Stop Jo Frost?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:30

Amaris schreef:
Ik googelde eens op 'krijspaleis' en leerde spontaan een nieuw mamabegrip, het -let op- Limousinehoofd. 8-)

Citaat:
Gelukkig heb ik na de komst van onze derde een limousinehoofd ontwikkeld. Zo ideaal! Ik heb een doorzichtig raam in mijn hoofd, dat ik dicht kan schuiven zodat ik ben afgesloten van het geluid. Ik zie alles, maar het volume komt niet meer binnen.

:')

Keet

Re: Stop Jo Frost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:32

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:34

Sammie schreef:
Punt is.. kinderen kunnen echt wel rustig aan tafel zitten. Ouders die roepen dat kan mijn kind niet kletsen uit hun nek wat mij betreft. Dat is geen kwestie van kunnen, dat is een kwestie van proberen, geven en nemen. Nederlandse kinderen pik je er op vakantie zo uit. En dat is niet in positieve zin heleaas.

Dit dus :Y) Sammie kan het weer eens beter verwoorden dan ik. En nee we doelen ook niet op het feit dat die kinderen Nederlands spreken :=

En ik ben echt niet de enige die er zo over denkt. Ik zou zo'n bewering namelijk niet doen als ik het alleen op één enkele ervaring van mezelf kon baseren :)

En ja, kinderen moeten ook leren dat je soms in het leven gewoon iets niet mag en dat die uitleg even achterwege blijft. Niets irritanter dan iemand die elke regel in twijfel trekt... Laatst nog op de soos toen ik achter de bar stond: "Waarom mag ik hier niet roken? We zijn toch dicht? Wat is dit voor onzin? Ik blaas het wel de andere kant op hoor, en trouwens, waar staat dat dan, dat het niet mag?" Kan ik helemaal uit gaan leggen dat ik er last van heb en dat de zooi nooit op wordt geruimd en de ventilatie weer overuren moet maken, oh en dat we gewoon een horecagelegenheid zijn en het in de LV is besproken, bladiebladiebla.
Ja, dat is maar een voorbeeld, maar toch even om te illustreren dat het fijn is als er mensen zijn die af en toe gewoon luisteren naar een verantwoordelijke zonder overal vraagtekens achter te moeten zetten :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:37

Keet schreef:
Volgens Unicef zijn de kinderen in NL wel de gelukkigste kinderen ter wereld: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... ter-wereld

Dat weet ik, maar er is totaal geen verband tussen het rennen in supermarkten, ziekenhuizen en in hotels en gelukkig zijn. Er zijn veel meer meetmomenten dan "mogen kinderen rennen en vliegen" vinkje bij ja, dus zij zijn het gelukkigst ;) Er zijn ook meetmomenten buiten het hele opvoeden op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:42

Wist je dat veel van onze successen toe te schrijven zijn omdat 'ondergeschikten' (of dat nou in bedrijven of in het leger is) juist wel heel vaak dingen ter discussie stellen, hun input geven, ergens zelf over na denken, regels nog eens tegen het licht houden, nadenken over de intentie van een bepaalde regel of proces ipv het dom uit te voeren? Het leidt tot betere beslissingen en een systeem dat flexibeler in kan spelen op veranderende omstandigheden.

Ik zou zeggen dat we van dat soort gezond verstand veel meer moeten hebben, en niet minder. :) Dus niks kinderen drillen om zonder vragen alle regels maar te volgen. Da's alleen maar slecht voor ons land.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:46

Ach... nuancering is het toverwoord.

Zoals iemand al zei: wegblijven bij de hete oven is een regel en daar hoeft niet over gediscussieerd te worden.

Vragen waarom het noodzakelijk is groentjes te eten kan dan weer wel.

Maar daar komt weer die portie Gezond Boeren Verstand om de hoek kijken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:52

Shadow, ik heb je dat nu al vaker zien zeggen in dit topic. Maar wat ik niet ben tegen gekomen zijn mensen die zeggen dat je kinderen moet drillen.

En dan nog.. er zit toch wel een verschil in op een normale manier (kritische) stellen dan onbeschoft zijn.

