Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:26

:( Een uitspraak van John Lennon: "Woman is the nigger of the world".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:41

pien_2010 schreef:
De oplossing is moeilijk te vinden. Dan praat je over een totaal andere cultuur zoals eerder al is beschreven door HC het matriachaat.

Verder blijft het bij opvoeding waar zaken in zouden moeten veranderen. Onderwijs.

Maar de oplossing begint bij opvoeding.

Opvoeden en onderwijs inderdaad.

Maak van het onderwerp seksuele voorlichting het vak relatieleer en leer dan niet alleen wat jij aan culturele waarde invult maar baseer het op de chemie van 'liefde' en geef de waardes in het kader van anthropologie.
Anders ben je alleen maar bezig met hypocriet vergroten van een keurslijf aan opvattingen met inherente spanning in onze cultuur.

Seks is een welzijnsbehoefte. Daar de morele waarde; 'prijs' van verhogen terwijl het overal als begeerlijk wordt gepresenteerd en idem laagdrempelig door een industrie te koop wordt aangeboden is heilloos.
Daarmee verhoog je alleen maar de frustratie. Zowel bij mannen als bij vrouwen.

Lichamelijke sex, verliefd, liefde, zakelijk huwelijk, religieuze opvattingen en al met elkaar vermengen in een schizo, hypocriet spanningveld van behoeftes, sexploitatie en taboes is heilloos.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:00

Huertecilla schreef:
Lichamelijke sex, verliefd, liefde, zakelijk huwelijk, religieuze opvattingen en al met elkaar vermengen in een schizo, hypocriet spanningveld van behoeftes, sexploitatie en taboes is heilloos.

Het zal heel lastig worden om dat niet te doen, daar we al die waarden geïnternaliseerd hebben. Dus we zijn ons totaal niet bewust daarvan en dat maakt het zelfs voor de meest gemotiveerde en kritisch opvoeding/ leerkracht heel lastig om het anders te doen.

Maar niet geschoten is altijd mis geschoten.

Daarnaast een klein voorbeeldje dat illustreert hoe moeilijk het is om waarden te laten beklijven gezien de groepsdruk:

Ik was uitgenodigd toen ik in NL was om in de slachterij te komen een ochtend zodat ik meer voeling met het werk van mijn jongste zoon zou krijgen. Ik wilde alleen het doodmaken niet zien en dat was OK.
Het begon al toen we binnen kwamen die maandag. Een vrolijke harde stem, van zijn begeleider: "hé T. heb je nog wat geneukt afgelopen weekend?" Even T. in verlegenheid brengen want mam is erbij was de bedoeling :P .
T. roept doodleuk terug: "meer dan jij aankunt ouwe". :+
Tijdens de pauzes de ene seksistische vouwonvriendelijke grap na de andere werd over tafel gegooid, waar zoonlief aan mee deed. Tevens lag hij net als zijn maten met zijn arm rond het bord zijn eten naar binnen te slurpen |( .
Dus we reden naar huis en ik zei: "daar gaat mijn opvoeding. Je eet niet meer normaal netjes en je maakt vrouwonvriendelijke grapjes mee met de mannen". "Ja" zegt hij, "dat klopt, maar weet je mam, als ik dat niet doe dan word ik als kakkertje uit de groep gestoten en dan is mijn leuke werkleven voorbij, want ik zal dan enorm gepest worden. Nu heb ik het leuk en hoor ik erbij".
Tja, toen was hij pas 20 jaar en waarschijnlijk weet hij inmiddels na 5 jaar ook niet meer beter. Daar sta je dan met je brevet van onvermogen als opvoeder en "feministische" moeder die het allemaal anders wilde doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:19

pien_2010 schreef:
Huertecilla schreef:

Het zal heel lastig worden om dat niet te doen, daar we al die waarden geïnternaliseerd hebben. Dus we zijn ons totaal niet bewust daarvan en dat maakt het zelfs voor de meest gemotiveerde en kritisch opvoeding/ leerkracht heel lastig om het anders te doen.

