Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:24

_Cowgirl schreef:
Onder discriminatie wordt in het algemeen verstaan: een nadeel berokkenen door het maken van onderscheid ten aanzien van individuen of groepen op grond van kenmerken die in die situatie geen aanvaardbaar motief vormen. http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=discriminatie

Racisme: opvatting dat het ene menselijk ras superieur is aan het andere ... http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=racisme

Dus 'selecteren' op huidskleur is discriminatie en geen racisme.

Sneeuwpop schreef het volgende:

Citaat:
Als je rassen anders gaat behandelen en dus ook in positieve zin maakt je racistisch.

Dat is discriminatie, dat beschrijft jouw quote ook. :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:37

Afbeelding

Is toch ook "nederlands"? Teminste als ik mijn buitenlandse vrienden en kennissen moet geloven. :')

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:40

Sinterklaas voor 18+'ers? :D

Elise_0o

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:30

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:32

Belachelijk. Waarom is dat zwarte piet?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:32

Adamootje schreef:
Het zou ons wel sieren ook wat rekening te houden met de minderheid zodat het feest leuk is en blijft voor iedereen.

Daar ben ik het niet mee eens. Het zou ons sieren om gewoon eens voor "jezelf" op te komen. Nederlanders juist juist heel tolerant, accepteren veel en houden rekening met heel veel dingen en mensen, zou prettig zijn als dat eens gewaardeerd wordt.

Het zou de minderheid sieren om wat rekening te houden met de rest van Nederland.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:46

@Elise_0o

Absoluut overdreven en ik denk dat meneer Leeuwin, de fractievoorzitter in kwestie zich verschrikkelijk mag schamen. Waarom? Het beeld van Mandela heeft helemaal geen pietenpak aan, maar de Zuid-Afrikaanse vlag! *facepalm* _O-

Deze meneer zocht gewoon een aanleiding om lekker weer even herrie te schoppen, sukkel. Dat zo'n iemand fractievoorzitter kan worden, jeetje zeg.:')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:18

Belachelijk dat deze fractievoorzitter zich zo laat kennen...

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:33

sneeuwpop schreef:
Adamootje schreef:
Het zou ons wel sieren ook wat rekening te houden met de minderheid zodat het feest leuk is en blijft voor iedereen.

Daar ben ik het niet mee eens. Het zou ons sieren om gewoon eens voor "jezelf" op te komen. Nederlanders juist juist heel tolerant, accepteren veel en houden rekening met heel veel dingen en mensen, zou prettig zijn als dat eens gewaardeerd wordt.

Het zou de minderheid sieren om wat rekening te houden met de rest van Nederland.

Maar de minderheid houdt toch ook rekening met de rest van Nederland? Wat de tegenstanders betreft hoeft het feest niet afgeschaft te worden, maar het uiterlijk van Zwarte Piet. Er worden genoeg suggesties gegeven door de minderheid, maar de meerderheid slaat deze meteen in de wind. Waarom geen compromis sluiten? We zijn toch een tolerant volk, we houden toch zoveel rekening met onze medemens? Als ik een ding geleerd heb van de Zwarte Pieten discussie, dan is dat wel dat Nederlanders helemaal niet zo tolerant zijn en dat er weinig rekening wordt gehouden met de (gevoelens) van de medemens.

@ Elise, wat een overdreven reactie. Sneu voor die kindjes die hun best hebben gedaan om dat beeld te maken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:02

De zogenaamde suggesties zijn gewoon niet goed genoeg.

Daarbij vind ik en meerdere het nogal ver gezocht om je gekwetst te voelen.. dan ben je aan het zoeken en zit je niet lekker in je vel. Soms moet je je eigen instelling veranderen,ipv andere de schuld geven van je ellendige gevoel.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:56

Afbeelding

Ik vind deze hele discussie onzin. Bij ons in het dorp blijft zwarte piet ook langs komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:24

Wat is er zo erg aan de klederdracht van een page ?

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Page_(jongen)

Niks slaverigs aan hoor.

