Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:33

Sabri schreef:
Zo zie je maar, als je je kiezen op elkaar zet en doorzet mankeren we allemaal in feite niks aldus de Oma's en Ruettes.
Er bestaat geen ziekte, lijden of dood, alleen bij de zwakken die het aan hun eigen zwakke wil te danken hebben dat ze zo zijn. Als je je best maar doet kind, dan kun je alles! *\o/* :')

In principe is dat veelal ook wel. Of dat verstandig is dat is wat anders natuurlijk.
En een UWV ziet goed wie ze voor zich heeft en waar ze hun target van aan het werk krijgen weer mee kunnen vullen.
Ik denk dat die middenweg goed zou zijn. Sommige mogen best wat meer van de oma's hebben andere minder.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 11-02-18 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:35

bigone schreef:
Heel herkenbaar, kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast. Zo ben ik opgegroeid. En het zijn juist de doordouwers en geestelijk zeer sterke mensen die er dan lichamelijk onderdoor gaan. En wel zo erg dat het lichaam meestal ook echt kapot is. Niet klagen maar dragen, nog zo eentje. Ik kan de woorden van Indestal ook wel plaatsen, tegenwoordige word het perfecte leven uitgedragen op fb, instagram en weet ik nog meer. En mensen, vooral het jongere spul probeert dat bij te houden ipv aan zichzelf en vaak hun lichaam en portemonnee te denken. Het MOET perfect zijn en da is niemand maar zo gaan veel jonge mensen er psychisch aan onderdoor. Misschien moeten we met z'n allen er voor zorgen om het normale/gewone leven te benadrukken, om er voor te zorgen dat de nu nog echt jonge generatie niet meer meegaat in de ratrace.
Er zijn ook mensen die hier mopperen dat de "rijken"maar meer moeten betalen, misschien even kort door de bocht maar wat wij aan belasting betalen elke maand daar kunnen twee wajongers van betaald worden. En dan heb ik het nog niet over de inkomensafhankelijke bijdrage van ziektekosten. Ik heb altijd gezegd dat ik graag veel belasting betaal want dat betekend dat ik goed verdien. Maar daar staat tegenover dat onze kinderen geen beurs kregen, wij nog nooit voor enige toeslag in aanmerking zijn gekomen. Dus voor de klagers, wees blij dat er ook mensen zoals wij zijn, we dokken namelijk flink.

Wat ik hier in dit topic lees is dat men meer gratis geld wil omdat ze ook een leuk leven willen hebben. Zodat ze leuke dingen kunnen doen, paarden kunnen houden, op vakantie kunnen, een auto of scooter kunnen hebben enzovoort. Meer geld zodat ze niet maand in maand uit de eindjes aan elkeaar hoeven te knopenn van het "schijtbeetje" .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:37

Ik meld mij ook nooit ziek , vorig jaar met een enorme kater gewoon op het werk gekomen (inschatting ging niet helemaal goed, had 2 dagen vrij ivm vrijwilligerswerk op ballonevenement in dorp maar op dr laatste dag drinken we van alle overgebleven munten alleen was dat ipv 10 uur 12 uur en wou even blijven tot max 1 uur en 4 drankjes max maar dat was beetje later en een biertje teveel . Half 3 a 3 uur op bed en half 9 stond ik op het werk, werken vind ik wel leuk namelijk en ziekmelden doe ik liever niet )

Ook tenenkrommend mensen die om het kleinste kuchje een excuus hebben om niet te werken , ga van je luie kont af en zet even door. Scheelt dat ik 3 ochtenden werk en smiddags tot rust komen kan

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:39

NathalietjeB schreef:
Ook hier een drama qua werk en wajong en uwv, ik wil aan t werk maar word door autisme nergens aangenomen.

mijn vriend net zo en heeft helaas ook nog een verleden dus niemand wilt hem hebben.
jobcoach vanuit het UWV doet ook niks, komt 1x in het jaar eens langs maar verder hoor je niks van die man en als je dan belt voor een afspraak is er elke keer wel weer wat.
zit dus al bijna 2 jaar thuis nu. Maar moet zeggen dat hij niet heel veel merkt van die 5% minder
Laatst bijgewerkt door Keell94 op 11-02-18 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:40

Indestal schreef:
Maar heb jij dan ook een Wajong?

