Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:57

Ik zie geen nieuw filmpje?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:13

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:24

Wauw, dat vind ik wel flinke chantage en een zeer opmerkelijke conclusie. Opnames mogen uberhaupt gemaakt worden! http://blog.iusmentis.com/2011/09/12/ma ... ls-bewijs/
En daar kan Jeugdzorg niet zomaar eigen regels over verzinnen wat mij betreft. Dan wordt er wel heel erg ingegrepen op basisrechten van mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:29

Tja heel eerlijk, zoals ik het lees is de vader dus inderdaad geen fraai type. Máár, als moeder zijnde ben je er wél zelf bij hoe je het zelf ook afhandelt; als de zaak donderdag voorkomt bij de kinderrechter, dan zet je jezelf nou ook niet bepaald in een geweldig daglicht door álles maar op het internet te gooien; beelden, opnames, gesprekken.

Ongeacht of het door de wet is toegestaan of niet, ik vraag me af of ze door dergelijke opnames sterker staat in deze zaak; door mensen te bedreigen en voor rotte vis uit te maken in het bijzijn van je kind, en je kind zo te kijk zetten in de media, ik weet niet hoe een (kinder)rechter daarop zou reageren.

Ik snap dat de moeder hoopt dat ze d'r kind weer terug krijgt, maar ik vraag me af of dit dan de manier is...

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:48

Omdat Jeugdzorg niet zo blij is dat ze die filmpjes op internet heeft gezet. Ze hadden aangegeven dat wanneer ze nog een filmpje zou plaatsen, er een rechtszaak tegen haar aangespannen wordt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:10

Die eerder geplaatste link vind ik erg suggestief geschreven. De auteur geeft zelf al aan dat hij het gehele dossier niet kent, maar schrijft veelvuldig: "ik denk, ik vermoed, ik neem aan".

Daarnaast vond ik het geen onpartijdig geschreven stuk.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:35

Rocamor schreef:
Die eerder geplaatste link vind ik erg suggestief geschreven. De auteur geeft zelf al aan dat hij het gehele dossier niet kent, maar schrijft veelvuldig: "ik denk, ik vermoed, ik neem aan".

Heel erg onpartijdig toch? Het is heel objectief geschreven, vooral termen als geitewollensok zijn erg neutraal....

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:52

Zwerte schreef:
Rocamor schreef:

Heel erg onpartijdig toch? Het is heel objectief geschreven, vooral termen als geitewollensok zijn erg neutraal....

Dat had ik dus ook na het lezen van dat stuk. Schrijver doet zich voor als zijnde op de hoogte van de situatie, o.a. door stukken uit mails te plaatsen maar geeft ook aan niet het hele dossier te kennen.
Dat hij niet het hele dossier kende was ook zo wel duidelijk want ik lees alleen maar moeder haar visie en ideeën en mis die van vader. Iets met hoor en wederhoor...

Ik denk dat stukken als deze de boel alleen maar verder ophitsen en op de spits drijven.

En wederom is er maar één slachtoffer...

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:09

Ik vind het terecht dat moeder geen filmpjes meer mag plaatsen. Die arme jongen hoort niet over het hele internet. Ik gok dat jeugdzorg wil voorkomen dat Hansje nog meer schade oploopt.

Makkelijk om te zeggen dat jeugdzorg dit verbiedt om te voorkomen dat ze een slechte naam krijgen, maar die weten heus wel dat ze het alleen maar een slechtere naam krijgen door dit te verbieden.

Maar ja, ongeacht het waarom - het is beter voor het kind dat er niet nog meer filmpjes van hem worden verspreid.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:57

Op irme haar eigen staat het filmpje

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:10

Linkje?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:44

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:15

ik vraag me af of ze er nu zo goed aan doet om alles maar dan ook echt alles op facebook te gooien. Tuurlijk je doet alles voor je kind, maar bouw zelf een dossier en laat dit aan de rechter zien als het goed is kunnen ze dan niet om je heen. vind niet dat ze nu op haar voordeligst naar voren komt als moeder teriwjl je nu toch moet zorgen dat je bewijst dat je een goede moeder bent waar hans een veilig thuis vind

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:46

Als je zo het verhaal van de moeder aanhoort is het heel duidelijk dat ze erg bang is voor haar ex, en als je bang bent dat hij je zoon kwaad zal doen dan is het logisch dat je niet wilt dat hij alleen is met het kind.

