Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:59

En waar heb ik gezegd dat ik een onderzoek aan het doen was :')

Ik zat lekker voor mn verjaardag op het terras, nou mag dat? En ja, ik keek met een kritische blik. Maar is goed, zal mijn oogklepjes opzetten de volgende keer

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:07

Roken hangt denk ik ook af van bepaalde milieus. In mijn vriendenkring rookt er werkelijk niemand (jongeren) en in andere vriendengroepen rookt misschien bijna iedereen. Daarom kan je je nooit baseren op je eigen waarnemingen maar moet je gewoon naar de cijfers kijken.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:07

Nee, jij concludeert uit een kleine groep mensen op één middag dat er nog steeds veel mensen roken. Terwijl uit onderzoek blijkt dat dat - gelukkig - niet zo is en het aantal afneemt. Wat heeft het ermee te maken dat je voor je verjaardag op het terras zat? Gefeliciteerd hoor :+

Damned schreef:
Roken hangt denk ik ook af van bepaalde milieus. In mijn vriendenkring rookt er werkelijk niemand (jongeren) en in andere vriendengroepen rookt misschien bijna iedereen. Daarom kan je je nooit baseren op je eigen waarnemingen maar moet je gewoon naar de cijfers kijken.

Precies dit.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:12

En ik zou het al zeker niet baseren op basis van een terrasje, want als ik ergens iets met mijn vriendinnen wil gaan drinken en we zien dat er een groep rokers zitten, dan kiezen we gewoon een ander terras.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:17

En dan zeggen de niet rokers dat de rokers op de teentjes getrapt zijn. Wat een toon weer Renee.

Dat het CBS dat zegt is prima, maar ik ben op straat nog nooit gevraagd of ik rook en ik ken ook niemand die ooit voor zo’n onderzoek benaderd is. Dus hoe betrouwbaar die cijfers zijn :+

Hetzelfde met drugs, bijna iedereen die ik ken heeft er wel ooit mee te maken gehad of gebruikt. In mijn gemeente is drugs gebruik bijna normaal onder jongeren. Staat ook nergens bij het CBS.

Maar met feiten gaan gooien of roken afneemt of niet heeft niks te maken met deze discussie want als jij zegt dat rokers flink afnemen nog steeds is deze maatregel ook niet nodig toch?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:31

Het aantal rokers neemt af door maatregelen. Dat is toch het hele idee? Roken ontmoedigen? En dan het CBS in twijfel gaan trekken, ja zo kan ik het ook :') Die staan inderdaad niet op straat met een enquête.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:23

_Reneee schreef:
Nee, jij concludeert uit een kleine groep mensen op één middag dat er nog steeds veel mensen roken. Terwijl uit onderzoek blijkt dat dat - gelukkig - niet zo is en het aantal afneemt. Wat heeft het ermee te maken dat je voor je verjaardag op het terras zat? Gefeliciteerd hoor :+

Goeiedag wie heeft er zout op jouw tampon gestrooit? :=

Het verbod voor terrassen zal er inderdaad vast wel komen. Prima, hobbel ik wel met mijn peuk naast het terras. Kan er daarna weer een lobby komen voor een 5-meter-naast-het-terras-rookverbod :P Maar ik blijf erbij dat het betutteling ten top is dat de overheid zich bemoeit met wat de burger eet,drinkt,rookt etc.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:31

Dat was ik zelf :D

Jij bekijkt het gewoon net vanaf de andere kant. Ik zie het niet als betutteling, want ik vind het fijn dat de overheid ervoor zorgt dat ik geen last meer heb van rokers als ik op het terras zit.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:38

Daar zul je altijd last van hebben. Het fenomeen wind is iets wat de overheid helaas niet kan verbieden dus links of rechts zul je een snuif mee krijgen als er rokers naast het terras staan. Dus een echte oplossing is het niet...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:52

Dat klopt, maar het kan wel helpen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:03

Citaat:
Het verbod voor terrassen zal er inderdaad vast wel komen. Prima, hobbel ik wel met mijn peuk naast het terras. Kan er daarna weer een lobby komen voor een 5-meter-naast-het-terras-rookverbod :P Maar ik blijf erbij dat het betutteling ten top is dat de overheid zich bemoeit met wat de burger eet,drinkt,rookt etc.

"Doe wat je wil, berokken niemand kwaad" - uitstekend.

Roken is wellicht 'doen wat je wil', maar wellicht ook niet.
1) De meeste mensen vinden de eerste sigaretten vies maar zetten om *een* reden door.
2) Er is sprake van verslaving.

Maar roken is geen kwestie van niemand kwaad berokkenen.
Mensen met astma willen ook wel eens op het terras zitten. Moet die wens dan maar wijken omdat jij niet betutteld wenst te worden...?

En verder berokken je jezelf kwaad.
En dragen rokers nadrukkelijk bij aan het verhogen van de zorgkosten waar wij allemaal, ook diegenen die niet roken, aan bijdragen.

So wake up ipv te zeuren over betutteling.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:15

Zorgkosten verhaal is natuurlijk onzin, we betalen allemaal voor iedereen. Ik betaal ook voor mensen die drugs/alcohol gebruiken, zich vol eten, en noem het maar op. Voor een roker betaal je korter want we zijn eerder de pijp uit :D

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:25

Janneke2 schreef:
Citaat:

"Doe wat je wil, berokken niemand kwaad" - uitstekend.

Roken is wellicht 'doen wat je wil', maar wellicht ook niet.
1) De meeste mensen vinden de eerste sigaretten vies maar zetten om *een* reden door.
2) Er is sprake van verslaving.

