1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:25

Ik jouw helemaal geen hele beroepsgroep uit. Ik weet hoeveel uren de meeste boeren maken en heb daar zeker wel respect voor. Ook ik weet dat er grote hutje-mutje stallen zijn (en inmiddels weer zijn veranderd naar loslopende zeugen idd) omdat uiteindelijk een zo goedkoop mogelijk stukje vlees in de supermarkt moet komen te liggen.

Dat castreren door de overheid is opgelegd dat wist ik niet. Ik dacht dat het nu voornamelijk wordt gedaan voor de export (duitsland dacht ik?). Maar niet meer omdat de NEDERLANDSE consument (ik dus) zich stoort aan eventuele betengeur. Correct me if i'm wrong.

Waar ik me gewoon aan stoor is de 'Wij hebben het zoo slecht' houding van veel boeren. Want de consument dit en de overheid dat. Kan best dat de dikke auto en het huis en alles van de bank is. Maar dan nog kan ik er niet in rijden/wonen van de bank of niet. En kan ik er geen hypotheek voor krijgen. Heb ik nooit een max aan stufi gekregen omdat pap en mam de winst weer konden investeren. En dat is ook terecht als je zoveel werkt! Maar ga dan niet zo lopen zeuren hoe slecht het wel niet is. Want het gaat in veel sectoren slecht! En die mensen hebben dan echt geen 2 dikke mercedessen aan de de deur staan en kopen ieder jaar echt geen nieuwe laptop. Dat wil ik zeggen.

Ik ga met je mee dat er door sommigen niet geluisterd wordt in dit topic en alles maar zielig blijven vinden. Maar ik vind dat een aantal hier ook wel erg snel in de verdedigende modus schieten en daardoor iedere niet pro-varkensboer maar afschilderen als varkensknuffelaar die geen recht van spreken heeft. Terwijl er soms wel oprecht kritische vragen worden gesteld.

Dat de boer pas 's middags in de stal was is adhv jouw uitleg heel logisch. Echter vind ik dit logisch voor een 'normale dag'. Bij een extreem warme dag zoals afgelopen week, maar ook bij andere extreme omstandigheden, zoals wind en onweer zou ik altijd een keer extra gaan kijken. Dat gebeurde gelukkig ook altijd bij het bedrijf waar ik mee van doen had (ook 's nachts) Beter een keer te vaak dan te weinig en als je het rustig deed vloog echt niet alles meteen op. Neemt niet weg dat dit voorval hierdoor voorkomen had kunnen worden maar had misschien wel de in de ogen van vele aanwezige nalatigheid verkleind.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:27

Fellor, als je duidelijk mijn post leest zie je juist dat ik het over beide kanten heb. Maar ja na al die negatieve woorden (voeren walgelijke mensen noemen)neem ik het wel voor de boer op.Gini doe niet zo neerbuigend joh in je berichtjes bedank je voor informatie,om vervolgens zo weer uit te halen. Dat bewijst deze reactie wel. Want ik heb jouw naam niet genoemd en je voelt je wel aangesproken.

Gini

Re: 1100 Varkens gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:32

Ik ben sprakeloos. Heel dit topic lang heb ik kritische vragen gesteld, als mensen met een duidelijke uitleg kwamen heb ik mijn standpunt bijgesteld, maar ben ik idd kritisch gebleven. Als Kuggur mij dan een paar sneren toewerpt, ga ik idd niet in een hoekje zitten, dat gooi ik een sneer terug. Maar voor de rest ben ik netjes gebleven. En nou ben ik opeens neerbuigend.

Ik geef het officieel op. :evaw:

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:57

@ Gini de reactie die je nu op mij gaf, Terwijl ik jou nooit persoonlijk had aangeschreven, vond ik neerbuigend ja. En dat ene Kuggur jou sneren toewerpt. kan ik niks aan doen. Wij als boeren krijgen het hele topic al de verschrikkelijkste verwensingen toe geworpen. doordat enkele roepen dat ALLE boeren walgelijke mensen zijn.
Dan kun je sprakeloos zijn, dat ben ik ook al het hele topic.

In alle werkgroepen mag men klagen hoe "slecht" het wel niet is. als er een subsidie voor iets verdwijnt staat heel bokt op z`n kop. als de zorgverzekering duurder wordt zijn er ook genoeg topics. Voor studenten net zo...
Maar als de boer "klaagt" dat hij maar aan alle kanten moet verbeteren en dat er van alle kanten aan hem getrokken wordt dan moet de boer niet zeuren, want die is toch slecht voor zijn dieren.

