Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 17:32

Zo denk ik er ook over hoor

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:46

Donortoestemming massaal ingetrokken

Duizenden mensen hebben sinds de Tweede Kamer dinsdag een nieuwe donorwet aannam hun toestemming ingetrokken voor orgaandonatie. Daarnaast hebben bijna negentienduizend mensen officieel vastgelegd dat hun organen niet voor donatie mogen worden gebruikt. Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van VWS.

De wet, een initiatief van D66-Kamerlid Dijkstra, houdt in dat iedereen die niet heeft aangegeven of-ie na overlijden orgaandonor wil worden, dit automatisch is. De wet werd met de krapst mogelijke meerderheid door de Tweede Kamer aangenomen, maar moet nog door de senaat.

Direct na het instemmen met de nieuwe wet kwam felle kritiek van mensen die vinden dat de overheid niet zomaar over iemands lichaam mag beschikken. Hoofdredacteur Bert Brussen van The Post Online schreef bijvoorbeeld meteen een handleiding om toestemming in te trekken.

Op 13 en 14 september kwamen 23.000 nieuwe registraties binnen bij het Donorregister, dat wordt beheerd door het ministerie van Volksgezondheid. Daarvan waren 19.000 mensen die geen toestemming gaven. Daarnaast wijzigden ruim negenduizend mensen hun donorcodicil. Van die groep geeft de helft niet langer toestemming voor orgaandonatie.

De wetswijziging is juist bedoeld om meer orgaandonoren te werven. Het percentage geregistreerde burgers dat volledige toestemming voor donatie geeft, daalde tussen 31 augustus en 14 september van 49 procent naar 48,9. Dit zijn bijna 2,9 miljoen mensen. Ook het aantal mensen dat toestemming geeft voor uitname van een beperkt aantal lichaamsdelen daalde licht, van 12,7 naar 12,6 procent (bijna 750.000 mensen).

Gelezen op de telegraaf. En waar ik dus al bang voor was...

Mars

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:51

Tja, dat verbaasd me helemaal niets...

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 17:54

Heel erg jammer.
Hoop dat ze een keer de ballen hebben en het alsnog doen.

Gewoon net als in België.

Had verkeerd gelezen.
Alsnog triest dat nog niet eens de helft van de bevolking donor is
Laatst bijgewerkt door Ashleytjuhh op 15-09-16 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:54

Mars schreef:
Tja, dat verbaasd me helemaal niets...

Mij ook niet. Ik heb al jaren geleden aangegeven dat ik niks kwijt wil als ik er niet meer ben. Had ook niet anders verwacht dat met dit voorstel ze heel veel mensen tegen krijgen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:58

Ik ben voor.. sterker nog ze mogen van mij nog een stapje verder gaan:

Als je je laat uitschrijven als donor, ook automatisch afschrijven als ontvanger
mag van mij zo worden ingevoerd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:00

purny schreef:

Duizenden mensen hebben sinds de Tweede Kamer dinsdag een nieuwe donorwet aannam hun toestemming ingetrokken voor orgaandonatie. Daarnaast hebben bijna negentienduizend mensen officieel vastgelegd dat hun organen niet voor donatie mogen worden gebruikt. Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van VWS.

De wet, een initiatief van D66-Kamerlid Dijkstra, houdt in dat iedereen die niet heeft aangegeven of-ie na overlijden orgaandonor wil worden, dit automatisch is. De wet werd met de krapst mogelijke meerderheid door de Tweede Kamer aangenomen, maar moet nog door de senaat.

Direct na het instemmen met de nieuwe wet kwam felle kritiek van mensen die vinden dat de overheid niet zomaar over iemands lichaam mag beschikken. Hoofdredacteur Bert Brussen van The Post Online schreef bijvoorbeeld meteen een handleiding om toestemming in te trekken.

Op 13 en 14 september kwamen 23.000 nieuwe registraties binnen bij het Donorregister, dat wordt beheerd door het ministerie van Volksgezondheid. Daarvan waren 19.000 mensen die geen toestemming gaven. Daarnaast wijzigden ruim negenduizend mensen hun donorcodicil. Van die groep geeft de helft niet langer toestemming voor orgaandonatie.

