Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:36

mick75 schreef:
Ik zou zeggen stuur een mooie klachtenbrief naar Walibi dat je het niet eens bent met hun nieuwe manier van klantenwerving (en tevens stukje oer-hollandse handelsgeest). Of nog beter: Boycot ze. Ik vermoed dat er weinig mensen daadwerkelijk die stap gaan nemen.

Blijkbaar waren er bij Krasnapolsky gasten (en personeel) die graag een aparte ruimte hadden waar ze konden bidden of zo, een ruimte waar een pijltje stond naar het Oosten zodat ze de goeie kant op konden zitten. Weet ik veel! Er was in elk geval behoefte aan, dus het hotel leverde. Simpel als wat. Totale investering: 1 pot verf en wat gebedsmatjes. In totaal nog geen 100 gulden want betreffende hok stond toch leeg. Totale opbrengst na 5 jaar: 5% meer omzet dan hotels zonder gebedsruimte in dezelfde periode. Dat is even rap verdiend geld!

Reageer je op mij? Begrijp je dan wel wat ik bedoel of..

Walibi boycotten heeft geen zin. Een klachtenbrief ook niet. Het gaat om het feit dat alleen de doelgroep 'islamitische mensen in Nederland' al voor meer omzet kan zorgen in een Nederlands park. En dat betekent dus dat de Islaam in Nederland echt al een hele grote rol speelt. Dat was wat ik bedoelde te zeggen...

Aria_zz

Re: Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:38

Ik herhaal: moslim zijn is niet gelijk aan buitenlands zijn of zelfs maar ooit uit het buitenland gekomen zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:43

Dat de Islam in Nederland al een hele grote rol speelt, zou ik er niet mee willen zeggen := Wel dat als je het niet doet, je een potentiele klantenkring van om en nabij de 850.000 mensen met zekerheid misloopt. Voor een bedrijf is dat een flinke mep.

Maar voor een land... Nog geen 900.000, op bijna 17.000.000 mensen. Dat valt qua rol toch nogal mee, zou ik zeggen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 01:08

Marjoow schreef:
Ik vind dit ook wel erg ver gaan. Het zal niet lang meer duren of er wonen meer moslims in Nederland dan Nederlanders zelf. Dit soort dingen is dus waarom mensen zoals Geert Wilders bestaan...
Niet dat ik het altijd met hem eens ben hoor, maar ik begrijp het wel.

Als Nederlander moeten we steeds meer wijken, we moeten ons traditioneel feest aanpassen omdat een minderheid er problemen mee heeft en we moeten ook oppassen met wat we zeggen want zo'n beetje álles kan discriminatie betekenen.

Dat ik dan vervolgens 2 moslims in de supermarkt grapjes hoor maken over Jodenkoeken... Tsja, dat is blijkbaar heel normaal.

En het gaat mij heus niet om die gebedsruimte hoor, als mensen willen bidden moeten ze dat zelf weten. Het gaat mij er wel om dat onze Hollandse samenleving steeds minder Hollands word. Als ik hoor dat de vrouwen in Turkije geen eens meer hoofddoeken dragen en qua samenleving verder ontwikkeld zijn dan de Turken die hier wonen, krab ik nog maar eens achter mijn oren...

..Moslims zijn ook Nederlanders.
Als katholiek opgevoede atheïst hecht ik geen echte waarde aan geloven zus en zo. Maar persoonlijk vind ik wel dat iedereen gelijk is, dus vind ik ook dat iedereen vrij is zijn geloof te geloven.
Dat er tegenwoordig meer islamitische Nederlanders zijn betekent dus ook gewoon dat er meer aanpassingen komen in ons land dat behoorlijk christelijk ingericht is.
Ik zie om me heen heel veel onbegrip, veel koppigheid, kortzichtigheid en beschamend gedrag van intolerante Nederlanders, maar dit komt allemaal voort uit angst voor het onbekende.

