Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:22

Stufi bestaat niet meer, alleen aanvullende beurs. Als je die krijgt en in België gaat studeren dan heb je daar gewoon recht op net als in Nederland.
Tenzij de opleiding niet erkend is maar dat is NL net zo (met privé opleidingen etc.)

De mensen die ik ken die naar België zijn gegaan deden het iig vanwege het geld :P
Maar als je dichter aan de grens woont is de keuze misschien makkelijker en als de school dan beter is én goedkoper zou ik ook kiezen voor België.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:35

Fenrir schreef:
Stufi bestaat niet meer, alleen aanvullende beurs. Als je die krijgt en in België gaat studeren dan heb je daar gewoon recht op net als in Nederland.
Tenzij de opleiding niet erkend is maar dat is NL net zo (met privé opleidingen etc.)

De mensen die ik ken die naar België zijn gegaan deden het iig vanwege het geld :P
Maar als je dichter aan de grens woont is de keuze misschien makkelijker en als de school dan beter is én goedkoper zou ik ook kiezen voor België.

Niet waar, daar zijn aanvullende voorwaarden voor. En een aanvullende beurs is wat ik noem studiefinanciering. Het is een financiering om een studie te kunnen doen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:36

En België heeft eindelijk weer eens een schaatsmedaillie, gefeliciteerd! *\o/*

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:36

Is het niet zo dat mensen die in de grensstreek wonen hun kinderen vooral naar Belgische lagere en middelbare scholen sturen omwille van de kwaliteit, maar dat de Nederlanders die hier hogere studies komen doen het vooral omwille van het geld doen? Dat heb ik meegekregen tot nu toe.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:41

Bloodymary schreef:
Fenrir schreef:

Niet waar, daar zijn aanvullende voorwaarden voor. En een aanvullende beurs is wat ik noem studiefinanciering. Het is een financiering om een studie te kunnen doen.

Ja, dat je geen stufi ontvangt van een andere overheid en dat je in de afgelopen 6 jaar 3 jaar legaal in NL hebt gewoond.
In Vlaanderen gelden dan ook nog:
Je bent ingeschreven voor minimaal 30 studiepunten per studiejaar.
Je bent ingeschreven via een zogenaamd diplomacontract.

Ofwel niet zo lastig te krijgen dus. De mensen die ik ken die in België gestudeerd hebben hadden er iig geen problemen mee.

xHaithi schreef:
Is het niet zo dat mensen die in de grensstreek wonen hun kinderen vooral naar Belgische lagere en middelbare scholen sturen omwille van de kwaliteit, maar dat de Nederlanders die hier hogere studies komen doen het vooral omwille van het geld doen? Dat heb ik meegekregen tot nu toe.

Voor zover ik weet wel. Het gaat hier nu over vervolgopleidingen.
Wie weet zijn die ook wel beter, geen idee. Maar ik heb zelf de indruk dat het vooral vanwege het geld is.

Magrathea

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:10

Het ziet hier anders zwart van de Belgen op de TU hoor :)
Maar misschien komt dat omdat je in België geen lucht & ruimtevaarttechniek kunt studeren op universitair niveau... Dus ja, weinig keus dan. En ik hoor ook wel eens dat Belgen gewoon hierheen komen omdat het interessant staat op je CV ('buitenlandstudie') maar je blijft gewoon je eigen taal spreken. Plus het is niet ver, Antwerpen is een uurtje van hier.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:21

Weet wel dat Nederlanders die (dier)geneeskunde wilden studeren vaak naar België gingen als ze hier in NL niet werden ingeloot :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:06

Fenrir schreef:
Weet wel dat Nederlanders die (dier)geneeskunde wilden studeren vaak naar België gingen als ze hier in NL niet werden ingeloot :j

Klopt, zelfde redenen meestal. En in Belgie is geen loting als ik me niet vergis.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:07

Universitaire studies vind ik een ander verhaal. Dan zijn mensen vaker bereid verder weg te gaan natuurlijk, en zeker naar het buitenland.
Ik had het eigenlijk meer over vervolgstudies op bijvoorbeeld mbo-niveau. Ambachtsopleidingen, horeca, kapper, technische opleidingen etc. Daarvoor gaan jongeren hier echt enorm veel naar Belgische scholen. Die staan vaak ook goed aangeschreven om daarna een goede baan te vinden in NL.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:09