Ik ben 15 jaar ziek geweest, een prachtige carriere moeten opgeven! Nu ben ik weer zo ver dat ik alles weer kan, stond klein stukje van ernstige nierziekte af met uitzicht op bergafwaarts en dan is ziek zijn heel ziek zijn...

Maar ik heb nooit een uitkering gehad, WAO afgeslagen, altijd nog 2 middagen gewerkt en alles op alkes gezet om beter te worden en dat was na gedane arbeid 2 dagen bedrust! Maar aktief blijven, kaken op elkaar heeft mij gebracht waar ik nu ben! De wereld van de geest kan je grootste vijand zijn als je geloofd dat je niks kan! Toen ik kreeg te horen als mijn medicijnen niet zouden aanslaan ik binnen 2 jaar spoelen zal zitten, ging bij mij de knop om.....

Oma zat in mijn oren, “gaat niet bestaat niet! “ hoe vaak ik dat kind wel niet te horen kreeg...

Maar heb jij dan een partner met inkomen, Indestal? Want als alleenstaande red je het toch niet met 2 middagen werken om je vaste lasten te betalen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:53

Azmay schreef:
Ik krijg niets indestal, hoewel ik enorm blij ben met alle zorg die vergoed word in Nederland want anders had ik al mijn trajecten nooit kunnen betalen.

Doordat ik de paarden heb moet ik wel een beetje aan de gang blijven, uitmesten eb voeren is vaak ook letterlijk het enige wat ik kan op een dag. Huishouden gaat tegenwoordig gelukkig redelijk maar terugval ligt op de loer.

Fijn dat doorzetten voor jou werkte, ken ook zat mensen die daardoor compleet instortte.

Denk je dat het voor mij uit de lucht kwam vallen? 10 minuten kracht inspanning geestelijk oefenen om uit bed te komen? Op wc uitrusten om te gaan douchen? Zittend koken omdat staan te vermoeiend was? Werken met het idee nog een half uurtje dan kan ik naar bed? Geloof mij, ik weet echt wel wat ziek zijn is, maar heb het nooit willen accepteren en ook ik heb gejankt, heb gezegd als het erger wordt, hoeft het niet meer voor mij....

Maar ik weet ook dat ik een patient was die alijd weer riep, ik word beter!! Mijn internist zei, jij bent de enige die niet klagend en zeurend binnen komt, ook eens een ander gezicht.

Als je lichaam aanvoelt alsof je vergiftigd bent, wat in feite ook zo is en je spieren te zwak zijn om fatsoenlijk trappen te lopen, weet je wat ziek zijn is en ik ben blij dat ik door elke dag postief met gezondheid bezig te zijn, nu zo ver bent...en ook ik heb nog wel terugvallen hoor...en ik kan ook niet meer wat ik kon en wat ik zou willen.....enne prioriteiten stellen want een vol programma en fijn nog even paardrijden aan het eind van de dag zit er niet meer in.....maar wat ik wel kan en in goede perioden zoveel per dag doe is voor mij de hoofdprijs!

En ja ik constateer een ziekzwakenmisselijk generatie, de patatcola generatie zoals er wordt geroepen, nu vast de netflixfacebook generatie en de moeders met hun kindjes doen er aan mee....vanavond voor het eerst de luizenmoeder eens kijken :D ik denk dat ik in een deuk lig!

