Brexit is een feit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Brexit is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:00

Het volk mag wel geraadpleegd worden, maar in een open conversatie waar genuanceerde standpunten mogelijk zijn. Het Oekraine-referendum was bv belachelijk: er was voor veel mensen die ik ken (en voor mijzelf) geen mogelijkheid om een antwoord te geven dat hun standpunt recht deed.

En dan vind ik het voorbeeld van de stellingen op de vorige pagina ook wel een goed voorbeeld. Want enerzijds denk ik: ja, het lijkt me heel nuttig om meer per onderwerp te bepalen waar de prioriteiten liggen en ook waar ze niet liggen.
Maar anderzijds is het gebrek aan nuance wel snel een probleem.

Neem een stelling over de politie. Moet er meer geld naar de politie? Dat hangt er wat mij betreft maar helemaal vanaf waar dat geld terecht komt. Meer rechercheurs, meer aanpak van georganiseerde misdaad, betere opleiding en betere arbeidsomstandigheden voor agenten: ja, heel ondubbelzinnig ja.

Meer geld naar egoprojecten van politiecommissarissen, slecht-doordachte IT-projecten tegen teveel geld bij te dure techbureau's, of tough-on-crime waar dat meer schade dan goed doet en onze burgerrechten inperkt? Nee dank je.

Maar wat moet ik dan antwoorden en hoe weet ik dat mijn ja, of mijn nee, zo wordt opgevat als ik het bedoeld heb?

Dat is precies waarom het ook echt moet gaan om een eerlijke dialoog, niet om een vorm, om dan met de cijfertjes aan de haal te gaan.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:09

Er zijn inmiddels genoeg handtekeningen verzameld voor een tweede referendum over een mogelijke Brexit:

Citaat:
25 juni 2016, 12:10
Miljoenen voor tweede referendum

Een petitie waarin wordt gepleit voor een tweede referendum over het wel of niet in de Europese Unie blijven is inmiddels een miljoen keer ondertekend in Engeland.

Om een referendum af te dwingen zijn in Groot-Brittannië 100.000 handtekeningen nodig onder een officiële petitie aan het parlement in Londen. Zaterdagochtend stonden er al meer dan een miljoen handtekeningen onder zo'n petitie die op internet om een tweede brexit-referendum vraagt. Formeel gesproken moet het Britse parlement nu een debat voeren over de nieuwe petitie en referendum.

72 procent van de Britten bracht een stem uit. De initiatiefnemers voor een tweede referendum vinden dat wanneer minder dan driekwart van de stemgerechtigden komt opdagen en minder dan 60 procent voor of tegen brexit stemt, er een tweede ronde moet volgen. Donderdag sprak 'slechts' 52 procent van de 46,5 miljoen geregistreerde stemmers zich uit voor het verlaten van de Europese Unie.

Sommige mensen die voor een Brexit hebben gestemd, zeggen daar nu weer spijt van te hebben, melden Britse media. Adam uit Manchester bijvoorbeeld, heeft tegen de BBC gezegd dat hij zich niet kon voorstellen 'dat het echt zou gebeuren'.

'Mijn stem: ik dacht dat het niet zoveel zou uitmaken omdat ik dacht dat we toch wel in de EU zouden blijven.'

Een andere Brit, Mandy, zei dat ze erg teleurgesteld was ook al had ze zelf ook voor een Brexit gestemd. 'Als ik nog een keer mocht stemmen, zou het 'Remain' zijn.'

Bron: http://www.volkskrant.nl/buitenland/liv ... ~a4327593/

Ik ben heel erg benieuwd wat hiermee gaat gebeuren. Blijkbaar zijn een paar Britten nu toch wakker geschud over de gevolgen van een Brexit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:57

laetitia schreef:
Er zijn inmiddels genoeg handtekeningen verzameld voor een tweede referendum over een mogelijke Brexit:

Citaat:
25 juni 2016, 12:10
Miljoenen voor tweede referendum

Een petitie waarin wordt gepleit voor een tweede referendum over het wel of niet in de Europese Unie blijven is inmiddels een miljoen keer ondertekend in Engeland.