Mocht ik dan een flink lang bericht maken, waarin ik DUIDELIJK stel dat het niet bij de consument alleen ligt, Maar ook zeker niet bij de boer.
Dan krijg ik gelijk een reactie dat ik niet denk aan de beide kanten!!!

vervolgens kom jij met een reactie waaruit blijkt dat je je zelf erg aangesproken voelt terwijl ik jou nooit genoemd heb. en richt je op mij persoonlijk!
Tja ik kan er niks aan doen dat er iets in mijn post was dat jij denkt persoonlijk aangevallen te worden. (dat blijkt wel uit het "in Godsnaam" )

Ik wil me verontschuldigen, als de hele post over kwam alsof deze voor jou bedoeld was. Hij was nl gericht aan alle mensen in dit topic. en je kunt er voor jezelf uithalen wat op jou/ieder van toepassing is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:13

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:36

Fijn dat je zo´n neutrale onpartijdige bron als de PETA aanhaalt... :roll:
Ik hoop dat je je beseft dat die óók het houden van bijvoorbeeld paarden als onacceptabel beschouwen.
PETA is tegen het houden van dieren voor wat voor gebruik/nutsdoel dan ook.
Ik neem niet aan dat je die ethiek met ze deelt...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:25

Maar foto's/beeldmateriaal is WEL keiharde waarheid!!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:05

Tja alles kan bestempeld worden als waarheid. Ik kan ook wel een aantal dode dieren in de modder leggen, daar foto`s van maken en op internet plaatsen en zeggen, "kijk hoe deze boer zijn dieren verwaarloosd!" Ik snap de intentie wel trouwens hoor, Maar het is gewoon niet zo zwart/wit in mijn ogen.

(ik heb trouwens de facebook pagina niet gezien staat op non actief)

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 00:26

Zielig voor de varkens
Tja voor de boer... karma

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 01:23

Blondie_ schreef:
Zielig voor de varkens
Tja voor de boer... karma

:r

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:43

Jolliegirl schreef:
Maar foto's/beeldmateriaal is WEL keiharde waarheid!!

Onzin

Vandaag staat jou paard licht kreupel en knip een foto waar hij net wat staat te slapen met dat dikkere been op rust. (wat hij ook doet als het dun is)
Dan lijkt hij doodziek.
Jij weet dat hij licht kreupel is, geen koorts heeft en nog goed eet en kijkt het af tot morgen omdat het nu zondag is.

Plaats die foto met kromme omschrijving en je hebt vandaag de dierenbescherming nog op de plaats.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:23

Da's appels met peren vergelijken... En dat moet je niet doen. ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:27

Dat is precies zoals ze het doen bij die organisaties. Perfect te vergelijken.
Daar is wat mis, en dat zetten ze op de foto met een drama verhaal.
Niet dat de boer een uur eerder nog een ronde liep, of een uur later.
Natuurlijk bestaan er slechte boeren, zoals er ook slechte paardenhouders bestaan.
Maar gelukkig is dat niet de meerderheid.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:28

Jolliegirl schreef:

Hoezo is dat dan nou weer appels met peren vergelijken? Wakker dier en peta vertrouw ik voor geen meter omdat ze ontzettend veel foto's manipuleren. .

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:53

Jolliegirl schreef:

Ik snap niet wat er appels met peren vergelijken aan is. Er is geen verschil tussen zieke varkens op de foto zetten (in het donker) en zieke paarden in het donker op de foto zetten. En dan op een site zetten en het doen laten lijken alsof alle dieren er zo bij staan. Een tijdje geleden had zo'n organisatie ook ingebroken 's nachts in een varkensbedrijf om foto's te maken. En dan alleen foto's in de ziekenboeg maken en doen alsof het altijd zo donker is in die stal, terwijl het dus gewoon nacht was.
Vaak zetten ze ook hele oude foto's of foto's uit het buitenland op zo'n site, wat dus helemaal niks met hier en nu te maken heeft.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:01

En die foto's zijn gemaakt zonder dat de fotografen zich ontsmet hebben en dus honderden bacteriën hebben mee genomen. Dus waarschijnlijk zijn dr dieren alleen maar zieker geworden hierdoor... Hoe triest ben je dam...

Plus dat die foto's in se nacht gemaakt zijn. Als de boer om elf uur z'n laatste ronde doet en om half 12 sterft er een dan vind die boer hem pas 6 uur bij z'n eerste ronde. Tja dan ligt er een dood varken in de stal...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:43

Kuggur schreef:
Fijn dat je zo´n neutrale onpartijdige bron als de PETA aanhaalt... :roll:
Ik hoop dat je je beseft dat die óók het houden van bijvoorbeeld paarden als onacceptabel beschouwen.
PETA is tegen het houden van dieren voor wat voor gebruik/nutsdoel dan ook.
Ik neem niet aan dat je die ethiek met ze deelt...

How does PETA feel about horseback riding?

In a perfect world, horses would be free to pursue their own lives without human interference. Horses are herd animals, who naturally associate with large numbers of other horses, graze in meadows, trot great distances, play, and court. Domestication has certainly not benefited horses, as they've long been exploited as beasts of burden and are kept constantly constrained and only allowed to move about at the will of others.

When there is a respectful, loving bond between horse and human, then horseback riding can be as much an act of companionship and exercise as walking one's dog. However, just as we oppose the use of choke collars on dogs, we also oppose the use of whips, spurs, and other devices that cause discomfort and pain to horses.