In het leger moet met ook leren luisteren. Er moet sprake van een bepaalde hierarchie. Als dat er niet is en als jij niet zonder twijfel of overleg orders kan opvolgen kan dat het verschil betekenen tussen leven en dood. Ik weet niet of je uberhaubt bekend ben met het leger en de opleiding daar, maar daar 'breken' ze eerst af en dan gaan ze naar een groepsverband toewerken. Je kan als soldaat niet met de majoor gaan overleggen meneer die heuvel daar.. denk dat we toch tot de derde boom moeten gaan en niet tot de top terwijl de kogels rond je kop vliegen. Je doet als soldaat gewoon wat er gezegd wordt. Alleen succesverhalen worden verfilmd, de rest ligt onder de groene zoden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:54

Sammie schreef:
Keet schreef:
Volgens Unicef zijn de kinderen in NL wel de gelukkigste kinderen ter wereld: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... ter-wereld

Dat weet ik, maar er is totaal geen verband tussen het rennen in supermarkten, ziekenhuizen en in hotels en gelukkig zijn. Er zijn veel meer meetmomenten dan "mogen kinderen rennen en vliegen" vinkje bij ja, dus zij zijn het gelukkigst ;) Er zijn ook meetmomenten buiten het hele opvoeden op.

Dat zeg ik ook niet :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:56

Nee, niet letterlijk :+ maar dat verband wordt nogal snel gelegd als we het er boven hebben over rennen en vliegen.

Gewoon als losse flodder dat kinderen de gelukkigsten zijn heeft ook niet zoveel zin, dus waarom anders plaatsen?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:00

Kinderen voor zichzelf laten denken: ik moet niet rennen en vliegen in een restaurant want dan stoor ik mensen die rustig proberen te eten. :)*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:03

Amaris schreef:
Zoals iemand al zei: wegblijven bij de hete oven is een regel en daar hoeft niet over gediscussieerd te worden.

Niet mee eens, daar moet juist over gediscussieerd worden. Niet dat je een peuter dan dus toestaat dat 'ie wel aan de oven komt, maar de discussie is juist goed, want je wilt kinderen uiteindelijk leren om zelf gevaar in te schatten.
D'r komt een moment dat het niet aanraken van de oven een eigen keuze moet zijn - en als het kind z'n vingers wil branden dan moet 'ie dat maar doen. Dat punt is NIET als het kind nog peuter is hoor (en een kind met z'n handjes expres er tegenaan duwen is al helemaal niet aanvaardbaar), maar er komt een moment dat je daar als ouder niets meer mee te maken hebt.

Er was op TLC ooit een serie 'world's worst mom' of zoiets, die kinderen die tot dan toe overbeschermd waren, bewust allemaal 'gevaarlijke' dingen liet doen, zoals messen gebruiken, zelf over straat gaan etc.
http://well.blogs.nytimes.com/2015/01/1 ... -mom/?_r=0
Dat waren allemaal kinderen die uitzonderlijk strak gedrild waren, (zich niet zouden misdragen in een restaurant) maar dus ook geen vrijheid en verantwoordelijkheid hadden gekregen.

Nou gaan wij in allerlei opzichten Amerika achter na, en ik denk ook in onze neiging om de kinderen te willen overreguleren en overbeschermen.
Maar echt leuker wordt de maatschappij daar niet van hoor. Zelfs niet als je rustig in het restaurant zit (waar je vervolgens geen medium rare steak mag eten omdat dat een veiligheidsrisico is...)

Het alternatief is wat we nu al zien: steeds meer regels over veiligheid, maar steeds minder inschatting van mensen zelf.

Citaat:
Maar daar komt weer die portie Gezond Boeren Verstand om de hoek kijken.

Gezond Boeren Verstand kweek je ook door mensen (inclusief kinderen) de kans te geven fouten te maken en te leren.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:07

benangelique schreef:
ravellie schreef:
Precies, niet iedere situatie is hetzelfde.
Ik vind het geval van rouwverwerking ook iets heel anders.

Maar ik kan mij zo ergeren aan de - ik noem ze maar even 'de-moeders-met-draagdoeken-clan ( die een kind van drie nog in een draagdoek met zich mee vervoeren)
Alles moet vanuit het kind komen, er moet naar het kind gekeken worden, het kind wordt niet begrepen en aan alles moet een uitleg hangen.

