Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:45

Maar als er nog toeslagen blijven moet er toch nog steeds gecontroleerd worden en zo. Waar juist van gezegd wordt dat dat juist de kosten zou besparen als dat weg valt.

En bij 800 en auto eruit ben ik nog steeds goed af.
En denk zomaar meer mensen :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:45

Op pagina 2 van dit topic noemt iemand al 1500,- dus het is niet zo dat het ineens steeds hoger aan het worden is naarmate het topic vordert.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:47

bruintje123 schreef:
Ik ben ook arbeidsongeschikt maar UWV noemt het verjaard. Ja dat bestaat ook.

Ik weet inderdaad niet waar jij vanaf komt. Weet niet wat shadow doet.
Maar het is gewoon te merken dat er geen inzicht in is.
Niet omdat het afwijkt van mijn mening van te roos kleurig.

Ik kan terugkaatsen dat aan jou te merken is dat je te cynisch bent om uberhaupt over zo'n idee na te denken. Inzicht is niet hetzelfde als negatief denken.... Mijn zogenaamde gebrek aan inzicht ontstaat door slecht lezen en verkeerde aannames, niet doordat ik werkelijk geen inzicht heb.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:48

Toeslagen zullen versimpelt worden neem ik aan. Niet meer toeslag voor dit, zus, zo en daarvan. Maar heel simpel. Jij bent arbeidsongeschikt verklaard (lever bewijs) jij krijgt daarom een toeslag van zoveel procent op je basisinkomen. Zonder controle vind ik ook wel erg rooskleurig. Het kan wel een stuk minder en minder ingewikkeld.

Nelleke, die 1500 is sowieso niet netto. Kan het ook nergens in artikelen terugvinden :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:50

Oh ik denk er wel over na hoor. Heerlijk dagdromen :)

Maar dan wordt ik wakker en weet dat alle werk toch gedaan moet worden.
En ga ik naar de Efteling als ik meer sprookjes wil zien.

Zo nu klaar met flauw doen :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:52

Flux schreef:
Toeslagen zullen versimpelt worden neem ik aan. Niet meer toeslag voor dit, zus, zo en daarvan. Maar heel simpel. Jij bent arbeidsongeschikt verklaard (lever bewijs) jij krijgt daarom een toeslag van zoveel procent op je basisinkomen. Zonder controle vind ik ook wel erg rooskleurig. Het kan wel een stuk minder en minder ingewikkeld.

Nelleke, die 1500 is sowieso niet netto. Kan het ook nergens in artikelen terugvinden :)

Maar dan hou je nog weer dat" geweldige" logge UWV of gemeente enz. En daar zitten nu denk ik juist veel kosten.

Dat het simpeler moet. Ja! Maar ook gewoon nu al. Zonder basisloon.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:54

Maar als dat het doel is, kosten besparen op het huidige systeem, kunnen we dan niet gewoon het huidige systeem versimpelen? In plaats van iets te proberen waardoor in mijn ogen de hele economie laat wankelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:58

Als er een basisloon van 800 euro per maand komt en alle toeslagen verdwijnen dan duurt het maar even want dan is iedereen aan het werk, vooral de luie donders. Want iemand die nu 800 euro bijstand/uitkering krijgt komt voor alle potjes in aanmerking en verdient zodoende meer dan iemand die 1500 euro verdient. Een positief gevolg van een basisloon zal zijn dat mensen minder gaan werken en die tijd kan weer opgevuld worden doordat werkloze mensen op die plekken komen. Dus vereenzamen zoals sommigen denken, ik denk dat het eerder andersom is. Ik ken ook veel oudere mensen die tot hun 67 moeten werken nu, velen doen vrijwilligers werk en willen nog wel meer doen. Indien zij een basisinkomen zouden krijgen dan gaan ze zo twee dagen minder per week werken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:17

En dat is niet totalitair?

Er zijn niet genoeg banen voor alle mensen. Er blijven dus helaas heel veel mensen zonder werk. Terwijl aan de andere kant mensen die al een baan hadden 800 euro erbij krijgen. Mensen die dus JUIST plichtmatig aan het werk gaan omdat 800 euro niet voldoende is.

