Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:51

Schiet je niets mee op... T is veelal vrijwilligerswerk ;)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:29

Ben ik dan de enige die het raar vind dat we alleen maar over dood praten. Uithongeren, afschieten enz enz. Vind het heel jammer dat er niet meer naar geboorte beperking wordt gekeken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:02

Citaat:
* Gebied openzetten, betekend dat de omliggende snelwegen dicht gaan of zelfs een snelheidsbeperking krijgen 50km/pu wegens overstekend wild.
Dan gaat de nederlander hier weer over klagen... Geen optie dus..

Nee, natuurlijk is dat geen optie, paarden en koeien over de weg...

Logisch dat mensen gaan klagen als hun familie en kennissen beginnen te verongelukken wegens een of andere beheerder die zijn vee niet achter het hek wenst te houden.
Zou jouw vader blij worden als een veehouder zijn 180 koeien de snelweg op zou jagen? Precies hetzelfde.

Maar die dieren hoorden daar om te beginnen al niet dus dit hele argument is kul van een ongelofelijk soort.

Mensen hebben deze dieren achter hekken gezet. Dat de sterkste overleven zal best, maar de vraag is en blijft of dat wenselijk is bij landbouwvee.
En zelfs bij herten en reeen lijkt het mij een stuk verstandiger om gewoon onze rol in de natuur te vervullen: namelijk die van jager.

SBB lijkt hier hoeder en jager van het vee tegelijk te willen spelen en dan ook nog tegelijk niets te willen doen, geen wonder dat t zon puinhoop wordt.

En ik blijf me erover verbazen dat ze bij SBB de handjes in de lucht gooien en net doen of er niet een heleboel andere, meer humane vormen van beheer mogelijk zijn....

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:49

Laten we niet te hard voor Jolliegirl zijn, ik ben blij dat zij haar vader zijn standpunten vermeld, en ook aangeeft het niet helemaal met hem eens te zijn.
Ik hoop dan ook dat zij aan haar vader wil doorgeven dat ik het helemaal niet met hem eens ben.
Beheer van de populatie is wel degelijk mogelijk, alleen de wil moet er eerst zijn en daaraan ontbreekt het bij SBB.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:20

Jolliegirl schreef:
Na een fikse discussie met mijn vader(Vrijwilliger bij Staatsbosbeheer) ga ik toch even reageren.

Zijn standpunten:

* De sterkste overleven, de zwakke gaan dood. Zo gaat het nou eenmaal in de natuur.
* Dat er op bokt.nl over de paarden gesproken word is normaal, t is eigen belang, je hobbydier/lievelingsdier.. Want over al die 100derden dode vogels, hertjes hoor je hier niemand klagen...
* Bijvoeren, zo hou je de populatie in stand, en die zal blijven groeien. GEEN optie dus.
* Veel foto's op het internet zijn 1 en dezelfde dode paarden maar van een andere kant gemaakt... niet objectief dus.
Zie onderstaande post.
10y schreef:

Waarop ik er dus op in ging:
* Je kunt ook hengsten afschieten zodat de populatie kleiner blijft.
* De kudde's kunnen niet verder zoeken omdat het gebied omheind is. In het wild kunnen ze verder lopen.

Waarop mn vader zei wat hiervan de gevolgen kunnen zijn:
* Gebied openzetten, betekend dat de omliggende snelwegen dicht gaan of zelfs een snelheidsbeperking krijgen 50km/pu wegens overstekend wild.
Dan gaat de nederlander hier weer over klagen... Geen optie dus..
* Dieren afschieten. Goed idee, maar ook hier is menig paardenliefhebber het niet mee eens.. Met het niet bijvoeren zijn ze het ook niet eens... Maar als we wel gaan bijvoeren komen er teveel paarden waardoor het gebied weer te klein is... enz . enz.

Ik vind dat mijn vader best een goed punt heeft..
Paardenliefhebbers klagen over de dode paarden. Omdat het hun eigenbelang is.. Ze zijn immers paardenliefhebber...
Hertenliefhebbers klagen over al die verhongerde herten die dood gaan.. Eigenbelang.. hertenliefhebbers...
Vogelliefhebbers klagen over de vogels die zonder eten zitten en niet verder trekken en dood gaan... eigen belang.. vogelliefhebbers...

Dus wat kan je er nou werkelijk mee doen?
Helemaal geen fluit... niets is goed genoeg... overal zijn wel tegenstanders van...