Ik wil een voorbeeld geven waarvan ik hoop dat sommige van jullie even bij stil blijven staan.
Mijn broertje heeft een vriendje van Turkse afkomst. Hij is groot, heeft een opgeschoren kapsel, grote jas en een opgevoerde scooter. Zoals je ze wel vaker ziet dus.
Wat je echter niet aan hem kan zien: deze jongen van 16 doet netjes de havo, stelt zich voor aan nieuwe gezichten , helpt gelijk mee als er iets te doen is, heeft een nette bijbaan en heeft natuurlijk geen strafblad. Prima vent dus.
Toen hij net een vriend van mijn broertje was reageerde hij altijd heel erg ontwijkend als mijn broertje vroeg of hij mee naar ons kwam. Uiteindelijk vroeg hij mijn broertje of onze moeder het dan niet erg vond als hij langskwam , omdat hij een buitenlander was. En het ergste is, dat dit geen uitzondering is, hoe kunnen deze jongens nou in vredesnaam 'aanpassen' als ze overal met de nek worden aangekeken?

Compleet oftopic, maar ik moest het ff kwijt.
Leuk weetje, deze jongen zet thuis met kerst een kerstboom op, en wij hebben voortaan halalkroketten, van de Turkse supermarkt natuurlijk.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:16

Ik schaam mij voor de domheid en bekrompenheid van een behoorlijk aantal medebokkers in dit topic :oo

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:41

Marjoow schreef:
Ik vind dit ook wel erg ver gaan. Het zal niet lang meer duren of er wonen meer moslims in Nederland dan Nederlanders zelf. Dit soort dingen is dus waarom mensen zoals Geert Wilders bestaan...
Niet dat ik het altijd met hem eens ben hoor, maar ik begrijp het wel.

Als Nederlander moeten we steeds meer wijken, we moeten ons traditioneel feest aanpassen omdat een minderheid er problemen mee heeft en we moeten ook oppassen met wat we zeggen want zo'n beetje álles kan discriminatie betekenen.

Dat ik dan vervolgens 2 moslims in de supermarkt grapjes hoor maken over Jodenkoeken... Tsja, dat is blijkbaar heel normaal.

En het gaat mij heus niet om die gebedsruimte hoor, als mensen willen bidden moeten ze dat zelf weten. Het gaat mij er wel om dat onze Hollandse samenleving steeds minder Hollands word. Als ik hoor dat de vrouwen in Turkije geen eens meer hoofddoeken dragen en qua samenleving verder ontwikkeld zijn dan de Turken die hier wonen, krab ik nog maar eens achter mijn oren...

0ver welke nederlanders hebben we het nu precies?

want de eerste gevestigde cultuur in Nederland is de trechterbekercultuur
Die zouden zich in het graf omdraaien als ze zien dat al die christenen Nederland zijn binnengedrongen.. er zijn meer christenen dan trechterbekers.. nu vraag ik je..

sterker nog, ze nemen de kerstboom mee, Sinterklaas, de kerstman, de paasheis, maria, christus..
hebben ze allemaal niets mee te schaften.. hoe durven die christenen ons mooie Nederland in te nemen en al die kerken te bouwen.

ik zal maar even namens die echte Nederlanders spreken omdat we ze in compleet uitsterven gedreven hebben:

'wij trechterbekers zijn zeer gechokeerd' onze cultuur verdrongen door mensen die zich in 2014 Nederlanders noemen.. Wij hebben met die hele christenen of Duits bloed en spaanse Koning niets te schaften.. Sterker nog wij zaten hier al 5000 jaar voor dat die hele christus geboren wordt'.
En hoe durven ze mijn stukje grond en boerderij 'Nederland' te noemen, mijn land is van mij en van niemand anders.. de grenzen van mijn snoeverijentijd reiken zover als mijn wapens. Niets Nederland, ik leef op mijn eigen stukje met mijn familie en ben hier in zo zelf voorzienend mogelijk.. mijn vrijheden staan en vallen met mijn banden met nabij wonenden en de gezondheid van mij en mijn familie.'

-----

tenzij iemand hier kan aantonen dat hij of zij direct afstamt van de Trechterbekercultuur zonder ingetrouwd bloed van buitenaf en zonder al die poespas cultuur die na die tijd is gekomen.

kun je in mijn ogen niet verwijten dat mensen hun cultuur of geloven willen beleiden.. Je voorouders hebben zich hier namelijk ook gewoon schuldig aan gemaakt en de nu heersende cultuur aan de voorgaande 'Nederlanders' opgedrongen.. all the way back tot aan de trechterbekercultuur..

