Preutsheid in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:34

Als naaktheid zo normaal was, zouden we ook wel naakt op kantoor zitten toch?
Zelfs adam en Eva hadden al een vijgenblad...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:36

Aversie is ook niet hetzelfde als er gewoon geen behoefte aan hebben.

Overigens heeft kleuters in bikini topjes er niet veel mee te maken. Kleuters willen gewoon graag groot zijn en dus ook een bikini net als grote meisjes.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:40

LadyMadonna schreef:

Uhm, ja wanneer je daar in gelooft...

Ik denk dat mensen zich vooral willen onderscheiden en dat kleding in veel gevallen (zoals kou) ronduit praktisch is.

Naakt op kantoor is echt een ander uiterste.

Ik zeg niet dat overal naakt rondlopen normaal hoeft te worden.

Ik vraag waarom naakt zijn zo gek gevonden wordt.

En het zou kunnen dat opleiding, opvoeding, milieu waarin je opgroeit daar iets mee te maken heeft.

Ik zei al voorzichtig dat IK het niet aanvallend bedoelde...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:47

Heeft niks met geloven te maken. Het is een feit dat de bijbel een heel oud boek is, waar vijgenbladeren gebruikt worden om de geslachtsdelen te verbergen...

Ik bedoel het ook niet aanvallend, ik vind alleen kinderen naakt laten lopen ontzettend onnodig. Ik moest (wilde?) ook altijd minstens een broekje aan, behalve in de eigen tuin.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:53

Ik vind het gewoon verwonderlijk dat je je aan een naakt kindje op het strand kan ergeren. In een kwestie wat betreft hygiëne snap ik het, en de setting speelt uiteraard ook mee. (Zo vind ik in een zwembad het ook heel anders dan aan het strand, maar dat is met topless net zo)
Ik maak daarbij niemand belachelijk, maar ik kijk er wel van op ja. Dat zeker. (Oh en met kindje bedoel ik niet iemand van 7 maar tot een jaar of 4 zo)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:04

Ik erger me er niet aan, maar ik vind het wel raar en ik snap echt niet wat de meerwaarde ervan is en waarom je je kind niet gewoon een een zwemluier aantrekt. Gelukkig hoef ik ook niet ieders beweegredenen te begrijpen en het interesseert me ook niet genoeg om er een onderzoek op los te laten :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 00:00

LadyMadonna schreef:

Topless zonnen was begin jaren 80 heel normaal, met name op t strand.
Er waren meer vrouwen zonder topje dan met.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 04:22

Ik denk dat normaal en natuurlijk twee heel verschillende dingen zijn..

Natuurlijk is dat er haren op je benen, onder je oksel en bij je doos groeien.
Normaal is het om dat als vrouwen te scheren/waxen e.d.

Natuurlijk is het om allemaal borsten en een piemel/doos te hebben.
Normaal is het om bij een indianenstam lekker in je nakie rond te hupsen en in NL dit te bedekken.

Natuurlijk is het om seks te hebben.
Normaal is in NL heel verschillend op seksgebied dan landen elders ter wereld.

En of we het nu leuk vinden of niet.
'Natuur' is feitelijk, normaal is allemaal gevolg van je opvoeding, je 'ik', je omgevingsfactoren.

Daarom is het ook zo belangrijk dat mensen vrij kunnen zijn. Ik heb niet zoveel met bloot, maar besef mij wel dat dat misschien wel meer zegt over mijzelf dan over degene die lekker nuchter met blote borsten over het strand loopt.

Al dat 'niet normaal' zit toch vooral in ons hoofd helaas.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 07:03

Juist Sunnda en in mijn ervaring dus ook in opvoeding, opleiding en milieu waarin je opgroeit.

Op naturistenstrandjes en campings vind je veel (ik zeg dus niet alleen) hoog opgeleide mensen, mensen die op een soort vrije school (van echt vrij, montessori etc) gezeten hebben, kunstenaars.. mensen met een open mind op veel vlakken zeg maar.

Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar er is in mijn ogen meer respect voor elkaar en de natuur dan op het kledingdeel.

Het voelt ook veiliger want foto's maken etc is niet toegestaan.

