Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:34

DatBenIkNou schreef:
Sizzle schreef:
Ik vind het sowieso hypocriet wat ikke schreef.
Als er ergens onderling vernederd wordt dan is het op school en daar stuurt iedereen zijn kind klakkeloos heen.
Maar als iemand 2 dagen door de moet modder kruipen uit eigen keuze dan breekt de hel uit.

Mijn wereld is ook een wereld waar iedereen gewoon even naar elkaar luistert en je je verantwoordelijkheid vanzelf draagt.
Maar niet iedereen leeft zo.
Het schijnt zelfs verslaved te kunnen werken om je af en toe 'lekker' te laten vernederen.
So be it.

Wat een rare vergelijking zeg...ik heb mijn schooltijd echt niet als vernederend ervaren elk geval. Ook niet meegemaakt dat iemand daardoor hersenletsel opliep.

Je weet toch hopelijk wel dat meer mensen sterven door pesten dan door 1 weekje ontgroenen?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:40

Ik heb overigens nog altijd geen pb's ontvangen van mensen die meer willen weten over de inhoud van een doop of ontgroening. Beetje jammer, want er wordt commentaar gegeven door mensen die van niks weten en mensen die zich laten ontgroenen of zelf ontgroenen worden door sommigen afgeschilderd als een stelletje idioten.

LadyMadonna

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:33

Stabledoor: de reden dat je van mij geen pb krijgt is dat het imo geen nut heeft. Je mag pbs niet openbaar maken, dus dan kan je er nog niet over discussiëren.
Ik hou persoonlijk helemaal niet van dat geheimzinnige gedoe. Ondanks dat ik de achterliggende gedachte een beetje begrijp, dat nieuwe studenten anders weten wat ze moeten doen, maar anderzijds: zolang niet bekend is om welke vereniging het gaat, lijkt me dat ook weer geen probleem

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:39

Uh nee, je wordt niet uitgemaakt voor een stel idioten, het gedrag wordt idioot genoemd en dat is een wezenlijk verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:42

Net nog een bericht op NOS, dat er ook bij het Amsterdamse corps drie mensen in het ziekenhuis zijn beland, eentje met een gekneusde enkel maar ook een met een hevige longontsteking en eentje met een darminfectie die nu nog in het ziekenhuis ligt. Ze hebben blijkbaar in afval geslapen en moesten in de gracht zwemmen. Echt normale praktijken hoor, en het is uiteraard een exces wat er in Groningen gebeurd is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:02

Emmaa_ schreef:
Net nog een bericht op NOS, dat er ook bij het Amsterdamse corps drie mensen in het ziekenhuis zijn beland, eentje met een gekneusde enkel maar ook een met een hevige longontsteking en eentje met een darminfectie die nu nog in het ziekenhuis ligt. Ze hebben blijkbaar in afval geslapen en moesten in de gracht zwemmen. Echt normale praktijken hoor, en het is uiteraard een exces wat er in Groningen gebeurd is.

Verbaast me hélemaal niets... het gros van de miskleunen hoor je helemaal nooit iets van.
Hoewel tegenwoordig kun je zelfs bijvoorbeeld in Minerva's wiki (goed, dat is in Leiden) toch al iets lezen over incidenten, en de aanpak. We gaan erop vooruit. :7 http://nl.wikipedia.org/wiki/LSV_Minerva

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:36

Ik snap vooral niet dat iemand dan gewoon mee doet. Waar is het in je jeugd misgegaan dat je denkt dat je geen nee kan zeggen?

We hebben het nog altijd over vrijwillig laten pesten, geen plicht.

Ik snap dat niet, net als dat ik niet snap dat mensen bakken geld neerleggen om zich in hun vrije tijd vrijwillig te laten afkafferen in een boot-camp.
Maar blijkbaar vind men dat leuk want er is markt voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 23:46

Ik had het inderdaad ook gelezen op NOS vanmiddag.

