Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:34

PocoGaucha schreef:
Volgens mij is die hele s.o.s. een grote trol. :'). Als je hun reacties leest op facebook, en dat artikel over arabface, het zijn volgens mij gewoon een paar kinderen die denken grappig te zijn.

Als dat zo is kun je me wegdragen. Echt, dan ben ik de rest van de dag niks meer waard van het lachen. Zou toch wel de meest briljante hoax zijn sinds De Grote Donorshow van BNN.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:37

Sees schreef:
Mixje maar MDH zegt toch niet dat discriminatie niet bestaat op de arbeidsmarkt? Ik ben het met Sammie eens, ik lees ook niet wat jij leest hoor :o.

Sees, voor jou een voorbeeld uit MDH van hiervoor:
Citaat:
Even in het kort over punt 1:
Mijn vriend, een Nederlander met een Nederlandse naam, komt niet eerder aan het werk dan twee gezamenlijke vrienden van ons, de een een Antiliaan en de ander een Marrokaan.
Sterker nog, toen ze alle drie voor de grap op dezelfde vacature solliciteerde werden beide vrienden met de buitenlandse namen wel uitgenodigd.

Wat denk je dat MDH hier suggereert met dit "onderzoekje" wat aan geen enkele kant klopt naar mijn mening?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:40

Sammie schreef:
Ahhh... Maar dan snap je mijn bericht dus duidelijk niet.. Als jij mijn hele stukje nog eens doorleest kom dan nog maar eens met de opmerking waarom jij denkt dat ik met die zin zegt dat er helemaal geen discriminatie bestaat op de arbeidsmarkt. Als jij mijn stuk nl. eens NIET in stukjes verhaspeld en gewoon vergelijkt met hetgeen waar IK op reageer dan staat daar toch echt niet er is geen discriminatie op de arbeidsmarkt. Sterker nog.. De alinea eronder gaat er nog verder op in ook. Het ging om onjuiste vormen van discriminatie roepen. Iemand die niet aangenomen wordt op een baan wordt soms ook gewoon simpelweg niet aangenomen omdat hij niet geschikt is voor de functie. Niet geschikt als in bijv. onder- of overgekwalificeerd. Een deel trekt dan de discriminatietroef, terwijl dat er geen zak mee te maken heeft. Die groep wordt ook wel eens gewoon weg niet aangenomen omdat ze niet passen bij de functie. Dát bestaat ook nog gewoon.

Kun je je die pb ook weer besparen :(:)

Wat jij zegt is:
Citaat:
Krijg het idee dat je in het verkeerde topic zit, Mix.. Er is hier volgens mij eigenlijk niemand die hier nu roept dat er geen (enkele) discriminatie plaats vind op de arbeidsmarkt,.. dus tegen welke 'degene' zit je nu eigenlijk please te noemen?

Waar zeg ik dat jij suggereert dat er geen discrimintatie is op de arbeidsmarkt? Kun je mijn vorige post lezen en aan jou ook de vraag wat je denkt dat mdh daarmee suggereert?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:42

Misschien zou je dan even aan MDH om verduidelijking kunnen vragen wat hij/ze precies bedoelt ipv zelf invullen? ;) Want ook daar kan ik nog steeds niet lezen wat jij denkt te lezen.. Enkel dat het andersom óók zo kan werken. Een Turk kan bijv. ook gewoon geneigd zijn om Jan Jansen te 'discrimineren' en Achmed Mohamti wél uit te nodigen. Dat is mijn gok, maar ja kan er naast zitten hoor :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:49

Sammie schreef:
Misschien zij je dan even aan MDH om verduidelijking kunnen vragen wat hij/ze precies bedoelt ipv zelf invullen. Want ook daar kan ik nog steeds niet lezen wat jij denkt te lezen.. Enkel dat het andersom óók zo kan werken. Een Turk kan bijv. ook gewoon geneigd zijn om Jan Jansen te 'discrimineren' en Achmed Mohamti wél uit te nodigen.

Alles kan, thee kan, koffie kan..
Bewijs? Welk onderzoek? Hoe is het onderzocht?

Als meerdere onderzoeken zijn geweest waarbij bij dezelfde sollicitatie brief etc enkel de naam aangepast is en er is gebleken dan een Jan of Klaas veel meer kans heeft dan een Achmed, wat is jouw conclusie die je daar uit kunt trekken dan?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:53

M_D_H schreef:
Het is gewoon opvallend dat meteen dat vingertje klaar staat. Je kan tegenwoordig niks doen zonder dat er meteen hieraan gerefereerd wordt.
Het zijn modewoorden geworden en ik ben ze eigenlijk wel meer dan zat.

Dat het er is kan je niet ontkennen, maar veel mensen vinden het ook wel fijn om dat meteen te roepen!