Ik vind bloot wel een normaal iets maar mijn kinderen laat ik niet bloot rond lopen waar dat niet expliciet toegestaan is om die foto's en camera's.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 07:07

LadyMadonna schreef:

Ja, na de aanvaring met de slang :P
Dat was juist niet de bedoeling :+

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 07:14

verootjoo schreef:
LadyMadonna schreef:

Ja, na de aanvaring met de slang :P
Dat was juist niet de bedoeling :+

Welke slang }>

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 07:30

Die duivelse gluiperd :P

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 07:32

corine1981 schreef:
Ik vind bloot wel een normaal iets maar mijn kinderen laat ik niet bloot rond lopen waar dat niet expliciet toegestaan is om die foto's en camera's.

Dit is dus warom ik niet snap dat je je blote peuter overal en nergens laat rondrennen. Een zwembroekje is zo gekocht en dat voorkomt dan misschien toch dat vuilakken op het darkweb straks de onderkant van hun bureau bevuilen op foto’s van jouw kind... :=

Daarnaast inderdaad het hygiëne-issue. Zowel omdat het kind nog niet zindelijk is als omdat het me voor ouder en kind niet echt een feest lijkt dat dat zand ook weer een keer moet worden verwijderd uit alle plekken waar het belandt.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 07:33

Zand vind ik altijd afschuwelijk maar al helemáál om broekjes.... naakt ben je het veel eerder kwijt ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:26

eigenlijk moet je dit onderzoeken met leeftijdscategorieen erbij :)

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:37

Ik denk dat het ook deels met opvoeding te maken heeft. Ik liep vroeger als klein kind gewoon van de douche naar slaapkamer, naakt. Niemand in huis die daar een probleem van maakte en iedereen deed het. Dus het zou eerder gek zijn als je het niet deed dan wel... Niet ieder gezin vind dat oke, en sommige maken er zelfs een taboe van omdat hun het gewoon niet kennen vanuit cultuur of hun eigen opvoeding.

Ik denk dat er door de media veel wordt gedaan aan vormgeving van preutsheid. Staat er een foto van een model op internet, met net iets meer dan normaal bloot of een stukje borst dat zichtbaar is en héél de media valt er over, iedereen heeft er een mening over. Tuurlijk iedereen mag er een mening over hebben! Het is een vrij land. Maar de mensen die het ‘normaal’ vinden zullen niet reageren, want het is normaal vanuit hun ogen. Mensen die er over vallen zullen commentaar geven (ook niet altijd, maar zie je wel meer). En dus staan er vaak (niet altijd) meer negatieve reacties onder zo’n foto.
Mensen zijn zo makkelijk te beinvloeden door meningen van andere. En ja ik ook, dat klopt, maar ik heb het niet op het gebied van ‘naaktheid’.
Maar omdat mensen steeds meer de negatieve reacties zien onder dat soort foto’s zullen ze er een ander beeld van krijgen, van dat het niet normaal is als je net een stukje borst ziet. En zich daarnaar gedragen.

Zo denk ik dat het werkt. Want de media wordt telkens groter en groter en de invloeden ook. Er wordt steeds minder geaccepteerd, iedereen moet maar in dat vakje passen, anders krijg je forse kritiek over je heen. En er zijn er maar weinig die zich er niks aan aantrekken en blijven doen wie ze zijn. Het grootste gedeelte zal zich aanpassen naar de vakje. Want buitensluiting vind niemand vind.

Maar ja dat is mijn mening en idee dus over hoe iedereen telkens maar preutser wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:37

En toch is het heel fijn. Lekker in je nakie in de zon en te zwemmen maar dan het liefst ergens privé.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:04

Popstra schreef:
En toch is het heel fijn. Lekker in je nakie in de zon en te zwemmen maar dan het liefst ergens privé.

Ik heb dus echt van kind af aan altijd een hekel gehad aan nat badgoed...laten we het erop houden dat mijn ouders blij waren met een privé eiland op de plassen :x

Maar ik ben ook wel weer blij dat het niet zo'n gemeengoed is, zo blijft het lekker rustig op mijn favoriete stekjes ;)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:18

Interessant topic.
Ik persoonlijk ben redelijk fan van de sauna, naturisten stranden en zulke dingen.....
In het zwembad zal ik niet heel snel topless gaan zonnen, maar op het strand geen moeite mee, heerlijk, en ik wil mooi egaal bruin worden :) maar ik ben verder ook niet preuts.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:20

