De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:27

Shadow0 schreef:
_San87_ schreef:
Nederland is niet perfect. Maar in Nederland heb je nog wel mogelijkheden tot studeren (hoewel ik zeker ook tegen het leenstelsel ben, begrijp me niet verkeerd) en wordt zeker wel hulp geboden waar dat nodig is. Het gaat niet altijd van een leien dakje, maar hè, probeer eens een land met miljoenen inwoners goed te besturen ;).

Het probleem is dat de visie wel degelijk aan het verschuiven is. Van 'hoe regelen we samen de dingen goed' naar 'hoe kost het de overheid het minst ongeacht de gevolgen.' Mensen worden toch in toenemende mate gezien als de groep die je met wantrouwen en dwang moet behandelen. Door ze af te luisteren, of door ze voortdurend te laten bewijzen dat ze toch geen fraudeurs zijn bv, en als een groep die de hele tijd getraind en gedwongen moet worden en heel hard gestraft als ze een keer een fout maken. (En gek genoeg doet het me erg aan het voormalige oostblok denken.)
En ook wordt er steeds meer de waarde berekend. Zijn mensen nog nuttig? Verdienen ze nog genoeg? Zijn ze wel zielig en aardig genoeg om geholpen te worden? Zo nee, laat maar barsten...

Op zich is dat wel een zorgwekkende ontwikkeling. En in de meeste gevallen is het allemaal niet nodig.

Goed verwoordt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:49

Shadow0 schreef:
_San87_ schreef:
Nederland is niet perfect. Maar in Nederland heb je nog wel mogelijkheden tot studeren (hoewel ik zeker ook tegen het leenstelsel ben, begrijp me niet verkeerd) en wordt zeker wel hulp geboden waar dat nodig is. Het gaat niet altijd van een leien dakje, maar hè, probeer eens een land met miljoenen inwoners goed te besturen ;).

Het probleem is dat de visie wel degelijk aan het verschuiven is. Van 'hoe regelen we samen de dingen goed' naar 'hoe kost het de overheid het minst ongeacht de gevolgen.' Mensen worden toch in toenemende mate gezien als de groep die je met wantrouwen en dwang moet behandelen. Door ze af te luisteren, of door ze voortdurend te laten bewijzen dat ze toch geen fraudeurs zijn bv, en als een groep die de hele tijd getraind en gedwongen moet worden en heel hard gestraft als ze een keer een fout maken. (En gek genoeg doet het me erg aan het voormalige oostblok denken.)
En ook wordt er steeds meer de waarde berekend. Zijn mensen nog nuttig? Verdienen ze nog genoeg? Zijn ze wel zielig en aardig genoeg om geholpen te worden? Zo nee, laat maar barsten...

Op zich is dat wel een zorgwekkende ontwikkeling. En in de meeste gevallen is het allemaal niet nodig.

En ik krijg het gevoel dat George Orwell het toch erg bij het rechte eind gaat krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:11

Shadow0 schreef:
_San87_ schreef:

Daar heb je zeker gelijk in :). George Orwell was helderziend :).

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:39

_San87_ schreef:
Manonvanunen schreef:

Was te verwachten, ja :). Maar ik denk wel dat er ooit een tijd komt dat er geen andere keuze meer is dan herinvoering van de dienstplicht.

Was idd te verwachten ja. Al was het alleen maar de manier waarop hij het onderbouwd had. Tel daarbij op dat er ook gewoonweg geen geld beschikbaar is en je hoeft geen raketgeleerde te zijn om in te zien dat dit voorstel het niet ging redden.
Jammer...had er graag gebruik van gemaakt om mijn eigen maatschappelijke en financiele positie te verbeteren (als hij het idd er door had gekregen dat ook vrouwen dp kregen en idd iedereen tussen 18 en 45 was opgeroepen).
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 09-02-15 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:41

xxCYNNxx schreef:
Jammer...had er graag gebruik van gemaakt om mijn eigen maatschappelijke en financiele positie te verbeteren (als hij het idd er door had gekregen dat ook vrouwen dp kregen en idd iedereen tussen 18 en 45 was opgeroepen).

Je kan toch solliciteren bij de landmacht? :o?

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:42

Moderatoropmerking:
Er wordt op dit moment heel erg offtopic gepraat. Deze berichten worden verwijderd. Hierbij het verzoek om weer terug ontopic te gaan :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:43

Dat kan toch niet meer na je 37ste?

Althans; paar jaar terug eens opgezocht, omdat ik er toen idd serieus aan dacht om het leger in te gaan en toen kwam ik dat tegen. Was toen net 38 dus helaas te laat. Ben nu 41

Ja of ik zou hoog opgeleid moeten zijn geweest, maar dat ben ik door omstandigheden helaas niet.