En kijk eens wat ik nu lees! :+

Afbeelding
Afbeelding

"Zelf onderzoek" meer een "hoe-verzinnen-we-zo-snel-mogelijk-een-cover-up". Deze mensen zitten echt heel diep met hun kop in hun anus. :') Jep, ik zie helemaal waarom ze later waarschijnlijk ons land besturen.

Heel jammer voor iedereen die het leuk heeft bij een vereniging, maar IE-DER jaar weer staan er dit soort dingen in de krant over "ongelukjes bij het ontgroenen" of iets in die trand. Excessen ammehoelah! Als er een vervelende vlogger in Noord Holland iets roept dan heeft iedereen het erover, maar dat iemand voor de rest van zijn leven hersenletsel heeft wordt afgedaan als "een ongelukje", en laten we het vooral niet afschaffen dat ontgroenen want het "is een traditie". Afschaffen die handel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 03:43

Resistance, heb je de cijfers gezien die ik postte? Eerlijk, als het echt allemaal zo verschrikkelijk was dan wordt er echt geen 8500 man lid, en komt minstens de helft in de problemen tijdens de ontgroening.

Toegegeven: hier is er dit jaar een vervelend incident geweest waarbij veel eerstejaars ziek zijn geworden. Kwam geloof ik door het eten. Ja weet je, ik heb op scoutskamp ook wel eens meegemaakt dat de halve groep ziek werd van de saus, geen reden om scouting als geheel gelijk onder de loep te nemen :o

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:31

We kunnen nu allemaal wel - zoals de media nu doet - uit alle kanten verhalen gaan halen wat er allemaal gebeurt is, maar daar bereik je helemaal niks mee want ze stoppen toch niet met ontgroenen en zolang er nog steeds zoveel mensen blijven inschrijven, zal het ook niet veranderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:40

Waarom schrijven mensen eigenlijk in?

Wat trekt iemand naar een open vereniging en wat trekt iemand naar een geloten vereniging?
Is dat peer-pressure, aan verwachtingen willen voldoen, of gewoon omdat het gewoon leuk gevonden wordt?

Is dat niet zinvoller om dat te begrijpen ipv klakkeloos iets verbieden dat toch niets oplost?

Ik ken een aantal mensen die niet in een vereniging gezeten hebben maar onder groepsdruk echt de domste dingen gedaan hebben waar een ontgroening niets bij is.
Die vertellen er echter over alsof dat het leukste is wat ze ooit gedaan hebben in de zin van 'dat was echt een gave tijd'.

Wie ben ik dan om te zeggen dat ze dit niet mogen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:29

Sakura789 schreef:
Ik ben benieuwd of deze onderzoeken gericht zijn op ontgroenen of algemene groepsvorming. Volgens mij gaat dat meer om het laatste, dus dan zou je groepsvorming uit de weg moeten gaan?

Ze gaan niet specifiek over studentenontgroeningen, maar over welke factoren maken dat mensen onder groepsdruk te ver gaan, terwijl je als je het mensen los vraagt, ze die dingen nooit zomaar zouden doen.

Daarover zijn dus veel onderzoeken, op allerlei manieren: door het analyseren van situaties waarin de dingen mis gingen (ontgroeningsrituelen die uit de hand lopen, maar bijvoorbeeld ook neerstortende vliegtuigen, of dwalingen van het OM, of massale zelfmoordacties bij sektes of...) waarbij blijkt dat groepsprocessen een rol spelen, het vergelijken van groepen met initiatierituelen (zoals een ontgroening) en groepen zonder, en tenslotte ook door allerlei aspecten los te onderzoeken in gecontroleerde experimenten.

Voor mensen die geinteresseerd zijn: het basisboek dat ik heb gelezen was van Elliot Aronson - The Social Animal, en van daaruit zijn er heel veel onderzoeken gelinkt, ouder en nieuwer, over hoe groepen in bepaalde omstandigheden makkelijk blinde vlekken ontwikkelen. Dat onderzoek is sindsdien alleen maar uitgebreid.

