Bewerkt vlees en kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:29

8nnemiek schreef:
Hebben jullie Forks over Knives en Sick, Fat and nearly Dead inmiddels al gekeken?

Tuurlijk is gezond eten geen garantie dat je nooit kanker krijgt. Dat beweert ook niemand. Alleen dat de kans een heel stuk lager is.

Citaat:
En daarom sterven meer dan 100 mensen per dag in nederland aan hart en vaatziekten.. Dat komt echt alleen door ons dieet.. En kanker ook voor een groot deel en dat is doodsoorzaak nummer 1 in westerse landen..

nou ja, van hart en vaatziekten zeg je het wel.. En van kanker het grootste deel van de kankerpatienten zeg je het ook..

sommigen soorten voedsel verlagen de kans op hart en bloedvaten, sommigen verhogen het..

overigens kunnen bepaalde groenten in overmaat ook behoorlijke problemen geven. Mensen genoeg die behoorlijk reageren op zaken uit de nachtschade familie.. niet goed over aardappels kunnen omdat ze gewrichtsklachten krijgen.. van paprika en tomaat direct buikpijn krijgen.. de nachtschade kent stoffen die giftig zijn, de meesten krijgen hier pas last van in grote hoeveelheden, anderen al bij hele kleine beetjes.

En zijn we ineens nitraathoudende groenten vergeten. Nitraat op zich niet giftig, maar kan worden omgezet in nitriet in ons lichaam, wat in bepaalde omstandigheden weer kan omgezet worden in kankerverwekkende nitrosamines..

Waarom is vega dan wel goed, maar vergeten we voor het gemak dat overdaad zeker kan schaden, met name in nachtschades en nitraatrijke groenten..

maar vlees mag compleet niet, terwijl ook daarvoor geldt, overmaat schaad, met name wanneer het verwerkt vlees betreft..

maar wat dan over verwerkte groenten? want ook daarin zit rotzooi die kankerverwekkend is.. immers bij vlees ging het voornamelijk om de verwerking en toevoegingen. idem gebeurd met groenten ook. Maar dan ineens valt dat wel onder gezonde voeding? puur omdat het geen vlees is?

Eulogy

Re: Bewerkt vlees en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:58

8nnemiek, en volgens jou staat vegetarisch of veganistisch eten dus gelijk aan gezond eten en kun je niet gezond eten als je wel (met mate) vlees en andere dierlijke producten eet? Dat is per definitie niet "gezond"? Dat impliceer je namelijk.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:21

Goof schreef:
jasz schreef:
De meeste vegans/vegetariërs zijn dat vaak om dezelfde redenen. Dus ik vroeg me af wat een echte grote, algemene reden is voor vlees eten. Dan is gezondheid een voor jou een heel goede reden, maar dat zal vast niet voor iedereen zo zijn.

Mijn ouders en broers eten ook allemaal vlees, evenals mijn vriend. Maar zij hebben, vind ik, nooit een betere reden gegeven dan dat ze het lekker vinden.

Dat lijkt me ook echt een hele prima reden!
Waarom eis jij dat ze met een (in jouw ogen) betere reden komen?

Oh ik eis helemaal niks hoor ;)
Alleen is het zo, dat als ik alleen maar zeg dat ik vegetarisch eten lekkerder vind, ik altijd meer uitleg moet geven. Of dan krijg ik te horen dat ik echt wel veel mis, of dat het ongezond is, of dat ik moeilijk doe.
Dan mag ik ook wel om een diepere reden vragen aan vleeseters? Overigens, het is niet mijn familie die dit soort opmerkingen maken gelukkig, die steunen mij altijd al en we eten dan ook bijna altijd vegetarisch. Zelfs nu ik alleen nog maar vega kaas wil en geen wijn meer wil vanwege gelatine en vislijm.

Ik kom in het topic vast aanvallend over, en ik probeer ook zeker wel m'n punt te maken, een goede discussie kan ik ook wel waarderen. Maar normaal gesproken verkondig ik niet mijn vega mening aan iedereen hoor. Tenzij iemand daar dan nadrukkelijk om vraagt. Het zijn in mijn leven tot nu toe vaker de vleeseters geweest die opmerkingen maakten, ongevraagd.

Maar verder over het onderwerp, ik vind het wel wat vreemd dat opeens het advies om verwerkt en rood vlees te laten staan zo is afgevlakt. Komt om mij meer over dat er een hogere hand in het spel die het heeft willen tegen houden.
Net als dat ik in de winkel waar ik werk geen enkel advies mag geven over voedingsmiddelen die een goede invloed hebben op je gezondheid. Dat heeft de overheid namelijk verboden. Doe je het toch, kan je een boete krijgen. Gaat uiteindelijk allemaal om geld, de medicijnen industrie levert de overheid nou eenmaal veel geld op, zo ook met de vleesindustrie. Maar misschien is dat wel te paranoïde gedacht ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:35

Ja vind ik inderdaad ver gezocht.