Het is helaas zoals het is.
Onze cultuur HEEFT een inherente kloof in de waardes, gebaseerd op de semitische religies.
Zoals je zelf ervaart is opvoeden en onderwijs op de basis daarvan heilloos.

Het uitgangspunt, het kader zal anders gepresenteerd moeten worden en ja dat is zoals je uitlegt niet echt haalbaar omdat degenen die deze taak hebben; de ouders en leraren, een product zijn van de schizo/hypocriete waardes.

Imo is het hopeloos en zal het alleen maar erger worden want de commercie, het economische belang weegt het zwaarste. Dat was tenslotte ook de reden/oorzaak van het ontwerp van de ellende.

Het strenger aanpakken, het met meer nadruk op 'respect' en andere zachte waardes proberen op te voeden in het perspectief van de sexploitatie is CONTRAPRODUCTIEF: Creert alleen maar meer frustratie.

Is er dan geen 'tussenplossing'. Jawel, maar die moet bij de vrouw vandaan komen. Als die het juk van de seksuele castratie af zou werpen, vaderschap zou negeren en simpelweg van seks genietend in de rondte zou nueken, dan was er ook geen spanningsveld meer; zouden we defacto een culturele revolute hebben *\%/*

Moraal van dit verhaal:
Niet vingerwijzen maar ZELF het juk afwerpen :)*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:13

Huertecilla schreef:
Jawel, maar die moet bij de vrouw vandaan komen. Als die het juk van de seksuele castratie af zou werpen, vaderschap zou negeren en simpelweg van seks genietend in de rondte zou nueken, dan was er ook geen spanningsveld meer; zouden we defacto een culturele revolute hebben *\%/*

Moraal van dit verhaal:
Niet vingerwijzen maar ZELF het juk afwerpen :)*

Half mee eens. Schuingedrukte mee eens.
Vet gedrukte mag van mij veranderd worden in : "simpel weg van seks genietend, opkomend voor haar zelf en die keuzes maken als het gaat om sekspartners die bij haar persoonlijkheid horen.

Citaat:
[i]in de rondte zou neuken,
daar zou ik zelf dus erg ongelukkig van worden :j . Vind dat zelfs erg onhygiënisch en vies en zo'n man die daar wel van houdt heb ik altijd ver van me gehouden := , maar iedereen mag daar van mij anders over denken, dit is mijn persoonlijke opvatting c.q. beleving :j . Ik wil zo iemand gewoon niet in me hebben. Let wel dit is geen moreel oordeel, want echt ik vind het prima als mensen in "de rondte neuken" en heb ook vrienden die dat doen c.q. gedaan hebben. Echt helemaal prima +:)+

Verder zou het ook schelen als vrouwen hun intuïtie durven volgen en serieus nemen. Zo heb ik mijn dochter het volgende geleerd. "Wel of niet aangerand of nog erger worden, is een kwestie van geluk of pech hebben. Als het je gebeurd, kom dan gelijk naar me toe want je kunt daar niets aan doen. Ik zal je zo goed mogelijk helpen op die manier die jij aangeeft, want jij bepaalt wat er dan gebeurd.
Maar als je ooit mee gaat maken dat iets of iemand niet pluis voelt, volg dan onmiddellijk je gevoel en maak dat je weg komt als je die kans nog hebt/ krijgt. Veel vrouwen gaan dat gevoel rationaliseren en zijn dan te laat zo blijkt vaak achteraf".
Dit baseer ik op het feit, dat ik te vaak gehoord heb in de "vrouwen" hulpverlening, "Pien, gek hé, ik voelde dat het niet klopte maar wilde en kon het niet geloven". "Daar heb ik nu zo'n spijt van". Helaas gebeurt het te vaak, dat we geen signalen krijgen en opeens de boel escaleert of uit de hand loopt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:34

pien_2010 schreef:
Citaat:
[i]in de rondte zou neuken,
daar zou ik zelf dus erg ongelukkig van worden :j . Vind dat zelfs erg onhygiënisch en vies en zo'n man die daar wel van houdt heb ik altijd ver van me gehouden := , maar iedereen mag daar van mij anders over denken, dit is mijn persoonlijke opvatting c.q. beleving :j . Ik wil zo iemand gewoon niet in me hebben. Let wel dit is geen moreel oordeel, want echt ik vind het prima als mensen in "de rondte neuken" en heb ook vrienden die dat doen c.q. gedaan hebben. Echt helemaal prima +:)+

