Helft van alle Nederlanders gaat vreemd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Helft van alle Nederlanders gaat vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:04

Nogmaals, open relaties zijn prima. Maar je overlegd dat eerst thuis, doe je dat niet dan is dat gewoon laf. Meer kan ik er niet over zeggen.
En ook in open relaties kun je bedriegen trouwens. Het is maar net welke voorwaarden je gezet hebt (veilige sex bijvoorbeeld).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:11

DatBenIkNou schreef:
Oh oké dat begreep ik dan verkeerd, Sizzle.
Triest genoeg zullen er genoeg gouden huwelijken gevierd worden en mensen samen oud worden waarbij binnen dat huwelijk toch regelmatig vreemd gegaan wordt.
En genoeg waarin dat niet zo is. Dus ja... Je hebt van alles en je hebt van alles niks.

Maar wat HC stelt is lichtelijk overdreven en hij gebruikt cijfers vooral om naar zijn eigen straatje te praten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:22

DatBenIkNou schreef:
Wij en onze voorouders zijn simpelweg niet groot gebracht met zulke ruimdenkende ideeën, wij kennen dat anders denken in vrijheid eenvoudigweg niet. En wat de boer niet kent, dat vreet' ie niet?! :+

Ik en mijn voorouders zijn grootgebracht met streng rooms katholieke ideeen hieromtrent.

Er zijn evenwel verschillenden manieren om te leren. Ik heb op dit punt ook geleerd van zien.

Hoewel mijn ouders heel gelukkig jong gehuwd en oud gestorven zijn was ook hun generatie vaker niet dan wel gelukkig gehuwd. Ik was me er heel goed van bewust dat wat zij hadden een minderheidskans had.
Ikzelf ben ook heel gelukkig jong aan een duurzame relatie begonnen. Ook daarbij was dit om ons heen bepaald niet de norm. Wij waren er ons heel goed van bewust dat dit een minderheidskans was.

In plaats van ontkennen/negeren hebben we van zien geleerd en de kans op duurzaam succes vergroot.
Inmiddels ben ik 38 jaar duurzame relatie verder en deel ik mijn levenservaring uit eerste hand op dit onderwerp.
Wat er verder mee gedaan wordt ligt buiten mijn invloedssfeer. Ook of iemand erdoor op de kast gaat zitten.

Sizzle, open relaties zijn per defintie in overleg/overeenstemming van alle betrokkenen.
Dat is nu net het verschil met vreemdgaan :)*
Er is verder geen beter/minder aan welke relatievorm ook. Alleen bedrog is fout en helaas komt wie denkt dat 'voor altijd' sexueel eclusief het enige is, vaak bedrogen uit.
Er is meer *\%/*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:27

Je gaat nu uit van een perfecte open relatie. Maar wat als je partner naast de bekende partijen ook nog eens onbesproken met je zus/broer/moeder/vader of beste vriend(in) blijkt rond te hobbelen? Of buiten afspraak om ook bij de prutsmutsen loopt?

Open staat niet synoniem aan eerlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:35

Sizzle schreef:
Je gaat nu uit van een perfecte open relatie. Maar wat als je partner naast de bekende partijen ook nog eens onbesproken met je zus/broer/moeder/vader of beste vriend(in) blijkt rond te hobbelen? Of buiten afspraak om ook bij de prutsmutsen loopt?

Open staat niet synoniem aan eerlijk.

Inderdaad.
Open maakt de kans wel veel kleiner. Niet zozeer door het open maar door het per definitie bespreekbaar zijn; het is immers besproken en afgesproken.

Ik heb het over de noodzaak van eerlijk zijn. Niet over hoe je daarmee om-/verdergaat.

Onbespreekbaarheid verkleint de kans op eerlijkheid.

