Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lusitana schreef:O, mod was me voor, ik wilde al zeggen: Daar gaan we weer. Waarom niet gewoon bij het onderwerp houden?
Geerke, ik heb het al gevraagd, zou je er antwoord op willen geven want dan gaan we weer ergens heen ipv elkaar aan te vallen:
Wat vind je dan wel een passende maatregel en waarom?
Waar zou hij wel kunnen wonen, bv?
Citaat:Het ging daarbij voor de verdachte om de combinatie van de algemene stigmatiserende politieke denkbeelden van Fortuyn, de polariserende wijze waarop Fortuyn die voor het voetlicht bracht en de grote politieke macht die Fortuyn dreigde te krijgen. Hij zag voor zichzelf geen andere mogelijkheid om dat gevaar te stoppen dan door Fortuyn om het leven te brengen.
Citaat:Hij is een intellectueel hoogbegaafde, lichamelijk gezonde man, bij wie sprake is van een obsessieve-compulsieve persoonlijkheidsstoornis. Deze komt tot uiting in perfectionisme dat het voltooien van taken bemoeilijkt en in overmatige toewijding aan het werk met uitsluiting van ontspannende bezigheden en vriendschappen.
Voorts zou zijn persoonlijkheidsstoornis zich uiten doordat hij "overdreven gewetensvol" zou zijn, "scrupuleus en star betreffende zaken van moraliteit, ethiek en normen (niet te verklaren vanuit de culturele achtergrond van zijn milieu) en doordat hij starheid en koppigheid toont."
Deze persoonlijkheidsstoornis zou echter niet van aanwijsbare invloed zijn geweest ten tijde van de aan hem ten laste gelegde feiten.
Citaat:Aan de invrijheidstelling zijn wel voorwaarden verbonden. Zo moet hij een enkelband met GPS dragen, hij mag geen contact opnemen met de nabestaanden van Pim Fortuyn, hij mag niet in Rotterdam, Den Haag, Hilversum of Tilburg komen en hij mag ook geen contact hebben met de media. Ook moet hij zich wekelijks bij de Reclassering melden.
rapido schreef:lijkt wel of je medelijden met hem hebt!?
Margee schreef:Maar moorden zit er toch heel veel verschil tussen? Dus iemand die uit zelfverdediging iemand vermoord, of doordat ze stelselmatig mishandeld wordt, zou dus ook levenslang moeten zitten? Het blijft een moord. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat als iemand mijn gezin iets aandoet en ik in zou kunnen grijpen, in staat zou zijn tot moord. Terwijl ik in het dagelijkse leven het liefst de vliegen naar buiten loods.......
We hebben daar een systeem voor dat eeuwenlang in verfijnd. Of recht nou altijd gelijk aan rechtvaardigheid is, is een ander verhaal. Maar levenslang ..... dan kun je beter de doodstraf invoeren, qua kosten.
Citaat:ik vind gewoon dat in geval van moord iemand levenslang opgesloten moet worden