Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:09

In mijn omgeving het volgende:

2 mensen die in een huurwoning zitten, caravan bezitten op een camping, een auto voor de deur hebben. Deze mensen hebben nog nooit van hun leven een slag werk gedaan. Vinden wij op bokt dit dan normaal? Als je op kosten van de gemeenschap leeft door omstandigheden prima, maar kan het dan geen tandje minder in dit soort gevallen? Ik kan mij geen caravan veroorloven op een camping en ik werk 40 uur.

volgende voorbeeld:
Junks/verslaafden die werkelijk alles bij elkaar roven en dan doodleuk komen vertellen dat ze vakantiegeld gekregen hebben??? Vakantiegeld waarom in godsnaam?

Ik denk dat de verhouding tussen lage inkomens en niet werkenden volledig zoek zijn. Mensen die ziek zijn etc daar buiten gelaten want daar wil ik best aan meebetalen. Die hebben daar niet voor gekozen en zitten ook alleen maar in het schuitje. Maar mensen die niet willen werken of de kluit belazeren en daar lijden helaas ook de goede onder op dit moment, die zullen aangepakt moeten worden.

Maar dan de volgende stelling:

Moet een persoon met een uitkering vakantiegeld ontvangen?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:09

Op bokt begonnen toen ik werkte en een eigen paard had.
Inmiddels afgekeurd en geen paard meer, maar nog wel op bokt.

Mijn zwager heeft weleens gevraagd waarom wij een Vito, busje, rijden.
Grote auto kost veel geld.
Mijn scootmobiel past helaas niet in een Fiat Panda.
En zoon en man hebben ook een zitplaats nodig.
Mooie auto, nee absoluut niet. Het moet wel omdat ziekenhuizen lastig te bereiken zijn.
O ja je hebt de Valyss, rolstoelvervoer. Kom je met een grote omweg en misselijk en diverse gewrichten uit de kom uit. Nu neemt man vrij om mij te brengen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:14

robert45 schreef:

2 mensen die in een huurwoning zitten, caravan bezitten op een camping, een auto voor de deur hebben. Deze mensen hebben nog nooit van hun leven een slag werk gedaan. Vinden wij op bokt dit dan normaal? Als je op kosten van de gemeenschap leeft door omstandigheden prima, maar kan het dan geen tandje minder in dit soort gevallen? Ik kan mij geen caravan veroorloven op een camping en ik werk 40 uur.

volgende voorbeeld:
Junks/verslaafden die werkelijk alles bij elkaar roven en dan doodleuk komen vertellen dat ze vakantiegeld gekregen hebben??? Vakantiegeld waarom in godsnaam?

Ik denk dat de verhouding tussen lage inkomens en niet werkenden volledig zoek zijn. Mensen die ziek zijn etc daar buiten gelaten want daar wil ik best aan meebetalen. Die hebben daar niet voor gekozen en zitten ook alleen maar in het schuitje. Maar mensen die niet willen werken of de kluit belazeren en daar lijden helaas ook de goede onder op dit moment, die zullen aangepakt moeten worden.

Waar denk je dat het vakantiegeld aan op gaat? Heus niet aan de vakanties hoor. Het gaat bij vrijwel iedere Nederlander op aan het inlopen van rekeningen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:18

robert45 schreef:

Een alleenstaande arbeidsongeschikte vrouw mag niet op vakantie met haar kinderen?
(Hihi, hier dient het met fulltime en parttime werken ook om rekeningen te betalen, maar soit, ik gun een arm gezin echt wel een weekje Ameland)

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:22

Vakantiegeld bij de wia heb je zelf voor gespaard. Van je wia uitkering wordt maandelijks een bedrag in gehouden onder het kopje vakantiegeld. Het is dus gewoon een spaarpotje dat je een keer per jaar krijgt uitbetaald.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:25

Ja, van dat vakantiegeld wordt vast een luxe reis naar een all inclusive hotel geboekt naar Bonaire :roll:

Of de rekeningen worden er mee betaald of kleren voor de kinderen of wellicht eindelijk dat leuke kadootje wat ze al zo lang willen hebben of idd wel een vakantie. Een weekje naar een camping, heerlijk even ontspannen. Wat dat is hard nodig als je elke dag elk dubbeltje moet omdraaien. En die vakantie gun ik mensen van harte.

