Kindvrije horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:54

Shadow0 schreef:
Goof schreef:
Maar jouw kind hoort toch sowieso al niet aan mijn tafel te staan? Lijkt mij dat dat gewoon voorkomen kan worden.

Nee, want sociaal contact moet ten alle tijden vermeden worden. Dat kun je er maar beter vroeg instampen: vooral niet buiten de lijntjes treden, nooit een ander aankijken, never een praatje beginnen... Kinderen die dat nog niet begrijpen en nog de naiviteit hebben om gewoon contact met een ander te zoeken, die hebben nog niks in de buitenwereld te zoeken.

Bij sociale vaardigheden hoort ook leren dat je niet overal zomaar mensen kunt lastig vallen. Net zoals je leert om in de bios niet hardop door een film heen te praten want dat is storend voor anderen en net zoals je leert om netjes 'dank u wel' te zeggen als je een plakje worst of een koekje ergens krijgt. In een speeltuin leren kinderen om vooral wel met andere in contact te komen. In een restaurant leren ze/ zouden ze moeten leren aan hun tafel te blijven en niet naar andere tafels te lopen omdat een restaurant een plek is waar anderen voor zichzelf en hun gezelschap komen.
Verschillende situaties, verschillende sociale aspecten.

Fritser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:54

Persoonlijk vind ik zo min mogelijk kinderen in een restaurant ook het prettigst. Ik ben geen gehele kinderhater of iets dergelijks, maar hoe de meeste ouders hun kinderen opvoeden is werkelijk waar ongelofelijk, gewoon niet.
Als ze een supermarkt of restaurant bij elkaar gillen wordt hier vaak niets van gezegd.. Er zijn zelfs ouders die zich door hun kinderen laten slaan, of brutaal tegen zich laten praten.. Dat had ik vroeger eens moeten doen! Ik denk dan niet dat ik deze reactie had kunnen plaatsen.

Je hebt ook ontzettende lieve kinderen ertussen zitten die zich gedragen, en aan tafel moeten blijven zitten zoals het hoort. Toch? No problem.. Maar sommige bezorgen je een acute gehoorbeschadiging.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:00

Goof schreef:
Bij sociale vaardigheden hoort ook leren dat je niet overal zomaar mensen kunt lastig vallen. Net zoals je leert om in de bios niet hardop door een film heen te praten want dat is storend voor anderen en net zoals je leert om netjes 'dank u wel' te zeggen als je een plakje worst of een koekje ergens krijgt. In een speeltuin leren kinderen om vooral wel met andere in contact te komen. In een restaurant leren ze/ zouden ze moeten leren aan hun tafel te blijven en niet naar andere tafels te lopen omdat een restaurant een plek is waar anderen voor zichzelf en hun gezelschap komen.

Precies!

En dat aanleren kan mooi in de restaurants met speel gelegenheid.
Daar weet je van als je daar gaat eten dat er kinderen zijn.
En als de ouders beslissen Een kind naar een restaurant mee te nemen dat niet voor kinderen is ingericht dat ze dan zover in de opvoeding zijn dat ze weten wat hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:04

Het is allemaal veel genuanceerder dan gewoon "wel of geen kinderen". Ik vind het gewoon jammer dat de basisnorm van fatsoen algemeen vervaagd en dat er zoveel toegelaten wordt onder het mom "ach, het is een kind, die weet niet beter". Tuurlijk moet iedereen het leren, maar als niemand er wat op zegt of een keer een grens aangeeft, dan leren ze dat inderdaad niet.

Het is niet omdat een vreemde een opmerking maakt tegen of over je kind dat de wereld vergaat. De ene persoon is vriendelijker dan de andere, en ik ga er van uit, als iemand echt grofweg wat eruit flapt, dat die persoon het dan al aardig op de heupen moet hebben.