Maarja, in hoeverre is die angst terecht... wie weet is die man wel gewoon een prima vader voor zijn kind en wordt die jongen nu al jaren zijn vader ontnomen door (onterechte) angsten van zijn moeder...

Ik kan me voorstellen dat men besluit dat het ventje zo in een erg ongezonde situatie zit, zo enorm in de invloedssfeer van zijn bange moeder die weet-ik-wat gaat ondernemen om hem uit handen van zijn vader te houden - terecht omdat hij daarbij echt in gevaar zou zijn, of onterecht.... in het laatste geval is het i.m.o. gezonder om die jongen inderdaad even weg te halen uit de onrust van zijn moeder, en uit die nare situatie te bevrijden zodat hij even tot rust kan komen bij mensen die buiten al dat gedoe staan en een neutrale partij zijn :(:)

Ik las ergens dat de moeder de plek waar hij nu zit wel okee vond?

Laat hem daar dan even lekker blijven en val hem niet lastig met jouw angsten en problemen denk ik dan Y;(

Maarja kan me voorstellen dat als je echt angst hebt dat de vader hem iets aan wil doen, dat je vecht als een leeuw voor je kind.

Hopelijk krijgt men snel duidelijk wat nu precies het verhaal van zowel de vader als de moeder is, zodat ze een weloverwogen keuze kunnen maken in het belang van het ventje en er meer rust in de tent komt.

Fijn als hij tot die tijd even rustig buiten het gedoe van zijn ouders gezet wordt en bij een fijn gezin tot zichzelf kan komen :j

Was het verhaal van BJZ al geplaatst eigenlijk...? Als je dat leest dan snap je de beweegredenen om hem snel bij de moeder weg te willen halen, uitgaande van een moeder die haar kind onterecht angstig maakt voor de vader. Alleen of dat het geval is... al met al heeft moeder groot gelijk als het ventje ècht in gevaar is. Zaak om dat z.s.m. uit te zoeken :j

http://www.martinvrijland.nl/2014/06/17 ... sing-hans/

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 00:22

Die vrijland is zo'n stennisschopper. Maar de documenten waren best interessant. Dat incombi met mijn linkjes hierboven...

Het is gewoon een echte vechtscheiding waarbij ouders elkaar zwartmaken. Jeugdzorg zou getraind moeten zijn om deze zaken van elkaar te scheiden. Feit is dat er in dat rapport een paar rare dingen staan. Dingen die jeugdzorg niet kan controleren (Ze weten niet of moeder borderline heeft, maar willen wel inzage in die gegevens. Dat is in strijd met de grondwet).
Sommige dingen zijn erg suggestief beschreven. School zegt en vind dat huidige gedrag problematisch is en moet stoppen. Maar er is geen juiste vraagstelling, wel een conclusie...

Het lijkt er op alsof er hier half werk is geleverd. In het document aan de politie staat dat er eerder geen problemen waren. Ze was een goede moeder.

Ik vind de opties waarbij uithuisplaatsing nogal vreemd. De meest logisch ontbreekt ook nog eens. Als je denkt dat moeder en kind psychologische problemen hebben... Dan lijkt begeleiding op dat vlak een logischere eerste stap.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:26

Wat ik begreep van de uitzending uit Hart van Nederland, is dat er gevreesd werd voor de veiligheid van Hansje door de vechtscheiding van zijn ouders.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:49

Als je die brieven van moeders leest, schrijft ze daarin zelf dat zowel zij als haar kind al jaren in angst leven en een slecht leven hebben waar ze kapot aan gaan. Elke keer verhuizen, elke keer van school veranderen, elke keer veel onrust omdat moeder niet wil dat vader het kind kan vinden / ziet.

