Is het referendum over de Donorwet zinvol?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:35

Ik vind eigenlijk niet eens altijd dat een besluit altijd maar door de meerderheid bepaald moet worden. En dat bedoel ik ook met dat ik niet vertrouw op mijn Mederlanders.

Ik durf bijvoorbeeld mijn hand in het vuur te steken data als je weer referendum houdt over het verlagen van de arbeidsbelasting, dat die er accuut doorheen komt. Moet het dus maar gebeuren? Nee natuurlijk niet.

Het is als anonieme persoon in een hokje nogal makkelijk om onnadenkend/egoïstisch te stemmen. Jij hebt als anoniem persoon in een stemhokje namelijk geen verantwoording af te leggen.

Een raadslid of een bestuurder heeft de verantwoording de begroting dicht te krijgen. Dat het land niet in de schulden komt. Of dat de relaties met het buitenland verslechteren. Of als de gezondheidszorg of educatie in het land achteruit gaat. Die wordt erop aangesproken als die er een potje van maakt. En ja. Die hoort dus ook in het belang van de maatschappij onpopulaire beslissingen te nemen die nooit door een referendum zou komen.

Neem dat referendum over Oekraïne. Je maakt mij echt niet wijs dat ook maar 60% van de stemmers inhoudelijk daadwerkelijk enig idee hadden waar ze op stemden en wat het echt inhield.

Dus nee. Ik vertrouw niet op veel nederlanders in staat te zijn een onemotionele goed overwogen beslissing te nemen op inhoudelijke onderwerpen, omdat ze geen verantwoording hoeven af te leggen voor de gevolgen. En dus ben ik tegen referenda. Op welk onderwerp dan ook.

Inhoudelijke besluitvorming op individuele onderwerpen zonder enige vorm van verantwoordelijk gehouden worden voor je keuzes vind ik gewoon een slecht idee.

Karl66

Re: Is het referendum over de Donorwet zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:20

Belastingwetgeving is niet geschikt om een referendum over te houden, vandaar dat het ook uitgesloten is. Ik ben het met je eens dat het verdrag met de Oekraïne ook geen geschikt onderwerp was. Bij een nee-stem verlies je als overheid altijd. Of je verliest vertrouwen van de bevolking omdat je geen gehoor aan die stem kan geven of je verliest internationale invloed omdat je met hangende pootjes terug moet om opnieuw te gaan onderhandelen.

Maar de WIV en de donorwet en zijn juist wel hele geschikte onderwerpen. Ze gaan allebei over aanpassingen van grondrechten en de verhouding staat t.o.v. burger. Ze zijn allebei overzichtelijk, recht op veiligheid tegenover recht op privacy en recht op lichamelijke integriteit tegenover recht op welzijn. Daar kan je als burger prima een duidelijke afweging over maken. En als dat een andere afweging dan die van jou is, wil dat niet automatisch zeggen dat het niet weloverwogen is, dat de gevolgen niet worden overzien of dat die vanuit een emotionele onderbuik genomen worden.

Ik word toch wel een beetje verdrietig van die morele superioriteit die in een aantal berichten doorsluipt onder het motto: "Ik weet het veel beter en die anderen zijn veel te dom om te snappen wat ze doen."

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 12:36

Shadow0 schreef:
Karl66 schreef:
Als er iemand tegen een wet is, dan komt er geen referendum. Je zal namelijk minstens 300.000 handtekeningen moeten hebben voor een aanvraag.

En dit heeft toch alle kenmerken van GeenStijl die en een boel subsidie weet aan te vragen rond die referenda, en gewoon graag loopt te stangen, dan een onderwerp waar mensen zich werkelijk echt druk maken over de inhoudelijke wijziging die de donorwet doorvoert.

GeenStijl kan voor het organiseren van een referendum geen subsidie krijgen.

Je kan wel subsidie krijgen als je campagne gaat voeren voor / tegen of neutraal.

Daar is een potje voor.
Bij het Oekraine referendum heeft geen stijl daar geen gebruik van gemaakt.

Ze zijn onderdeel van de Telegraaf media groep dus op zich hebben ze het niet nodig.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:47

Je weet wel een hoop van Geen Stijl..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:08

Shadow0 schreef:
Karl66 schreef:
Als er iemand tegen een wet is, dan komt er geen referendum. Je zal namelijk minstens 300.000 handtekeningen moeten hebben voor een aanvraag.