Om een referendum af te dwingen zijn in Groot-Brittannië 100.000 handtekeningen nodig onder een officiële petitie aan het parlement in Londen. Zaterdagochtend stonden er al meer dan een miljoen handtekeningen onder zo'n petitie die op internet om een tweede brexit-referendum vraagt. Formeel gesproken moet het Britse parlement nu een debat voeren over de nieuwe petitie en referendum.

72 procent van de Britten bracht een stem uit. De initiatiefnemers voor een tweede referendum vinden dat wanneer minder dan driekwart van de stemgerechtigden komt opdagen en minder dan 60 procent voor of tegen brexit stemt, er een tweede ronde moet volgen. Donderdag sprak 'slechts' 52 procent van de 46,5 miljoen geregistreerde stemmers zich uit voor het verlaten van de Europese Unie.

Sommige mensen die voor een Brexit hebben gestemd, zeggen daar nu weer spijt van te hebben, melden Britse media. Adam uit Manchester bijvoorbeeld, heeft tegen de BBC gezegd dat hij zich niet kon voorstellen 'dat het echt zou gebeuren'.

'Mijn stem: ik dacht dat het niet zoveel zou uitmaken omdat ik dacht dat we toch wel in de EU zouden blijven.'

Een andere Brit, Mandy, zei dat ze erg teleurgesteld was ook al had ze zelf ook voor een Brexit gestemd. 'Als ik nog een keer mocht stemmen, zou het 'Remain' zijn.'

Bron: http://www.volkskrant.nl/buitenland/liv ... ~a4327593/

Ik ben heel erg benieuwd wat hiermee gaat gebeuren. Blijkbaar zijn een paar Britten nu toch wakker geschud over de gevolgen van een Brexit.

Helemaal niets. De wet zou eerst aangepast moeten worden om de opkomst voor een referendum te veranderen.

De mensen doen dit alleen omdat ze ontevreden zijn met de uitslag terwijl een opkomst van 72% heel erg hoog is. Ik vind het gewoon slechte verliezers. Daarnaast doe je de "leave" stemmers tekort want die hebben gewoon gewonnen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:58

Piekosjj schreef:
janderegelaa schreef:
Iedereen moet gewoon verplicht worden om te gaan stemmen en anders krijg je een boete.

Vind je dat niet ietwat radicaal? Ik ben 20 en ik heb nog nooit gestemd. Waarom niet? Omdat ik er totaal geen verstand van heb en nog niet de behoefte heb gehad om te stemmen. En mij hoor je hierdoor ook nooit klagen over wat er is uitgekomen - ik heb er namelijk dan nog steeds geen verstand van en eerlijk gezegd interesseert het me ook niet zo gek veel. Moet ik dan een boete krijgen door onkunde?

Met het Ukraine referendum was ik niet in NL en aangezien dat hier geen news item is geweest had ik geen idee dat er uberhaupt een referendum werd gehouden, moet ik dan ook maar een boete krijgen?

Als je moet stemmen moet je je ook verdiepen.

Het is niet radicaal, vroeger werkte dat zo maar het is afgeschaft omdat ze dachten dat er toch wel genoeg mensen kwamen stemmen. Niet dus.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:59

Ik heb toch een vaag vermoeden dat dit hele Brexit-gebeuren met een sisser zal aflopen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:02

silverdapple schreef:
Ik heb toch een vaag vermoeden dat dit hele Brexit-gebeuren met een sisser zal aflopen...

Ik denk zomaar dat je weleens heel dicht bij de waarheid kan zitten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:07

bruintje123 schreef:
Misschien moet de manier van stemmen eens moderner.
Nu moet je op 1 partij stemmen. Die maar de meeste raak vlakken heeft met je eigen mening.
Maar nooit heeft een partij al jou ideeën.

Misschien eens stemmen via de digitale eeuw :D

Met je digi-D
Niet stemmen op een partij maar op stellingen.

Zomaar een gooi.

"ik vind dat er gratis OV beschikbaar moet zijn"
Ja
Nee

Ik vind dat politie meer geld moet krijgen.
Ja
Nee.

Ik vind dat zorg weer terug moet naar de staat.
Ja
Nee

Enz enz.