Het punt is dat ontgroeningen een aantal van de risicofactoren combineert. De kans dat het mis gaat is dan ook redelijk groot, en wordt nu vooral in toom gehouden met allerlei externe regels die niet gericht zijn op een andere structuur die minder risicovol is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:31

StableDoor schreef:
Ik heb overigens nog altijd geen pb's ontvangen van mensen die meer willen weten over de inhoud van een doop of ontgroening. Beetje jammer, want er wordt commentaar gegeven door mensen die van niks weten en mensen die zich laten ontgroenen of zelf ontgroenen worden door sommigen afgeschilderd als een stelletje idioten.

Ik wil liever de draaiboeken zien, ervaring van 1 persoon is voor mij te weinig om een goed beeld te krijgen van hoe het écht in elkaar steekt bij meerdere verenigingen :) draaiboek geeft daarin een beter beeld, ik wil het vanuit de organisatie weten. Die zijn er verantwoordelijk voor immers.

En ik vind jou niet idioot, ik ken je helemaal niet. het idee van een ontgroening als verplichting tot toetreding van een vereniging vind ik onnodig ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:44

Ik heb ook een ontgroening gehad en moet zeggen dat ik enorm veel lol heb gehad :') Maar bij ons was het een avond en kreeg je een voorwerp mee die je een week niet kwijt mocht raken.

De avond zelf was met de hele groep door een soort hindernisbaan, door de melasse en daarna kregen we kippenveren over ons heen en moesten we een opdrachtje doen. Ik moest zonder handen een danoontje uitlikken. Mijn voorwerp was een vis (rauwe haring) die ik een week mee moest nemen. Geloof dat ik die na een paar dagen al ergens heb gedumpt en daar is nooit gedoe om geweest.

Maar goed dat ik ook wel een ander soort vereniging dan Vindicat al staan de vereniging wel aardig bekend.

Over de andere ontgroeningen heb ik trouwens geen goed woord voor over!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:44

Ik was niet de enige die mensen uitleg wilde geven per pb :) Maar sorry, ik kwam misschien een beetje fel over. Ik raak er redelijk gefrustreerd van dat in de media verenigingen door het slijk worden gehaald door mensen die niet eens voldoende research hebben gedaan en dat alle verenigingen over een kam geschoren worden, in dit topic valt dat over een kam scheren gelukkig mee :).

En een draaiboek, ik denk dat ze die bij ons niet eens echt hebben :+ Lees als je wil om te beginnen eens een studentencodex door, daar staat in beschreven hoe alles volgens de tradities moet gebeuren. Ik denk dat de meeste codices online wel te vinden zijn.

En sizzle, waarom mensen inschrijven verschilt natuurlijk van persoon tot persoon. De redenen die ik vaak hoor: ik wil het een keer meegemaakt hebben, ik wil nieuwe mensen leren kennen, ik wil de mogelijkheid hebben om een bestuursfunctie te krijgen, het lijkt me gewoon leuk, ik ken veel mensen in die vereniging, etc.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:57

Vind het ook wel een beetje machts spelletjes. Als er te ver in ontgroeningen gegaan word. Je hebt iets wat heel leuk is. En een ander mag alleen mee doen als ie iets doet of laat gebeuren. Dan doen mensen vaak veel.

Dat incidenten binnen een vereniging opgelost moeten worden. En dat er bij naar buiten treden flinke boetes opstaan. Daar maak je ej eigen recht systeem mee. En dekken mensen zich mee in. Als je je gedraagd krijg je ook geen politie aan de deur.

Denk het zelfde princiepe als sex voor een betere functie op het werk.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:25

Sizzle@ ik heb me ingeschreven omda ik graag buiten mijn studie ook contacten wilde en het zelf moeilijk vind om gewoon een radom kroeg of iets binnen te wandelen. Bij een vereniging gaat dat toch makkelijker + bij de introductie avond die we hadden (voordat ik me inschreef) was het al zo gezellig en voelde ik me al zo welkom dat ik me gelijk ingeschreven heb!