In deze draad wordt beperkte bespreekbaarheid ruimschoots geetaleerd. Idem door het hoge % vreemdgaan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:38

Mij krijg je er niet mee op de kast HC :+
Sterker, ik heb niet álles gelezen in dit topic maar vind je laatste post erg mooi geschreven.
Dat welke relatievorm dan ook, niet beter of minder is dan de andere, maar bedrog gewoon per definitie fout is, vind ik waarheid als een koe.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:39

Wat een rare conclusies trek jij.. Open maakt de kans helemaal niet veel kleiner. In een open relatie heb je ook gewoon kans op bedrog en vreemdgaan. Als je x heb afgesproken en y gebeurd heb je ook dan de poppen aan het dansen.

Het gaat erom dat wat je samen afspreekt daar houd je je aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:44

Bij ons is de monogamie ook open besproken en afgesproken.
Dus wat dat betreft zie ik geen verschil.

Mensen zijn gewoon vaak laf aangelegd en durven daarom geen slecht nieuws te brengen. Dus bedriegen ze liever.

Ik zie legio mogenlijkheden tot bedriegen in een open relatie, compleet afhankelijk van de uitgangspositie. Ga je bijvoorbeeld uit van een 'vaste' thuispartner met individuele of juist gezamelijke uitstapjes, of deel je het huis met meerdere partners.
Met welke van de uitstapjes mag iemand een kind verwekken bijvoorbeeld? Of zijn kinderen alleen voor de vaste partner? En houdt diegene zich daar ook aan?
Als je individuele uitstapjes maakt moet het dan op en top veilig? Wat als er toch ineens een stiekeme soa het huis binnenwandeld.
Wat te denken van jaloezie als de een zich 'slechts' het uitstapje voelt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:52

DatBenIkNou schreef:
Mij krijg je er niet mee op de kast HC :+

Ik 'krijg' er helemaal niemand mee op de kast.
Dat doet iedereen volstrekt ZELF.
Wat ik schrijf zet niemand op een kast.
Het is hooguit de reactie wat het schrijven bij die persoon teweeg brengt die dat doet.

Het is in dat verband illustratief hoe naar de conclusie gesprongen wordt dat ik tegen sexclusiviteit zou zijn. Dat ben ik in het geheel niet.
Ik ben tegen hypocrisie en tegen bedrog.
In Nederland is de sexclusiviteit de maatschappelijk geaccepteerde norm EN massaal vreemdgaan.
Volgens MIJN normen en waarden van integriteit en eerlijkheid is DAT in collectieve zin hyprocriet en bedrog.
Ik vind dat ouders tekort schieten in de opvoeding van hun kinderen wanneer ze dit niet als perspectief meegeven. Het scheppen van verkeerder vewachtingen en het meegeven van verkeerd gereedchap maakt je imo als ouder mede schuldig aan leed door vreemgaan/bedrog, het falen van relaties herdoor.

Wel Sammie, alleen indien de afspraken tijdelijk zijn en kunnen worden herzien:
1. Het leven is zelforganiseren op de rand van chaos. Verandering is een gegeven.
2. Wij zijn ons DNA en onze ervaringen.
Die twee opgeteld maken dat we vernadere, evolueren. Afspraken moeten kunnen wijzigen of worden opgeheven, beindigd zonder 'schuld'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:56

Wie zegt er dat ouders dat niet meegeven?
Wat het kind er mee doet heb je geen zeggenschap over.

Net als een kind uit een eerlijk hardwerkend gezin besluit om lamlendige uitkeringstrekker te worden.
Doet pijn aan het ouderlijk hart, maar je kunt niet het leven van je kinderen leven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:05

Sizzle schreef:
Mensen zijn gewoon vaak laf aangelegd en durven daarom geen slecht nieuws te brengen. Dus bedriegen ze liever.

Dat is een HEEL goed punt wat ik even apart beantwoord.
Dit is volstrekt juist.

Dit is een motief voor het meeste liegen.
Wanneer iemand een negatieve reactie verwacht, is er een weerstand tegen het opwekken daarvan.
Dus kiest menigeen de weg van de minste weerstand; liegt of verzwijgt.

