kerngezonde giraffe door kop geschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:44

dan ook maar een berichtje van mij.

ik vind persoonlijk dat je de ouderdieren aan de pil moet zetten dan krijg je ook geen ongewensten dieren.
veder heb ik er weinig moeite mee dat dier gestorven is en opgevoerd is.
wel vindt ik het heel erg verkeerd dat ze dit in de media en aan kleine kinderen moesten laten zien/melden.

schiet hem af en voer hem na sluitings tijd op.

een giraf is niet anders dan een koe schaap of varken
al zou hij wel een beter leven gehad hebben als de dieren die wij eten.

Lusitana

Re: kerngezonde giraffe door kop geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:55

Die kinderen hoefden het niet te zien. Die konden er heen als ze wilden.

En dat de media het opgepakt heeft op de manier waarop, heeft de dierentuin niet in de hand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:04

veranadautje schreef:
ik vind persoonlijk dat je de ouderdieren aan de pil moet zetten dan krijg je ook geen ongewensten dieren.

Beetje lastig als het om een fokprogramma gaat, denk je niet?
Marius was niet ongewenst. Hij had alleen een merrie moeten zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:46

Hij had een Maria moeten zijn :j

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:48

vuurneon schreef:
Hij had een Maria moeten zijn :j

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:12

geerke schreef:
ik vind nieteen dood van een dier nuttig...behalve als het lijdt.

Dit kan je heel fout lezen }> :=

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:14

Fjorj schreef:
geerke schreef:
ik vind nieteen dood van een dier nuttig...behalve als het lijdt.

Dit kan je heel fout lezen }> :=

Ik dacht al dat ik de enige was die het drie keer moest lezen := :')

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:15

Lusitana schreef:
sflj schreef:
Dit beest was toch niet gefokt voor de slacht? ;)
Beetje onzin dus.

Dat zeg jij. Ze hadden 50% kans dat het een mannetje zou worden dat alleen goed is om aan de leeuwen te voeren...
dus best iets waar ze in hun achterhoofd rekening mee houden, hoor.

Er worden in dierentuinen wel meer overbodige dieren gedood, dat hoort gewoon bij het fokprogramma.
Trouwens, niet alleen in dierentuinen, dat is bij sommige paardenfokkerijen (of vul maar in) echt niet anders.

Dus wellicht niet gefokt voor de slacht, maar zeker niet gefokt met een 100% zekerheid om oud te kunnen worden.

Waanzin dus.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:39

wij fokken ook weleens, krijgen we het veulen niet verkocht, dan gaat het naar de slacht.
niks mis mee,

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:56

sflj schreef:
Waanzin dus.

Waarom zou er onderscheid gemaakt worden tussen een dier dat "over" is en een dier er voor gefokt wordt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:59

StalNollie schreef:
wij fokken ook weleens, krijgen we het veulen niet verkocht, dan gaat het naar de slacht.
niks mis mee,

je krijgt het waarschijnlijk best wel verkocht maar niet voor de prijs die je er voor wilt hebben....dus dan laat je het liever slachten.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:07

geerke schreef:
StalNollie schreef:
niks mis mee,

je krijgt het waarschijnlijk best wel verkocht maar niet voor de prijs die je er voor wilt hebben....dus dan laat je het liever slachten.

daar is precies wat mis mee?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:08

Precies deze discussie en dan vooral dus de negatieve reacties is de reden dat dit soort dingen in Nederland in 'het geheim' gedaan worden...

Mensen die zeggen dat er dan maar niet gefokt moet worden snappen volgens mij echt niet hoe het werkt. Er moet nou eenmaal gefokt worden om geen dieren uit t wild te hoeven halen. Jammer, maar helaas, mannetjes zijn nou eenmaal snel overbodig, maar niet fokken omdat de kans op een man er is is ook geen optie... Een dochter van een bepaald ouder paar kan heel interessant zijn en in combi met een onverwante man weer een heel geschikte nakomeling zorgen. Terwijl een zon van dat zelfde ouderpaar dus niet interessant is omdat er teveel verwante dames rondlopen al. Maar daarom maar niet fokken is dus niet altijd zo simpel.
Het ligt allemaal zoveel ingewikkelder dan de meeste tegenstanders denken. Ik ben wel benieuwd hoe deze mensen dan bv aan kijken tegen het fokken van kippen? Alle ongewenste haantjes worden direct afgemaakt en belanden als eendagskuikens in de vriezer en worden ook o.a. in dierentuinen opgevoerd. Mag dat dan ook niet? Of dat weer wel omdat het niet zo'n bijzonder en mooi dier is als een giraffe?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:10