Ze vraagt meerdere keren iets in de trant van "help mij / ons alsjeblieft".

Ze zal daarmee vast wel bedoelen dat ze geholpen wil worden door het totaal buitenspel zetten van de vader. En daarom zal ze vast wel 1 en ander wat aandikken om van de vader een boeman te maken. Maar ze zegt met het "wij hebben een slecht leven" ook dat haar zoon nu dus al zijn hele leven onder te grote spanning moet leven en geeft daarmee zelf aan dat zijn thuissituatie (bij haar dus!) niet gezond is.

Daarbij is moeder dus al meerdere keren "verdwenen" met het kind, ook voor de instanties.
Ik kan me goed voorstellen dat men onder die omstandigheden bang is dat moeders na deze jaren lange intense spanningen een keer knapt en haarzelf / haar kind iets aandoet. Of sowieso dat moeder haar kind zelf traumatiseert door deze angsten en dat extreme afschermen van vader.

Dat is toch ook geen gezonde situatie voor zo'n kind om in op te groeien?
Kan me best voorstellen dat ze hem daarom acuut hebben weggehaald zodat hij niet meer belast wordt door de angsten van zijn moeder.

Let wel: als zijn moeder gelijk heeft over het gevaar, dan is het natuurlijk top dat ze het kind weghoudt van vader +:)+

Maar als het gewoon een kerel betreft die misschien niet altijd de perfecte modelburger is, maar wel heel graag een vader wil zijn voor zijn kind en juist het kind tegen de moeder probeert te beschermen.... tja.

Het kan zijn dat de moeder hier meer kwaad doet dan de vader, we weten het simpelweg niet.
Ik hoop voor het ventje in ieder geval dat die wat tot rust kan komen nu de ouders er even wat minder aan kunnen trekken.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:24

pmarena schreef:
Als je die brieven van moeders leest, schrijft ze daarin zelf dat zowel zij als haar kind al jaren in angst leven en een slecht leven hebben waar ze kapot aan gaan. Elke keer verhuizen, elke keer van school veranderen, elke keer veel onrust omdat moeder niet wil dat vader het kind kan vinden / ziet.

Ze vraagt meerdere keren iets in de trant van "help mij / ons alsjeblieft".

Ze zal daarmee vast wel bedoelen dat ze geholpen wil worden door het totaal buitenspel zetten van de vader. En daarom zal ze vast wel 1 en ander wat aandikken om van de vader een boeman te maken. Maar ze zegt met het "wij hebben een slecht leven" ook dat haar zoon nu dus al zijn hele leven onder te grote spanning moet leven en geeft daarmee zelf aan dat zijn thuissituatie (bij haar dus!) niet gezond is.

Daarbij is moeder dus al meerdere keren "verdwenen" met het kind, ook voor de instanties.
Ik kan me goed voorstellen dat men onder die omstandigheden bang is dat moeders na deze jaren lange intense spanningen een keer knapt en haarzelf / haar kind iets aandoet. Of sowieso dat moeder haar kind zelf traumatiseert door deze angsten en dat extreme afschermen van vader.

Dat is toch ook geen gezonde situatie voor zo'n kind om in op te groeien?
Kan me best voorstellen dat ze hem daarom acuut hebben weggehaald zodat hij niet meer belast wordt door de angsten van zijn moeder.

Let wel: als zijn moeder gelijk heeft over het gevaar, dan is het natuurlijk top dat ze het kind weghoudt van vader +:)+

Maar als het gewoon een kerel betreft die misschien niet altijd de perfecte modelburger is, maar wel heel graag een vader wil zijn voor zijn kind en juist het kind tegen de moeder probeert te beschermen.... tja.