Laat een kind zo sociaal zijn als ze willen, maar zorg dan wel dat het op een gepast moment is. Wie weet wordt er wel iets heel delicaat of belangrijk besproken aan die tafel en hoe lief ook, op zo'n moment is een kind altijd een stoorzender.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:09

Goof schreef:
Bij sociale vaardigheden hoort ook leren dat je niet overal zomaar mensen kunt lastig vallen.

Maar gewoon interactie zoeken is niet 'lastig vallen'. Het is pas lastig vallen als je aangeeft het niet te willen en dat men dat toch doet. Minstens 1 iemand omschreef hoe ze het irritant vindt dat er een kind aan tafel komt, maar vervolgens wel leuk met dat kind gaat praten en op geen enkele manier laat weten geen prijs te stellen op interactie. En dat moeten die kinderen en ouders dan maar magisch begrijpen.

Citaat:
In een restaurant leren ze/ zouden ze moeten leren aan hun tafel te blijven en niet naar andere tafels te lopen omdat een restaurant een plek is waar anderen voor zichzelf en hun gezelschap komen.

Maar jouw verwachtingen daarin zijn niet universeel. Jij legt nu jouw standaard ('ik wil met niemand interactie') maar even aan de rest van het restaurantpubliek op. Dat is helemaal niet vanzelfsprekend of sociaal.

(Ik zou haast zeggen, leer open te staan voor die kleine dingen. Zelf vind ik dat ze mijn leven veel en veel leuker maken. Die starheid verarmt onze samenleving en toont juist het gebrek aan sociale vaardigheden aan bij veel volwassenen. Ik heb het dus niet over rennende en schreeuwende kinderen, maar als je zelf niet om kunt gaan met een kind dat op een positieve manier contact zoekt is dat ook een probleem, en is het weer de vraag waarom ouders dat voor jou op moeten gaan lossen.)

Overigens, om toch nog een positieve noot te brengen... het kan best. We hebben hier in de buurt een leuk park. Onze wijk is erg divers (deels krachtwijk) en kent heel veel verschillende groepen. De echt Utregse volksbuurtbewoners, ouderen, studenten, jonge ouders, verschillende culturele achtergronden, mensen met verstandelijke beperkingen, daklozen...

En die zitten daar gewoon lekker in een park, en sommigen voetballen en peutertjes hobbelen rond, en sommigen lezen en sommigen zijn met een grote groep. En guess what... dat loopt dus allemaal heel goed. Soms vraagt iemand aan voetballende jongeren om een klein stukje op te schuiven, omdat de voetbal te dicht bij ze komt. En dan zeggen die jongens 'geen enkel probleem' en dan gaan ze een stukje verderop voetballen. En af en toe belandt er een peuter op een verkeerde handdoek, en meestal vinden de andere mensen dat best gezellig en soms zegt iemand 'ga maar weer naar mama toe'. En meestal keren die peuters dan op of worden ze opgepakt door een ouder. En dat gaat dus heel plezierig en zonder gedoe.

Zoek het eens op, dat soort plekken. Want ineens blijkt dat de starre, rigide, botte manier of een regelcomplex waar niemand verantwoordelijk voor is helemaal niet altijd nodig is. Een beetje samenleven blijkt echt zo moeilijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:18

Maar daar is een park toch voor bedoeld? Ik bedoel, als ik daar naartoe ga, dan stoor ik me ook niet aan die dingen. Het enige waar je hier wel ontzettend mee moet opletten in het park zijn kleine kinderen die ingezet worden voor diefstallen. Maar dat zijn dan weer hele specifieke gevallen die je eigenlijk niet mag meetellen bij "kinderen en overlast".

Net zoals wanneer ik naar een manège ga waarvan ik weet dat ze veel kleuterlesjes hebben en beginnersgroepen. Je verwacht je dan aan een kinderbende die lol maakt, al vind ik rennen en gillen in een gang tussen gebonden paarden ook niet altijd een succes. Als ik daar een opmerking over maak is het omdat je ziet dat de paarden er onrustig van worden, dus dat is dan omwille van de veiligheid. En dan zie je die kids gelijk denken "ohja, da's waar" en opgelost.

