Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:15

Ik ben serieus van den haag naar Oostburg 4 uur onderweg geweest de laatste keer

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 09:46

Het valt me op dat je als je "tegen" de vluchtelingen bent je jezelf moet verantwoorden en wordt je nog net niet voor racist uitgemaakt. De stukken die gevonden worden in/op (social) media zijn allemaal niet waar en verzonnen wordt er dan gezegd.

De mensen die "voor" vluchtelingen zijn daarvan zijn de feiten altijd juist en goed onderbouwd -vinden ze zelf-.

Dit klopt niet! In geloof echt dat beide partijen feiten verdraaien om ze op een voor hen zo gunstige manier in de media te brengen. Daarom ook de titel is er geen middenweg voor de vluchtelingen? Welke oplossing zou er zijn met een middenweg.

Ik heb bij een kennis nu uit eerste had gehoord (het stukje wat ik hier ook gepost heb) hoe zij het ervaren heeft in een azc. Ik weet dat zij niet het type 'extreem rechts is' verre van dat zelfs. Daarom geloof ik haar en haar verhaal dan ook. Nu ik bijna iedere dag hoor dat er steeds meer vechtpartijen zijn in een azc moet ik wel eerlijk zeggen dat ik steeds meer naar de "tegen" kant ga. Ze zouden, wat mij betreft wel wat dankbaarder mogen zijn.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:03

Tja dat zou je wel mogen vinden dat ze dankbaarder mogen zijn, maar dat kun je niet eisen. Dat er veel vechtpartijen zijn is al langer bekend. Logisch vind ik zelf. De mannen zijn moe, moeten constant alles delen en zijn 24 uur op elkaars lip. Gooi 700 Nederlandse mannen bij elkaar en er gebeurd hetzelfde. De ondankbaarheid komt denk ik ook doordat ze een ander beeld hadden van Nederland. Ze dachten een goede plek terecht te komen en niet in noodopvang, waar alles maar behelpen is. Met het feit dat ze hun familie missen en toch sneller hoopten door de procedure van asielaanvraag te gaan zorgt voor onvrede.

Ik zou trouwens ook niet happy zijn om met een paar honderd man in een hal te moeten wachten. Op rantsoen, geen privacy en niet wetend wat de volgende dag gebeurd. Nee ik ben blij dat ik Nederlander ben en een toekomst heb.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:22

Dus omdat de mannen moe zijn en op elkaars lip zitten is een reden voor vechtpartijen? dat is de bekende smoes die ik steeds hoor.
De vechtpartijen ontstaan omdat er verschillende culturen bij elkaar zitten en vooral verschillende geloven! daarom zijn er steeds vechtpartijen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:36

lovelys schreef:
Tja dat zou je wel mogen vinden dat ze dankbaarder mogen zijn, maar dat kun je niet eisen. Dat er veel vechtpartijen zijn is al langer bekend. Logisch vind ik zelf. De mannen zijn moe, moeten constant alles delen en zijn 24 uur op elkaars lip. Gooi 700 Nederlandse mannen bij elkaar en er gebeurd hetzelfde. De ondankbaarheid komt denk ik ook doordat ze een ander beeld hadden van Nederland. Ze dachten een goede plek terecht te komen en niet in noodopvang, waar alles maar behelpen is. Met het feit dat ze hun familie missen en toch sneller hoopten door de procedure van asielaanvraag te gaan zorgt voor onvrede.

Ik zou trouwens ook niet happy zijn om met een paar honderd man in een hal te moeten wachten. Op rantsoen, geen privacy en niet wetend wat de volgende dag gebeurd. Nee ik ben blij dat ik Nederlander ben en een toekomst heb.

Op rantsoen en niet wetend wat er gebeurt? Jeetje, als jij hier voor je leven weg moet vluchten, en je komt in Duitsland of Engeland (wat dan ook) waar je een veilig tijdelijk onderdak hebt en gratis te eten en te drinken krijgt. Ga je dan ook ontevreden lopen doen?