Helaas zijn de meeste mensen zeer beperkt 'moedig'. Dat is de realiteit.
Vandaar dat ik de noodzaak voor laagdrempeligheid al verschillende malen genoemd heb.
Het als in steen gebeiteld opvatten van afspraken is een HOGE drempel opwerpen.
Daardoor wordt de benodigde moed groter.
Daarmee wordt de kans op bedrog hoger.
Daarmee de kans op duurzaam geluk dus kleiner.

Nogmaals:
- we veranderen, omstandigheden veranderen
- je wil dat je liefde gelukig is*
- het is dubbel in jouw eigen belang om afspraken regelmatig te evalueren

Lees bv eens wat over empatie. Een heel concrete en in dit verband specifieke vorm is compersie/jalief. In het nederlands schrijft Jeanet Manders daarover.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:09

Ik denk niet dat veel ouders dat doen nee, Sizzle.
Gezien de heftige reacties op dit onderwerp kan ik me niet voorstellen dat jij dat soort opties met je kinderen (als je die hebt) bespreekt?
Ik ook niet letterlijk hoor. Wel hebben wij eerlijkheid, en doen wat je gelukkig maakt ook al is het anders dan anders, vrijheid/blijheidprincipe, niet veroordelen en dergelijke hoog in het vaandel staan. Dát bespreken wij wel met de kinderen, ook omdat wij zelf gewoon zo in het leven staan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:10

Gunst en als ik dat probeer uit te leggen krijg ik pagina's aan commentaar dat men gewoon maar niet moet liegen..

Ik zou alleen het labeltje 'laf' er niet direct aan willen vast hangen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:16

Als je een open en eerlijke monogame relatie hebt dan vertel je in mijn eerlijke wereld eerst dat je andere gevoelens hebt. Als je van te voren al besproken hebt dat extra snoepjes niet gewaardeerd worden dan brei je er eerst een fatsoenlijk einde aan alvorens aan een andere lolly te likken.

Als mijn lief nu zou aangeven behoefte te hebben aan meer dan zou ik wel verdrietig zijn, maar tegelijkertijd waarderen dat hij het verteld. Echter is er voor ons gezamelijk dan geen toekomst meer aangezien ik daar niet mee om zou kunnen gaan. Dan moet ieder dus zijn nieuwe pad zoeken.

Is zoiets niet bespreekbaar dan hoor je alsnog eerst een fatsoenlijk einde eraan te maken.

Wat dat betreft zijn we het hier volgens mij allemaal roerend eens: eerlijkheid gaat voor alles!

Benikdatnou, ik zou zo'n gesprek met mijn dochter in de toekomst nooit afkappen. Ik sta heel ruimdenkend in de wereld, ben alleen zelf gewoon zo monogaam als een ooievaar.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:23

- Bedriegen is altijd laf. Als men vanaf het begin van een relatie gewoon eerlijk is tegen elkaar, dan is letterlijk alles bespreekbaar. En als de 1 behoeftes heeft waar de ander niet aan kan/wil voldoen, dan heeft men dat van elkaar te respecteren.
- Lover stond van de week aan een grens in het buitenland, samen met collega's. Gaan ze een kroegje binnen blijkt dit een hoerenkeet te zijn. Op het moment dat hij dat verteld lig ik in een deuk. Dit vanwege het feit dat hij het van buiten niet gezien had. Hij werd boos op me toen ik suggereerde dat hij zich had laten 'masseren". Ik zei dus letterlijk: was de massage lekker?? Het antwoord kwam er op een hele boze toon uit: Was jij erbij?? Nee!! Dan doe ik dus helemaal niets!!! Dan weet ik genoeg.
- Wat betreft een open relatie... Ook dan zijn er afspraken gemaakt en die regelmatig dienen te worden besproken en bijgeschaafd. En wat minstens zo belangrijk is, is dat men de partner op de hoogte houdt van het reilen en zeilen van de op dat moment aanwezige 'relatie'.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:25

Sammie schreef:
Gunst en als ik dat probeer uit te leggen krijg ik pagina's aan commentaar dat men gewoon maar niet moet liegen..