De wereld is en zal altijd onvermijdelijk in beweging blijven, met zijn inrichting, zijn bewoners, zijn culturen en gebruiken.. alles door een simpele factor: tijd..of je nu een dino bent, een konijn of een mens.. de wereld is en blijft altijd in beweging en ontwikkeling.. daar kun je jezelf het leven mee zuur maken door je er tegen te verzetten.. Onthoud dan dat alleen de aangepaste dino's hier nu nog rondlopen in de vorm van bijvoorbeeld reptielen..alles wat zich niet kan aanpassen aan tijd en veranderingen sterft uit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:38

Ik zeg nergens dat de cultuur word opgedrongen toch? Wat iedereen gelooft of wil doen moet ie zelf weten, maar een beetje dankbaarheid voor al hetgeen wat er voor hun gedaan word is wel op zijn plaats. En niet gaan lopen zeiken over een traditie die wij hebben terwijl je in ons land wel álle vrijheid krijgt om jouw cultuur, geloof en gewoontes mee te nemen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:46

Hoe moeten ze dankbaarheid tonen volgens jou? Toon jij zelf dankbaarheid dat jij je eigen geloof of atheïsme mag lijden door de overheid? Wat bedoel je met zeiken over een traditie die we hebben? Toch niet weer dat Zwarte Piet gedoe? Dus volgens jou zijn de mensen die graag een gebedsruimte hadden diezelfde die ook een opstand tegen Zwarte Piet zijn begonnen? Er zijn wel meerdere minderheidsgroepen en in die groepen ook nog eens verschillende meningen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:56

Kwanyin schreef:
Hoe moeten ze dankbaarheid tonen volgens jou? Toon jij zelf dankbaarheid dat jij je eigen geloof of atheïsme mag lijden door de overheid? Wat bedoel je met zeiken over een traditie die we hebben? Toch niet weer dat Zwarte Piet gedoe? Dus volgens jou zijn de mensen die graag een gebedsruimte hadden diezelfde die ook een opstand tegen Zwarte Piet zijn begonnen? Er zijn wel meerdere minderheidsgroepen en in die groepen ook nog eens verschillende meningen.

Nou, ik kom niet uit een buitenlands gezin en ik verwacht niet dat een heel land zich aan gaat passen aan mijn wensen, geloof of religie. Heb overigens geen geloof maargoed das een ander verhaal.
[edit]Mocht ik gaan emigreren naar een ander land zal ik mij zoveel mogelijk aanpassen aan dit land en die cultuur. En dat begint met de taal te leren en de tradities te begrijpen. Maar dat is dan ook de reden dat ik nooit van me leven naar een moslim land zal gaan. Emigratie niet maar zelfs niet voor vakantie.

Er word zó veel gedaan voor die mensen en dan nog maken ze je uit voor discriminatie over het een en ander. Misschien is dankbaarheid niet het juist woord. Het lijkt alleen alsof het nooit genoeg gaat zijn voor de moslims. Maar het zou zo fijn zijn als íedereen elkaar eens leert respecteren. En dat geld dus ook voor de islam in ons land, en dát is hetgeen wat ik hier enorm mis.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:58

Koekoek _-:(

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:59

Billy schreef:
Ik schaam mij voor de domheid en bekrompenheid van een behoorlijk aantal medebokkers in dit topic :oo

Nou inderdaad... mijn mond valt er gewoon van open... :wow:

Marjoow schreef:
Kwanyin schreef:

Nou, ik kom niet uit een buitenlands gezin en ik verwacht niet dat een heel land zich aan gaat passen aan mijn wensen, geloof of religie. Heb overigens geen geloof maargoed das een ander verhaal.
[edit]Mocht ik gaan emigreren naar een ander land zal ik mij zoveel mogelijk aanpassen aan dit land en die cultuur. En dat begint met de taal te leren en de tradities te begrijpen. Maar dat is dan ook de reden dat ik nooit van me leven naar een moslim land zal gaan. Emigratie niet maar zelfs niet voor vakantie.