Stemmen duurt dan wat langer maar zo kunnen mensen wel veel beter een mening geven. Dan maar 1 partij kiezen die toevallig iets op het programma heeft wat aan het hart gaat maar voor de rest weer niet aansluit.

En de regering, of dat nu PvdA, VVD, PVV of wie ook, zal dan eens zijn best moeten gaan doen om met die uitslagen ook iets fatsoenlijk te doen.
En niet net als nu valse belofte en een dag later die belofte intrekken.

Was het maar zo gemakkelijk.
Natuurlijk wil (bijna) iedereen gratis OV of betere zorg. Er zou dan bij gezet moeten worden, ten koste van wat of hoeveel het de gemeenschap kost enz.

Ik vind referenda niet verantwoord voor zulke grote (internationale) vraagstukken. Het gros van de burgers kan de gevolgen en kosten niet overzien. Wij hebben de 1e en 2e kamer voor 4 jaar gekozen om voor ons deze beslissingen te nemen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:10

daar ben ik helemaal mee eens.

met zou eerst de burgers correcte,neutrale info moeten geven over de voor- en nadelen van de eu of van een brexit en ze dan laten stemmen.
dan heb je ook een juist beeld van mensen die weten waarom ze a of b stemmen en niet van mensen die klakkenloos iets aannemen over hoe of waarom ze dit of dat denken.

het er naar mijn idee nog belange geen brexit,volgens mij komt die er zelfs niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:11

Janderegelaa, je illustreert daarmee wel hoe politiek vandaag de dag gezien wordt: als wedstrijd ipv als iets om te zoeken naar de beste toekomst. In een wedstrijd win je als je bij het fluitsignaal de meeste punten hebt. Maar als je zoekt naar wat het beste is, en je ook de meningen en belangen van mensen eerlijk en oprecht wilt vertegenwoordigen, is het ook nuttig als er nog eens terug gekomen kan worden op dingen.

Nou weet ik niet of zo'n nieuw referendum zin heeft hoor, dat is niet waar ik voor pleit, ik wilde vooral aangeven hoe we politiek zijn gaan beschouwen als 'punten scoren' en hoe makkelijk we de woorden van wedstrijden overnemen om dit soort zaken mee te beschrijven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:15

Electra63 schreef:
Ik vind referenda niet verantwoord voor zulke grote (internationale) vraagstukken. Het gros van de burgers kan de gevolgen en kosten niet overzien. Wij hebben de 1e en 2e kamer voor 4 jaar gekozen om voor ons deze beslissingen te nemen.

Helemaal mee eens.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:21

Electra

Ik denk bijvoorbeeld dat veel mensen helemaal niet naar een ziekenfonds terug willen.
Die bang zijn dat ze net als toen particulier moesten verzekeren.

OV van mij hoeft het niet gratis.
Er rijd hier amper iets.

Ik vermoed juist dat die uitslagen op sommige fronten verrassingen zullen geven.
Wat het juist waardevol maakt.
Weten wat er leeft onder de mensen.
De ver van de bed Den Haag heeft geen idee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:28

Electra63 schreef:

Niet helemaal mee eens. Enerzijds omdat onze gekozen volksvertegenwoordigers de gevolgen ook vaak niet helemaal overzien (of niet mee laten wegen, omdat ze simpelweg meestemmen met de partijlijn die heel vaak niet voortkomen uit daadwerkelijke inschatting van de situatie maar uit coalitiebelangen bv), anderzijds omdat als je je beleid niet kunt uitleggen aan het gros van de bevolking, je beleid niet democratisch kan zijn.

We hebben de 1e en 2e kamer niet slechts gekozen om dit soort beslissingen te nemen, maar ook om tijdens die beslissingen zoveel mogelijk de wil en de belangen van het volk te vertegenwoordigen. En dat kan alleen maar als er over en weer vertrouwen is, en eerlijke communicatie. Een goede advocaat overlegt met haar client, een goede arts overlegt met haar patient - en in beide gevallen is het de mening van de client/patient die uiteindelijk doorslaggevend is. Democratie gaat over hoe het gaat met de maatschappij. Daarbij lijkt het me net zo van belang om die maatschappij, de mensen in die maatschappij, in staat te stellen om goede keuzes te maken en eerlijke consensus te geven.

