'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:03

Ik vind dat er niet enkel naar het stukje verstandelijk vermogen moet worden gekeken maar ook naar de erfelijke achtergrond.
Hoor en zie geregeld dat er een bepaalde afwijking met de nodige ongemakken voorkomt in een familie.
Ook genoeg mensen die dan gewoon kinderen 'nemen' en vervolgens lopen te janken als hun kind(eren) ook die afwijking blijkt te hebben.
Terwijl ze met de eerste link op google al hadden kunnen lezen dat die afwijking erfelijk is.

Ik weet ook van mensen die het wel laten uitzoeken en nav de uitslag bepalen om een kind te krijgen met wat medische hulp opdat dat kind die afwijking niet krijgt of kan doorgeven. +:)+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:14

Ragdollcat schreef:
Het is en blijft lastig.
Ik denk zelf: wanneer ze niet zelf goed voorzichzelf kunnen zorgen en goed opzichzelf kunnen passen en afhankelijk zijn van anderen, die kunnen beter niet aan kinderen gaan beginnen.

Eens, maar dan moet je gaan definiëren wat "goed voor jezelf kunnen zorgen" precies inhoudt, want daar zullen mensen verschillende normen over op nahouden. En wie bepaalt dat dan uiteindelijk?

Ragdollcat

Re: 'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:34

Dat kun je toch wel zelf bedenken, kwestie van logisch denken en begrijpen waar het hier over gaat over deze onderwerp.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:36

Het gaat er niet om of ik het kan bedenken. Als je zoiets wil invoeren en er consequenties aan wil verbinden zal je heel duidelijk moeten definiëren wat je precies bedoelt. Ik denk dat jij en ik al van mening verschillen over wat "goed voor jezelf kunnen zorgen" is, en dan heb je t over twee mensen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:16

Dat is niet aan mij om heel duidelijk te moeten gaan definiëren wat ik precies bedoel, heb ik ook geen zin in.

Want ik vind het duidelijk zat: als men niet voorzichzelf kan zorgen en van anderen afhankelijk zijn..........klaar.

Het is en blijft lastig iets.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:35

Een definitie is lastig... er zijn bovendien nog meer afwijkingen dan een laag IQ waardoor een kind opvoeden een probleem kan zijn... en een hoge intelligentie is geen garantie dat het opvoeden wèl goed gaat.
Je zou kunnen stellen dat wanneer iemand hoogstwaarschijnlijk niet in staat is voor een kind te zorgen/een kind opvoeden, dat dat een indicatie is om zo iemand in de gaten te houden, maar daarmee heb je nog geen geboorte voorkomen.
Vaak zijn het de ouders (als die zelf verstandelijk goed zijn) die bepalen of hun zwakbegaafde kind voorbehoedmiddelen krijgt.

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 08:35

We zijn inmiddels 16 pagina's verder, het is gewoon echt onwijs moeilijk. Denk dat de politiek hier ook niet 1,2,3 uit komt en daardoor blijft alles bij het oude. Volgens mij wil niemand de boeken in als de man/ vrouw die heeft besloten dat bepaalde mensen geen kinderen mogen krijgen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:28

Freedom30 schreef:
We zijn inmiddels 16 pagina's verder, het is gewoon echt onwijs moeilijk. Denk dat de politiek hier ook niet 1,2,3 uit komt en daardoor blijft alles bij het oude. Volgens mij wil niemand de boeken in als de man/ vrouw die heeft besloten dat bepaalde mensen geen kinderen mogen krijgen.

Ik denk dat je met die laatste zin wel eens heel erg de spijker op zijn kop slaat!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:18

Freedom30 schreef:

Het is heel moeilijk, maar ik denk niet dat alles bij het oude blijft. De discussie is gestart en dat gaat nog wel even duren, maar vroeg of laat komt hier wel wetgeving uit voort verwacht ik.

Weet iemand hoe hier in Scandinavische landen over wordt gedacht? Zij lopen nogal eens voor op ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:47

Niemand wil in de boeken als diegene die die wet heeft uitgevonden, maar laat ons eens even cru zijn: vroeger was zo'n wet ook gewoon niet nodig, want alles wat niet normaal kon functioneren in de maatschappij, dat werd er door de natuur zelf uit gefilterd. En alles met een afwijking werd in een gesticht gedumpt. Heel erg cru en de manier waarop ervoor gezorgd werd was ook niet om over naar huis te schrijven, maar op zich werd die selectie toen wel al gedaan. Zeker met het preutse wereldbeeld dat mannen en vrouwen altijd apart moesten in zo'n instelling aangezien sex niet mocht voor het huwelijk. Op zich was dat ook een vorm van sterilisatie.
En als ze daar niet terecht kwamen werden ze wel ergens veroordeeld tot ketter, heks, duivelaanbidder, weet ik veel wat en op de brandstapel gegooid. Niet bepaald de meest mensvriendelijke manier, maar zo werd ergens, op een onbewuste en brute manier wél verhinderd dat er onnodig kinderen met nog meer afwijkingen op de wereld kwamen.