De wetswijziging is juist bedoeld om meer orgaandonoren te werven. Het percentage geregistreerde burgers dat volledige toestemming voor donatie geeft, daalde tussen 31 augustus en 14 september van 49 procent naar 48,9. Dit zijn bijna 2,9 miljoen mensen. Ook het aantal mensen dat toestemming geeft voor uitname van een beperkt aantal lichaamsdelen daalde licht, van 12,7 naar 12,6 procent (bijna 750.000 mensen).

dus er zijn 5000 minder donoren dan voor gisteren..

dat er afmeldingen zijn.. ja dat was toch te verwachten? zoals het hierboven staat stonden deze ook niet aangemeld als donor, dus vormen ook geen verlies voor de donorpool..

als het voorstel er echter doorgedrukt wordt, dan levert het zo'n 10 miljoen extra donoren op..
er vanuit gaande dat dus de stemming representatief is voor de samenleving is zo'n 50% voor + dan nog de mensen die geen bezwaar maken, dus niets doen

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:02

purny schreef:

Echte telegraaf logica...

23.000 registraties, waarvan 19.000 "nee" en dus ook 4.000 "ja" *\o/*

9.000 wijzigingen, waarvan 4500 naar "nee" en dus 4500 naar "ja", is dus uiteindelijk om het even.

Schommeling in aantal donoren in twee weken valt weinig over te zeggen als je niet weet wat de normale schommelingen over het jaar zijn. Ook weet ik niet hoe 0.1% zich vertaalt naar 2.9 miljoen mensen... Die wiskunde klopt niet :7

Al met al leeft de discussie en laten mensen hun wensen kenbaar maken!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:09

Ik ben tegen de wet, al ben ik zelf orgaan donor. Ik vind dat dat een beslissing is aan jou en of jouw familie.

Er zijn genoeg berichten te vinden over hoe zo'n oogst van organen er aan toe gaat en dat is geen pretje. Ik heb zelfs verhalen gehoord over stuiptrekkingen en afweer bewegingen. Iets wat mij zegt dat je ook weer niet te licht moet na denken over orgaan donatie.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 18:13

Alice13 schreef:
Ik ben tegen de wet, al ben ik zelf orgaan donor. Ik vind dat dat een beslissing is aan jou en of jouw familie.

Er zijn genoeg berichten te vinden over hoe zo'n oogst van organen er aan toe gaat en dat is geen pretje. Ik heb zelfs verhalen gehoord over stuiptrekkingen en afweer bewegingen. Iets wat mij zegt dat je ook weer niet te licht moet na denken over orgaan donatie.

Je mag nog steeds zelfs beslissen.
Als je niet reageert na 2 brieven komt er te staan dat je familie mag kiezen bij overleiden

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:21

MacavityL schreef:
purny schreef:

Echte telegraaf logica...

23.000 registraties, waarvan 19.000 "nee" en dus ook 4.000 "ja" *\o/*

9.000 wijzigingen, waarvan 4500 naar "nee" en dus 4500 naar "ja", is dus uiteindelijk om het even.

Schommeling in aantal donoren in twee weken valt weinig over te zeggen als je niet weet wat de normale schommelingen over het jaar zijn. Ook weet ik niet hoe 0.1% zich vertaalt naar 2.9 miljoen mensen... Die wiskunde klopt niet :7

Al met al leeft de discussie en laten mensen hun wensen kenbaar maken!

Klopt, er is ook nog een derde keuze, die wordt voor het gemak maar vergeten. Daarnaast is het natuurlijk ook maar uit je nek banketstaaf om te stellen dat dit komt doordat men het niet eens is met het wetsvoorstel. Het is weer actueel, mensen gaan op zoek naar informatie en kunnen daardoor ook hun keuze veranderen. Nieuwe informatie gaf mij dan ook de aanzet de keuze die ik maakte op 12-jarige leeftijd te wijzigen, het wetsvoorstel had daar niets mee te maken. Het wetsvoorstel ben ik namelijk nog steeds niet tegen.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:23

Ashleytjuhh schreef:
Als je niet reageert na 2 brieven komt er te staan dat je familie mag kiezen bij overleiden

Hmm..... in de wettekst staat dat de arts verder mag gaan als er "geen bezwaar" in het register staat. Allen in het geval er GEEN registratie is zal de familie beslissen.

