Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:* Gebied openzetten, betekend dat de omliggende snelwegen dicht gaan of zelfs een snelheidsbeperking krijgen 50km/pu wegens overstekend wild.
Dan gaat de nederlander hier weer over klagen... Geen optie dus..
Jolliegirl schreef:Na een fikse discussie met mijn vader(Vrijwilliger bij Staatsbosbeheer) ga ik toch even reageren.
Zijn standpunten:
* De sterkste overleven, de zwakke gaan dood. Zo gaat het nou eenmaal in de natuur.
* Dat er op bokt.nl over de paarden gesproken word is normaal, t is eigen belang, je hobbydier/lievelingsdier.. Want over al die 100derden dode vogels, hertjes hoor je hier niemand klagen...
* Bijvoeren, zo hou je de populatie in stand, en die zal blijven groeien. GEEN optie dus.
* Veel foto's op het internet zijn 1 en dezelfde dode paarden maar van een andere kant gemaakt... niet objectief dus.
Zie onderstaande post.10y schreef:
Waarop ik er dus op in ging:
* Je kunt ook hengsten afschieten zodat de populatie kleiner blijft.
* De kudde's kunnen niet verder zoeken omdat het gebied omheind is. In het wild kunnen ze verder lopen.
Waarop mn vader zei wat hiervan de gevolgen kunnen zijn:
* Gebied openzetten, betekend dat de omliggende snelwegen dicht gaan of zelfs een snelheidsbeperking krijgen 50km/pu wegens overstekend wild.
Dan gaat de nederlander hier weer over klagen... Geen optie dus..
* Dieren afschieten. Goed idee, maar ook hier is menig paardenliefhebber het niet mee eens.. Met het niet bijvoeren zijn ze het ook niet eens... Maar als we wel gaan bijvoeren komen er teveel paarden waardoor het gebied weer te klein is... enz . enz.
Ik vind dat mijn vader best een goed punt heeft..
Paardenliefhebbers klagen over de dode paarden. Omdat het hun eigenbelang is.. Ze zijn immers paardenliefhebber...
Hertenliefhebbers klagen over al die verhongerde herten die dood gaan.. Eigenbelang.. hertenliefhebbers...
Vogelliefhebbers klagen over de vogels die zonder eten zitten en niet verder trekken en dood gaan... eigen belang.. vogelliefhebbers...
Dus wat kan je er nou werkelijk mee doen?
Helemaal geen fluit... niets is goed genoeg... overal zijn wel tegenstanders van...
En zoals de natuur ook doet: De sterken overleven, de zwakke zullen sterven.
Dit is wat er in de OVP precies gebeurt!
10y schreef:
Jolliegirl schreef:sassefras schreef:ik denk dat rigoreus ingrijpen de enige optie is. de dood doener de sterkste overleven is bull oliebol natuurlijk. achter een hek zonder vreten is schandalig.
Jij vind dat schandalig... Want je bent liefhebber van het dier.
Die hekken kunnen best weg.
Maar dan krijgt Staatsbosbeheer half Nederland over zich heen.. Want dan komen er langs de gehele snelweg A28 snelheidsbeperkingen..
Dan komt de Veluwe los.. de Oostvaardersplassen komen los... Alles komt los....
Dan mogen we straks dus overal max 50 km/pu rijden. En dat willen we ook niet
-Naast dat we dat niet willen, is het ook financieel geen optie, als je de hekken weghaalt zal de populatie alleen maar doorgroeien als er niet word beheerd.
Uiteindelijk zullen er in ons kleine Ned zoveel grote grazers rondlopen dat een goede graanoogst niet meer mogelijk is, de grote grazers worden onze voedselconcurent, en die concurrentiestrijd winnen de dieren.
Afschieten is ook weer zielig.. Dan gaat iedereen daar weer over steigeren.
- Wss wel, want de populatie zal drastisch terug gebracht moeten worden, maar als dat 1 keer is gebeurt en vervolgens de populatie op peil word gehouden, zal het aantal doden per jaar maar een fractie zijn van wat die nu is.
En daarnaast hoeven de dieren dan eerst niet te verhongeren voordat ze sterven/worden afgeschoten.
Ik spreek nu even voor mn pa. Dit waren al zijn standpunten.
- Beste vader van Jolliegirl, u bent een man van weinig woorden.
Ikzelf denk ook: Afschieten die handel.. Biologisch vlees.
En hou die populatie in stand.
Citaat:De opmerking over eigenbelang snijd ook geen hout, waarom zou een paarden [of andere diersoort] liefhebber er belang bij hebben dat jaarlijks ong 30 % van zijn geliefde diersoort crepeert?
jodi schreef:Misschien in het kader van bezuinigingen toch eens een hoop mensen eruit zetten bij staatsbos'beheer' .....
Kinke schreef:jodi schreef:Misschien in het kader van bezuinigingen toch eens een hoop mensen eruit zetten bij staatsbos'beheer' .....
Juist! Maar…ze beschouwen dit Oostvaardersplassen gebeuren vast als een soort 'stokpaardje'. Zal vast miljoenen hebben gekost en om dan nu toe te gaan geven dat dit weer op z'n typisch Nederlands is gedaan…dan zet je jezelf toch wel echt flink voor janmetdekorteachternaam.
Wat heeft dit project eigenlijk gekost? Behalve de aankoop van al het grond, die 'prachtige' omheining, en er is vast eerst een projectgroepje of een commissie of een weetikwatvoor geldverslindend uurtjefactuurtje groepje geweest die de haalbaarheid van het project moest uitzoeken. (zoals bij zoveel dure en mislukte projecten in Nederland). Ik vraag me steeds vaker af….waarom zoekt me niet gewoon wat mensen met nuchter gezond boerenverstand???
Kinke schreef:160 miljoen waard??? Zo'n kaalgevreten, desolaat stuk grond ala klein Tsjernobyl??
zoutenootjes schreef:600 miljoen staat er. Minstens. 'Nederland' is bereid nog eens 1,5 miljard neer te tellen mocht het gebied dreigen te verdwijnen, dus voor behoud in de toekomst. Kan men daar niet eens een referendum over houden?
Kinke schreef:nou….kijk maar eens hoe het er in de winter uitziet, daar word je echt niet vrolijk van.
(moet ik nou echt gaan uitleggen dat ik heus wel weet dat het van een andere orde is??????)