M_D_H schreef:
Ik weet dat discriminatie en racisme niet iets van tegenwoordig is, maar ik heb wel het idee dat dit vaker en sneller geroepen wordt.
Misschien omdat je nu social media hebt, misschien omdat mensen nu er eerder wat van zeggen (mondiger geworden zijn) of omdat het toch gewoon een mode woord is. Dat kan allemaal.

Het kan aan mij liggen, maar er zit een heel erg groot verschil tussen deze twee. Nogmaals, ik reageerde op wat je zei in de eerste quote.

M_D_H schreef:
Met alle respect... zoveel respect heeft het nou ook weer niet :')
Want je leest nog steeds het bericht niet. Snap niet dat het zo moeilijk is om duidelijk te lezen wat er staat.
IK reageerde op het bericht van Shadow waarin die aangeeft dat er door racisme en discriminatie moeilijk is voor gekleurde mensen om een baan te vinden.
Ik gaf met dat voorbeeld aan dat dit BEIDE kanten op werkt en dat het dus voor IEDEREEN moeilijk is om een baan te vinden.

Het is mij de hele tijd al duidelijk wat je met je voorbeeld wilde aangeven. Maar wat jij niet schijnt te snappen is dat het voor mensen van buitenlandse afkomst veel moeilijker is om een baan te vinden. Dat is geen mening, dat is uitgebreid onderzocht en op grond van de uitkomsten van dat onderzoek zijn er programma's opgestart om die ongelijkheid te verminderen, bijvoorbeeld met subsidies voor werkgevers. Het is diep triest dat die nodig zijn. Als je dan zelf (of in dit geval je vriend), met een Nederlandse naam, wordt afgewezen snap ik best dat dat zuur is maar om dat gelijk te trekken met discriminatie? Daar ben ik het echt totaal niet mee eens.

M_D_H schreef:
Waar slaat de opmerking over de dodge en de mitsubishu op? Zie het verband niet tussen het voorbeeld waar jij een refereert en de autos?

Die gekleurde jongen die laatst werd aangehouden en waar die rel over ontstond, reed in een Outlander. Dat is een deel van de reden dat het zo'n discussie werd en de politie excuses maakte. Was het nou een nieuwe Audi RS4 geweest dan hadden ze een punt gehad, maar dan zouden ze een blanke leeftijdgenoot ook hebben aangehouden.

M_D_H schreef:
Nee ik kan mij niet in haar situatie verplaatsen is dat wat je wilt horen?
Wil je zo graag horen dat ik die vrouw pamper en begrijp en dat ze een afschuwelijk verleden heeft? Want daar lijkt het behoorlijk op.
Het is heel vervelend voor mevrouw als ze daar vaker last van gehad heeft, maar meer kan ik daar niet aan doen. ik kan haar geen verzekering aanbieden zonder extra verhoging omdat mevrouw roept dat het anders discriminatie is en dat ik een racist ben.

Ik snap even niet waarom je je zo opwindt? Het verbaasde me gewoon hoe je die situatie beschreef. Het gebeurt mij ook wel eens dat iemand denkt dat ik iets vind dat ik helemaal niet vind of dat ik zelf denk dat iemand een oordeel over mij heeft bijvoorbeeld omdat ik een vrouw ben. Dat bespreek ik dan gewoon en dan is het klaar. Maar het helpt dan inderdaad wel als je je in de situatie van die ander kunt verplaatsen. Dat heeft helemaal niks te maken met hoeken en drukken, maar is gewoon handig om te weten.

M_D_H schreef:
Met maar bedoel ik dat het in dit geval wel zo kan zijn, maar dat er dan nog steeds genoeg voorbeelden te noemen zijn dat mensen onterecht racisme en discriminatie roepen.
Of ze nou wel in het verleden onjuist behandeld zijn of niet.

Dan heb je mijn punt gemist. Als mevrouw namelijk in het verleden onjuist is behandeld, heeft ze in jouw voorbeeld nog steeds onterecht racisme geroepen. Dus ik beweer helemaal niet dat er nooit onterecht racisme wordt geroepen en zelfs niet dat deze mevrouw dat niet heeft gedaan. Ik geef alleen aan dat het best voor te stellen is dat mensen dat op zeker moment gaan doen. Daar kun je niet veel aan doen, maar je kunt wel, als het gebeurt, even tot 10 tellen en je proberen in te leven en dan rustig in gesprek gaan.

M_D_H schreef:
Jou voorbeeld, sorry, maar wat een stom voorbeeld. als mensen dat willen roepen of denken moeten ze dat maar doen. niet mijn probleem en ik wordt er ook niet minder van.

