Zahlina schreef:Wat mij het meeste steekt in dit topic, zijn opmerkingen met Je rot maar op, of die "buitenlanders".
We praten over Mensen die net zo nederlands zijn als iemand die blank is en een nederlands paspoort heeft, dus Mede nderlanders die al generaties lang een nederlandse nationaliteit hebben.
Waar moeten deze Mensen naar toe, terwijl ze geboren en getogen nederlanders zijn?
Ook maakt deze discussie mij nog steeds bang, mijn dochter is geboren op curaçao maar is net ALS alle kinderen die hier geboren zijn nederlander.
Hoe wordt er straks gekeken naar haar geboorte plek ALS deze op haar cv staat, vooral hoe extreem het nu lijkt te worden in Nederland.
Misschien was het ook niet zo handig om haar een arabisch voornaam te geven.
Uriele.
De opmerking van jouw dochter doet me denken aan een opmerking van de dochter van surinaamse vrienden van ons. Ze waren Hun huis aan het verbouwen en het meisje ziet de werkmannen (allemaal een donkere huidskleur, zij trouwens ook) en roept heel erg hard, papa er staan allemaal negers in onze tuin!!!
Ik beken, het heeft me heel veel moeite gekost om niet hard te gaan lachen.
We hadden een paar Nigeriaanse vrienden op visite. Mijn dochter, niet donker van zichzelf, at chocola en smeerde zichzelf lekker onder.
Waarop 1 van mijn donkere vrienden zei: "Nu ben je eindelijk eens schoon."
Dat mag iemand die niet getint is nooit zeggen.
Wat Zwarte Piet betreft: het Sinterklaasfeest heeft inmiddels een dusdanige lading gekregen dat "de geest uit de fles is"... wat er ook beslist wordt, het zal nooit meer hetzelfde zijn, of het nu om voor- of tegenstanders van Zwarte Piet gaat. De onbevangenheid is er voorgoed vanaf. Het is een beladen feest geworden... en een feest wat mensen uit elkaar drijft, houdt op een feest te zijn.
Al hebben Nederlandse mensen geen bijbedoelingen, ze worden er inmiddels wereldwijd toch op aangezien dat hun feest donkere mensen voor schut zet, omdat dat in andere landen (VS) tot in de jaren '70 gedaan werd dmv "blackfacing" en bovendien was er in de VS zelfs tot de jaren '70 rassenscheiding in openbare gelegenheden als scholen, bussen en zelfs toiletten...
Komt het ooit nog goed met Piet?
Geen idee... volgens mij is het zwartmaken van gezichten trouwens begonnen om onherkenbaar te worden, en schminck was er in 1850 nog niet, wel genoeg roet.
En Zwarte Piet zal vast zijn krullen en rode lippen hebben gekregen om exotisch over te komen. Persoonlijk zag ik (mede dankzij het page pak trouwens) donkere mensen nooit aan voor Zwarte Piet, toen ik klein was.
Maar van mij mag Piet best een ander kleurtje krijgen, want ik heb begrepen dat de Sint heel veel marsepein uitdeelt, en daar zit een heleboel levensmiddelenkleurstof in. Je kunt maar zo blauwe, rode groene en paarse Pieten krijgen door het productieproces.
En al die surprises, daar zit natuurlijk ook een hoop verf in.
De kinderen zal het een zorg zijn.