Ik vind het super dat Purny er zo bewust in staat en er goed over nadenkt. Er zijn massa's stelletjes die alleen maar denken aan hun hormonen die rondrazen, een kind op de wereld zetten en dan de confrontatie krijgen dat het niet lukt omdat ze geen werk hebben of een erg laag inkomen, ze hebben geen netwerk om op terug te vallen, er is geen spaarpotje aangelegd, een kind vraagt toch wel erg veel tijd en moeite.

Nee, de vragen die Purny krijgt zijn er die iedereen zich zou moeten stellen voor ze eraan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:31

Die vragen hebben weinig zin als iemand geen inzicht heeft.
Als ik kijk naar mijn schoonzusje dan zie ik dat namelijk.
Ze is van mening dat ze alles geeft wat een kindje nodig heeft en opzich komt ze ver maar ik zie wel de tekortkoming.
Haar kindje komt wat emotionele ontwikkeling niets te kort maar de moeder heeft geen inzicht in duidelijke grenzen en ze weet niet hoe ze haar zoontje moet steunen bij school werkjes.
Jeugdzorg ziet dit en ik zie dit ook.
Zij zelf heeft dit inzicht niet.
Toen zij een stuk jonger was is er ook vanuit een betrokken instantie sterilisatie geadviseerd aan de ouders.
De ouders vonden dit wel een heftig advies.
Ze hebben er voor gekozen om mijn schoonzus goed voor te lichten en dan vooral wat er allemaal bij komt kijken.
Het heeft haar niet tegen gehouden toch voor een zwangerschap te kiezen.
Ik gaf het eerder al aan dat ik soms denk was ze maar niet zwanger geworden.
En dat puur omdat ik de situatie nu hartverscheurend vind.
Het jongetje weet nu nog van niets maar de moeder is een hoopje ellende omdat ze weet dat jeugdzorg het verzoek van uithuis plaatsing heeft ingediend bij de rechter.
Ik heb ze zelf aangemeld bij pastorale zorg in de hoop dat we via de kerk een pleeg gezin kunnen vinden waar zowel moeder als zoon terecht kunnen.
Het scheiden van moeder en kind leverd naar mijn gedachte een traumatische ervaring op bij het jochie.
Hier wil je liever geen toeschouwer van zijn.

Zij heeft de voorlichting gehad en als mij diezelfde vragen waren gesteld dan had ik daar een voorstelling van kunnen maken.
Dat kan zij niet. Ze heeft niet het inzicht om vooruit te kijken.
Dus ik denk dat die vragen weinig zinvol zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:22

Dit is niet alleen een trauma voor het kind, maar ook voor je schoonzusje. In haar ogen doet ze alles wat nodig is, ze geeft alle liefde die ze heeft en toch nemen ze haar kindje weg. Ik bedoel, hoe moet zij zich dan voelen als moeder? Ze doet zo haar best en toch is het niet goed genoeg. Kan me prima voorstellen dat zij het ervaart als een gigantisch bewijs van falen want "ze voldoet niet". Wat voor impact moet dit wel niet hebben? Hoe moet het niet zijn om rondom zich dan mensen te zien wiens kindje van dezelfde leeftijd wél gewoon bij hen mag zijn? Die dagelijkse confrontatie?

Ik hoop oprecht dat er een oplossing komt Osmo, waarbij ze toch bij elkaar kunnen blijven maar dan met gepaste hulp en begeleiding.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:20

Sorry,maar ik vind het niet normaal dat ze het kind bij haar weg halen,alleen omdat ze hem niet kan helpen bij huiswerk en ze geen duidelijke grenzen kent.
Waarom dat kind van zijn moeder weg halen? waarom geen hulp geven,zodat de moeder er van kan leren?
Nee hoppa,kind scheiden van de moeder,das veel makkelijker.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:22

Scheiden gaat mij ook wat ver, denk ik. Het kind kan denk ik prima bij de moeder blijven als het kind huiswerkbegeleiding krijgt van een externe persoon.

Aan de andere kant snap ik ook het verzoek tot uithuisplaatsing.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:27

Mijn ouders zaten beiden in het onderwijs, maar hebben mij nooit geholpen met huiswerk (en ik haalde alleen maar onvoldoendes). Ik mag hopen dat dat niet het enige criterium is voor een uithuisplaatsing. Dat lijkt me nogal rigoureus.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:29

Ben ik dan enige die zo denkt? Waar zijn de ouders en de schoonouders van deze schoondochter, die moeten dan gaan bijspringen en gaan helpen met deze kind.

