Genderneutraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:06

Memories schreef:
Ik moet zeggen dat ik wel een beetje verdrietig wordt van reacties als 'die mensen moeten maar lekker in therapie' best verdrietig word. Dat is echt gewoon mega kwetsend en nergens voor nodig. 8)7

Ik ben geboren als vrouw en voel me 100% vrouw maar heb er geen enkele moeite mee als termen veranderd worden zodat meer mensen zich er prettig bij voelen. Maar misschien kijk ik er ook anders naar omdat ik ook mensen die niet in 'de hokjes' passen in mijn omgeving heb.

Van mij mag het allemaal wel wat neutraler hoor. Verbaas me er nog altijd over dat er onderscheid moet worden gemaakt in mannen- en vrouwenscheermessen (die natuurlijk ook altijd roze, in een achterlijk designtje en veel slechter zijn dan die van de mannen :+ ) En toen ik nog bij de McDonald's werkte vroeg ik ook nooit of men een 'meisjes' of 'jongetjes' speeltje wilde, maar of ze speeltje 1 of speeltje 2 wilden. Kreeg daar echt ontelbaar veel fijne reacties op.

Natuurlijk heb je er mensen tussen zitten die overdreven zeiken maar die vind je overal, niet alleen rondom het genderneutraliteit issue en ook niet alleen maar aan 1 kant van het issue. En natuurlijk vind ik ook dat er wel een grens aan zit. Gender hoeft wat mij betreft ook niet uit het paspoort te verdwijnen bijvoorbeeld, maar wordt het veranderd in 'biologisch gender' of komt er een extra optie bij voor mensen die zich geen M/V voelen maakt het mij geen drol uit.

Ik vind mannentoiletten vaak schoner dan die van de dames :')

Ik kan me hier helemaal in vinden :j

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:07

En ik zeg dat als je het strikt feitelijk wil houden, doe dat dan ook echt en breng dan die nuance aan. Als je een pik hebt ben je van het mannelijk geslacht, maar als je je geen man voelt dan ben je dat dus niet. Als je genderneutraal of trans bent, dan word je zo geboren. Alleen komt het pas op latere leeftijd naar voren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:09

Ik vind het prima dat het allemaal wat neutraler is, maar ik vind het jammer dat het nodig is er zo'n ophef over te maken.

Als een kerel in een jurk op de dames WC wil komen plassen moet hij dat vooral doen.
Als die kerel mij meld een vrouw te zijn zal ik zeggen dat zij welkom is.

Snap niet waarom het zo moeilijk is :o

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:11

Hé jij bent grappig :)
Lees mijn posts dan voortaan wat beter door, als je cynische grapjes kan maken moet
dat toch ook lukken lijkt me.

MariekeB schreef:
Lieshorses is een kind van 16 ,dus wellicht niet al te serieus nemen wat ze zegt. We hebben namelijk twee soorten mensen : kinderen , en die zijn nergens toe bevoegd en kramen 90% van de tijd onzin uit en volwassenen die zijn het tegenovergestelde. Eigenlijk net zoiets al bij man en vrouw, er bestaan twee dezelfde soorten zonder enige overlap of gradatie :D :D :D O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:12

Azmay schreef:
Ik vind het prima dat het allemaal wat neutraler is, maar ik vind het jammer dat het nodig is er zo'n ophef over te maken.

Als een kerel in een jurk op de dames WC wil komen plassen moet hij dat vooral doen.

Nou dat inderdaad. En als die vrouw helemaal niks tegen mij zegt dan hou ik ook m'n bek, ga plassen en was m'n handen en dan ga ik weer weg :+

Ik kom daar toch niet om m'n foef te laten zien of naar anderen hun foef (of slurf) te gaan kijken. Kom nou.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:15

Lieshorses schreef:
Shadow, wat ben je dan? Vertel mij dat eens, want ik wist niet dat er nog een geslacht naast Man of Vrouw bestond.

Ik vraag me toch af: waarom denk je uberhaupt dat je dit zou kunnen vragen, en dan ook nog op zo'n toon?

We hadden een paar pagina's terug nog een discussie over de privacy van mensen die in het geding is bij wc-hokjes. Jij schreef nota bene zelf over hoe belangrijk je het vindt dat jij de wc niet met een man hoeft te delen, en dat je ook het plassen van mannen niet hoeft te zien.