Ik zou alleen het labeltje 'laf' er niet direct aan willen vast hangen.

noem het laf, maar het is gewoonweg makkelijker om te liegen of te zwijgen, dan de confrontatie op te zoeken met alle gevolgen van dien.

Veel mensen zetten veel op het spel door eerlijk te zijn, vandaar dat men liegt of zwijgt.
En ja mensen kunnen makkelijk liegen, ze doen het de hele dag, al is het maar een leugentje
om bestwil of een ander leed te sparen of puur eigen belang/gewin.

Ik zie het als vrijgezel vnl in relaties waar in een van de partners niet gelukkig is
of gewoon last heeft van een verhoogd libido (en thuis niet aan hun trekken komen)
of dat men simpelweg de spannning /aandacht zoekt.
En ja ik zie heel veel vreemdgangers...en de partners thuis maar braaf thuis zitten met de gedachte dat gebeurt mij niet.

Morgen avond weer bedrijfsuitje in de vipbox bij PSV, nou dan weet ik al dat er weer flink aantal probeert toe te happen :7
Op de werkvloer en zakenwereld gebeurd veel :o ook niet gek als men meerendeel van de dag met elkaar werkt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:28

Ik ga er maar vanuit dat het een aanvulling is op mijn post(en) ;)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:42

Huertecilla schreef:
Callisto04 schreef:
Waar staat dat meer dan de helft van de Nederlanders vreemdgaat?

In de kop van dit onderwerp.

Citaat:
48 % van de mannen uit een onderzoek en 43 % van de vrouwen kan nooit de helft van de Nederlanders zijn.

Inderdaad.
Het betreft verder de mensen met een duurzame relatie.
Het is dus vérre van de helft van alle Nederlanders.
Aan de andere kant betreft het vet méér dan de helft van de paren en dát is waar het exclusief monogaam betrekking op heeft....

Inderdaad is dit slechts één onderzoekje.
Er zijn er gelukkig veel meer en ook wetenschappelijk beter. Allen geven een gelijk beeld; dat er massaal vreemdgegaan wordt.
Wat sex met anderen betreft, kan je daar het aantal paren wat dit zonder bedrog doet bij optellen uiteraard.

Maar goed, zoals in deze draad al veelvuldig opgemerkt is de kern niet de kwaliteit van het onderzoek, nog het exacte %.
De kern is dat het HEEL VEEL duurzame relaties betreft.
Doe daarmee wat je wil.
Ontkennen en/of negeren zijn twee opties.
Veel succes met de toekomst +:)+

Met je telling ga je er van uit dat in meerdere gevallen beide partners antwoordden en dat er niet altijd door beide partners wordt vreemdgegaan in deze situatie (of vice versa). Je veronderstelt ook dat de steekproef representatief is voor de totale populatie. Zijn al jouw veronderstellingen getest? Want mij lijkt het bijvoorbeeld erg waarschijnlijk dat de subgroep vreemdgangers oververtegenwoordigd is. Gezien het taboe op vreemdgaan en het waarschijnlijk aanzien wordt als het toch een keer eerlijk kunnen zijn. Ook vraag ik mij af hoe en waar de vragenlijst aangeboden wordt. Als dit bijvoorbeeld via een datingsite gaat is de steekproef weinig representatief.
Zoals je ziet zijn bepaalde veronderstellingen behoorlijk bepalend voor het beoordelen van percentages. Met statistiekjes kan je alles bewijzen.
Dit betekent niet dat ik oogkleppen op heb en dit verschijnsel niet erken. Maar om nu te gaan geloven dat meer dan de helft vreemdgaat...
Ik denk dat mensen te veel kiezen voor relaties. Seksualiteit is daar een onderdeel van, maar het loopt fout op meerdere vlakken. Niet iedereen is gemaakt voor het ideaalbeeld van onze relaties maar toch wordt het nagestreefd en wordt op massale schaal gepoogd het te bereiken. Het huisje, boompje, kindje verhaal. Dit loopt op allerhande manieren verkeerd, niet enkel wat betreft sex. Vreemdgaan is er een voorbeeld van, maar kan in een heel aantal gevallen en gevolg zijn ipv een issue op zich. Open relaties lopen net zo goed verkeerd en dus vind ik dat jouw focus te veel op sex ligt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:13

rainbow8 schreef:
- Wat betreft een open relatie... Ook dan zijn er afspraken gemaakt en die regelmatig dienen te worden besproken en bijgeschaafd.

