M_D_H schreef:Het is gewoon opvallend dat meteen dat vingertje klaar staat. Je kan tegenwoordig niks doen zonder dat er meteen hieraan gerefereerd wordt.
Het zijn modewoorden geworden en ik ben ze eigenlijk wel meer dan zat.
Dat het er is kan je niet ontkennen, maar veel mensen vinden het ook wel fijn om dat meteen te roepen!
M_D_H schreef:Ik weet dat discriminatie en racisme niet iets van tegenwoordig is, maar ik heb wel het idee dat dit vaker en sneller geroepen wordt.
Misschien omdat je nu social media hebt, misschien omdat mensen nu er eerder wat van zeggen (mondiger geworden zijn) of omdat het toch gewoon een mode woord is. Dat kan allemaal.
Het kan aan mij liggen, maar er zit een heel erg groot verschil tussen deze twee. Nogmaals, ik reageerde op wat je zei in de eerste quote.
M_D_H schreef:Met alle respect... zoveel respect heeft het nou ook weer niet
Want je leest nog steeds het bericht niet. Snap niet dat het zo moeilijk is om duidelijk te lezen wat er staat.
IK reageerde op het bericht van Shadow waarin die aangeeft dat er door racisme en discriminatie moeilijk is voor gekleurde mensen om een baan te vinden.
Ik gaf met dat voorbeeld aan dat dit BEIDE kanten op werkt en dat het dus voor IEDEREEN moeilijk is om een baan te vinden.
Het is mij de hele tijd al duidelijk wat je met je voorbeeld wilde aangeven. Maar wat jij niet schijnt te snappen is dat het voor mensen van buitenlandse afkomst veel moeilijker is om een baan te vinden. Dat is geen mening, dat is uitgebreid onderzocht en op grond van de uitkomsten van dat onderzoek zijn er programma's opgestart om die ongelijkheid te verminderen, bijvoorbeeld met subsidies voor werkgevers. Het is diep triest dat die nodig zijn. Als je dan zelf (of in dit geval je vriend), met een Nederlandse naam, wordt afgewezen snap ik best dat dat zuur is maar om dat gelijk te trekken met discriminatie? Daar ben ik het echt totaal niet mee eens.
M_D_H schreef:Waar slaat de opmerking over de dodge en de mitsubishu op? Zie het verband niet tussen het voorbeeld waar jij een refereert en de autos?
Die gekleurde jongen die laatst werd aangehouden en waar die rel over ontstond, reed in een Outlander. Dat is een deel van de reden dat het zo'n discussie werd en de politie excuses maakte. Was het nou een nieuwe Audi RS4 geweest dan hadden ze een punt gehad, maar dan zouden ze een blanke leeftijdgenoot ook hebben aangehouden.
M_D_H schreef:Nee ik kan mij niet in haar situatie verplaatsen is dat wat je wilt horen?
Wil je zo graag horen dat ik die vrouw pamper en begrijp en dat ze een afschuwelijk verleden heeft? Want daar lijkt het behoorlijk op.
Het is heel vervelend voor mevrouw als ze daar vaker last van gehad heeft, maar meer kan ik daar niet aan doen. ik kan haar geen verzekering aanbieden zonder extra verhoging omdat mevrouw roept dat het anders discriminatie is en dat ik een racist ben.
Ik snap even niet waarom je je zo opwindt? Het verbaasde me gewoon hoe je die situatie beschreef. Het gebeurt mij ook wel eens dat iemand denkt dat ik iets vind dat ik helemaal niet vind of dat ik zelf denk dat iemand een oordeel over mij heeft bijvoorbeeld omdat ik een vrouw ben. Dat bespreek ik dan gewoon en dan is het klaar. Maar het helpt dan inderdaad wel als je je in de situatie van die ander kunt verplaatsen. Dat heeft helemaal niks te maken met hoeken en drukken, maar is gewoon handig om te weten.
M_D_H schreef:Met maar bedoel ik dat het in dit geval wel zo kan zijn, maar dat er dan nog steeds genoeg voorbeelden te noemen zijn dat mensen onterecht racisme en discriminatie roepen.
