Kerk van het vliegend spaghettimonster

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:15

Nies_ schreef:
Ik neem toch aan dat je wel snapt dat je op een christelijke school niet leert dat het maar een verzinsel is :+

Bij mij op school is er zelfs eens gezegd: 'in de wetenschap dat er een god is...'
>;)

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:18

verootjoo schreef:
Hersenspoelen is het sowieso niet, dan kan je elke opvoeding wel hersenspoelen noemen want iedereen leert z'n kind toch wat hij denkt dat goed is? Of leer je je kind helemaal niks en laat je het alles maar uitzoeken als ie 18 is?

Uiteindelijk wordt er aan kinderen ook wel verteld dat Sinterklaas niet echt bestaat.

En waarden en normen zijn toch wel iets anders dan religieuze opvattingen en verhalen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:28

Ik snap die gedachte inderdaad, als kind denk je dat het gene wat je aangeleerd wordt dat dat de waarheid is. Ik denk dat kinderen rond die leeftijd gewoon alles snel geloven. Maar dat is zeker geen hersenspoelen. Juist doordat er op school ook over verteld wordt enzo neem je aan dat dat de waarheid is. Maar op een gegeven moment ga je zelf kijken wat voor jou de waarheid is en dat is waar jij in gaat geloven of juist niet in gaat geloven. Zou als ik een kind had hem ook niet naar een christelijke school sturen ook al is er opzich niks mis mee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:59

Vero schreef:
Ik snap die gedachte inderdaad, als kind denk je dat het gene wat je aangeleerd wordt dat dat de waarheid is. Ik denk dat kinderen rond die leeftijd gewoon alles snel geloven. Maar dat is zeker geen hersenspoelen. Juist doordat er op school ook over verteld wordt enzo neem je aan dat dat de waarheid is. Maar op een gegeven moment ga je zelf kijken wat voor jou de waarheid is en dat is waar jij in gaat geloven of juist niet in gaat geloven. Zou als ik een kind had hem ook niet naar een christelijke school sturen ook al is er opzich niks mis mee.

Dus het maakt niet uit wat je kinderen wijsmaakt?

Vero

Re: Kerk van het vliegend spaghettimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:01

O nee dat wil ik zeker niet zeggen hoor! Het maakt wel degelijk uit wat je kinderen wijsmaakt. Maar aan religie an sich vind ik niet dat er veel kwade dingen aan zitten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:04

Vero schreef:
O nee dat wil ik zeker niet zeggen hoor! Het maakt wel degelijk uit wat je kinderen wijsmaakt. Maar aan religie an sich vind ik niet dat er veel kwade dingen aan zitten.

Oh, ik wel....;)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:11

Dat kan inderdaad! Maar dan moet iedereen voor zichzelf afwegen :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:14

Misschien zit daar de crux, mogen ouders die overweging voor hun kinderen maken?
Geldt natuurlijk voor ieder gedachtengoed, maar ik vraag me wel eens af, hoeveel mensen zouden zich op latere leeftijd bekeren tot een geloof als ze neutraal tav religie opgevoed zouden zijn ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:17

Ik heb mijn hele jeugd op een katholieke basisschool gezeten, inclusief communie en vormsel enzo.. Ik weet nog wel dat we godsdienst les kregen een keer per week, van een kaplaan of zoiets, maar ik kan me niet herinneren dat er kinderen waren die dat echt geloofde wat hij vertelde.. voor ons was dat meer een sprookje ofzo :+ Maar volgens mij lag de nadruk bij onze lessen meer op het 'goed zijn voor elkaar' en minder op hoe god de aarde schiep. Ik kan me echt niet herinneren dat ze ons ooit zoiets hebben geprobeerd wijs te maken :=
Ik heb dus ook niet echt het gevoel dat ik ooit gehersenspoeld ben geweest gelukkig :))

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:25

Hier het zelfde 8nnemiek.
Ik heb ook op rk school gezeten. Inclusief communie en vormsel.
Ook de wekelijkse godsdienstles.
Ook later op het middelbaar nog wekelijks godsdienstles.
Maar ik kan me niet herinneren dat die stof zo diep ging. Inderdaad wat jij zegt. Heb je naaste lief.