Haar ouders vonden het te heftig om haar dan te laten steriliseren...............dan is wat hulp wel op hun plaats lijkt me ipv het aan hun lot over te laten..........én het was ook hun zoon die erbij was om haar zwanger te maken............

Dus beiden kunnen best gaan helpen.............
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 25-01-15 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:31

Er zijn zat kinderen van normale ouders die beroep kunnen doen op extra begeleiding voor huiswerk, bijles en dergelijke. Waarom zou dat hier dan niet kunnen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:32

Varekaj schreef:
Er zijn zat kinderen van normale ouders die beroep kunnen doen op extra begeleiding voor huiswerk, bijles en dergelijke. Waarom zou dat hier dan niet kunnen?

Ja, daarom vind ik het ook zo raar..........waarom kan dat dan ook niet bij deze kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:38

Misschien omdat school ook gewoon duurder wordt naarmate je ouder wordt? Maar dan is er waarschijnlijk wel een optie op extra toelages.

Omdat het kind dan thuis geen goede gespreksonderwerpen kan hebben van zijn eigen niveau? Kan opgelost worden als er een begeleider zou inwonen of zoiets.

Waarom kan de dochter met kindje eigenlijk niet bij de schoonouders intrekken? Alle problemen gelijk opgelost.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:42

Tijd voor 'ouderschapsdiploma's'? Waarin men leert/tips krijgt over het opvoeden van je kind.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:43

Nikass schreef:
Mijn ouders zaten beiden in het onderwijs, maar hebben mij nooit geholpen met huiswerk (en ik haalde alleen maar onvoldoendes). Ik mag hopen dat dat niet het enige criterium is voor een uithuisplaatsing. Dat lijkt me nogal rigoureus.

Ik denk dat het niet vooruit kunnen kijken ook een groot argument is in deze.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:43

Varekaj schreef:
Misschien omdat school ook gewoon duurder wordt naarmate je ouder wordt? Maar dan is er waarschijnlijk wel een optie op extra toelages.

Omdat het kind dan thuis geen goede gespreksonderwerpen kan hebben van zijn eigen niveau? Kan opgelost worden als er een begeleider zou inwonen of zoiets.

Waarom kan de dochter met kindje eigenlijk niet bij de schoonouders intrekken? Alle problemen gelijk opgelost.

Moet ook maar ruimte voor zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:47

Als je een kind met een beperking op de wereld zet, en je staat toe dat dat kind zelf ook een kind krijgt, dan vind ik dat je als ouders toch wel je verantwoording mag nemen en hen niet zomaar aan hun lot mag overlaten.
Ik bedoel, het gaat hier om het welzijn van hun eigen dochter en kleinzoon! Kan me echt niet voorstellen dat daar geen enkele optie is dat ze hen in huis nemen of minstens ondersteunen in de opvoeding. Een aanvraag tot uit huis plaatsen bij een rechter, dat doe je echt niet als er andere mogelijkheden zijn lijkt me. In het belang van het kind is een veilige, vertrouwde basis altijd prioritair. Dan geven ze echt wel voorkeur aan opgevoed worden door de grootouders of onder begeleiding van hen, en niet zo even in een ander gezin gaan stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:49

Ik hoop er ook het beste van. En natuurlijk is het voor mijn schoonzusje net zo traumatisch.
Zodra je bij jeugdzorg onder het vergrootglas ligt dan wordt er sceptisch gekeken.
De extra begeleiding die nodig is daar is geen potje meer voor.
Is puur een geld kwestie.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is, dat de overheid regelgeving omtrent sterilisatie zal gaan toepassen.
Extra begeleiding zal te veel gaan kosten en op een toename van uithuisplaatsingen zitten ze ook niet te wachten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:56

Varekaj schreef:
Als je een kind met een beperking op de wereld zet, en je staat toe dat dat kind zelf ook een kind krijgt, dan vind ik dat je als ouders toch wel je verantwoording mag nemen en hen niet zomaar aan hun lot mag overlaten.
Ik bedoel, het gaat hier om het welzijn van hun eigen dochter en kleinzoon! Kan me echt niet voorstellen dat daar geen enkele optie is dat ze hen in huis nemen of minstens ondersteunen in de opvoeding. Een aanvraag tot uit huis plaatsen bij een rechter, dat doe je echt niet als er andere mogelijkheden zijn lijkt me. In het belang van het kind is een veilige, vertrouwde basis altijd prioritair. Dan geven ze echt wel voorkeur aan opgevoed worden door de grootouders of onder begeleiding van hen, en niet zo even in een ander gezin gaan stoppen.

Zeker. Maar niet iedereen denkt zo. En er zijn ook daadwerkelijk situaties waarin het gewoon niet mogelijk is extra mensen in huis te nemen.