Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:02

Sababber schreef:
Ik vind het trouwens erg respectloos van je om het geloof een sprookje en onzin te noemen.

Waarom is dat respectloos?

Ik weet heel zeker dat als ik zou zeggen dat ik een rotsvast geloof zou hebben in elfjes dat iedereen me voor gek zou verklaren.

Denk er maar over na... Stel dat een volwassen vrouw op haar werk haar collega's zou laten blijken dat ze nog net zo gelooft in Sinterklaas als de eerste de beste kleuter. Echt gelooft dat s'nachts er een man met een wit paard alle huizen langs gaat en cadeautjes rondbrengt aan 15 miljoen Nederlanders.

Denk jij niet dat die collega's dan op z'n minst een heel klein beetje gnuifelen?

Ik wil niet zeggen dat we mensen die geloven belachelijk moeten maken. Maar voor ons atheïsten is het geloven in Een god niet meer of minder dan een sprookje. Net zo als verhalen over elfjes voor ons sprookjes zijn.

Dat is niet respectloos bedoeld naar gelovige. Dat is gewoon ons gevoel bij het onderwerp God.

Tendance

Re: Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:14

Nee hoor Natasja, want daar is bewijs van! Check Peter Pan!!! Tinkerbell bestaat echt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:18

Tendance schreef:
Nee hoor Natasja, want daar is bewijs van! Check Peter Pan!!! Tinkerbell bestaat echt!

En de Sint? :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:58

Ook! Alleen die schimmel geloof ik niet helemaal.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 09:16

Jammer dat deze discussie blijkbaar op een heel laag niveau gevoerd moet worden. Ten eerste zeg ik dat ik het respectloos vind. En er word hier weer een feit van gemaakt. Iemands levenstijl (ja, dat is een geloof!) een sprookje noemen vind ik respectloos. Dat iets voor jou geen waarde heeft wil toch niet zeggen dat het onzin is? Normen en waarden.. zou jij het leuk vinden als iemand jou levensstijl onzin en een sprookje zou noemen?

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 09:30

In mijn ogen is een geloof iets wat ontstaan is omdat mensen graag iets willen waar ze zich aan vast kunnen houden. Een bepaalde zekerheid, iets wat ze verteld hoe ze moeten leven. Niet persè iets goeds, maar ook zeker niet iets fouts. Welk geloof je ook hebt, het komt uiteindelijk op hetzelfde neer, al zullen de die hard gelovigen dit natuurlijk keihard ontkennen. Ik vind het geloof iets best tegenstrijdigs hebben, en daarom geloof ik zelf ook niet. Ik ben wel gelovig opgevoed, ben gedoopt, heb mijn communie gedaan, maar toen ik eenmaal 'oud genoeg' (dat ben je in mijn ogen nooit) was om te begrijpen wat het precies inhield, ben ik langzaam een andere kant op gegaan. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik wel geloof dat er 'iets' is, maar of dat nou iets is wat ik mezelf 'aangepraat' heb op moeilijke momenten in mijn leven, of dat ik daar echt oprecht in geloof.. Ik weet het niet. Ik sta erg open voor andermans mening/cultuur/geloof en vind dit dan ook altijd erg interessant om over te praten en zal iemand daar dan ook nooit op veroordelen. Uiteindelijk zijn we allemaal op zoek naar hetzelfde, liefde, geluk en gezondheid. En als we dat in een bepaald geloof kunnen vinden, of dat ons daar bij kan helpen, waarom niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:09

Sababber schreef:
Jammer dat deze discussie blijkbaar op een heel laag niveau gevoerd moet worden. Ten eerste zeg ik dat ik het respectloos vind. En er word hier weer een feit van gemaakt. Iemands levenstijl (ja, dat is een geloof!) een sprookje noemen vind ik respectloos. Dat iets voor jou geen waarde heeft wil toch niet zeggen dat het onzin is? Normen en waarden.. zou jij het leuk vinden als iemand jou levensstijl onzin en een sprookje zou noemen?

Het zou me, oprecht, aan mijn derriere kunnen oxideren. Ieder heeft recht op zijn of haar mening.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:34

Sababber, ik geloof, maar vind het geen probleem als iemand zegt, dat het een sprookje is.
Wat voor mij geloof is, is voor anderen nu eenmaal niet meer dan een sprookje.
En de manier waarop sommige anderen geloven vind ik soms op mijn beurt weer overdreven.
Iedereen kijkt er op zijn of haar eigen manier tegen aan en misschien is het dan wel respectloos om te zeggen dat iemand anders respectloos is. Wie weet.....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:42

Sababber schreef:

Het zou mij echt niet uitmaken.
Denk wat je wil over mijn leven.
sterker nog, daar geef je nu ook je visie op.