Tytonidae

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:46

Nee helaas niet meer Cynn :O Misschien als reservist, of op een burgerfunctie! :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:48

xxCYNNxx schreef:
Dat kan toch niet meer na je 37ste?

Althans; paar jaar terug eens opgezocht, omdat ik er toen idd serieus aan dacht om het leger in te gaan en toen kwam ik dat tegen. Was toen net 38 dus helaas te laat. Ben nu 41

Ja of ik zou hoog opgeleid moeten zijn geweest, maar dat ben ik door omstandigheden helaas niet.

Maar dan denk ik niet dat je, stel dat de dienstplicht zou worden ingevoerd, nu dan nog zou worden opgeroepen.

Stel dat ze het zouden herinvoeren dan ben je zo een paar jaar verder voordat het ook echt kan. Veel kazernes zijn ingekrompen of gesloten dus dat kost wel even tijd geld en moeite om dat logistiek weer op orde te hebben.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:59

Nee ok NatasjavE; ik had die kans niet heel groot ingeschat nee.

Een mens mag eventjes dromen toch? :P

Nee, realistisch gezien is de kans nihil dat ik opgeroepen zou worden. Zelfs al zou het bv volgend jaar er al door zijn en ze idd naar de leeftijdscategorie 18 tot 45 waren gaan kijken. Dat besef ik maar al te goed. Vind dat wel erg jammer, omdat zoals ik al zei; je die tijd heel goed kunt gebruiken om op kosten van de staat een opleiding en rijbewijzen te bemachtigen.
Kijk ik zit er ook niet op te wachten om door de modder te worden gejaagd door een schreeuwende drill sergeant. Maar ten eerste is dat alleen maar tijdens de basistraining en niet je gehele diensttijd...en ten tweede zijn er gewoon zoveel voordelen uit je diensttijd te halen dat ik die 3 maanden mn trots wel kan slikken.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:00

Ik zou echt veel liever een andere 'plicht' krijgen dan in het leger. Zou het niet zo erg vinden om een half jaartje voor ouderen te zorgen o.i.d. Zie mezelf niet door modderpoelen kruipen en stukken rennen, val met de kleinste duwtjes al om :')

Zou dus vrijwillegerswerk NÁ mijn studie geen probleem vinden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:04

maar dat kan ook mignonne2403; je kunt namelijk altijd nog weigeren vanwege gewetensbezwaren; kom je automatisch in dat 9 maanden traject terecht.

Heeft een vriend van mij destijds (hij zat in het laatste staartje van dienstplichtigen destijds) ook gedaan. Hij heeft toen 9 maanden in Den Haag bij een jongerencentrum gewerkt.

of zou kunnen als het weer actueel zou zijn dan. Is nu toch niet aan de orde. Voorstel is de prullenbak ingegaan.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 09-02-15 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:06

Is in feite off topic met een half jaartje voor ouderen zorgen weren we de IS dreiging niet af.
Niet dat ik denk dat de hernieuwde invoering van de dienstplicht daar wel een rol kan spelen.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 09-02-15 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:08

haha dat is dan ook weer waar Kuggur...maar aan de andere kant; dat hadden we met dienstplichtigen ook niet gedaan :)

aah je had het zelf al even toegevoegd :D

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:57

Je ziet bij raddraaiers wel vaak dat als je ze uit hun milieu haalt ze positief kunnen veranderen. Wat mij veelal opvalt is dat het ze vaak mist aan structuur en toch een heel stuk opvoeding van huis uit.

Voor zulke personen zou een verplichte dienstplicht niet verkeerd zijn. En al gaan ze straten vegen. Niet met een sullig excuus laten lopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:25

Het lijkt me sowieso heel sterk dat ze zonder realistische oorlogsdreiging en àls ze dienstplicht weer eens besluiten in de praktijk te brengen, alle al lang en breed volwassenen op zullen gaan roepen voor een dienstplicht traininkje van een half jaar, dat zijn veels te veel mensen om te kunnen verwerken lijkt me.

En geeft dus ook veels te veel maatschappelijke problemen gezien het web van verplichtingen waar je als gemiddelde volwassene vaak inmiddels middenin zit en niet zomaar even een half jaartje uit kan stappen zonder dat alles in elkaar stort in die tijd.

Misschien is dit opgegooide balletje wel iets leuks om over verder te denken om toch iets van een programma op te zetten waar gebruik van gemaakt kan worden.

Ik had het destijds echt wel prima gevonden om in dienst te gaan hoor, maar het werd afgeschaft op het moment dat ik mijn diploma afhaalde zo'n beetje en als vrouw had je er toch weinig mee te maken geloof ik.

Begreep ook dat het de laatste lichtingen niet meer zoveel voorstelde.

