vuurneon schreef:Ach, bij mij thuis was er een duidelijke hiërarchie en heb dat ook fijn gevonden.
Tsja, dat blijft een n=1-redenatie. 'Mijn opa rookte ook dus roken is niet ongezond.'
Zo werkt dat niet, op die manier kun je gewoon geen behoorlijke conclusies trekken.
Citaat:
Beetje het idee zoals op mijn werk: deur van de baas staat altijd open en je kan op elk moment zo inlopen en iets voorleggen. Baas staat absoluut open voor je eigen inbreng, maar puntje bij paaltje is zij verantwoordelijk voor bepaalde zaken en maakt zij de eindbeslissing. Nee is dan ook nee en dan moet je ook niet een dag later weer langskomen om te zeuren.
Mee eens, maar die ruimte voor eigen inbreng moet je wel creeren, en dat doe je door dus wel degelijk discussie toe te laten, en niet al te hard alles afkappen. En dat werkt dus ook beter in samenlevingen waarin dat meer toegelaten wordt. Het is in elk geval niet mogelijk om eerst goede gehoorzaamheid te verwachten van kinderen, en dan te verwachten dat ze op hun 18e een knopje omzetten en ineens assertieve volwassenen zijn die goed hun eigen inbreng kunnen tonen.
(En nee, rondrennen in restaurants is zeker niet nodig voor eigen inbreng, maar discussies over het avondeten of de zinnigheid van bepaalde regels wel.)