Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:33

vencedor schreef:
Ik snap dat het natuurlijk is, maar een.baby aan de tiet bij mama naast me in een restaurant zou ik echt niet blij mee zijn. Heb dan ook helemaal niets met baby. Mijn gedachte is dan ook helemaal leuk dat die mensen kinderen hebben, maar JIJ kiest voor kinderen. Een ander kiest er niet voor om naar voedingstaferelen te gaan kijken, dat wordt dan min of meer opgedrongen. Dus dan JIJ met baby aanpassen. Er zitten dan waarschijnlijk meer mensen zonder baby aan de borst dan met. Dus democratisch gezien in minderheid.

_/-\o_ dat bedoelde ik dus ook :)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:40

amies100 schreef:
Ik als niet ouder zijnde vind het vreselijk om te zien als mensen in het openbaar borstvoeding geven. Of op een feestje in een volle kamer... Ik heb dan meteen gegeten en gedronken.

En het is niet dat ik preuts ben maar de combi vind ik echt walgelijk.....

ja idd haha. nee ik hoef het ook niet te zien

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:45

Waarom vinden jullie het vies??

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:52

Omdat ik grof gezegd niks met tieten / tepels en baby s heb. Zo vind ik het ook goor om dieren in bed te hebben, maar daar heb ik geen last van. Als er een kerel met ontbloot lijf een restaurant binnen komt moet het shirt ook aan. Kwestie van normen en waarden en respect voor anderen lijkt me.. als je een hondloos restaurant wil kun je daarvoor kiezen maar bij dit schijnbaar niet.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:02

MarjanB schreef:
vencedor schreef:
Ik snap dat het natuurlijk is, maar een.baby aan de tiet bij mama naast me in een restaurant zou ik echt niet blij mee zijn. Heb dan ook helemaal niets met baby. Mijn gedachte is dan ook helemaal leuk dat die mensen kinderen hebben, maar JIJ kiest voor kinderen. Een ander kiest er niet voor om naar voedingstaferelen te gaan kijken, dat wordt dan min of meer opgedrongen. Dus dan JIJ met baby aanpassen. Er zitten dan waarschijnlijk meer mensen zonder baby aan de borst dan met. Dus democratisch gezien in minderheid.

Maar als iemand vindt dat jij onsmakelijk eet, of last heeft omdat je hoest, of of of... hou jij daar dan ook rekening mee? Ga jij dan ook achteraf zitten eten/op een toilet of gooi jij een doek over je hoofd?

Het is een behoorlijk eindeloze discussie, die ook niets op gaat leveren uiteraard, want mensen (zoals ik) die borstvoeding in het openbaar geven, gaan dat niet ineens niet doen, omdat anderen daar 'last' van hebben... Ik hou rekening met mijn kind, de rest kan me gestolen worden.

Ik las trouwens dat iemand schreef over een ouder kind dat 2-3 x drinkt, maar dat is ook niet altijd zo. Mijn dochter is weliswaar nog niet 'ouder', ze is 13 maanden, maar drinkt ook met gemak nog 6-10 keer hoor. Deels 's nachts (2-4 keer) en verder veel slokjes overdag. Die slokjes krijgt ze ook buitenshuis. Zoals vandaag in de indoor speeltuin. Al zul je daar weinig mensen tegen komen die kinderen maar 'niets' vinden.

In een super de luxe restaurant zul je mij en de kinderen sowieso niet tegen komen, maar dat is een andere discussie. Met jonge kinderen is dat echt geen doen, vind ik, en dan stoor ik mijn medegebruikers meer dan als ik mijn dochter borstvoeding geef. Kleine kids maken nou eenmaal vaker lawaai. Maar in een pannenkoekenrestaurant, op een terrasje bij een café of in het park van de wijk, ja, daar maak ik er geen probleem van. Ik drinken, zij ook ;)

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:05

MarjanB schreef:
vencedor schreef:

Normaal ben ik niet zo van het vergelijken, maar ik denk dat als je naar een restaurant gaat,
je heel veel diep uitgesneden decolletés ziet, waar je dus 2 borsten ziet. Zo lopen onwíjs veel
mensen rond tegenwoordig. Vind je dit dan ook aanstootgevend?