Het punt is dan natuurlijk dat je er wel een beetje vertrouwen in moet hebben dat die 300.000 mensen ook oprecht nadenken over of een referendum wel of niet het aangewezen middel is.

In het bestuursrecht heb je oa het begrip 'proportionaliteit' - staat de maatregel in verhouding tot wat het op wil lossen.
Een referendum kan een goede aanvulling zijn op de mogelijkheden in een democratie. Maar het is ook een duur en omslachtig middel. En het is dus de verantwoordelijkheid van iedereen die een petitie tekent voor een referendum om zichzelf de vraag te stellen: 'vind ik een referendum, met alle kosten en organisatie en tijd die het kost, in verhouding staan tot het onderwerp waar het over gaat?'

En het lijkt erop dat veel mensen zich die vraag niet willen stellen. Dat 'omdat het kan' genoeg reden voor ze is en dat ze vinden dat ze niet hoeven na te denken over welke gevolgen dat heeft. En dat vind ik niet echt hoe je je als democratisch burger in een democratisch land hoort te gedragen. Een democratie is niet alleen maar dat je mag stemmen, mag oproepen voor een referendum, maar ook dat het komt met een zekere verantwoordelijkheid om die middelen in te zetten om een kwalitatief goed bestuur te krijgen.

En dit heeft toch alle kenmerken van GeenStijl die en een boel subsidie weet aan te vragen rond die referenda, en gewoon graag loopt te stangen, dan een onderwerp waar mensen zich werkelijk echt druk maken over de inhoudelijke wijziging die de donorwet doorvoert.

Waar baseer je dat op?
Wat is voor jou een alternatief voor een referendum?

Shiloh: is een beslissing per definitie geen goede als deze op emotie is gebaseerd?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:12

Polly schreef:

Nou beter dat dan niet onderbouwde suggestieve opmerkingen van mensen die er blijkbaar niets van weten :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:40

Nikass schreef:
Shiloh: is een beslissing per definitie geen goede als deze op emotie is gebaseerd?

Niet als het om wetgeving gaat nee. Daar horen emoties niet thuis.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 15:26

Shiloh schreef:
Nikass schreef:

Maar waar kan je dan wel een referendum over houden?

De uitbreiding van Schiphol?
Wildbeheer in de Oostvaardersplassen?
Afschaffen dividendbelasting?

Ook dan krijg je weer een explosie aan emoties en ongefundeerde meningen.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:36

Polly schreef:

Serieus? Dit is info die makkelijk op het internet is te vinden :')

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:40

Shiloh schreef:
Nikass schreef:

En jij gelooft serieus dat onze wetgevers alleen op puur rationele gronden wetgeving maken? En als je dat werkelijk denkt, zou je dan ook niet denken dat die rationele gronden de doorslag hebben gegeven om een raadgevend referendum in te voeren?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:47

Shiloh schreef:
Nikass schreef:

Okee dan zijn we het daar over oneens.
Ik vind juist dat emotionele betrokkenheid een drijfveer kan zijn en een reden om bepaalde keuzes te maken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:50

fleur1970 schreef:
Shiloh schreef:

Niet. Thats the point.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:57

fleur1970 schreef:

Een referendum is wat mij betreft geen doel, het is een democratisch middel. Ik vond het referendum over de WIV redelijk zinnig, vooral omdat het leidde tot een boel onderbouwde informatie en een werkelijk debat over de argumenten en de kern van de zaak.
Dat is meteen een voorbeeld hoe dat dus kan - inhoudelijke onderbouwde argumenten geven. (Niet dat er niet ook een boel dramatiserende onzin langskwam, maar gelukkig ook een boel inhoudelijke reacties.)

De hele benadering van 'goh, waar zullen we eens een referendum over houden' lijkt me echt uit te nodigen tot zinloze verspilling. Het doel is een goed bestuur van het land.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 16:29

Shadow0 schreef:
fleur1970 schreef:

Een referendum is wat mij betreft geen doel, het is een democratisch middel. Ik vond het referendum over de WIV redelijk zinnig, vooral omdat het leidde tot een boel onderbouwde informatie en een werkelijk debat over de argumenten en de kern van de zaak.
Dat is meteen een voorbeeld hoe dat dus kan - inhoudelijke onderbouwde argumenten geven. (Niet dat er niet ook een boel dramatiserende onzin langskwam, maar gelukkig ook een boel inhoudelijke reacties.)

De hele benadering van 'goh, waar zullen we eens een referendum over houden' lijkt me echt uit te nodigen tot zinloze verspilling. Het doel is een goed bestuur van het land.