Good for you dat je niet gevoelig bent voor vooroordelen over de rijvaardigheid van vrouwen. Dat wordt mogelijk anders wanneer je daar vrijwel dagelijks opmerkingen over krijgt, maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren. En als het wel gebeurt, ga je gewoon in een andere auto rijden, of je kiest het openbaar vervoer, of je laat iemand anders rijden. Wel jammer dat zulke alternatieven niet echt haalbaar zijn als die vooroordelen over je huidskleur of over je naam gaan.

M_D_H schreef:
Ik weet haast wel zeker dat mensen het ook roepen omdat ze er voordelen mee behalen.
Sterker nog, een aantal mensen uit mijn vriendenkring geeft dat ook gewoon toe.
En JA, ik weet dat dit geen referentiekader is voor de rest van Nederland. Maar het is wel degelijk van invloed op mijn mening.

Ja, mensen met een andere huidskleur en buitenlandse naam zijn ook gewoon mensen, nogal logisch dat er bij zijn die expres onterecht racisme roepen om er voordeel mee te behalen. Alleen neemt dat niet weg dat er óók heel vaak wel terecht racisme wordt geroepen en dat zaken als discriminatie en racisme al minstens 30 jaar beslist geen minder groot probleem zijn geworden door mensen niet serieus te nemen, te ontkennen dat het bestaat, te beweren dat het allemaal wel meevalt of te roepen dat blanke Nederlanders het ook niet altijd even makkelijk hebben.
Voor de laatste keer: ik reageerde op jouw bovenste quote. En wat daar staat, dat je die modewoorden wel zat bent, dat riep bij mij vragen op over waarom je denkt dat het modewoorden zijn en wat je eigenlijk zat bent.

M_D_H schreef:
Overigens vind ik de Telegraaf of het AD nou niet bepaald een kwaliteitskrant.

Nou, zijn we het toch nog ergens over eens :D

M_D_H schreef:
Mijn advies aan jou: minder aannames en beter lezen, dan zou een discussie met jou al minder als een aanval voelen.

Daarbij besluit ik nu de discussie tussen jou en mij, jij drijft mij namelijk een hoek in waarin ik mij niet laat drijven.
Omdat jij alles leest zoals je wilt lezen maakt mij nog niet de persoon zoals jij mij nu afschildert in je berichten.

Geloof het of niet, maar ik vind het vervelend dat je mijn vragen als aanval zag. Het waren gewoon vragen, verder niks. Het spijt me dat je denkt dat ik je in een hoek wil drijven want dat wil ik niet. Als dat zo overkomt, excuses daarvoor. Je bewering dat ik alles lees zoals ik het wil lezen slaat echter nergens op en je opmerking dat ik je op een bepaalde manier afschilder is eveneens onzin, ik reageer nog altijd gewoon alleen maar op jouw eigen tekst, nota bene compleet met quote. Ik reageer niet op jou als persoon, ik weet namelijk helemaal niet wie je bent. Waarschijnlijk een 26-jarige blanke Nederlandse vrouw, maar dit is internet dus voor hetzelfde geld ben je een 68-jarige Belg. Dat doet er ook helemaal niet toe, want inmiddels zijn we het over twee dingen eens. Ik ben het nu ook wel behoorlijk zat. :P

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:58

Mixje90 schreef:
Sees schreef:
Mixje maar MDH zegt toch niet dat discriminatie niet bestaat op de arbeidsmarkt? Ik ben het met Sammie eens, ik lees ook niet wat jij leest hoor :o.

Sees, voor jou een voorbeeld uit MDH van hiervoor:
Citaat:
Even in het kort over punt 1:
Mijn vriend, een Nederlander met een Nederlandse naam, komt niet eerder aan het werk dan twee gezamenlijke vrienden van ons, de een een Antiliaan en de ander een Marrokaan.
Sterker nog, toen ze alle drie voor de grap op dezelfde vacature solliciteerde werden beide vrienden met de buitenlandse namen wel uitgenodigd.

Wat denk je dat MDH hier suggereert met dit "onderzoekje" wat aan geen enkele kant klopt naar mijn mening?

'onderzoekje'?
Wauw... nog nooit een post gelezen waarin zoveel venijn kan zitten...

Misschien moet je nogmaals beter lezen als er al zoveel mensen zijn die mijn bericht WEL lezen zolas het bedoeld is.\

Verder maak ik aan jou ook geen woorden meer vuil. Iemand die alleen maar gaat zitten pleasen, en iemand op zo'n manier aanspreekt maar dat nog niet eens rechtstreeks durft te doen.
Die is mijn aandacht niet waard ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:06

Mixje90 schreef:
Alles kan, thee kan, koffie kan..
Bewijs? Welk onderzoek? Hoe is het onderzocht?