En ik vind dat je het een beetje doet voorkomen alsof je kind een voorwerp is ofzo waar je voor gekozen hebt in een winkeltje om de hoek. Mensen planten zich voort en dat is zo natuurlijk als wat ( en nodig, anders zou je er zelf geeneens zijn ) Borsten zijn er om voeding te geven aan je kind, ook natuurlijk. Is best een voor de hand liggende keus, lijkt me?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:07

djinnie schreef:
Ik las trouwens dat iemand schreef over een ouder kind dat 2-3 x drinkt, maar dat is ook niet altijd zo. Mijn dochter is weliswaar nog niet 'ouder', ze is 13 maanden, maar drinkt ook met gemak nog 6-10 keer hoor. Deels 's nachts (2-4 keer) en verder veel slokjes overdag. Die slokjes krijgt ze ook buitenshuis. Zoals vandaag in de indoor speeltuin. Al zul je daar weinig mensen tegen komen die kinderen maar 'niets' vinden.

Dan gebruik je het dus eigenlijk als een soort 'snoepje'?
Bij echte snoepjes kunnen ze toch ook gewoon even geduld hebben?

Off-topic, maar nog 2 tot 4x snachts bij 1 jaar %)
Ben jij inmiddels nog niet zwaar oververmoeid dan?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:11

Vind het wel grappig.... vaak vinden mensen het niet netjes als iemand te bloot in een hempje gekleed naar een restaurant gaat, maar als iemand de tieten bloot gooit is het geen probleem...... :+ :')

Persoonlijk heb ik er wel moeite mee als iemand de hele handel an publiek open gooit, je kan ook rekening houden met andere aanwezigen en het wat minder opzichtelijk doen.
Zelf ben ik diabeet en moet voor maaltijden spuiten (in m'n buik). Ik zal dat ook nooit doen zodat iedereen dat kan zien, Kan me voorstellen dat mensen dat niet prettig vinden en ik vind het zelf ook niet prettig.

Anoniem

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:26

Mijn baby is nu 10 maanden, weegt ruim 12 kilo en draagt kledingmaat 92 en is dus zo groot als het gemiddelde kind van 1,5 jaar oud. Hij heeft een mooie bos haar dat begint te krullen.
Maar onderhand is hij nog steeds een baby die nog niets anders mag drinken dan borstvoeding. Mensen vinden dat alleen al raar want hij is toch al zo groot. Ook vragen ze vaak op terrasjes of hij een fristi of chocomel wil... Nee daar is hij nog te jong voor, dat mag hij absoluut nog niet hebben. Of hij dan een spekje mag??

Veel mensen weten vrijwel niets van borstvoeding en hoe dat in zijn werk gaat. De oude stempel weet het vaak verkeerd ( bij mijn dochter is mij 20 jaar geleden ook heel iets anders geleerd dan nu met mijn zoontje).
Dus als ze er niets vanaf weten, hoe kunnen ze het dan accepteren als zijnde normaal. Voor hun is het niet normaal.
Dat snap ik dan wel weer.
Alleen is dit voor een borstvoedende moeder best wel lastig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:35

Sinds wanneer mag een kind van 10 maanden nog niets anders dan bv :?
Al vind ik 10 maanden trouwens absoluut nog acceptabel voor bv in openbaar hoor :j
Vaak is dat immers nog de hoofdvoeding.
Als bv de 'bijvoeding' begint te worden dan vind ik het onnodig dat dit openbaar moet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:38

Ik schrik best een beetje van de woordkeuze van sommige bokkers wanneer het gaat om dit onderwerp. Serieus "walgelijk": weerzinwekkend, afstotelijk? Moet je er echt van walgen als je een babietje aan de borst ziet van een moeder?