Natuurlijk kwam de heilige maagd Maria aan bod. En ik was al niet erg gelovig. En sinds ik wist hoe kindjes gemaakt werden was het geloof net als Sinterklaas. Verhalen, verzinsels.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 01:23

Ik kom uit een van oorsprong gelovige familie en mijn moeder vond het daarom belangrijk dat we iig iets meekregen van het geloof, leerden hoe of wat en we respect meekregen voor het geloof en diens volgers.
Daarom zijn wij altijd op christelijke scholen geweest.
Thuis werd er wel eens over gesproken als 1 van ons iets vertelde over een bijbelverhaal wat we die dag op school hadden geleerd ofzo maar verder deden en doen we niets met het geloof.
Wel zijn wij als kinderen altijd vrij gelaten in de keuze of we een geloof wilden belijden of niet en welke dan, al zouden ze er niet om hebben gejuicht als we bijv voor de islam zouden kiezen, maar dat zou gelden voor alle zegmaar niet-westerse geloven maar ook het paganisme of satanisme zouden ze niet fijn vinden.
Maar dat is vnl gebaseerd op al die verhalen en vooroordelen die je hoort daarover zoals de onderdrukking van vrouwen, eerwraak, besnijdenissen, etcetc.

Ik merk(te) wel dat ik als niet-gelovige homoseksueel vaak meer respect en begrip heb/had voor iemand die wel gelovig is dan andersom, maar dat zal wel een beetje bij het leven in en aan de rand van de biblebelt horen.
Nu ik alweer een paar jaar weg ben uit die regio merk ik er minder van, iets wat ik me onlangs realiseerde omdat het voor mij heel normaal is om gewoon m'n eigen leven te leiden en me weinig aan te trekken van wat een ander daarvan vind.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 02:23

Kuggur schreef:
Misschien zit daar de crux, mogen ouders die overweging voor hun kinderen maken?
Geldt natuurlijk voor ieder gedachtengoed, maar ik vraag me wel eens af, hoeveel mensen zouden zich op latere leeftijd bekeren tot een geloof als ze neutraal tav religie opgevoed zouden zijn ?

Dat is een interessante vraag, zeker aangezien het concept 'religie' waarschijnlijk in eerste instantie door volwassenen bedacht is. Mensen dus die ondanks een 'neutrale' opvoeding toch het idee hebben gekregen dat er iets hogers zou zijn. Dat geldt uiteraard alleen voor de ke(e)r(en) dat religie onafhankelijk is ontstaan.
Verreweg de meeste religies zijn uiteraard niet door mensen met een 'neutrale' opvoeding bedacht, maar zijn door mensen met een religieuze opvoeding bedacht als afsplitsing van hun oorspronkelijke religie.

Eigenlijk heel interessant waar die drang vandaan komt om voor het geweten en de zingeving van het leven een externe factor te bedenken. Lijkt mij waarschijnlijk een uitvloeisel van de sociale vermogens van de mens, waardoor we het in zekere zin belangrijker vinden of hoger waarderen om iets voor een ander te doen dan voor onszelf. Als je dan een externe entititeit in het leven roept waarvoor iedereen geneigd is harder zijn best te doen, dan kun je zomaar die groep een behoorlijk grotere fitness geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 02:38

Religie kan je eerder zien als manier om de wereld te verklaren. Voor die "man met de baard op een wolkje" heb je een structuur die voornamelijk nu animisme wordt genoemd. Georganiseerde religie met de wekelijkse vaste rituelen (naast de feestdagen) leent zich bij uitstek voor het bevestigen van een machtsstructuur. Immers de groep zal niet zomaar accepteren als iemand afwijkt (en tot een paar generaties geleden was je als gemeenschap erg van elkaar afhankelijk) en de mensen onderaan kunnen niet direct bij God gaan klagen als zijn aangewezen vertegenwoordiger misbruik maakt van zijn positie. Die directe lijn is er nl niet en claim je dat wel, dan krijg je straf wegens het overtreden van de regels van de religie en gemeenschap.