M.i. geeft die ontevredenheid aan dat ze het blijkbaar beter hadden op de plek waar ze vandaan kwamen, of veel te hoge verwachtingen hadden voor aankomst, namelijk: gratis huis en gratis uitkering. Zonder er iets voor te hoeven doen 8)7

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:02

Als ik ergens naartoe vlucht heb ik verwachtingen. Dat ik ergens terecht kom waar ik het goed ga hebben. Dat betekent voor iedereen eerste lichamelijk welbevinden. Eten en drinken en lichamelijke welbevinden (piramide van Maslow) is belangrijk. Je verlaat alles en gaat er dan vanuit dat je eten en drinken krijgt. Dan ga ik er vanuit dat ik het niet op 2 boterhammen te doen. Het kan dan ook zeker teleurstellend zijn als dat soort dingen er niet zijn.

En dan die denigrerende opmerking: niks hoeven doen! Ik kan daar echt heeel pissig van worden. Deze mensen worden als vee behandelt. Eerst vluchten, daarna moet je door allerlei procedures heen. Er wordt niet altijd uitgelegd waarom. Je wordt in een hal opgesloten met een paar honderd en wordt op rantsoen gezet. Je mag niks en moet ook nog eens dankbaar zijn. En dan wordt je ook nog als verkrachter en moslimfanaat gezien.

En ze hadden het ook beter daar dan nu hier. Totdat ISIS kwam leefde de syrische mensen een goed leven. De meeste hadden een huis en eten en leefde veilig. Ze waren zoals ONS. Nu zijn het vluchtelingen die alles hebben opgegeven voor veiligheid. Dan mag je verwachten dat anderen je helpen en je eten, drinken en een onderdak geven. Oorlogsvluchtelingen zouden moeten geholpen worden in elk land. Dus ook Nederland.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:12

lovelys schreef:
Als ik ergens naartoe vlucht heb ik verwachtingen. Dat ik ergens terecht kom waar ik het goed ga hebben. Dat betekent voor iedereen eerste lichamelijk welbevinden. Eten en drinken en lichamelijke welbevinden (piramide van Maslow) is belangrijk. Je verlaat alles en gaat er dan vanuit dat je eten en drinken krijgt. Dan ga ik er vanuit dat ik het niet op 2 boterhammen te doen. Het kan dan ook zeker teleurstellend zijn als dat soort dingen er niet zijn.

En dan die denigrerende opmerking: niks hoeven doen! Ik kan daar echt heeel pissig van worden. Deze mensen worden als vee behandelt. Eerst vluchten, daarna moet je door allerlei procedures heen. Er wordt niet altijd uitgelegd waarom. Je wordt in een hal opgesloten met een paar honderd en wordt op rantsoen gezet. Je mag niks en moet ook nog eens dankbaar zijn. En dan wordt je ook nog als verkrachter en moslimfanaat gezien.

En ze hadden het ook beter daar dan nu hier. Totdat ISIS kwam leefde de syrische mensen een goed leven. De meeste hadden een huis en eten en leefde veilig. Ze waren zoals ONS. Nu zijn het vluchtelingen die alles hebben opgegeven voor veiligheid. Dan mag je verwachten dat anderen je helpen en je eten, drinken en een onderdak geven. Oorlogsvluchtelingen zouden moeten geholpen worden in elk land. Dus ook Nederland.

Nouja, blijkbaar hebben wij dan andere verwachtingen... Werkelijk, als je vlucht voor je leven (dus niet voor een financieel beter bestaan) dan ben je toch blij met een veilige plek en eten en drinken? Overigens had ik begrepen dat ze 3 boterhammen krijgen. Nouja, 4 zou inderdaad geen kwaad kunnen. Maar "ik wil graag geld om te roken" of "het internet is hier zo langzaam" sja...?

Je tweede alinea ben ik het ook niet mee eens. Nouja, deels wel. Omdat er een paar (of misschien heel veel) rotte appels bij zitten die inderdaad moslimfanaat en/of verkrachter zijn, gaat iedereen slecht over alle vluchtelingen denken. Dat is ook waarom ik al meerdere malen zeg hier dat het niet zwart wit is. Niet iedereen is zielig, en niet iedereen is fout. De fouten moeten gewoon opgepakt worden, zsm... Rust creëren.

En het niks mogen > wat mij betreft laten ze hun simpel werk doen, als dat er is. Dat is de vraag... En daar komt bij dat ze niet mogen werken omdat ze illegaal zijn. Wat doe je er aan?
Je zit je inderdaad te vervelen, maar je kan wel kaartspellen doen of een potje voetballen. Zolang je veilig bent (want daarvoor ben je immers gevlucht), wat is dan het probleem?