Zelf geen ervaring mee gelukkig, maar vanuit mijn werk in de hulpverlening genoeg gezien.
En helaas wel ervaring met kortzichtigheid en oordelen van buitenstaanders. Vreselijk vind ik dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:28

robert45 schreef:

Wat voor uitkering hebben ze?
Misschien is het een WAJONG en zijn ze überhaupt niet geschikt om te werken?
WWB lijkt me stug want caravan + auto is teveel waard, en daar wordt echt wel op gecontroleerd.
IS die caravan wel van hen? Misschien wel van een van hun ouders? Auto idem?

Waarom zou het een tandje minder moeten? (OOK) Die mensen moeten zelf weten wat ze met hun geld doen.
Of is dat alleen gerelateerd aan dat jij het je niet kunt veroorloven? Maar sinds wanneer ben JIJ de norm dan?

Als iedereen zich nou eens gewoon met zichzelf bemoeit, dan wordt er aan iedereen gedacht...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:34

Ik vind het vooral zo verdrietig om te lezen dat er zoveel haat en nijd lijkt te leven. Ik gun iedereen vakantie, en ik gun iedereen een pijnvrij bestaan trouwens, en ik vind het zeker niet juist dat zoveel mensen zoveel uren in nare banen moeten doorbrengen. Als ik lees dat iemand ondanks ernstige pijn toch voortdurend over de grenzen heen gaat - het mag, als het je vrije keuze is, maar wat mij betreft zou het niet iets moeten zijn waarmee je je moet bewijzen.

Ik hoop nog steeds dat we onze maatschappij wat meer gaan inrichten waarin we iedereen vooral proberen een positieve plek te geven. Dat hoeft niet altijd luxe te zijn, maar wel een met voldoende rust en ruimte en vrijheid van stress en sociale contacten en buitenlucht en avontuur (dus af en toe eens uit de gebruikelijke omgeving.) En voor de mensen die behoefte hebben aan contact met dieren zeker ook de mogelijkheid om dat contact te hebben.

En dan hoeven mensen zich ook veel minder verongelijkt te voelen naar anderen, 'ik lijd in mijn werk en die ander zit een beetje thuis'. Dat dat niet eerlijk voelt snap ik. Maar als je minder werkt en je werk is leuker, en je weet dat je niet te bang hoeft te zijn omdat we de pech als maatschappij samen wel opvangen, dan denk ik dat het afneemt. Als je zelf gelukkig bent en genoeg hebt, hoef je het een ander niet te misgunnen, want waarom zou je?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:37

Sonja schreef:
Als iedereen zich nou eens gewoon met zichzelf bemoeit, dan wordt er aan iedereen gedacht...

Ja en nee.... Enerzijds is een uitkering vrij te besteden. Om nou ieder bonnetje bij de uitkeringsinstantie te moeten presenteren gaat uiteraard veel te ver.

Anderzijds begrijp ik heel goed waarom werkende mensen vragen hebben in sommige gevallen. Er zijn gewoon heel veel werkenden die geen paard, caravan of vakantie betalen kunnen. Die ook hun kleding tweedehands kopen en een nieuw kastje van marktplaats halen. En hun vakantiegeld moeten gebruiken voor openstaande rekeningen. Die mensen mogen best kritisch zijn ten overstaan van de uitbuiters.

Niet iedereen met een caravan is een uitbuiter. Klopt. De caravan kan inderdaad van de ouders zijn. Maar het is zeker niet raar dat mensen zich dat op zijn minst afvragen. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:45

Palmera schreef:
Anderzijds begrijp ik heel goed waarom werkende mensen vragen hebben in sommige gevallen. Er zijn gewoon heel veel werkenden die geen paard, caravan of vakantie betalen kunnen. Die ook hun kleding tweedehands kopen en een nieuw kastje van marktplaats halen. En hun vakantiegeld moeten gebruiken voor openstaande rekeningen. Die mensen mogen best kritisch zijn ten overstaan van de uitbuiters.