Je bent je blijkbaar niet bewust van dat je, afgezien van de imo vanzelfsprekende daarwerkelijke hygiene, wel degelijk een cultureel bepaald waardeoordeel uitspreekt hiermee?
Wat jij onhygienisch 'vindt' is ??? Juist :)*
Idem 'zo'n man'.
Bovendien heb ik het over zulke vrouwen ;) Wanneer die de norm zouden zijn was er defacto een matriarchaat *\%/*

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:51

Maar ook als je geen taboe voelt om de seks te hebben die je wilt hebben, dan nog zullen er situaties zijn waarin je op dat moment geen seks wilt hebben, of wel seks wilt hebben maar niet met die ene persoon. Dan ben je weer terug bij de situatie dat de (seksuele) interesse niet wederzijds is en dat je daar als mensen op een goede manier met elkaar mee moet omgaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:34

Waar het mij om gaat HC is dat iedere vrouw dat kiest wat ze wil kiezen ongeacht wat de bestaande norm is. En met "vies" bedoel ik letterlijk dat IK het vies vind. Niet dat ik de of die man vies vindt die dat wel doet. Het gaat in deze om mij.

Iedere vrouw moet kunnen bepalen wat zij wil met en aan haar lijf, ongeacht of het wel of niet in het bestaande normen patroon past. Dat is waar ik voor pleit. En geloof me, toen ik jong was hoorde ik bij de uitzondering want rond neuken zoals jij het noemt was de norm. Wat ik allemaal niet over me heen heb gekregen: "ik was een trut, een aangepast wijf etc etc. Dus jouw opmerking is nog erg mild. Die reacties vond ik en vind ik net zo stom en vrouw onvriendelijk als het keurslijf norm van "maagd in het huwelijk in gaan, monogaamheid etc".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:50

Manou schreef:
Maar ook als je geen taboe voelt om de seks te hebben die je wilt hebben, dan nog zullen er situaties zijn waarin je op dat moment geen seks wilt hebben, of wel seks wilt hebben maar niet met die ene persoon.

Uiteraard.

Citaat:
Dan ben je weer terug bij de situatie dat de (seksuele) interesse niet wederzijds is en dat je daar als mensen op een goede manier met elkaar mee moet omgaan.

Met het grooooote verschil dat de kloof tussen behoeftes dan vrijwel nihil is en bovendien keuze/aanbod genoeg. Daar is een paar dimensies makkelijker mee om te gaan.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:56

Volgens mij zijn we het dan eens. Bedankt voor de alsnog uitleg, ik ga niet het hele topic doorscrollen naar een verhaaltje over een matriarchaat.

Maar goed, mijn initiële post ging over de ergernis die ik voel bij sommige opmerkingen die ook in dit topic gepost zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:07

Lillith24 schreef:
ik ga niet het hele topic doorscrollen naar een verhaaltje over een matriarchaat.

Tsk.
Weer een waardeoordeel zonder dat je weet waar je het over hebt :roll:

Citaat:
Maar goed, mijn initiële post ging over de ergernis die ik voel bij sommige opmerkingen die ook in dit topic gepost zijn.