Wat een grap.

Ik vind dat je pas kan spreken van een basisinkomen als het voldoende is om in de basis van te leven. Als alle subsidies wegvallen kan je (hier in de omgeving in elk geval) niet leven van 800 euro.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:18

Nelleke: je moet daar dan gewoon een kamer zoeken. En ja, ik weet wel dat het erg lastig is (ik zit in dezelfde omgeving) en o wat zou ik graag een huisje willen. Ik kan het in die omgeving niet eens betalen van mijn 0,6 baan. Maar kamers zijn er wel te vinden. Maar omgeving Amsterdam heeft een ander huizenprobleem: de prijzen rijzen gewoon de pan uit. Superveel huisjesmelkers en de woningmarkt zit dicht. Daar moeten ze eens wat aan doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:21

Hier zijn kamers ook nauwelijks te vinden (zeker niet betaalbaar.)

Maar de misstanden op de woningmarkt zijn ook weer deels een losstaand verhaal, het basisinkomen is geen oplossing voor alles.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:25

Dus als alleenstaande moeder met 2 kinderen moet je dan maar gewoon een kamer zoeken? Dan kan je toch juist niet spreken van een SOCIAAL vangnet? Ik vind dat niet sociaal.

Als controle wegneemt zal zwartwerken en criminaliteit bij de 'luie donders' alleen maar toenemen en de zwakkere die het vangnet echt nodig hebben juist leven onder de armoedegrens.

Ik ben nog steeds voor het creëren van overheidsbanen, een grote hoeveelheid met grote verscheidenheid tegen een prima vergoeding, waardoor je ruimte krijgt op de huidige markt. Zo werk je EN aan de verbetering van het land EN hoeft niemand die bijdraagt aan de maatschappij het onderspit te delven.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:28

nelleke: daarom zei ik eerder: er moet gezorgd worden voor passende woonruimte in / dichtbij de plaats waar je werkt / moet verblijven. Maar helaas zijn er heel veel dingen asociaal. Een vroegere huisbaas van mij huurde lekker een sociale huurwoning en ging daarna veel geld verdienen en mag daar toch nog gewoon blijven zitten. Er zijn veel te weinig sociale huurwoningen beschikbaar voor mensen die het nodig hebben. Van mij mag daar best een strakkere inkomensgrens op zitten. Verdien je meer, dan moet je dat huis ook maar binnen een jaar verlaten, want met zoveel geld kun je ook wel iets anders huren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:34

Passende woonruimte vinden als je gehandicapt bent is helemaal een kansloze zaak. Even een kamertje vinden, tsja erg praktisch met een rolstoel. En 800 euro per maand is minder dan bijstand of wajong nu, daar valt niet van te leven als je deze hoge zorgpremie en medicatie en eigen risico blijft houden. Die van mij is half januari alweer opgebruikt aan medicijnen en artsen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:37

karuna schreef:
Passende woonruimte vinden als je gehandicapt bent is helemaal een kansloze zaak. Even een kamertje vinden, tsja erg praktisch met een rolstoel. En 800 euro per maand is minder dan bijstand of wajong nu, daar valt niet van te leven als je deze hoge zorgpremie en medicatie en eigen risico blijft houden. Die van mij is half januari alweer opgebruikt aan medicijnen en artsen.

Lees mijn post: moet er gezorgd WORDEN.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:41

1500,- vindt ook veelste veel.
Ik ben gestart met 32 urige baan waar ik 1600,- per maand verdiende. Van dit bedrag kon makkelijk een woning huren + bijkomende kosten, paard en een auto.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:43

Dat moet nu ook al en ze zijn er niet, tenminste niet betaalbaar helaas.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:44

Volgens mij hoeft de overheid niet te zorgen voor passende woonruimte nu, toch? Ze vermoeden alleen maar dat iedereen binnen de potjes valt en er zo wel aan eentje kan komen. Maar helaas, soms is dat ook niet het geval.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:51

Als mensen meer inkomen hebben en minder hoeven werken blijven ze wellicht ook niet meer allemaal in de stad wonen :)*

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:54

http://www.omroepbrabant.nl/?news/22594 ... fvier.aspx

Deze "zielige" man die alleen op schooltijden wil werken heeft 1800 in de maand.
En dat zal vast de enige niet zijn.