Dat betekent dus niet dat de vertegenwoordiger autoritair alle macht naar zich toetrekt zonder uitleg, zonder eerlijke representatie, en zonder intentie om zo goed mogelijk te luisteren naar de ander. Dat geldt voor parlementen volgens mij net zo goed als voor advocaten en artsen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:32

bruintje123 schreef:
Electra

Ik denk bijvoorbeeld dat veel mensen helemaal niet naar een ziekenfonds terug willen.
Die bang zijn dat ze net als toen particulier moesten verzekeren.

OV van mij hoeft het niet gratis.
Er rijd hier amper iets.

Ik vermoed juist dat die uitslagen op sommige fronten verrassingen zullen geven.
Wat het juist waardevol maakt.
Weten wat er leeft onder de mensen.
De ver van de bed Den Haag heeft geen idee.

Niet terug naar het ziekenfonds??? Graag zelfs, ondanks dat wij ook toen al particulier verzekerd waren, dat koste ons 200 gulden per maand en geen eigen risico, dus 90 euro voor twee personen. En terwijl we nu 250 euro betalen, door omstandigheden alle twee al naar het ziekenhuis moesten, omgerekend nog eens 65 euro per maand. Daar komt bij dat de ziekenfondspremie voor mensen met een lager inkomen prima te betalen was zodat je de hele zorgtoeslag af kunt schaffen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:33

Ik wil ook terug.
Maar ik denk mensen met flink loon die niet ziek zijn niet.

Maar veel dingen is nu gissen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:37

bruintje123 schreef:
Ik wil ook terug.
Maar ik denk mensen met flink loon die niet ziek zijn niet.

Maar veel dingen is nu gissen.

Ik geef toch net aan dat ik dat maar al te graag wil. Daar komt bij dat het hele toeslagenstelsel op de schop moet. Zorg weer terug naar de overheid want de marktwerking heeft duidelijk niet gewerkt bij privatisering van de ziektekostenverzekering. Verzekeraars maken miljarden winst en nog word het elke keer verhoogd. En de regering moet zich maar een flink achter de oren krabben want nu is het zo dat meer dan 50 % van alle huishoudens één of meerdere toeslagen ontvangen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:46

Dat jij terug wil las ik.
Maar wat mijn buurman wil is gissen. :)
Zo over alles.

Ik denk dat een systeem die veel meer duidelijkheid geeft wat mensen willen belangrijk is.

Je kunt er gemak halve vanuit gaan dat iedereen meer geld in alles wil. Toch vermoed ik dat niet.

Au. Vluchtelingen.
Ik denk dat daar geld op bespaard wordt.
Miljarden ontwikkelingshulp?

Maar goed. Ook dat is gissen van mij.

Mijn part maak je een 100% model.
Met allemaal stellingen daarin.
Vul daar getallen in wat je belangrijk vindt en speel daarmee. Zodat je 100% vol hebt.
Je kan 100% op zorg zetten.
Maar vindt je geld naar milieu net zo belangrijk zet je zorg en milieu op 50%.
Sommige dingen niets. Andere 1%. Als je meer in wilt vullen.

Ik gooi maar wat ideeën op.
Ik zeg nergens HET idee te hebben. :)
Want nu stemmen op 1 partij is naar mijn idee niets.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:54

Een ding is heel duidelijk. De politiek heeft gefaald, in Engeland, in Europa en ook in Nederland. De politiek faalt keer op keer op keer. Dit hele referendum heeft in mijn ogen niks met de EU ansich te maken of het blijven of gaan. Het is een puur protest tegen de manier waarop politici met de burgers omgaan, lokaal, landelijk en europees.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:27

Shadow0 schreef:
Niniane schreef:
Omdat je in iedere stijl van besturen en regeren mensen hebt die zich niet kunnen vinden in wat de regering uitvoert.

Dat beantwoordt eigenlijk niet waarom er geen verbeteringen mogelijk zouden zijn. Perfectie is een hoge lat. Maar je kunt wel streven naar zo goed mogelijk, naar verbetering. Waarom zou je dat niet doen?