Ik kan me bij een boel dingen de term walgelijk voorstellen, maar ik denk dat sommigen hier echt meer maken van borstvoeding dan het is.

Volgens mij zijn we het hier allemaal wel eens over een ding hoor: overmatige exposure van je borsten is niet nodig. Ik denk dat de ts deze discussie ook niet aanzwengelde daarover. Laten we het hebben over discreet voeden in het openbaar?

Kana

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:42

Als ik in een restaurant zit te genieten van mijn eten of koffie dan hoef ik geen borstvoeding taferelen te zien.
Ik snap niet waarom dat moet worden opgedrongen, doe het ergens discreet en een beetje verstopt. Hoe moeilijk is het om in te zien dat niet iedereen dat een magisch mooi wonder vindt?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:44

Sizzle schreef:
Dan gebruik je het dus eigenlijk als een soort 'snoepje'?
Bij echte snoepjes kunnen ze toch ook gewoon even geduld hebben?

Off-topic, maar nog 2 tot 4x snachts bij 1 jaar %)
Ben jij inmiddels nog niet zwaar oververmoeid dan?

Als snoepje? Nee, als een slokje melk... als troost... Ik vind snoep een vreemde vergelijking. Dat krijgen mijn kinderen sowieso vrijwel nooit en is absoluut onnodig en niet gezond. Borstvoeding is voor mijn kleine meid nog zeker nodig en absoluut gezond. Compleet tegengesteld. Ze heeft geen rust overdag om flink te drinken, want er is zoveel wereld te ontdekken. Dus neemt ze slokjes.

En nee, ik ben niet zwaar oververmoeid. We slapen samen en ik merk van de voedingen echt niet zo enorm veel. Nu met tandjes krijgen, ja, dat is even pittig, en dan is de borstvoeding ('s nachts) extra fijn als troost voor kleine meid. Die tanden doen haar echt wel pijn.

Kana, magisch? Mooi wonder? Borstvoeding? Hmmm, zo zie ik het niet. Het is gewoon voeden van een kind, maar er niet meer van dan dat. Waarom je dan als moeder niet een beetje verstopt gaat zitten? Logisch. Dat doe jij toch ook niet als iemand zich aan jou stoort? Alsof ik het normale van mijn kind voeden in een verdomhoekje moet gaan stoppen. No way.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:46

Toen ik laatst met een vriendin en haar kind (4 jaar) in een restaurant wat aan het eten was ging de dame naast ons ook borstvoeding zitten geven. De kleine was afgeleid en vroeg aan zijn moeder waarom deze mevrouw nu in haar blootje ging zitten en persoonlijk vonden wij het nou ook niet echt een lekker gezicht. Ik zit niet te wachten om naar de tepels van iemand anders te kijken als ik aan mijn carpaccio zit.
Sommige mensen worden nou eenmaal niet zo "open" opgevoed en waarom kan er niet een doek of iets overheen zodat niet alles zichtbaar is. Beetje rekening houden met elkaar, want dat je je kind niet op een toilet borstvoeding wilt geven is ook logisch.

Maar als klap op de vuurpijl heeft de kleine de volgende op school zitten vertellen dat hij in een blote borsten restaurant is geweest!
Ga dat als moeder maar eens uitleggen _O-

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:47

Ik ben 21 geen kind, misschien later ooit.. Maar borstvoeding geven in het openbaar vind ik niet aanstootgevend maar krijg er wel altijd een awhhh zo schattig gevoel van.. Vind het dus niet vervelend of iets dergelijks.. Maar dat kan ook Zeeuwse nuchterheid zijn..

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:49

Jillsil schreef:
Toen ik laatst met een vriendin en haar kind (4 jaar) in een restaurant wat aan het eten was ging de dame naast ons ook borstvoeding zitten geven. De kleine was afgeleid en vroeg aan zijn moeder waarom deze mevrouw nu in haar blootje ging zitten en persoonlijk vonden wij het nou ook niet echt een lekker gezicht. Ik zit niet te wachten om naar de tepels van iemand anders te kijken als ik aan mijn carpaccio zit.
Sommige mensen worden nou eenmaal niet zo "open" opgevoed en waarom kan er niet een doek of iets overheen zodat niet alles zichtbaar is. Beetje rekening houden met elkaar, want dat je je kind niet op een toilet borstvoeding wilt geven is ook logisch.

