Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
M_i_R schreef:bruintje123 schreef:Dus ja, alle stemmers, kom eens met de uitgebreide plannen van jullie partij die uitvoerbaar zijn?!
In principe kunnen hier alle partijprogramma's worden geplakt die door het CPB zijn doorgerekend op haalbaarheid. Wat gelukkig het overgrote deel is van alle politieke partijen die een serieuze positie innemen in het politieke speelveld:
VVD, PvdA, SP, CDA, D66, ChristenUnie, GroenLinks, SGP, DENK, VNL en de Vrijzinnige Partij.
De 50+ partij is zoals je kan zien helaas geen haar beter dan de PVV, al staat die partij (gelukkig) een stuk lager in de peilingen.
Via deze link kan je het e.e.a. bekijken: https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... 8-2021.pdf
bruintje123 schreef:Jij vind dat hij te ver gaat.
Die lui in Weert is bijvoorbeeld een feit. Dat erken jij al niet.
Citaat:7 op de 10 Somaliers zit in de bijstand en gaan daar ook niet uitkomen. Waarom zal dat met de huidige groep Syriers anders verlopen?
Citaat:Nee niet door hun taalgebrek, want dat hebben Polen ook en hebben zoveel werk als ze willen.
Citaat:Je feit dat mensen zonder paspoort vast zitten klopt ook niet.
Over feiten gesproken. Ze zitten gewoon in de AZC's ( ja Janneke ik heb er gewerkt dus zal ik er iets over weten misschien?)
Dus controleer zelf je feiten
Tytonidae schreef:CPB vind ik persoonlijk geen goede indicator. Deze is namelijk alleen van toepassing als elke partij:
1) haar plannen allemaal zonder enkele problemen uit kan voeren, wat bijna nooit het geval is want het gaat altijd om grote veranderingen en die worden bijna nooit vlekkeloos uitgevoerd.
2) als deze partij geen water bij de wijn moet doen ivm een coalitie met andere partijen. De doorberekeningen van het CPB gaan er van uit dat de partij al haar plannen uit kan voeren maar in realiteit moet een partij in een coalitie altijd redelijk flinke concessies maken.
(Om eerlijk te zijn is het gewoon reclamepraat.)
bruintje123 schreef:Resistance, wordt jij niet erg moe van jezelf?
Doe jij dat dan eerst over PvdD, PVDA en GL.
Wel uitvoerbaar natuurlijk, geen lam gezwam als we willen geen veehouderij meer want dat is zo zielig.
bruintje123 schreef:Die aarde gaat toch wel kapot, gewoon aan het aantal mensen dat er is.
En ik zorg dat er niet meer mensen komen, want ik hoef niet perse mijn nazaten de aarde op te gooien.
Want dat is wat helpt, minder mensen. Voor alle problemen.
M_i_R schreef:Tytonidae schreef:CPB vind ik persoonlijk geen goede indicator. Deze is namelijk alleen van toepassing als elke partij:
1) haar plannen allemaal zonder enkele problemen uit kan voeren, wat bijna nooit het geval is want het gaat altijd om grote veranderingen en die worden bijna nooit vlekkeloos uitgevoerd.
2) als deze partij geen water bij de wijn moet doen ivm een coalitie met andere partijen. De doorberekeningen van het CPB gaan er van uit dat de partij al haar plannen uit kan voeren maar in realiteit moet een partij in een coalitie altijd redelijk flinke concessies maken.
(Om eerlijk te zijn is het gewoon reclamepraat.)
Dat was de vraag niet van Bruintje12, die vroeg om plannen die uitvoerbaar zijn. Via het CPB kan je de plannen vinden die getoetst zijn op haalbaarheid. Dat is een drempel die de PVV niet eens haalt. Dat er daarna in de coalitievorming punten zullen sneuvelen spreekt voor zich maar GW presteert het om een partij programma op te stellen dat zelfs als hij het alleen voor het zeggen had niet kan worden uitgevoerd. Dus vandaar de CPB cijfers als antwoord op de vraag van Bruintje 123.