Je laatste zin begrijp ik overigens helemaal niet. Men krijgt hier toch eten, drinken en onderdak? Tijdelijk, met als vooruitzicht om terug te gaan naar hun eigen goede bestaan, zodra het weer veilig is.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 11:21

lovelys schreef:

Ik "eis" een aanpassing aan het land wat hun als gast ontvangt en fatsoen/ dankbaarheid. Wij gaan toch ook niet in onze bikini over straat lopen in een Arabisch land?

Inmiddels weet ik dat het met dat behelpen best wel mee valt. Waar die kennis van mij werkte waren slaapzalen van rond de 8/10 bedden die afgeschermd konden worden dmv gordijnen. En behelpen is toch een relatief woord als je vlucht uit een land wat gevaarlijk is.

Tuurlijk dat is niet terecht dat iedereen wordt gezien als verkrachter of IS strijder, dat ben ik met je eens.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:34

purny schreef:
Rusland is begonnen met bombarderen van Syrië en is. Eindelijk een land die het probleem bij de kern aanpakt

Ook hier weer tegenstrijdige berichten over...het schijnen geen IS doelen te zijn maar een ander opstandig leger wat tegen Assad strijd.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:36

Thesserd schreef:
purny schreef:
Rusland is begonnen met bombarderen van Syrië en is. Eindelijk een land die het probleem bij de kern aanpakt

Top :j

Dan maar Assad aan de leiding. Het is een keuze tussen allerlei wreedheden, maar Assad lijkt me dan echt de beste... Gezien de situatie nu.

Ik denk met Assad aan de leiding en het neerhalen van IS zou t probleem zo goed als opgelost zijn. En de manieren waarop nu geprobeerd is IS neer te halen, werken niet. Dan maar groter inzetten. Oorlogen kosten altijd onschuldige levens, dat is een gegeven. Maar hoe langer het duurt voor er ingegrepen wordt hoe meer onschuldige levens het kost maar dan wel door IS veroorzaakt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:38

Sammie schreef:
Telegraaf kun je wel schrappen uit dat lijstje :=

Televaag :D idd niet erg objectief.
Maar vind veel mainstream media nou niet bepaald objectief..eerder links georienteerd :(

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:01

lovelys schreef:

En wat is daar precies niet waar aan?.( en er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar bij een groot aantal mensen gaat het wel goed fout)
Een groot gedeelte van deze groep is moslim en gaat Christenen momenteel te lijf.
Vechtpartijen zijn er dagelijks en aanrandingen en verkrachtingen zijn er ook dagelijks, evenals het domineren van vrouwen.
Er is opvang geregeld, een dak boven je hoofd, voeding.
Je bent veilig (dat ik al niet begriijp dat dat in Nederland moet, maar dat terzijde, want Hongarije en Turkije worden gepasseerd en dat zijn veilige landen.
Als je echt op de vlucht bent voor oorlog, dan ben je nu toch dankbaar dat je veilig bent?.
Er wordt nu een religieuze oorlog voortgezet met alle onrust van dien.

Hier in de buurt komt er ook een opvang plek, de gemeente zegt voor 72 uur.
Maar je bent natuurlijk een schaap als je die informatie voor zoete koek neemt.
De omwonenden ( veelal ondernemers) spreken hun zorgen uit.
Maar oh, dat is zo 'not done' om aan te geven dat je vreest voor veiligheid.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:10

Nouja, daar komt nog bij dat ik van mening bent dat iedere moslimvrouw met hoofddoek of erger gedomineerd wordt. Het zelfde geldt voor vrouwen binnen strengere Christelijke kringen. Maarja, daar zijn de meningen over verdeeld. En dat mag ook niet gezegd worden. Want dat is hun ding, hun cultuur en hun geloof, dus dan moet het maar mogen. Als ze ons er maar niet mee lastig vallen is dan het motto :roll:

Zulke ouderwetse denkbeelden passen niet thuis in een geëmancipeerd land als dit vind ik.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:11

Dat gaat dan nog niet meevallen ( ....botsing).
Want ze komen met duizenden Nederland binnen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:16