Als meerdere onderzoeken zijn geweest waarbij bij dezelfde sollicitatie brief etc enkel de naam aangepast is en er is gebleken dan een Jan of Klaas veel meer kans heeft dan een Achmed, wat is jouw conclusie die je daar uit kunt trekken dan?

Behalve Wim Kan want die is dood...

Wat is nu precies jouw probleem? Ik zeg nergens dat Achmed NIET, NOOIT of AMPER gediscrimineerd zou, kan of wordt op de arbeidsmarkt. Dat stuk ging over de discriminatiegroef trekken terwijl dat niet van toepassing is. Daar blijf ik gewoon bij. Daarna zeg ik: "Dat wil niet zeggen dat er geen discriminatie is of bestaat"

Einde discussie. :evaw:

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:07

Nou ja Mixje, ik blíjf het met Sammie eens zijn. Niemand beweert dat discriminatie op de arbeidsmarkt niet bestaat volgens mij. En MDH illustreert imo alleen maar dat er alle kanten op gediscrimineerd wordt op de arbeidsmarkt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:16

maura schreef:
M_D_H schreef:
Het is gewoon opvallend dat meteen dat vingertje klaar staat. Je kan tegenwoordig niks doen zonder dat er meteen hieraan gerefereerd wordt.

Dat het er is kan je niet ontkennen, maar veel mensen vinden het ook wel fijn om dat meteen te roepen!

M_D_H schreef:
Ik weet dat discriminatie en racisme niet iets van tegenwoordig is, maar ik heb wel het idee dat dit vaker en sneller geroepen wordt.
Misschien omdat je nu social media hebt, misschien omdat mensen nu er eerder wat van zeggen (mondiger geworden zijn) of omdat het toch gewoon een mode woord is. Dat kan allemaal.

Het kan aan mij liggen, maar er zit een heel erg groot verschil tussen deze twee. Nogmaals, ik reageerde op wat je zei in de eerste quote.

M_D_H schreef:
Met alle respect... zoveel respect heeft het nou ook weer niet :')
Want je leest nog steeds het bericht niet. Snap niet dat het zo moeilijk is om duidelijk te lezen wat er staat.
IK reageerde op het bericht van Shadow waarin die aangeeft dat er door racisme en discriminatie moeilijk is voor gekleurde mensen om een baan te vinden.
Ik gaf met dat voorbeeld aan dat dit BEIDE kanten op werkt en dat het dus voor IEDEREEN moeilijk is om een baan te vinden.

Het is mij de hele tijd al duidelijk wat je met je voorbeeld wilde aangeven. Maar wat jij niet schijnt te snappen is dat het voor mensen van buitenlandse afkomst veel moeilijker is om een baan te vinden. Dat is geen mening, dat is uitgebreid onderzocht en op grond van de uitkomsten van dat onderzoek zijn er programma's opgestart om die ongelijkheid te verminderen, bijvoorbeeld met subsidies voor werkgevers. Het is diep triest dat die nodig zijn. Als je dan zelf (of in dit geval je vriend), met een Nederlandse naam, wordt afgewezen snap ik best dat dat zuur is maar om dat gelijk te trekken met discriminatie? Daar ben ik het echt totaal niet mee eens.

M_D_H schreef:
Waar slaat de opmerking over de dodge en de mitsubishu op? Zie het verband niet tussen het voorbeeld waar jij een refereert en de autos?

Die gekleurde jongen die laatst werd aangehouden en waar die rel over ontstond, reed in een Outlander. Dat is een deel van de reden dat het zo'n discussie werd en de politie excuses maakte. Was het nou een nieuwe Audi RS4 geweest dan hadden ze een punt gehad, maar dan zouden ze een blanke leeftijdgenoot ook hebben aangehouden.

M_D_H schreef:
Nee ik kan mij niet in haar situatie verplaatsen is dat wat je wilt horen?
Wil je zo graag horen dat ik die vrouw pamper en begrijp en dat ze een afschuwelijk verleden heeft? Want daar lijkt het behoorlijk op.
Het is heel vervelend voor mevrouw als ze daar vaker last van gehad heeft, maar meer kan ik daar niet aan doen. ik kan haar geen verzekering aanbieden zonder extra verhoging omdat mevrouw roept dat het anders discriminatie is en dat ik een racist ben.

Ik snap even niet waarom je je zo opwindt? Het verbaasde me gewoon hoe je die situatie beschreef. Het gebeurt mij ook wel eens dat iemand denkt dat ik iets vind dat ik helemaal niet vind of dat ik zelf denk dat iemand een oordeel over mij heeft bijvoorbeeld omdat ik een vrouw ben. Dat bespreek ik dan gewoon en dan is het klaar. Maar het helpt dan inderdaad wel als je je in de situatie van die ander kunt verplaatsen. Dat heeft helemaal niks te maken met hoeken en drukken, maar is gewoon handig om te weten.