We moeten gewoon met de hele Nederlandse bevolking gaan stemmen en die uitslag is dan bindend.
Tuurlijk moet het Nederlandse volk tolerant zijn maar aan de andere kant moeten de kleurlingen en blanke anti-piet mensen ook niet de zeikerd uithangen en zo idioot doorslaan in hun negatieve destructieve gedrag.
Er is geen pro- piet mens die zegt "ja! Piet is racistisch en we discrimineren flink tijdens dit kinderfeest omdat dat nou eenmaal onze traditie is"
:')
Dat negatieve hebben de zeikerds er zelf aan gehangen, dat zou in een sinterklaasfeest vierend gezin nooit opkomen.
Ik vind het erg intolerant en egoïstisch om een traditioneel kinderfeest voor een land vol kinderen zo te verzieken. Om zoveel stress en druk op een kinderfeest te plaatsen wat normaal gesproken een feest van vreugde en plezier was is echt ziekelijk egocentrisch.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:13

Wat een gedoe om een kinderfeestje hahahaha
Ik vind kaaspiet en stroopwafelpiet ook heel leuk! :') _O-

AfbeeldingAfbeelding

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:42

Zahlina schreef:
Wat mij het meeste steekt in dit topic, zijn opmerkingen met Je rot maar op, of die "buitenlanders".
We praten over Mensen die net zo nederlands zijn als iemand die blank is en een nederlands paspoort heeft, dus Mede nderlanders die al generaties lang een nederlandse nationaliteit hebben.

Waar moeten deze Mensen naar toe, terwijl ze geboren en getogen nederlanders zijn?

Ook maakt deze discussie mij nog steeds bang, mijn dochter is geboren op curaçao maar is net ALS alle kinderen die hier geboren zijn nederlander.
Hoe wordt er straks gekeken naar haar geboorte plek ALS deze op haar cv staat, vooral hoe extreem het nu lijkt te worden in Nederland.
Misschien was het ook niet zo handig om haar een arabisch voornaam te geven.

Uriele.
De opmerking van jouw dochter doet me denken aan een opmerking van de dochter van surinaamse vrienden van ons. Ze waren Hun huis aan het verbouwen en het meisje ziet de werkmannen (allemaal een donkere huidskleur, zij trouwens ook) en roept heel erg hard, papa er staan allemaal negers in onze tuin!!!
Ik beken, het heeft me heel veel moeite gekost om niet hard te gaan lachen.

We hadden een paar Nigeriaanse vrienden op visite. Mijn dochter, niet donker van zichzelf, at chocola en smeerde zichzelf lekker onder. :P Waarop 1 van mijn donkere vrienden zei: "Nu ben je eindelijk eens schoon."

Dat mag iemand die niet getint is nooit zeggen. _O-

Wat Zwarte Piet betreft: het Sinterklaasfeest heeft inmiddels een dusdanige lading gekregen dat "de geest uit de fles is"... wat er ook beslist wordt, het zal nooit meer hetzelfde zijn, of het nu om voor- of tegenstanders van Zwarte Piet gaat. De onbevangenheid is er voorgoed vanaf. Het is een beladen feest geworden... en een feest wat mensen uit elkaar drijft, houdt op een feest te zijn.

Al hebben Nederlandse mensen geen bijbedoelingen, ze worden er inmiddels wereldwijd toch op aangezien dat hun feest donkere mensen voor schut zet, omdat dat in andere landen (VS) tot in de jaren '70 gedaan werd dmv "blackfacing" en bovendien was er in de VS zelfs tot de jaren '70 rassenscheiding in openbare gelegenheden als scholen, bussen en zelfs toiletten...

Komt het ooit nog goed met Piet?
Geen idee... volgens mij is het zwartmaken van gezichten trouwens begonnen om onherkenbaar te worden, en schminck was er in 1850 nog niet, wel genoeg roet.
En Zwarte Piet zal vast zijn krullen en rode lippen hebben gekregen om exotisch over te komen. Persoonlijk zag ik (mede dankzij het page pak trouwens) donkere mensen nooit aan voor Zwarte Piet, toen ik klein was.