Waarom heb je hierbij niet het idee dat je verregaand iemands privacy aan het schenden bent door te verwachten dat ik tekst en uitleg geef over mijn geslachtsdelen? En niet eens uit vriendelijke belangstelling, maar op een aanvallende toon, alsof ik wat moet bewijzen.

En die tekst en uitleg is niet zo spannend want ik ben vrouw, inclusief borsten en vagina enzo* - waar ik schreef dat niet iedereen een vagina of een penis heeft, ging dat niet over mij. Maar je vraagt het wel. Je vraagt een onbekende op internet om toelichting te geven op hun geslachtsdelen, terwijl je het zelf even daarvoor nog over privacy had!
Zie je in hoe onbehoorlijk dat eigenlijk is?

* mijn chromosomen en hormonen heb ik nooit uit laten zoeken, weinig reden om aan te nemen dat daar bijzonderheden zijn.

Shaggy09

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:18

Ik bedoelde niet wat jíj voor geslacht bent, maar in het algemeen.. :+

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:19

@MariekeB, Lieshorses: Sorry hoor, maar wat heeft de leeftijd van een persoon te maken met wat ze te vertellen hebben? Dus je moet mensen die allemaal niet 'volwassen' zijn maar niet serieus nemen? Iedereen heeft toch zijn eigen mening, normen en waarden? Vind dat wel een beetje kort door de bocht, iedereen mag zeggen en vinden wat hij wil zolang er niet gehaat wordt op bepaalde groepen van de bevolking.

Even weer op het onderwerp. Mijn vriend is genderneutraal. En het valt mij op dat echt 90% van de mensen die hier iets over te vinden hebben, niet genderneutraal zijn. Natuurlijk niet direct een probleem, maar jullie hebben geen idee hoe een genderneutraal persoon zich voelt. De ene dag voelt mijn vriend zich vrouwelijker dan de andere dag, soms wat mannelijker. Het verschilt heel erg. Hij is heel blij met de meer neutrale aanspraak door bv. gemeente en NS. Ik ook wel, ik heb er geen last van. Of je mij nou mevrouw of "beste reiziger" noemt, het maakt mij niet uit zolang de boodschap zelf maar duidelijk is die daarna komt.

Ik snap niet dat mensen zoveel ophef moeten maken over iets waar ze eigenlijk geen 'last' van ondervinden, want zo erg is het toch niet als je wordt aangesproken als 'beste Amsterdammer' of 'beste klant van T-mobile' of wat dan ook?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:19

Danique schreef:
Azmay schreef:

Nou dat inderdaad. En als die vrouw helemaal niks tegen mij zegt dan hou ik ook m'n bek, ga plassen en was m'n handen en dan ga ik weer weg :+

Ik kom daar toch niet om m'n foef te laten zien of naar anderen hun foef (of slurf) te gaan kijken. Kom nou.

Zolang man zonder jurk de wc netjes achter laat is die overigens ook meer dan welkom hoor.
Het is alleen dat sommige mensen dat niet zo goed lijken te kunnen (vaak omdat er staand geplast "moet" worden) en dat ik niet bij de mannen wc ga omdat je daar wel eens meer ziet dan ik nodig heb :+

Heb overigens een tijdje terug iemand ontmoet die zich identificeerde als een pokemon, dat gaat mijn pet wat te boven maar als diegene zich daar prettig bij voelt wie ben ik dan om dat te veroordelen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:20

Kiki, gewoon een vraag uit onwetendheid: noem jij je vriend standaard je vriend? Of hoe zit dat dan?

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:25

Tieneke schreef:
Kiki, gewoon een vraag uit onwetendheid: noem jij je vriend standaard je vriend? Of hoe zit dat dan?

Dat gaat nog altijd van zelf ja haha :') Maar dat vind hij niet heel erg, soms noem ik hem mijn partner en andere keren weer mijn vriend of ja.. eigenlijk wisselt dat gewoon wel is. Het maakt hem gelukkig niet heel veel uit.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:27

Kiki1995 schreef:
Tieneke schreef:

Dat gaat nog altijd van zelf ja haha :') Maar dat vind hij niet heel erg, soms noem ik hem mijn partner en andere keren weer mijn vriend of ja.. eigenlijk wisselt dat gewoon wel is. Het maakt hem gelukkig niet heel veel uit.