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:59

Ik lees al vanaf bericht 1 hier mee, maar heb nog even zitten aarzelen om te reageren. Maar ga het toch doen want zie een hoop dingen voorbij komen die gewoon echt niet kloppen.

Ikzelf ben net lid geworden bij een grote vereniging mét ontgroening. Het eerste punt wat ik vaak teruglees is dat je niet weet hoe een ontgroening gaat zijn, nee dat weet je inderdaad niet tot in detail. Maar ik wist echt wel waar ik aan begon, als je van tevoren een beetje met leden praat (en ik neem aan dat je dat doet, je wordt toch niet zomaar lid) dan krijg je daar echt een prima beeld van.

Dan het zwijgcontract waar iedereen overheen valt: ik weet dat dat echt niet alleen bij Vindicat zo is, het is eigenlijk bij alle corpora zo. En het is ook niet zo'n probleem. Eigenlijk is het enige doel van het contract dat je niet je inschrijft terwijl je eigenlijk bij de media werkt en je dus puur een verhaal wil schrijven. Ik heb me geen seconde hierdoor bedreigt gevoelt of geïntimideerd. Eigenlijk vond ik het wel logisch.

Dan de ontgroening zelf, tuurlijk is het soms even stom. Maar ik heb het nooit echt heel vervelend gevonden. Eigenlijk heb ik me het grootste gedeelte echt vermaakt, er worden mooie verhalen verteld over de mores en tradities, de geschiedenis, je leert de sociëteit kennen, je mede-jaargenoten en er worden goede grappen gemaakt. Vernederend? Neuh. Zwaar? Soms. Maar het is echt verbindend en je krijgt gewoon een stoomcursus kennis.

Overigens hebben ze bij ons echt een heel strak draaischema en daar word ook aan gehouden. En als je je niet lekker voelt staat er meteen een commissie klaar die je helpt. Het is echt niet alleen maar hard, zodra er ook maar een heel klein dingetje niet goed voelt kan je dat meteen aangeven en daar word ook naar geluisterd. Overigens was bij ons drinken compleet verboden voor eerstejaars tijdens de gehele introductieperiode.

Dan zie ik ook vaak staan waarom je in godsnaam lid wil worden van een studentenvereniging. Ik zelf ben lid geworden omdat ik de andere mensen die lid zijn leuk vond, de sfeer sprak me aan, de huizencultuur is heel leuk en ik vind het een leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen. Ja natuurlijk kan dat ook bij een studie- of sportvereniging. Maar hier is de sfeer wel anders en die sprak mij minder aan. Ik ben echt niet iemand die blind achter de groep aanloopt en ik kan je vertellen dat heel veel mensen bij mijn vereniging dat ook niet zijn. Het zijn allemaal mensen met een sterke mening en karakter, dit wordt ook juist aangemoedigd. Initiatief, zelfontplooiing en nadenken wordt juist enorm op prijs gesteld.

Neemt niet weg dat de excessen die nu gebeurt zijn echt niet door de beugel kunnen. Op geen enkele manier. Maar ik vind dat geen reden om iedereen die lid is over 1 kam te scheren, wat nu wel veel gebeurt.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:21

Ik ga helemaal met je bericht mee jette!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:23

En ik ook!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:26

_/-\o_ jette!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:37

Veel plezier de komende tijd Jette! Het wordt alleen maar leuker :D

Resistance schreef:
Jep, ik zie helemaal waarom ze later waarschijnlijk ons land besturen.

Een beetje een loze kreet in mijn ogen. Dit kan en mag jij ook (leve de democratie). De politiek staat voor iedereen open, niet voor een select gezelschap. Je kunt een partij oprichten, in de kamer komen of zelfs premier worden zonder dat je ook maar ergens lid van bent geweest. Het gros van de kamer is echt niet lid geweest.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:33

Sakura789 schreef:
Veel plezier de komende tijd Jette! Het wordt alleen maar leuker :D

Resistance schreef:
Jep, ik zie helemaal waarom ze later waarschijnlijk ons land besturen.