Maar van mij mag Piet best een ander kleurtje krijgen, want ik heb begrepen dat de Sint heel veel marsepein uitdeelt, en daar zit een heleboel levensmiddelenkleurstof in. Je kunt maar zo blauwe, rode groene en paarse Pieten krijgen door het productieproces. :#
En al die surprises, daar zit natuurlijk ook een hoop verf in. :)*
De kinderen zal het een zorg zijn.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:03

Het Sinterklaasfeest met een belangrijke rol voor Zwarte Piet is niet racistisch. Tot dat oordeel komt het Interfederaal Gelijkekansencentrum in België, aldus Belgische media zaterdag.
Het Gelijkekansencentrum, een meldpunt voor discriminatie, stelde zich de vraag of het gebruik van Sinterklaas en Zwarte Piet in strijd is met de antidiscriminatie- en antiracismewetgeving bij de zuiderburen.

Volgens het centrum zou daar pas sprake van zijn als bij het feest racistische handelingen worden verricht of uitspraken worden gedaan die duiden op racisme.

Volgens het meldpunt zou het wel verstandig zijn een constructief maatschappelijk debat over het Sinterklaasfeest te houden. ''Daarbij roepen we op om de figuur van Zwarte Piet in elk geval anders voor te stellen dan als een domme, ondergeschikte of gevaarlijke zwarte man.''

In Nederland woedt al geruime tijd een hevige discussie over de vraag of het inzetten van Zwarte Pieten bij het Sinterklaasfeest racistisch is.

Bron nu.nl

In Belgie zijn ze een stuk slimmer....

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:17

Ik las het net ook toevallig.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:04

Anoniem schreef:

Niks slaverigs aan hoor.

We moeten gewoon met de hele Nederlandse bevolking gaan stemmen en die uitslag is dan bindend.
Tuurlijk moet het Nederlandse volk tolerant zijn maar aan de andere kant moeten de kleurlingen en blanke anti-piet mensen ook niet de zeikerd uithangen en zo idioot doorslaan in hun negatieve destructieve gedrag.
Er is geen pro- piet mens die zegt "ja! Piet is racistisch en we discrimineren flink tijdens dit kinderfeest omdat dat nou eenmaal onze traditie is"
Dat negatieve hebben de zeikerds er zelf aan gehangen, dat zou in een sinterklaasfeest vierend gezin nooit opkomen.
Ik vind het erg intolerant en egoïstisch om een traditioneel kinderfeest voor een land vol kinderen zo te verzieken. Om zoveel stress en druk op een kinderfeest te plaatsen wat normaal gesproken een feest van vreugde en plezier was is echt ziekelijk egocentrisch.

Nou, nou zeg. Wat een overdreven reactie. Alsof de tegenstanders denken "Goh, laten we dat feest lekker verzieken voor de rest van Nederland." Natuurlijk niet. Deze discussie is al zeker 30 jaar aan de gang! Ik denk dat de groep die er het grootste probleem van maakt de voorstanders zijn van Zwarte Piet met bijvoorbeeld de Pietitie en de bonuskaarten doorknippen omdat de AH geen Zwarte Pieten meer op reclameposters en verpakkingen afbeeldt. :') De tegenstanders vragen alleen om (kleine) aanpassingen van Zwarte Piet. Ze eisen niet dat het feest moet worden afgeschaft. Sommige mensen vinden het inderdaad niet fijn dat Zwarte Piet de kleur zwart of bruin heeft, omdat Zwarte Piet zo veel weg heeft van Blackface. Ik kan het zeker begrijpen dat dat mensen voor de hoofd stoot.

Ik sta open voor ieder zijn mening, maar ik vind het jammer dat de tegenstanders meteen afgeschilderd worden als "zeikerds". Ik vind het zeker geen zeikerds en ik vind ze ook niet intolerant, negatief of destructief.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:28

Adamootje, als je de facebookpagina's e.d. doorleest van de anti-pieten groeperingen, dan blijkt daaruit dat ze Piet eigenlijk totaal willen afschaffen en het liefst zelfs het hele Sinterklaasfeest. Dit is volgens hun pas de eerste stap. En waar het ze vooral om te doen is, is om ervoor te zorgen dat het feest als racistisch wordt bestempeld zodat ze recht krijgen op een schadevergoeding.
En uit die reacties blijkt ook dat die mensen zelf ontzettend racistisch zijn, maar dan dus tegen de blanken. Wat ze daar allemaal over blanken uiten is echt niet normaal. Ook komen ze met allerlei ideeën voor gewelddadige acties e.d. Dus zo onschuldig zijn hun intenties echt niet...

