Maar dit is geen racisme, dus zijn we snel klaar met schamen

We moeten ons wel schamen dat we in Nederland goed zijn om op elke slak zout te leggen.
En dat nog groot in het nieuws krijgen ook nog.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Snadrem schreef:Ik snap het even niet meer, kan iemand mij even uitleggen wat er in vredesnaam racistisch is aan mensen zien als mensen in plaats van mensen zien als kleuren? Wat interesseert het mij nou of iemand wit of zwart is, het gaat toch om de persoon onder de kleur? Dát is waar ik op doelde.
Daarbij heb ik geen onbegrip voor dat iemand zich gediscrimineerd kan voelen of zich anders kan voelen op basis van zijn huidskleur of afkomst, ik ben ook vaak zat gediscrimineerd omdat ik blank was op een zwart eiland. Mijn vriend loopt ook tegen genoeg vooroordelen aan omdat hij van Turkse afkomst is. Ik probeer zelf verder te kijken dan de beperking die kleur met zich meebrengt en ik behandel mensen gewoon op een respectvolle manier waarbij ik eerder rekening zal houden met zijn cultuur dan met zijn huidskleur (in de zin van, "hoe communiceer ik op een respectvolle manier met een moslim" in plaats van "hoe praat je met een neger?")
Wat is daar nou racistisch aan?? Wat is er verkeerd aan iemand behandelen en zien als mens in plaats van iemand behandelen en zien als kleur??
ThinkAgain schreef:Ik denk dat het 'probleem' is dat hij de knecht is. Eigenlijk moet het zwarte klaas en blanke piet zijn, dan zou het waarschijnlijk wel goed zijn (voor de mensen die nu klagen)
ThinkAgain schreef:Snadrem schreef:Ik snap het even niet meer, kan iemand mij even uitleggen wat er in vredesnaam racistisch is aan mensen zien als mensen in plaats van mensen zien als kleuren? Wat interesseert het mij nou of iemand wit of zwart is, het gaat toch om de persoon onder de kleur? Dát is waar ik op doelde.
Daarbij heb ik geen onbegrip voor dat iemand zich gediscrimineerd kan voelen of zich anders kan voelen op basis van zijn huidskleur of afkomst, ik ben ook vaak zat gediscrimineerd omdat ik blank was op een zwart eiland. Mijn vriend loopt ook tegen genoeg vooroordelen aan omdat hij van Turkse afkomst is. Ik probeer zelf verder te kijken dan de beperking die kleur met zich meebrengt en ik behandel mensen gewoon op een respectvolle manier waarbij ik eerder rekening zal houden met zijn cultuur dan met zijn huidskleur (in de zin van, "hoe communiceer ik op een respectvolle manier met een moslim" in plaats van "hoe praat je met een neger?")
Wat is daar nou racistisch aan?? Wat is er verkeerd aan iemand behandelen en zien als mens in plaats van iemand behandelen en zien als kleur??
Ik denk dat het 'probleem' is dat hij de knecht is. Eigenlijk moet het zwarte klaas en blanke piet zijn, dan zou het waarschijnlijk wel goed zijn (voor de mensen die nu klagen)
Miepie77 schreef:Celiien schreef:Ik wordt wel een beetje moe van die reacties van 'ooo dan ook gene bruine boterham meer eten want'..
Dat vind ik wel weer heel kwetsend overkomen en brengt bij mij herinneringen boven...
doe ff normaal zeg, aanstellen is ook een vak
verootjoo schreef:ThinkAgain schreef:Ik denk dat het 'probleem' is dat hij de knecht is. Eigenlijk moet het zwarte klaas en blanke piet zijn, dan zou het waarschijnlijk wel goed zijn (voor de mensen die nu klagen)
Maar dan herkennen de kids de piet zo snel
Killyenn schreef:En voor de mensen die hun 'token black friend' te voorschijn halen: natuurlijk heeft niet iedereen dezelfde ervaring. Maar jouw vriend/collega/kennis met een donkere huidskleur vertegenwoordigt niet heel de bevolkingsgroep, en het is makkelijk zeggen dat niemand er probleem mee heeft als je de mensen die er wel problemen mee hebben afschilderr als zeikerds en weigert te luisteren. Daarnaast is de kans groot dat heel veel mensen hun mond niet durven open te doen juist vanwege de grofheid van de reacties hier. In een vorig topic over racisme kreeg ik meerdere PB's van mensen die zich niet in de discussie durfden te mengen, maar wel heel blij waren met mijn berichten. Dat is toch belachelijk, dat juist de mensen die wél echt te maken hebben met racisme niet meer durven te praten.
little_king schreef:Miepie77 schreef:doe ff normaal zeg, aanstellen is ook een vak
Inderdaad,
kijkend in mijn glazen bol voorzie ik een zwaar leven
GlenFiddich schreef:Over dat hele gedoe van " luister eens naar de andere kant van het verhaal", het is niet omdat iemand aanstoot aan iets neemt, dat die persoon daarom direct het bij het rechte eind heeft. Als een blanke persoon dan beargumenteerd dat het niet racistisch is bedoeld, dat zwarte Piet zwart is door het roet,.. Dan is dat een empathieloze kolonialist. Heel dat slavernij gedoe kan niet meer verhaald worden op de generatie van vandaag of gisteren. De connotatie is niet door de inrichters gemaakt. De huidige "slachtoffers" hebben er geen directe schade van. Heel deze discussie is een verkrachting van de logische retoriek. En mensen die de traditie zinloos vinden: de traditie is net als zovele gebruiken een leuk moment om samen te zijn, cadeautjes te geven en de kinderlijke onschuld te bewaren. Als zwarte Piet hieruit zou geschrapt worden, zou het feest gerust nog kunnen doorgaan. Maar het is een aanpassing. Vele mensen voelen dat hun cultuur verloren gaat, aan beide kanten van deze discussie. Waarom zouden diegene die er onrecht van ondervinden zomaar gelijk moeten krijgen? Waarom wordt er niet meer constructief gepraat over wat racisme echt is in plaats van die kromme redeneringen door te slaan?
Killyenn schreef:En colourblindness valt gewoon te googlenIk heb momenteel geen tijd om de informatie die je zelf online kunt vinden samen te vatten en helder op te schrijven.
Killyenn schreef:Hier kan ik dus verdomme echt niet bij. Iemand geeft aan zich niet fijn te voelen bij dat soort opmerkingen, en jullie gaan er nog even goed overheen door haar emoties belachelijk te maken.
En colourblindness valt gewoon te googlenIk heb momenteel geen tijd om de informatie die je zelf online kunt vinden samen te vatten en helder op te schrijven.