Respect voor iedereen, maar zo blij dat ik het anders zie.
In mijn ogen hebben kinderen grenzen nodig en structuur.
Natuurlijk achteraf wel alles bepraten,
Maar vaak is 'Nee' gewoon 'nee'.

Ik kan mij wel vinden in Jo Frost :)

Mensen op 1 hoop vegen vind ik weinig getuigen van respect....
De ouders die hun kind lang dragen, zijn vaak ouders die zeer bewust proberen op te voeden. Jij linkt dit gelijk aan grenzeloos, maar dat is deze manier van opvoeden juist niet

Nee, ik link dit niet aan grenzeloos.
Het is meer feit dat ik een aantal mensen ken met deze overtuiging.
En men, als ik de opvoeding zie, overal wordt overleg over gehouden, er wordt heel erg gekeken naar WAT het kind wil, wat bij het kind past, wat het kind voelt.

Ja, het zijn kinderen.
En wat hebben die nodig? eigenlijk ongeacht keus in opvoeding in mijn ogen:

- warmte, veiligheid, liefde, structuur en grenzen en dan vooral duidelijkheid

Ik heb zelf een zes jarige mini me rondlopen die zeer bijdehand is, dus ik sta zelf ook dagelijks voor keuze en dilemma momenten overigens

Ik las ergens in dit topic dat iemand tijdens de vakantie de Nederlandse kinderen er zo uit piktte en dat was dan niet vanuit een positief oogpunt.
Ik herken dit zo, ik probeer mijn kind nog op te voeden met normen en waarden die ik op mij heen alleen maar zie vervagen :o :o :o
Er wordt vooral naar de mening van een kind geluisterd en 'nee' is moeilijk te verkopen.
Weet je wat je dan krijgt? ....hele vervelende kinderen :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:09

Sammie schreef:
Als dat er niet is en als jij niet zonder twijfel of overleg orders kan opvolgen kan dat het verschil betekenen tussen leven en dood. Ik weet niet of je uberhaubt bekend ben met het leger en de opleiding daar, maar daar 'breken' ze eerst af en dan gaan ze naar een groepsverband toewerken.

Ja, en weet je ook waarom ze dat doen? Zodat mensen vooral niet nadenken of het wel zo menselijk en goed en verstandig is om anderen kapot te schieten, en of dat wel de beste manier naar een oplossing is. En ook zodat mensen vooral niet na gaan denken of ze het doel wel belangrijk genoeg vinden om voor dood te gaan. (Blijkt ineens dat mensen niet dood willen en dat ze zich dan niet zomaar laten afschieten door de tegenstander...)

Dat afbreken, die hierarchie, kan ook tot heel veel doden en schade leiden. Ik denk zelfs dat het in het algemeen tot veel meer doden leidt dan het omgekeerde - zelfstandige mensen begaan zelden zoveel misdaden tegen de menselijkheid dan groepen die heel hierarchisch en heel strict zijn en blinde gehoorzaamheid eisen.

Maar nogmaals: ons leger is in verhouding vaak minder strict hierarchich dan andere krijgsmachten, en dat leidt juist tot vaak behoorlijke kwaliteit, omdat mensen zelf meedenken, aan kunnen geven als de officier iets over het hoofd ziet, etc. Het is waardevol gebleken, in de praktijk, dat onze structuur iets minder hierarchisch is.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:15

de grootste gevechten in de oorlog ontstaan omdat mensen niet meer voorzichzelf denken maar gewoon klakkeloos opvolgen wat ze opgedragen wordt, niet het beste voorbeeld dus

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:33

Denk dat je toch even verkeerd zit te denken gilbo.. en anders zie ik graag wat concrete voorbeelden van wat je precies bedoelt.

@shadow logisch. . Als jij niet schiet doen zij t.. dus kwestie van leven of dood dus. T gaat er niet om of t leger een halleluja oord is. Als er gevochten moet worden is het voor eenheid van belang dat je kan en moet vertrouwen op diegene die hoger in rang is. Het hele ik wil andere mensen niet neerschieten is helemaal niet van belang. Kun jij wel niet willen maar als tegen partij t wel wil heb je een klein probleempje. Ben je alleen wel te laat.