Een beetje een loze kreet in mijn ogen. Dit kan en mag jij ook (leve de democratie). De politiek staat voor iedereen open, niet voor een select gezelschap. Je kunt een partij oprichten, in de kamer komen of zelfs premier worden zonder dat je ook maar ergens lid van bent geweest. Het gros van de kamer is echt niet lid geweest.

Het is zeker niet noodzakelijk, maar binnen het 'old boys network' zijn de (oud-)corpsleden onevenredig hoog vertegenwoordigd. Zonder lidmaatschap zul je het best tot kamerlid kunnen schoppen, maar ministersposten en vooral de talloze commissariaten en andere topposities die daarna onderling verdeeld worden, die zouden zomaar wat moeilijker te bemachtigen kunnen zijn.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:31

Commissariaten en topposities ben ik het met je eens, maar het land besturen niet. Niet alleen de ministers besturen ons land, dat zijn de gehele kamers.

Zojuist heb ik onze CEO en CFO ook even navraag gedaan (bedrijf 1.5miljard) zij hebben allebei niet bij het corps gezeten :D Zij zitten wel in het old boys network btw (55+), mijn afstudeerscriptie heb ik onder andere hierover gedaan. Die kanteling komt ook langzaam met meer diversiteit, meer vrouw en niet alleen blank. Maar goed, dat zijn ook weer andere discussies. Vrouwen gaan soms zelf ook niet voor het hoogst haalbare en willen dat soms (terecht) ook helemaal niet.

Zelf mag ik zo weer een schoolverlater aannemen en meestal kijk ik ook naar de andere zaken dan alleen de studie. Voor mij wel een pluspunt als iemand aangesloten is geweest bij studie/studentenverenigingen. Helemaal als men ook actief lid is geweest, dus niet alleen maar zuipen (dat is een heel groot minpunt btw).

Edit: typo

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:50

Smee__ schreef:
Praktijken zoals bij Vindicat vind ik echt ronduit walgelijk. Ik ben ook lid van een studentenvereniging (van een hogeschool dan, wellicht dat een verschil maakt) en de 'ontgroening' die wij hebben bestaat uit één klein dingetje en daar valt zelfs nog wel onderuit te komen :+ Maar dat prominente, vernederende gedoe vind ik echt belachelijk. Zonde ook voor het beeld wat je zo schept van studentenverenigingen..

Ha, jij zit bij Osiris of niet?
Hier een oud-lid :)

Ik heb dus ook bij een studentenvereniging gezeten, met een kleine ontgroening tijdens de introductieweek met de hele bups of als je later lid werd tijdens een ALV/BLV maar dat wil je niet omdat je dan ter overstaan van iedereen tijdens de vergadering de ontgroening door moet maken en dat is niet tof :+
Wat er verder bij de disputen/ genootschappen gedaan werd durf ik niet exact te zeggen maar weet wel dat het allemaal binnen de lijntjes blijft over het algemeen. Althans, in mijn tijd dan (10 jaar terug).

Ikzelf vond de activiteiten in de introductieweek soms meer groepsdrukgevoelig dan de inauguratie zelf.
Overigens heb ik zelf deelgenomen in diverse commissies en heb ik ook de introductieweek mede georganiseerd.
Onze vereniging stond voor zelfontplooiing tijdens je studie. Op school werd ook enigszins rekening gehouden met bestuursfuncties en er was sowieso een goede relatie tussen school en de vereniging.

edit: Ik lees wat meer terug en ik lees nu over gewonde/zieke mensen tijdens een introweek/ontgroening (vaak volgt een ontgroening/inauguratie op een introweek). Tijdens de introweek die ik organiseerde heb ik ook twee keer in het ziekenhuis gezeten. Eenmaal wegens hartklachten en eenmaal wegens een gat in kop van een eerstejaars. Onze schuld? Niet bepaald. Hartklachten had die jongen in de vakantie ook al gehad, wij wisten dat niet op voorhand en de gat in het hoofd? Meisje sprong op de rug van een groepsgenootje en vielen samen achterover en zij had een haarklem in die dus haar hoofd in ging.