En zoals de natuur ook doet: De sterken overleven, de zwakke zullen sterven.
Dit is wat er in de OVP precies gebeurt!

Beste vader van Jolliegirl:

Zijn standpunten:

* De sterkste overleven, de zwakke gaan dood. Zo gaat het nou eenmaal in de natuur.

-Dit klopt, dit gebeurt met mensen in Ned ook, maar die zijn dan zwak geworden door ziekte of ouderdom, niet omdat ze een halfjaar niks te eten krijgen

* Dat er op bokt.nl over de paarden gesproken word is normaal, t is eigen belang, je hobbydier/lievelingsdier.. Want over al die 100derden dode vogels, hertjes hoor je hier niemand klagen...

-Dit klopt niet, ook de andere grote grazers en de sterk teruglopende vogelpopulatie zijn op bokt genoemd als slachtoffer van het idee van architect Frans Vera en SBB.
De opmerking over eigenbelang snijd ook geen hout, waarom zou een paarden [of andere diersoort] liefhebber er belang bij hebben dat jaarlijks ong 30 % van zijn geliefde diersoort crepeert?
De meeste liefhebbers beperken hun populatie tot een hoeveelheid die hun gebied/wei al dan niet met bijvoeren aan kan.
Veel liefhebbers kiezen ervoor ervoor een te veel aan geliefde dieren af te voeren, ook al weten ze dat een deel daarvan voor de slacht en dus consumptie door de predator mens bestemd zal gaan worden.

* Bijvoeren, zo hou je de populatie in stand, en die zal blijven groeien. GEEN optie dus.
_ Dit klopt, bijvoeren is geen reele oplossing voor het probleem, het zou op termijn het probleem alleen vergroten.

* Veel foto's op het internet zijn 1 en dezelfde dode paarden maar van een andere kant gemaakt... niet objectief dus.

-Dit is gedeeltelijk waar, sommige foto's komen [erg] vaak voorbij, echter je kan ieder jaar wel nieuwe foto's maken [al doet Sbb met het afsluiten van gebieden wel zijn best om dit te voorkomen] maar de boodschap blijft hetzelfde: jaarlijks crepeert 25 tot 35% van de najaarspopulatie grote grazers in de ovp in de wintermaanden.
Over de uitval in het vroege voorjaar en zomer word niet gerapporteerd.

Zie onderstaande post.
10y schreef:

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:47

Jolliegirl schreef:
sassefras schreef:
ik denk dat rigoreus ingrijpen de enige optie is. de dood doener de sterkste overleven is bull oliebol natuurlijk. achter een hek zonder vreten is schandalig.

Jij vind dat schandalig... Want je bent liefhebber van het dier.

Die hekken kunnen best weg.
Maar dan krijgt Staatsbosbeheer half Nederland over zich heen.. Want dan komen er langs de gehele snelweg A28 snelheidsbeperkingen..
Dan komt de Veluwe los.. de Oostvaardersplassen komen los... Alles komt los....
Dan mogen we straks dus overal max 50 km/pu rijden. En dat willen we ook niet ;)

-Naast dat we dat niet willen, is het ook financieel geen optie, als je de hekken weghaalt zal de populatie alleen maar doorgroeien als er niet word beheerd.
Uiteindelijk zullen er in ons kleine Ned zoveel grote grazers rondlopen dat een goede graanoogst niet meer mogelijk is, de grote grazers worden onze voedselconcurent, en die concurrentiestrijd winnen de dieren.

Afschieten is ook weer zielig.. Dan gaat iedereen daar weer over steigeren.

- Wss wel, want de populatie zal drastisch terug gebracht moeten worden, maar als dat 1 keer is gebeurt en vervolgens de populatie op peil word gehouden, zal het aantal doden per jaar maar een fractie zijn van wat die nu is.
En daarnaast hoeven de dieren dan eerst niet te verhongeren voordat ze sterven/worden afgeschoten.

Ik spreek nu even voor mn pa. Dit waren al zijn standpunten.

- Beste vader van Jolliegirl, u bent een man van weinig woorden.

Ikzelf denk ook: Afschieten die handel.. Biologisch vlees.
En hou die populatie in stand.