Maar waarom worden de mensen met een uitkering gezien als de uitbuiters? De oorzaak dat de lage lonen lager worden, de woonlasten zo omhoog gegaan zijn en de werkomstandigheden zijn verslechterd liggen niet bij de mensen met een uitkering! Frustratie daarover zou veel meer kunnen liggen bij de politiek, de financiele sector, en de werkgevers (met name de multinationals die door hun belastinontwijking en het zomaar weghalen van werk de kleinere werkgevers dwingen tot een nadelige concurrentiepositie.) Zij hebben echt veel meer te maken met de reden dat je geen vakantie kunt betalen dan mensen die een uitkering ontvangen.

(En zij hebben hun schaapjes wel op het droge. Zij gaan ook op geld van onze maatschappij op vakantie, en wel verder dan een caravan.)

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:48

Ik heb ook nog jaren gewerkt met een pijnlijk lijf, totdat ik mezelf helemaal overvraagd had en niet meer kon.

Ben ik daar nu achteraf trots op....geen idee eigenlijk, toen wilde ik dat gewoon, vond mezelf mog veel te jong om het niet te doen en puur op wilskracht door gegaan.

Nu kan ik het gewoon niet mee, ook nog steeds te jong. Heb me er schuldig over gevoeld dat ik een uitkering krijg, maar heb me daar overheen gezet, heb namelijk wel 20 jaar gewoon gewerkt, waarvan een groot gedeelte met pijn.

Ik hoef me naar niemand toe te verantwoorden, maar toch wordt ik regelmatig in die positie gedwongen, want mijn paardje en vakantie en wat dan ook "mag" niet van hun. Ook al financiert mijn man dat. Ik ben immers van geen nut meer in de maatschappij dus mag ik alleen thuis op de bank zitten.

Vind ik het knap dat iemand met een brak lijf werkt...ja natuurlijk, maar ik heb mezelf er behoorlijk kwaad mee gedaan uiteindelijk en wil me niet banketstaaf moeten voelen omdat hun nog wel werken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:49

Palmera schreef:
.... Maar het is zeker niet raar dat mensen zich dat op zijn minst afvragen. :)

Juist. En dat mag ook .... want er zijn net zoveel mensen die echt die uitkering nodig hebben omdat ze onmogelijk kunnen werken. Maar er zitten er ook tussen die gewoon handig ingespeeld hebben op het systeem en nu gewoon meedobberen.
Het systeem houdt alles natuurlijk ook zo'n beetje in stand...genoeg mensen die wel deeltijds weer aan de slag zouden kunnen, maar dan verdienen ze minder dan nu met hun uitkering gebaseerd op een ( vroegere ) fulltime baan... :+

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:51

@purny dan kunnen wij beter de uitkering verhogen en het vakantiegeld schrappen. Dat geeft dan minder scheve gezichten.

@urielle Vroeger gingen mensen die het niet konden betalen ook niet op vakantie, de kinderen konden mee met reizen van instellingen. Een vakantie is toch geen verplichting? Een uitstapje in de buurt naar het plaatselijke recreatiegebied is ook leuk.

@majabeest ik neem aan dat je mij kortzichtig vind? Ik zou het meer omschrijven als kritisch, ik betaal een hoop aan belasting en wil graag dat dit gebruikt word voor nuttige zaken. voor levensonderhoud en nuttige zaken maar niet voor een luxe als een vakantie.

@sonja de caravan bezitten ze zelf, ouders leven allang niet meer idem voor de atuo. Welke uitkering ze hebben durf ik niet te zeggen. Ik van mening dat een caravan een overbodige luxe is in dit geval. Dat geld hadden ze nuttiger kunnen besteden in bv. de ouderenzorg.

Wij zullen met zijn allen het geld op moeten brengen om de anderen te onderhouden. Dit is niet erg, maar het moet wel redelijk blijven allemaal. Werken moet lonen en het moet niet zo zijn dat er vrijwel geen verschil in zit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:53

Pandora2 schreef:
Het systeem houdt alles natuurlijk ook zo'n beetje in stand...genoeg mensen die wel deeltijds weer aan de slag zouden kunnen, maar dan verdienen ze minder dan nu met hun uitkering gebaseerd op een ( vroegere ) fulltime baan... :+

Alleen doet het er nauwelijks toe, want er is genoeg werkloosheid dus het enige dat er zou gebeuren als die mensen weer aan het werk gaan is dat iemand anders in hun plaats werkloos wordt. Aan het grote plaatje verandert het niets.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:56

