Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:34

tweebelgen schreef:
Het is maar wat je dierwaardig noemt.
Wat verstaan jullie onder dierwaardig?
Waarschijnlijk zijn er meer dan de helft onder jullie nog nooit op een varkensbedrijf, rundveehouders of melkveehoudersbedrijf geweest. Om dan nog niet te spreken over een kippenvetmesterij of kippenkwekerij.
Tijden veranderen en je moet het niet meer vergelijken met enkele jaren geleden.
Omdat dieren niet buitenlopen wil niet zeggen dat ze geen dierwaardig leven hebben of dat het vlees slechter is.
Ik ben nog niet zo heel lang geleden op een kippenvetmesterij geweest, zo slecht was het er niet.

Euh... ik kan je de kippen laten zien die nu bij ons op stal lopen en die uit een kippenstal komen.

Géén gezicht hoe die aankomen, mager, kaal, gestoord gedrag noem maar op. En dat waren vrije uitloop kippen en scharrelkippen. De scharrelkippen die we nu hebben zijn dra-ma-tisch om te zien. Echt verschrikkelijk.

Nee... voor mij alleen nog maar biologische eitjes.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:52

Ik ben ook wel benieuwd naar de meningen van bokkers over wat zij dierwaardig vinden. De één vindt scharrelkippen al 'goed genoeg', terwijl de ander pas biologische kippen dierwaardig vindt. Ter verduidelijking vond ik dit plaatje op internet (Bron)

Afbeelding

Plofkippen vallen onder 'kooikippen', oftewel vleeskuikens. Kippen worden het namelijk nooit...

Dit vond ik ook op internet. Om on-topic te blijven over de Jumbo..
Citaat:
U wordt gedwongen plofkip te eten

U kan er niets aan doen dat u dierenmishandeling steunt. De plofkip wordt u namelijk door supermarkten opgedrongen. Dat schrijft het ANP.

Uit onderzoek van stichting Wakker Dier blijkt 73 procent van het kip-assortiment in de supermarkt is alleen beschikbaar in producten gemaakt van plofkip en niet van diervriendelijkere mogelijkheden. "Als je bijvoorbeeld in de winkel kipdrumsticks, kippenvleugeltjes of kipschnitzel wilt kopen dan is dat vaak alleen van plofkip te koop. Bij deze kipproducten wordt de klant zo min of meer gedwongen om plofkip te kopen", aldus Wakker Dier.

Slechts bij 16 procent had de consument wel de mogelijkheid om te kiezen. Jumbo, Hoogvliet en C1000 bieden volgens Wakker Dier het vaakst alleen plofkip-opties aan. Albert Heijn komt uit het onderzoek als een middenmoter naar voren. De beperkte keus belemmert volgens Wakker Dier de groei in consumptie van diervriendelijker gehouden kip.

Reacties supermarkten

Hoogvliet zegt zich niet in de conclusie van Wakker Dier te herkennen: "Zeker niet dat we achter zouden blijven in onze reclames met diervriendelijke producten. Iedere week hebben we wel een scharrelproduct of vegetarisch product in de folder."

Ook Albert Heijn is zich van geen kwaad bewust: "Wij stimuleren de keuze voor onze scharrelkip en biologische kip door ervoor te zorgen dat deze in alle winkels verkrijgbaar zijn en ze zijn bovendien zeer regelmatig in de aanbieding."
Bron

Magrathea

Re: Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 18:24

Dat van de hoogvliet is wel waar. Ik krijg de Wakkere Winkelaar (aanrader overigens: elke week alle vegetarische en diervriendelijke aanbiedingen van alle supermarkten in je mailbox, bijv. biologisch kippenvlees of vegetarische burgers) en daar staat de Hoogvliet altijd wel een paar keer in. Helaas zit die hier helemaal niet.

De AH verkijkt zich echter wel op het feit dat er een hoop volk rondloopt dat van mening is dat het hun goed recht is om vlees te eten want daar hebben ze zich voor naar de kop van de voedselketen gevochten ofzo :? En nee vuurneon, dan heb ik het niet over mensen zoals jij die op doktersadvies vlees eten (ook al snap ik dat niet, dokters krijgen zéér beperkt voedingsleer in hun studie, ik geloof iets van 10 uur in totaal). Je zegt het wel steeds, maar je moet het toch met me eens zijn dat het gros van de mensen dat vlees eet prima zonder kan. Of in elk geval toe kan met minder vlees (echt niemand heeft 200gr vlees per dag nodig).