Maar als klap op de vuurpijl heeft de kleine de volgende op school zitten vertellen dat hij in een blote borsten restaurant is geweest!
Ga dat als moeder maar eens uitleggen _O-

Hebben jullie 'de kleine' dan niet uitgelegd dat die moeder haar kind aan het voeden was? Wat borstvoeding tenslotte gewoon is? Dan had het kind op school kunnen vertellen dat er een kindje werd gevoed waar hij/zij bij was.

Ik heb al eens proberen uit te leggen waarom veel mensen er geen doek overheen willen gooien. Maar zal nogmaals een poging wagen. Bij kleintjes kan het vaak wel (al mis je dan het oogcontact met je kind, wat ook erg belangrijk is, bij zowel borst als fles voeden), maar grotere kinderen (zoals mijn 13 maanden oude dochter) trekken doeken gewoon eraf. Het wordt dan een kiekeboe spel. Leuk natuurlijk, voor dochter, maar je doel streef je dan wel voorbij.
Daarnaast lijkt het me persoonlijk erg onaangenaam om te eten onder een doek (al eens geprobeerd?), dus zal ik mijn kind dat inderdaad niet 'aan doen'.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:51

Ik heb zelf niets met kinderen en er is een grote kans dat ik ze nooit zal hebben omdat ik echt gewoon niks met ze heb. Ik vind ze zelfs vies.

Maar een moeder die borstvoeding geeft in het openbaar vind ik niet vervelend. Ik waardeer het enorm als ze het discreet doen, maar ik 'walg' absoluut niet van de tepel/borst van een andere vrouw. Heb daar een neutraal gevoel bij, nog meer als het is om een kind te voeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:00

Wat zijn mensen toch onverdraagzaam geworden...

Ik heb niks met baby's, ik hoef ze zelf niet en vind het best vervelend als ik bv. in een restaurant zit waar een baby aan het huilen is. Maar het argument 'zij willen een baby en ik hoef er geen last van te hebben' gaat me wel wat ver. We zijn allemaal verschillend en in openbare ruimtes zal je altijd wel mensen en situaties tegenkomen die je niet persé hoeft te zien. Maar het probleem met borsten/drinkende baby's ontgaat mij volledig hoor. Als je dat al niet kunt/wilt verdragen zijn we met zijn allen wel heel diep gezonken. -O-

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:02

RedPassion schreef:

Ik heb niks met baby's, ik hoef ze zelf niet en vind het best vervelend als ik bv. in een restaurant zit waar een baby aan het huilen is. Maar het argument 'zij willen een baby en ik hoef er geen last van te hebben' gaat me wel wat ver. We zijn allemaal verschillend en in openbare ruimtes zal je altijd wel mensen en situaties tegenkomen die je niet persé hoeft te zien. Maar het probleem met borsten/drinkende baby's ontgaat mij volledig hoor. Als je dat al niet kunt/wilt verdragen zijn we met zijn allen wel heel diep gezonken. -O-

Ik vermoed zomaar dat de ouders van het huilende kind het ook vervelend vinden. En ik vind het zelf ook vervelend als een ander kind (of die van mezelf) de boel bij elkaar huilen. Maar ben het volkomen met je eens...

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:03

Hebben jullie 'de kleine' dan niet uitgelegd dat die moeder haar kind aan het voeden was? Wat borstvoeding tenslotte gewoon is? Dan had het kind op school kunnen vertellen dat er een kindje werd gevoed waar hij/zij bij was.