Ontstaat er waarom dan ook een situatie waarin meerdere gemeenschappen met elk hun eigen regels als 1 gemeenschap verder moet, is een overkoepelend rechtssysteem noodzakelijk. Anders krijg je nl meteen oorlog als iets waar in dorp A de doodstraf op staat en in dorp C niemand zich druk om maakt dus door iemand van dorp C in dorp A gedaan wordt. Welke regels gelden er dan? Hoe dan ook de andere partij is niet tevreden, er moet dus een regel zijn die voor alle dorpen geldt en er tegelijk 1 gemeenschap van maakt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 02:58

lor1_1984 schreef:
Wel zijn wij als kinderen altijd vrij gelaten in de keuze of we een geloof wilden belijden of niet en welke dan, al zouden ze er niet om hebben gejuicht als we bijv voor de islam zouden kiezen, maar dat zou gelden voor alle zegmaar niet-westerse geloven maar ook het paganisme of satanisme zouden ze niet fijn vinden.

Dus zolang je maar christelijk werd dan was het prima en anders eigenlijk niet? Grappig eigenlijk dat 'het' paganisme, waaronder ook de Germaanse en Keltische religies worden geschaard, op één hoop wordt gegooid met niet-westerse godsdiensten, en dat nota bene een afsplitsing van een geloof uit het Midden-Oosten bij uitstek als westers wordt gezien.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 03:18

Klopt, komt ook vnl door de vooroordelen die erover rondgaan en de andere riten, het past niet in hun denkwijze dus het is 'eng' en wordt afgekeurd.
Maar dat geldt voor een groot deel van de familie ook voor relaties met mensen uit andere culturen of homoseksualiteit.
Niet voor niets heb ik ervoor gekozen om mijn eigen weg te gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:18

Vero schreef:
Dat kan inderdaad! Maar dan moet iedereen voor zichzelf afwegen :j

Nee. Pertinent NEE.

Religie heeft vaak inherent een hogere moraal op basis waarvan het doel de middelen letterlijk heiligen.
Jodendom, christendom en islam zijn schoolvoorbeelden van schenden van rechten van 'ongelovigen'. Dat is nu net waar persoonlijke vrijheid ophoudt. Je mag vinden wat je wil maar NIET vinden wat een ander moet vinden en die daaraan onderwerpen.
De dogmas van de grote drie zijn fundamenteel in strijd met de rechten van de mens. Ze horen door het internationale grechtshof verboden te worden.

Je kan dat hier VOLOP zien op Bokt.
'God bestaat' = een schending van de rechten van anderen.
NEE, je behoort je kinderen dat niet aan te leren.

'Waarschijnlijk bestaat God niet' is fundamenteel anders; dat laat aan een ander de vrijheid te geloven dat die wel bestaat.

De grote drie hebben verder een bekeringsdogma op basis waarvan de zieltjes van ongelovigen gered MOETEN worden.
Driewerf FOUT en in strijd met de rechten van de mens. Ze zijn gewoon illegaal doch doordat ze te grote politieke macht hebben worden en kinderen voor op pad gestuurd; om oorlog te voeren in landen van anderen. Zie Irak, Afghanistan, wat Isral;e uitvreet en Isis.

Leer je kinderen dat svp niet. In belang van de mijne die wat anders denken.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:42

Oke, ik heb nu eerder het idee dat JIJ mij probeert te 'hersenspoelen' (in jouw woorden) door er telkens op door te drammen dat het slecht is om er iets van mee te krijgen. Ik heb nog geen christen ontmoet die er zo erg op doordramde dat het er wel is.
En tuurlijk zullen die er echt wel zijn, dat zeg ik niet.