M_D_H schreef:
Met maar bedoel ik dat het in dit geval wel zo kan zijn, maar dat er dan nog steeds genoeg voorbeelden te noemen zijn dat mensen onterecht racisme en discriminatie roepen.
Of ze nou wel in het verleden onjuist behandeld zijn of niet.

Dan heb je mijn punt gemist. Als mevrouw namelijk in het verleden onjuist is behandeld, heeft ze in jouw voorbeeld nog steeds onterecht racisme geroepen. Dus ik beweer helemaal niet dat er nooit onterecht racisme wordt geroepen en zelfs niet dat deze mevrouw dat niet heeft gedaan. Ik geef alleen aan dat het best voor te stellen is dat mensen dat op zeker moment gaan doen. Daar kun je niet veel aan doen, maar je kunt wel, als het gebeurt, even tot 10 tellen en je proberen in te leven en dan rustig in gesprek gaan.

M_D_H schreef:
Jou voorbeeld, sorry, maar wat een stom voorbeeld. als mensen dat willen roepen of denken moeten ze dat maar doen. niet mijn probleem en ik wordt er ook niet minder van.

Good for you dat je niet gevoelig bent voor vooroordelen over de rijvaardigheid van vrouwen. Dat wordt mogelijk anders wanneer je daar vrijwel dagelijks opmerkingen over krijgt, maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren. En als het wel gebeurt, ga je gewoon in een andere auto rijden, of je kiest het openbaar vervoer, of je laat iemand anders rijden. Wel jammer dat zulke alternatieven niet echt haalbaar zijn als die vooroordelen over je huidskleur of over je naam gaan.

M_D_H schreef:
Ik weet haast wel zeker dat mensen het ook roepen omdat ze er voordelen mee behalen.
Sterker nog, een aantal mensen uit mijn vriendenkring geeft dat ook gewoon toe.
En JA, ik weet dat dit geen referentiekader is voor de rest van Nederland. Maar het is wel degelijk van invloed op mijn mening.

Ja, mensen met een andere huidskleur en buitenlandse naam zijn ook gewoon mensen, nogal logisch dat er bij zijn die expres onterecht racisme roepen om er voordeel mee te behalen. Alleen neemt dat niet weg dat er óók heel vaak wel terecht racisme wordt geroepen en dat zaken als discriminatie en racisme al minstens 30 jaar beslist geen minder groot probleem zijn geworden door mensen niet serieus te nemen, te ontkennen dat het bestaat, te beweren dat het allemaal wel meevalt of te roepen dat blanke Nederlanders het ook niet altijd even makkelijk hebben.
Voor de laatste keer: ik reageerde op jouw bovenste quote. En wat daar staat, dat je die modewoorden wel zat bent, dat riep bij mij vragen op over waarom je denkt dat het modewoorden zijn en wat je eigenlijk zat bent.

M_D_H schreef:
Overigens vind ik de Telegraaf of het AD nou niet bepaald een kwaliteitskrant.

Nou, zijn we het toch nog ergens over eens :D

M_D_H schreef:
Mijn advies aan jou: minder aannames en beter lezen, dan zou een discussie met jou al minder als een aanval voelen.

Daarbij besluit ik nu de discussie tussen jou en mij, jij drijft mij namelijk een hoek in waarin ik mij niet laat drijven.
Omdat jij alles leest zoals je wilt lezen maakt mij nog niet de persoon zoals jij mij nu afschildert in je berichten.

Geloof het of niet, maar ik vind het vervelend dat je mijn vragen als aanval zag. Het waren gewoon vragen, verder niks. Het spijt me dat je denkt dat ik je in een hoek wil drijven want dat wil ik niet. Als dat zo overkomt, excuses daarvoor. Je bewering dat ik alles lees zoals ik het wil lezen slaat echter nergens op en je opmerking dat ik je op een bepaalde manier afschilder is eveneens onzin, ik reageer nog altijd gewoon alleen maar op jouw eigen tekst, nota bene compleet met quote. Ik reageer niet op jou als persoon, ik weet namelijk helemaal niet wie je bent. Waarschijnlijk een 26-jarige blanke Nederlandse vrouw, maar dit is internet dus voor hetzelfde geld ben je een 68-jarige Belg. Dat doet er ook helemaal niet toe, want inmiddels zijn we het over twee dingen eens. Ik ben het nu ook wel behoorlijk zat. :P

Dan heb ik jou berichten verkeerd ingeschat, ik voelde mij helaas wel in de hoek gedreven daardoor.