Je gaat ook geen speelgoedwinkel binnen lopen en verwachten dat ze allemaal op een stoeltje naar dat speelgoed zitten te staren :')

Maar als ik uit eten ga, en het is geen specifiek kindvriendelijk restaurant, dan verwacht ik wél dat ze zich netjes gedragen en dus rustig zijn. Het is niet omdat ik er zin in heb dat ik daar dan ook even op tafel ga dansen... Die impulsen moeten dan maar even in de kast, en dat dansje doen we later wel in de kroeg. Op de grond, want ik heb hoogtevrees.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:19

Shadow0 schreef:
Goof schreef:
Bij sociale vaardigheden hoort ook leren dat je niet overal zomaar mensen kunt lastig vallen.

Maar gewoon interactie zoeken is niet 'lastig vallen'. Het is pas lastig vallen als je aangeeft het niet te willen en dat men dat toch doet. Minstens 1 iemand omschreef hoe ze het irritant vindt dat er een kind aan tafel komt, maar vervolgens wel leuk met dat kind gaat praten en op geen enkele manier laat weten geen prijs te stellen op interactie. En dat moeten die kinderen en ouders dan maar magisch begrijpen.

Citaat:
In een restaurant leren ze/ zouden ze moeten leren aan hun tafel te blijven en niet naar andere tafels te lopen omdat een restaurant een plek is waar anderen voor zichzelf en hun gezelschap komen.

Maar jouw verwachtingen daarin zijn niet universeel. Jij legt nu jouw standaard ('ik wil met niemand interactie') maar even aan de rest van het restaurantpubliek op. Dat is helemaal niet vanzelfsprekend of sociaal.

(Ik zou haast zeggen, leer open te staan voor die kleine dingen. Zelf vind ik dat ze mijn leven veel en veel leuker maken. Die starheid verarmt onze samenleving en toont juist het gebrek aan sociale vaardigheden aan bij veel volwassenen. Ik heb het dus niet over rennende en schreeuwende kinderen, maar als je zelf niet om kunt gaan met een kind dat op een positieve manier contact zoekt is dat ook een probleem, en is het weer de vraag waarom ouders dat voor jou op moeten gaan lossen.)

Zoek het eens op, dat soort plekken. Want ineens blijkt dat de starre, rigide, botte manier of een regelcomplex waar niemand verantwoordelijk voor is helemaal niet altijd nodig is. Een beetje samenleven blijkt echt zo moeilijk niet.

Ten eerste, het 'ik wil met niemand interactie' is jouw eigen invulling, niet de mijne ;)
Ten tweede, ik ben juist iemand die ontzettend graag nieuwe mensen leert kennen. Ik leer graag nieuwe culturen kennen, praat met iedereen en vind iedereen gezellig. Dat ik dit niet zou doen is ook je eigen idee. Ik heb jarenlang op een plein gewoond met de meest uiteenlopende culturen, geweldig. Bijzonder veel hangjeugd, heerlijk, gaf leuke gesprekken en sociale controle. Heel fijn, leuke jongens waren dat.

Ik werk in het onderwijs, ik sta open voor hele kleine dingen en word van iedere vrolijke leerling al blij. Ik heb een goede dag als ik lol heb gehad met mijn leerlingen, heerlijk. Kan er intens van genieten.

Maar, mijn vrije tijd wil ik aan mezelf besteden. Lijkt me mijn goed recht. Loop ik met mijn hond in een park wil ik ieder kind vriendelijk begroeten, mogen ze ook nog met mijn hond knuffelen. Ben ik bij mijn vriendin wil ik met alle liefde de hele dag doorbrengen met haar kids. Ook prima.
Maar ga ik ergens heen voor mijn eigen rust en plezier heb ik geen behoefte aan andermans kinderen.