Shadow0 schreef:
Palmera schreef:

Maar waarom worden de mensen met een uitkering gezien als de uitbuiters? De oorzaak dat de lage lonen lager worden, de woonlasten zo omhoog gegaan zijn en de werkomstandigheden zijn verslechterd liggen niet bij de mensen met een uitkering! Frustratie daarover zou veel meer kunnen liggen bij de politiek, de financiele sector, en de werkgevers (met name de multinationals die door hun belastinontwijking en het zomaar weghalen van werk de kleinere werkgevers dwingen tot een nadelige concurrentiepositie.) Zij hebben echt veel meer te maken met de reden dat je geen vakantie kunt betalen dan mensen die een uitkering ontvangen.

(En zij hebben hun schaapjes wel op het droge. Zij gaan ook op geld van onze maatschappij op vakantie, en wel verder dan een caravan.)

Waar zeg ik dat mensen met een uitkering uitbuiters zijn?

Ze zitten er wel degelijk tussen, maar zeker niet allemaal.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:57

robert45 schreef:

volgende voorbeeld:

Die mensen zijn samen denk ik? Logisch dat ze zich meer kunnen veroorloven dan 1 werkende.

Werkenden die jaloers zijn op uitkeringstrekkers die wel een caravan of paard kunnen betalen, moeten naar zichzelf kijken in plaats van naar de uitkeringstrekker. Want die krijgt minder geld en kan er meer mee. :) Prioriteiten is key!

Ik kan er niets aan doen, maar als mensen niet willen dat hun belastingsgeld gebruikt wordt om anderen hun leven kwalitatief wat fijner te maken, kan ik het alleen maar fijn vinden dat dat wel gebeurt. Gun elkaar...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:04

Stel de vraag andersom! Waarom hebben mensen een uitkering? Kunnen ze niet werken, zijn ze ontslagen of is er een andere reden?

Ik vind niet dat je mensen moet beperken in hun hobby's! De een koopt een paard en dit helpt mee in het welzijn van diegene en de andere een pakkie sigaretten per dag!
Vraag me daadwerkelijk dan af wat beter is ;)

Ik kan er verder geen oordeel over geven en iedereen moet lekker doen, waar deze persoon zin in heeft!
Laatst bijgewerkt door knetterhard op 17-05-15 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:04

Dus als uitkeringsgerechtigde mag je volgens jou Robert45 geen extraatjes krijgen? Ik hoop dat jij nooit in dat schuitje komt te zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:05

Ik ben tot vorig jaar 12 jaar lang niet op vakantie geweest.
Heb het ook niet echt gemist trouwens, vond het gewoon een gevolg van het feit dat ik een [***] had.
Vorig jaar ben ik voor het eerst in 12 jaar op vakantie geweest, betaald door het werk van mijn vriend/verloofde, naar Denemarken.
Ook de allereerste keer in mijn leven dat ik in een ander land dan Nederland/Duitsland/België ben geweest.
En het was fantastisch!
Vanwege mijn ziekte konden we niet zoveel uitstapjes maken als we zouden willen, maar het was wel fijn om er even uit te zijn.

Maar zoals eerder al werd aangegeven, van het vakantiegeld dat je met een uitkering krijgt, kun je echt niet op vakantie naar Bonaire. _O-
Ik heb het inderdaad altijd gebruikt voor bijv. een keertje nieuwe kleding kopen of een nieuwe winterjas.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:06

KoudbloedKim schreef:
Die tegemoetkoming krijg ik omdat ik vanwege mijn ziekte, waar ik dus niet zelf voor heb gekozen en die mij het leven al zwaar genoeg maakt, niet kan werken.
Dat geld is dus van mij en ik doe daarmee wat mij gelukkig maakt.
Wat een ander daarvan vindt, zal mij worst wezen.

Anders vind ik het als je te beroerd zou zijn om te werken.

