12 doden in Parijs na aanslag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:12

horseyfries schreef:
Sorry hoor, maar volgens mij hebben jullie ander nieuws gezien dan ik de afgelopen tijd. "Kijkt niemand naar om"?? Ik heb niets anders voorbij zien komen de afgelopen tijd dan de verschrikkelijke beelden over IS en wat daar allemaal gebeurd, en dat is door de hele wereld al veroordeeld.

Dat klopt, en dat is verschrikkelijk.
Maar wat mij betreft gaat het dus ook niet om die 12 mensen, maar om het feit dat de persvrijheid en dus de vrijheid van meningsuiting hiermee bedreigd wordt.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:14

Joman schreef:
Narita schreef:
Vind dat je zeker een punt hebt, alyel. Het is een grote ramp wat er is gebeurd in Parijs (en dat is het ook!!) maar naar de duizenden doden door IS en andere rampen in de wereld kijkt niemand om. Daar gaan 1000-en mensen dood. Hier 12. Alsnog erg, maar de wereld geeft gewoon veel meer om westerse, Europese, blanke mensen dan om anderen. Daar is dit maar weer eens een voorbeeld van. Als er 12 Afrikanen of zoiets dood waren gegaan had niemand ernaar opgekeken.

Wat een rare uitspraak: niemand kijkt naar de anderen rampen om.
Vergeet niet dat wij bijna dagelijks in het nieuws krijgen wat er met IS gebeurt. Hierdoor is het wellicht geen spectaculair nieuws meer en wordt er wat minder aandacht aan gehecht. Want dat is nieuws: sensatie. Op dit moment is wat er in Parijs gaande is sensationeel en morgen is het weer wat anders en ebt wat er in Parijs is gebeurt ook weer weg.

IS, ja. Maar heb je ooit gehoord van de aanslag in Amerika op het hoofdkwartier van de Black Panthers? Van Antionio Martin, die daar onschuldig is doodgeschoten? Van de aanslag in Somalië? Daar wordt niet naar omgekeken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:15

demo_love schreef:
Wordt deze actie niet een beetje te groot uitgemeten? Het gaat om 12 mensen. Dat zijn er 12 teveel, maar dat soort acties gebeuren dagelijks! Wees blij dat ze niet de Eiffeltoren hebben opgeblazen, dan waren honderden mensen slachtoffer geworden.

Het gaat niet alleen om die mensen, maar ook om de vrijheid van meningsuiting die in gevaar komt door zulke gekken.

horseyfries

Re: 12 doden in Parijs na aanslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:16

Idd, kijk niet naar de aantallen, maar waar het voor staat!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:17

Ik lees over diverse aanslagen op Franse moskeeën....
Als dat idd klopt gebeurt er waar ik al bang voor was

Furrow

Dat is altijd zo geweest, en ook voor gebeurtenissen van andere islamitische extremisten.

bv. Moslims die genocide plegen op boeddhisten.

Nieuws is ook commercieel, dus wat gebracht word is ook afhankelijk van wat de doelgroep wil lezen.

horseyfries

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:18

LadyMadonna schreef:
Jij wel dan?

*heel glad ijs*
Er zijn meer mensen die hun waarheid de waarheid vinden....

Dat is nou juist het punt in de gehele discussie................

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:19

alyel schreef:
Tja, ik heb geen zin om heelder epistels te schrijven. Ik probeer in kortzinnen te reageren op dit topic, hoofdletters gebruik ik om de nadruk op te leggen... De discussie open te houden, maar men voelt zich direct aangevallen, wordt persoonlijk...

Ik ben gewoon beschaamd mens te zijn.

Jij adviseert ons om een boek te lezen terwijl je even daarvoor het bekijken van een filmpje afwimpelt want dat vind je niet interessant. Open staan voor andere ideeen en je daarin op normale wijze in verdiepen is nog nooit iemand slechter van geworden.
Onderzoek alles en behoud het goede is een spreekwoord wat misschien wel op velen van ons en anderen in de wereld van toepassing zou kunnen zijn. Als jouw leeftijd nu 27 is dan was je dus op 17 jarige leeftijd al bezig met het voorspellen van de ellende die er nu heerst, ik vind het knap maar heel eerlijk? Ik schaar je nu onder de schreeuw maar raak types waar we er helaas al veel te veel van hebben.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:19

Als je zelfs op zo'n dom paardenforum de vrede niet kunt bewaren... hoe moet dat dan als de tegenstellingen in de echte wereld nog veel groter zijn.
Luister naar elkaar, respecteer elkaar. Kwets elkaar niet met woorden of tekeningen. Dat is géén vrijheid.
Geweld is het antwoord. Om met Youp van 't Hek te spreken: "Maar wat was dan de vraag? "

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:20

Narita schreef:
Joman schreef:

Wat een rare uitspraak: niemand kijkt naar de anderen rampen om.
Vergeet niet dat wij bijna dagelijks in het nieuws krijgen wat er met IS gebeurt. Hierdoor is het wellicht geen spectaculair nieuws meer en wordt er wat minder aandacht aan gehecht. Want dat is nieuws: sensatie. Op dit moment is wat er in Parijs gaande is sensationeel en morgen is het weer wat anders en ebt wat er in Parijs is gebeurt ook weer weg.