MelanieB

Re: Kindvrije horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:31

Heerlijk, waar kan ik het eerste restaurant vinden? :))

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:43

Shadow0 schreef:
Maar gewoon interactie zoeken is niet 'lastig vallen'. .

Vind jij... Sinds wanneer is jouw mening een feit?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:45

Nog nergens dat is de hele aanleiding van de discussie :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:46

Dan moet ze het niet als feit stellen :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:47

Oh mijn reactie was op Melanie dr vraag eigenlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:48

Oh :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:56

Shadow0 schreef:

Dat was ik:
Maar ik verwacht niet magisch dat iemand ingrijpt hoor.
Eerst gaat ik op negeer stand, maar als zo'n kind blijft staan praten/aandacht vragen; kijk ik naar de ouders en die reageren dan van "ahhhhh lief is ze hé.. zeg maar gedag tegen die mevrouw...".

Als ik ergens met mijn familie/vrienden/kinderen ergens rustig zit te eten en ik negeer aandacht vragende kinderen; dan verwacht ik zeker dat ouders zelf ingrijpen en niet dat ik (terwijl mijn kids netjes rustig aan tafel zitten!) hun kind maar weg stuur.
Ondanks dat ik dat wel eens gedaan heb hoor en daar dan de reactie hoor, terwijl het kind afdruipt... goh die mevrouw was niet aardig tegen je hé?!

Daar zakt mijn broek vanaf.

Citaat:

Dat doe ik ook, als ik bij een gezellig eetcafeetje dineer dan heb ik daar ook veel minder problemen mee.
Maar als ik zeer luxe ga eten (lees: 70E pp) waarbij je sociaal contact veel minder "normaal" is, dan verwacht ik ook lekker privé te zitten.
En ja; daar laten mensen ook gerust hun kind rondlopen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 19-08-15 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:56

Ik nam altijd kleurpotloden en bv gameboy mee. En niet uren tafelen. En wij probeerden een kindvriendelijk restaurant, waar bv. Een speeltuin of speelruimte bij was. Ik kan mij niet herinneren dat zij gingen rennen ofschreeuwen door een restaurant. :D

Vorig jaar zijn wij naar een adults-only-hotel geweest op Gran Canaria. Ik zou daar niet nog eens voor kiezen. Het was allemaal wel erg keurig en rustig, op het saaie af. Er waren nog net geen stilte-zones rond het zwembad. Kinderen brengen toch een beetje leven in de brouwerij ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:01

Sammie schreef:
Oh mijn reactie was op Melanie dr vraag eigenlijk.

:))

Wat mij betreft mogen ze het invoeren. Heb inmiddels toch al genoeg gehoor beschadigingen van werk in de winkel opgelopen door schreeuwende (maar dan ook echt schreeuwende) kids, en dat tijdens het eten doet al helemaal alles samen knijpen.

Ben benieuwd of ze het doorzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:12

Brainless schreef:
Daar zakt mijn broek vanaf.

Toch niet in het midden van het restaurant hoop ik :))

(sorry O:) )

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:21

Wij gaan met Lotte voornamelijk naar restaurants waar je kinderen verwacht, pannenkoekenhuis, Yankee Doodle, McDonalds, maar het is vooral hoe je als ouder(s) met je kind om gaat. Als we met mijn familie uit eten gaan is dat vaak in nettere restaurants, Lotte kan heel lief en rustig zitten, maar moet op een gegeven moment haar energie kwijt. Dan gaat 1 van ons gewoon met haar naar buiten zodat ze daar even kan lopen en spelen. Verder nemen we altijd iets te spelen voor haar mee om haar rustig te houden. Als ze straks wat ouder is kunnen we haar uitleggen dat ze rustig moet zijn. Lijkt me een stukje opvoeding om dat van je kinderen te verwachten, maar dan moet je wel realistisch zijn en niet onnodig lang tafelen bijvoorbeeld.