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:33

Mickyl, dat wist ik niet. Dat gaat imo te ver.

Op de pagina "Zwarte Piet is racisme" zie ik overigens weinig extreme uitlatingen van de tegenstanders. Velen vragen gewoon om begrip. Ben toch wel heel benieuwd naar die pagina('s) waar jij op doelt Mickyl. Is dat dezelfde pagina?
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 25-10-14 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:33

Mijn mening? Over zoiets kan ik me niet druk maken.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:44

Ik heb op 'nee' gestemd, en verbaas me echt over het grote aantal 'ja'-stemmers. Al dat gemekker over tradities... Blegh. Nu ben ik van huis uit ook helemaal niet traditioneel opgevoed (Sinterklaas werd na groep 6 direct afgeschaft en kerst/pasen doen we al helemaal niet aan), dus misschien dat het daaraan ligt, maar vind het echt schandalig dat mensen zich om zoiets onbenulligs druk kunnen maken.
Schijnbaar zijn er veel mensen (ja, veel, want ondanks dat het misschien geen meerderheid is, gaat het wel over 1000en mensen) die zwarte Piet als onprettig ervaren. Waarom dan de traditie niet een beetje aanpassen? Er verandert niets, je kan het feest nog gewoon zo vieren als toen Piet nog zwart was. Kinderen zullen zich er echt niet druk om maken dat Piet niet zwart meer is :n

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:50

Zie mijn post hierboven.. Het gaat de mensen die ertegen zijn helemaal niet alleen om Zwarte Piet. Ze gaan veel verder en zien dit als eerste stap. Ze hebben niet iets tegen zwart piet, maar tegen blanken in het algemeen. De donkere mensen die niks tegen blanken hebben, hebben over het algemeen ook totaal geen problemen met Zwarte Piet of het Sinterklaasfeest.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:01

Dan ben ik heel benieuwd waar je dat leest, Mickyl, want op de pagina's die ik heb bekeken, staat juist meerdere keren vermeld dat ze niet tegen het feest an sich zijn.
Natuurlijk zijn er altijd een paar extremisten, maar volgens mij wil de grote groep het feest gewoon behouden.

Kwam op één van die pagina's nog een interessant artikel tegen (kan zijn dat het hier al geplaatst is, dan excuses): http://www.volkskrant.nl/opinie/natuurl ... ~a3771202/

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:07

Maar dat geldt dus niet voor alle tegenstanders van Zwarte Piet, maar voor een (kleine) extreme groepering. Dat was in je eerdere post niet helemaal duidelijk namelijk (wel in je laatste post trouwens hoor! ;)). Altijd jammer zulke extreme groeperingen.

Dat artikel is hier al eerder geplaatst trouwens. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:45

Adamootje schreef:
[naam] schreef:

Niks slaverigs aan hoor.

Nou, nou zeg. Wat een overdreven reactie. Alsof de tegenstanders denken "Goh, laten we dat feest lekker verzieken voor de rest van Nederland." Natuurlijk niet. Deze discussie is al zeker 30 jaar aan de gang! Ik denk dat de groep die er het grootste probleem van maakt de voorstanders zijn van Zwarte Piet met bijvoorbeeld de Pietitie en de bonuskaarten doorknippen omdat de AH geen Zwarte Pieten meer op reclameposters en verpakkingen afbeeldt. :') De tegenstanders vragen alleen om (kleine) aanpassingen van Zwarte Piet. Ze eisen niet dat het feest moet worden afgeschaft. Sommige mensen vinden het inderdaad niet fijn dat Zwarte Piet de kleur zwart of bruin heeft, omdat Zwarte Piet zo veel weg heeft van Blackface. Ik kan het zeker begrijpen dat dat mensen voor de hoofd stoot.

Ik sta open voor ieder zijn mening, maar ik vind het jammer dat de tegenstanders meteen afgeschilderd worden als "zeikerds". Ik vind het zeker geen zeikerds en ik vind ze ook niet intolerant, negatief of destructief.

Toen mijn nu 20 jarige dochter nog klein was was deze discussie helemaal niet aan de gang. Toen was een discussie als deze niet voor te stellen.