Drukke bus; tassen op stoelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Re: Drukke bus; tassen op stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:41

Ik zet altijd mn tas op de stoel naast me in de trein, puur gemak. Op de grond gaat hij sowieso niet, die vind ik ik echt te smerig :=
Als ik zie dat het drukker wordt of als iemand vraagt (of me aankijkt en een beweging naar de stoel naast mij maakt) haal ik hem altijd weg.
Want andersom vind ik het ook fijn. Als ik vraag of ik ergens mag zitten is tot nu toe altijd de tas (dan wel niet heftig zuchtend en steunend) weggehaald. Ik betaal potverdorie ook voor een zitplekje!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:51

gekvanfleur schreef:
Amaris schreef:

Jahee, zo kun je voor alles wel iets verzinnen.

Als iemand dat niet durft te vragen dan durft ie vast ook die tas niet zomaar weg te zetten :+

(tenzij bovenstaande sarcastisch bedoeld is dan heb ik dat duidelijk niet opgepikt en bied ik mn innigste excuses aan)
(en als het niet sarcastisch bedoeld is: zie tekst boven die niet tussen () staat)

nee, oke...duidelijk..dus als je een sociaale fobie hebt en niemand naast je kan hebben zitten omdat je dan de rest van de dag niet meer functioneert is dat oke.(zie eerdere discussie)...maar als je een sociale fobie hebt en het niet durft te vragen is dat je eigen probleem..goed verhaal. :j

Wat een discussie zeg. De basis is: Je betaald per persoon voor een plek. Dus als je twee plekken neemt is dat gewoon asociaal. En dan mag iemand aan jou vragen of je je tas weg wil zetten? Jij bent toch degene die iets doet wat niet helemaal oke is. Dit klinkt een beetje als links gaan rijden op de weg omdat het rustig is. En als er dan iemand in wil halen pas opzij gaan als diegene toetert...joehoe...aarde aan de mensheid!!
Waarom niet zelf je ogen gebruiken? Toppunt van asociaal.

Jouw beperking is niet iemand anders zijn probleem :)
Je kiest voor het openbaar vervoer dus je weet dat er ander mensen zijn.
Er zijn genoeg handgrepen en oplossingen om deze situaties ook dragelijk te maken.
Daar groeien mensen van.

Ik vind dat mensen met een sociale fobie ook mensen naast zich zouden moeten laten zitten.
(Alleen al als ik het gedrag van sommige bokkers lees).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:53

Ik ben daar ook heel hard in, wanneer je te ziek/zwak/misselijk/overprikkeld/angstig bent om naast iemand te zitten in de trein dan moet je gewoon niet met het OV gaan. :P

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:55

Ik heb nog nooit gehad dat iemand dan niet zijn/haar tas weghaalde hoor :n Zou toch raar staan kijken. Mocht iemand met een verhaal van 'ik durf/kan niet bij mensen in de buurt zitten' zou ik héél erg hard lachen en gaan zitten. Als je zo'n sociale fobie hebt ga je maar lopen, niet met een overvolle bus :evaw:

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:56

Hier zelfs een tijd gehad dat ze niet voldoende treinstellen hadden. En de conducteurs tijdens het omroepen verzochte om de tassen van de zittingen af te halen. Zo niet moest er een extra kaartje betaald worden.

Lijkt mij meer dan logisch dat je de zitting naast je vrij laat.

Kimmm_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:03

Als ik echt een hele volle bus heb zet ik mijn tas zelf op schoot.
Maar anders niet, want ik loop gewoon met 2 grote tassen.
Dus als andere uit zichzelf gaan staan, dan laat ik ze staan.
Maar als ze me aan kijken inderdaad of het vragen dan neem ik me tas gewoon op schoot

Edit: Ik heb een keer meegemaakt dat een volwassen vrouw vroeg aan een jongere jongen of ze naast hem mocht zitten. Maar nee, dat kon niet. want daar stond zijn tas.
Laatst bijgewerkt door Kimmm_1 op 25-11-14 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:04

En wat nou als het ov de enige manier is om op je therapie te komen? Die situatie heb ik eerder beschreven (en zelf meegemaakt, echt geen pretje hoor) maar niemand reageert daar op.
Ik ben het heus met jullie eens dat je nooit kan eisen dat de stoel naast je leeg blijft. Als het vol is, heb je gewoon pech. Maar als er wel nog ruimte is op andere plekken, wat is er dan in hemelsnaam zo vreselijk ernstig aan rekening houden met iemand die moeite heeft met vreemden in zn persoonlijke ruimte? Waarom zo iemand zelfs uitlachen? Jemig zeg, als je het hebt over asociaal en respectloos....of misschien eerder onwetend en naief....

