat is jullie keus maar het bespaard mij een lap tekst typen :+

Er staat in de Bijbel ook Oordeel niet opdat gij niet veroordeelt word dus vraag ik me ook niet af wie er wel of niet in de hemel komen dat laat ik aan Hem over.

Over abortus heb ik wel degelijk een mening, ik vind niet dat iedereen die onbeschermt sex heeft voor eigen plezier zeg maar dan maar een abortus moet doen....maar is een zwangerschap ontstaan door verkrachting incest en dergelijke vind ik het heel anders, in mijn geval zou ik dan biddend om advies van God vragen en ik denk dat Hij een zeer milde God is in dit soort dingen

Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen die een volwaardige relatie hebben met iemand van het zelfde geslacht echt zo´n gruwel in Gods ogen is....wat wel een gruwel is in Zijn ogen is de de losse omgang en met iedereen het bed in duiken of je het nu doet als man/vrouw vrouw/vrouw of man/man.

Verder vind ik het jammer dat we van TS maar zo weinig horen nu?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:53

Wat ik mij afvraag: dat eeuwig leven wat wordt belooft... wat is daar nou zo’n voordeel aan?
Persoonlijk hoop ik dat er niets is na mijn dood, klaar, licht uit, basta. Leven en tijd heeft voor mij meer betekenis juist omdat het eindig is. Een eeuwig leven lijkt mij precies niks om naar uit te kijken, hoe zien jullie dat? En wat moet je doen met al die tijd?