Jehova filmpje tegen LGBTQ

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Jehova filmpje tegen LGBTQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:16

Shadow: Ik ben het helemaal met je eens.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 15:58

Laatst bijgewerkt door speedfiets_2 op 12-05-16 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:58

Shadow0 schreef:
Dat is dus het soort goedpraterij waarbij je echt eerder bezig bent homo-agressie te bagatelliseren (en er dus ruimte voor te creeren) dan het te bestrijden.
Het zijn precies dat soort uitvluchten die steeds weer gebruikt worden om daadwerkelijke gerichte agressie niet als zodanig te hoeven benoemen... met alle gevolgen van dien.

100% eens +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:01

Sammie schreef:
Dan weet ik het ook ff niet :+ maar goed dat was ook niet de main focus van dat stukje. Beklagen dat 'mensen' hun hoofden omdraaien met dito blik klopt in Nederland in ieder geval niet of dat je niet hand-in-hand kan lopen. Dat is zo'n beperkte kleine groep. Hetero's lopen niet massaal hand in hand, homo's ook niet.

Dat soort uitspattingen komen in het nieuws en dat zorgt voor een vergrootglas. Daar waar een homo in elkaar geslagen gewoon als pesterij is het gelijk 'schandalig dat dat gebeurt!!' en springt iedereen er bovenop. Zou het zelfde artikel of omstandigheid zijn man in elkaar geslagen dan durven mensen nog wel te zeggen 'tja had ie daar maar niet moeten lopen'. Terwijl het allebei gewoon hartstikke fout is.

Geen mens hoort in elkaar geslagen te worden. En "had ie daar maar niet moeten lopen" is sowieso een domme opmerkingen om geweld te rechtvaardigen. Maar waar het hier om gaat: Als mensen op straat in elkaar geslagen worden om hun geaardheid, of bijvoorbeeld omdat ze een handicap hebben, om hun huidskleur of omdat ze transgender zijn, dan is de impact nog groter. Het gaat om de gedachte dat je niet een willekeurig slachtoffer bent, maar dat je wordt aangevallen omdat mensen moeite hebben met wie je bent of hoe je eruit ziet. Dat maakt dat groepen mensen in de samenleving zich onveilig en bedreigd gaan voelen. En niet meer de dingen durven doen die ze zouden willen. En dat is een verschil met 'zomaar een willekeurig slachtoffer'.

En dat er maar weinig mensen zijn die hand in hand lopen vind ik zo'n kulargument.... Er lopen ook maar weinig mensen met een keppeltje op. Maar als iemand om die reden uitgescholden, bespuugd en geslagen wordt, pikken we dat toch ook niet? Kom op zeg!

alex66 schreef:
Shadow0 schreef:
Dat is dus het soort goedpraterij waarbij je echt eerder bezig bent homo-agressie te bagatelliseren (en er dus ruimte voor te creeren) dan het te bestrijden.
Het zijn precies dat soort uitvluchten die steeds weer gebruikt worden om daadwerkelijke gerichte agressie niet als zodanig te hoeven benoemen... met alle gevolgen van dien.

100% eens +:)+

Ik ook hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:07

Niemand hoort in elkaar geslagen te worden omdat hij anders is in welk opzicht dan ook.

Ik loop trouwens altijd hand in hand met mijn vrouw. Maar als we ergens alleen lopen dan laten we vaak wel los.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:20

safina schreef:
En dat er maar weinig mensen zijn die hand in hand lopen vind ik zo'n kulargument.... Er lopen ook maar weinig mensen met een keppeltje op. Maar als iemand om die reden uitgescholden, bespuugd en geslagen wordt, pikken we dat toch ook niet? Kom op zeg!

Dat is ook het punt niet. Het ging er om dat dit een zeer kleine groep is. Er wordt vaak geargumenteerd dat men hand in hand moet kunnen lopen, maar dit is wrs nog geen 1% van de bevolking. Het argument je moet jezelf kunnen zijn is dan toch veel sterker, aangezien dat veel meer in het geding is dan hand in hand kunnen lopen. :)

Ik vind het zomaar een willekeurig slachtoffer net zo erg. Dan is er namelijk dus sprake van complete willekeur, iets waar blijkbaar minder aan gegaan kan worden. Dat wordt dus regelmatig afgedaan als 'tja had ie daar niet moeten lopen' Dat is dan een goedpratertje om die volledige willekeur die iedereen kan treffen en dus voor extra spanning in de maatschappij zorgt een beetje te sussen. Een reden om tegen jezelf of tegen iemand anders te zeggen dat overkomt mij dus niet (als je daar maar niet loopt ben ik veilig). Maar diep down is dat natuurlijk een drogreden. Maar we accepteren het wel zo.

Iemand aanvallen vanwege een geaardheid, huidskleur of haarkleur hoor je ook niet te doen. Maar daar kan men wel makkelijker een reden voor aanwijzen om daar tegen te aggregeren. Een reden dus om dat specifieke geweld uit te bannen (terwijl dat bij de willekeur een stuk lastiger is, want daarvan weten we reden niet). M.i. Je hoort ten alle tijde van iemand anders af te blijven. En gelukkig doen de meesten dat dan ook. Het gaat om die uitwassen.