Overigens is het wel zo dat ijzer uit vlees wat makkelijker opgenomen kan worden dan ijzer uit niet-dierlijke producten. Dit is echter goed op te vangen door voldoende fruit te eten (vitamine C helpt bij de opname van ijzer). Een smoothie met spinazie en verse sinaasappelsap is een echte ijzerbom :)

En misschien zeg ik nu iets heel geks, maar niemand maakt toch zelf ijzer aan? :o?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:34

Ik vind WakkerDier toch wel écht een overdreven rotorganisatie... Een hele hoop dingen worden zó uit hun verband getrokken, waarheden verdraaid en foutieve informatie verspreid... Ik heb zelf menig stal gezien, maar het is écht niet zo slecht als dat WakkerDier het doet voordoen. Ja er moet een hoop nog verbeterd worden, maar kijk eens wát er al is verbeterd ten opzichte van vroeger. En wat er ook bij komt kijken: Blijf reëel, kijk eerst naar wat er uberhaupt mógelijk is bij bijvoorbeeld bestaande stallen en bedrijven, ga niet zomaar roepen dat alles moet veranderen maar bied dan ook een oplossing voor het probleem.

WakkerDier heeft bij mij echt de geloofwaardigheid verloren...

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:46

Magrathea schreef:
En misschien zeg ik nu iets heel geks, maar niemand maakt toch zelf ijzer aan? :o?
Klopt. Schrijffout van mij denk ik. Oeps :o Het gaat om hemoglobine.

Een te laag gehalte aan hemoglobine (Hb) in het bloed = bloedarmoede. Dit kan het gevolg zijn van een verstoorde aanmaak, verhoogde afbraak of verlies van rode bloedcellen. Hemoglobine is het rode, zuurstof- en koolstofdioxidetransporterende eiwit in bloed, dat zich bevindt in de rode bloedcellen.

Hemoglobine bevat ijzer, en een tekort aan ijzer leidt dan ook tot bloedarmoede. Een tekort aan ijzer kan het directe gevolg zijn van te weinig ijzer in de voeding, maar ook het gevolg van onvermogen het ijzer op te nemen of door een verhoogd verlies van reeds aanwezig ijzer.

Voor de aanmaak van rode bloedcellen heeft het lichaam ook ijzer nodig (en vitamine B12, foliumzuur, aminozuren en vitamine C).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:14

tweebelgen schreef:
Zoals jullie het willen zal toch nooit zijn.
?
Idealen verwezenlijken lukt niet altijd en is niet altijd makkelijk, maar er kan echt heel veel.

Citaat:
Er is wel degelijk een reglementering op het houden van dieren, oppervlaktes etc..... De boer krijgt regelmatig controle of hij in orde is met het welzijn van zijn dieren. (althans in België en in Nederland zal het ook wel zijn). En geloof me , een veehouder die niet in orde is zal het geweten hebben bij een controle.

Ja, zo hoort dat. Als je meer betaalt voor de kwaliteit van je biologische voedsel, moet een en ander aantoonbaar zijn.
Citaat:
Boerderijen worden alsmaar groter, er moet meer geinvesteerd worden, de milieuwetgevingen worden alsmaar strenger en er komen altijd nieuwe verplichtingen bij.

Voor de meeste boeren is dit een slechte zaak. Een boerenbedrijf kopen is bijna niet meer te doen - heel erg triest. (De oude regels van Europa, Sicco Mansholt die de boterberg en de melkplas produceerde -brrrrr.)
Citaat:
De kleinschalige landbouw is verleden tijd,

Ja, jammer is dat - al zijn er wel boeren die het redelijk kleinschalig proberen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:21

tweebelgen schreef:
De kleinschalige landbouw is verleden tijd, is niet meer leefbaar. Vroeger leefde een boer royaal van 10 melkkoeien, er was nauwelijks controle op de melk, was een koe ziek... de melk werd toch gebruikt. Nu wordt alles streng gecontroleerd. En dat is maar goed ook.

Het ironische is natuurlijk ook nog dat die controles op papier heel streng lijken, maar er toch ineens een hele zut ongetraceerd paardenvlees in allerlei producten opdook. Nederland is wat dat betreft ook weer niet zo heel goed in echt controleren.