Ik heb al eens proberen uit te leggen waarom veel mensen er geen doek overheen willen gooien. Maar zal nogmaals een poging wagen. Bij kleintjes kan het vaak wel (al mis je dan het oogcontact met je kind, wat ook erg belangrijk is, bij zowel borst als fles voeden), maar grotere kinderen (zoals mijn 13 maanden oude dochter) trekken doeken gewoon eraf. Het wordt dan een kiekeboe spel. Leuk natuurlijk, voor dochter, maar je doel streef je dan wel voorbij.
Daarnaast lijkt het me persoonlijk erg onaangenaam om te eten onder een doek (al eens geprobeerd?), dus zal ik mijn kind dat inderdaad niet 'aan doen'.[/quote]

Ja tuurlijk heeft zijn moeder dat ook gedaan, dat de baby eten kreeg etc. maar dat verhaal is denk ik niet bij hem blijven hangen.

Nou als dat met die doekt niet werkt dan kun je op zijn minst jezelf afwenden van de andere gasten. Dat de ene wel open is in het "voeden" en het openlijk laten zien van je borsten wil niet zeggen dat een ander daar in mee hoeft te gaan. Je hoeft echt niet ergens in een kelder of wc te gaan zitten maar zorgen iemand die er niet op zit te wachten er geen last van heeft is een kleine moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:04

djinnie schreef:
RedPassion schreef:

Ik vermoed zomaar dat de ouders van het huilende kind het ook vervelend vinden. En ik vind het zelf ook vervelend als een ander kind (of die van mezelf) de boel bij elkaar huilen. Maar ben het volkomen met je eens...

Ja, dat denk ik ook. Het 'storende' zit dan voor mij meer in het geluid en het moeilijk kunnen volgen van een gesprek, niet in het feit dat het een huilende baby is.

Dimple

Eens.........
De 1 geeft borstvoeding
De ander heeft een enorme decolleté
De ander ruikt naar zweet
Weer een ander heeft mega tattoos all over the place
Dan komt Pietje met piercings
Klaas met de hond
en Fatma met een burka............

Waar hebben we het over zeg?? Als we allemaal wat rekening met elkaar houden is het vast een stuk gezelliger.

newt

Prima hoor borstvoeding in het openbaar want ik kijk er gewoon niet naar. Dat is een stukje privé die je een persoon kan gunnen. En het valt minder op als de persoon in de ruimte blijft zitten dan wanneer ze zich afzijdig houden.

Enige 2 punten waar ik wel bij denk.. Ow dusssssssss en het niet apricieer is een vier jarige die door de bus heen en weer rent te bléren en vervolgens roept moeders m op. Jurk omhoog en drinken maar.
Ten tweede wanneer je "moet" kijken omdat t voorbij komt en vaak een topverslag is zijn de foto's op Facebook.. Met als text. Jeej een mijlpaal nu 24maand mijn grotevriend aan de borst met een mooie foto er bij.. Hoppa.

Ben lesbisch en hou van borsten..dus t zou leuk moeten zijn :p maar nee. Zo'n joch wat naar de peuter gaat hoef ik er niet aan te zien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:06

Ik denk eigenlijk ook dat het met een doek heel veel meer opvalt dat je zit te voeden dan wanneer je even je bv-top en beha losklikt, luikje open, kind eraan en je ziet niks meer.
Met een doek vind ik het zelf veel meer obvious 'kijk die meid zit met een blote tiet'.

Ik draaide zelf idd altijd wel even weg richting muur, maar ik heb vreselijk de slappe lach gekregen in een restaurant toen ik mijn stoel omdraaide en vervolgens allerlei gasten kwamen kijken wat ik dan aan het doen was dat ik omgedraaid zat, die dachten dat ik niet goed werd of zat te huilen ofzo _O-
(om dan te zeggen dat ik me echt niet hoefde te verstoppen met mijn beebje, dat dan weer wel)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:06

newt schreef:
Ben lesbisch en hou van borsten..dus t zou leuk moeten zijn :p maar nee. .

_O- _O-

Ontzettend grappig geformuleerd.