Het is niet aan jou en mij om een oordeel te geven of een argument zinvol is of niet.

Deze wet is gewoon zeer omstreden en als 300.000 mensen het zinvol vinden er een referendum over te houden is dat geen verspilling want zo is de referendumwet bedoeld.
Die is bedoeld om de burger -indien gewenst – de mogelijkheid te geven zich achteraf uit te spreken over een aangenomen wet.

Overigens is een raadgevend referendum vlees nog vis, op zich zou een correctief referendum – zoals D66 wil – een beter instrument zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:38

fleur1970 schreef:
Het is niet aan jou en mij om een oordeel te geven of een argument zinvol is of niet.

Natuurlijk wel! Dat is het hele punt van een democratie, dat wij daar wel een oordeel over geven. En oh ja, dat betekent dus niet dat iedere mening evenveel waard is, want een behoorlijke onderbouwing doet ertoe - maar het is dus uiteindelijk aan ons, aan jou en en aan mij als burgers in Nederland om daar wel degelijk een oordeel over te hebben, en dat naar beste vermogen te geven.

Citaat:
Deze wet is gewoon zeer omstreden

Ook als je het heel vaak herhaalt wordt het nog niet zomaar waar. Ik zie echt oprecht niet dat die wet 'zeer omstreden' is en zie vooral gecreeerde ophef.

Citaat:
en als 300.000 mensen het zinvol vinden er een referendum over te houden is dat geen verspilling want zo is de referendumwet bedoeld.

Natuurlijk kan het dan wel verspilling zijn. "Omdat dat de regels zijn" is niet het einde van alle argumenten. Als er een klein groepje mensen kunstmatig ophef aan het creeren is om zoiets te pushen, zelfs terwijl er nauwelijks een inhoudelijk debat is, dan valt dat prima te omschrijven als verspilling. Het is legaal, het is volgens de regels, maar daarom kan het nog wel verspillend zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:27

Het probleem is dat je wel argumenten kan geven, dat heb ik ondertussen al ik weet niet hoe vaak gedaan, maar daar wordt niet op ingegaan.

Er wordt volgens de Raad van State niet voldoende onderbouwd waarom het subsidiair is dat de lichamelijke integriteit ingeperkt wordt. Dat wil zeggen, heeft de overheid voldoende getracht om op andere manieren donoren te werven voordat ze naar een zo zwaar middel grijpen als het inperken van een grondrecht?
Daarnaast is het een slechte wet in de zin dat er, weer volgens dezelfde Raad van State, te weinig recht gedaan wordt aan de rechten van nabestaanden en dat er geen regeling in is opgenomen voor wilsonbekwamen of feitelijk onbekwamen. En omdat men bang is dat de wet niet opnieuw aangenomen zal worden als die punten aangepast worden in een herzien wetsvoorstel, moeten we maar op de blauwe ogen van onze overheid vertrouwen, die met de hand op het hart beloofd dat ze er nu en in de toekomst rekening mee zullen houden. En dat dit zonder tussenkomst van het parlement gewijzigd kan worden (want geen wettekst) en dat je die rechten niet via de rechter kan afdwingen (want het staat niet in de wet), daar moet je je vooral niet al te druk over maken.*

Maar zolang de tegenstanders van het referendum met de niet bepaald inhoudelijke argumentatie aankomen dat een referendum geld kost en dat kiezers te dom zijn om een onderbouwde keuze te maken, ja dan houdt een discussie natuurlijk nogal snel op. Maar het is nogal onzinnig om de voorstanders van een referendum te verwijten dat er geen inhoudelijke discussie is, als je als tegenstander de hele tijd voor die discussie wegloopt.

* Nee dit is geen angst zaaien. België wordt met hun geen bezwaarsysteem vaak als voorbeeld aangehaald. Maar in datzelfde België hebben ze tussen neus en lippen door in 2008 even besloten dat je als donor ook gelijk geen bezwaar hebt tegen donaties voor de wetenschap. Het gros van de Belgen is daar niet van op de hoogte, want het is ze nooit vertelt en ze kunnen dat dus ook niet in hun afwegingen meenemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:27

Niet omstreden >;) .......dat ga je niet menen toch?

Een aantasting van onze grondrechten waar de raad van state een negatief advies over geeft en die vervolgens met een absoluut minimum aan stemmen er doorheen gesleept wordt is per definitie omstreden! Maakt niet uit waar het nu precies over gaat.

