Israel vs. Hamas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:30

Thesserd schreef:
Kalmte en zelfverzekerdheid gaat denk ik niet helpen tegen dit soort mensen. Dan wordt er gewoon over je heen gelopen.

Natuurlijk niet. Je kunt best kalm en zelfverzekerd standvastig zijn. Je kunt met kalmte en zelfverzekerdheid een paard van 600 kilo in bedwang houden - iets wat je met paniek niet lukt!

Overigens is het uiteraard heel prima om te vinden dat het te ver gaat. Ik vind dat ook - ik vind het vreselijk als mensen een beweging steunen die duizenden mensen doodt of verjaagt!

Alleen... ik denk dat het heel verstandig is om na te denken hoe we daarop reageren. Een reactie die de problemen alleen maar groter maakt, daar heb je toch niets aan? De oplossing bij dit soort dingen is toch echt meer om in gesprek te gaan en te blijven. Dan kunnen mensen weer eens na gaan denken. Hoe meer we de boel escaleren, hoe vervelender het ook voor ons wordt. Het heeft nog nooit wat opgelost.
Overigens mag iedereen die de beweging ook werkelijk steunt (met geld of door er naartoe te gaan) gewoon aangepakt worden via het strafrecht. Ik bedoel zeker niet te zeggen dat we alles moeten toestaan. Het doden van mensen, of het meewerken aan het doden van mensen, is verboden en blijft verboden en daar kunnen mensen op aangesproken worden. Maar dat is hoe onze rechtstaat werkt, en ik ben blij dat wij in zo'n rechtstaat wonen en ik wil dat graag zo houden. Geen paniekacties dus.

Thesserd

Re: Israel vs. Hamas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 21:35

Daar heb je gelijk in hoor. Overigens had ik mijn post nog bijgewerkt. Paarden zaaien geen dood en verderf :+ (oid).

En inderdaad gaat een paniek reactie niet helpen, maar niks doen gaat ook niet helpen. Hoe kunnen deze IS sympathisanten aangepakt worden als ze feitelijk niks fouts hebben gedaan? Ze hebben alleen hun mening ge-uit en hoewel daar niks mis mee is vind ik het wel gevaarlijk. Wat als de groep over 5 jaar groot is geworden? Dat er ook geen agenten toegestaan waren vind ik echt belachelijk. Agenten zijn overal toegestaan en dat is niet aan hun om te bepalen.

Ik vind het echt walgelijk. Sorry...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:46

Thesserd schreef:
Hoe kunnen deze IS sympathisanten aangepakt worden als ze feitelijk niks fouts hebben gedaan? Ze hebben alleen hun mening ge-uit en hoewel daar niks mis mee is vind ik het wel gevaarlijk.

Mee blijven praten, steeds weer blijven proberen contact te krijgen met de redelijkheid in mensen. Want dat wil je: dat ze hun adrenaline loslaten en weer gaan nadenken. En weer gaan meevoelen en zien dat mensen gewoon mensen zijn, overal. Geen 'wij' tegen 'zij', maar gewoon mensen, met kinderen en een leven. Maar dat kan alleen maar als wij er niet ook een 'wij tegen zij'-situatie van maken.

En we moeten een soort 'inentingen' geven aan onze kinderen: leren om goed na te denken over hun keuzes en waarom dingen op een bepaalde manier zijn, en dat geweld niet het antwoord is. Dat het vaak niet zo zwartwit is.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 21:48

Ik vraag me af of dat mogelijk is, als ik zie waar deze mensen toe in staat zijn. Indien ja, ga ik er zeker in mee. :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:22

Ik snap eerlijk gezegd de laatste berichten over Isis in dit topic niet.

Jij bent niet de enige, Thesserd, ik denk dat iedereen Isis verafschuwd en het geweld dat zij gebruiken. Ik vind dat de wereld veel te lang heeft toegekeken en het is weer de USA en Engeland die ingrijpen. Het past alleen niet in dit topic. Open een ander topic om te discussiëren over Isis en wat in Irak is gebeurd.

