Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:53

We moeten ons zeker schamen voor modern racisme.
Maar dit is geen racisme, dus zijn we snel klaar met schamen :)
We moeten ons wel schamen dat we in Nederland goed zijn om op elke slak zout te leggen.
En dat nog groot in het nieuws krijgen ook nog.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:53

'Boeten' is natuurlijk wel weer een erg groot woord voor het praten over een eventuele verandering. Ik denk dat dat het voornaamste probleem is. Je bent niet schuldig aan slavenhandel, maar er wordt wel heel selectief gekeken. Onze traditie (en dus geschiedenis) van sinterklaas is erg belangrijk, onze geschiedenis van slavenhandel niet. Mensen die zich gekwetst voelen omdat ze vervelende ervaringen hebben met de term en het uiterlijk 'zwarte piet' zijn aanstellers, en mensen die zich gekwetst voelen door het (mogelijk) veranderen van hun feest niet.

Dat is een hele vreemde, dubbele houding. Dat helpt niet om tot een oplossing te komen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:55

Dat is waar Shadow :j.

Zijn er in landen als Belgie en Duitsland ook negatieve dingen over Zwarte Piet?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:05

Ik snap het even niet meer, kan iemand mij even uitleggen wat er in vredesnaam racistisch is aan mensen zien als mensen in plaats van mensen zien als kleuren? Wat interesseert het mij nou of iemand wit of zwart is, het gaat toch om de persoon onder de kleur? Dát is waar ik op doelde.

Daarbij heb ik geen onbegrip voor dat iemand zich gediscrimineerd kan voelen of zich anders kan voelen op basis van zijn huidskleur of afkomst, ik ben ook vaak zat gediscrimineerd omdat ik blank was op een zwart eiland. Mijn vriend loopt ook tegen genoeg vooroordelen aan omdat hij van Turkse afkomst is. Ik probeer zelf verder te kijken dan de beperking die kleur met zich meebrengt en ik behandel mensen gewoon op een respectvolle manier waarbij ik eerder rekening zal houden met zijn cultuur dan met zijn huidskleur (in de zin van, "hoe communiceer ik op een respectvolle manier met een moslim" in plaats van "hoe praat je met een neger?")

Wat is daar nou racistisch aan?? Wat is er verkeerd aan iemand behandelen en zien als mens in plaats van iemand behandelen en zien als kleur??

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:06

Snadrem schreef:
Ik snap het even niet meer, kan iemand mij even uitleggen wat er in vredesnaam racistisch is aan mensen zien als mensen in plaats van mensen zien als kleuren? Wat interesseert het mij nou of iemand wit of zwart is, het gaat toch om de persoon onder de kleur? Dát is waar ik op doelde.

Daarbij heb ik geen onbegrip voor dat iemand zich gediscrimineerd kan voelen of zich anders kan voelen op basis van zijn huidskleur of afkomst, ik ben ook vaak zat gediscrimineerd omdat ik blank was op een zwart eiland. Mijn vriend loopt ook tegen genoeg vooroordelen aan omdat hij van Turkse afkomst is. Ik probeer zelf verder te kijken dan de beperking die kleur met zich meebrengt en ik behandel mensen gewoon op een respectvolle manier waarbij ik eerder rekening zal houden met zijn cultuur dan met zijn huidskleur (in de zin van, "hoe communiceer ik op een respectvolle manier met een moslim" in plaats van "hoe praat je met een neger?")

Wat is daar nou racistisch aan?? Wat is er verkeerd aan iemand behandelen en zien als mens in plaats van iemand behandelen en zien als kleur??