De rechten van de nabestaanden......ik geloof de overheid niet meer op zn blauwe ogen. Niet wat er nu zit en wat er de komende decennia komt te zitten moeten we dan ook op voorhand maar op vertrouwen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:39

Shadow0 schreef:
fleur1970 schreef:

Ook als je het heel vaak herhaalt wordt het nog niet zomaar waar. Ik zie echt oprecht niet dat die wet 'zeer omstreden' is en zie vooral gecreeerde ophef.

Jee Shadow, jij zit wel hardnekkig in de ontkenningsfase hè?

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 19:56

Shadow0 schreef:
fleur1970 schreef:

Natuurlijk wel! Dat is het hele punt van een democratie, dat wij daar wel een oordeel over geven. En oh ja, dat betekent dus niet dat iedere mening evenveel waard is, want een behoorlijke onderbouwing doet ertoe - maar het is dus uiteindelijk aan ons, aan jou en en aan mij als burgers in Nederland om daar wel degelijk een oordeel over te hebben, en dat naar beste vermogen te geven.

Citaat:

Citaat:
en als 300.000 mensen het zinvol vinden er een referendum over te houden is dat geen verspilling want zo is de referendumwet bedoeld.

Natuurlijk kan het dan wel verspilling zijn. "Omdat dat de regels zijn" is niet het einde van alle argumenten. Als er een klein groepje mensen kunstmatig ophef aan het creeren is om zoiets te pushen, zelfs terwijl er nauwelijks een inhoudelijk debat is, dan valt dat prima te omschrijven als verspilling. Het is legaal, het is volgens de regels, maar daarom kan het nog wel verspillend zijn.

Ik kan iets een heel zinvol argument vinden en jij niet.
Dat uiteindelijk de meerderheid beslist betekent nog niet dat jouw argumenten zinvoller zijn.
Wel dat je er meer steun voor hebt kunnen verwerven als een referendum in jouw voordeel uitvalt.

De wet is zeer omstreden er is zoveel debat over, ook op BOKT.NL staat dit topic al 7 dagen met stip bovenaan.
Ook kranten noemen de wet omstreden, zie mijn posting met een link naar het AD
Als deze wet al niet omstreden is welke dan wel?

Als mensen gebruik maken van democratische rechten is dat nooit verspilling.
De Eerste en Tweede kamer hebben bij volle verstand de referendumwet aangenomen met als achtergrond dat als 300.000 personen een referendum willen dit mogelijk is.

Een soort "noodrem" op wetgeving, dat kan ik met geen mogelijkheid verspilling noemen.
Overigens mag jij het wel verspilling noemen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:02

Het is denk ik ook een misvatting dat de stemmen zomaar binnen zijn als geenstijl even in zijn handen spuugt. Nog niet zo lang geleden wilde 50+ een referendum organiseren over het afschaffen van de wet Hillen. Ze kwamen nog niet eens in de buurt van de benodigde aantallen. Als de mensen het belang van een referendum niet inzien, dan gaan ze echt niet zomaar even tekenen omdat iemand zegt dat het moet.

Als de 300.000 handtekeningen gehaald worden, dan leeft het dus blijkbaar wel voldoende onder de bevolking en is het terecht dat er een referendum komt. En als de 300.000 handtekeningen niet gehaald worden, dan is het ook duidelijk en heeft de bevolking gesproken dat het wel goed is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:46

fleur1970 schreef:
De wet is zeer omstreden er is zoveel debat over, ook op BOKT.NL staat dit topic al 7 dagen met stip bovenaan.

Dat past dus prima in 'gecreeerde ophef'. Als je maar vaak genoeg post, dan lijkt het heel wat. Betekent niet dat er veel substantie achter zit. En als jij op 20 fora ditzelfde topic aanmaakt, dan ben je eigenhandig je best aan het doen om die ophef een stuk groter te lijken dan 'ie is.

Er zijn mensen die zich hier druk om maken, zeker, alleen zijn het er beduidend minder dan het lijkt uit krantenstukjes en forumposts.

En dan vind ik het niet alleen belangrijk hoevaak dit onderwerp voorkomt, maar ook waar het niet voorkomt. Ik volg diverse mensen en organisaties die op allerlei terreinen actief zijn, ook rondom zelfbeschikking, privacy, zorg en ethische issues die daarmee te maken hebben. Met verschillende insteken want ik probeer dat wel een beetje divers te houden. En het komt daar gewoon nauwelijks aan bod.