Heeft niks met oma’s en RutteII te maken, maar alles met eigen verantwoording nemen voor je eigen leven en lern de juiste keuzes maken en niet dat kiezen wat niet bij je hoort...het is in Nederland nl altijd de schuld van een ander!
ik ga nu werk doen wat zwaar zal zijn, maar vol vertrouwen, maar wat zou ik graag mijn oude werk blijven doen....dat gaat niet meer.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:55

Marie_Anne schreef:
Indestal schreef:
Maar heb jij dan ook een Wajong?

Ik ben 15 jaar ziek geweest, een prachtige carriere moeten opgeven! Nu ben ik weer zo ver dat ik alles weer kan, stond klein stukje van ernstige nierziekte af met uitzicht op bergafwaarts en dan is ziek zijn heel ziek zijn...

Maar ik heb nooit een uitkering gehad, WAO afgeslagen, altijd nog 2 middagen gewerkt en alles op alkes gezet om beter te worden en dat was na gedane arbeid 2 dagen bedrust! Maar aktief blijven, kaken op elkaar heeft mij gebracht waar ik nu ben! De wereld van de geest kan je grootste vijand zijn als je geloofd dat je niks kan! Toen ik kreeg te horen als mijn medicijnen niet zouden aanslaan ik binnen 2 jaar spoelen zal zitten, ging bij mij de knop om.....

Oma zat in mijn oren, “gaat niet bestaat niet! “ hoe vaak ik dat kind wel niet te horen kreeg...

Maar heb jij dan een partner met inkomen, Indestal? Want als alleenstaande red je het toch niet met 2 middagen werken om je vaste lasten te betalen.

Nou nu trek je alles wel heel erg uit zijn verband zeg...lees eerst mijn berichten in dit topic maar eens.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:05

Maar indestal omdat het jou zo is gelukt is dat niet wat ook bij andere werkt.
Alles wat jij noemt geldt ook voor mij. Het zittend koken, het uitrusten om te moeten douchen, alles zo herkenbaar.
Ik deel ook de hele dag in. Ik ben nu ook de berging aan het opruimen :)
10 minuutjes opruimen, 10 min. zitten. Weer even opruimen, weer even zitten.
In de ochtend als ik me goed voel heb ik een heleboel doelen die ik die dag wil halen. meestal haal ik een kwart en dan heb ik dus echt niet veel gedaan maar ben ik er al blij mee :j
Want als ik in de ochtend op sta en voel me al alsof aangereden ben door een trein doe ik alleen noodzakelijke. En helaas kan die dag ook een werkdag zijn en dan ga ik finaal over mijn grenzen en heb ik de dag er op migraine.

Ik dacht ook door minder te gaan werken ik wel weer genoeg energie op zou kunnen doen om weer beter te worden. In die zin was ik altijd positief.
Maar 2 jaar terug viel ik uit met een flinke burn-out door het toch altijd mezelf voorbij lopen.
Sindsdien is mijn positiviteit ook verdwenen en ben ik met beide voetjes op aarde gekomen en gaan beseffen dat ik met alleen maar doorzetten ik mezelf verder verniel. Ook al heb ik dan zogenaamd niets door de dames en heren van de instanties. Mijn lijf zegt wat anders.
En als dan iemand zegt door door te zetten ben ik beter geworden kan ik alleen maar blij zin voor die persoon.
Voor mij weet ik dat dat juist mijn ondergang was. En nog steeds. Want dat over de grenzen gaan is nog steeds mijn valkuil. Al voelt het voor mij als geen keuze hebben, want ik heb geen vangnet.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 11-02-18 15:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:06

Oef Rebecca, wat knap van je joh dat je met een kater op toch niet ziekmeldde. Eens kijken als je straks kanker of een psychose of een dwarslaesie kan krijgen je nog zo makkelijk naar je werk kunt huppelen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:07

Sabri schreef:
Oef Rebecca, wat knap van je joh dat je met een kater op toch niet ziekmeldde. Eens kijken als je straks kanker of een psychose of een dwarslaesie kan krijgen je nog zo makkelijk naar je werk kunt huppelen

Met een kater op niet ziekmelden is inderdaad maar heel gewoon.
's avonds de man, dan s'morgens ook de man. Als je je met een kater ziek meld moet je je diep en diep schamen. Is ook niet iets om trots om te zijn dat je dan wel gaat werken, maar heel gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:09

bruintje123 schreef:
Sabri schreef:

Met een kater op niet ziekmelden is inderdaad maar heel gewoon.
's avonds de man, dan s'morgens ook de man. Als je je met een kater ziek meld moet je je diep en diep schamen. Is ook niet iets om trots om te zijn dat je dan wel gaat werken, maar heel gewoon.