Er word zó veel gedaan voor die mensen en dan nog maken ze je uit voor discriminatie over het een en ander. Misschien is dankbaarheid niet het juist woord. Het lijkt alleen alsof het nooit genoeg gaat zijn voor de moslims. Maar het zou zo fijn zijn als íedereen elkaar eens leert respecteren. En dat geld dus ook voor de islam in ons land, en dát is hetgeen wat ik hier enorm mis.

Het is natuurlijk ook heel erg makkelijk om ze allemaal over een kam te scheren... :)F

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:04

Denk je dat elke persoon die zich hier moslim noemt een persoon is die schopt tegen de Nedelandse cultuur en er geen respect voor heeft?
Nederland heeft zich in de loop van de jaren ook aangepast aan jouw wensen. Zo mag je tegenwoordig samenwonen zonder te trouwen, wordt je niet verketterd als je gaat scheiden en ben je niet verplicht je zondag door te brengen in een kerk (op sommige gebieden misschien na :+ ) . Omdat Nederland een land is waar je je godsdienst vrij mag beleven. En je dus zelf de keuze mag maken of je nu een atheïstisch, protestants of islamtisch leven wilt lijden. Het uitgangspunt is niet "wij zijn christelijk en jullie moeten ons aan ons aanpassen", maar "wij zijn vrij om te geloven wat we willen en je bent welkom om zelf je keuzes te maken". Om zelf te kiezen of je een gebedsruimte wilt plaatsen voor meer omzet of niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:05

Dat is (helaas) enkel opgebouwd uit mijn persoonlijke ervaringen. En er zullen ook heus "goeden" tussen zitten. Maar zolang je al niet eens Nederlands kan spreken en wel graag een moskee in je woonplaats wilt ben je imo al verkeerd bezig ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:10

Thesserd schreef:
:') sorry hoor, maar voor rust en bezinning ga je niet naar Walibi.

Jij misschien niet, maar er zijn wel mensen die dat even prettig vinden.
Ook niet gelovigen maken gebruik van die ruimte.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:10

Ik verbaas mij er over dat zo veel mensen niet het verschil weten tussen afkomst en geloof, of beter gezegd, tussen autochtoon, allochtoon en geloof.
Immers vanaf de derde generatie immigranten spreek je van autochtonen, wat blijkbaar met name voor mensen met een niet blanke huidskleur niet geldt.

De Islam moet respect tonen? Hoe kan een geloof respect tonen, met het geloof zelf is i.m.o. niets mis, niet meer of minder dan het christendom e.d. .

En hoe zit het dan met de autochtonen die moslim zijn, echte Hollanders die kaas eten bij het leven maar zich bijv. bekeerd hebben?

Al met al leven en laten leven, niemand die dan van elkaar last heeft :(:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:17

Is toch prima een gebeds ruimte voor die mensen!?
Ik ben ook voor leven en laten leven mits men elkaar in de waarde laat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:21

Marjoow schreef:
Ik zeg nergens dat de cultuur word opgedrongen toch? Wat iedereen gelooft of wil doen moet ie zelf weten, maar een beetje dankbaarheid voor al hetgeen wat er voor hun gedaan word is wel op zijn plaats. En niet gaan lopen zeiken over een traditie die wij hebben terwijl je in ons land wel álle vrijheid krijgt om jouw cultuur, geloof en gewoontes mee te nemen.

Waarom zou jouw buurmeisje dat:
In Nederland geboren
met Nederlandse ouders
met Nederlandse overgrootouders die als gastarbeider zijn binengehaald
die nog netter abn spreekt dan menig hagenees met blond haar en blauwe ogen,
die toevallig moslima is, zelf met donkere haren en diepbruine ogen
en een hoofddoekje draagt
dat ze op een Nederlandse markt koopt
van een in Nederland geboren koopman, die naast een andere Nederlandse man staat die tulpen
verkoopt
die ze betaald met Nederlandse euro's
Verdiend met haar Nederlandse baan, waar ze Nederlandse belasting voor betaald
(waar Nederlandse behoevende van geholpen worden)
Die ze gekregen heeft met haar Nederlandse opleiding
Na een Nederlandse lagere school

jou dankbaarheid moeten tonen..