Ook dan zijn afspraken net zo goed aan de tand des tijds, veranderingen, onderhevig ja.

Citaat:
En wat minstens zo belangrijk is, is dat men de partner op de hoogte houdt van het reilen en zeilen van de op dat moment aanwezige 'relatie'.

Alleen als dat de afspraak is.
Grenzen aan openheid, afspraken over privacy, over intimiteit tussen personen zijn ook onderwerp van afspraak.
Daar is geen regel over. Dat maken betrokkenen in overleg uit.

Callisto04 schreef:
Open relaties lopen net zo goed verkeerd en dus vind ik dat jouw focus te veel op sex ligt.

Op de hoogst vreemde conclusie ´dus´ ga ik niet meer in. Ik heb nu al een dozijn keer letterlijk geschreven dat het niet om het type relatievorm gaat.

Het onderwerp is vreemdgaan; tegen de afspraak daarover in sex met derden; s-e-x :)*

Verder leg ik daar in het geheel geen nadruk op sex doch op eerlijkheid, openheid; op INTEGRITEIT.

- Maak je huiswerk over relatievormen, de realiteit en wat je écht denkt te willen.
- Maak op je eígen behoeftes gebaseerde afspraken. Neem afspraken niet aan.
- Wanneer de randvoorwaardes veranderen, jouw behoeften of die van jouw partner(s) EN DAT IS NORMAAL! bespreek dan de afspraken.
- Opdat afspraken bespreekbaar zijn, dien je goed op je netvlies te hebben hoe het zit met de weg van de minste weerstand. Je krijgt wat je ´beloont´; ook leugens...
- Wanneer verandering nodig is, maak dan nieuwe afspraken of verbreek de relatie.
- Bedrieg/lieg niet; ook geen leugentje om bestwil, want dat is vrijwel altijd de eigen bestwil.

Tja, en omdat het onderwerp vreemdgaan is, betreft het DUS afspraken over sex met derden :)*

Sizzle schreef:
Wat dat betreft zijn we het hier volgens mij allemaal roerend eens: eerlijkheid gaat voor alles!

Dat wisten we vooraf al: Op Bokt gaat niemand vreemd, zijn er geen prutsmutsen en liegt niemand :D
De wonderen van de virtuele wereld...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:47

Dat laatste is je eigen aanname.
In het zuster-topic van deze staan genoeg posts van mensen die vreemd gegaan zijn.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:47

Ik ben ooit vreemd gegaan en heb er toen over gelogen (verzwegen). Dus :evaw: je aanname HC.
Trots? Nee. Spijt? Ja, van zowel het vreemdgaan als het verzwijgen. Ervan geleerd? Jazeker, communiceren!

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:17

Huertecilla schreef:
Callisto04 schreef:
Open relaties lopen net zo goed verkeerd en dus vind ik dat jouw focus te veel op sex ligt.

Op de hoogst vreemde conclusie ´dus´ ga ik niet meer in. Ik heb nu al een dozijn keer letterlijk geschreven dat het niet om het type relatievorm gaat.

Het onderwerp is vreemdgaan; tegen de afspraak daarover in sex met derden; s-e-x :)*

Verder leg ik daar in het geheel geen nadruk op sex doch op eerlijkheid, openheid; op INTEGRITEIT.