Inderdaad. Om dan in datzelfde bericht tegen een ander te zeggen dat iemand van z'n luie kont af moet komen omdat 'jij dat ook kan' is wel heel kort door de bocht en dat valt me ook wel een beetje van je tegen Rebecca...

Verder gaat voor mij eigenlijk ook hetzelfde op als voor bruintje; ik moet constant m'n dag plannen (en opnieuw indelen) maar dat heb ik echt onder hele strikte en kundige begeleiding moeten leren. En ook ik heb in het begin gezegd 'ok, ik rooi get wel met minder, ik ga wel eerst minder uren werken zodat ik m'n hand niet op hoef te houden en me naar niemand hoef te verantwoorden' en in plaats van dat bij het UWV dáár dan naar wordt gekeken (namelijk eerst doen wat je kán) wordt er gezegd 'stel je niet aan je kan gewoon aan het werk'. De allerleukste opmerking die ik van een verzekeringsarts heb gekregen was 'je bent toch ook moeder geworden? Dan kan je ook weer aan het werk. Je wíl gewoon niet werken'.

Het aan het werk gaan is ook niet het probleem, maar wel rustig en echt per uur opbouwend. En zolang een werkgever daar geen subsidie voor krijgt, slaan ze je gewoon over. Maar goed, dat is een andere discussie :+

Wat mij betreft mag het wel wat 'persoonlijker' in plaats van 'kan lopen - kan werken', dat soort regeltjes bij het UWV...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 15:17

Pipodipo schreef:
bigone schreef:
Heel herkenbaar, kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast. Zo ben ik opgegroeid. En het zijn juist de doordouwers en geestelijk zeer sterke mensen die er dan lichamelijk onderdoor gaan. En wel zo erg dat het lichaam meestal ook echt kapot is. Niet klagen maar dragen, nog zo eentje. Ik kan de woorden van Indestal ook wel plaatsen, tegenwoordige word het perfecte leven uitgedragen op fb, instagram en weet ik nog meer. En mensen, vooral het jongere spul probeert dat bij te houden ipv aan zichzelf en vaak hun lichaam en portemonnee te denken. Het MOET perfect zijn en da is niemand maar zo gaan veel jonge mensen er psychisch aan onderdoor. Misschien moeten we met z'n allen er voor zorgen om het normale/gewone leven te benadrukken, om er voor te zorgen dat de nu nog echt jonge generatie niet meer meegaat in de ratrace.
Er zijn ook mensen die hier mopperen dat de "rijken"maar meer moeten betalen, misschien even kort door de bocht maar wat wij aan belasting betalen elke maand daar kunnen twee wajongers van betaald worden. En dan heb ik het nog niet over de inkomensafhankelijke bijdrage van ziektekosten. Ik heb altijd gezegd dat ik graag veel belasting betaal want dat betekend dat ik goed verdien. Maar daar staat tegenover dat onze kinderen geen beurs kregen, wij nog nooit voor enige toeslag in aanmerking zijn gekomen. Dus voor de klagers, wees blij dat er ook mensen zoals wij zijn, we dokken namelijk flink.

Wat ik hier in dit topic lees is dat men meer gratis geld wil omdat ze ook een leuk leven willen hebben. Zodat ze leuke dingen kunnen doen, paarden kunnen houden, op vakantie kunnen, een auto of scooter kunnen hebben enzovoort. Meer geld zodat ze niet maand in maand uit de eindjes aan elkeaar hoeven te knopenn van het "schijtbeetje" .