Ik ben inderdaad een 26 jarige blanke vrouw, deels Duitse en een afstammeling van een Nederlands-Indier :Y) dus je had veel goed :+

En ja, als mijn schoonouders weer eens los gaan over de rotmoffen dan denk ik ook bij mijzelf: nou nou, dat kan wel een beetje minder... Maar daarna bedenk ik mij ook altijd weer dat ze dat lekker allemaal zelf moeten weten :+
Ik voel mij totaal niet aangesproken :')

Natuurlijk vind ik het vervelend voor die vrouw als zij echt zo vaak met racisme en discriminatie in aanraking is gekomen, Maar... wie zegt dat ik niet naar haar verhaal geluisterd heb.
Net als het voorbeeld van wat Sammie aangaf, sommig mensen roepen het, je wilt het toelichten maar dan gooien ze de hoorn er al op.
Tjah, dan kan ik er niks aan doen :o

Maar goed, wat mij betreft is de discussie over mijn voorbeelden afgerond :o

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:19

@Sees:
Discriminatie op de arbeidsmarkt is gewoon een supergroot probleem onder jongens/meisjes met een "buitenlandse" afkomst. Men kan het prima ontkennen of proberen te relativeren door te stellen dat er ook positieve discriminatie is, maar dat is het niet en dat is al vaak genoeg onderzocht en bewezen.

Als iemand dan zegt dat ze de de woorden "discriminatie" en "racisme" als modewoorden ziet of "meer dan zat" is, dan leef je mijn inziens in een efteling sprookje :)

Citaat:

edit: Vanwege mogelijk suggereren dat iemand iets "spuugzat" vindt, dit aangepast naar "meer dan zat"
Laatst bijgewerkt door FiveSports op 07-07-16 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:25

M_D_H schreef:
Dan heb ik jou berichten verkeerd ingeschat, ik voelde mij helaas wel in de hoek gedreven daardoor.

Ik ben inderdaad een 26 jarige blanke vrouw, deels Duitse en een afstammeling van een Nederlands-Indier :Y) dus je had veel goed :+

En ja, als mijn schoonouders weer eens los gaan over de rotmoffen dan denk ik ook bij mijzelf: nou nou, dat kan wel een beetje minder... Maar daarna bedenk ik mij ook altijd weer dat ze dat lekker allemaal zelf moeten weten :+

Natuurlijk vind ik het vervelend voor die vrouw als zij echt zo vaak met racisme en discriminatie in aanraking is gekomen, Maar... wie zegt dat ik niet naar haar verhaal geluisterd heb.
Net als het voorbeeld van wat Sammie aangaf, sommig mensen roepen het, je wilt het toelichten maar dan gooien ze de hoorn er al op.

Maar is dat juist niet schadelijk? Als je er niets van zegt hou je zulke dingen in stand. Imo is het wel belangrijk dat je er iets van zegt, zelfs al voel je je niet aangesproken of gaat het niet over jou.

Ter aanvulling: ik doel hierbij dus niet alleen op de opmerking van jouw schoonouders, maar over discriminatie in het algemeen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:32

Minke_ schreef:
M_D_H schreef:

Maar is dat juist niet schadelijk? Als je er niets van zegt hou je zulke dingen in stand. Imo is het wel belangrijk dat je er iets van zegt, zelfs al voel je je niet aangesproken of gaat het niet over jou.

Ter aanvulling: ik doel hierbij dus niet alleen op de opmerking van jouw schoonouders, maar over discriminatie in het algemeen.

Ik zeg er altijd wat van bij iedereen. Alleen mijn schoonouders laat ik met rust, ik heb de hoop dat ze er mee op zouden houden al lang opgegeven :+.
Overigens kun je het deze mensjes ook niet kwalijk nemen dus wat dat betreft...

Mixje90 schreef:
@Sees:
Discriminatie op de arbeidsmarkt is gewoon een supergroot probleem onder jongens/meisjes met een "buitenlandse" afkomst. Men kan het prima ontkennen of proberen te relativeren door te stellen dat er ook positieve discriminatie is, maar dat is het niet en dat is al vaak genoeg onderzocht en bewezen.

Als iemand dan zegt dat ze de de woorden "discriminatie" en "racisme" als modewoorden ziet of spuugzat is, dan leef je mijn inziens in een efteling sprookje :)

Citaat:

SPUUGZAT...
oh wauw... je leest echt selectief :+
Volgens mij stond er toch echt meer dan zat en geen spuugzat.

Weet je wat jij doet?
Je gaat maar lekker selectief lezen op mijn foeilijst!
Veel plezier daar in je eigen eftelingsprookje die je precies zo kan invullen en lezen zoals je zelf wilt!
hoop dat je er gelukkig wordt <3

FiveSports

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:40

@mdh, je mag doen wat je wil gelukkig :)

Er is iemand anders die het allemaal wel spuugzat was (zie zoekfunctie bokt), het gaat niet alleen om jou hoor. In de quote(die wel van jou is) staat idd geen spuugzat, maar "meer dan zat".
Hoeveel meer dan zat is spuugzat dan?