Volgende keer er gelijk even bijzetten waar je het eigenlijk over hebt kan een hoop schelen :P

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:13

Fenrir schreef:
Volgende keer er gelijk even bijzetten waar je het eigenlijk over hebt kan een hoop schelen :P

Ik had het over vervolgonderwijs en daar valt dit zeker ook onder. Jij bent blijkbaar alleen bekend met universitair onderwijs. Je laat in dit topic precies zien, ook in de eerder discussie over taal, waarom Belgen prettiger gezelschap zijn dan Hollanders.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:24

Bloodymary schreef:
Fenrir schreef:

Ik had het over vervolgonderwijs en daar valt dit zeker ook onder. Jij bent blijkbaar alleen bekend met universitair onderwijs. Je laat in dit topic precies zien, ook in de eerder discussie over taal, waarom Belgen prettiger gezelschap zijn dan Hollanders.

Hoho scheer niet alles over 1 kam! Ik ken ook enkel mensen die vanuit nederland naar belgië gaan vanwege de universiteit. Dat betekend niet gelijk dat je dan minder prettig gezelschap bent.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:46

Bloodymary schreef:
Fenrir schreef:

Haha mooi dit, hoe zuur kan je reageren op een grapje :')

Laat dit dan zien dat Belgen geen gevoel voor humor hebben?

(Weer een grapje, ik zet het er maar even bij voor de zekerheid :Y) )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:07

Belgen zijn inschikkelijker, Nederlanders drammen vaker door :+

Grapje hoor... :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:25

_O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:28

Toen ik nog voor Activak werkte hadden we wel eens feestjes. Meest opvallende verschil met Nederlandse feestjes: geen meezingers maar meedansers. Echt. Overal was een dansje voor. :oo

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:10

Hogeschool/uni is inderdaad goedkoper in België. De helft van mijn hogeschool is nederlandjes :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:14

Ik begin me groen te ergeren aan dit topic, lol.

Zelf vind ik het juist fijn dat het zo vrij is wbt school, ik moet er niet aan denken om verplicht altijd dik aan het werk te zijn. Dat doe ik op de momenten dat ik me kan concentreren; ik zorg zelf dat ik op tijd mijn werk af heb en ben in de lessen gewoon stil (let eigenlijk altijd op, maargoed).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:37

Zijn de lonen al voorbij gekomen? Dat is ook een groot verschil! Zeker op jonge leeftijd :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:41

Ja, ik had gehoord dat studenten in NL heel laag betaald krijgen?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:26

DeMolenhoek schreef:
Zijn de lonen al voorbij gekomen? Dat is ook een groot verschil! Zeker op jonge leeftijd :)

Ik had het daar met een vriendinnetje dat in België woont en werkt over, zij verdient meer dan ik maar door alle belastingen die er vanaf gaan houdt ze bijna net zoveel over.

Krijgen jullie ook een keer per jaar vakantiegeld eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:06

Ja :) Maar hoe hoog die is hangt af van het stelsel waar je in zit. Wat wel normaal is :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:28

Is dat bij jullie ook gebaseerd op hoeveel je het jaar ervoor gewerkt hebt? En krijgen jullie ook vertrek vakantiegeld bij ontslag?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:46

Tiggs schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ik had het daar met een vriendinnetje dat in België woont en werkt over, zij verdient meer dan ik maar door alle belastingen die er vanaf gaan houdt ze bijna net zoveel over.

Krijgen jullie ook een keer per jaar vakantiegeld eigenlijk?

Bij studentenjob gaan er in België heel weinig belastingen af. Dus stel dat iemand 12 euro per uur verdient ( wat hier niet abnormaal is) gaat daar misschien een euro vanaf.

Als ik dan lees dat je in Nederland soms maar 3 of 4 euro verdient, is dat wel een verschilletje.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:06

Bij een studebtenjob gaat juist bijna niets af, wij betalen namelijk nog geen belastingen. Ik verdien daarmee zo'n 1500-2000 euro per maand voor een 20-25 uur week.