Mogelijk live meekijken met vulkaanuitbarsting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 01:44

"Levengevaarlijk" is wel een tikkie overdreven hoor...
In Höfn waar het nu record slecht gaat (is vandaag 21000 microgram per kubiek meter gemeten) is nog niemand dood omgevallen.

Alleen in de directe omgeving van de vulkaan zijn de concentraties letterlijk levensgevaarlijk, daar mag dan ook niemand zijn. Inderdaad vallen de vogels daar dood uit de lucht.

Mensen met astma en andere longaandoeningen hebben echt last. Gezonde individuen voelen hoogstens milde irritatie, en een metaalsmaak. Dat hebben we hier ook meegemaakt een paar weken terug.

Geen inspanning leveren in de buitenlucht (in Höfn wordt nu sowieso aangeraden zo veel mogelijk binnen te blijven). Je kunt de lucht in je huis wat zuiveren met huismiddeltjes, douche aanzetten, doek met soda oplossing bevochtigen en daar een ventilator op laten blazen.

Wat is een "bug out plan"...?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 02:43

Kuggur schreef:
Wat is een "bug out plan"...?

Evacuatieplan. Al dan niet op overheids advies. Omdat er vaak spoed achter zit betekend dat o.a. tas(sen) klaar hebben staan en tank van je auto zo vol mogelijk houden.

Anoniem

Re: Mogelijk live meekijken met vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:59

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:04

Daarvoor moet er wél eerst een andere vulkaan uitbarsten. Die rommelt, maar dat doet hij nu al maanden.

Eerder in dit topic heb ik al vrij uitgebreid uitgelegd waarom wij geen evacuatie plan nodig hebben.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:37

Heb je al je schapen opgehaald?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:30

Ik ga, als ik deze post heb afgeschreven letterlijk de laatste 7 halen. Buurman heeft ze niet zo ver van de boerderij gezien. Deze hebben tot nu toe weten te vermijden meegedreven te worden, maar er is nu sneeuw op het hoogland gekomen en dan kiezen ze eieren voor hun geld.
Glauma de bordercollie mee, hoop dat het lukt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:05

Succes Kugger!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:08

Wel, partieel succes...Vijf van de zeven gekregen.
Man, ik haat mannelijke lammeren, het is altijd één van die beesten die de zaak in het honderd schopt...
Eerst maar eens een kop koffie drinken.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:47

Dus dat wordt lamskottelet kugger? :9

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 00:07

Dat is sowieso de bedoeling, maar hij heeft iets uitstel van executie, vandaag was de laatste dag van de reguliere lammerslachtperiode. Maar uitstel is geen afstel; er is altijd nog ergens in november een dag voor dergelijke nakomers ingepland. En zelfs als we die mochten missen wordt hij gecastreerd en gaat hij als jaarling het hoekje om.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 08:25

Lopen de schapen daar gewoon helemaal los? of zit er wel een omheining op?

Hoe is het daar verder?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 08:50

Kuggur schreef:
Dat is sowieso de bedoeling, maar hij heeft iets uitstel van executie, vandaag was de laatste dag van de reguliere lammerslachtperiode. Maar uitstel is geen afstel; er is altijd nog ergens in
november een dag voor dergelijke nakomers ingepland. En zelfs als we die mochten missen wordt hij gecastreerd en gaat hij als jaarling het hoekje om.

:') :')

En jij vind het gek dat ie niet komt.....

Ik geef hem het gelijk van de wereld _O-

Hij voelt het gewoon aan z'n water dat ie het (lams)haasje is....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:51

Dat zei m´n vrouw ook al... >;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:07

Kuggur schreef:
Dat zei m´n vrouw ook al... >;)

Bied hem een alternatief.

Geroosterd worden door de vulkaan zonder lekker hapje.

Of een heerlijk laatste avondmaal.... Moet hem als lam toch meer aanspreken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:11

Kuggur, bij jullie daarboven is het relatief rustig. Op Hawaï mogen ze vertrekken. De Kilauea is weer aan het uitbreiden over land.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:04

Hmm heb nu opeens zin in lamsvlees... Wij hebben onlangs onze eerste eigen fok opgegeten. man man wat smerig. de haantjes waren nl al een half jaar oud, das echt niets meer; zo taai. Wist ik veel...

Maar goed, zo blijven we leren. Net de voederbieten geoogst voor de ponys, ze vinden ze heeerlijk. Maar ook daar hebben we veel te weinig van gezaaid. Die 200 zijn ZO op.
Ik ben benieuwd hoe het is daar, de explosie zou best nog wel eens kunnen gebeuren ben ik bang. ;(

hahaha groetjes van een beginnende boerin,

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 08:58

Iemand enig idee hoe het nu gaat op IJsland? Ik krijg al een hele tijd geen verbinding meer met de webcams.
Kuggur misschien?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:48

Tsja, eigenlijk geen verandering; de lava brobbelt nog met dezelfde kracht uit het Holuhraun, en het lavaveld daar groeit gestaag. Al een behoorlijk grote oppervlakte inmiddels. Er zijn nog steeds aardbevingen in de Bárðarbunga, de sterkste rond 5.
We volgen via een ijslandse milieu site met de metingen van SO2 sterkte in de lucht, vooral bij de voor ons ongunstige windrichtingen, en soms zoals bv twee weken geleden belanden we in de wolk. Maar wij hebben er verder weinig last van.
Als het heel helder is kunnen we s´nachts de omineuze rode gloed van de uitbarsting aan de horizon zien (Heb je de Lord of the Rings gezien?).

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 01:26

Bedankt voor de update. Ik was wel nieuwsgierig. Vooral na dat bericht dat er paarden verdronken zijn door extreme sneeuwstorm terwijl er een beetje verder "gewoon" een vulkaanuitbarsting is.

En nee, ik heb LotR niet gezien. Tenminste niet na de eerste 20 minuten. Toen lag ik in slaap. Paar keer geprobeerd maar nee, helaas film kan me niet boeien. Boek(en) heb ik wel een aantal keer in 1 keer uitgelezen. Dat dan weer wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 09:55

Mmm, het is dus ook niet minder geworden.. Had ik stiekem gehoop, dat hij in stilte ophieldt.

Hou je taai Kugger, en hopelijk houdt hij snel op. En dat zonder mega-uitbarsting natuurlijk he :)

Ziet er zeker best gaaf uit om die rooie gloed te zien? :) de oorzaak is alleen wel wat minder..

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:53

@ Kugger, hoe gaat het daar nu?

Zag op de cam dat het bij jullie nu nog donker is, maar zie nog steeds lava, en cam 2 trilt heel erg.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:19

Zie mijn post van 24-12-14; geen verandering eigenlijk. Weinig berichten over vervuiling, en er worden al grappen gemaakt over het "vulkaanmoe" zijn van de pers.
Het lavaveld is inmiddels gigantisch groot.
Er werd al vrij vroeg door vulkanologen gezegd dat deze lava heel diep uit de aarde komt, en dat kan een zeer constante, langdurige eruptie betekenen.

Milord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:07

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:07

Gister een boeiende docu van een nederlandse wetenschapper die naar deze vulkaan is geweest recent. Woeste toestand toch wel. Wel vreemd dat jullie als inwoner niet meer informatie krijgen.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:13

Ik zie dit topic nu, ik zal vaak kijken! Vind het wel interessant!