Als je vind dat ik suggereer dat jij spuugzat gezegd hebt en het toch echt van een andere niveau als "meer dan zat" vind, wil ik het best aanpassen (als dat nog kan)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:47

Wel goed van de efteling dat ze in gesprek willen gaan. Ben benieuwd wat er uit komt. Ik denk dat het wat overdreven is, in ieder geval als kind is me nooit wat opgevallen haha.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:51

Een paar maanden geleden stond VL bij de servicebalie in de supermarkt. Daar is ook de snelkassa. Er kwamen twee Marokkanen aan en de ene had z'n portemonnee in de auto laten liggen. Dus hij vraagt of hij de spullen alvast mee mag nemen en dan komt ie wel terug om af te rekenen. Dat meisje (15 of 16 jaar) zegt dus nee, maar u kunt ze wel hier laten staan en dan straks afrekenen. Begint die jongen gelijk te schreeuwen: "En dat is zeker omdat ik Marokkaan ben! En dat is discriminatie! Zeker omdat ik Marokkaan ben hé, hé, hé??" Dus dat meisje schrok zich het apenlazarus en begon geschrokken uit te leggen dat dat niet zo was, en dat ze die spullen niet zomaar mee mocht geven. Gelijk begon hij weer te brulboeien over discriminatie en Marokkaan zijn. Dat meisje begon nog net niet te huilen.. Er was geen speld tussen te krijgen, zelfs z'n vriend die 'm nog tot kalmte maande kreeg 'm niet rustig. VL was het op dat moment spuugzat en heeft 'm buiten gezet met de mededeling: "Opzouten!" Ging ie nog even verder: "Discriminatie in deze kütwinkel!"

En dat is nu de discriminatiegroef gebruiken in een situatie waarin het niet nodig is en waarbij die gozer mogelijk z'n eigen glazen ingooit en die van een ander wanneer het echt discriminatie zou zijn. (Die man laatst bij RTL Late Night die het duidelijk zwart op wit had in een e-mail en die homosexuele man idem dito. Dát is discriminatie. Maar een of andere koekebakker die gewoon eerst moet betalen eer hij z'n spullen meekrijgt. Dát niet)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:57

Mixje90 schreef:
@mdh, je mag doen wat je wil gelukkig :)

Er is iemand anders die het allemaal wel spuugzat was (zie zoekfunctie bokt), het gaat niet alleen om jou hoor. In de quote(die wel van jou is) staat idd geen spuugzat, maar "meer dan zat".
Hoeveel meer dan zat is spuugzat dan?

Als je vind dat ik suggereer dat jij spuugzat gezegd hebt en het toch echt van een andere niveau als "meer dan zat" vind, wil ik het best aanpassen (als dat nog kan)

Spuugzat, spuugzat is voor mij extreem veel meer dan meer dan zat.
Dat hoor je mij echt alleen maar zeggen als bij ik op het punt sta de deur dicht te doen en nooit meer te openen.

Daarbij (kleine toelichting) ik ben de misbruikers van het woord racisme en discriminatie meer dan zat.
De mensen die het terecht zeggen, daar kan ik niet anders dan (op een goede manier) medelijden mee hebben.
Ik vind het heel erg dat mensen zich nog steeds zo moeten voelen.

terugkomend op de arbeidsmarkt. ik heb nergens gezegd dat het niet gebeurd.
Ik heb gezegd dat het ook voor Nederlandse jongeren of ouderen mensen geld.
En dat (hoewel dat wel gesuggereerd werd) niet alleen voor de Nederlandse jongeren geld met een buitenlandse naam.

Het is inderdaad heel erg dat er subsidies moeten zijn om bepaalde groepen mensen aan het werk te krijgen.
Maar ik vraag mij af of dat daadwerkelijk de goede manier is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:59

Sammie schreef:
Een paar maanden geleden stond VL bij de servicebalie in de supermarkt. Daar is ook de snelkassa. Er kwamen twee Marokkanen aan en de ene had z'n portemonnee in de auto laten liggen. Dus hij vraagt of hij de spullen alvast mee mag nemen en dan komt ie wel terug om af te rekenen. Dat meisje (15 of 16 jaar) zegt dus nee, maar u kunt ze wel hier laten staan en dan straks afrekenen. Begint die jongen gelijk te schreeuwen: "En dat is zeker omdat ik Marokkaan ben! En dat is discriminatie! Zeker omdat ik Marokkaan ben hé, hé, hé??" Dus dat meisje schrok zich het apenlazarus en begon geschrokken uit te leggen dat dat niet zo was, en dat ze die spullen niet zomaar mee mocht geven. Gelijk begon hij weer te brulboeien over discriminatie en Marokkaan zijn. Dat meisje begon nog net niet te huilen.. Er was geen speld tussen te krijgen, zelfs z'n vriend die 'm nog tot kalmte maande kreeg 'm niet rustig. VL was het op dat moment spuugzat en heeft 'm buiten gezet met de mededeling: "Opzouten!" Ging ie nog even verder: "Discriminatie in deze kütwinkel!"

