Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
monica73 schreef:En dan wordt er gezegd dat nederlanders niet tolerant zijn....hoezo niet? Er is nu toch een aanpassing van zwarte piet om iedereen tevreden te stellen en een middenweg te zoeken? Dan ben je JUIST tolerant.
Sizzle schreef:Weg is gewoon niet practisch.
Wie gaan dan de pepernoten uitdelen?
Elfjes? Wat schieten we daar mee op?
Zodra de karikatuur weg is moet men ook tevreden kunnen zijn en niet gaan zoeken naar pietluttigheden.
F_Orumster schreef:elenaMM77 schreef:gewoon meer vegen met dat roet..
egaal zwart of vlekkerig bruin maakt geen enkel verschil in beleving anne..
een roetpiet hoeft echt niet 3 veegjes te zijn..
als het onegaal vlekkerig geschinkt is met een hint van de huid eronder, dan kun je al wegkomen met dat het een roetpiet is.. immers het roet ligt over de huid heen duidelijk..
In tegenstelling tot de ouderwetse schmink waar zwart dusdanig is aangebracht dat het een huid over de huid is en niet roet van een schoorsteen.
pik en pik zwart is al jaren geen onderdeel meer van de zwarte piet, het is al meer bruin zwart tegenwoordig, maar nog steeds alsof het een huid is in plaats van roet.
als je mij kan vertellen welke acteur er achter deze roetpiet schuilgaat, zou ik het knap vinden
[ Afbeelding ]
Bert Visser?
Sizzle schreef:Kun je dat uitleggen? Dat snap ik niey helemaal.
Die roerpieten hebben de buurlanden immers ook.
Shanna schreef:Kan iemand mij uitleggen wat nou precies het probleem met de rode lippen is? Bij mijn vorige post is niemand daarop in gegaan..
Shadow0 schreef:monica73 schreef:En dan wordt er gezegd dat nederlanders niet tolerant zijn....hoezo niet? Er is nu toch een aanpassing van zwarte piet om iedereen tevreden te stellen en een middenweg te zoeken? Dan ben je JUIST tolerant.
Nou ja, goed, die aanpassing is er nu (onder andere omdat een belangrijk mediabedrijf dacht 'weet je wat, we gaan het gewoon doen') maar als je ziet hoe ongelofelijk moeizaam dat gegaan is, en hoeveel mensen er zijn uitgescholden, belachelijk gemaakt en bedreigd in de aanloop daarnaartoe is 'tolerant' toch niet het eerste woord dat bij me opkomt.
maava schreef:Ben ik trouwens de enige die zwartepiet als kind echt eng vond? veel te veel contrast, die ogen vond ik vooral eng. die leken je echt aan te staren.
Roet pieten zou ik veel minder eng gevonden hebben.
Ierpier schreef:Ik snap niet waarom Zwarte Piet zo nodig zwart moet zijn. Als mensen het beledigend vinden (en niet zonder reden), dan kun je dat toch gewoon aanpassen. Wie ben jij om te zeggen dat mensen zich niet beledig mogen voelen? Nog Nooit zoveel volwassenen zich zo kinderachtig zien gedragen
.
elenaMM77 schreef:Cer, nergens,
zoals het nooit een vaststaande traditie is geweest, zal het altijd in beweging blijven.
het eerste teken dat je oud wordt is als je gaat beginnen over vroeger was alles beter, dingen moeten blijven zoals ze zijn
Emmaa_ schreef:Voor jou is het niet belangrijk nee, maar dat betekent niet dat het voor niemand belangrijk is en dat het gelijk marginale zaken zijn. Natuurlijk gaat het niet alleen om zwarte piet, het gaat om de algemene positie van minderheden in de maatschappij.
Citaat:Ook deze discussie is imo een heel goede reflectie van hoe minderheden nog steeds weggezet worden op het moment dat ze een standpunt innemen. Het kan niet waar zijn, het is altijd marginaal, je noemt het zelf al een "calimero-ding".
Citaat:Ik heb zelf het idee dat het regelmatig gezegd is, tegen beide partijen. Anderzijds kan ik me voorstellen (ik vind dat zelf namelijk ook) dat die verandering niet snel genoeg gaat, en dat de tegenpartij het niet meer accepteert.
Cer schreef:Emmaa_ schreef:Voor jou is het niet belangrijk nee, maar dat betekent niet dat het voor niemand belangrijk is en dat het gelijk marginale zaken zijn. Natuurlijk gaat het niet alleen om zwarte piet, het gaat om de algemene positie van minderheden in de maatschappij.
Nou ja, één ding staat vast.. deze discussie heeft de integratie niet geholpen..