Wat betreft stemmen op de PVV, er gaan al jaren geruchten dat GW financieel gesteund wordt door rechts-orthodoxe Joden uit Israël en USA. Persoonlijk vind ik de rechts-orthodoxe Joden net zo erg als de extremistische-islamieten.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 07:46

Wat er met ISIS gebeurt en in de Schilderswijk, heeft wel degelijk een relatie met dit topic. Door wat er daar ook gebeurt voelen mensen zich onveilig in Nederland, waar iedereen zich veilig zou moeten voelen. Ik bedoel als ik dat hoor dat men de sharia wil invoeren daar of een kalifaat, ben nog niet vergeten wat er in Londen gebeurde in een soortgelijke wijk. Zie je ook in Frankrijk, Joodse mensen gaan massaal aliyah maken naar Israel omdat ze zich niet veilig voelen. En het is gewoon zo dat Joodse mensen zich in Nederland soms ook niet meer veilig voelen, dat moet toch niet kunnen? En dat alleen doordat ze door hun Joods zijn banden hebben met Israel, die weer ruzie heeft met Hamas. Bij de demonstratie in Utrecht was het net zo als bij de New Yorkse demonstratie: free Palestina enzo. Alleen nu kwamen er geen tegengeluiden voor Israel. En wat stemmen op de PVV betreft: mijn oom heeft meer dan 20 jaar geleden al gezegd dat de islam het grote gevaar is voor de Westerse wereld. En als je nu ziet wat er gebeurt... Kijk Wilders en zijn partij zeggen of doen soms echt stomme dingen, maar hij probeert wel dingen te doen tegen de uitwassen van de islam, zoals wat nu weer gebeurt in de Schilderswijk. Mijn moeder is 74 en zij heeft de laatste keer op de PVV gestemd... terwijl zij als een goed Christen altijd CDA of SGP ofzo stemde, maar zij zei ook, die partijen staan niet meer voor wat ze zeggen en de PVV wel... En als hij gesteund wordt door orthodoxe Joden: prima, waarom niet? Dat betekent heus niet dat hij ineens net zo gaat denken als hen, hij denkt voor zichzelf.

O ja, ik heb niets tegen de islam, heb ook islamitische vrienden. Maar die zijn gematigd en hen willen de minder gematigden in de Schilderswijk ook te pakken nemen...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:59

Alles kan in relatie worden gebracht tot moslims.... maar dit topic gaat niet over PVV, Isis, Schilderswijk enz. Dit topic gaat over de strijd en het geweld rondom Gaza. Met name over de vele onschuldige gewonden en doden die zijn gevallen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:07

Mensen 'te pakken nemen' - echt? :n

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:30

Isis aanhangers bedreigen op deze manier (als ik jou te pakken krijg vuile verrader) gematigde moslims die op willen staan tegen radicale islam en/ of isis ook, dus tja...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:17

Dus dan doen wij het ook? Dat blijft leiden tot meer geweld. Sorry, maar laten we ons daar alsjeblieft niet toe verlagen, het lost niks op!

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:02

Shadow0 schreef:
Mensen 'te pakken nemen' - echt? :n

Wat Nic zegt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:04

Dat kan wel :j

(En ik vind zeggen dat men mensen te pakken wil nemen en dat dat nodig is gevaarlijk dicht in de buurt van oproepen tot geweld komen.)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:41

Ik vind het erg dat mensen met islamitische achtergrond die hier gewoon graag wonen, beetje met westerlingen om willen gaan, leuk leventje hebben, tegenwoordig bedreigd worden door hun geloofsgenoten.

En dat heeft genoeg met Hamas te maken want binnen Gaza gebeurt dit ook, en nog veel erger. Die mensen worden gewoon vermoord als ze tegen Hamas zijn.
Hiermee praat ik de daden van Israël niet goed, maar die mensen zitten gewoon vast tussen Hamas en Israël.

In Nederland zijn momenteel ook veel mensen die vast zitten in alle conflicten, radicale moslims, moskeeën die geen steun kunnen bieden, familieleden, een land dat niet op ze zit te wachten, enz.
Ik kan me voorstellen dat die kwaad worden op isis, en vind dat ook terecht.
Zulke aanhangers moeten aangepakt worden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 13:58

^^ idd.

En ik heb nog eens nagedacht over de mogelijkheid om kalm te blijven en in gesprek te gaan met extremisten. En toen dacht ik opeens aan mijn oma. Lieve oma, maar zwaar en streng gelovig (christelijk). En serieus, je krijgt die manier van denken er NIET uit. Nette discussies met zelfs BIJBELSE argumenten werden gewoon aan de kant geschoven door haar. Wat zij vond, dat was nou eenmaal zo.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit bij een groot deel van moslim extremisten zowel bij Hamas als bij IS of wat dan ook precies het zelfde is. Ik geloof niet dat dat er uit gaat.