Donor zijn = voorzetting medisch donatie protocol. Je ontlast je nabestaanden juist met deze keus.
Je nabestaanden kunnen alleen met zeer zwaarwegende bewijzen het euthaniseren door donatie tegen houden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:29

Mijn familie mag sowieso kiezen bij overlijden... en dan wens ik ze veel sterkte: mijn man vindt orgaandonatie een vorm van kannibalisme/ruige vorm van "euthanasie", al vindt ie het sneu voor de mensen die om een orgaan staan te springen. Ik laat toch de keuze aan de familie (hem dus) over, omdat je op héle rare manieren in het ziekenhuis terecht kan komen en mocht mijn hoofd eraf liggen, hoor je mij niet klagen over orgaandonatie... Bovendien voelen we elkaar aan... familiekwaaltje: ik kon mijn moeder (5 jaar lang min of meer comateus, niet aanspreekbaar) me horen roepen om te komen, toen ze stervende was, terwijl we op 2 kilometer afstand van elkaar waren. Mijn man maakte iets soortgelijks mee, toen ik onder narcose was. Bizar ja, en nee, ik ben niet gek, geen schizofrenie-lijder, geen wanen. Heeft me wel aan het denken gezet over hoe je je omgeving (geestelijk) ervaart, ook als je zelf niet kunt reageren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:37

Als er nou niet zoveel geld mee gemoeid ging, had ik er meer vertrouwen in gehad.
Nu dus niet!
Dit is mijn grootste frustratie!

Zo ook "hersendood" is iets wat niet 100% zeker is.
Het toedienen van medicijnen of pijnstillers die schadelijk kunnen zijn voor de organen, kunnen bewust niet worden gegeven....

Dan nog het geven van organen voor de wetenschap en als oefenstof voor leerlingen
Het is niet altijd dat je er direct levens mee redt.

Maar nogmaals, gaat er veel geld in om, waardoor de fijne lijn van goed en kwaad wel eens zwaar overschreden kan worden.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:39

Wat wij ons als lymepatiënten afvragen en over discusieren. Lyme word niet erkend. Nu kun je lyme doorgeven bij orgaantransplantatie. En naast lyme nog genoeg andere bacteries die niet zomaar te vinden zijn. Ik hoop dat daar iets mee gedaan word. Het is natuurlijk wel dat als je lunt kiezen tussen lyme en een nieuw orgaan of niet meer lang te leven, dat ik me ook kan voorstellen dat er mense zijn die dat doen en daarna meteen in behandeling, maar toch vind ik wel dat er in ieder geval iets mee gedaan moet. Ook al is het maar wat meer informatie etc.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:41

ual_95 schreef:
Ik weet nog niet zo goed of ik voor of tegen dit wetsvoorstel zou stemmen. De knoop zit hem, hoe egoïstisch ook, in wíé mijn organen zal krijgen. Iemand die bij wijze van nieuwe longen nodig heeft, terwijl diegene zijn of haar hele leven gerookt heeft en zoiets tot op zekere hoogte dus zelf heeft veroorzaakt, gun ik mijn gezonde longen niet.

maar door dat meer mensen zo denken... maken mensen zoals mij en vele anderen... minder kans om de wachtlijst te overleven... en op tijd een donororgaan te krijgen!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:47

MusicIsLife schreef:
Wat wij ons als lymepatiënten afvragen en over discusieren. Lyme word niet erkend. Nu kun je lyme doorgeven bij orgaantransplantatie. En naast lyme nog genoeg andere bacteries die niet zomaar te vinden zijn. Ik hoop dat daar iets mee gedaan word. Het is natuurlijk wel dat als je lunt kiezen tussen lyme en een nieuw orgaan of niet meer lang te leven, dat ik me ook kan voorstellen dat er mense zijn die dat doen en daarna meteen in behandeling, maar toch vind ik wel dat er in ieder geval iets mee gedaan moet. Ook al is het maar wat meer informatie etc.

Natuurlijk zijn mensen op zich blij met een orgaan, en wie weet nemen ze lyme op de koop toe... maar... als ontvanger moet je dus pillen slikken die je weerstand omlaag brengen, omdat je anders het orgaan afstoot... door die verminderde weerstand kon de lyme inderdaad wel eens een enorme ellende geven... misschien is het zelfs levensgevaarlijk...