Ouders zijn hierin de sleutel, kinderen zijn kinderen, het zijn de ouders die sturen, als ouders niet ingrijpen kan je dat de kinderen niet kwalijk nemen.
Verder vind ik dat een medewerker of eigenaar van een restaurant ouders van luidruchtige of vervelende kinderen best aan mag spreken, in mijn ogen gebeurt dat ook erg weinig.
Als mijn man en ik eens uit eten zijn met z'n tweeën heb ik ook geen behoefte aan schreeuwende en rennende kinderen rond mijn tafel. Ik ben daarin ook erg makkelijk en zal dat ook aangeven aan een medewerker. Doet die er niets mee komen wij er niet meer eten.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:27

Het meest storende vond ik toch wel de moeders die hun kind op tafel verschoonde. Was in het restaurant in Blijdorp. Rondrennende kinderen verwacht ik daar, maar niet een baby verschonen op tafel terwijl er 6 meter verder speciaal in het toilet daarvoor gelegenheid is.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:44

nuscaniels schreef:
Het meest storende vond ik toch wel de moeders die hun kind op tafel verschoonde. Was in het restaurant in Blijdorp. Rondrennende kinderen verwacht ik daar, maar niet een baby verschonen op tafel terwijl er 6 meter verder speciaal in het toilet daarvoor gelegenheid is.

Neeeee, zijn er echt mensen die dat doen :oo :oo ?! Schandalig gewoon.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:46

Ja die zijn er zeker :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 07:24

Goof schreef:
Maar jouw kind hoort toch sowieso al niet aan mijn tafel te staan? Lijkt mij dat dat gewoon voorkomen kan worden.

Mee eens. Maar als ouders ontgaat je ook wel eens iets.

Bijvoorbeeld. Kind gaat naar de WC en komt op de terugweg langs jouw tafeltje en ziet iets interessants.
Stopt en blijft staan kijken(en zullen waarschijnlijk vragen als je terugkijkt: Is dat lekker?). Het kan best zijn dat me dat op dat moment ontgaat. Misschien ben ik zelf wel naar de WC gegaan.

Dus waarom mij niet op een vriendelijke toon er even op attenderen. Ik haal het kind bij je weg en leer mijn kind meteen dat niet alle mensen dat niet prettig vinden.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 20-08-15 07:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 07:29

Sta verbaasd van sommige reacties, poeh...
Shadow , wat kan jij het toch altijd goed verwoorden, fijn!

Verder doen wij het zoals Zonnebloem.

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 07:50

Ik vind het heel erg dat dit idee überhaupt is verzonnen, als ouder heb je de taak om je kind in bedwang te houden toch? :')

Ik zelf heb er in restaurants nog nooit last van gehad, maar ik snap dat het heel vervelend is als zo'n luchtalarmpje begint te krijsen en/of rondrennen.

Ik zou het jammer vinden als het ingevoerd zou worden, bij de McDonald's gaan die schreeuwende kinderen ook niet leren hoe het wél moet denk ik.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 08:23

Shadow

Hoe kun je nu een vergelijk maken met een park en een restaurant?
Dat ontgaat me helemaal.
Uiteraard spelen er kinderen buiten in een park.
Ik geloof ook niet dat het topic ging over de kindvrij park maken? ;)

Laat lekker die ouders met drukke kinderen spelen in dat park totdat ze zo groot zijn dat ze aan tafel kunnen blijven zitten en dat ze dan naar het restaurant komen.
Iedereen blij.
Want ja zo hoort de samenleving.
Plekken genoeg voor iedereen. Maar niet altijd passend op dat moment.
Mensen die zouden zeuren dat er kinderen in het park spelen zijn inderdaad intolerant.
Ouders die menen dat er restaurant een speeltuin is zijn asociaal.
Plek genoeg om elkaar niet tot last te zijn.
En zouden we dat eens beseffen hoeft er ook niet met verboden gestrooid te worden.