Nee hoor, ik wil er gewoon een beetje bij net zoals de gewone nederlander die vooruit gaat in zijn loon. En niet die onrechtvaardige korting. Omdat ik (en ik zeg het voor de zoveelste keer) werk en niet mijn handje volledig op wil houden. Zodat ik net zoals veel mensen tegenwoordig geen onnodige keuzes moet maken(ga ik naar de tandarts of ga ik een week eten?)
Maar schijnbaar worden de groep uitkeringstrekkers, zoals wij genoemd worden het niet gegund en vind men het schijnbaar heel normaal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:24

Maar je hebt niet minder dan andere purny.
Ik ken genoeg mensen die compleet werken maar net overal buiten vallen en daardoor netto minder over houden. Die moeten zoals jij dat noemt ook kijken is het eten of tandarts.

ik heb hier paarden, maar niet door mij, puur door het werk van mijn vriend.
En ja wel door mij van vroeger, toen al zoveel geld gespaard dat nu de hypotheek laag is. En toen was ik ook al ziek. Dat was een kwestie van gewoon door gaan als een mafkees.

De uitkeringstrekker (hoe jij het noemt) heeft het zo slecht niet en dat is denk ik wat vele willen aanhalen, maar dat lijkt niet te mogen. We mogen alleen maar zeggen wat rot.
Soms heb ik het idee dat mensen met die uitkering niet in de gaten hebben wat andere over houden of er allemaal voor moeten doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:25

Elkaar aanvallen heeft geen enkel nut, het gaat niet alleen om de Oma's of patatgeneratie, het gaat er om wat je, met alle hobbels/valkuilen en lichamelijke/geestelijke tekortkomingen nog van je leven kunt maken. Ja, ik ben zo'n "oma" beste Rebecca en ik heb soms inderdaad de indruk dat veel van de huidige generatie Patatters te weinig doorzettingsvermogen hebben gekweekt met grote hulp van hun ouders. Kinderen moeten goed zijn, VMBO is te laag, ze moeten presteren en alle hobbels worden als het even kan gladgestreken door hun ouders. En wanneer het dan niet lukt knappen ze bij de enkels af, veel van hen tenminste. Karakter kweken is er vaak niet meer bij, de kleinste tegenslag voelt aan als de Kilimanjaro. Nou, probeer er maar op te klimmen dan heb je in ieder geval het gevoel dat je er alles aan gedaan hebt maar velen laten zich het vangnet maar al te graag aanleunen en klagen dat het allemaal zo moeilijk is. Zal het ook ongetwijfeld zijn maar je hebt zelf veel in de hand.
Ik ben het wel zeer eens met diegenen die zeggen dat werk moet lonen, veel mensen vertikken het inderdaad om voor 50 euro bezig te zijn en zien niet dat dit een opstap naar een vaste baan kan zijn. Ik ken er genoeg, moeders met twee kinderen in de bijstand en het echt vertikken om te werken want dan houden ze maar 100 euro meer over, dan zit ik liever thuis maar dan moet je ook niet klagen dat je zo weinig hebt.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 11-02-18 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:26

bruintje123 schreef:
Maar je hebt niet minder dan andere purny.
Ik ken genoeg mensen die compleet werken maar net overal buiten vallen en daardoor netto minder over houden. Die moeten zoals jij dat noemt ook kijken is het eten of tandarts.

ik heb hier paarden, maar niet door mij, puur door het werk van mijn vriend.
En ja wel door mij van vroeger, toen al zoveel geld gespaard dat nu de hypotheek laag is. En toen was ik ook al ziek. Dat was een kwestie van gewoon door gaan als een mafkees.

De uitkeringstrekker (hoe jij het noemt) heeft het zo slecht niet en dat is denk ik wat vele willen aanhalen, maar dat lijkt niet te mogen. We mogen alleen maar zeggen wat rot.
Soms heb ik het idee dat mensen met die uitkering niet in de gaten hebben wat andere over houden of er allemaal voor moeten doen.