Maar kinderen kunnen op dat moment nog niet zeggen of ze naar een openbare christelijke enz enz willen gaan. Dus dan kies je als ouder wat jij denkt wat voor jouw kind het beste is.

En zoals andere al zeiden wordt er niet super veel met het geloof gedaan op christelijke scholen.

Dus het is zwaar overdreven om te zeggen dat het in strijdt is met de rechten van de mens ;)

En waarom perse 'Waarschijnlijk bestaat God NIET.'
Waarom niet; 'Waarschijnlijk bestaat God WEL'?

Dan hou je ook beide opties over ;) En ik snap niet waarom jij het zo verkeerd ziet, of het allemaal moordenaars zijn die geloven.

En als die zieltjes 'gered' moeten worden, dat kan je toch ook gewoon negeren? Jij hebt zelf nog de hersenen om na te denken en er niks mee te doen als je dat niet wilt. Dat kan hier in Nederland gewoon dus dan moet je dat ook doen.

Dan kan iedereen geloven in wat hij of zij het fijnst vindt :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:57

Waarom waarschijnlijk bestaat God wel/niet? En waarom niet: 'er kan niet bewezen worden of God wel of niet bestaat maar om deze redenen geloof ik wel/niet dat het zo is?'

Mijn kind kan nog niet praten en dat begrijpen maar als hij dat wel zou kunnen zal ik er met hem over praten en hem leren wat ik weet en hem zelf laten onderzoeken.
Eigen onderzoek is wat mij betreft nog de beste manier voor kinderen om dingen te leren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:10

DENK er nog even over na Vero.
Je mist de crux volledig.

Het gaat om de dogmas. Het dogma van een hogere moraal welke de middelen heiligt is per definitie schenden van de rechten van 'ongelovigen'. Dat is in strijd met de rechten van de mens en dus illegaal.

De grote drie godsdiensten zijn in hun dogma fundamenteel gelijk aan degenen die blanke suprematie aanhangen.

Nee, dat valt niet mee. Dat kan je ELKE DAG lezen. We zijn volop in religieuze oorlogen betrokken onder de drie vlaggen van christendom, jodendom en islam.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:17

Daar heb je zeker wel een punt mee, maar zoals je zegt zit het onder de vlaggen van de geloven, terwijl het eigenlijk vrij weinig met geloof te maken heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:50

Vero schreef:
Daar heb je zeker wel een punt mee, maar zoals je zegt zit het onder de vlaggen van de geloven, terwijl het eigenlijk vrij weinig met geloof te maken heeft.

...en dan schrijf je nog dat je niet gehersenspoeld bent?? :?

Het is een PRODUCT van het dogma van hogere moraal.

Kijk toch naar de geschiedenis!
Jodendom, christendom en islam zijn nooit NIET in oorlog geweest met de rest van de wereld en elkaar op grond van de hogere moraal.
Dat is nu juist de crux; ze zijn per definite intolerant expansionistisch.
Dit is een KENMERK van deze drie geloven dus heeft ALLES te maken met dat geloof.

De kerk van het fsm heeft als kern de inverse van het dogma van de grote drie. Lees en DENK.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:35

Als het niet over geloof gaat wordt er wel een andere reden gevonden. Een op de zo veel mensen is een machtsgeile mongool die de wereld naar zijn eigen hand wil zetten, en zulke mensen krijgen altijd gevolg van mensen die niet voor zichzelf kunnen denken. Nu is geloof een geweldig excuus. Maar als je geloof uit zou bannen wordt er wel een andere grond gevonden om ruzie over te maken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:48

