Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:33

lifaya schreef:
Lusitana schreef:
Je wordt dan neergezet als niet goed genoeg of vies.

dat maak je er dan zelf van.

chanel1985 schreef:
Omdat dat voor mij een vorm is van geen respect hebben voor mij. Die persoon wil mij geen hand geven, erkend mij niet.
Ook al is dat in hun geloof anders, hier wordt wel een hand gegeven. Net zoals ik mij zal aanpassen als ik naar een islamitisch land zou gaan.

Nogmaals, valt je hand eraf? Waarom vat je dit persoonlijk op als je al weet dat het bij de religie of cultuur ligt? Leven en laten leven...

Zij blijkbaar ook, als het geen enkele betekenis had zouden ze nl gewoon je hand schudden.

Yunomi; stel ik ga in een islamitisch land wonen, is het dan respectvol als ik mannen gewoon een hand ga geven als dat niet gebruikelijk is of in een korte rok rond ga lopen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:33

lifaya schreef:
Lusitana schreef:
Niet om het een of ander, mijn zus heeft dit meegemaakt met gewoon nietgelovige nederlanders, dat ze geen hand kreeg en ze was daarvan wel van streek. Het doet je iets als je niet geaccpteerd wordt, want daar komt het op neer.

En diezelfde zus kreeg in Egypte scheldwoorden naar haar hoofd, werd bespuugd en met de bezem tegen haar benen geslagen omdat haar enkels niet bedekt waren.
En dat wimpelde ze gewoon weg. Valt onder "kun je verwachten in zo´n land".

Maar in een land waar handschudden een fatsoenlijke begroeting is- en dat is heel wat anders dan knuffels en kusjes- en erbij hoort als je bv zaken doet, hoor je niet uitgesloten worden omdat je een vrouw bent.

Als eerste, heel vervelend dat zij dit heeft ervaren. Ik zou in dat soort gevallen eerst vragen 'waarom krijg ik geen hand?' En dan pas mijn oordeel maken over de betreffende personen. Je hebt natuurlijk overal klootzakken tussen zitten. Betreft Egypte, geen idee waar ze was maar in egypte, Caïro, liep ik in mijn T-shirt en spijkerbroek en slippers zonder problemen. Jaren geleden in Luxor was er ook een vrouw die bekogeld werd met stenen maar zij liep daar in haar spaghettibandjes topje en korte broek. Niet dat stenen gooien logisch is maar je weet van te voren dat als je van het resort afgaat, dat je jezelf enigszins bedekt moet hebben.

Ok, je zegt dat het logisch is dat je in hun land enigsinds bedekt moet zijn, is het dan ook niet logisch dat men in ons land het logisch is dat men een hand geeft aan iemand?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:34

AlSafy schreef:
wat een reacties weer!!

In nederland schudden we geen handen vanwege ons "geloof". "ons" geloof bestaat ook niet. Ieder is vrij in zijn/haar religie.

Als mannen in arabische landen jou geen hand geven dan heeft dat niks te maken met minderwaardig of vies, dat is gewoon eigen fantasie als je dat ervan maakt. Ze geven je geen hand omdat ze jou als vrouw erkennen en respecteren.

en over scheldwoorden en spugen enz in egypte om blote enkels? met wat voor radicale mensen werd er dan omgegaan? ik heb regelmatig blote enkels in mn sandalen en converse en daar is nog nooit iets van gezegd.En nee dat kan je niet verwachten in "zo'n" land. Mensen hier zijn heel respectvol en vredelievend tegenover elkaar.

En als ze dan zoveel respect hebben dan geven ze gewoon een hand, omdat dat in nederland een normale fatsoensnorm is.
Is niet zo moeilijk hoor :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:35

lifaya schreef:
verootjoo schreef:
Omdat je je dan enorm minderwaardig voelt... Ik snap dat helemaal hoor. Heb het ook wel eens meegemaakt. Iedereen kreeg een hand (mannen) en ik niet. Nou, dan voel je je echt banketstaaf :\ alsof je niet meetelt.

En idd, in een islamitisch land stel je je erop in en vind ik het minder erg. Maar hier in NL hoor je je gewoon te houden aan de geldende fatsoensnormen.

En vraag je dan ook aan die betreffende persoon waarom hij je hand niet schud?