Askja schreef:Los van het feit dat Wilders stelselmatig weigert zijn A4'tje aan beleidsplannen toe te lichten en stelselmatig weigert om het debat aan te gaan, zij er nog twee belangrijke issues om de man te wantrouwen: ten eerste is de PVV geen politieke partij met leden, maar een eenmansbeweging die geheel draait om de persoon Geert Wilders. Deze partijvorm is alleen mogelijk door een lacune in de Nederlandse wetgeving; in bijv. Duitsland mogen dit soort partijen niet eens aan de verkiezingen deelnemen. Ik heb het sterke vermoeden dat het klopt wat Wilders' broer over hem gezegd heeft: dat het Geert helemaal niet gaat om het landsbelang maar om het verwerven van macht. Daarbij geeft Wilders constant af op de wereld waar hij al een eeuwigheid zelf rotsvast deel van uitmaakt: die van de gevestigde politieke orde in Den Haag, de Haagse elite, de plucheklevers of hoe je ze ook wilt noemen. Erg geloofwaardig.
Een stem op Wilders is naar mijn idee voor de meesten simpelweg een stem tegen de rest, een negatief gemotiveerde keuze. Wat men ervoor terugkrijgt als de PVV de grootste worden, gesteld dat er dan toch partijen zijn die met Wilders willen samenwerken? Op zijn best een instabiele coalitie zonder slagkracht die bij de eerste tegenslag direct in elkaar stort. Een hoop gekrakeel, rotzooi en weinig constructief beleid. Niemand die daar beter van wordt.
Tytonidae schreef:In het document dat je hebt gelinked staan de doorberekeningen gemaakt door het CPB, op aanvraag van de partijen zelf. Enkele partijen zoals de PVV en de PvdD hebben ervoor gekozen om hun plannen niet te laten doorrekenen omdat ze de waarde van het CPB niet inzien. (Marianne Thieme heeft hier nog een redelijk interview over gegeven) De PVV staat niet in het gelinkte document omdat die er voor hebben gekozen om hun plannen uberhaupt niet door te laten rekenenen. Omdat ze dus niet in het document van het CPB staan betekent (zonder even verder om de inhoud van het PVV programma in te gaan) dus niet dat volgens het CPB hun plannen niet haalbaar zijn.
Of ik moet iets missen?
Resistance schreef:bruintje123 schreef:Die aarde gaat toch wel kapot, gewoon aan het aantal mensen dat er is.
En ik zorg dat er niet meer mensen komen, want ik hoef niet perse mijn nazaten de aarde op te gooien.
Aha. Dus omdat de aarde toch wel kapot gaat moeten we niet meer proberen om beter voor het milieu te zorgen? Wát een drogreden. En dat jij als individu je niet voorplant gaat echt helpen tegen de overbevolking.
phormicola schreef:Voor degenen die voor het milieu willen gaan stemmen: https://decorrespondent.nl/6353/dit-zij ... 7-a3614274
Resistance schreef:bruintje123 schreef:Die aarde gaat toch wel kapot, gewoon aan het aantal mensen dat er is.
Aha. Dus omdat de aarde toch wel kapot gaat moeten we niet meer proberen om beter voor het milieu te zorgen? Wát een drogreden. En dat jij als individu je niet voorplant gaat echt helpen tegen de overbevolking.
bruintje123 schreef:Ja als iedereen wat verstandiger zou zijn in het "fokken" wel ja.
Dat is mijn manier voor het verbeteren van het milieu, maar omdat jij graag kindjes wilt is dat bij mij een drogreden.
Dus eigenlijk als het niet in jou straatje past sta je er weer niet voor open.
En dat is dus echt elke keer precies links.
En verlaat ik het topic weer. Zoals altijd.
Alles wat rechts zegt moeten ze tot in den treuren uitmeten. Links is geweldig.![]()
Het zou bijna grappig kunnen zijn.
phormicola schreef:Voor degenen die voor het milieu willen gaan stemmen: https://decorrespondent.nl/6353/dit-zij ... 7-a3614274
Jildau schreef:Die paar veganisten ook niet om de boeren te stoppen. Zo kun je overal op reageren. Iedereen doet zijn eigen ding (of niet) om voor het milieu te zorgen.
Hermelientje schreef:@Bruintje123
Milieu zou helemaal geen links of rechts stempel moeten hebben. Voor iedereen is milieu belangrijk.