- Maak je huiswerk over relatievormen, de realiteit en wat je écht denkt te willen.
- Maak op je eígen behoeftes gebaseerde afspraken. Neem afspraken niet aan.
- Wanneer de randvoorwaardes veranderen, jouw behoeften of die van jouw partner(s) EN DAT IS NORMAAL! bespreek dan de afspraken.
- Opdat afspraken bespreekbaar zijn, dien je goed op je netvlies te hebben hoe het zit met de weg van de minste weerstand. Je krijgt wat je ´beloont´; ook leugens...
- Wanneer verandering nodig is, maak dan nieuwe afspraken of verbreek de relatie.
- Bedrieg/lieg niet; ook geen leugentje om bestwil, want dat is vrijwel altijd de eigen bestwil.

Tja, en omdat het onderwerp vreemdgaan is, betreft het DUS afspraken over sex met derden :)*

Sizzle schreef:

Dat wisten we vooraf al: Op Bokt gaat niemand vreemd, zijn er geen prutsmutsen en liegt niemand :D
De wonderen van de virtuele wereld...

Ik ben nog nooit iets van jou tegen gekomen in eender welk topic dan jouw beeld over hoe het zou moeten zijn in relaties met betrekking tot sex. Ik lees natuurlijk ook niet alles op bokt, maar qua focus denk ik toch dat je vooral daarop bent gericht. Correct me if I'm wrong ;-).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:19

Sarcasme: Onder sarcasme (uit het Grieks: σαρκάζω (sarkádzoo) = ergens vlees [sarx] vanaf scheuren) wordt bijtende spot verstaan.

@Pion; je had dat kunnen leren vóór de ervaring van bedriegen/liegen.
Dát is mijn hele punt.

Overigens blijft het ook als je ervan overtuigd bent een hele uitdaging; dat openhartig bespreken.
Het houden van maakt namelijk dat je wil dat je partner(s) gelukkig is (zijn) en dat levert een weerstand op tegen bespreken waarvan je denkt dat die dit niet leuk vindt(vinden).
Het is ook overlappend met weer dat leugentje (door verzwijgen) om bestwil. Joúw bestwil; jij hebt moeite met de mogelijke reactie.
Blíjft lastig doch zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:32

Obsessie = dwangmatig denken, een geestestoestand waarin een persoon bezeten is van een specifiek idee.

Vraag van een mede-bokker: De enige toegevoegde waarde van de vrouw is dus sex, begrijp ik ?

Antwoord van Huertecilla:

Huertecilla schreef:
Euh, helemaal in de kern, ja.

Voor aangenaam gezelschap kan je ook vrienden over de vloer hebben. Of een hond. Wat emotionele intelligentie betreft scoort een hond bepaald niet slecht.
Voor koken, boodschappen, huishouden kan je iemand inhuren. Hoef je niet delen in die taken en dan om de twee weken alles fout te doen.
Een kind? Kan je ook buiten de deur maken en alimentatie afdragen. Weet je als bonus zeker dat je voor jouw kind betaalt.

Mannen zijn verder minder veeleisend in hun partnerkeuze dan vrouwen en gegarandeerde toegang tot sex is een essentiele toegevoegde waarde.
Zo niet, kan je daar ook beter iemand voor inhuren.

Een huishoudster/kokkin en een vaste gezelschapsdame 2 keer in de week is goedkoper dan huwen, geeft wat je wil zonder gezeur en je bent verder vrij te leven zoals je wil, uit te gaan en sex te hebben zoals het uitkomt.

Dus een vrouw die met jou een relatie heeft moet jou een gegarandeerde toegang tot sex geven, anders is het byebye, dan kan je beter iemand inhuren. Naar mijn mening is dat dus obsessief gedrag in het kwadraat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:36

Gaat weer lekker op de persoonlijk toer hier.

Ik zie het probleem van/rond sex niet. Geniet er gewoon van en niet met mate :D

Zoals ik het zie is het gelijkwaardige *\o/* voor de betrokkenen.
Daarbij is het recht geen zin te hebben niet de plicht geen behoefte te hebben.
Spreek het af, los het op zoals je wil. Als de betrokkenen van elkaar houden, vóór elkaar zijn, is dat supermakkelijk.

Wat mij persóónlijk betreft wil ik geen sexuele relatie met een partner die problemen met sex heeft. Scheelt een hoop geneuzel :)*