Het kan zijn dat de moeder hier meer kwaad doet dan de vader, we weten het simpelweg niet.
Ik hoop voor het ventje in ieder geval dat die wat tot rust kan komen nu de ouders er even wat minder aan kunnen trekken.

Sorry, maar ik vind het wel een beetje raar dat jij nu aanneemt dat de moeder om hulp vraagt de vader buitenspel te zetten. Als de vader van dat jongetje een strafblad heeft en ook de moeder en kind bedreigd worden lijkt het me logisch toch dat ze om hulp vraagt? Strafblad is wel bekend bij de politie dus makkelijk te achterhalen voor instanties of de vader inderdaad zo'n crimineel is.. Ik zou m'n kind daar dan ook niet graag bij zien

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:52

Ehm het is toch 100% duidelijk dat de moeder de vader buitenspel wil zetten en hem liever niet alleen met het kind wil laten :?
Alleen de exacte reden waarom is niet duidelijk. Echt gevaar of denkbeeldig gevaar :)

Bij echt gevaar heeft moeder groot gelijk dat ze zich op alle mogelijke manieren verzet en weigert het kind aan die vader mee te geven :j

Is het een denkbeeldig gevaar dan is juist zij degene die het kind schaadt door haar gedrag.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:47

Misschien is het helemaal niet zo verkeerd dat Hansje even niet bij mama of papa woont.

Of moeder nu gelijk heeft en de waarheid spreekt of niet, de situatie bij moeder en bij vader is op dit moment zeer labiel. Dat is verre van gezond voor een kind. Ik denk dat moeder en vader er eerst maar eens voor moeten zorgen dat ze orde op zaken hebben en dat moeder stabiel genoeg is om weer goed voor Hansje te kunnen zorgen. Het is traumatisch voor een kind wanneer het (tijdelijk) weg gehaald wordt bij zijn ouders. Ik denk dat er evenveel of zelfs meer kapot kan gaan bij een kind wanneer het onderwerp wordt van de vechtscheiding.

Jeugdzorg maakt zeker ook fouten en het is heel belangrijk en juist heel goed dat er continu met een heel kritische blik wordt gekeken naar hun werk, ik denk ook deze fouten eerder de uitzondering dan de regel zijn en dat er (meestal) zeer grondig te werk wordt gegaan voordat er over wordt gegaan tot uithuisplaatsing. Ik zie nu een aantal voorbeelden voorbij komen van situaties waarin het fout is gegaan, terwijl er veel meer voorbeelden zijn van situaties waarin het juist beter was voor het kind.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:30

Als een groot deel van wat de moeder beweert waar is, dan denk ik dat het wel verkeerd is. Vooral als een groot deel van de instabiliteit en frustratie bij de moeder isontstaan door de fouten van jeugdzorg! Maar ook in andere gevallen wordt het zo makkelijk opgerekt. De regels schrijven duidelijk voor dat er sprake moet zijn van een concrete dreiging. Die is er als een van de ouders door het lint gaat, geweld heeft gepleegd of daar reeel mee heeft gedreigd, als de moeder niet toerekeningsvatbaar is, zwaar aan de middelen is, ernstig depressief of psychotisch. Maar NIET gewoon omdat de moeder gefrustreerd is. Dat is echt niet genoeg om zoiets ingrijpends en traumatiserends te rechtvaardigen. (Immers - het kind raakt alle veiligheid kwijt.)

Verder is samenwerking natuurlijk niet altijd mogelijk. Als je echt onderduikt wegens risico's voor je veiligheid... hoewel ik groot voorstander ben van het zoeken van compromissen, zijn er situaties waarin je niet kunt volstaan met 'ja jullie moeten er maar uitkomen.' Vooral als je wel een oordeel hebt over de uitkomst. Want je kunt volgens mij alleen maar uitkomen op een compromis als je ook de mogelijkheid hebt om het niet te doen. Je kunt een deal sluiten met een verkoper omdat je ook kunt zeggen 'ik koop het niet'. Je kunt een ruzie bijleggen omdat je ook kunt besluiten dat niet te doen. Dat je zelf de keuze mag maken is essentieel. Maar hier kan dat niet: jeugdzorg beslist, en de moeder wordt verantwoordelijk gesteld voor iets wat niet haar keuze is.