Maar roken is geen kwestie van niemand kwaad berokkenen.
Mensen met astma willen ook wel eens op het terras zitten. Moet die wens dan maar wijken omdat jij niet betutteld wenst te worden...?

En verder berokken je jezelf kwaad.
En dragen rokers nadrukkelijk bij aan het verhogen van de zorgkosten waar wij allemaal, ook diegenen die niet roken, aan bijdragen.

So wake up ipv te zeuren over betutteling.

En dat wordt dan weer recht getrokken door al de accijnzen die ze van rokers binnenkrijgen met die absurd hoge prijzen voor sigaretten.
Ik kan even het stukje van harry jekkers niet vinden :D

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:43

Mars schreef:
Zorgkosten verhaal is natuurlijk onzin, we betalen allemaal voor iedereen. Ik betaal ook voor mensen die drugs/alcohol gebruiken, zich vol eten, en noem het maar op. Voor een roker betaal je korter want we zijn eerder de pijp uit :D

Maar mensen die roken krijgen gewoon meer kwaaltjes en dat kost wel geld, al hebben ze voor de kosten gelukkig accijns uitgevonden. Eerlijk gezegd neem ik het mensen in mijn omgeving van wie ik hou het best kwalijk dat ze roken, want dan heb ik ze minder lang bij me :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:03

Mars schreef:

Maar keer het eens om, hoeveel extra moeite is het om als je toch al aan het lopen bent iets verder te gaan staan? Of ga je expres 5cm buiten het terras staan om te kunnen zeggen "zie je wel, het heeft geen nut".

Er is mij trouwens ook nog nooit gevraagd of ik het erg vind als iemand rookt. En ja ik zit daardoor bijna altijd wel in de rook op een terras. Was vooral met dat benauwde weer van vorige week lekker, yegh

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:10

Ik ga geen half blok weg lopen nee, zou niet weten waarom want bij verkeerde wind ruik je het alsnog. Of je staat al bij het terras van de buurman. Tussen 5cm en een half blok zit gelukkig nog een marge maar ik denk echt dat je het hoe dan ook wel ruikt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:23

gohya schreef:
Matheno schreef:
Ik heb liever dat mensen gaan roken op een terras, dan deodorant spuiten.
Brrr... Dáár word ik pas benauwd van.

En wat denk je van de vuurwerk dampen? je longen slaan er dicht van!

Ook! Gelukkig woon ik in een buitengebied waar het vuurwerk echt minimaal is :-D

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:56

Hoe je het wend of keert hebben rokers even veel recht op die terras tafel en zijn er geen regels momenteel over wel of niet buiten roken magrathea.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:31

Het hele onderwerp van discussie is of er wel regels voor moeten komen :? .

Rokers zijn net zo welkom, wordt alleen gevraagd om even niet te roken. Doel blijft bescherming en ontmoediging.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:35

Mars schreef:
_Reneee schreef:

Goeiedag wie heeft er zout op jouw tampon gestrooit? :=

Zout of azijn :') ?

*rookt rustig een sigaretje*

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:50

_Reneee schreef:

Jij bekijkt het gewoon net vanaf de andere kant. Ik zie het niet als betutteling, want ik vind het fijn dat de overheid ervoor zorgt dat ik geen last meer heb van rokers als ik op het terras zit.

Dan moet je thuis blijven.
Rokers betalen ook belasting. Die zijn al naar buiten gebonjoerd door het kabinet en nu willen ze ze ook van het terras af hebben? Zal er niet veel verdiend meer worden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:15

Ik ga bewust niet meer naar terrassen op drukke momenten omdat ik het gewoon benauwd krijg van de rook, ik ga echt zitten reutelen en hoesten dan.
Op rustige momenten ook steeds minder ivm rokers die geen rekening wensen te houden met de rest.
Kijk, dat je er verslaafd aan bent prima, maar waarom moet ik mee'genieten' met iemand anders slechte gewoonte?
En voor iemand begint over rokende visite: die gaan allemaal naar buiten, zelfs met rotweer kunnen ze beschut buiten staan dus ze hebben niks te klagen zo wel komen ze maar lekker niet langs.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:22

Birdie60 schreef:
_Reneee schreef:

Dan moet je thuis blijven.
Rokers betalen ook belasting. Die zijn al naar buiten gebonjoerd door het kabinet en nu willen ze ze ook van het terras af hebben? Zal er niet veel verdiend meer worden.

Hoezo moet de niet roker thuis blijven?
Blijf lekker zelf thuis. Jij moet zo nodig roken, dat is jou keuze en het is straks ook jou probleem als er niet meer gerookt mag worden op het terras.
Waarom moeten andere meegenieten van jou slechte gewoonte?

Lekker thuis blijven, heeft niemand last van je.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:56

sureido schreef:
Hoe je het wend of keert hebben rokers even veel recht op die terras tafel en zijn er geen regels momenteel over wel of niet buiten roken magrathea.

Volgens deze redenering mag je nergens roken verbieden. Rokers hebben ook recht op een ziekenhuisbed / tafeltje in een restaurant / coupé in de trein!

... Maar inderdaad, het werd al aangehaald: je bent nog steeds welkom, maar je sigaret niet.

Overigens is er uit onderzoek gebleken dat de rook ook in je huid blijft hangen; zelfs als je buiten gaat staan en je komt daarna weer naar binnen, dan 'scheid' je nog steeds schadelijke stoffen uit. Dit werd met name gezien bij rokers die bijv altijd op het balkon roken maar wel kinderen binnen hebben, of huisdieren.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:01

‘Je bent nog steeds welkom, maar je sigaret niet’

Mijn sigaret is ook welkom op het terras hoor :D dat bepaal jij toch nog echt niet. Of ben je van plan de politiek in te gaan?