Ik denk dat het 'probleem' is dat hij de knecht is. Eigenlijk moet het zwarte klaas en blanke piet zijn, dan zou het waarschijnlijk wel goed zijn (voor de mensen die nu klagen) :j

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:11

ThinkAgain schreef:
Ik denk dat het 'probleem' is dat hij de knecht is. Eigenlijk moet het zwarte klaas en blanke piet zijn, dan zou het waarschijnlijk wel goed zijn (voor de mensen die nu klagen) :j

Ik doel meer op het betoog van colourblindness een pagina terug. Natuurlijk moet je de geschiedenis van bevolkingsgroepen niet bagatelliseren en dat doe ik ook niet en ik begrijp dat ik nooit kan ervaren hoe het is om bijvoorbeeld Turks te zijn en tegen de vooroordelen aan te lopen die je dan naar je hoofd krijgt, maar dat wil toch niet zeggen dat je dan maar mensen ook daadwerkelijk als een ander ras moet gaan behandelen? We zijn toch gewoon allemaal Nederlanders met verschillende culturen hier?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:15

ThinkAgain schreef:
Snadrem schreef:

Maar dan herkennen de kids de piet zo snel :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:16

O nee! Help!!
Ik heb zonet een bruine boterham gegeten :o Ben bang dat dit ook tot discussies gaat leiden op fora en social media.... En ik heb vanmorgen ook nog blanke vla gegeten :'(

Nee, even serieus.. Misschien denk ik er wel weer te makkelijk over, maar ik vind het dikke onzin! Waren het nu 21 mensen die er bezwaar tegen hadden? Kom op, met hoeveel wonen we in Nederland.. Multi culti, tsja, dan kan niet iedereen tevreden zijn.. Kwam onlangs deze plaatjes tegen :3
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 9307_n.png
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 9973_n.jpg

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:19

Ik wordt wel een beetje moe van die reacties van 'ooo dan ook gene bruine boterham meer eten want'..
Dat vind ik wel weer heel kwetsend overkomen en brengt bij mij herinneringen boven...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:22

Celiien schreef:
Ik wordt wel een beetje moe van die reacties van 'ooo dan ook gene bruine boterham meer eten want'..
Dat vind ik wel weer heel kwetsend overkomen en brengt bij mij herinneringen boven...

doe ff normaal zeg, aanstellen is ook een vak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:23

Da's ook weer niet mijn(/onze) bedoeling hoor Celiien :)

En tsja.. Soms, word ik zo moe van die discussie over zwarte piet, dat ik t niet kan laten :')

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:26

Miepie77 schreef:
Celiien schreef:

Inderdaad,
kijkend in mijn glazen bol voorzie ik een zwaar leven :+

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:32

verootjoo schreef:
ThinkAgain schreef:

Maar dan herkennen de kids de piet zo snel :')

Geven we die toch allemaal een merlijnbaard :+ Of we doen ze allemaal clownsmaskers op ofzo, nachtmerries gegarandeerd als er daarvan 's avonds laat een op je deur klopt :j

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:33

Ik kom hier later wel op terug, sommige dingen gaan hier er bij mij echt niet in. Heb t al lang van me afgezet, maar ook een topic over discriminatie, zo reageren en als iemand daar dan iets van zegt, er nog lacherig over doen.. Nee sorry :n

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:42

Ik vind de tradities zoals, berendansen, rodeo rijden, hanengevechten, paardengevechten, stiergevechten en paardenraces (palio en de zware oosterse races met kleine kinderen) erger, dan dat ik de zwarte piet traditie vindt. Kinderen worden niet racisitisch, maar door die diierenmishandeling zie ik mensen juist wel veranderen.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:52

Killyenn schreef:
En voor de mensen die hun 'token black friend' te voorschijn halen: natuurlijk heeft niet iedereen dezelfde ervaring. Maar jouw vriend/collega/kennis met een donkere huidskleur vertegenwoordigt niet heel de bevolkingsgroep, en het is makkelijk zeggen dat niemand er probleem mee heeft als je de mensen die er wel problemen mee hebben afschilderr als zeikerds en weigert te luisteren. Daarnaast is de kans groot dat heel veel mensen hun mond niet durven open te doen juist vanwege de grofheid van de reacties hier. In een vorig topic over racisme kreeg ik meerdere PB's van mensen die zich niet in de discussie durfden te mengen, maar wel heel blij waren met mijn berichten. Dat is toch belachelijk, dat juist de mensen die wél echt te maken hebben met racisme niet meer durven te praten.