(Dat is ook het probleem met het handelen in het omgangshuis: jeugdzorg zegt 'wij grijpen niet in, want de situatie moet vrijwillig uit ouder en kind komen.' Maar de situatie was niet vrijwillig want het kind heeft zo'n 3000 keer 'nee' geroepen. En toch werd zijn keuze niet gerespecteerd. En dat kan hoor, er zijn prima redenen waarom je een kind geen vrijwillige keuze geeft - maar dan moet je dus verantwoordelijkheid nemen.)

Verder: over de cijfers hoevaak het goed gaat en niet is niet zo heel veel bekend. Het is moeilijk te bepalen, er is weinig extern toezicht. Maar de Kinderombudsman heeft in elk geval wel geoordeeld dat er problemen zijn. Dus 'jeugdzorg doet het meestal goed' is toch wat te makkelijk. En we hebben het hier wel over zaken die heel erg ingrijpen op een kind. Zaken die heel ook zelf heel schadelijk kunnen zijn voor de ontwikkeling van een kind. Dat is niet iets om mee te gokken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 00:07

Shadow0 schreef:
De regels schrijven duidelijk voor dat er sprake moet zijn van een concrete dreiging. Die is er als een van de ouders door het lint gaat, geweld heeft gepleegd of daar reeel mee heeft gedreigd, als de moeder niet toerekeningsvatbaar is, zwaar aan de middelen is, ernstig depressief of psychotisch. Maar NIET gewoon omdat de moeder gefrustreerd is. Dat is echt niet genoeg om zoiets ingrijpends en traumatiserends te rechtvaardigen. (Immers - het kind raakt alle veiligheid kwijt.)

Hoe zit het dan met de dreiging van inadequate opvoeding? Die zie je niet altijd (of juist niet) op de voorgrond staan, dat is een slepend proces van jaren, waarin de emotionele ontwikkeling van het kind ontzettend wordt bedreigd. Kindermishandeling is meer dan geweld, het is ook het je kinderen onthouden van emotionele steun en zorg. Een thuis waarin moeder volledig in beslag genomen wordt door haar eigen problemen (wat me niet ondenkbaar lijkt als ik het filmpje/verhaal zo zie) is ook geen veilige situatie voor het kind. De gevolgen zijn alleen minder direct zichtbaar.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:06

Ik denk dat Shadow niet voor niets "ernstig depressief" als voorbeeld geeft, dat is niet fysiek schadelijk voor het kind maar emotioneel natuurlijk wel. Maar ook dan zal er sprake moeten zijn van een acute dreiging - een kind wat geen eten krijgt, of waar letterlijk geen woord mee gewisseld wordt.

Dat betekent niet dat de situaties waarin geen sprake is van een acute dreiging gewoon op hun beloop worden gelaten, alleen dat een uithuisplaatsing dan teveel van het goede is. En gelukkig maar, want hoe kan je mildere emotionele of fysieke verwaarlozing nu meten? Dat is veel te subjectief. Bovendien kan je niet anticiperen op een mogelijke toekomst, terwijl het best mogelijk is dat de ouders -met enige begeleiding- het proces doorbreken en het kind er dus uiteindelijk helemaal geen schade van ondervindt. Een ouder die grof geweld gebruikt jegens het kind of vindt dat een 5-jarige heus zelf 't eten kan regelen, dan is wel duidelijk dat het kind daar zo snel mogelijk weg moet. Maar een ouder die het niet nodig vindt om dagelijks te vragen hoe het op school was? Of die vindt dat een kind aan 2 broeken wel genoeg heeft? Is dat een opvoedkundige keuze of mishandeling? En is een uithuisplaatsing daar een gerechtvaardigd, noodzakelijk antwoord op? Dat lijkt me toch niet.