Collega heeft een jaar of wat na het afschaffen van de dienstplicht nog een poosje bij de mariniers gezeten maar dat was wel vrij pittig geloof ik :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:33

Mariniers is/was een aparte "tak", harde kerels die het geen probleem vonden om hun handen vuil te maken. Hebben bij Trix dr kroning de rommel opgeruimd en hebben op verzoek van een burgervader perron 0 schoongeveegd.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:36

Alleen eerste pagina gelezen :o
Ik ben 25 en werk al 5 jaar, dan zou ik alsnog opgeroepen worden? En mijn werk dan, wie vervangt mijn uren? Daarbij werk ik al 5 jaar heel zelfstandig als vpk dus ik ga echt geen rotklussen doen onder een of ander kereltje met grtootheidswaan.
Als ze vervanging regelen wil ik best een halfjaar defensie vpk worden, maar ik ga dus no way op vredesmissies om dan zelf onthoofd te worden oid..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:40

xNursiex schreef:
Alleen eerste pagina gelezen :o
Ik ben 25 en werk al 5 jaar, dan zou ik alsnog opgeroepen worden? En mijn werk dan, wie vervangt mijn uren? Daarbij werk ik al 5 jaar heel zelfstandig als vpk dus ik ga echt geen rotklussen doen onder een of ander kereltje met grtootheidswaan.
Als ze vervanging regelen wil ik best een halfjaar defensie vpk worden, maar ik ga dus no way op vredesmissies om dan zelf onthoofd te worden oid..

Gaat niet gebeuren. ALS ze het overgaan tot het oproepen voor dienstplicht denk ik echt na de studie en voor je gaat werken.

Ik geloof echt niet dat ze mensen uit het werkende leven gaan halen. Zeker niet met de huidige vergrijzing van de arbeidsmarkt.

Ja,...als IS aan de deur van België klopt wellicht....maar zover zie ik het echt niet komen.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:44

Ik zou ook verwachten dat, mocht het zo dichtbij komen dat het hier eigenlijk oorlog is, je dan vanzelf een andere rol aanneemt? Als de straat vol gewonden ligt denk ik dat mijn werk wel even kan wachten, maar dan heb je meer aan mijn medische kennis dan mijn gevechtskwaliteiten :=

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:48

Vind het wel grappig om te lezen dat een heleboel denken dat het bij hun echt niet kan. Niet op het werk, niet met het paard, niet privé. Maar het leven gaat gewoon door. Ook zonder jou. Stel je krijgt een ernstig ongeluk. Niet te hopen natuurlijk maar het kan. Dan gaat er ook gewoon iemand je werk overnemen.
Of een ander voorbeeld: Anky of wie je hypische held ook is belt en vraagt of je een half jaar wil komen helpen. Dan kan opeens iedereen :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:54

Niemand is onmisbaar. Zolang mensen denken dat ze onmisbaar zijn is een burn-out een reeel risico.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:59

Stel: We herleven de geschiedenis en een meneer in Duitsland grijpt de macht en dreigt binnen nu en een jaar Nederland binnen te vallen. Zegt dan iedereen ook 'ikke niet'?

Ligt eraan hoe het uitgevoerd zou worden, maar ik ben zeker niet tegen het principe. In Zuid-Korea moeten alle mannen tussen hun 18e en 30e twee jaar het leger in. Nu hebben zij niet erg gezellige Noorderburen, maar dan nog. Zij moeten ook twee jaar weg.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:59

Jennyj01 schreef:
Vind het wel grappig om te lezen dat een heleboel denken dat het bij hun echt niet kan. Niet op het werk, niet met het paard, niet privé. Maar het leven gaat gewoon door. Ook zonder jou. Stel je krijgt een ernstig ongeluk. Niet te hopen natuurlijk maar het kan. Dan gaat er ook gewoon iemand je werk overnemen.
Of een ander voorbeeld: Anky of wie je hypische held ook is belt en vraagt of je een half jaar wil komen helpen. Dan kan opeens iedereen :D

Dus jij kan een halfjaar met 2/3e inkomen minder af?

Ik niet want dan kan ik mijn huis niet betalen :)

Het leven gaat altijd door en ja op mijn werk kunnen ze ook zonder mij.

Maar ik kan niet zonder mijn inkomen. En ik denk heel veel mensen.

En dus zou ik Anky ook moeten afwijzen. Al zal dat inderdaad geestelijk meer pijn doen dan militaire dienst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:03

Bij werkenden zou ik het ook alleen acceptabel vinden als ze een compensatie regeling (zoals zwangerschapsverlof maar dan militair verlor) zouden hebben :j
Maar vroeger hoefde je niet als je kinderen had, dat zal dan niet anders zijn neem ik aan.