Dat de farmaceutische industrie niet deugt ben ik met je eens.
Maar dit artikel heeft nooit duidelijkheid gegeven maar zo werd het wel gebracht. Puur voor een interessante kop in de krant.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:43

waar haal je toch vandaan dat het advies is om het geheel te laten staan..

het gaat om beperken van inname, omdat teveel bewerkt vlees kanker zou kunnen veroorzaken..

er staat nergens dat het helemaal moet blijven staan.

je mag ook rustig eens 100 gram ham eten als je nu net zin in ham op al je broodjes wilt...

het gaat om een dagelijkse inname van meer dan 50 gram die kankerverwekkend zou kunnen zijn.
niet over of je af en toe een stukje teveel pakt.

er staat ook niet, je loopt 18 procent kans om dan darmkanker te krijgen..
maar 18 procent meer kans (dan iemand die minder dan 50 gram per dag binnen krijgt).

er zijn vele zaken die een verhoging van de kans op kanker veroorzaken.. Nitraatrijke groenten teveel en te vaak naar binnen vrotten omdat je dat in plaats van vlees eet is er ook een van..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 20:00

bruintje123 schreef:
Terug naar het onderwerp is dat de media het bericht uit de op heeft opgeblazen.

Waarom is het overdreven? Niemand heeft gezegd dat je geen vlees meer kan eten. Alleen minder dan 70 gram per dag. Maar ik zie nog nergens het onderzoek tegen gesproken.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:32

Heel fijn dat dit eindelijk eens aan het licht gebracht wordt! Hopelijk gaan er nu meer ogen open en kunnen we samen werken aan een gezondere en bewustere wereld. Het is jammer dat mensen gaan roepen dat 'alles tegenwoordig kankerverwekkend is'. Triest, vind ik dat. Punt is vooral dat het gros van de mensen nou eenmaal te eigenwijs is om de waarheid te durven geloven. Kun je nagaan dat de kennis en scholing in Nederland vrij hoog ligt. Maar zelfs dan worden er nog zo veel ongegronde drogredenen de wereld in gegooid. Te erg voor woorden eigenlijk. Ik hoop echt dat er tijden komen dat er om het 'mensen hebben vlees nodig' argument keihard gelachen kan worden. Dat doe ik nu overigens ook al, want het is herhaaldelijk bewezen dat we prima zonder kunnen. Helaas geloven er toch nog veel mensen heilig in. Dan sta je niet echt open voor veranderingen en wetenschap. Daarnaast is de voedselindustrie en pharmaseutische industrie zo ongelooflijk machtig dat ze toch weer hordes krijgen die zich bij hen aansluiten. Wij mensen voelen zich zo superieur, want we hebben het recht om dieren te doden voor hun vlees ed. Ongelooflijk. Helaas blijkt het keer op keer dat de mensheid zijn hersenen toch niet volledig benut....

'Ignorance is bliss.'

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:39

Veulen lees eens terug.
Er is meerdere malen gezegd dat vlees eten totaal overbodig is.

Zie bericht boven me al als voorbeeld.
Geen nuance te herkennen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 20:44

bruintje123 schreef:
Veulen lees eens terug.
Er is meerdere malen gezegd dat vlees eten totaal overbodig is.

Zie bericht boven me al als voorbeeld.
Geen nuance te herkennen.

Dat is niet de instelling van het originele artikel. Sterker nog daar hebben ze het over 500 gram per week totaal of 50 gram bewerkt vlees per dag.

Dat is ook nooit mijn vraag geweest. Mijn vraag is of mensen voorzichtiger zijn nu nu ze dit weten. Ik ben er niet uit om vegetarisme te promoten. Vind ik ook helemaal niet nodig (en als starter van dit topic zou ik graag willen dat men hier mee ophield, reageer op het artikel of met wat er voor jou veranderd)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:56

Dan gaat het al 16 pagina's of topic.

Heb het al eerder geschreven.
Voor mij veranderd er niets.
Ik eet 3 of 4 keer per week vlees of vis.
Voel me er beter bij dan zonder.
Dus wat er ook voor onderzoeken voorbij komen mijn lichaam geeft dit aan.

En hap ook net zo vrolijk in een hamburger van de mac drek ook al is die gigantisch bewerkt.
Ik zit er niet wekelijks dus maak me niet bang.

Dingen als overbevolking, stress, straling van gsm enz vind ik persoonlijk enger.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:59

Eulogy schreef:
8nnemiek, en volgens jou staat vegetarisch of veganistisch eten dus gelijk aan gezond eten en kun je niet gezond eten als je wel (met mate) vlees en andere dierlijke producten eet?