IS, ja. Maar heb je ooit gehoord van de aanslag in Amerika op het hoofdkwartier van de Black Panthers? Van Antionio Martin, die daar onschuldig is doodgeschoten? Van de aanslag in Somalië? Daar wordt niet naar omgekeken.

Dat er geen topic wordt geopend op bokt over die gebeurtenissen betekent niet dat er niet naar wordt omgekeken.
Mensen hier vergeten dat journalistiek, nieuws en kranten etc ook gewoon banen of bedrijven zijn met winstoogmerk. Hetgeen wat het meeste sensatie opbrengt, levert de meeste inkomsten.
Dat het niet zo breed uitgemeten wordt als de gebeurtenis in Frankrijk betekent niet dat men eraan voorbij gaat.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:21

Jannepauli schreef:
Geweld is het antwoord. Om met Youp van 't Hek te spreken: "Maar wat was dan de vraag? "

Inderdaad!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:22

Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurd is. Allemaal onschuldige mensen doodgeschoten, nee afgeslacht door 3 mensen die zichzelf in de naam van Allah zo tekeer gaan... Iedereen gaat door een diepe rouw in de hele wereld en zeker de moslims die zich hier niet in vinden.
Ik was er gister gewoon niet lekker van.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:23

MariekeB schreef:
Maar wat mij betreft gaat het dus ook niet om die 12 mensen, maar om het feit dat de persvrijheid en dus de vrijheid van meningsuiting hiermee bedreigd wordt.

Inderdaad. Hier zijn mensen die gewoon hun werk doen keihard gepakt.
(en dat zal heus ook wel gebeuren bij mensen die in een gebouw zitten)

Punt is dat er naar een oplossing gezocht moet worden. Dit gaat niet meer om een geloof als je het mij vraagt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:23

alyel schreef:
Familie van vrienden zijn ook vermoord door de IS. Ik walg van hun praktijken. Maar je kan niet duizenden mensen vermoorden, en nadien nog mee lachen, zonder wraak te verwachten.

Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat een legioen van cartoonisten of een van deze cartoonisten in het bijzonder in het midden oosten duizenden mensen heeft vermoord, je zou toch denken dat zoiets wel het mainstream nieuws haalt 8)7
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 08-01-15 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:24

Ik zie heb al veel reacties gelezen dat Charlie Hebdo het zelf gezocht heeft met het plaatsen van die cartoons, nou ik vind van niet. Die cartoons zijn slechts een vorm van vrije mening, elke godsdienst wordt wel eens belachelijk gemaakt. De islam ligt de laatste jaren nu eenmaal onder vuur omdat extremisten er al jaren misbruik van maken en gruwelijke daden verrichten in naam van de 'islam'. Maar vanaf het moment dat je iemand gaat vermoorden omdat die persoon zogezegd jouw godsdienst heeft beledigd, ben je heel fout bezig en het zelfs niet waard om jezelf gelovige te noemen. Ik kan me niet voorstellen dat een christen iemand gaat vermoorden omdat ie zich beledigd voelt.
Dan hebben we het nog niet gehad over de moslims die wél gewoon vredig willen samenleven met andere godsdiensten, hoe moeten zij zich nu voelen? De échte moslims staan hier alles behalve achter, maar krijgen nu wel een nog slechtere reputatie.

En voor zogenaamde Syrië strijders moeten ze gewoon de grenzen sluiten. Wil je naar Syrië vertrekken? Prima, maar dan kom hier wel niet meer binnen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:25

capopjekop schreef:
demo_love schreef:
Wordt deze actie niet een beetje te groot uitgemeten? Het gaat om 12 mensen. Dat zijn er 12 teveel, maar dat soort acties gebeuren dagelijks! Wees blij dat ze niet de Eiffeltoren hebben opgeblazen, dan waren honderden mensen slachtoffer geworden.

Het gaat niet alleen om die mensen, maar ook om de vrijheid van meningsuiting die in gevaar komt door zulke gekken.

Maar dat is toch ook de basis van terreurdreiging?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:27

Winged schreef:
MariekeB schreef:

Inderdaad. Hier zijn mensen die gewoon hun werk doen keihard gepakt.
(en dat zal heus ook wel gebeuren bij mensen die in een gebouw zitten)

Punt is dat er naar een oplossing gezocht moet worden. Dit gaat niet meer om een geloof als je het mij vraagt.

Maar zouden die daders dan juist zó diep gelovig zijn dat ze ervan overtuigd zijn dat ze het juiste doen voor God? Of zit er een andere beweegreden achter (psychisch bijv.)?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:29

Demo_love, daar heb ik ook over nagedacht. En volgens mij, als ze het echt voor het geloof en uit volle overtuiging dat het het goede is zouden doen, dan droegen ze geen maskers en zouden ze het niet op het geloof steken dat ze dit deden. Nee, ze zouden volle verantwoordelijkheid zelf opnemen en trots zijn dat ze het deden. Want dan zou Allah zien dat zij het goede deden. Maar dat is niet zo.
Dus het antwoord op je vraag is volgens mij nee.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:33

Jannepauli schreef:
Als je zelfs op zo'n dom paardenforum de vrede niet kunt bewaren... hoe moet dat dan als de tegenstellingen in de echte wereld nog veel groter zijn.
Luister naar elkaar, respecteer elkaar. Kwets elkaar niet met woorden of tekeningen. Dat is géén vrijheid.