Laat ik nu ergernis kunnen voelen over mensen die hun ergenis ventileren over anderen in deze draad zonder de draad door te lezen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:29

Nou zeg dit alles neemt een wilde wending! Ik vind sex wel ietts zo bijzonders dat ik graag een exclusieve partner wil.Het probleem wat ik meldde is dat mannen vaak een ongerepte bruid willen maar zelf wel eroplos willen gaan zoals ze willen. Tengevolge waarvan een vrouw die verkracht is dat niet durft te zeggen omdat ze dan haar waarde als (huwelijks)partner verloren heeft.In Afrika worden vrouwen die door de vijandelijke partij ontvoerd en misbruikt zijn ook nog verstoten door hun eigen man en familie! Terwijl ze hier niets aan konden doen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:44

Klopt Anjali en dat is de omgekeerde wereld op zijn kop en zeer triest voor deze meisjes en jonge vrouwen. Het is al zo oud als de wereld dat vrouwen "oorlogsbuit" zijn en in en in triest.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:50

Lillith24 schreef:

Dat klopt, je zei er ook bij dat je boos werd om een paar reacties van mannen
Lillith24 schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar toch zeker wel een paar reacties van mannen en dan word ik toch boos.

Later voegde je er aan toe dat je geen zin had om alles terug te lezen, maar je verwees wel duidelijker naar de reacties waar je boos van werd
Lillith24 schreef:
Ik heb een paar citaten van opmerkingen in mijn eerste post, geen idee wie dat waren. Heb een paar pagina's aan posts gelezen, geen zin om terug te lezen, maar het ging o.a. om "sommige vrouwen zijn echt slangen" en iets in de trant van dat sommige vrouwen expres mannen het hoofd op hol jagen. Sneu als het echt structureel waar is, maar heeft niets te maken met dit Europees rapport waarin staat dat 27℅ van de Europese mannen een nee niet respecteert. Welke verzachtende omstandigheden zitten daar bij?

Als je nou eens zin had gemaakt om wat dingen terug te lezen, zou je geweten hebben dat die opmerkingen waar je zo boos om werd door een vrouw gemaakt zijn en dat het dus oneerlijk is om mannen vanwege die opmerkingen te veroordelen.

Ik begin me intussen een beetje af te vragen waarom je reageert. Je hebt geen zin om dingen terug te lezen en lijkt het normaler te vinden dat een reeds eerder geposte oplossing nog eens wordt geplaatst dan dat jij het hele topic zou moeten doorscrollen om die oplossing te kunnen lezen. Los van het feit dat dat niet nodig is, omdat je gewoon de post van HC kunt selecteren om het 'verhaaltje over een matriarchaat' terug te vinden, mis ik eigenlijk bij jou een zeker basisrespect voor de mensen waarvan je wel verwacht dat ze jouw posts lezen en serieus nemen. Maar als jij geen zin hebt om te lezen wat anderen hebben geschreven en niet de moeite neemt om na te gaan of je feiten wel kloppen, waarom zou een ander dan interesse of begrip op moeten brengen voor jouw ergernis over sommige opmerkingen? Alleen maar omdat jij de ontzettende pech hebt gehad dat je zelf nare dingen hebt mee moeten maken? Het kan aan mij liggen, maar als traumatische ervaringen een excuus zijn om te stoppen respect op te brengen voor anderen (die misschien zelf ook wel hele nare dingen hebben meegemaakt) dan ben ik bang dat het aantal mensen dat slachtoffer wordt van de frustraties van anderen heel rap zal toenemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:52

pien_2010 schreef:
Het is al zo oud als de wereld dat vrouwen "oorlogsbuit" zijn en in en in triest.

Mwah, niet helemaal.

'Oorlog' is namelijk op de tijdlijn van de mens pas heel recent.
Loopt vrijwel parallel met ontwikkeling van de landbouw, erfrecht van de man en daarbij benodigde kuisheid van de vrouw, welke in religie werd opgenomen.

Verder is het gedragswetenschappelijk onderzoek in combinatie met de chemie van sex/liefde/voortpanting bijzonder interessant en inzichtelijk. Met name die van de vrouw!
DAT is namelijk hoe we ZIJN. Biologisch. Onze programmering door onze evolutie* heeft namelijk bij lange na niet genoeg tijd gehad om zich aan te passen bij de snelle culturele veranderingen van de laatste paar milennia.

DAAR wringt de schoen fors.
Moraal opleggen verandert daar niets aan, net zo min als drakonische strafmaatregelen bij afwijken van de regels.
Zie het vreemdgaan als norm en de percentages van dit onderzoek.