Maar goed we dwalen af. Dingen uitleggen wanneer ze vragen is prima maar er zijn nu eenmaal grenzen. Daar krijg je echt geen afgestompte volwassenen van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:00

Sammie schreef:
T gaat er niet om of t leger een halleluja oord is.

Wat is de reden dat je (nu toch meerdere keren) zo'n statement maakt waarbij je reageert op een of ander karikatuur dat ik nooit heb gezegd?

Nee, het gaat er inderdaad niet om of 't een halleluja-oord is. Dat was dan ook totaal mijn punt niet. Is het niet zinniger om in te gaan op wat ik wel schreef?

Citaat:
Als er gevochten moet worden

.. en dat is soms maar de vraag. We zouden beslist meer aandacht kunnen besteden aan andere methoden om oorlog te voorkomen, en kritische vraagtekens zetten in het leger en erbuiten kan dan heel zinnig zijn.

Maar zelfs dat was mijn punt niet.

Citaat:
is het voor eenheid van belang dat je kan en moet vertrouwen op diegene die hoger in rang is.

Voor de eenheid is dat misschien van belang, maar voor de kwaliteit is dat maar zeer de vraag.
Ik herhaal het nog maar een keer: een iets minder strict hierarchische structuur maakt dat bepaalde fouten minder voorkomen en dat men flexibiler kan inspelen op veranderende omstandigheden, simpelweg omdat je meer mensen hebt die kunnen zien of dingen over het hoofd gezien worden. Dat is winst, dat is al gebleken.

Ook ondernemingen en bedrijven kunnen meer en beter ontwikkelen als de verhoudingen minder hierarchisch zijn en er meer input is van alle mensen die erbij betrokken zijn. Dat levert ons voordeel op. Toch willen we steeds meer hierarchie, meer regels (zonder discussie) en minder ruimte voor allerlei professionals om zelf inschattingen te maken. Terwijl dat heel nadrukkelijk nadelig is voor de kwaliteit.

En dat heeft wel degelijk te maken met een visie op opvoeding lijkt me zo. Ik ben niet heel erg into borstvoeding tot je 7e (al moet iedereen het zelf weten) maar als je opvoeding alleen maar beoordeelt in hoe effectief het leidt tot rustige avondjes in een restaurant mis je echt wat essentiele zaken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:07

Ik vraag me af hoe het ouderschap mij af zal gaan. Ik kan wel heel goed consequent zijn maar dat baseer ik op de manier hoe ik honden heb opgevoed :P in huis vermoed ik dat het me wel redelijk af zal gaan, maar dan komt de buitenwereld inderdaad. Ik ben zelf iemand die t liefst buiten niet op valt en me echt al gênant voel als ik in de rij sta en iets ben vergeten dit terwijl ik dan wel diegene achter me voor laat. Maar wat als je kind je op houdt terwijl je druk bent bij de kassa en er staan een hoop mensen achter je...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:13

Ach, bij mij thuis was er een duidelijke hiërarchie en heb dat ook fijn gevonden. Hoe ouder wij werden, des te meer ruimte voor discussie en inbreng maar puntje bij paaltje stonden mijn ouders altijd boven mij en zo zal ik het later ook doen en over sommige zaken was geen discussie mogelijk en was het 'omdat ik of de wet het zegt'.

Beetje het idee zoals op mijn werk: deur van de baas staat altijd open en je kan op elk moment zo inlopen en iets voorleggen. Baas staat absoluut open voor je eigen inbreng, maar puntje bij paaltje is de baas verantwoordelijk voor bepaalde zaken en maakt zij de eindbeslissing. Nee is dan ook nee en dan moet je ook niet een dag later weer langskomen om te zeuren. Want dan krijg je te horen; dat is gister al duidelijk gemaakt.

Ik zal mij ook niet gelijke voet met mijn toekomstige kinderen zetten; ik en mijn man blijven hoofd van het gezin en met liefde voer ik het open deur beleid en wil ik dingen uitleggen maar nee is wel nee. Consequent blijven vind ik wel heel belangrijk. Ik wil kinderen zo goed mogelijk voorbereiden op het leven en doe dat op de manier waarvan ik het het beste vind.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-03-15 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:22

vuurneon schreef:
Ach, bij mij thuis was er een duidelijke hiërarchie en heb dat ook fijn gevonden.