Hoe ik over het geloof denk vind jij laag.(ik en andere mogen blijkbaar niet erover denken hoe wij zelf willen)

Mijn mening laag vinden is niet respectloos?
Ik bedoel, ik vind het best hoor. Mij heb je er verder niet mee.

Maar wel geloven niet geloven staan zo diametraal tegenover elkaar. Daar kom je niet uit.

Je kan natuurlijk ook gewoon zeggen. Goh jammer dat je er zo over denkt. Ben het niet met je eens..

Want het moet toch niet zo zijn dat we vrijheid van meningsuiting hebben maar geen mening mogen uiten over geloof.
Voor mij staat het geloof niet boven vrijheid van meningsuiting. Het staat er naast.

En nee ik mag iemand die gelooft niet discrimineren of uitsluiten. Ik zal ook niet mensen die geloven belachelijk maken. Dat is niet mijn ding.

Maar je mag er wel over nadenken of iets nou echt respectloos is.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:47

Ik vind jouw niveau niet laag, dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat ik het jammer vind dat de discussie op een laag niveau gevoerd wordt omdat Ik het erg laag vind dat er sprookjes als peterpan bijgehaald worden. Dit voegt immers niks toe aan de gehele discussie. ik vind de uitspraak onzin/sprookje niet echt duiden op respect of begrip. Iemand mag dus wel de mening hebben dat het geloof een sprookje/onzin is maar ik mag niet de mening hebben dat dat respectloos is?

Dit is om in de context te blijven echt een gebed zonder eind.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:08

Sababber schreef:
Ik vind jouw niveau niet laag, dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat ik het jammer vind dat de discussie op een laag niveau gevoerd wordt omdat Ik het erg laag vind dat er sprookjes als peterpan bijgehaald worden. Dit voegt immers niks toe aan de gehele discussie. ik vind de uitspraak onzin/sprookje niet echt duiden op respect of begrip. Iemand mag dus wel de mening hebben dat het geloof een sprookje/onzin is maar ik mag niet de mening hebben dat dat respectloos is?

Dit is om in de context te blijven echt een gebed zonder eind.

Nou je mag die mening uiteraard hebben. Wie houd je tegen?

En ik snap het ook wel. Geloven in de Sint of elfjes op volwassen leeftijd word door vele als kinderachtig gezien.
Als ik dan zeg dat het voor mij hetzelfde is dan geeft jou dat het gevoel dat ik jou niet serieus neem.

Ik zou dat los proberen te zien. Jij ziet het anders dan ik. Dat heeft niks met respect te maken. Voor mij in ieder geval niet.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:00

KaylOdi schreef:
Adindaa schreef:
Nee, ik geloof absoluut niet in een god.
Echter respecteer ik het gewoon als je wel in een god geloofd, dat moet iedereen zelf weten :D.

Waarom geloof je niet in god?

Tsja, ik vraag me juis af; waarom wel?
Er is zo ontzettend veel ellende in de wereld, ziektes, oorlogen, rampen.
Als er echt een God was, dan zou hij dat toch niet laten gebeuren?

Daarbij zijn dingen als de oerknal en het ontstaan van de mens etc wetenschappelijk aangetoond.
Dus nee, voor mij is er geen God.
God is naar mijn idee gewoon verzonnen door de mens, zodat ze ergens houvast aan hebben.

Ik wil hier absoluut geen mensen mee kwetsen, maar zo zie ik het gewoon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:03

Blue_Eyes schreef:
CoolCorrie schreef:
God is een opinie, een mening, dat hij niet bestaat is een feit.

Ik kan je redenatie een heel eind volgen (wat niet betekent dat ik het ermee eens ben) maar hier ga je de mist in. Dat Hij niet bestaat is geen wetenschappelijk feit, want het is niet te bewijzen.

Dat kabouters niet bestaan is ook niet te bewijzen...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:54

Adindaa
Ik zie het als volgt: God heeft ons een wereld gegeven om op te leven, van te leven en samen te leven met andere mensen, dieren en planten.
Maar ook vooral heeft hij deze wereld gegeven om met elkaar voor elkaar te zorgen.