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:06

Zwerte schreef:
En wat nou als het ov de enige manier is om op je therapie te komen? Die situatie heb ik eerder beschreven (en zelf meegemaakt, echt geen pretje hoor) maar niemand reageert daar op.
Ik ben het heus met jullie eens dat je nooit kan eisen dat de stoel naast je leeg blijft. Als het vol is, heb je gewoon pech. Maar als er wel nog ruimte is op andere plekken, wat is er dan in hemelsnaam zo vreselijk ernstig aan rekening houden met iemand die moeite heeft met vreemden in zn persoonlijke ruimte? Waarom zo iemand zelfs uitlachen? Jemig zeg, als je het hebt over asociaal en respectloos....of misschien eerder onwetend en naief....

tja, dan is er nog altijd een prive taxi..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:06

MarlindeRooz schreef:
Ik ben daar ook heel hard in, wanneer je te ziek/zwak/misselijk/overprikkeld/angstig bent om naast iemand te zitten in de trein dan moet je gewoon niet met het OV gaan. :P

Want je hebt tenslotte altijd een keuze.... Ik moet met ov naar m'n werk. Heb geen rijbewijs en een taxi kan ik niet betalen. Nu heb ik gelukkig nergens last van,maar hoe zou ik het anders moeten doen? Ben allang blij dat ik überhaupt werk heb...

Vanmorgen weer een leuk voorbeeldje: sta op de bus te wachten, met een club die er eigenlijk niet in past, bus komt, deur gaat open, ik krijg een duw in m'n rug waardoor ik hard tegen het meisje voor me knal, wat haar evenwicht verliest en op haar knieën terecht komt.... En maar door duwen achter me. Toen ben ik wel even uit m'n stekker gevlogen (ik kan me altijd heel goed beheersen, dus niks voor mij ;) ) of ze nu niet even normaal konden doen....
Als blikken konden doden had ik nu onder de zoden gelegen...

De maatschappij verhard, verhufterd, heb ik veel moeite mee, maar kan er helaas niks aan veranderen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:08

Zwerte schreef:

Ik heb er ook al eerder over geschreven :)

Er zijn genoeg grepen om de situatie dragelijker te maken.
Als je het helemaal niet aankan kun je ook in de tussenruimtes gaan zitten. Daar heb je meestal maar 1 zitplek.

Helaas, je bent niet de enige met een gebrek. Je kan ook geen plek opeisen die jij niet hebt betaald.
Verder weet jij niets van mij of mijn situatie af dus misschien zou je eerst informatie kunnen inwinnen voordat je iemand naief,onwetend, asociaal of respectloos noemt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:10

Zwerte schreef:

Dan bedenk je maar iets anders of zorg je dat je niet in de spits reist. Ik heb het ook enkel over het geval dat er verder géén plek in de bus/trein is, anders zou zich sowieso geen probleem situatie voordoen toch!?

Sorry, maar ik heb een flink aantal keer dat je zo dicht op elkaar staat dat ik letterlijk het zweet uit de oksel van degene naast me kan likken. Als dan iemand aangeeft de stoel naast hem/haar leeg te willen hebben 'omdat hij daar niet zo goed tegen kan' dan heeft diegene echt heel, heel erg veel pech.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:12

@ ladymadonna, De maatschappij verhufterd omdat iedereen vind dat hij/zij recht heeft op iets omdat hij/zij een beperking/fobie/ last van luiheid heeft.
Dan hoef je opeens geen rekening meer te houden met anderen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:15

minikatje schreef:
Zwerte schreef:

Ik heb er ook al eerder over geschreven :)

Er zijn genoeg grepen om de situatie dragelijker te maken.
Als je het helemaal niet aankan kun je ook in de tussenruimtes gaan zitten. Daar heb je meestal maar 1 zitplek.

Helaas, je bent niet de enige met een gebrek. Je kan ook geen plek opeisen die jij niet hebt betaald.
Verder weet jij niets van mij of mijn situatie af dus misschien zou je eerst informatie kunnen inwinnen voordat je iemand naief,onwetend, asociaal of respectloos noemt.

Klopt, 1 van die grepen is je tas pas weghalen als het echt vol raakt of wanneer iemand het vraagt. Maar dat mag niet volgens velen hier.
En ik zeg toch juist dat je die plek idd niet kan opeisen??? En ik heb zeker niet de illusie dat ik de enige ben met een gebrek. Juist daarom verbaast die onverdraagzaamheid me zo, kan niemand zich meer inleven in de medemens?
En ik vind iemand om een sociale fobie uitlachen idd asociaal en respectloos of naief en ontwetend. Lach jij iemand daar om uit? Dan mag je je aangesproken voelen. Daar hoef ik niemand voor te kennen, ik vind dat gewoon een asociale actie.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:17

BaileyMix schreef:
Zwerte schreef:

Dan bedenk je maar iets anders of zorg je dat je niet in de spits reist. Ik heb het ook enkel over het geval dat er verder géén plek in de bus/trein is, anders zou zich sowieso geen probleem situatie voordoen toch!?