Qimm schreef:
Als het niet over geloof gaat wordt er wel een andere reden gevonden. Een op de zo veel mensen is een machtsgeile mongool die de wereld naar zijn eigen hand wil zetten, en zulke mensen krijgen altijd gevolg van mensen die niet voor zichzelf kunnen denken. Nu is geloof een geweldig excuus. Maar als je geloof uit zou bannen wordt er wel een andere grond gevonden om ruzie over te maken

Religie is wel een grote factor hierin omdat het geloof de fundering schept tot het meelopen met de religieuze leiders het slagveld op. Zonder die stok achter de deur waren er niet genoeg lichamen om als kanonnenvoer te dienen voor de hebzucht (werkelijke reden inderdaad) van die machthebbers.

verootjoo schreef:
Waarom waarschijnlijk bestaat God wel/niet? En waarom niet: 'er kan niet bewezen worden of God wel of niet bestaat maar om deze redenen geloof ik wel/niet dat het zo is?'

Mijn kind kan nog niet praten en dat begrijpen maar als hij dat wel zou kunnen zal ik er met hem over praten en hem leren wat ik weet en hem zelf laten onderzoeken.
Eigen onderzoek is wat mij betreft nog de beste manier voor kinderen om dingen te leren.

"It is hard to shed the values you grew up with". Wat je je kinderen leert is dus wel degelijk belangrijk, juist als je ze zelf de keuze wil geven later.
Verder is het een heel ander iets of je zegt : ik geloof in God/Voor mij bestaat God" of God bestaat (waar dus geen discussie over mogelijk is).

Maar schraap de relisaus en uitzonderingen van de sociale regels af die de fundering onder alle religies is en je houd eigenlijk maar 3 regels over :
  • Geen geweld,
  • Geen diefstal,
  • Geen leugens.
Het is de religie die daar uitzonderingen aan verbindt, vaak op basis van het aanhangen van het juiste geloof en welk geslacht je bent, want alle 3 de grote religieuze instituten zijn misogyn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:10

tamary schreef:
Verder is het een heel ander iets of je zegt : ik geloof in God/Voor mij bestaat God" of God bestaat (waar dus geen discussie over mogelijk is).

Een cruciaal verschil wat niet in de dogmas past.

En de grote drie gaan nog een stap verder; 'Er is maar EEN God; de mijne' met als subtitel '...en dat geeft mij Het Recht om jouw rechten met voeten te treden.'

Een fundamentele schending van de rechten van alle andere mensen.

De kerk van het fsm maakt dit helder.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:14

Zolang een geloof in de privésfeer beleden wordt, lijkt me dat geen enkel probleem.

Wanneer geloof een rol gaat spelen in bijv. politiek en rechtspraak, dan wel. Voor vele gelovigen (en fanatieke atheïsten, die feitelijk ook een geloof aanhangen) is het beperken van de geloofsbeleving tot het prive-domein een moeilijke opgave, mede door de bekeringstraditie, maar het is wel heel wenselijk vanuit het perspectief van een verdraagzaam samenleving:agree to disagree, andersdenkenden in hun waarde laten.

Het onderwijs zou hierin een belangrijke rol kunnen vervullen. Alle kinderen zouden vanuit een zo neutraal mogelijk perspectief onderwezen moeten worden over het feit dat er verschillende, onderling sterk verschillende religies en levensbeschouwingen bestaan, en dat dit pas problemen geeft zodra een geloof of levensovertuiging misbruikt wordt om andersdenkenden te verketteren, het leven zuur te maken of zelfs te vervolgen.

Om die reden is het ook eigenlijk belachelijk, kwalijk en volstrekt achterhaald dat in onze hedendaagse Nederlandse samenleving niet alle scholen openbare scholen zijn en dat het nog steeds mogelijk is om een school te stichten op basis van een geloof of levensovertuiging, nota bene met subsidie.
Dat betekent dat je zelfs een school op kunt richten voor volgelingen van het vliegend spaghettimonster. Waar wachten jullie op??