Mijn familiie is half uit Afrika. Ja, er wordt volop gepraat over racisme. 'Die *** blanken ook!!!' hier 'Die *** blanken daar!!!' Ja, hun doen het ook. Elke cultuur doet het. Leven en laten leven, ik ga mij er niet druk om maken.

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:53

Over dat hele gedoe van " luister eens naar de andere kant van het verhaal", het is niet omdat iemand aanstoot aan iets neemt, dat die persoon daarom direct het bij het rechte eind heeft. Als een blanke persoon dan beargumenteerd dat het niet racistisch is bedoeld, dat zwarte Piet zwart is door het roet,.. Dan is dat een empathieloze kolonialist. Heel dat slavernij gedoe kan niet meer verhaald worden op de generatie van vandaag of gisteren. De connotatie is niet door de inrichters gemaakt. De huidige "slachtoffers" hebben er geen directe schade van. Heel deze discussie is een verkrachting van de logische retoriek. En mensen die de traditie zinloos vinden: de traditie is net als zovele gebruiken een leuk moment om samen te zijn, cadeautjes te geven en de kinderlijke onschuld te bewaren. Als zwarte Piet hieruit zou geschrapt worden, zou het feest gerust nog kunnen doorgaan. Maar het is een aanpassing. Vele mensen voelen dat hun cultuur verloren gaat, aan beide kanten van deze discussie. Waarom zouden diegene die er onrecht van ondervinden zomaar gelijk moeten krijgen? Waarom wordt er niet meer constructief gepraat over wat racisme echt is in plaats van die kromme redeneringen door te slaan?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:00

little_king schreef:
Miepie77 schreef:

Inderdaad,
kijkend in mijn glazen bol voorzie ik een zwaar leven :+

Hier kan ik dus verdomme echt niet bij. Iemand geeft aan zich niet fijn te voelen bij dat soort opmerkingen, en jullie gaan er nog even goed overheen door haar emoties belachelijk te maken.

En colourblindness valt gewoon te googlen :) Ik heb momenteel geen tijd om de informatie die je zelf online kunt vinden samen te vatten en helder op te schrijven.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:03

GlenFiddich schreef:
Over dat hele gedoe van " luister eens naar de andere kant van het verhaal", het is niet omdat iemand aanstoot aan iets neemt, dat die persoon daarom direct het bij het rechte eind heeft. Als een blanke persoon dan beargumenteerd dat het niet racistisch is bedoeld, dat zwarte Piet zwart is door het roet,.. Dan is dat een empathieloze kolonialist. Heel dat slavernij gedoe kan niet meer verhaald worden op de generatie van vandaag of gisteren. De connotatie is niet door de inrichters gemaakt. De huidige "slachtoffers" hebben er geen directe schade van. Heel deze discussie is een verkrachting van de logische retoriek. En mensen die de traditie zinloos vinden: de traditie is net als zovele gebruiken een leuk moment om samen te zijn, cadeautjes te geven en de kinderlijke onschuld te bewaren. Als zwarte Piet hieruit zou geschrapt worden, zou het feest gerust nog kunnen doorgaan. Maar het is een aanpassing. Vele mensen voelen dat hun cultuur verloren gaat, aan beide kanten van deze discussie. Waarom zouden diegene die er onrecht van ondervinden zomaar gelijk moeten krijgen? Waarom wordt er niet meer constructief gepraat over wat racisme echt is in plaats van die kromme redeneringen door te slaan?