Maar verder: ik probeer met mijn keuzes als consument gewoon meer te bereiken dan de massaproductie die er nu is. Ik snap niet waarom je vooraf al op zou geven, omdat het nog niet perfect is. Er is wel degelijk heel veel veranderd, zowel in de eisen aan veehouderijen als aan het aanbod van bioproducten... dat IS al bereikt. Dus zinloos is het helemaal niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:12

Ok... We mogen ook geen broodjes bij Subway meer halen van wakker dier...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:59

Tja.... kunt van WK vinden wat je vindt, maar als het klopt wat ze zeggen is het toch goed om te weten.

Kun je altijd nog besluiten er wel broodjes te kopen, maar dan weet je in ieder geval wat erop zit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:35

Van WakkerDier mag je nergens iets halen :Y)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:43

Marjoow schreef:

...overdrijven is ook een kunst ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:47

Janneke2 schreef:
Marjoow schreef:

...overdrijven is ook een kunst ;)

WakkerDier is hetgeen wat overdrijft hoor ;)
Kijk maar eens rond, overal is wel wat mis en wat over te zeuren. Typisch Nederlandse instelling, dat moet ik ze nageven :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:50

Marjoow schreef:
Kijk maar eens rond, overal is wel wat mis en wat over te zeuren. Typisch Nederlandse instelling, dat moet ik ze nageven :')

Haha, nu doe je het zelf ook :')
Volgens mij geeft margarethea nog aan dat WD een nieuwsbrief heeft over goede producten die in de aanbieding zijn die je wél kunt kopen... dus hoezo overal wat mis? Dat initiatief vind ik dan juist weer mooi, alhoewel ik zeker geen fan ben van WD heb ik me daar maar eens op geabonneerd ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:57

Wendy schreef:
Marjoow schreef:

Volgens mij geeft margarethea nog aan dat WD een nieuwsbrief heeft over goede producten die in de aanbieding zijn die je wél kunt kopen... dus hoezo overal wat mis? Dat initiatief vind ik dan juist weer mooi, alhoewel ik zeker geen fan ben van WD heb ik me daar maar eens op geabonneerd ;)

Wat doe ik zelf?
Het enige wat ik op de facebookpagina lees zijn ongefundeerde statements, zwartmakerij van bekende bedrijven en ondoordachte statements...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:03

Wat ik niet zo goed snap aan WD... ze halen de plofkippen compleet onderuit in de media. Maar ik hoor ze helemaal niet over de nadelen van scharrel/vrije uitloopkippen. Tuurlijk lekker rondwandelen is leuk. Echter over parasieten hoor ik ze niet. En het feit dat vele uitlopen zo kiponvriendelijk zijn ingericht dat de kippen niet verder gaan als de drempel.. dat vertellen ze ook maar niet. Ik kom regelmatig langs verschillende bedrijven met vrije uitloop. Bij de ene zie je de kippen buiten (mits het niet teveel waait, regent, zon te fel staat etc). De ander zitten ze beetje opgepropt op de drempel en af en toe een kip een meter weg van het gebouw. Selecteren ze daar ook op?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:06

idinn schreef:
Wat ik niet zo goed snap aan WD... ze halen de plofkippen compleet onderuit in de media. Maar ik hoor ze helemaal niet over de nadelen van scharrel/vrije uitloopkippen. Tuurlijk lekker rondwandelen is leuk. Echter over parasieten hoor ik ze niet. En het feit dat vele uitlopen zo kiponvriendelijk zijn ingericht dat de kippen niet verder gaan als de drempel.. dat vertellen ze ook maar niet. Ik kom regelmatig langs verschillende bedrijven met vrije uitloop. Bij de ene zie je de kippen buiten (mits het niet teveel waait, regent, zon te fel staat etc). De ander zitten ze beetje opgepropt op de drempel en af en toe een kip een meter weg van het gebouw. Selecteren ze daar ook op?

Dit precies. Het is helemaal niet zo dat biologisch etc. beter is ofzo... Zeker door de enorm strenge regelgeving voor bv medicaties enzo is er bij een hoop bedrijven niet veel meer dan bij een regulier bedrijf..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:55

Maar die kippen kunnen toch iig zelf kiezen of ze naar buiten gaan? Wij hebben ook kippen gehad die losliepen in de tuin. Als het weer echter niet naar wens was gingen ze zelf in de schuur (nachtverblijf) zitten (en als ze de kans kregen in huis).
Ik neem direct aan dat er nog veel verbetert moet worden aan die verblijven, maar het lijkt me allicht beter dan helemaal je kont niet kunnen keren in een kooitje. En als WD alle nog niet perfecte systemen tegelijk aankaart denk ik niet dat iemand ze nog serieus neemt. Het is wel logisch dat ze eerst tegen de slechtste vorm protesteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:00