Of ze nou wel in het verleden onjuist behandeld zijn of niet.
Dan heb je mijn punt gemist. Als mevrouw namelijk in het verleden onjuist is behandeld, heeft ze in jouw voorbeeld nog steeds onterecht racisme geroepen. Dus ik beweer helemaal niet dat er nooit onterecht racisme wordt geroepen en zelfs niet dat deze mevrouw dat niet heeft gedaan. Ik geef alleen aan dat het best voor te stellen is dat mensen dat op zeker moment gaan doen. Daar kun je niet veel aan doen, maar je kunt wel, als het gebeurt, even tot 10 tellen en je proberen in te leven en dan rustig in gesprek gaan.
M_D_H schreef:Jou voorbeeld, sorry, maar wat een stom voorbeeld. als mensen dat willen roepen of denken moeten ze dat maar doen. niet mijn probleem en ik wordt er ook niet minder van.
Good for you dat je niet gevoelig bent voor vooroordelen over de rijvaardigheid van vrouwen. Dat wordt mogelijk anders wanneer je daar vrijwel dagelijks opmerkingen over krijgt, maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren. En als het wel gebeurt, ga je gewoon in een andere auto rijden, of je kiest het openbaar vervoer, of je laat iemand anders rijden. Wel jammer dat zulke alternatieven niet echt haalbaar zijn als die vooroordelen over je huidskleur of over je naam gaan.
M_D_H schreef:Ik weet haast wel zeker dat mensen het ook roepen omdat ze er voordelen mee behalen.
Sterker nog, een aantal mensen uit mijn vriendenkring geeft dat ook gewoon toe.
En JA, ik weet dat dit geen referentiekader is voor de rest van Nederland. Maar het is wel degelijk van invloed op mijn mening.
Ja, mensen met een andere huidskleur en buitenlandse naam zijn ook gewoon mensen, nogal logisch dat er bij zijn die expres onterecht racisme roepen om er voordeel mee te behalen. Alleen neemt dat niet weg dat er óók heel vaak wel terecht racisme wordt geroepen en dat zaken als discriminatie en racisme al minstens 30 jaar beslist geen minder groot probleem zijn geworden door mensen niet serieus te nemen, te ontkennen dat het bestaat, te beweren dat het allemaal wel meevalt of te roepen dat blanke Nederlanders het ook niet altijd even makkelijk hebben.
Voor de laatste keer: ik reageerde op jouw bovenste quote. En wat daar staat, dat je die modewoorden wel zat bent, dat riep bij mij vragen op over waarom je denkt dat het modewoorden zijn en wat je eigenlijk zat bent.
M_D_H schreef:Overigens vind ik de Telegraaf of het AD nou niet bepaald een kwaliteitskrant.
Nou, zijn we het toch nog ergens over eens
M_D_H schreef:Mijn advies aan jou: minder aannames en beter lezen, dan zou een discussie met jou al minder als een aanval voelen.
Daarbij besluit ik nu de discussie tussen jou en mij, jij drijft mij namelijk een hoek in waarin ik mij niet laat drijven.
Omdat jij alles leest zoals je wilt lezen maakt mij nog niet de persoon zoals jij mij nu afschildert in je berichten.
Geloof het of niet, maar ik vind het vervelend dat je mijn vragen als aanval zag. Het waren gewoon vragen, verder niks. Het spijt me dat je denkt dat ik je in een hoek wil drijven want dat wil ik niet. Als dat zo overkomt, excuses daarvoor. Je bewering dat ik alles lees zoals ik het wil lezen slaat echter nergens op en je opmerking dat ik je op een bepaalde manier afschilder is eveneens onzin, ik reageer nog altijd gewoon alleen maar op jouw eigen tekst, nota bene compleet met quote. Ik reageer niet op jou als persoon, ik weet namelijk helemaal niet wie je bent. Waarschijnlijk een 26-jarige blanke Nederlandse vrouw, maar dit is internet dus voor hetzelfde geld ben je een 68-jarige Belg. Dat doet er ook helemaal niet toe, want inmiddels zijn we het over twee dingen eens. Ik ben het nu ook wel behoorlijk zat.