Citaat:

Dat lijkt me nogal een onhoudbaar uitgangspunt, maar het hangt er ook maar vanaf wat de intenties zijn. En over die intenties heb ik dus erg mijn twijfels.

Karl66 schreef:
Daarnaast is het een slechte wet in de zin dat er, weer volgens dezelfde Raad van State, te weinig recht gedaan wordt aan de rechten van nabestaanden en dat er geen regeling in is opgenomen voor wilsonbekwamen of feitelijk onbekwamen.

Weet je, dit zou ik best een goed argument kunnen vinden. Inhoudelijk deugt het wel als argument.

Alleen ik vind het dus moeilijk te geloven dat dit echt een zorg is van de mensen die het naar voren brengen. Omdat ik dus ook al een tijdje meedraai op Bokt, en ik weet hoe topics over bijvoorbeeld gedwongen sterilisatie kunnen verlopen. Daar lijkt lichamelijke integriteit en onaantastbaarheid van het lichaam niet direct de hoofdmotivatie te zijn.

Of dwangmaatregelen in de zorg. En over voorarrest (dus zonder bewezen schuld) hoor ik ook zelden iemand. Terwijl dat allemaal onderwerpen zijn waar de kans veel groter is dat je ermee in aanraking komt en waarbij je grondrechten en je lichamelijke integriteit waarschijnlijker geschonden worden.
En die onoprechtheid is wel een deel van waarom het moeilijk is om inhoudelijk te discussieren.

Citaat:
Maar zolang de tegenstanders van het referendum met de niet bepaald inhoudelijke argumentatie aankomen dat een referendum geld kost en dat kiezers te dom zijn om een onderbouwde keuze te maken, ja dan houdt een discussie natuurlijk nogal snel op.

Tsja, het helpt gewoon niet dat degene die dit topic op meerdere fora probeert te promoten zelf zo goed als geen onderbouwing geeft, en veel naar de zelfgecreeerde posts wijst om te bewijzen dat het een onderwerp is dat heel erg leeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:58

Tja en als iemand het wèl oprecht naar voren brengt als argument dan wuif je het weg Shadow, en probeer je iemand (mij in dit geval) te diskwalificeren omdat ik geen verstand zou hebben van de doelgroep.
Waarbij jij vervolgens met argumenten komt die op de door mij genoemde doelgroepen maar weinig van toepassing zijn. Dus hoe zit het nou eigenlijk met die oprechtheid en kennis van de doelgroep?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 16-05-18 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 20:58

Shadow0 schreef:
fleur1970 schreef:

Dat past dus prima in 'gecreeerde ophef'. Als je maar vaak genoeg post, dan lijkt het heel wat. Betekent niet dat er veel substantie achter zit. En als jij op 20 fora ditzelfde topic aanmaakt, dan ben je eigenhandig je best aan het doen om die ophef een stuk groter te lijken dan 'ie is.

Er zijn mensen die zich hier druk om maken, zeker, alleen zijn het er beduidend minder dan het lijkt uit krantenstukjes en forumposts.

En dan vind ik het niet alleen belangrijk hoevaak dit onderwerp voorkomt, maar ook waar het niet voorkomt. Ik volg diverse mensen en organisaties die op allerlei terreinen actief zijn, ook rondom zelfbeschikking, privacy, zorg en ethische issues die daarmee te maken hebben. Met verschillende insteken want ik probeer dat wel een beetje divers te houden. En het komt daar gewoon nauwelijks aan bod.

Citaat:

Dat lijkt me nogal een onhoudbaar uitgangspunt, maar het hangt er ook maar vanaf wat de intenties zijn. En over die intenties heb ik dus erg mijn twijfels.

Waarop baseer jij dat de ophef gecreëerd is?

In september 2017 en maart 2018 toen de voorstellen door de Tweede en Eerste kamer moesten was er een hele boel commotie op radio, tv, sociale media, kranten.

Dat het in jouw kringen "rustig" was kan best zijn maar de commotie was er.
Er was toen nog geen sprake van een referendum.

Die ophef was de opmaat naar het referendum, het referendum niet de opmaat voor de ophef.

En waarop baseer je dat de voorstanders van dit referendum verkeerde intenties hebben?
En dan nog als 300.000 mensen een referendum willen is het gewoon geen verspilling.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 19:34

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:00

Ik las vandaag ergens dat ze pas op 100.000 handtekeningen zitten, blijkbaar gelooft de Nederlandse bevolking het wel en zetten ze dus niet zomaar een handtekening...