Ik zou hier op ingaan, maar ik discussieer liever niet met mensen die her woord verkrachting op deze wijze misbruiken. Toch de vraag of je met de dikgedrukte zin probeert te zeggen dat er geen gevolgen van slavernij en de gedachten daarachter zijn in de huideige maatschappij of dat je iets anders bedoelt?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:05

Misschien moeten mensen zich niet zo aanstellen en diep ademhalen................komop zeg.

Ik ga verder met mijn bakje blanke vla en mijn bruine boterham met kopje zwarte thee en jodenkoek... :')

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:08

Killyenn schreef:
En colourblindness valt gewoon te googlen :) Ik heb momenteel geen tijd om de informatie die je zelf online kunt vinden samen te vatten en helder op te schrijven.

Al lang gedaan, en dat is dus ook het stuk wat ik bedoel want zoals ik al zeg negeer ik niet dat een bepaalde huidskleur bepaalde vooroordelen met zich mee kan brengen of dat je je door bepaalde situaties gekwetst kan voelen: dat erken ik. Ik zeg alleen dat ik de persoon in kwestie daardoor alleen niet als meer of minder mens ga beschouwen of behandelen. Hoezo is dat dan racistisch?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:14

Het zou fijn zijn als mensen hun meningen onderbouwen.

Het is een feit dat Sinterklaas met zijn zwarte pieten naar een tijd verwijst waarin Nederland de hoofdrol speelde in de slavenhandel en waarin het idee overheersde dat de functie van knecht of slaaf gekleurde of zwarte mensen beter paste. Ik vind het zeer ongepast om dit ieder jaar op deze wijze te 'vieren'. Zeker, omdat er nog altijd mensen bestaan die gekleurde of zwarte mensen met zwarte piet of de functie van knecht of slaaf associëren (ik heb dit twee weken geleden zelf meegemaakt). Deze mensen voelen zich daadwerkelijk slachtoffer van racisme en dit soort gevoelens moet je serieus nemen en niet bagatelliseren. Argumenten zoals 'het is onze cultuur' en 'het is onze traditie' slaan nergens op gezien 'de Nederlandse cultuur' niet bestaat, omdat Nederland altijd al een land met diverse culturen/zuilen is geweest, denk maar eens aan de periode van de Verzuiling. Bovendien zijn tradities alles behalve statisch en onveranderlijk en hoewel je naar mijn mening niet om het feit heen kan dat het fenomeen van Sinterklaas en zijn zwarte pieten naar een tijd verwijst waar Nederland liever niet aan herinnerd wordt, hoeft zwarte piet niet per se te verdwijnen. Geef de pieten gewoon een paar zwarte schoorsteen vegen, neem afscheid van de pruik, de oorbellen en de rode lippen en klaar ben je.

Edit II: probeer (blanke) Amerikanen maar eens voor de gein uit te leggen wat het Sinterklaasfeest bij ons inhoudt ;)
Laatst bijgewerkt door MRIIIS op 20-10-13 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:17

Ik vind het nogal wat om te stellen dat de nederlandse cultuur niet bestaat. Zou je eens over andere culturen moeten zeggen.

Op zich zou ik geen problemen hebben als de pieten zwarte vegen in hun gezicht krijgen.

Maar het is jammer dat het zo opgeblazen wordt allemaal.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:19

Snoevie schreef:
Misschien moeten mensen zich niet zo aanstellen en diep ademhalen................komop zeg.

Ik ga verder met mijn bakje blanke vla en mijn bruine boterham met kopje zwarte thee en jodenkoek... :')

En vanavond eten we een zigeunerschnitzel.
En nu als tussendoortje een negerzoen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:20

Killyenn schreef:
Hier kan ik dus verdomme echt niet bij. Iemand geeft aan zich niet fijn te voelen bij dat soort opmerkingen, en jullie gaan er nog even goed overheen door haar emoties belachelijk te maken.

Als iemand niet tegen een opmerking kan van de bruine boterham, ja dan krijgt die persoon een zwaar leven.
Dan kun je je alles wel aantrekken.