Ik denk dat het dragen van bijvoorbeeld een bikini bovenstuk en dergelijke mij een gevoel van (schijn) veiligheid geeft. Anders voel ik me enorm bekeken, kan ik op internet belanden, kunnen mannen me op een andere manier benaderen enzovoort.
Bij ons thuis was naakt door het huis lopen niet gebruikelijk, maar als iemand stond te douchen ging de deur niet op slot en kon je gewoon even je tanden poetsen bijvoorbeeld dus er werd ook niet spastisch over gedaan. Wel is "ons" (als mijn generatie, ik ben 23) denk ik heel duidelijk gemaakt dat sommige dingen gewoon gevaarlijk zijn, zoals naaktfoto's versturen enzo, want als je op het internet staat is je leven kapot etcetera. Niet in de zomer met korte rokjes/broekjes ergens alleen fietsen in het donker. Ik ken niemand van mijn vriendinnen/kennissen die publiekelijk topless zont, dus ik denk zéker dat mijn generatie preutser is. En dat is ook eigenlijk wel heel jammer, maar ik voel me er gewoon niet veilig genoeg voor.

Daarnaast zou ik later ook nooit mijn kindje naakt laten rondrennen op het strand, ik denk dat zo'n kleine echt geen last heeft van een broekje. Daarnaast zou ik inderdaad erg bang zijn voor foto's op het internet door pedofielen en dergelijke. Ik snap dondersgoed dat pedofilie van alle tijden is en een kind een broekje aan trekken is schijnveiligheid, maar toch voel ik dat zo.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:00

Maar dat is dan geen preutsheid toch? Dat is helaas het gevolg van social media.
Wat als je zeker wist dat er geen foto's/filmpjes zouden worden gemaakt?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:05

Kinke schreef:
Maar dat is dan geen preutsheid toch? Dat is helaas het gevolg van social media.
Wat als je zeker wist dat er geen foto's/filmpjes zouden worden gemaakt?

Hmm goede vraag. In het buitenland of op een plek zonder bekenden zou ik het wel doen. Niet waar ik bekenden tegen kan komen, dus dat is waarschijnlijk wel preutsheid. Maar dan vooral omdat ik mijn eigen borsten écht heel lelijk vind (niet dat er objectief gezien iets mis mee is), maar ik vind ze gewoon echt lelijk. Maar ik vind dan ook echt alleen maar "perfecte", stevige borsten mooi. Dus dat is mijn probleem. :=

edit: waarschijnlijk zouden ze er beter uit zien als ze bruin zouden worden in de zomer. _O-
Laatst bijgewerkt door Silenna op 11-04-19 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:20

tja, ik ga ook niet in mijn blote kont of topless, maar ik heb er totaal geen problemen mee als een ander dat wel doet. En bij kleine kindjes snap ik het probleem al helemaal niet (het probleem over foto's/filmpjes op internet even daargelaten). Dat is toch niet vies oid? (piesen/poepen sla ik even over in dit verhaal). Maar ik stoor me ook helemaal niet aan niet perfecte lijven, zal m'n nuchtere boerenverstand wel zijn.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:25

Kinke schreef:
tja, ik ga ook niet in mijn blote kont of topless, maar ik heb er totaal geen problemen mee als een ander dat wel doet. En bij kleine kindjes snap ik het probleem al helemaal niet (het probleem over foto's/filmpjes op internet even daargelaten). Dat is toch niet vies oid? (piesen/poepen sla ik even over in dit verhaal). Maar ik stoor me ook helemaal niet aan niet perfecte lijven, zal m'n nuchtere boerenverstand wel zijn.

Oh ik heb er ook geen probleem mee als iemand anders topless zont hoor. Hooguit ben ik een beetje jaloers omdat ik dat ook wel wil maar niet durf. _O- Ik vind het altijd gewoon een beetje "onnodig" als ik een klein kind bloot overal heen zie rennen. Ik snap daar het nut niet zo goed van geloof ik :') En ik vind kleine kinderen over het algemeen sowieso niet de meest leuke en hygiënische wezens op aarde dus van mij hoef ik dat niet zo in mijn beeld.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:30

Haha, ik zon wel topless hoor, tenzij ik met bekenden (anders dan vriend of ex) ben en/of de enige zou zijn, dat is dan weer raar.
Het is verder niet alsof ik lig te zonnen met een naambordje naast mij dus als iemand een foto van mij maakt en op social media plaatst merk ik er weinig van _O-