* de laatste inzichten over gemeenschap tussen sapiens, neanderthaler, denisovan en nog een andere mensensoort geef nog weer meer stof tot overdenken.
Zo zou sapiens nooit tegen de ziektekiemen in Europa opgewassen zijn geweest zonder het DNA van het neanderthaler afweersysteem, Idem Azie en de andere twee mensensoorten.
De drijfveren voor sex en voortplanting gaan diep, dieper dan een moraal welke daarmee in strijd is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:15

Klopt wat je zegt en ik bedoelde ook te zeggen zo uit als de patriachaat maatschappij.

HC weet je wat ik me afvraag. Of het niet zo is, dat toen men ontdekte waar de kinderen vandaan kwamen dat toen pas de problemen allemaal begonnen zijn als het gaat om erfrecht en de daaruit voortvloeiende onderdrukking van vrouwen. Heel lang baarden vrouwen kinderen maar had men in mijn ogen helemaal niet door dat mannen daar ook een rol inspeelde. Pas toen die gedachte opkwam, denk ik dat de grote verandering pas gekomen is. Maar ik weet niet of men dat wetenschappelijk heeft kunnen bewijzen. Want we praten natuurlijk toch wel over een hele lange tijd terug.

Huertecilla schreef:
Verder is het gedragswetenschappelijk onderzoek in combinatie met de chemie van sex/liefde/voortpanting bijzonder interessant en inzichtelijk. Met name die van de vrouw!
Wat zeg je hier nu eigenlijk? Ik begrijp het niet. Kun je dit uitleggen?

Huertecilla schreef:
* de laatste inzichten over gemeenschap tussen sapiens, neanderthaler, denisovan
Heb je daar bronnen van. Want dat is geloofwaardigen ook interessant.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:40

pien_2010 schreef:
Klopt wat je zegt en ik bedoelde ook te zeggen zo uit als de patriachaat maatschappij.

HC weet je wat ik me afvraag. Of het niet zo is, dat toen men ontdekte waar de kinderen vandaan kwamen dat toen pas de problemen allemaal begonnen zijn als het gaat om erfrecht en de daaruit voortvloeiende onderdrukking van vrouwen. Heel lang baarden vrouwen kinderen maar had men in mijn ogen helemaal niet door dat mannen daar ook een rol inspeelde. Pas toen die gedachte opkwam, denk ik dat de grote verandering pas gekomen is. Maar ik weet niet of men dat wetenschappelijk heeft kunnen bewijzen. Want we praten natuurlijk toch wel over een hele lange tijd terug.

Het besef van het verband tussen sex en zwangerschap is zonder enige twijfel van VER voor het ontstaan van landbouw en dus het belang van vererven.
Je moet het onbenul van de massa tijdens zeg de middeleeuwen en de industrieele evolutie niet verwarren met het enorme inzicht van 'primitieve' jagers/verzamelaars welke deel van het ecossysteem waren. Groter waren, langer en gezonder leefden dan hun 'ontwikklede' nazaten...

Citaat:
Huertecilla schreef:
Wat zeg je hier nu eigenlijk? Ik begrijp het niet. Kun je dit uitleggen?

Oefff dat wordt een boek.
Kijk eerst eens op wikipedia naar de chemie van sex, van 'love'. Daar vind je ook verwijzingen naar meer onderzoek.
Als ik daar hier wat meer inzichtelijks over schrijf word ik gelijk als vrouwonvriendelijk en/of seksistisch onder rode knopgebruik bedolven _O-

Citaat:
Huertecilla schreef:
* de laatste inzichten over gemeenschap tussen sapiens, neanderthaler, denisovan
Heb je daar bronnen van. Want dat is geloofwaardigen ook interessant.

Het makkelijkste is op youtube zoeken naar presentaties over neandertaler dna in de moderne mens.
Dit is het voorfront van de wetenschap op dit gebied.
Razend interessant.
Uit dit DNA onderzoek is bv ook een vierde mensensoort naar voren gekomen. Maakt deel van het sampiens genoom, maar is verder nog niet fysiek geindentificeerd.