Op deze manier is het vooral een beetje een dooddoener die miskent wat we als mensen wel kunnen bereiken als we ergens naartoe willen werken. We hebben al meerdere keren de wereld overhoop gehaald, ten goede of ten slechte, maar het is in elk geval duidelijk dat het kan, dat er dingen flink kunnen veranderen als we daar ons best voor doen.
Dat er 'altijd mensen zijn die het er niet mee eens zijn' is toch geen reden om dan maar op te geven en helemaal niks meer te willen bereiken?

Dit referendum is toch wel een mooi voorbeeld lijkt me. Toch miljoenen mensen die flink gedupeerd worden door een groep mensen die over het algemeen echt heel dom stemt. Dat is het nadeel van democatie. Wat Tocqueville heel mooi de tirannie van de meerderheid noemde.

Democratie ansich verbeteren kan eigenlijk niet. Er is geen betere vorm van bestuur. Wel kan bestuur transparanter gemaakt worden. Dat probeert men nu wel en vergaderingen zijn openbaar etcetera maar het is over het algemeen een ontzettend log beest dat (te) langzaam meegaat met de tijd. De afstand tussen overheid en bevolking moet kleiner worden dan het nu al is en interessanter gemaakt worden voor de jeugd. Daar zitten de verbeterpunten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:33

Shadow0 schreef:
Janderegelaa, je illustreert daarmee wel hoe politiek vandaag de dag gezien wordt: als wedstrijd ipv als iets om te zoeken naar de beste toekomst. In een wedstrijd win je als je bij het fluitsignaal de meeste punten hebt. Maar als je zoekt naar wat het beste is, en je ook de meningen en belangen van mensen eerlijk en oprecht wilt vertegenwoordigen, is het ook nuttig als er nog eens terug gekomen kan worden op dingen.

Nou weet ik niet of zo'n nieuw referendum zin heeft hoor, dat is niet waar ik voor pleit, ik wilde vooral aangeven hoe we politiek zijn gaan beschouwen als 'punten scoren' en hoe makkelijk we de woorden van wedstrijden overnemen om dit soort zaken mee te beschrijven.

Je kunt best eens ergens op terug komen maar dan op dezelfde voorwaarden maar een betere voorlichting.

Je kunt niet de spelregels willen veranderen omdat je toevallig de verliezende partij bent. Daarbij was de opkomst al ongekend hoog. Zo hoog was het al heel lang niet meer geweest.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:48

Niniane schreef:
Dit referendum is toch wel een mooi voorbeeld lijkt me. Toch miljoenen mensen die flink gedupeerd worden door een groep mensen die over het algemeen echt heel dom stemt. Dat is het nadeel van democatie. Wat Tocqueville heel mooi de tirannie van de meerderheid noemde

Ik vind dit zo kort door de bocht en zelfs een domme aanname.

Het zijn niet alleen ongeletterde mensen uit het achterland die tegen gestemd hebben maar ook politici en mensen uit het bedrijfsleven.

Alles wat we gezegd wordt dat zou kunnen gebeuren is helemaal niet gebaseerd op onderzoek, alleen op aannames.

Er is maar 1 onafhankelijk onderzoek geweest naar het verlaten van de Eurozone en die is helaas in opdracht van de PVV uitgevoerd zodat het al direct afgeschreven is door het CPB. Maar het is wel door een onafhankelijk, gerenommeerd bureau gedaan. Daarom is het wel interessant om eens te lezen.
http://www.pvv.nl/images/stories/Nether ... _Final.pdf

En als Wilders zo'n onderzoek kan betalen dan kan de Nederlandse regering het zeker. Want je moet wel het beste voor hebben met je land. Ze zijn er voor ons en niet voor zichzelf.

Een referendum om te vragen om een onafhankelijk onderzoek naar de effecten van het verlaten van de Eurozone zou ik dan ook toejuichen. En de uitkomst accepteren.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 25-06-16 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:51

Waar ik toch weer iedere keer verbijsterd over ben is dat er vanuit gegaan wordt dat wanneer je voor een brexit of nexit bent, je automatisch een dom mens bent!

