Thesserd schreef:Kalmte en zelfverzekerdheid gaat denk ik niet helpen tegen dit soort mensen. Dan wordt er gewoon over je heen gelopen.
Natuurlijk niet. Je kunt best kalm en zelfverzekerd standvastig zijn. Je kunt met kalmte en zelfverzekerdheid een paard van 600 kilo in bedwang houden - iets wat je met paniek niet lukt!
Overigens is het uiteraard heel prima om te vinden dat het te ver gaat. Ik vind dat ook - ik vind het vreselijk als mensen een beweging steunen die duizenden mensen doodt of verjaagt!
Alleen... ik denk dat het heel verstandig is om na te denken hoe we daarop reageren. Een reactie die de problemen alleen maar groter maakt, daar heb je toch niets aan? De oplossing bij dit soort dingen is toch echt meer om in gesprek te gaan en te blijven. Dan kunnen mensen weer eens na gaan denken. Hoe meer we de boel escaleren, hoe vervelender het ook voor ons wordt. Het heeft nog nooit wat opgelost.
Overigens mag iedereen die de beweging ook werkelijk steunt (met geld of door er naartoe te gaan) gewoon aangepakt worden via het strafrecht. Ik bedoel zeker niet te zeggen dat we alles moeten toestaan. Het doden van mensen, of het meewerken aan het doden van mensen, is verboden en blijft verboden en daar kunnen mensen op aangesproken worden. Maar dat is hoe onze rechtstaat werkt, en ik ben blij dat wij in zo'n rechtstaat wonen en ik wil dat graag zo houden. Geen paniekacties dus.