Shadow0 schreef:_San87_ schreef:Nederland is niet perfect. Maar in Nederland heb je nog wel mogelijkheden tot studeren (hoewel ik zeker ook tegen het leenstelsel ben, begrijp me niet verkeerd) en wordt zeker wel hulp geboden waar dat nodig is. Het gaat niet altijd van een leien dakje, maar hè, probeer eens een land met miljoenen inwoners goed te besturen.
Het probleem is dat de visie wel degelijk aan het verschuiven is. Van 'hoe regelen we samen de dingen goed' naar 'hoe kost het de overheid het minst ongeacht de gevolgen.' Mensen worden toch in toenemende mate gezien als de groep die je met wantrouwen en dwang moet behandelen. Door ze af te luisteren, of door ze voortdurend te laten bewijzen dat ze toch geen fraudeurs zijn bv, en als een groep die de hele tijd getraind en gedwongen moet worden en heel hard gestraft als ze een keer een fout maken. (En gek genoeg doet het me erg aan het voormalige oostblok denken.)
En ook wordt er steeds meer de waarde berekend. Zijn mensen nog nuttig? Verdienen ze nog genoeg? Zijn ze wel zielig en aardig genoeg om geholpen te worden? Zo nee, laat maar barsten...
Op zich is dat wel een zorgwekkende ontwikkeling. En in de meeste gevallen is het allemaal niet nodig.
Goed verwoordt