Maar dat soort nieuwsberichten komen wel vaker en uitgebreider in het nieuws (terwijl de willekeurig iedereen letterlijk iedereen kan treffen, maar ergens op pagina 5 linksonder van de krant beland). Dat vinden we schandalig en dat hoort ook zo.. maar het zorgt wellicht wel voor een onterecht gevoel van onveiligheid. Dat is ook de reden waarom diverse homo's failikant tegen de asielzoekers zijn. Hun verworven vrijheden raken dan in het geding, alzo zij zelf zeggen terwijl uit onderzoek blijkt dat ze beter 'banger' kunnen zijn voor hun 'eigen medemens' aangezien die vaker de grote boosdoener is. Hun angst en hun gevoel voor onveiligheid is dus onterecht. Dát is het punt dat ik wilde maken, maar in plaats van dat er gevraagd wordt wat bedoel je precies of begrijp ik nou goed dat je dit of dat bedoelt knalt iemand gewoon een onredelijke mening in een zwartwit feitig jasje gegoten neer die nergens op is gebaseerd en al meerdere keren is aangegeven dat het zo niet in elkaar zit en de rest volgt gewoon als makke schappen naar de slachtbank.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 12-05-16 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:54

Het uitgebreid in het nieuws noemen van dergelijke aanvallen zijn ook onderdeel van bewustmaking dat het "not done" is.

Ik wil trouwens wat dit betreft ook wel noemen dat er ook een nieuw fenomeen aan de hand is door de komst van Facebook. Ware heksenjachten/pagina´s vol verontwaardiging worden ontketend als een LGBT persoon beweert gediscrimineerd te zijn, terwijl in een aantal gevallen de verhalen compleet vals en zelfverzonnen blijken te zijn. Dat vind ik een kwalijke zaak waar ik ook altijd fel op reageer. Ik wil twee kanten van het verhaal horen omdat ik niet zomaar aanneem dat het om specifieke discriminatie ging.

Soms is het gewoon een gevalletje van lange tenen. Als iemand je aanspreekt op je gedrag, kan dat gewoon zijn omdat het gedrag niet te tolereren valt en niet omdat je toevallig LGBT (of zwart of moslim of weet ik het wat) bent.
En soms is het gewoon verzonnen om sympathie te winnen, gevalletje aandachtshoe ren.

Dergelijke negatieve aandacht helpt niet.

Maar we dwalen zo wel af.

Wat LGBT´s vooral nodig hebben is "allies". Medestrijders die voor ze opkomen en niet een afwachtende of het-gaat-mij-niet-aan of het-valt-wel-mee houding.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:12

Afbeelding

Kom ik net tegen.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:33

Tofik heeft zo diep in de kast gezeten dat hij bijna Narnia kon zien, juist vanwege zijn angst voor vervolging vanuit het geloof en die heeft nu iets te zeggen over LHBT emancipatie ........Laat me niet lachen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:03

De opmerking van Tofik lijkt me wel terecht - ik snap uberhaupt niet wat dit topic met moslims te maken heeft?
De startpost gaat namelijk om de niet-moslimgemeenschap Jehova's getuigen, de ontslagen stagiair van laatst werd ontslagen door een niet-moslim christen, het SCP-rapport toont aan dat de afwijzing van homoseksualiteit onder niet-moslim gereformeerde en evangelische kerken (vooral waar ze niet zijn aangesloten bij de PKN) nog altijd erg sterk is, de mishandeling van de twee vrouwen werd gepleegd door niet-moslimjongeren.

Alex66: dat vind ik niet echt een sportieve opmerking naar Tofik. Ik zou zeggen dat hij juist daarom wel wat te zeggen heeft. Onze obsessie met de homo-emancipatie van moslims is toch net wat te vaak vooral ofwel een extra aanleiding om nog eens te kunnen constateren hoe erg moslims wel niet zijn, of als afleiding voor de overige discriminatie die er nog meer dan genoeg is. Dat is niet echt oprecht.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:21

Nee het ging mij juist om de tekst die boven de foto van Tofic staat. Want daar ging het over in dit topic de laatste pagina's, of gelovigen meer haat tegen homo's hebben dan ongelovigen. Ging me niet zo zeer om Tofic of de moslimgemeenschap :') Sorry voor de verwarring.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:22

Opvallend om te zien hoe de verschillende media onderdelen pakken uit hetzelfde onderzoek. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:38

Is dat opvallend? In mijn ogen is dat niks nieuws.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:55

Bijzonder hoe 'moeite hebben met..' wordt vertaald met 'haat tegen...'

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:13

Lente schreef:
Is dat opvallend? In mijn ogen is dat niks nieuws.