Omdat ze Suikerfeest mag vieren, een hoofddoekje draagt, of omdat ze ergens rustig kan bidden?

aan wie toon jij je dankbaarheid dan dat je Kerst mag vieren?
of dat je een cap op je hoofd mag zetten?
of dat je naar de kerk mag?

uberhaupt wie zou ze waarvoor dankbaarheid moeten tonen? dat ze net als anderen dezelfde rechten en plichten heeft waarvoor anderen niet dankbaar hoeven te zijn?

want feitelijk komt het op hetzelfde neer.. want waarom zou jij meer Nederlands zijn dan zij? en waarom zouden jouw gebruiken wel Nederlands zijn en de hare niet?

ze hoeft jou geen dankbaarheid te tonen omdat jou familie toevallig iets eerder is neergestreken op dit stukje land dan haar voorouders. En zeker geen toestemming of dankbaarheid uiten omdat ze iets mag doen of laten wat gewoon binnen de Nederlandse wet en regelgeving valt.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:45

Brainless schreef:
Thesserd schreef:
:') sorry hoor, maar voor rust en bezinning ga je niet naar Walibi.

Jij misschien niet, maar er zijn wel mensen die dat even prettig vinden.
Ook niet gelovigen maken gebruik van die ruimte.

Ik heb het met meerdere mensen inmiddels besproken in mijn omgeving. Allerlei verschillende soorten mensen, en iedereen vind het belachelijk dat er een stilteruimte nodig zou zijn in Walibi. Uiteraard alleen op Bokt allerlei begrijpende reacties hiervoor. Ik denk echt dat misschien 1 op de 1000 mensen (niet-moslim) de stilteruimte zouden gebruiken. Misschien nog niet eens.

Leuk ook dat mensen zoals ik dom en bekrompen genoemd worden. Je kan ook gewoon een andere mening ergens over hebben zonder dat je meteen dom en bekrompen bent...? 8)7

Ik ben het eens met Marjoow, ik snap wat zij bedoelt. Veel moslims in Nederland die nog niet eens onze taal kunnen spreken maar wel verwachten dat er allerlei dingen voor hun aangepast worden. Dat zie je gewoon veel in Nederland en daarom kan zoiets als een 'gebedsruimte' in Walibi zo ergelijk zijn omdat dat een beetje de druppel is zeg maar.

En nee, tuurlijk niet allemaal en er zijn ook zeker goeien bij. En er zijn ook Moslims die gewoon Nederlands zijn, zelfs blank. Maar dat is altijd zo toch? :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:54

Thesserd schreef:
Ik heb het met meerdere mensen inmiddels besproken in mijn omgeving. Allerlei verschillende soorten mensen, en iedereen vind het belachelijk dat er een stilteruimte nodig zou zijn in Walibi. Uiteraard alleen op Bokt allerlei begrijpende reacties hiervoor. Ik denk echt dat misschien 1 op de 1000 mensen (niet-moslim) de stilteruimte zouden gebruiken. Misschien nog niet eens.

Toch zit jij dan in een andere omgeving dan ik - met andere 'allerlei verschillende soorten mensen'. Want ook ik heb eens zo'n vergelijkend warenonderzoekje gedaan en hier veel meer begrip.
En zelfs mensen die zeiden dat als ze het geweten hadden, ze er misschien ook wel gebruik van zouden hebben gemaakt. Om te bidden als christen, maar ook hooggevoelige mensen die tijdens een bezoek aan een pretpark (wat ze verder wel leuk vinden) overvoerd raken en daarom maar niet gaan (dus die zouden wel gaan als ze wisten dat ze zich na een halve dag even terug kunnen trekken in een stille ruimte) en zelfs iemand die het wel heel handig vond om haar kindje even in stilte te kunnen voeden, omdat het anders zo afgeleid raakt en niet wil drinken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:15

Thesserd schreef:
Ik ben het eens met Marjoow, ik snap wat zij bedoelt. Veel moslims in Nederland die nog niet eens onze taal kunnen spreken maar wel verwachten dat er allerlei dingen voor hun aangepast worden. Dat zie je gewoon veel in Nederland en daarom kan zoiets als een 'gebedsruimte' in Walibi zo ergelijk zijn omdat dat een beetje de druppel is zeg maar.