Bedankt voor je antwoord, vind dat wel boeiend :-)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:53

Ik ben een man en geen olifant. Mag ik me dan ook aangevallen voelen als een lichaamsdeel van mij als slurf omschreven wordt? Ik ben gewoon in het bezit van een penis en ik zou graag willen dat jullie tijdens het schrijven van een reactie daar rekening mee houden... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:56

Tuurlijk Karl66, geen probleem!

Er zijn ongetwijfeld bokkers aanwezig in dit topic die vinden dat mannen op de mannenwc horen, en vrouwen op de vrouwenwc. En deze chick dan? Rond een minuut of 31 vertelt zij dat zij met mannelijke genen is geboren (XY), en dus ook als interseks, maar door operatie en hormonen ziet ze eruit als een vrouw. Waar gaat zij plassen?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:01

Wat mij betreft mag ze dat lekker zelf kiezen. Het leven is al ingewikkeld genoeg.

Karl66, zolang vrouwen het hier ook over hun eigen 'flamoes' hebben, denk ik niet dat jij en je slurf penis zich persoonlijk aangevallen moeten voelen. :(:)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:02

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:02

Op de mannen of vrouwen wc, mag ze kiezen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:05

Bambolina schreef:
En ik zeg dat als je het strikt feitelijk wil houden, doe dat dan ook echt en breng dan die nuance aan. Als je een pik hebt ben je van het mannelijk geslacht, maar als je je geen man voelt dan ben je dat dus niet. Als je genderneutraal of trans bent, dan word je zo geboren. Alleen komt het pas op latere leeftijd naar voren.

Is dat altijd zo? Of kan je ook pas op latere leeftijd trans worden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:07

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:24

Phoe, lastige discussie.
Ik merk zelf dat ik een beetje tolerantiemoe word, maar dat komt omdat ik zelf nergens een probleem mee heb hoe het nu is (zeer egocentrisch gedacht dus).
Uiteraard vind ik het geen probleem dat NS nu iedereen aanspreek als reizigers, maar dat er zo'n mediacircus omheen moest komen vind ik niet nodig. En dat mensen die is niet in hokje man/vrouw willen plaatsen zich dan ook aangesproken of niet buitengesloten voelen vind ik helemaal top!

Het lastige vind ik worden dat ik tegenwoordig het gevoel krijg dat ik me moet schamen dat ik mezelf nog wel in een hokje kan plaatsen. Ik ben 100% vrouw van binnen en buiten. Kom er ook 100% voor uit dat mannen over het algemeen sterker zijn dan ik ben en vind het ouderwets zelfs fijn als ze deuren voor je openen en je voor laten gaan.

Dus wat mij betreft genderneutraal als toevoeging op man/vrouw helemaal top!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:29

Jolien87 schreef:
Wat mij betreft mag ze dat lekker zelf kiezen. Het leven is al ingewikkeld genoeg.

Karl66, zolang vrouwen het hier ook over hun eigen 'flamoes' hebben, denk ik niet dat jij en je slurf penis zich persoonlijk aangevallen moeten voelen. :(:)

Nee, want als je deze discussie goed gelezen had, dan kan jij niet bepalen of ik me wel of niet aangevallen voel :D

Ik zal het voor deze keer accepteren dat jullie in jullie onnadenkendheid mij en andere mannen gekwetst hebben. Vanaf nu verwacht ik niet alleen dat jullie rekening houden met deze gevoeligheid, maar dat jullie ook eens proactief gaan nadenken over jullie reacties zo dat ik niet onverwachts gekwetst wordt door jullie ongevoeligheid :D

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:39

Wat een respectloze reacties staan er hier in het topic zeg... := Natuurlijke mede veroorzaakt door onbegrip en onwetendheid, maar als mensen nu eens de tijd namen om zich ergens in te verdiepen in plaats van direct hun mening op tafel te gooien zou de wereld al een beetje mooier zijn.