Helemaal mee eens!

Wat ik ook zie, is dat mensen een leedcompetitie maken met andere verdrietige gebeurtenissen uit de wereld.
Iedereen zal het met me eens zijn dat alle oorlog, onschuldigen die vermoord worden erg verdrietig en schokkend is. Maar wij kunnen ons toevallig (omdat we westerlingen zijn en iedere dag media consumeren) identificeren met die vermoordde cartoonisten. Ik tenminste wel. Daarom spreekt het zo aan. En daarbij gaat het imo niet om aantallen doden, maar om het feit dat we ons zelf ook eigenlijk aangevallen voelen door deze terroristen.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:34

Vreselijk! En ik vind dat de burgermeester van Rotterdam het goed heeft gezegd op het nieuws. Ik weet niet of jullie dat al gezien hebben?

Hij heeft het echt juist gezegd!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:34

WillBokkers schreef:
Ook het begrip 'jihad' ligt veel breeder dan het lijkt.
Ik heb mij daar eens in verdiept.
(Als de bronnen die ik bekeken heb waar zijn) lopen daar 3 groepen rond.
Van 1 groep snap ik echt dat ze daar gaan vechten, serieus. En ik was altijd die vrij negatief daarover was in gesteld.
De andere 2 zijn m.i wel slecht.
De een doet alleen een spel om macht en ranselt onschuldige burgers af, heeft het vooral gemunt op vrouwen en kinderen.
De andere is de groep die wij voornamelijk kennen als de strijders van het geloof.
Zij moorden omdat zij vinden dat dat in de Koran staat.
Zij zijn degene die hun geloof verkeerd interpreteren.

Máár om degene die uit de naam van het geloof vechten te stoppen, zul je eerst een andere groep moeten stoppen. (Degene die kinderen en vrouwen afranselt)
Stop die groep dan vecht ook automatisch groep nummer 1 waarvan ik snap dat ze vechten.
Het punt is alleen dat dus de groep die als eerste gestopt moet worden niet als direct gevaar wordt gezien omdat ze alleen binnenlandse onrust veroorzaken en gewoon omdat het idioot goed beveiligd is.

Onder andere waar hij voor vecht? http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... rlog.dhtml

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:35

Meeste jihadisten hebben een criminele achtergrond en de IS reclame campagnes geven ook een luxe leven weer.
En sommige zijn ook al opgeroeid in een radicale omgeving (zoals molenbeek).

Dat zal ook aan de basis liggen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:37

Er is geen enkele reden om zulke aanslagen te plegen. De pen is krachtiger dan het wapen! Waarom moeten we dit in een context zien? Oh, dus de Franse militairen die daar op bevel van de Frans overheid moslims hebben vermoord (wat was de reden hierachter eigenlijk?) praat het dan goed dat 12 mensen in koele bloede zijn neergeschoten?

Als dat zo zou zijn, dan mogen wat mij betreft ook alle moslims boeten voor de daden van de extremisten. Als alle Fransen moeten boeten voor de daden van hun overheid ;)

En laat ik duidelijk zijn: Dat is het absoluut NIET. Iedereen heeft zelf een geweten, en laten we eerlijk zijn: niemand heeft écht invloed op de regering. Hoe democratisch je land ook is ;) Dus, we moeten helemaal niets in een of andere context zien, er is geen enkele reden op de wereld die dit gedrag goedpraat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:39

Snollygoster schreef:
Ik zie heb al veel reacties gelezen dat Charlie Hebdo het zelf gezocht heeft met het plaatsen van die cartoons, nou ik vind van niet. Die cartoons zijn slechts een vorm van vrije mening, elke godsdienst wordt wel eens belachelijk gemaakt. De islam ligt de laatste jaren nu eenmaal onder vuur omdat extremisten er al jaren misbruik van maken en gruwelijke daden verrichten in naam van de 'islam'. Maar vanaf het moment dat je iemand gaat vermoorden omdat die persoon zogezegd jouw godsdienst heeft beledigd, ben je heel fout bezig en het zelfs niet waard om jezelf gelovige te noemen. Ik kan me niet voorstellen dat een christen iemand gaat vermoorden omdat ie zich beledigd voelt.
Dan hebben we het nog niet gehad over de moslims die wél gewoon vredig willen samenleven met andere godsdiensten, hoe moeten zij zich nu voelen? De échte moslims staan hier alles behalve achter, maar krijgen nu wel een nog slechtere reputatie.

En voor zogenaamde Syrië strijders moeten ze gewoon de grenzen sluiten. Wil je naar Syrië vertrekken? Prima, maar dan kom hier wel niet meer binnen.

En hoe sta je tegenover de persoon die tegen is strijd?