Oh en om even te reageren op de vraag waarom het hier opeens over ISIS gaat :+ in mijn post op de vorige pagina had ik het zo even over het wereld nieuws en over het nieuwe bestand tussen hamas en israel. Dat stukje over wereld nieuws (o.a. ISIS, yezidi's etc) reageerde Shadow0 weer op en vandaar dat dat er zo tussen kwam. :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:27

Amerika, Saoedi Arabië, Qatar, zij zijn er al een aantal jaren achter, dat een bepaalde tak van de islam, het wahabisme/ salafisme, de radicale kant, zich bijzonder goed leent voor extremisme.
Deze tak van het geloof is zo rigide en gekaderd, dat mensen gauw om kunnen slaan en de rest van de wereld als vijand kunnen zien. Op een gegeven moment zijn zulle mensen de beste vechtmachines ter wereld, want ze worden voorgehouden in het paradijs te komen, omdat ze zich opofferen voor hun geloof. Als je bepaalde passages uit de koran op een bepaalde manier leest, dan lijkt het inderdaad alsof de koran aanzet om vooral de tegenstanders van de islam te bevechten en vernietigen en je hiervoor zelfs beloond wordt.

Voor leiders is het een ideale manier om de bevolking te overheersen, want de leefwereld wordt steeds kleiner gemaakt met belachelijke, zogenaamd islamitische wetten.
Op een gegeven moment is elke protest een aanval op het geloof, en elke protesterende een afvallige en verrader.
Hamas heeft dezelfde werkwijze, maar dit wordt een beetje verdoezeld door het conflict met Israël, dat op de voorgrond staat.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:30

Deze Israelische Arabier vertelt waarom hij blij is in Israel geboren te zijn en waarom 90% van de Israelische Arabieren niet tot een Palestijse staat wil behoren omdat ze bang zijn, zie ook de post van Nic hier vlak boven.

http://www.jewsnews.co.il/2014/06/04/an ... the-world/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:42

Thesserd schreef:
En ik heb nog eens nagedacht over de mogelijkheid om kalm te blijven en in gesprek te gaan met extremisten. En toen dacht ik opeens aan mijn oma. Lieve oma, maar zwaar en streng gelovig (christelijk). En serieus, je krijgt die manier van denken er NIET uit. Nette discussies met zelfs BIJBELSE argumenten werden gewoon aan de kant geschoven door haar. Wat zij vond, dat was nou eenmaal zo.

In veel gevallen zul je de manier van denken niet kunnen veranderen. Maar.... de manier van handelen wel. Als mensen alleen maar extreem denken, het soms zeggen maar *niet* overgaan tot werkelijk geweld / bommen gooien / dingen in de fik steken, heb je al heel wat gewonnen. En dat bereik je door het gesprek aan te blijven gaan. Al lijkt het heel zinloos en krijg je mensen niet overtuigd, het maakt het wel mogelijk dat je naast elkaar blijft leven.

En omgekeerd staat ook de christelijke geschiedenis vol van pogingen om ketters te overtuigen anders te denken. Het heeft nergens gewerkt, het leidt alleen maar tot geweld, opstand, onderdrukking, dood.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:26

Het kan nog erger... En dit is gewoon ziek, een ezel stenigen na de vlag van Israel erop geschilderd hebben. Jep, dit is in Gaza.

http://www.jewsnews.co.il/2014/08/10/ga ... lag-on-it/

En het kan nog erger, dierenmishandeling van het ergste soort, ezelbommen. Onvoorstelbaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:11

Hahahatsjoe, ik denk dat iedereen zelf een abonnement op de rss-feed van die site kan nemen. Discussie is welkom, maar dit is niet echt een aanzet tot discussie?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 16:22

Shadow0 schreef:
Thesserd schreef:

In veel gevallen zul je de manier van denken niet kunnen veranderen. Maar.... de manier van handelen wel. Als mensen alleen maar extreem denken, het soms zeggen maar *niet* overgaan tot werkelijk geweld / bommen gooien / dingen in de fik steken, heb je al heel wat gewonnen. En dat bereik je door het gesprek aan te blijven gaan. Al lijkt het heel zinloos en krijg je mensen niet overtuigd, het maakt het wel mogelijk dat je naast elkaar blijft leven.

En omgekeerd staat ook de christelijke geschiedenis vol van pogingen om ketters te overtuigen anders te denken. Het heeft nergens gewerkt, het leidt alleen maar tot geweld, opstand, onderdrukking, dood.