Meer dus als werkende met een laag loon maar buiten elk potje vallen.

Ik denk dat er meer geld te halen is en meer eerlijkheid om zoveel potjes eens te minderen zodat gewoon werken weer loont.

En die schrikt zich het apezuur als het "maar" 1500 zou worden.

Mij lijkt 1100 waar ik het in mijn eerste bericht over had realistischer.
Maar dan voor niemand geen potjes meer.
Geen kinder opvang. Geen kinder bijslag.
Geen huursubsidie. Niets.

Maar imo nog steeds geen haalbare kaart.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:07

Het principe van het basisinkomen is nou juist ook zo min mogelijk potjes.

Blijkbaar vinden jullie het allemaal wel heel sociaal dat mensen die hun leven lang gewerkt hebben gewoon niets, 0,0 euro, niks noppes nada meer krijgen als ze om economische redenen hun baan kwijt zijn geraakt en toevallig een werkende partner hebben.

Basis inkomen zou voor al die onvrijwillig werklozen (en dat zijn er nog steeds heel erg veel in Nederland) een mooie oplossing zijn. Wij zitten nog teveel vast in het denkpatroon van ons huidige systeem.
Profiteurs zijn er niet meer, want iedereen heeft er gewoon recht op klaar. Mensen die niet willen werken doen dat dan toch lekker niet. Nu frauderen ze misschien, dat hoeft dan niet.
Ik denk eerder verlaging van criminaliteit. Als je voldoende hebt hoef je ook niet te stelen.

Maar lees dat artikel eens, of jullie lezen het niet, of jullie geloven het niet.

Uitvoerbaarheid lijkt mij inderdaad ook ingewikkeld. Dat er dan belasting verhoging komt lijkt me vrij logisch, wat ik persoonlijk dus helemaal niet erg zou vinden. Liever wat meer belasting betalen en wel inkomen hebben dan inkomensloos zijn zoals nu.

Overigen is AOW eigenlijk ook een vorm van basis inkomen. Doen die ouderen allemaal niets? Nee, zeker niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:09

Stelen en vandalisme komt vaak niet voort uit het 'niets hebben', maar uit verveling, psychische problemen, gebrek aan adrenaline etc etc.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:15

Nou frauderen is ook een vorm van stelen.

En lees dat artikel eens. https://decorrespondent.nl/10/Waarom-we ... 0-0b1c02bd

Er zal altijd een groep mensen zijn die het psychisch of fysiek moeilijk hebben. Volgens de experimenten worden mensen juist gelukkiger en gezonder. En minder criminaliteit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:17

Criminelen hebbe nooit voldoende.
In de drugs wereld gaat meer om dan wat basisloon.
En afrekeningen worden daardoor ook niet minder.
Geweld door drugs of drank gebruik ook niet.
Misschien neemt dat zelfs toe omdat elke 18 jarige ineens geld heeft voor experimenteren en waar het dus fout gaat.
Daarnaast is werken toch niet stoer en overvallen wel. Dus dat doet de jeugd liever. (slechte jeugd dan)

Ja ik vind het ook krom dat de werkende nergens recht op heeft.
Heeft die een koophuis en wat bespaard al helemaal niet.
Je kunt beter huren en nooit werken en wat bij beunen.

Dat daar verandering in moet komen zeker.
Maar of de oplossing het basisloon is waarbij de werkende nog steeds alles op moet hoesten?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:19

Sorry, maar het artikel overtuigt me niet. Bovendien gaat het over mensen die weten wat armoede is, en niet lui WAREN, niet over mensen die besluiten om gewoon nooit te werken en op hun kont kunnen blijven zitten inclusief alle luxe die ze eerder ook hadden. Het is zo afhankelijk van de persoon wat je ervan maakt.

Maar dat is verder niet mijn probleem, ik denk alleen dat het niets oplost in verband met de inflatie. Als iedereen ineens 1500 euro meer heeft dan nu, dan wordt alles gewoon in totaal 1500 euro duurder, toch?