-Blij dat je je vaders standpunten niet klakkeloos overneemt Jolliegirl.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 01:32

Mn vader heeft af en toe zo'n heerlijke "mijn mening is alles" mening!
Maar ik ga gerust de discussie aan en als ik m zat ben..rij ik terug naar huis 200km verderop :') hahaha

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 01:35

En niemand doet hard tegen me hoor.
En zal de volgende x de discussie weer aangaan! Met standpunten die hier vermeld zijn. Heerlijk! :D

Maar ik vind de reactie aan mn pa echt geweldig..die ga ik uitprinten en opsturen per post :p

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:37

Citaat:
De opmerking over eigenbelang snijd ook geen hout, waarom zou een paarden [of andere diersoort] liefhebber er belang bij hebben dat jaarlijks ong 30 % van zijn geliefde diersoort crepeert?

Volgens mij was het idee juist dat je als paardenliefhebber alleen paardjes zielig vindt, en als koeienliefhebber alleen koeien.... Maar alsnog lijkt eigenbelang mij dan niet de juiste benaming.

Ik heb natuurlijk verder geen enkel belang bij het in stand houden van kuddes paarden hoe dan ook. Op zich eet ik nooit paard, omdat het niet verkrijgbaar is op de plekken waar ik mijn vlees haal (tenzij in de shoarma of frikadel dan :') ) maar ik zie in de worst draaien niet als een onwenselijke zaak hoor.

Voor mij hoeft er zoals gezegd geen paard in de OVP rond te lopen. En dat ze er wel zijn, lijkt mij ook verder geen probleem en mijn zaak niet, omdat het mijn terrein en mijn filosofie niet is. Dat we die dieren daar eerst zetten en dan laten creperen, lijkt me juist weer wel mijn zaak, omdat het niet over beheer gaat maar eerder over: welke vorm van lijden vinden we acceptabel en waarom, en waarom mag de ene beheerder wel zijn dieren laten verhongeren en er nog op gaan staan kijken ook, terwijl we 100 km verderop mensen die hun dieren niet bekappen of een schuilstalletje bieden, voor de rechter slepen?

Vanuit het dier zelf, zijn die behoeften dan zoveel anders, alleen omdat de een als 'wild' is aangemerkt en de ander niet, terwijl die dieren genetisch een grote gelukkige familie zijn?

Ik denk dat SBB zelf een situatie gecreeerd heeft die a veel meer dierenleed veroorzaakt dan ooit nodig zou zijn, en b zelf ook de situatie heeft veroorzaakt dat iedereen zich ermee is begonnen te bemoeien, tot de politiek toe. Want er wordt wel op mensen gescholden, maar over andere beheersgebieden is toch een stuk minder heisa.

Haha jolliegirl, 200 km om een discussie te voeren. :P Dan is inloggen op bokt toch een stuk makkelijker. :Y)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:35

Hahaha t is wel mn vader he.. :p
En af en toe laat ik mn kop eens zien.

Eigenbelang was niet het goede woord..ik weet het woord niet meer...
Iig..paardenliefhebbers vinden t erg voor de paarden... Koeienliefhebbers voor de koeien... Enz enz..

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:40

T rare is als ik als veehouder zo met mn dieren omga meteen een bekeuring krijg of al mn vee word me afgehaald........naar mijn idee is dit niet echt natuur, daar ist gebied veel en veels te klein voor.

Natuur heb je in Afrika waren dieren 1000en km's kunnen afleggen om voedsel te scoren, dat gaat je hier niet lukken en zal in nederland ook nooit lukken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:32

jodi schreef:
Misschien in het kader van bezuinigingen toch eens een hoop mensen eruit zetten bij staatsbos'beheer' ..... -O-

Juist! Maar…ze beschouwen dit Oostvaardersplassen gebeuren vast als een soort 'stokpaardje'. Zal vast miljoenen hebben gekost en om dan nu toe te gaan geven dat dit weer op z'n typisch Nederlands is gedaan…dan zet je jezelf toch wel echt flink voor janmetdekorteachternaam.
Wat heeft dit project eigenlijk gekost? Behalve de aankoop van al het grond, die 'prachtige' omheining, en er is vast eerst een projectgroepje of een commissie of een weetikwatvoor geldverslindend uurtjefactuurtje groepje geweest die de haalbaarheid van het project moest uitzoeken. (zoals bij zoveel dure en mislukte projecten in Nederland). Ik vraag me steeds vaker af….waarom zoekt me niet gewoon wat mensen met nuchter gezond boerenverstand???