StalNollie schreef:
niks mis mee,

8)7 Fok dan niet, ik vind dat echt achtelijk

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:12

paardjes123 schreef:
StalNollie schreef:
niks mis mee,

Want?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:14

geerke schreef:
StalNollie schreef:
niks mis mee,

Ik gok dat ze minder krijgt als ze het laat slachten dan dat ze het verkoopt. Beter dit dan al die paarden die kansloos in de handel belanden en van huis naar huis gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:15

paardjes123 schreef:
StalNollie schreef:
niks mis mee,

Hoezo niet? Ik zie liever zo'n dier naar de slacht gaan. Dan de dieren die er voor gefokt worden en minder leuk leven hebben gehad.

Wij aten eerder ook vlees van eigen dieren.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:15

Waarom zou je fokken, als je weet dat er geen markt is voor het dier. Om het vervolgens te laten slachten. Is het zelfde verhaal van al die shetlander veulentjes die de salami ingaan. Ik vraag me sowieso af waarom je dan een veulentje fokt? Voor je eigen plezier?

(ja ik ben vegetarische)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:17

StalNollie schreef:
niks mis mee,

je krijgt het waarschijnlijk best wel verkocht maar niet voor de prijs die je er voor wilt hebben....dus dan laat je het liever slachten.[/quote]
daar is precies wat mis mee?[/quote]

waar schrijf ik dat daar iets mee mee is?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:18

paardjes123 schreef:
Waarom zou je fokken, als je weet dat er geen markt is voor het dier. Om het vervolgens te laten slachten. Is het zelfde verhaal van al die shetlander veulentjes die de salami ingaan. Ik vraag me sowieso af waarom je dan een veulentje fokt? Voor je eigen plezier?

(ja ik ben vegetarische)

het veulen kan ook ondermaats zijn en daarom niet voldoen aan het product wat je wenst te fokken. Een fokker fokt zo ongeveer 30% van zijn fokdoel en de rest voldoet niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:19

Een deel van de fokkers streeft naar een bepaald doel toe. Een deel doet dit op exterieur, anderen op beweging of op een combinatie van die twee. Je probeert een hengst en een merrie op te zoeken die beide aan je eisen voldoen, hiernaast heb je ook geluk nodig. Als het niet is waar je op had gehoopt, het is bv een dier die te groot/lomp/anders uitvalt dan probeer je het te verkopen. Want heb je eenmaal zo een veulen, heb je er niet veel aan aangezien de hengst/merrie niet in je fokprogramma past.

Edit; Zie dat Ceriadwen mij voor was :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-02-14 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:19

geerke schreef:
Citaat:
daar is precies wat mis mee?

waar schrijf ik dat daar iets mee mee is?

Daarom vraag ik het ook, MET een vraagteken.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:24

Sorry maar jij wil zeggen dat een fokker 70% van zijn fokproducten voor de slacht fokt?! Een beetje fokker met verstand weet echt waar die mee bezig is bij de hengstkeuze bij zijn merrie.
Natuurlijk kan er wat uit komen wat niet helemaal aan je eisen is, maar kom op daarvoor ga je een veulentje toch niet slachten. Er is geen markt voor papierloze ongetrainde jonge pony´s/paarden, lijkt mij dan ook nutteloos om ermee te fokken als je ze niet zelf houdt of van te voren geen leuk adresje hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:30

paardjes123 schreef:
Sorry maar jij wil zeggen dat een fokker 70% van zijn fokproducten voor de slacht fokt?! Een beetje fokker met verstand weet echt waar die mee bezig is bij de hengstkeuze bij zijn merrie.
Natuurlijk kan er wat uit komen wat niet helemaal aan je eisen is, maar kom op daarvoor ga je een veulentje toch niet slachten. Er is geen markt voor papierloze ongetrainde jonge pony´s/paarden, lijkt mij dan ook nutteloos om ermee te fokken als je ze niet zelf houdt of van te voren geen leuk adresje hebt

En omdat er geen markt is, laten ze ze slachten :) Of heb jij liever dat ze de handel ingaan omdat het zielig is ze te slachten?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:31

paardjes123 schreef:

Ik doe maar een schatting, maar een groot deel van de veulens die jaarlijks geboren worden voldoen niet aan het fokbeeld/doel inderdaad.

En wees blij dat die dieren geboren worden, anders had het merendeel van de bokkers geen paard kunnen hebben.