Ik wilde het iig even benoemen. EditieNL heeft namelijk enkel de achterstandspositie van de bi-persoon besproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:38

Ik geloof ook wel dat biseksuelen het extra lastig hebben omdat ze 'nergens bij horen'. Maar dat is weer een hele andere discussie.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:39

verootjoo schreef:
Bijzonder hoe 'moeite hebben met..' wordt vertaald met 'haat tegen...'

Achja bij sommigen is het haat, bij anderen is het moeite hebben met. Ik bedoelde daar niet echt iets mee. Was meer een snelle verwoording :P

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:02

ik vind die post eigenlijk nog wel meer omvattend van Thesserd. De uitspraak dat de moslim gemeenschap het zelf wilt oplossen. dit kan eventueel gegeneraliseerd worden dat elke geloofsmaatschappij de problemen zelf moet oplossen. dit vind ik de grootste onzin. als de problemen nu uitsluitend in die maatschappij zich voor deden, dan misschien. we leven in een samenleving waar die maatschappijen deel vna uit maken. in de samenleving is discriminatie/ mishandeling/ agressie etc. niet toegestaan. dus ongeacht hoe een gedeelte van deze samenleving dat vind of ziet maakt niet uit. het beinvloed mensen buiten hun maatschappij dus vind ik niet dat we onze "waffle" moeten houden en dat we daadwerkelijk daar inspraak in hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:09

DarkoFoitzik schreef:
ik vind die post eigenlijk nog wel meer omvattend van Thesserd. De uitspraak dat de moslim gemeenschap het zelf wilt oplossen. dit kan eventueel gegeneraliseerd worden dat elke geloofsmaatschappij de problemen zelf moet oplossen.

Nee, dat is niet helemaal terecht. De maatschappelijke positie van moslims en de moslimgemeenschap(pen) is/zijn heel anders dan die van andere geloofsgemeenschappen in Nederland. Zolang er veel meer haat en agressie en uitsluiting is richting moslims dan richting homo's hoeven we die haat niet aan te wakkeren. En dat is precies wat er wel gebeurt: de zogenaamde betrokkenheid met homodiscriminatie houdt dan precies zo lang stand als het nuttig is om de moslims nog eens neer te halen, en daarna volgt weer oorverdovende stilte. Dat is geen respect, niet voor homo's en niet voor moslims, dat is alleen maar olie op het vuur.

Terwijl de SGP gewoon op fundamenteel niveau meebeslist, zelfs in gemeenten de grootste partij is en daarmee op bestuurlijk niveau actief homorechten probeert dwars te zitten. Dat is iets heel anders.

Nogmaals: in dit topic heeft het niets met de islam te maken, maar met andere geloven in Nederland. De aandacht verleggen naar moslims gaat niet om het verbeteren van homorechten maar het niet zelf in de spiegel willen kijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:51

Dus ook in Nederland speelt het al op politiek niveau, dat in de weg zitten van homo rechten.
Dan is het probleem echt wel wat groter dan of ze wel of niet geaccepteerd worden en in welke mate.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:52

Hoe bedoel je dat precies lusitana? Die eerste zin?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:54

ik vind dat geloofovertuigingen geen plek hebben in de trias politica. ik snap dat het onvermijdelijk is omdat de paalde normen en waarde gevormd zijn uit vroeger. echter vind ik dat een bijbelse standpunten hierin geen plaats hebben. ook niet van andere geloofsovertuigingen trouwens

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:03

Sammie, de SGP werd genoemd.

Citaat:
De SGP vindt dat homoseksueel gedrag niet geoorloofd is en daarom dat personen van hetzelfde geslacht niet met elkaar mogen trouwen of samen kinderen adopteren.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:08

maar ze zeggen wel dat de persoon zelf niet wordt afgekeurd. want agressie tegen hen is verwerpelijk. maar je discrimineert wel op laste van de bijbel...... ik zeg: bijzonder!!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:11

Shadow ik snap niet waarom je je dat moslim verhaal zo aantrekt, volgens mij is hier niemand alleen richting de moslimgemeenschap aan het discussiëren? Ook Darko heeft het niet alleen over de Islam geloof ik? Gaat om geloof in z'n algemeen. SGP vind ik net zo kwalijk hierin. Maar ik snap ook wel waarom men het meer kan 'hebben' van de SGP dan van Moslimpartijen/gemeenschappen. Dat is simpelweg omdat vroeger heel Nederland ongeveer SGP-minded was :+ dat is iets wat er nog in zit.. En je ziet een tendens waarin die denkwijze en de SGP zelf steeds minder populair wordt. De enige SGP stemmers die ik ken zijn oude mensen :') Er zijn ook echt wel jonge mensen die SGP stemmen, vooral in bepaalde gemeenten maar je ziet gewoon dat dat sinds jaren terug minder wordt. De Islam daarintegen is wat nieuws, iets vreemds, iets populairs lijkt het wel en iets waar we steeds meer van gaan zien. Daar zijn mensen bang voor en daartegen ontstaat meer intolerantie. Ik vind het een logische reactie, niet helemaal terecht misschien... Maar wel logisch.