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:49

Kinke schreef:
jodi schreef:
Misschien in het kader van bezuinigingen toch eens een hoop mensen eruit zetten bij staatsbos'beheer' ..... -O-

Juist! Maar…ze beschouwen dit Oostvaardersplassen gebeuren vast als een soort 'stokpaardje'. Zal vast miljoenen hebben gekost en om dan nu toe te gaan geven dat dit weer op z'n typisch Nederlands is gedaan…dan zet je jezelf toch wel echt flink voor janmetdekorteachternaam.
Wat heeft dit project eigenlijk gekost? Behalve de aankoop van al het grond, die 'prachtige' omheining, en er is vast eerst een projectgroepje of een commissie of een weetikwatvoor geldverslindend uurtjefactuurtje groepje geweest die de haalbaarheid van het project moest uitzoeken. (zoals bij zoveel dure en mislukte projecten in Nederland). Ik vraag me steeds vaker af….waarom zoekt me niet gewoon wat mensen met nuchter gezond boerenverstand???

Goeie vraag. Zal eens kijken of ik er een antwoord op kan vinden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:44

Wat het gekost heeft, buitenom alle commissies, Kamervragen, politieke bemoeienissen om bedoel je?

Weet ik niet dus ben benieuwd wat je gaat vinden JJane, wel wat het nog gaat kosten:

http://www.flevoland.nl/nieuws/archief/ ... ur-in-ran/

Voor 2014 weer zon slordige 1.2 miljoen aan POP2 gelden. Voor een mooier en leefbaarder platteland. :+

Best een leuke vraag, wakostda?

In de link, helemaal onderaan, kun je een PDF bestand openen. Op pagina 35 staat het antwoord.

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... -2015.html

Maar dit zijn waarschijnlijk niet alle kosten van alle partijen. Alleen van SBB.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:27

Ik kom wel tegen dat het nu ongeveer 160 miljoen waard zou zijn. Maar ga morgen eens informeren bij iemand die het zou moeten weten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:30

160 miljoen waard??? Zo'n kaalgevreten, desolaat stuk grond ala klein Tsjernobyl?? ;)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:32

Ja vond een stukje op googel. Mijn bek viel ook open

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:37

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:10

600 miljoen staat er. Minstens. 'Nederland' is bereid nog eens 1,5 miljard neer te tellen mocht het gebied dreigen te verdwijnen, dus voor behoud in de toekomst. Kan men daar niet eens een referendum over houden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:13

Kinke schreef:
160 miljoen waard??? Zo'n kaalgevreten, desolaat stuk grond ala klein Tsjernobyl?? ;)

Nounou - er groeit van alles en ziek word je ook niet als je er verblijft, dus dat Tjernobyl, vergeet dat maar rustig. Dat is echt van een totaal andere orde.
(Alleen: er groeien te weinig planten om alle dieren die er geboren worden te voeden.)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:36

nou….kijk maar eens hoe het er in de winter uitziet, daar word je echt niet vrolijk van.
(moet ik nou echt gaan uitleggen dat ik heus wel weet dat het van een andere orde is??????)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:45

Trouwens in Tsjernobyl tiert de natuur welig sinds wij er niet meer komen. Niemand die daar een kudde ponies in jaagt, dat scheelt. :+

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:03

zoutenootjes schreef:
600 miljoen staat er. Minstens. 'Nederland' is bereid nog eens 1,5 miljard neer te tellen mocht het gebied dreigen te verdwijnen, dus voor behoud in de toekomst. Kan men daar niet eens een referendum over houden?

Bezuinigen op de gezondheidszorg om paarden te laten verhongeren.....

Nederland op zijn best }:0

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:52

Kinke schreef:
nou….kijk maar eens hoe het er in de winter uitziet, daar word je echt niet vrolijk van.
(moet ik nou echt gaan uitleggen dat ik heus wel weet dat het van een andere orde is??????)

Eh - ik weet, hoe het er in de winter uitziet. Kaal. Momenteel staat er nog wel gras, maar het is een kale vlakte.
En ik kan achter het toetsenbord niet zien, wat je allemaal vindt en voelt en gebaart, ik lees alleen wat je schrijft.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:43

Er groeit o.a. veel jacobskruiskruid. Dat schijnt ook niet zo gezond te zijn voor grote grazers. Maar als er niks meer te eten is beginnen ze ook daar aan te knabbelen.