Ja hoor en toen kreeg ik een antwoord wat daarop neerkwam :+

En ik lees hier overal dat we er allemaal heel veel begrip voor moeten hebben, maar waar blijft dan het begrip voor onze originele cultuur? -O- als ik naar een islamitisch land ga en ik hou me niet aan bv de kledingvoorschriften word ik opgepakt maar hier moet alles maar gewoon kunnen...

dromertje2

AlSafy schreef:
wat een reacties weer!!

In nederland schudden we geen handen vanwege ons "geloof". "ons" geloof bestaat ook niet. Ieder is vrij in zijn/haar religie.

Als mannen in arabische landen jou geen hand geven dan heeft dat niks te maken met minderwaardig of vies, dat is gewoon eigen fantasie als je dat ervan maakt. Ze geven je geen hand omdat ze jou als vrouw erkennen en respecteren.

en over scheldwoorden en spugen enz in egypte om blote enkels? met wat voor radicale mensen werd er dan omgegaan? ik heb regelmatig blote enkels in mn sandalen en converse en daar is nog nooit iets van gezegd.En nee dat kan je niet verwachten in "zo'n" land. Mensen hier zijn heel respectvol en vredelievend tegenover elkaar.

Het gaat hierover mannen die hier vrouwen geen hand willen geven. Fijn dat het in hun land respectvol is, maar als ze hier zijn, is dat niet respectvol.

AlSafy

Lusitana schreef:
lifaya schreef:
dat maak je er dan zelf van.

Maak er eens wat anders van?
Andersom:
Wat is er zo verschrikkelijk aan het aanraken van een vrouw?

Wie zegt er dat het "verschrikkelijk" is om een vrouw aan te raken?

deze regels zijn voornamelijk in gebruik onder Salafistische moslims en zijn bedoeld ter bescherming van vrouwen. De meeste moslims geven gewoon handen, het zijn eerder de vrouwen die er voor kiezen geen hand te geven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:36

chanel1985 schreef:
Ok, je zegt dat het logisch is dat je in hun land enigsinds bedekt moet zijn, is het dan ook niet logisch dat men in ons land het logisch is dat men een hand geeft aan iemand?

Zie jij islamitische mensen hier Nederlanders bekogelen met stenen omdat ze schaars gekleed lopen? Dat zou een betere vergelijking zijn dan een simpele hand die ze niet geven om hun eigen religieuze redenen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:39

lifaya schreef:
chanel1985 schreef:

Zie jij islamitische mensen hier Nederlanders bekogelen met stenen omdat ze schaars gekleed lopen? Dat zou een betere vergelijking zijn dan een simpele hand die ze niet geven om hun eigen religieuze redenen.

Dat net niet, maar als ik in mijn rok (tot op de knie!) met spaghetti hemdje langs een clubje loop is het wel 'prutsmuts, prutsmuts!'
Vind ik ook niet erg respectvol.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:41

verootjoo schreef:
Dat net niet, maar als ik in mijn rok (tot op de knie!) met spaghetti hemdje langs een clubje loop is het wel 'prutsmuts, prutsmuts!'
Vind ik ook niet erg respectvol.

Is ook niet respectvol. Maar ik woon ook in een wijk waar veel moslims wonen en ik heb nog nooit zoiets meegemaakt (terwijl ik vaak rokjes draag en die komen niet tot mijn knie).

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:43

ja en omdat een of andere klootzak je dingen toe schreeuwt moeten nu alle moslims over een kam geschoren worden? klootzakken zijn overal en in alle kleuren en smaken, die kunnen we niet als argument gaan gebruiken om andermans religie niet te respecteren.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:44

AlSafy schreef:
ja en omdat een of andere klootzak je dingen toe schreeuwt moeten nu alle moslims over een kam geschoren worden? klootzakken zijn overal en in alle kleuren en smaken, die kunnen we niet als argument gaan gebruiken om andermans religie niet te respecteren.

Precies. Er zijn ook genoeg westerse mannen zonder respect voor vrouwen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:46

AlSafy schreef:
Wie zegt er dat het "verschrikkelijk" is om een vrouw aan te raken?

deze regels zijn voornamelijk in gebruik onder Salafistische moslims en zijn bedoeld ter bescherming van vrouwen. De meeste moslims geven gewoon handen, het zijn eerder de vrouwen die er voor kiezen geen hand te geven.