Is dat wel zo? Als hun extreme overtuiging is dat alle niet-moslims dood moeten, dan is dat wel een probleem toch? :j

Sja, en die ketters... Bizar blijf ik het vinden. Is toen eigenlijk ook extremisme geweest, alleen was iedereen dat bijna. Nu zijn we allemaal ketters, technisch gezien :+ Wat ik wel anders vind aan dat verhaal is dat ketters alleen maar een andere overtuiging hadden en dit probeerden te overtuigen aan anderen. Geweld, dood, onderdrukking etc was niet wat ketters gebruikten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:35

Thesserd schreef:
Is dat wel zo? Als hun extreme overtuiging is dat alle niet-moslims dood moeten, dan is dat wel een probleem toch? :j

Zolang ze er niet naar handelen is het hooguit erg onvriendelijk. Ik word er niet blij van, maar er is (letterlijk) mee te leven zolang ze het niet omzetten in daden.

Citaat:
Wat ik wel anders vind aan dat verhaal is dat ketters alleen maar een andere overtuiging hadden en dit probeerden te overtuigen aan anderen. Geweld, dood, onderdrukking etc was niet wat ketters gebruikten.

Er zijn wel altijd onderdrukte groeperingen geweest die zich met geweld verzetten... het ging echt niet altijd om pacifisten. Dat zie je bv ook binnen het christendom (beeldenstorm, reformatie en contrareformatie.) De meeste acties riepen ook weer een gewelddadige tegenreactie op, want 'jamaar toen hebben jullie onze kerken verwoest en mensen gedood dus dat doen wij nu terug'. En als de macht dan keert, wordt dat weer gewroken, en zo steeds weer opnieuw.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:07

hahahatsjoe schreef:
Het kan nog erger... En dit is gewoon ziek, een ezel stenigen na de vlag van Israel erop geschilderd hebben. Jep, dit is in Gaza.

http://www.jewsnews.co.il/2014/08/10/ga ... lag-on-it/

En het kan nog erger, dierenmishandeling van het ergste soort, ezelbommen. Onvoorstelbaar.

Dit is inderdaad erg, maar internet staat vol met filmpjes over dierenmishandeling en dierenmisbruik. Laatst nog een eekhoorn die van een berg in USA werd getrapt en puppies die in een rivier werden gegooid door een meisje. Het is vreselijk, maar kinder- en dierenmishandeling komt al eeuwen en overal voor en niet alleen in Gaza.......

Ik vind jouw berichten erg éénzijdig en vooral wijzend naar de "slechte Palestijnen en/of moslims". Natuurlijk lopen daar idioten rond, maar er vallen vele onschuldige gewonden en doden. Hun enige misdaad is, dat zij daar geboren zijn....... iets waar zij niets aan kunnen doen of veranderen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:03

Shadow0 schreef:
Hahahatsjoe, ik denk dat iedereen zelf een abonnement op de rss-feed van die site kan nemen. Discussie is welkom, maar dit is niet echt een aanzet tot discussie?

Nou en? Het is vreselijk :-(

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:06

Electra63 schreef:
Ik vind jouw berichten erg éénzijdig en vooral wijzend naar de "slechte Palestijnen en/of moslims". Natuurlijk lopen daar idioten rond, maar er vallen vele onschuldige gewonden en doden. Hun enige misdaad is, dat zij daar geboren zijn....... iets waar zij niets aan kunnen doen of veranderen.

Klopt helemaal, maar krijg jij ooit dingen te zien over goede dingen dan? Dat wordt niet gepost op internet. Ja dat Palestijnen open hart operaties krijgen in Israel enzo, maar nooit andersom. Weet jij wel wat van dat soort dingen te vinden, zou ik graag willen zien (serieus) want begin zo langzamerhand echt te twijfelen aan het goede in de mens. Dat met die ezel is gewoon ziek, een Israelische vlag erop schilderen en hem dan stenigen. Dan ben je ziek in je hoofd, net als al die andere dierenmishandelaars. Hier werd ik gewoon echt kotsmisselijk van, helemaal in zijn context gezien (de steniging van Israel).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:20

Ik word sowieso ziek van iedereen die een dier of kind (een onschuldige) mishandeld en/of misbruikt.
Ik snap ook niet hoe je op het idee komt om een vlag op een dier te schilderen en deze te stenigen. Maar deze mensen hebben al zoveel doden en gewonden gezien, deze mensen zijn vaak getraumatiseerd en geven niet om een dier en misbruiken het dier om een statement te maken.
Er zijn heel veel zieke geesten op deze wereld, niet alleen in Gaza en niet alleen onder moslims.
Neem de man, die de eekhoorn van een berg trapt, die komt waarschijnlijk niet uit een oorlogsgebied en is waarschijnlijk niet getraumatiseerd, maar toch pleegt hij ook zo'n laffe daad.

Wat je vraag betreft of er in Gaza weleens inwoners uit Israël worden geopereerd? Wat denk je zelf? Ze hebben daar niets, wat zouden zij überhaupt voor Israëliërs kunnen doen?