En nee, tuurlijk niet allemaal en er zijn ook zeker goeien bij. En er zijn ook Moslims die gewoon Nederlands zijn, zelfs blank. Maar dat is altijd zo toch? :')

De meeste moslims spreken gewoon Nederlands als eerste of tweede taal in Nederland.. Er zijn weinig 1e generatie moslims die op straat komen..

jij bedoelt dat mensen met morakaanse ouders wel eens marokaans willen praten onder elkaar op straat en dat het je irriteert dat je het niet verstaat..

maar friezen spreken ook fries onder elkaar.. limburger limburgs om van tukkers maar niet te spreken.

het Nederlands van 20% van de absoluut Nederlandse Nederlanders, van die blond haar blauwe ogen, weet nog niet eens behoorlijk ABN te spreken.. laat staan te schrijven (kijk maar eens goed rond op het dit forum).

welke taal Islamieten spreken heeft werkelijk helemaal niets te maken met het islamitisch zijn, maar wat er thuis gesproken werd en word.. Net zoals de oorspronkelijke aardappelprakkers die hier wonen

Er zijn hier ook honderd duizenden christenen zo niet meer in Nederland die geen woord Nederlands spreken maar over zijn komen waaien om hier in hoge functies in het bedrijfsleven te werken..

waarom hoor ik je daar niet over dan? Waarschijnljk omdat Christenen niet lekker gebekt is en Islamieten wel...

toch wil ik stellen dat er meer atheisten en christenen in Nederland zijn die geen nederlands beheersen dan Islamitsche mensen die geen nederlands kennen. veel meer.. simpelweg omdat alle tweede en derde graads kinderen in Nederland naar school zijn geweest in tegenstelling tot alle polen die hier inmiddels vast wonen (ja ze komen hier al tientallen jaren), engelsen, amerikanen, hier en daar een thais vrouwke, oud indonesiers, molukken, och en vergeet de chinezen niet.. Vooral de laatsten, die kopen snackbars en pizaria's op in Nederland en laten vervolgens chinees personeel overvliegen.. by bye werkgelegenheid en fatsoenlijk een bestelling kunnen opgeven

waarom heb je het dan over islamieten?

hele bedrijven moeten zich aanpassen zodat een engels of amerikaans directielid zijn zetel kan nemen..
dan valt een kleine gebedsruimte in het niets

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:25

@Blue_Eyes, ok dan hebben wij inderdaad een hele andere omgeving. Meer kan ik er niet over zeggen :')

@eleneMM77
Ik weet dat een 'buitenlander' niet automatisch een moslim is en andersom. Dat klopt. Misschien benoem ik het verkeerd. De groep waar ik mij aan irriteer is de groep die zich niet aan kan passen (dat geld ook voor niet-moslim immigranten). Zoiets heb ik al eerder genoemd in dit topic. En naar mijn mening, passen Christenen zich over het algemeen beter aan dan Moslims, ondanks hun 'regels/wetten' in het geloof. Moslims zijn fanatieker, hoe stom het ook klinkt. En dat stoort mij. En dat is misschien een vorm van intolerantie, maar zo vind ik het. Er zijn veel dingen in het Moslim geloof waar ik het totaal niet mee eens ben, zo vind ik dat vrouwen onderdrukt worden. Niet bij de zeer gematigde moslims, maar wel bij de moslims waar ik het nu over heb, waar er genoeg van zijn. Ik zie wat het Moslim geloof met heel grote groepen mensen kan doen. Ik zie dat ze heel erg hun eigen ding willen voortdragen en zich liever niet aanpassen, inmengen. Die groep irriteert mij. En of ze nou wel of niet Nederlands praten doet er niet echt toe, dat was maar een voorbeeld.

Ik zou liever zien dat een Moslim voor een dagje Walibi een keer niet 5 keer per dag bid, net zoals vele Christenen niet panisch voor elk broodje een gebed moeten doen, of zij doen dat gewoon even onopvallend in de drukke menigte. Want, wat maakt het uit? Dat extremistische (ook al is het heel onschuldig) kan ik gewoon heel slecht tegen. (Ik irriteer me overigens net zo goed aan die gestoorde Christenen die niet om weten te gaan met homoseksuelen, om even een voorbeeld te noemen, ook dat zie ik als een vorm van extremisme, waar personen onder lijden.)