Ik snap dat mensen een uitkering krijgen omdat ze ziek zijn, maar toch..... als je kunt paardrijden en dus lichamelijk en geestelijk actief kunt zijn..... dan moeten er toch ook andere dingen zijn, die je kunt doen?
Vriendin van mij heeft 2 herseninfarcts gehad en krijgt een uitkering, maar kan ook echt niet meer rijden en werken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:06

Ik ben van mening dat 90% van de mensen met een uitkering best nog iets zouden kunnen doen om bij te dragen aan de maatschappij.
Als iemand niet werkt, maar op welke wijze dan ook wel kan werken en toch een paard heeft, die vind ik een dief van alle mensen, die wel hard werken en belasting betalen.
In die gevallen vind ik het niet meer "hun" geld, maar ons geld. Dan kan dat geld beter naar de zorg of onderwijs.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 17-05-15 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:07

Geryon schreef:
Die mensen zijn samen denk ik? Logisch dat ze zich meer kunnen veroorloven dan 1 werkende.

Werkenden die jaloers zijn op uitkeringstrekkers die wel een caravan of paard kunnen betalen, moeten naar zichzelf kijken in plaats van naar de uitkeringstrekker. Want die krijgt minder geld en kan er meer mee. :) Prioriteiten is key!

Ik kan er niets aan doen, maar als mensen niet willen dat hun belastingsgeld gebruikt wordt om anderen hun leven kwalitatief wat fijner te maken, kan ik het alleen maar fijn vinden dat dat wel gebeurt. Gun elkaar...

Ik zou dit niet als een standaard gegeven zo neerzetten. Veel mensen zitten net boven een bepaalde inkomensgrens waardoor ze vrijwel veel tegemoetkomingen/toeslagen en goedkope huurwoningen mislopen. Ik denk dat er vandaag de dag veel mensen in Nederland aan het eind van de maand vrijwel hetzelfde (lage) bedrag overhouden, mensen die net als mensen met een uitkering, creatief en zuinig met hun geld om moeten gaan om het eind van de maand te halen. Ik lees hier een beetje alsof mensen die werken allemaal ontzettend veel geld hebben om uit te geven (vakanties naar Bonaire bijvoorbeeld), terwijl ik denk dat heel erg veel werkende mensen aan het eind van de maand niet veel meer overhouden.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 17-05-15 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:08

Tendance schreef:
[naam] schreef:
Die tegemoetkoming krijg ik omdat ik vanwege mijn ziekte, waar ik dus niet zelf voor heb gekozen en die mij het leven al zwaar genoeg maakt, niet kan werken.
Dat geld is dus van mij en ik doe daarmee wat mij gelukkig maakt.
Wat een ander daarvan vindt, zal mij worst wezen.

Anders vind ik het als je te beroerd zou zijn om te werken.

Ik snap dat mensen een uitkering krijgen omdat ze ziek zijn, maar toch..... als je kunt paardrijden en dus lichamelijk en geestelijk actief kunt zijn..... dan moeten er toch ook andere dingen zijn, die je kunt doen?
Vriendin van mij heeft 2 herseninfarcts gehad en krijgt een uitkering, maar kan ook echt niet meer rijden en werken.
Geen conclusies trekken graag, maar vragen...
Ik rij dus geen paard meer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:10

Palmera schreef:
Waar zeg ik dat mensen met een uitkering uitbuiters zijn?

Ze zitten er wel degelijk tussen, maar zeker niet allemaal.

Maar de verontwaardiging richt zich wel heel selectief op de 'uitbuiters' aan de uitkeringskant. En nauwelijks op de belastingontwijking van Facebook, of dat Philip Morris zomaar 2000 mensen op straat smijt, of de manier waarop Ahold de mewerkers van de distributiecentra onder druk zet (en de leveranciers), of dat Ikea een ANBI-status heeft waardoor het deels belastingvrij mag opereren, of... Om over zaken als Vestia ofzo maar te zwijgen.

Kun je heel wat mensen met een uitkering en mensen met een baan van op vakantie laten gaan. Waarom is de verontwaardiging richting iemand met toch maar een caravan zo groot, en richting een groep die via ook handig regelen een mooi jacht belastingvrij in Cannes aanhouden veel minder?

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:10

Ik snap de reacties heel goed! Als iemand met een fulltime baan heb je geen recht op wat voor toeslagen of goedkope huurwoningen. Maar ik klaag niet! Blij dat ik kan werken en ik gun iedereen alles.
Wat ik alleen niet vind kunnen zijn mensen met uitkering die 400-500 per maand zwart erbij klussen!! En dat gebeurt in mijn omgeving vaak!