En soms zul je ook moeten accepteren dat er geen ideale oplossing is. Mijn jeugd kenmerkte zich door een onberekenbare, emotioneel afwezige vader en een emotioneel afhankelijke moeder. Een onveilige situatie waarin nauwelijks ruimte bestond voor mijn emoties en problemen. Maar een uithuisplaatsing was beslist geen oplossing geweest, ik kan me niet voorstellen dat ik er beter van was geworden als het contact met mijn broertje en oma ook weg zou vallen en als ik van opvang naar pleeggezin naar pleeggezin zou zijn gestuurd. In een ideale wereld zouden de problemen binnen het gezin uiteraard gesignaleerd zijn en zou er structurele begeleiding geregeld zijn. Maar ja, zoiets signaleren is verschrikkelijk moeilijk en die begeleiding is veel te duur. En dan is er dus gewoon geen goede oplossing.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:26

Heino schreef:
Hoe zit het dan met de dreiging van inadequate opvoeding?

Hoe moeilijk het ook is, het risico is reeel dat het middel van gedwongen uithuisplaatsing daarbij erger is dan de kwaal.
Voor een groot deel van de kinderen is gewoon niet zomaar een perfect alternatief beschikbaar (een goed stabiel pleeggezin met de perfecte opvoeding en de juiste match.) En ondertussen raken ze wel ook andere zekerheden kwijt. Veel (en dan bedoel ik echt veel, ik dacht zowat de helft) van de jongeren krijgt tijdens hun verblijf via jeugdzorg te maken met geweld en misbruik, de meeste jongeren komen niet boven het vmbo uit. (Niets mis met het vmbo, maar het is onwaarschijnlijk dat dat werkelijk de juiste plek is voor al die jongeren en dat daar helemaal geen jongeren tussen zitten die niet hoger kunnen en willen dan dat. Oftewel: van optimale ontwikkeling is vermoedelijk nog steeds geen sprake.)

Hoe kan jeugdzorg bovendien veiligheid en betrouwbaarheid bieden als ze het vaak niet voor elkaar kunnen krijgen om 1 stabiel aanspreekpersoon te bieden (bv de gezinsvoogd)? Gezinnen en kinderen krijgen zo vaak te maken met wisselingen, soms om de paar maanden. Wie houdt er dan toezicht op de continuiteit voor het kind?

Voeg daar nog aan toe dat een gedwongen uithuisplaatsing eigenlijk altijd een traumatische gebeurtenis is... en het is maar de vraag of kinderen er beter van worden als het alleen maar gaat om 'inadequaat'. Het hangt er een beetje vanaf wat dat inhoudt, maar er moet wel echt iets aan de hand zijn.

Citaat:
Een thuis waarin moeder volledig in beslag genomen wordt door haar eigen problemen (wat me niet ondenkbaar lijkt als ik het filmpje/verhaal zo zie) is ook geen veilige situatie voor het kind. De gevolgen zijn alleen minder direct zichtbaar.

Hmm, in dit geval is daar natuurlijk wel nog een aanmerking bij te maken: het zijn niet de eigen problemen van de moeder, als je dat verslag leest wat op Darkhorse staat (link staat eerder in dit topic.)
De problemen komen voornamelijk voort uit de risico's van de vader en de confrontatie met jeugdzorg, en bestaan onder andere uit een kind dat een kind dat zich enorm onveilig voelt en nachtmerries heeft en kampt met extreme verlatingsangst, en een moeder die geen vertrouwen heeft in jeugdzorg. Niets wat er nu gebeurt lost die problemen op. Het jongetje zal hierdoor niet meer vertrouwen krijgen dat zijn veiligheid en grenzen gerespecteerd worden en hij erop mag vertrouwen dat hij een veilige plek heeft, en moeder zal ook niet meer vertrouwen in jeugdzorg krijgen op deze manier.