Jij verwoord het beter dan ik kan, dus ik sluit me er even bij aan als je het niet erg vindt :)
Minus de hypotheek en paarden dan, die zijn er hier niet :+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:28

Sommige zieken hebben partners die helpen.
Als buitenstaander zie je dat niet.

Ik heb een WIA, IVA uitkering.
Jaren hard gewerkt en altijd maar doorgaan. Gevolg dat lijf nog meer stuk is dan wanneer ik eerder gestopt zou zijn.
Mijn man helpt met douchen, aankleden, koken, haren kammen, etc.
Rondje met de honden dat ik loop is kort. Maar moet van de orthopeed ivm luxaties heupen, knieen en enkels om spieren in conditie te houden.
Dat ik na dat rondje met pijnstillers op de bank lig ziet niemand.
Maar o je loopt met de honden dus je kn .....

Ik speel in een orkest, dag erna ben ik hondsberoerd.
Mijn man werkt die dag vaak thuis.
Kan het orkest opgeven, maar mijn man vindt het belangrijk dat ik ook mezelf kan zijn en mensen spreek en niet enkel ziekenhuizen en artsen bezoek.
Dan zou ik behalve lichamelijk ook geestelijk er aan onderdoor gaan.

Natuurlijk heb je overal profiteurs. Maar oordelen is zo makkelijk.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:30

Nou Purny, voor heel veel gewone Nederlanders is er de afgelopen jaren ook helemaal niets bij gekomen terwijl allerlei kosten wel gewoon omhoog gingen, zoals zorgpremie en eigen risico en denk ook aan de boodschappen en energieprijzen. De korting waar jij het over hebt, is niet onrechtvaardig en het zou je sieren als je het niet zo zou noemen. Het leven hangt aan elkaar van allerlei keuzes en soms vergis je je en leer je om het een volgende keer anders te doen. Ook werkende mensen moeten soms kiezen tussen rekeningen en uitgaven, dat is niet alleen bij wajongers zo. Er zijn maar heel weinig mensen die genoeg hebben voor alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:31

Indestal schreef:
Marie_Anne schreef:

Nou nu trek je alles wel heel erg uit zijn verband zeg...lees eerst mijn berichten in dit topic maar eens.

Ik trek niets uit zijn verband, ik stelde je een vraag. Ik heb geen fotografisch geheugen helaas. Even terug gelezen en ik zie dat je idd een partner met inkomen heb. Je zegt zelf:
Indestal schreef:
Maar ik heb nooit een uitkering gehad, WAO afgeslagen, altijd nog 2 middagen gewerkt en alles op alkes gezet om beter te worden en dat was na gedane arbeid 2 dagen bedrust!

Het siert je dat je wao heb afgeslagen, maar een alleenstaande heeft die keuze gewoon niet.

Ik ben zelf ook wel een bikkel, en vind ook regelmatig dat andere mensen wel heel snel ziek, zwak en misselijk zijn. Maar ik word een beetje moe van al die stoere praat hier. Wat is er mis met de gulden middenweg zoals iemand anders al opmerkte.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 15:33

Pipodipo schreef:
Nou Purny, voor heel veel gewone Nederlanders is er de afgelopen jaren ook helemaal niets bij gekomen terwijl allerlei kosten wel gewoon omhoog gingen, zoals zorgpremie en eigen risico en denk ook aan de boodschappen en energieprijzen. De korting waar jij het over hebt, is niet onrechtvaardig en het zou je sieren als je het niet zo zou noemen. Het leven hangt aan elkaar van allerlei keuzes en soms vergis je je en leer je om het een volgende keer anders te doen. Ook werkende mensen moeten soms kiezen tussen rekeningen en uitgaven, dat is niet alleen bij wajongers zo. Er zijn maar heel weinig mensen die genoeg hebben voor alles.