Maar goed, even teurg naar Jip&Janneke taal/begrippen:
Desmond Morris was met De Naakte Aap de eerste bioloog welke sex/voorplanting als evolutionair onderwerp uit de taboe sfeer bij het brede publiek onder de aandacht brengt.
Het is := om zijn boek nog eens na te slaan en dan te bedenken dat een avontuurtje met een neanderthaler voor mevrouw Cro-Magnon een groot voordeel van resistenter kroost opleverde.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:14

:( Huertecilla,ik denk nietdat oorlog pas ontstaan is toen de mensen landbouwers werden,want de Indianenstammen in Noord-Amerika,voor de (voor hen desastreuze) komst van de blanken daar,waren voornamelijk geen landbouwers maar jagers,en voerden onder elkaar ook zeer veel oorlogen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:22

anjali schreef:
:( Huertecilla,ik denk nietdat oorlog pas ontstaan is toen de mensen landbouwers werden,want de Indianenstammen in Noord-Amerika,voor de (voor hen desastreuze) komst van de blanken daar,waren voornamelijk geen landbouwers maar jagers,en voerden onder elkaar ook zeer veel oorlogen.

En ik denk wel, dat je een beetje meer moet studeren op 'De Indianenstammen'.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:41

anjali schreef:

Mag je nog aan toevoegen dat wat wij als 1e bewoners kenden, hoogst waarschijnlijk een 2e immigratiegolf was en dat die de nazaten van de 1e immigratiegolf hebben uitgeroeid.

Maar als je kijkt naar wat wij landbouw noemen en hoeveel invloed de mens al bewust voor die tijd uitoefende op zijn leefomgeving ontstaat er ook weer een heel ander beeld. Permacultuur blijkt dan eerder een heruitvinding dan iets nieuws.

Lillith24 schreef:
Volgens mij zijn we het dan eens. Bedankt voor de alsnog uitleg, ik ga niet het hele topic doorscrollen naar een verhaaltje over een matriarchaat.

Hoeft niet, als je weet wie de poster is klik je bij de eerste post die je daarvan kan vinden op "geplaatst" (rechtsboven de post) en dan krijg je alle posts van die poster in het topic te zien.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:02

Pffoee je tilt er wel heel zwaar aan allemaal als er gesproken wordt van een gebrek aan basisrespect.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:12

Huertecilla schreef:
anjali schreef:

En ik denk wel, dat je een beetje meer moet studeren op 'De Indianenstammen'.

Maar,dat heb ik gedaan!!!!En hoe! Maar als jij er meer van weet,ik bedoel dat ze dus geen oorlog kenden toen,dan hoor ik dat graag van je.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:02

anjali schreef:
Maar,dat heb ik gedaan!!!!En hoe! Maar als jij er meer van weet,ik bedoel dat ze dus geen oorlog kenden toen,dan hoor ik dat graag van je.

'Toen' is de crux.
De periode waar jij aan refereert is ruim na het paard uit MiddenAnmerika al de agrarische structuur volstrekt veranderd heeft.
De mobiliteit door het paard brengt een culturele ineenstorting in het vacuum wat door ook naar het noorden met de handelsgoederen meegkomen ziektes ontstaat.
Wanneer de 'blanken' NoordAmerika intrekken vinden ze een niet-representatief restant van 'de indianenstammen'.

Ja, 'de indianenstammen' van voor de cultuerele onttakeling kenden ook oorlog. Waren ook vooral landbouwers ;)

Verder voor de kern de draad niet relevant imo.

Terug naar die kern; verander het dames. De sleutel ligt bij jullie zelf :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:09

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:40

Vermoord met een naaldhak :=
Ben benieuwd wat HC daarvan vindt... Ik heb niet de indruk dat hij met die sleutel doelt op zelfverdediging. Wat hij er wel mee bedoelt is mij nog steeds niet duidelijk overigens.