Een goede vriendin durft niet meer savonds van haar werk met de fiets naar huis te fietsen een paar km verderop. Omdat ze langs het AZC moet en waar groepen van 20 man over het fietspad lopen, niet aan de kant gaan als je belt etc en lopen te schreeuwen. Als blonde jonge vrouw durft ze gewoon niet meer. Of is dit aanstellerij en angst gezaaid door de media? Zo vertelde ze ook dat in het meest veilige land (Zweden) de verkrachtingen in 1? Of 2 jaar tijd met 1400% toegenomen is. Maar dat verteld de media niet. Want dan worden vluchtelingen in een kwaad daglicht gezet en dat moet niet. Iedereen moet ze willen opvangen en naar de negatiebe verhalen kijken we niet

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:23

Dat stoort mij nog het meeste.
Die knuffelpolitiek wordt breed uitgemeten, en als je een kritisch woord neerlegt ben je een vriend van Geert Wilders of is het helemaal 'not done' wat je zegt.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:43

idd zv is geen pretje maar ik ben hier nou eenmaal komen wonen door me vriend waar ik 8 jaar mee heb samen gewoond, ik heb helaas geen rijbewijs en het openbaar vervoer is hier gewoon vreselijk. ik zit dus aan me dorp vast. heb wel een fiets maar ook een dubbele hernia dus ver kom ik gewoon niet nu is er in Terneuzen en in Hulst de planning om honderden asielzoekers te plaatsen en dat is bijna naast me deur en ja ik maak me zorgen. Ik wil straks niet in een burka overstraat want anders ben je niet veilig. ik heb genoeg gezien en gelezen hoe moslims met vrouwen omgaan en helaas ben ik een vrouw en voel me niet veilig in het land waar ik ben geboren.. en ik werk al in de ouderen zorg om die mensen te helpen waar ik kan. maar is er nog zoveel onrecht in NL wat eerst moet geholpen worden.. Maar goed ik laat het wel op me af komen.. kan er toch weinig aan doen..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:08

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:45

Jillsil schreef:
Het valt me op dat je als je "tegen" de vluchtelingen bent je jezelf moet verantwoorden en wordt je nog net niet voor racist uitgemaakt. De stukken die gevonden worden in/op (social) media zijn allemaal niet waar en verzonnen wordt er dan gezegd.

De mensen die "voor" vluchtelingen zijn daarvan zijn de feiten altijd juist en goed onderbouwd -vinden ze zelf-.

Dit klopt niet! In geloof echt dat beide partijen feiten verdraaien om ze op een voor hen zo gunstige manier in de media te brengen. Daarom ook de titel is er geen middenweg voor de vluchtelingen? Welke oplossing zou er zijn met een middenweg.

Ik heb bij een kennis nu uit eerste had gehoord (het stukje wat ik hier ook gepost heb) hoe zij het ervaren heeft in een azc. Ik weet dat zij niet het type 'extreem rechts is' verre van dat zelfs. Daarom geloof ik haar en haar verhaal dan ook. Nu ik bijna iedere dag hoor dat er steeds meer vechtpartijen zijn in een azc moet ik wel eerlijk zeggen dat ik steeds meer naar de "tegen" kant ga. Ze zouden, wat mij betreft wel wat dankbaarder mogen zijn.

Hoe onze meningen zijn, doet nu ter zake. Ons gedrag wordt beïnvloed door onze mening. Zoals jij je vasthoud aan het verhaal van hoe je buurvrouw het beleeft, hou ik en anderen zich ook aan verhalen en beelden vast. Maar het is een feit, dat we even heel veel vluchtelingen moeten opvangen. Door de verhalen kan met een betere planning maken. Als iedereen zwijgend zijn werk doet, komt er nog meer chaos.
Een kritisch woord (ravellie) is iets anders dan een menigte ophitsen en asielzoekers als schuldigen aan te wijzen als schuldigen dat het slechter gaat met Nederland. We hebben namelijk ook een gouden tijd gekend, door de komst van buitenlanders. Ook daar werden fouten gemaakt . Onze economie gaat slechter door verkeerde inzichten en de aanpak van verkeerde beslissingen. Daarom is het noodzakelijk dat er goed inzicht is bij de mensen die dit omvangrijke probleem moeten begeleiden . Men weet dan waar de knelpunten liggen en daar op inspringen. Positieve en negatieve punten komen naar voren. Nogmaals, ik ben vóór opvang van een vluchteling. Wat niet betekent dat ik geen goed woord over heb voor de mensen die hier komen, terwijl er geen dreiging, of oorlog in hun land is. Meteen mogen deze mensen van mij op het vliegtuig gezet worden . Ook ben ik zeer verontwaardigd over de lakse houding van onze regering en zou het niet meer dan normaal vinden als er wat vaker een kijkje genomen wordt in een AZC. Zonder beveiliging, want zij begrijpen niet, waarom er angst heerst. Kunnen ze gelijk zien of die angst onterecht is.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 13:56