Genderneutraal zijn gaat veel verder dan "Ik speelde als meisje ook met auto's" of "Ik ben geen typisch meisje meisje". Want mensen reageren hier precies alsof dat het ding is, dat je als man/vrouw met dingen 'van' het andere geslacht gebruikt/doet en dat genderneutraal daar een term voor zou kunnen zijn, zo dat iedereen dus gebruik kan maken van die dingen. Maar dat is het hebben van geen gender dus niet.
Het is puur een gevoel. Iemand voelt zich geen man of vrouw en dat is prima. Ik snap niet waarom cis mensen (=je gewoon thuis voelen in je biologische geslacht) daar zo een probleem om moeten maken. De meeste cis personen reageren hier alsof mensen hun benadelen en kruipen hierbij ook nog eens in de slachtofferrol. Alsof je zelf geen man of vrouw meer kan zijn omdat er (eindelijk) meer plaats gemaakt wordt voor mensen die zich niet zo voelen.
Als jij nog steeds als man/vrouw aangesproken wilt worden is dat toch goed? Niemand maakt hier een probleem om, jij zegt gewoon hoe je aangesproken wilt worden en zo simpel is het. Accepteer dan ook dat er mensen zijn die niet als man of vrouw aangesproken willen worden omdat zij zich daarin niet thuis voelen.

Door dingen genderneutraal te maken gaan ten eerste mensen die zich genderneutraal voelen zich beter thuis voelen, en kinderen die nog in de ontwikkeling zijn krijgen de kans om alles te ontdekken. In plaats van altijd maar 'dat is voor jongens en dat is voor meisjes'. Maar zolang mensen blijven denken dat non-cis people zich aanstellen komt hier natuurlijk moeilijk verandering in want 'je kan ook gewoon het product kiezen dat je wilt zonder naar de man/vrouw term te kijken'. Waarom moeten dingen gelabeld worden als man/vrouw producten in first place als het uiteindelijk dus blijkbaar toch niet uitmaakt en je de keuzevrijheid hebt? Mij lijkt het totaal onnodig.

En op de reacties van 'Je bent geboren als man of vrouw, punt uit.'
Ja inderdaad, maar gender zit in je hoofd en dat gaat veel verder dan wat er tussen je benen zit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:46

Karl66 schreef:
Ik zal het voor deze keer accepteren dat jullie in jullie onnadenkendheid mij en andere mannen gekwetst hebben. Vanaf nu verwacht ik niet alleen dat jullie rekening houden met deze gevoeligheid, maar dat jullie ook eens proactief gaan nadenken over jullie reacties zo dat ik niet onverwachts gekwetst wordt door jullie ongevoeligheid :D

De smiley en ook de alinea die je erna schrijft wekken de indruk dat je dat hier belachelijk aan het maken bent, maar kun je dat toelichten?

Ten eerste gebruik ik sowieso geen woorden als 'slurf' in zo'n discussie. Het maakt de toon al snel vrij banaal, en dat heeft het niet echt nodig. En volgens mij hebben ook andere mensen die zich hebben uitgesproken voor wat minder aandacht voor gender, en wat meer ruimte voor variatie, dat niet gebruikt. Als het dus bedoeld is als 'aha, jullie doen het zelf ook, gotcha!' dan klopt het in elk geval niet.

En ten tweede zou ik met alle plezier rekening willen houden met dit soort dingen, zeker als ze oprecht zijn. Waarom niet? Als jij die woorden onprettig vindt is dat toch prima? Ik hou daarin graag rekening met anderen, ook met jou, zelfs al ben ik het inhoudelijk lang niet altijd met je eens. Het verbasteren van namen of het kiezen van woordgebruik nadat iemand gevraagd heeft om het niet te doen vind probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

Maar wat me dus niet helemaal duidelijk is, is of je het nou meent of niet. Vind je het inderdaad vervelend als mensen het woord 'slurf' gebruiken? En als je het niet meent, wat probeer je dan precies voor gek te zetten, en waarom? Dat er wel degelijk mensen zijn die bereid zijn om rekening te houden met jouw wensen en voorkeuren?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:47

Misschien heeft hij het ook wel niet tegen jou? ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:52

Iets met een mug en (hoe ironisch) een olifant.