Ter bescherming van vouwen, evenals het volledig bedekken, want als de mannen een beetje huid zien moeten ze meteen maar iemand verkrachten ofzo?
Laten ze de mannen maar een beetje leren inhouden ipv de vrouwen als de grote verleiding zien.

De (fatsoens)regels van het gastland zijn belangrijker dan welke regel van je geloof dan ook.
Het is niet de bedoeling dat je regels van je geloof als een soort wet gaat gebruiken die tegen de gebruiken van de cultuur waarin je bent instrookt.

Ik zie werkelijk heel weinig aanpassing van moslims, want nog steeds hoofdoeken (en erger) in het straatbeeld, terwijl moslims wel aanpassing verwachten van niet-gelovigen. Ze islamitiseren gewoon de landen waar ze komen, precies zoals ze dat willen. Want ja de rest, dat zijn maar ongelovigen die moeten branden in de hel, he.

Dat is niet anders dan wat vroeger heeft plaatsgevonden met de Bijbel in de hand. Alle "wilden" in allerlei landen over de hele wereld moesten maar bekeerd.

Geloof zou niet mogen bestaan. Of je doet het maar stiekem, als je er zo´n behoefte aan hebt, maar val een ander er niet mee lastig en pas je aan als je buiten de deur komt.
Dat verwachten Moslims ook van mensen in hun landen.

Ik heb iets tegen geloof op het moment dat anderen er last van hebben. Niet dat ik wat tegen personen op zich heb die welk om het even geloof belijden.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 11-06-16 13:52, in het totaal 3 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:49

Dus omdat er wat kl..tzakken zijn geven er maar mensen geen hand meer in Nederland.
Zo kun je dat toch omdraaien.

Nederlandse gewoonte, vanuit de Nederlandse mensen ook als respect.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:51

Je moet voor de lol eens naar de Antillen of zuid Afrika gaan en kijken "hoe goed" Nederlanders zich aanpassen aan hun gastland. Ze leven compleet geïsoleerd van de lokale bevolking om nog maar de zwijgen over de discriminatie richting de lokale bevolking... Kijk maar eens hoe goed wij zijn in aanpassen :') ik heb ook familie in zuid Afrika wonen en die wonen echt niet tussen de lokale bevolking hoor :n nog leuker, zij noemen de lokale bevolking "roetmoppen" of "zwartjes"
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 11-06-16 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:52

Ga in grote lijnen mee met wat Lusitana schrijft.

Respect en aanpassing zijn de keywoorden. En daarmee bedoel ik niet dat men totaal zijn geloof niet mag uiten, maar er zijn grenzen.
En de weegschaal moet in evenwicht zijn, tegenwoordig vind ik de weegschaal hellen naar één kant.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:53

En is er dan iemand hier die dat goed praat?
Dat vind ik ook schandalig.

Of Nederlanders hier al net over de grens in Duitsland maar amper Duits spreken.
Is ook onfatsoenlijk.

dromertje2

lifaya schreef:
Je moet voor de lol eens naar de Antillen of zuid Afrika gaan en kijken "hoe goed" Nederlanders zich aanpassen aan hun gastland. Ze leven compleet geïsoleerd van de lokale bevolking om nog maar de zwijgen over de discriminatie richting de lokale bevolking...

Dat is even goed niet correct, maar kan geen excuus zijn om hetzelfde te doen ergens anders.

bakkabouter

Yunomi schreef:
Waarom schaadt het jou als iemand je geen hand wil geven? :?

Schaden is nogal overdreven uitgedrukt, maar ik was wel behoorlijk onder de indruk, en voelde me inderdaad niet gewenst/geaccepteerd. Op het moment dat iemand mijn uitgestoken hand weigert, dan springen je gedachten niet spontaan op "oh, juist, moslim die wellicht niet in europa is opgegroeid", maar eerder op "wtf heb ik jou nu weer misdaan". Eens het kwartje valt, tsjah, ik kan er wel een punt van maken, maar wie wordt daar uiteindelijk beter van? De verstandhouding van mezelf met de mannen waarmee ik die dag moet samenwerken alleszins niet.
Ik heb het dus maar gewoon zo gelaten, maar het deed wel écht wat met me.

dromertje2

Re: Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:55

en dan bereikt men eigelijk het omgekeerd effect dan dat ze bedoelen. Daarom vraag ik me af waarom het zo moeilijk is om een hand te geven, als je zo veel respect hebt, waarom die kleine aanpassing niet doen?