Ersina schreef:
Jillsil schreef:

Hoe onze meningen zijn, doet nu ter zake. Ons gedrag wordt beïnvloed door onze mening. Zoals jij je vasthoud aan het verhaal van hoe je buurvrouw het beleeft, hou ik en anderen zich ook aan verhalen en beelden vast. Maar het is een feit, dat we even heel veel vluchtelingen moeten opvangen. Door de verhalen kan met een betere planning maken. Als iedereen zwijgend zijn werk doet, komt er nog meer chaos.
Een kritisch woord (ravellie) is iets anders dan een menigte ophitsen en asielzoekers als schuldigen aan te wijzen als schuldigen dat het slechter gaat met Nederland. We hebben namelijk ook een gouden tijd gekend, door de komst van buitenlanders. Ook daar werden fouten gemaakt . Onze economie gaat slechter door verkeerde inzichten en de aanpak van verkeerde beslissingen. Daarom is het noodzakelijk dat er goed inzicht is bij de mensen die dit omvangrijke probleem moeten begeleiden . Men weet dan waar de knelpunten liggen en daar op inspringen. Positieve en negatieve punten komen naar voren. Nogmaals, ik ben vóór opvang van een vluchteling. Wat niet betekent dat ik geen goed woord over heb voor de mensen die hier komen, terwijl er geen dreiging, of oorlog in hun land is. Meteen mogen deze mensen van mij op het vliegtuig gezet worden . Ook ben ik zeer verontwaardigd over de lakse houding van onze regering en zou het niet meer dan normaal vinden als er wat vaker een kijkje genomen wordt in een AZC. Zonder beveiliging, want zij begrijpen niet, waarom er angst heerst. Kunnen ze gelijk zien of die angst onterecht is.

Buurvrouw? Zij is niet mijn buurvrouw of bedoel je nu van iemand anders een verhaal?
Ik hou mij in principe nergens aan vast en wil ook open staan voor andere feiten. Zo is er ook die ene man geweest die bij die kennis van mij heel graag aan de hand van memory nederlands wilde leren.
Waar het mij vooral nu om gaat is dat je ook tegen de vluchtelingen mag zijn zonder gelijk voor racist uit gemaakt wordt. Net zoals je de mensen die voor vluchtelingen zijn ook niet voor van alles en nog wat uit hoeft te maken.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:18

Jillsil schreef:
Buurvrouw? Zij is niet mijn buurvrouw of bedoel je nu van iemand anders een verhaal?
Ik hou mij in principe nergens aan vast en wil ook open staan voor andere feiten. Zo is er ook die ene man geweest die bij die kennis van mij heel graag aan de hand van memory nederlands wilde leren.
Waar het mij vooral nu om gaat is dat je ook tegen de vluchtelingen mag zijn zonder gelijk voor racist uit gemaakt wordt. Net zoals je de mensen die voor vluchtelingen zijn ook niet voor van alles en nog wat uit hoeft te maken.

Kennis. Is het zo, dat je door 1 verkeerd woord de lading van mijn verhaal niet begrijpt?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:18

Ja ach ik heb t ook allemaal al naar mijn hoofd gehad..racist/facist/nazi..Ach liever dat een linksdraaiende boomknuffelaar het zegt dan iemand bij zijn volle verstand.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:19

Esther28 schreef:
Ja ach ik heb t ook allemaal al naar mijn hoofd gehad..racist/facist/nazi..Ach liever dat een linksdraaiende boomknuffelaar het zegt dan iemand bij zijn volle verstand.

:')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:02

Laten we aub wel gewoon normaal en vriendelijk blijven hier :+

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 15:03

Ersina schreef:
Jillsil schreef:

Kennis. Is het zo, dat je door 1 verkeerd woord de lading van mijn verhaal niet begrijpt?

Ik bedoel het niet onaardig. Maar je quote mij dus ik dacht wellicht bedoel je op het verhaal van iemand anders, vandaar mijn vraag. Maar je punt is duidelijk hoor, ik hoop de mijne ook :o