Ik wil een nexit en ben trots op de Britten die voor een brexit hebben gekozen, ik heb mij ingelezen en zie mijzelf (uiteraard) niet als dom. De hoeveelheid gal die je over je heen krijgt als je het met de Britten eens bent is enorm, en dan heb ik het niet alleen over Bokt het gebeurd me vaker dat mensen onmiddellijk op me neerkijken hierdoor. Ik daarentegen ben heel democratisch ingesteld en vind dat ieder voor zich de afweging moet maken.

Overig zit ik met vette handen te typen (niet bijster slim) dus sorry voor eventuele typo's.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:04

janderegelaa schreef:
Niniane schreef:
Dit referendum is toch wel een mooi voorbeeld lijkt me. Toch miljoenen mensen die flink gedupeerd worden door een groep mensen die over het algemeen echt heel dom stemt. Dat is het nadeel van democatie. Wat Tocqueville heel mooi de tirannie van de meerderheid noemde

Ik vind dit zo kort door de bocht en zelfs een domme aanname.

Het zijn niet alleen ongeletterde mensen uit het achterland die tegen gestemd hebben maar ook politici en mensen uit het bedrijfsleven.

Alles wat we gezegd wordt dat zou kunnen gebeuren is helemaal niet gebaseerd op onderzoek, alleen op aannames.

Er is maar 1 onafhankelijk onderzoek geweest naar het verlaten van de Eurozone en die is helaas in opdracht van de PVV uitgevoerd zodat het al direct afgeschreven is door het CPB. Maar het is wel door een onafhankelijk, gerenommeerd bureau gedaan. Daarom is het wel interessant om eens te lezen.
http://www.pvv.nl/images/stories/Nether ... _Final.pdf

En als Wilders zo'n onderzoek kan betalen dan kan de Nederlandse regering het zeker. Want je moet wel het beste voor hebben met je land. Ze zijn er voor ons en niet voor zichzelf.

Een referendum om te vragen om een onafhankelijk onderzoek naar de effecten van het verlaten van de Eurozone zou ik dan ook toejuichen. En de uitkomst accepteren.

Ik heb mezelf goed genoeg ingelezen om te stellen dat ik een exit ontzettend dom zou vinden. Ik zou woedend zijn wanneer het hier komt tot een Nexit.

Feit is dat de gebieden die hebben gestemd voor een exit armer zijn. De gehele campagne van Boris Johnson en Nigel Farage/UKIP is gebaseerd op onwaarheden, xenofobie en puur racisme. Feit is ook dat de oudere groep mensen overwegend voor een exit hebben gestemd. Een toekomst waar zij helemaal geen deel meer van gaan uitmaken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:09

Vanmiddag met iemand van de VVD gesproken over de EU. Ik vroeg hem wat nou precies de voordelen waren. Twee dingen kon hij noemen. Wat natuurlijk logisch was. Het eerste was dat de handel goed was. Tweede was dat het makkelijker was om binnen de EU te reizen.
Was de handel voordat wij in de EU kwamen niet goed geregeld dan?
En zijn we gewoon te lui om geld te wisselen enzo als we op vakantie gaan?
Wanneer wij uit de EU zullen gaan zullen we het de eerste jaren moeilijk krijgen maar uiteindelijk zullen we het weer goed krijgen.
Bovendien zal er een economische boost komen omdat iedereen denkt dat wij failliet gaan. Zo ook volgens mij met GB

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:15

purny schreef:
Vanmiddag met iemand van de VVD gesproken over de EU. Ik vroeg hem wat nou precies de voordelen waren. Twee dingen kon hij noemen. Wat natuurlijk logisch was. Het eerste was dat de handel goed was. Tweede was dat het makkelijker was om binnen de EU te reizen.
Was de handel voordat wij in de EU kwamen niet goed geregeld dan?
En zijn we gewoon te lui om geld te wisselen enzo als we op vakantie gaan?
Wanneer wij uit de EU zullen gaan zullen we het de eerste jaren moeilijk krijgen maar uiteindelijk zullen we het weer goed krijgen.
Bovendien zal er een economische boost komen omdat iedereen denkt dat wij failliet gaan. Zo ook volgens mij met GB

Waar baseer je dit nu eigenlijk op dan? :?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:34

Als je de economische boost bedoeld. Volgens mij kopen mensen nu meer dingen met ponden en wisselt men meer geld