Ewelle schreef:Het is juist wel de bedoeling om je eens te verplaatsen in die tijd en jezelf niet stug vast blijven houden aan een mening.
Ah, okee.
Ik was mij niet erg bewust van dat star vasthouden.
Maar jezelf terugplaatsen in de tijd en dan eens bedenken wat je dan zou doen - het kan zin hebben.
Het kan inzicht geven in jezelf en in de situatie van vroeger (hoe doe je dat, vechten aan de Grebbeberg zonder te weten hoe het de collega's verderop vergaat, want geen internet, geen televisie, geen portable radio en alleen een belabberde veldtelefoon).
Maar of zo'n gedachte experiment bruikbare informatie moet opleveren mbt 'hoe kunnen we vandaag de dag het beste aanpakken mbt dienstplicht of niet' - die ontgaat mij.
Citaat:
Ik probeer juist met de '40-45 vraag jullie uit jullie denkwijze te zetten, net zoals ik mezelf probeer in de denkwijze van iemand die tegen de dienstplicht is te verplaatsten.
Nou, Nazi Duitsland viel niet zozeer Nederland binnen, ja ook, maar liep de Lage Landen en Noord Frankrijk onder de voet in de hoop naar Engeland door te stoten.
De Jodenvervolging kwam pas later serieus in de bezette gebieden op gang. (Wat thuis dus wel al op grote schaal gebeurde.)
Uiteraard worden er in elke oorlog tegenstanders doodgeschoten.
Citaat:
Maar door allerlei randzaken zoals oorlogsdata erbij te halen ga je over de vraag heen die ik stelde en dus over de beleving of inleving heen.
Data, feiten, gegevens - voor dat je aan een serieus (gedachten)experiment begint, heeft het zin om te weten waar je het over hebt.
Dus de tegenstelling of 'het weg manoeuvreren' zie ik totaal niet.
Citaat:
Bij acute oorlog verdedig jij of wie dan ook zijn of haar familie met alles wat je hebt. Stel dat je tijdens een dienstjaar daarbij technieken leert om jezelf en jouw dierbaren nog beter te verdedigen? Dat wil je dan ook niet?
Verdedigen: wis en zeker.
Met wapens: vaak is dat gelukkig niet nodig.
Het is jammer dat erg weinig mensen een jaar lang zich bekwamen in geweldloze weerbaarheid, "dat zou de jeugd van tegenwoordig deugd doen". 
En ik zie niet in wat er vreemd of niet ter zake doend zou zijn mbt mijn opmerkingen 'dat we anno nu op allerlei manieren een 2e Hitler kunnen stoppen'. (VN, NGO's, economische sancties etc.)
Ik zie maar matig in, waarom jij vraagt over "jezelf" verdedigen (de rest van de wereld mag barsten?), als de vijand over een streep op een kaart heen vliegt (sinds de uitvinding van de luchtballon zijn dat soort grenzen in feite achterhaald, hoogstens een soort praktische kwestie) - dan ben je in mijn gevoel hopeloos te laat.