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:50

Zoolgangster schreef:
MusicIsLife schreef:

Natuurlijk zijn mensen op zich blij met een orgaan, en wie weet nemen ze lyme op de koop toe... maar... als ontvanger moet je dus pillen slikken die je weerstand omlaag brengen, omdat je anders het orgaan afstoot... door die verminderde weerstand kon de lyme inderdaad wel eens een enorme ellende geven... misschien is het zelfs levensgevaarlijk...

in sommige gevallen kon het DNA van Lyme met een test vastgesteld worden toch? (volgens mij in duitsland)..
Maar ik verwacht dat wanneer je lyme hebt dit in je dossier staat, al dan niet als vermoeden. Dat dossier wordt eerst kritisch bekeken en dan pas mag je op zn moment donor zijn... of ze het dan wel of niet doen zal waarschijnlijk ook liggen aan de toestand van de ontvanger en hoe schadelijk hen het achten...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:50

Papilio schreef:
ual_95 schreef:
Ik weet nog niet zo goed of ik voor of tegen dit wetsvoorstel zou stemmen. De knoop zit hem, hoe egoïstisch ook, in wíé mijn organen zal krijgen. Iemand die bij wijze van nieuwe longen nodig heeft, terwijl diegene zijn of haar hele leven gerookt heeft en zoiets tot op zekere hoogte dus zelf heeft veroorzaakt, gun ik mijn gezonde longen niet.

maar door dat meer mensen zo denken... maken mensen zoals mij en vele anderen... minder kans om de wachtlijst te overleven... en op tijd een donororgaan te krijgen!

iemand die z'n hele leven gerookt heeft (en nog doet), komt ook niet zomaar in aanmerking voor je longen, die staat ver onder een match die wel gezond geleefd heeft.

vind het een beetje apart deze redenatie van Papilio..
want dat houdt feitelijk in:
als er niemand is die gezond geleefd heeft op de wachtlijst staat, gooi mijn longen dan maar weg..
want als roker, sta je niet boven iemand die gezond leeft.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:52

elenaMM77 schreef:
ual_95 schreef:

iemand die z'n hele leven gerookt heeft (en nog doet), komt ook niet zomaar in aanmerking voor je longen, die staat ver onder een match die wel gezond geleefd heeft.

als er niemand is die gezond geleefd heeft op de wachtlijst staat, gooi mijn longen dan maar weg..

hihi dat zei ik niet maar ual_95

Ik zei juist dat mensen zoals ik...daardoor soms te lang op een donororgaan moeten wachten en op de wachtlijst overlijden... er is gewoon een groot tekort.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:53

MusicIsLife schreef:

Daar zeg je wat, ze willen Lyme niet erkennen, dus hoeven ze geen geld aan jou als Lyme-drager uit te geven...

Maar willen ze je organen, bestaat die besmetting ineens wel. >;)

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:59

Zoolgangster schreef:
MusicIsLife schreef:

Daar zeg je wat, ze willen Lyme niet erkennen, dus hoeven ze geen geld aan jou als Lyme-drager uit te geven...

Maar willen ze je organen, bestaat die besmetting ineens wel. >;)

denk niet dat het moedwil is ...soms zijn dingen (nog) lastiger te bewijzen... daar is gewoon veel (wetenschappelijk) onderzoek voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:01

link2thepast schreef:
Ashleytjuhh schreef:

Hmm..... in de wettekst staat dat de arts verder mag gaan als er "geen bezwaar" in het register staat. Allen in het geval er GEEN registratie is zal de familie beslissen.

Donor zijn = voorzetting medisch donatie protocol. Je ontlast je nabestaanden juist met deze keus.
Je nabestaanden kunnen alleen met zeer zwaarwegende bewijzen het euthaniseren door donatie tegen houden.

"Geen bezwaar" komt er alleen te staan als je geen registratie hebt geleverd, dus dit snap ik niet helemaal?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:34

elenaMM77 schreef:

Ik vind dit dan weer een aparte redenatie. Je suggereert dus dat mensen die liever niet doneren hun organen dus 'weggooien'?

Wil wel benadrukken dat ik zelf geen keuze heb gemaakt, ik probeer beide kanten te overzien. Ik krijg juist door mijn redenatie als 'apart' te bestempelen het idee dat je eigenlijk maar donor moet zijn, en dat je anders een egoïst bent. Je moet je bijna verantwoorden als je geen donor wilt zijn.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:30

ual_95 schreef:
elenaMM77 schreef:

Ik vind dit dan weer een aparte redenatie. Je suggereert dus dat mensen die liever niet doneren hun organen dus 'weggooien'?

Wil wel benadrukken dat ik zelf geen keuze heb gemaakt, ik probeer beide kanten te overzien. Ik krijg juist door mijn redenatie als 'apart' te bestempelen het idee dat je eigenlijk maar donor moet zijn, en dat je anders een egoïst bent. Je moet je bijna verantwoorden als je geen donor wilt zijn.

voor mij maakt het niet uit wat de keuze is als die maar gemaakt word :)