Nies_ schreef:Ik neem toch aan dat je wel snapt dat je op een christelijke school niet leert dat het maar een verzinsel is
Bij mij op school is er zelfs eens gezegd: 'in de wetenschap dat er een god is...'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:Hersenspoelen is het sowieso niet, dan kan je elke opvoeding wel hersenspoelen noemen want iedereen leert z'n kind toch wat hij denkt dat goed is? Of leer je je kind helemaal niks en laat je het alles maar uitzoeken als ie 18 is?
Vero schreef:Ik snap die gedachte inderdaad, als kind denk je dat het gene wat je aangeleerd wordt dat dat de waarheid is. Ik denk dat kinderen rond die leeftijd gewoon alles snel geloven. Maar dat is zeker geen hersenspoelen. Juist doordat er op school ook over verteld wordt enzo neem je aan dat dat de waarheid is. Maar op een gegeven moment ga je zelf kijken wat voor jou de waarheid is en dat is waar jij in gaat geloven of juist niet in gaat geloven. Zou als ik een kind had hem ook niet naar een christelijke school sturen ook al is er opzich niks mis mee.
Kuggur schreef:Misschien zit daar de crux, mogen ouders die overweging voor hun kinderen maken?
Geldt natuurlijk voor ieder gedachtengoed, maar ik vraag me wel eens af, hoeveel mensen zouden zich op latere leeftijd bekeren tot een geloof als ze neutraal tav religie opgevoed zouden zijn ?
lor1_1984 schreef:Wel zijn wij als kinderen altijd vrij gelaten in de keuze of we een geloof wilden belijden of niet en welke dan, al zouden ze er niet om hebben gejuicht als we bijv voor de islam zouden kiezen, maar dat zou gelden voor alle zegmaar niet-westerse geloven maar ook het paganisme of satanisme zouden ze niet fijn vinden.
Vero schreef:Dat kan inderdaad! Maar dan moet iedereen voor zichzelf afwegen
Vero schreef:Daar heb je zeker wel een punt mee, maar zoals je zegt zit het onder de vlaggen van de geloven, terwijl het eigenlijk vrij weinig met geloof te maken heeft.
Qimm schreef:Als het niet over geloof gaat wordt er wel een andere reden gevonden. Een op de zo veel mensen is een machtsgeile mongool die de wereld naar zijn eigen hand wil zetten, en zulke mensen krijgen altijd gevolg van mensen die niet voor zichzelf kunnen denken. Nu is geloof een geweldig excuus. Maar als je geloof uit zou bannen wordt er wel een andere grond gevonden om ruzie over te maken
verootjoo schreef:Waarom waarschijnlijk bestaat God wel/niet? En waarom niet: 'er kan niet bewezen worden of God wel of niet bestaat maar om deze redenen geloof ik wel/niet dat het zo is?'
Mijn kind kan nog niet praten en dat begrijpen maar als hij dat wel zou kunnen zal ik er met hem over praten en hem leren wat ik weet en hem zelf laten onderzoeken.
Eigen onderzoek is wat mij betreft nog de beste manier voor kinderen om dingen te leren.
tamary schreef:Verder is het een heel ander iets of je zegt : ik geloof in God/Voor mij bestaat God" of God bestaat (waar dus geen discussie over mogelijk is).