Maar de gewone man gaat niet 50 euro netto per maand erop achteruit.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:38

Marie_Anne schreef:
Tink89 schreef:
Maar vinden de wajongers hier dan ook niet dat er veel te veel mensen wajong krijgen die het eigenlijk niet nodig hebben? Een goede vriendin van mij is blind en krijgt daarom wajong. Ik begrijp dat niet zo goed, omdat zij prima telefonisch werk kan doen en met een spraakcomputer of brailleleesregel zelfs mijn baan zou kunnen overnemen. Ze is dan misschien wat langzamer, maar ze zou prima zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen.

Maar denk je echt dat er voldoende werkgevers zijn die daar in willen investeren en het niet erg vinden dat ze langzamer is? Of zullen die toch eerder iemand anders aannemen?

Wij hadden een blinde balie/front office medewerker in het ziekenhuis. De beste dat je kon voorstellen!
Weet niet hoe het in Nederland is maar bij ons worden werkgevers ook beloond om dit te doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:39

purny schreef:
Pipodipo schreef:

Oh nee?

Ik raakte vorig jaar mijn baan kwijt. Iets anders vinden valt niet mee. Zeker niet als je beperkt bent, maar ook door leeftijd.
Uiteindelijk wat gevonden maar wel met een minder uurloon. Maar toch maar gedaan, want hier is géén vangnet, dat scheelt dus wel meer dan wat ik per maand minder ging verdienen of als ik zelfs helemaal niets zou verdienen.

Jij denkt er echt te gemakkelijk over. Véel te gemakkelijk. je lijkt niet door te hebben wat er bij andere speelt.
En ja ik geef toe dat die houding me best stoort.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:50

Pipodipo schreef:

Ehm - ik weet niet of de woorden van Rutte 'de gewone Nederlander' op mij van toepassing zijn (en of ik dat wil!).
Als gezegd: ik ontvang voor mijn werk een bovenmodaal inkomen. ("Verdienen"-? ...dat staat te bezien. Ik ben soms een erg steile calviniste.)

Maar ik ben er bovenmodaal dus wel op vooruit gegaan.
Zo doen rechtse kabinetten dat.
(Alleen geloof ik dus niet dat ik meer geld heb, 'omdat ik beter verdien', of een beter mens zou zijn ofzo...)
Ik vind deze manier van doen uiterst bedenkelijk. De kloof tussen arm en rijk, ik heb er geen trek in. Doe mij maar een stevige middenklasse.

Ik deel Purny's verontwaardiging.
Pipodipo: als jij je verontwaardigd voelt omdat je de armoede/ de kloof op je af ziet komen vind ik dat heel erg naar voor jou.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-02-18 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:51

Citaat:
Pipodipo: als jij je verontwaardigd voelt omdat je de armoede/ de kloof op je af ziet komen vind ik dat heel erg naar voor jou.

Dat ziet toch bijna iedereen met een laag of midden inkomen? Alleen de hogere inkomens ontspringen de dans.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:53

purny schreef:
Pipodipo schreef:

Klopt, soms is het ook veel meer. Deels omdat de lonen niet stijgen, terwijl de inflatie wel weer in de lift zit. Zorgpremie gaat omhoog, met het klimmen der jaren ga je ook vaak meer pensioenpremie betalen, eigen risico gaat bij werkende mensen ook gewoon omhoog en die moeten zelf een deel van de medicijnen betalen. Energie wordt duurder, benzineprijzen hebben ook de klim weer gevonden. En dit is nog maar een klein deel van zaken waar de overheid direct vinger in de pap heeft. En omdat werkgevers dus de hand op de knip houden, bedreigt dit de economische weerbaarheid van werkende mensen.

Janneke2, ik zie helemaal niks op me afkomen hoor.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:57

purny schreef:

Hier wil ik toch even op reageren, de """gewone"""man die iets gaat bijverdienen valt gelijk in een andere belastingschaal en moet wel meer dan 75 euro inleveren..