Daarnaast heeft God ons een eigen mening/wil gegeven en een eigen geweten. Hij grijpt niet in bij ziektes en onheil.
Hij is er voor ons, maar bepaald niet wat wij doen of wat er met ons gebeurt.
Hij zal er altijd voor mij zijn, in voor en tegenspoed, maar hij kan mijn problemen, zorgen en ziektes niet voor mij oplossen.
Dat is het stukje wat de keerzijde is, van dat we op deze aarde mogen leven, we zullen het zelf moeten doen.
En Hij heeft ons de mogelijkheden gegeven om alle problemen op te lossen, maar we moeten zelf uitvinden HOE.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:23

Mag ik eerlijk zeggen dat als het zo'n god was, het niet bepaald aardig zou zijn. Dan is het imo geen 'verzorgende vader', die voor zijn kinderen zorgt. Eerder een vader die een paar kinderen verwekt en vervolgens zo iets heeft van: zoek het maar uit.

God is toch almachtig? Waarom kan hij grote problemen dan niet oplossen? Hij kan wel creëeren maar niet herstellen? Hier heb je een aarde, ik zet er wat wezens op (waarvan vele wezens van nature een territorium willen of expansiedrang hebben) en zoek het maar uit?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:28

Hij heeft de oplossing ;) die is ong 2020 jaar geleden op aarde gekomen om een enorm groot offer aan ons te brengen. Jezus is de oplossing, in Jezus zijn we allemaal verlost na deze gebroken wereld vol met kwaad.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:29

Ik weet dat Jezus zou zijn gestorven voor onze zonden, maar betekend dat, dat als je nu, 2000 jaar later zonden maakt, die meteen worden vergeven en je de hemelpoort door mag? (Ook als je niet geloofd?). Dat is een oprechte vraag :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:56

Er staat geschreven in Johannes. Dat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Dus dat houdt in dat je wel moet geloven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:22

EskeGirl schreef:
Ik weet dat Jezus zou zijn gestorven voor onze zonden, maar betekend dat, dat als je nu, 2000 jaar later zonden maakt, die meteen worden vergeven en je de hemelpoort door mag? (Ook als je niet geloofd?). Dat is een oprechte vraag :)

Je moet wel in Jezus geloven. Jezus zegt in de Bijbel; Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Opdat iedereen die in mij gelooft niet zal sterven maar eeuwig leven heeft.

Je hebt Jezus nodig om tot God te komen :j Jezus is zeg maar de brug tussen de mensen en God. Omdat daar veel zonden tussen zitten. Geen enkel mens is vrij van zonden.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:34

EskeGirl schreef:

http://www.bijbelstudies.com/ied.htm

Hier een best wel compleet antwoord.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:34

Verkondig dat alsjeblieft niet als een feit. 'Geen enkel mens is rij van zonden' hangt natuurlijk volledig af van jouw perceptie van wat een zonde is. Daarbij, jij dénkt dat je Jezus nodig hebt om tot God te komen. Dat is een mening, geen feit, dus zet dat ook niet zo neer.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:35

Volgens Jezus is niemand zonder zonde. Iets met "wie zonder zonden is werpe de eerste steen"

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:36

BaileyMix schreef:
Verkondig dat alsjeblieft niet als een feit. 'Geen enkel mens is rij van zonden' hangt natuurlijk volledig af van jouw perceptie van wat een zonde is. Daarbij, jij dénkt dat je Jezus nodig hebt om tot God te komen. Dat is een mening, geen feit, dus zet dat ook niet zo neer.

>;) sorry? Ik antwoord toch vanuit mijn geloof? Dat was ook de vraag die gesteld werd, hoe het uitgelegd wordt in het geloof. Binnen het christelijk geloof is dit een van de feiten waar christenen in geloven :)

Dat het voor jou geen feit is, is een ander punt. Hoef je niet gelijk zo aangevallen te reageren :) Als jij vindt dat je Jezus niet nodig hebt, prima. Ik als christen vind dat wel :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:40

Kijk dat laatste geeft al een heel andere toon. Maar het echt verkondigen als feit, is gewoon een beetje gek. Bovendien lijkt mij het ook niet helemaal eerlijk als here Jezus daar wel even over mag oordelen, wie wel of niet met zogenaamde zonden te maken heeft. Als ik zo lees wat hij dan al niet allemaal uitgekraamd heeft, is ook hijzelf niet vrij van zonden. Iets met pot en ketel.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:01

Volgens mij is Jezus zoon van God en heeft God de 10 geboden gemaakt en daarmee wat zondigen is en wat niet. Dus het lijkt mij niet zo gek dat Jezus prima zou weten waar hij het over zou hebben.
Heb je even wat citaten over wat hij allemaal heeft uitgekraamd?.. Ik ben nu toch wel erg benieuwd.