Ik vind het overigens wel grappig dat er vergelijkingen gemaakt worden met ouderwetsere/vroegere regels van het Christendom in Nederland. Gelukkig is en wordt dat steeds meer verleden tijd. Echter, bij het opkomende Moslim geloof zouden er juist weer meer van dat soort extreme regeltjes bij komen. En ja, ik vind verplicht een hoofddoek (of nog erger: burka) dragen en 5 keer per dag bidden extreem. Ten minste, als je het wil vergelijken met de Christelijke 'regels'.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 15-09-14 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:33

het komt er dus op neer Thesserd dat iedereen die zich niet gedraagt zoals jij zou willen, jou stoort.
Misschien moet je eens bedenken wie dan het probleem is?
Als moslims 5 x per dag naar die stilteruimte willen gaan, is dat toch geen probleem? Jij ziet het niet, tenzij je er zelf heen gaat om je lekker te gaan zitten ergeren...
Of ga je naar het pretpark om je te beklagen dat er alweer "zo'n hoofddoekje" voor je in de rij staat?
Ik werk op een palliatieve afdeling, daar hadden we een Marokkaanse familie, overtuigde moslims. Heel vriendelijk en respectvol, en absoluut geen onderdrukte vrouwen gezien hoor...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:39

Nee dat ook weer niet. Ik ben zelfs over het algemeen erg open minded (geloof het of niet :') ) maar de Islam is voor mij een gevoelig punt. Vooral als je ziet wat het op grote schaal met mensen doet, wordt het alleen maar bevestigd. Ik zie liever niet dat er steeds meer regels en dingen van dat geloof in Nederland normaal worden.

Ik kan ook prima met Moslims om gaan, ik heb bij Subway/NYP met een moslima gewerkt (overigens wel erg gematigd, zonder hoofddoek) en daar is helemaal niks mis mee. Maar de islam zelf (ookal zitten er ook goede punten in) heb ik moeite mee.

Ik zou liever meer gematigdheid zien, in alle opzichten. Want extremisme is in alle opzichten slecht. 5 keer per dag bidden vind ik niet gematigd. Niet dat 5 keer per dag bidden extreem is en per definitie slecht is, maar ik vind het een teken van vrij extreem aanhangen van het geloof, wat in andere opzichten weer slecht kan zijn.

Soms is het lastig om je gevoel/mening goed te verwoorden overigens, waardoor eerdere posts misschien verkeerd of niet goed opgevat worden :') maar ik denk dat ik hierboven wel aardig tot de kern gekomen ben.

Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon zo dat het voor Walibi economisch voordelig is en dat het ook een stilteruimte is voor niet-moslims. Helemaal prima, maar mijn reactie was in de eerste instantie gericht op de OP.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 15-09-14 14:42, in het totaal 3 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:39

Ik zou dan ook graag een lachruimte willen zodat mensen zich niet storen aan mijn sarcastische verkneukel :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:45

Thesserd, een hooefdoek is niet verplicht en 5x bidden is een gebruik die moslims graag in ere houden. Daarom doen ze het nog niet allemaal. En sorry, maar dat is echt geen extremisme. Verre van.
Christenen zijn minstens even fanatiek, kijk maar naar Amerika.
Moest je iets meer inlezen over de gebruiken en houding van de islam tegenover de wereld, zou je begrijpen dat een goede moslim zich aanpast.
Moslims die dit niet doen zijn niet meteen slechte moslims, maar zijn gewoon mensen die het daar zelf moeilijk mee hebben.

Christendom is in het verleden extreem geweest. Laat ons hopen dat dat nooit terug komt. Maar een beetje respect voor elkaar helpt de wereld echt vooruit. Waarom zou je een moslim zo'n klein rust plekje niet gunnen?
Waarom zijn moslims voor sommigen het licht in hun ogen nog niet waard? Het zijn gewoon mensen met hun eigen problemen en meningen.
Ik gun het de mensen die het nodig hebben absoluut. Tegenwoordig vind je bijna nergens een rustige plek.