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:56

Jeetje wat een ongegrond en respectloos bericht. waar baseer je dit soort uitspraken op Lusitana?

waarom begin je over verkrachting terwijl ik je net uitlegde dat vrouwen geen hand geven zodat mannen hen niet aanraken ? klootzakken zijn overal maar om alle moslims verkrachters te gaan noemen gaat echt te ver.

weet je wel dat vrouwen vaak zelf kiezen voor bedekking, het is niet eens verplicht in de islamitische voorschriften?

Moslims die in nederland meedoen aan de ramadan of geen handgeven zijn niet massaal een islamitische wet tegen de nederlandse cultuur aan het gebruiken, ook dat heb je heel ver gezocht.

gaan roepen dat geloof niet mag bestaan is ontzettend respectloos. Het heet geloof. Je gelooft het of je gelooft het niet. prima als je niet geloofd maar ga een ander niet lopen opleggen wat diegene moet geloven.

en je laatste opmerking over dat Moslims iets verwachten in "hun" landen, waar haal je dat vandaan? Misschien is het nog niet bij je opgekomen, maar in Islamitische landen wonen ook niet moslims. In dezelfde en nog grotere getale dan er moslims in Nederland wonen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:57

lifaya schreef:
Je moet voor de lol eens naar de Antillen of zuid Afrika gaan en kijken "hoe goed" Nederlanders zich aanpassen aan hun gastland. Ze leven compleet geïsoleerd van de lokale bevolking om nog maar de zwijgen over de discriminatie richting de lokale bevolking... Kijk maar eens hoe goed wij zijn in aanpassen :') ik heb ook familie in zuid Afrika wonen en die wonen echt niet tussen de lokale bevolking hoor :n nog leuker, zij noemen de lokale bevolking "roetmoppen" of "zwartjes"

En die zouden evenzeer teruggestuurd moeten worden vanwaar ze komen. Wil je je niet aanpassen, flikker dan op uit het land en zoek eentje dat wel voldoet aan je normen. Dat geldt ook voor Nederlanders/Belgen/Duitsers/ eender welke andere bevolking.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:58

chanel1985 schreef:
en dan bereikt men eigelijk het omgekeerd effect dan dat ze bedoelen. Daarom vraag ik me af waarom het zo moeilijk is om een hand te geven, als je zo veel respect hebt, waarom die kleine aanpassing niet doen?

Omdat dit voor hun niet goed voelt, tegen het geloof in. Jij geeft toch ook niet iedereen op straat een hand omdat het moet van je geloof? Waarom is het zo ontzettend moeilijk om te accepteren dat sommige religies en culturen gewoontes hebben die net iets anders zijn dan je eigen gewoontes? Je kan gewoon doorlopen of vragen waarom hij jou geen hand geeft, denk dat ze daar wel gewoon antwoord op geven hoor, ze zijn niet hun tong verloren.

Yunomi

chanel1985 schreef:

Het moeilijke is waarschijnlijk dat deze gebruiken van jongs af aan zijn geïndoctrineerd. Want je hebt helemaal gelijk dat het maar iets kleins is (zeker in onze ogen).
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 11-06-16 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

lifaya schreef:

Ben ik me van bewust en vind ik persoonlijk net zo verschrikkelijk.
Hoef je niet eens voor ver weg te gaan, dat zie je binnen Europa al.
Maar... gaan ze naar een Islamitsch land, dan zul je zien dat de vrouwen zich gewoonlijk wel meer bedekken dan dat ze in Nederland zouden doen, al was het maar omdat ze anders voortdurend commentaar krijgen.

bruintje123

Ayasha schreef:
lifaya schreef:

En die zouden evenzeer teruggestuurd moeten worden vanwaar ze komen. Wil je je niet aanpassen, flikker dan op uit het land en zoek eentje dat wel voldoet aan je normen. Dat geldt ook voor Nederlanders/Belgen/Duitsers/ eender welke andere bevolking.

Zo, duidelijk taal.
Maar compleet mee eens!