En dat is nu de discriminatiegroef gebruiken in een situatie waarin het niet nodig is en waarbij die gozer mogelijk z'n eigen glazen ingooit en die van een ander wanneer het echt discriminatie zou zijn. (Die man laatst bij RTL Late Night die het duidelijk zwart op wit had in een e-mail en die homosexuele man idem dito. Dát is discriminatie. Maar een of andere koekebakker die gewoon eerst moet betalen eer hij z'n spullen meekrijgt. Dát niet)

Nou precies dit dus. Doordat er ook vaak 'misbruik' gemaakt wordt van de woorden racisme en discriminatie, wordt de tolerantie van mensen ook minder en ik durf te beweren dat ook dát normaal gedrag is wat met een of ander onderzoek wel te bewijzen valt. En dat vind ik een kwalijke zaak.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:04

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:30

M_D_H schreef:
Spuugzat, spuugzat is voor mij extreem veel meer dan meer dan zat.
Dat hoor je mij echt alleen maar zeggen als bij ik op het punt sta de deur dicht te doen en nooit meer te openen.

Daarbij (kleine toelichting) ik ben de misbruikers van het woord racisme en discriminatie meer dan zat.
De mensen die het terecht zeggen, daar kan ik niet anders dan (op een goede manier) medelijden mee hebben.
Ik vind het heel erg dat mensen zich nog steeds zo moeten voelen.

terugkomend op de arbeidsmarkt. ik heb nergens gezegd dat het niet gebeurd.
Ik heb gezegd dat het ook voor Nederlandse jongeren of ouderen mensen geld.
En dat (hoewel dat wel gesuggereerd werd) niet alleen voor de Nederlandse jongeren geld met een buitenlandse naam.

Het is inderdaad heel erg dat er subsidies moeten zijn om bepaalde groepen mensen aan het werk te krijgen.
Maar ik vraag mij af of dat daadwerkelijk de goede manier is.

Ik heb t aangepast :) sorry als het leek alsof je woorden in je mond gelegd heb.

Discriminatie vindt plaats aan alle kanten, ik ga dat niet ontkennen. Als een bedrijf alleen maar "allochtonen" aan neemt , omdat ze daar subisidie voor krijgen, is dat ook discriminatie.
Los van dat ik me afvraag hoe die regels in elkaar zouden zitten, als de regel is dat er een bepaald percentage "allochtoon" is in je bedrijf en je dan subsidie ontvangt vind ik het al een ander verhaal.

Is discriminatie per definitie verkeerd of een probleem? Nee, zeker niet!
Maar waar het WEL een probleem is, zoals bij niet westerse allochtonen , moeten we het niet gaan relativeren en daarmee proberen "goed te praten".

Dat het een probleem is, is mijn inziens vrij duidelijk. Als je dat niet van mening bent en ervoor open staat, wil ik best wat onderzoeken opzoeken erover.

Wat ik niet snap, is dat mensen zich niet willen aanpassen (terwijl dit zelfs minder moeite kost bij zwarte piet, wat vegen heb je sneller gemaakt ;) ) als je daarmee een groot deel van een bevolkingsgroep zich beledigd laat voelen. Wat is de moeite?

Als iemand tegen mij zegt dat diegene zich beledigd voelt door iets wat ik doe, dan pas ik me gewoon aan als dat niet te veel moeite kost, why not? En als er een grote kans is dat diegene er gelijk in heeft of het om een grote groep gaat, wil ik me ook wel aanpassen. Zou jij niet het omgekeerde willen voor jezelf?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:32

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:44

SETEFURII schreef:

Nou ja, het is nu niet alsof de witte slaven het in het algemeen erger hadden dan de zwarte slaven. Die moesten altijd het zwaardere werk doen omdat ze zo sterk waren, en werden met grote regelmaat gezien als beesten, terwijl het niet gek was als witte mensen zichzelf vrij kochten en vrienden waren met hun eigenaren.
Slavernij is erg, don't get me wrong. Gekleurde mensen hebben het echter tegenwoordig nog heel zwaar en dat puur om hun huidskleur. Dat kunnen witte mensen niet bepaald zeggen. :o

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:59

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:04

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:06