Als ik dat plaatje hier eerder zag is dat er bij biologisch alsnog 9 kippen per m2 zitten. Ondanks dat ze wel naar buiten kunnen vind ik dat alsnog erg veel kip.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:24

Nikass... ja zelf kiezen, maar als de uitloop niet kipvriendelijk is, dan zullen ze nooit de keuze maken om echt buiten te gaan lopen. Ik vraag me dus af in hoeverre de uitlopen aan bepaalde eisen moeten voldoen naast een bepaalde afmeting hebben. Want ik ken ook een bedrijf die heeft wel struikjes in de uitloop. Maar op zo'n afstand van de stal, dat de kippen er alsnog niet buiten lopen.

Naar buiten kunnen is natuurlijk super, maar ze moeten ook daadwerkelijk naar buiten gaan/durven/willen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:53

Ooit in "natuur en techniek" stond een opsomming van verschillende woorden en wat dat concreet inhield.
Conclusie: de mens is creatief. (Ik vertrouw sindsdien alleen dat zwarte vierkantje "eko".)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:40

Marjoow schreef:
Wendy schreef:

Wat doe ik zelf?
Het enige wat ik op de facebookpagina lees zijn ongefundeerde statements, zwartmakerij van bekende bedrijven en ondoordachte statements...

Lekker nederlands negatief zeuren :j Je gaf eerder aan dat volgens jou WD niks goed vindt, ik breng daar tegenin dat dit niet het geval is, omdat ze ook positieve initiatieven hebben.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:41

Zoals?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:49

Ondanks wat minpunten ben ik toch heel blij met een organisatie als 'Wakker dier'. Door hun campagnes worden kopers bewuster - wat ze met die kennis doen is uiteraard hun eigen zaak - en wordt het dierenwelzijn hopelijk groter; uiteraard is het een lange weg en uiteraard zullen er altijd weer bio-industrie-veehouders zijn die proberen om de eisen te ontduiken, maar dat is geen reden om er niet aan te werken.

Vroeger kende ik genoeg boeren die hun kippenhokken 's ochtends openzetten en dan liepen er vele duizenden kippen in de wei; werd altijd wakker van de herrie :)

Onze eigen kippen lopen vrij om het huis en bepalen zelf wanneer ze weer op stok gaan in het nachthok. We voeren niks bijzonders en ook niet veel, maar hebben wel fantastisch goede eieren. Ik heb nog nooit een winkelei gehad (biologisch, vrije-uitloop of anderszins) dat zelfs maar in de buurt komt van onze eieren qua smaak, versheid en uiterlijk. Alleen daaraan zie je al dat zelfs biologische kippen kennelijk niet zo leven als onze 'scharrels' :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:52

Hevonen schreef:
Ondanks wat minpunten ben ik toch heel blij met een organisatie als 'Wakker dier'. Door hun campagnes worden kopers bewuster - wat ze met die kennis doen is uiteraard hun eigen zaak - en wordt het dierenwelzijn hopelijk groter; uiteraard is het een lange weg en uiteraard zullen er altijd weer bio-industrie-veehouders zijn die proberen om de eisen te ontduiken, maar dat is geen reden om er niet aan te werken.

Vroeger kende ik genoeg boeren die hun kippenhokken 's ochtends openzetten en dan liepen er vele duizenden kippen in de wei; werd altijd wakker van de herrie :)

Onze eigen kippen lopen vrij om het huis en bepalen zelf wanneer ze weer op stok gaan in het nachthok. We voeren niks bijzonders en ook niet veel, maar hebben wel fantastisch goede eieren. Ik heb nog nooit een winkelei gehad (biologisch, vrije-uitloop of anderszins) dat zelfs maar in de buurt komt van onze eieren qua smaak, versheid en uiterlijk. Alleen daaraan zie je al dat zelfs biologische kippen kennelijk niet zo leven als onze 'scharrels' :)

Toch jammer dat hier wéér de veehouders de schuld overal van krijgen. Eisen ontduiken? Waardoor zou dat komen denk je? De boeren komen amper rond van hun vee, moeten voor een minimale minimumprijs hun producten leveren en er komen alleen maar kosten bij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:10

Marjoow schreef:
Zoals?

Kijk in het bericht boven het bericht wat ik nu quote, daar staat het namelijk al.