Sorry, maar ik heb een flink aantal keer dat je zo dicht op elkaar staat dat ik letterlijk het zweet uit de oksel van degene naast me kan likken. Als dan iemand aangeeft de stoel naast hem/haar leeg te willen hebben 'omdat hij daar niet zo goed tegen kan' dan heeft diegene echt heel, heel erg veel pech.

Iets anders is een taxi die niet te betalen zijn....en spits is lastig vermijden als je therapiedag om 9 uur begint en om 5 uur stopt...
En jij hebt het over geen enkele plek meer, maar in de hele discussie is het wel degelijk over allerlei situaties gegaan, ook over tassen op de stoel in rustigere situaties. Ook dat vinden velen niet kunnen blijkbaar.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:18

Misschien stoppen met iedereen over 1 kam te scheren?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:18

minikatje schreef:
Misschien stoppen met iedereen over 1 kam te scheren?

Waar doe ik dat dan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:19

BaileyMix schreef:
Sorry, maar ik heb een flink aantal keer dat je zo dicht op elkaar staat dat ik letterlijk het zweet uit de oksel van degene naast me kan likken.

Dat is hier dagelijkse kost...
En over buiten de spits reizen... Vrij lastig als je van 8 tot 5 werkt....
Het is niet zwart of wit...

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:19

ik vind iemand uitlachen als ie zegt dat ie een sociale fobie heeft ook HEEL asociaal. beetje achterlijk eigenlijk. Dan kan je gewoon zeggen 'dat vind ik heel vervelend voor je, maar er is geen andere plaats meer vrij.' en dan dus niet irritant dicht op die gene gaan zitten, of tegen die gene aanleunen, nee, gewoon een beetje rekening ermee houden en je gedragen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:22

Waar wordt iemand met een sociale fobie uitgelachen? Ik snap dat je er niet per se naast hoeft te zitten maar ik ga er niet om staan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:25

BaileyMix schreef:
Ik heb nog nooit gehad dat iemand dan niet zijn/haar tas weghaalde hoor :n Zou toch raar staan kijken. Mocht iemand met een verhaal van 'ik durf/kan niet bij mensen in de buurt zitten' zou ik héél erg hard lachen en gaan zitten. Als je zo'n sociale fobie hebt ga je maar lopen, niet met een overvolle bus :evaw:

Hier wordt er gelachen. En eerder in dit topic ben ik ook uitspraken tegen gekomen dat mensen expres gaan zitten naast mensen die het duidelijk niet willen. Dat soort uitspraken dus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:26

Marlinde, het gaat erom dat mensen hier ervoor kiezen juist naast een persoon gaan zitten die het er duidelijk moeilijk mee hebben terwijl er nog andere plaatsen zijn. Juist om dwars te zitten dus

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:30

marlinde, in de quote die zwerte net plaatste word gelachen :j
Ik heb een sociale fobie, en laat wel zeker mensen naast mij zitten. (ik haal zelfs meestal zonder dat mensen het vragen mijn tas weg als het druk word in de bus, en zet m terug als niemand naast me wil zitten :j )
Ik vind dat ontzettend moeilijk en reis dan ook meestal samen met vriendlief, zodat die naast mij zit :) maar als iemand express naast me zou gaan zitten omdat ze zien dat ik dat moeilijk vind, of als ze me uitlachen, dan vind ik dat echt heel erg asociaal.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:31

Wie doet dat nou 8)7 Volgens mij doet niemand dat bewust. En ja, ik zou lachen, dat iemand blijkbaar denkt zó speciaal te zijn dat hij/zij 2 stoelen bezet mag houden terwijl bij anderen de ingewanden eruit geperst worden. Dan ben je wat mij betreft gewoon lachwekkend bezig ja.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:31

Als er nog andere plaatsen zijn zou ik wel even vreemd kijken naar de ''fobiepersoon'' en dan toch doorlopen. Mocht er geen plek meer zijn in de coupé (ik ga niet de hele trein aflopen voor een plekje) dan vind ik het ook wel even mooi en zou ik even vriendelijk vertellen dat er geen plek meer is en ik toch erg graag wil zitten.
Ik wil best rekening met anderen houden, maar soms moeten deze ''fobiepersonen'' ook een beetje rekening houden dat er ook mensen zijn die graag willen zitten en dus niet voor jou gaan blijven staan.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:35

Ik zou het ook flink aso vinden als iemand met een sociale fobie wordt uitgelachen..
Mensen irriteren door lekker dicht op ze te gaan zitten oid vind ik ook echt verschrikkelijke aso en ik snap de lol daar ook niet van.. Evenals mensen die lekker breed naast je gaan zitten of niet eens een beetje ruimte voor je vrij maken. Sorry dat ik geen maatje XS heb en geen 1.50 ben maar ik wil ook wel graag een beetje ruimte :=