Tsja, dat blijft een n=1-redenatie. 'Mijn opa rookte ook dus roken is niet ongezond.'
Zo werkt dat niet, op die manier kun je gewoon geen behoorlijke conclusies trekken.

Citaat:
Beetje het idee zoals op mijn werk: deur van de baas staat altijd open en je kan op elk moment zo inlopen en iets voorleggen. Baas staat absoluut open voor je eigen inbreng, maar puntje bij paaltje is zij verantwoordelijk voor bepaalde zaken en maakt zij de eindbeslissing. Nee is dan ook nee en dan moet je ook niet een dag later weer langskomen om te zeuren.

Mee eens, maar die ruimte voor eigen inbreng moet je wel creeren, en dat doe je door dus wel degelijk discussie toe te laten, en niet al te hard alles afkappen. En dat werkt dus ook beter in samenlevingen waarin dat meer toegelaten wordt. Het is in elk geval niet mogelijk om eerst goede gehoorzaamheid te verwachten van kinderen, en dan te verwachten dat ze op hun 18e een knopje omzetten en ineens assertieve volwassenen zijn die goed hun eigen inbreng kunnen tonen.

(En nee, rondrennen in restaurants is zeker niet nodig voor eigen inbreng, maar discussies over het avondeten of de zinnigheid van bepaalde regels wel.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:25

Shadow... Ik geef ook een mening geen onderzoeksresultaat :+ ik vond het een fijne manier en dat is 100 procent correct voor mij en ik zeg niets over andere kinderen noch over dat het dé enige opvoedmethode is.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:08

benangelique schreef:
Jasmijn159 schreef:
Holy moly, stelletje debielen die anti-Frost mensen.

Alsof je tijdens een woede-uitbarsting en vreselijke huilbui even rustig aan je kind kan vragen hoe hij zich nu voelt en waarom :')

Edit: ik denk dat alle methodes in de 'te' vorm schadelijk zijn voor het kind. Je moet de dingen die voor jou en je kind werken mee pakken en vooral niet doorslaan in iets. Alles met mate :)

Wel eens gedacht aan time-in ipv time-out?

Vandaar mijn opmerking dat je mee moet pakken wat werkt en dat is afhankelijk van de situatie. Alles met mate. Er zijn huilbuien die je best kunt oplossen met een time-out, maar niet in alle gevallen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:11

Ik vond Jo Frost juist altijd al heeel coulant in haar opvoedmethode :').
Tegenwoordig worden veel kinderen al zo slap opgevoed. Lekker schreeuwen in de winkels en hun papa en mama slaan. Vervolgens de ouders die zeggen: oh niet doen hoor!
Nee, geef mij maar een wat strengere opvoeding, waarin kinderen nog respect hebben voor hun ouders.
Een time out plek is toch ideaal :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:19

Cinderella schreef:
Tegenwoordig worden veel kinderen al zo slap opgevoed. Lekker schreeuwen in de winkels en hun papa en mama slaan. Vervolgens de ouders die zeggen: oh niet doen hoor!

Ik vraag me dan wel eens af of die kinderen dat schreeuwen en slaan niet hebben afgekeken van wat er thuis achter gesloten deuren gebeurt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:20

Shadow0 schreef:
Cinderella schreef:

Ik vraag me dan wel eens af of die kinderen dat schreeuwen en slaan niet hebben afgekeken van wat er thuis achter gesloten deuren gebeurt.

Op de peuterspeelzaal en op school? Kinderen onderling schreeuwen, schoppen, bijten en slaan ook nogal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:39

Ik wou net zeggen :') ik ben jarenlang leiding geweest van kinderen en dat ging er onderling ook af en toe flink aan toe. Want als je communicatief nog niet zo vaardig bent (de bekende 'hij begon en daarom mag ik hem ook nog veel en veel harder slaan) en je emoties heb je niet in de hand dan kan het zo feest zijn :+

Ook al heb je de meest lieve en beheerste ouders ter wereld, dan kunnen ook broertjes onderling elkaar gigantisch in de haren vliegen.