Als veganist kun je zeker ongezond eten. Genoeg veganisten die leven op frisdrank en friet..
Gezond eten met vlees met mate, ja hoor, ook prima mogelijk :j Maar mijn mening blijft wel dat gezond eten zonder vlees nog iets beter is.

Dit artikel is interessant trouwens :)
https://www.washingtonpost.com/news/to- ... ncer-risk/

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:15

goh, ik ga eens een lekker biefstukje eten van 200 gram. hoe lang duurt het nu voor ik kanker krijg?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:26

donjalover13 schreef:
goh, ik ga eens een lekker biefstukje eten van 200 gram. hoe lang duurt het nu voor ik kanker krijg?

Ach 1 ding is zeker, dood gaan we allemaal :D

Ik hou van vlees :9 gewoon lekker....en onze hoektanden hebben we niet voor niets gekregen :Y)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:33

:D Heel typisch dat jullie precies zo reageren als ik verwacht en ook pgeschreven had. Way to go, girls! +:)+
Laatst bijgewerkt door xMercury op 31-10-15 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:34

Afbeelding

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:38

listiglistje schreef:
donjalover13 schreef:

Ach 1 ding is zeker, dood gaan we allemaal :D

Ik hou van vlees :9 gewoon lekker....en onze hoektanden hebben we niet voor niets gekregen :Y)

precies. helemaal mee eens

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:39

gaan jullie maar lekker leven op konijnenvoer. ik eet wel kankerverwekkend voedsel.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:40

bruintje123 schreef:
Dan gaat het al 16 pagina's of topic.

Heb het al eerder geschreven.
Voor mij veranderd er niets.
Ik eet 3 of 4 keer per week vlees of vis.
Voel me er beter bij dan zonder.
Dus wat er ook voor onderzoeken voorbij komen mijn lichaam geeft dit aan.

En hap ook net zo vrolijk in een hamburger van de mac drek ook al is die gigantisch bewerkt.
Ik zit er niet wekelijks dus maak me niet bang.

Dingen als overbevolking, stress, straling van gsm enz vind ik persoonlijk enger.

Ignorance is bliss ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:43

donjalover13 schreef:
gaan jullie maar lekker leven op konijnenvoer. ik eet wel kankerverwekkend voedsel.

En het milieu en dierenwelzijn vind je ook niet belangrijk genoeg om te minderen als je nu dagelijks zo veel vlees eet?

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:44

ik snap werkelijk niet waar iedereen zich zo druk om maakt. geloof je dit serieus? kijk naar alle oudere die kerngezond de 90 jaar halen. hou je liever bezig met een medicijn tegen kanker, inplaats van dit geneuzel.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:45

8nnemiek schreef:
donjalover13 schreef:

En het milieu en dierenwelzijn vind je ook niet belangrijk genoeg om te minderen als je nu dagelijks zo veel vlees eet?

nee, dood gaan ze toch. of ik het nou wel of niet eet. als ik het niet eet eet n ander het toch wel, het is juist zielig als je t niet eet, dan zijn die arme diertjes voor niks dood gegaan :j :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:47

Er zijn ook genoeg ouderen die gezond zijn en hun hele leven gerookt hebben. Dat betekent niet dat roken gezond is ;)
Maar ik snap dat je hier op jouw leeftijd totaal niet mee bezig bent en nog niet open voor staat. Dat komt nog wel :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:50

donjalover13 schreef:
nee, dood gaan ze toch. of ik het nou wel of niet eet. als ik het niet eet eet n ander het toch wel, het is juist zielig als je t niet eet, dan zijn die arme diertjes voor niks dood gegaan :j :')

:')
Dat slaat natuurlijk nergens op.
Minder vraag betekent dat er minder dieren gefokt hoeven te worden.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:52

Ach, meisje is 15... De meeste pubers zijn dan niet echt voor rede vatbaar :D Als ze over een paar jaar haar berichten terug leest, dan schaamt ze zich vast wel en zal ze beseffen dat ze toen de plank compleet mis geslagen heeft. :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:55

8nnemiek schreef:
Er zijn ook genoeg ouderen die gezond zijn en hun hele leven gerookt hebben. Dat betekent niet dat roken gezond is ;)
Maar ik snap dat je hier op jouw leeftijd totaal niet mee bezig bent en nog niet open voor staat. Dat komt nog wel :)

Leeftijd zegt toch niets :+ dat komt nog wel :') lekkere ben jij....

Nou ik ben gisteren 41 geworden, maar mijn rookworst smaakte vandaag verdomd lekker :9 en dat ga ik ook zeker niet veranderen!