With domesticated horses, PETA supports humane, interactive training. Horses are not equipment and can suffer from the heat, humidity, and overexertion. Horses don't enjoy constant work any more than a human being enjoys being forced to do manual labor all day long. Just as a dog can be housetrained in a positive manner, gentle methods can be employed to teach a horse to tolerate a rider on his or her back. PETA does not support training methods based on punishment.

We do not support keeping horses in isolation and believe that they are happiest when kept in social groups.

-------

Ik lees niks over onacceptabel.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:02

Jolandaa_ schreef:
En die foto's zijn gemaakt zonder dat de fotografen zich ontsmet hebben en dus honderden bacteriën hebben mee genomen. Dus waarschijnlijk zijn dr dieren alleen maar zieker geworden hierdoor... Hoe triest ben je dam...

Plus dat die foto's in se nacht gemaakt zijn. Als de boer om elf uur z'n laatste ronde doet en om half 12 sterft er een dan vind die boer hem pas 6 uur bij z'n eerste ronde. Tja dan ligt er een dood varken in de stal...

Maar eigenlijk is het triest dat die varkens (doordat ze met zoveel bij elkaar zitten en zo ver doorgefokt zijn) zo weinig weerstand hebben dat wanneer iemand die zich niet ontsmet heeft zich in de stal begeeft, meteen alle beesten doodziek zijn. :n

En bij mijn weten hebben de meeste bedrijven niet eens een ziekenboeg, gewoon hekje dicht gooien en wat ab erin en zien wat het beesie verder doet.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:31

Alle bedrijven hebben een ziekenboeg. Of dit nu 1 hok is naast de andere hokken, of een apart verblijf. Er is altijd ruimte om de zwakkere of zieke dieren af te zonderen. Vaak worden ze ook op grote bij elkaar gezet. en soms wordt dat halverwege weer uitgezocht zodat achterblijvers weer samen een groepje vormen en grotere samen een groep vormen. Zo heeft elke varken de kans om rustig op te groeien.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:57

Marlou91 schreef:
Maar eigenlijk is het triest dat die varkens (doordat ze met zoveel bij elkaar zitten en zo ver doorgefokt zijn) zo weinig weerstand hebben dat wanneer iemand die zich niet ontsmet heeft zich in de stal begeeft, meteen alle beesten doodziek zijn. :n

Inderdaad. Maar daar vaart de veterinaire farmaceutische industrie + veeartsen weer wel bij, dus eigenlijk voor hen weer fijn. Dieren zijn totaal van ondergeschikt belang.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:14

storrum schreef:
Marlou91 schreef:

Inderdaad. Maar daar vaart de veterinaire farmaceutische industrie + veeartsen weer wel bij, dus eigenlijk voor hen weer fijn. Dieren zijn totaal van ondergeschikt belang.

_O- Sorry, maar hier moest ik even gruwelijk hard om lachen!
Denk je dat er niet-dierenliefhebbers zijn die een ontzettend zware/langdurige studie als diergeneeskunde gaan volgen om vervolgens
voor een klein loon als praktiserend veearts (hard werken, lange dagen etc. etc.) aan de slag te gaan? :=

Nee hoor! Daar geloof ik helemaal niks van :') Natuurlijk moet er geld binnenkomen om van te kunnen leven, je moet tenslotte brood op de plank
hebben.. Maar als je niks met dieren hebt kun je beter tandheelkunde of zoiets gaan studeren! Verdient een stuk beter!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:31

EliseBrouwer schreef:
Denk je dat er niet-dierenliefhebbers zijn die een ontzettend zware/langdurige studie als diergeneeskunde gaan volgen om vervolgens
voor een klein loon als praktiserend veearts (hard werken, lange dagen etc. etc.) aan de slag te gaan? :=

Nee hoor! Daar geloof ik helemaal niks van :') Natuurlijk moet er geld binnenkomen om van te kunnen leven, je moet tenslotte brood op de plank
hebben.. Maar als je niks met dieren hebt kun je beter tandheelkunde of zoiets gaan studeren! Verdient een stuk beter!

Nee dat denk ik niet, ik denk dat je in eerste instantie veearts wordt omdat je om dieren geeft. Misschien drukte ik mij fout uit. Maar ze verdienen wel aan het leed dat die dieren lijden. En hoe meer leed, hoe meer inkomsten. Aan gezonde varkens verdient een veearts niks. Ik kan me echter niet voorstellen dat het voor een veearts voldoening geeft om opgehokte consumptiedieren te behandelen; als je om dieren geeft dan moet die aanblik je elke keer weer wat doen (mijn gedacht).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:43

storrum schreef:
EliseBrouwer schreef:

Nee dat denk ik niet, ik denk dat je in eerste instantie veearts wordt omdat je om dieren geeft. Misschien drukte ik mij fout uit. Maar ze verdienen wel aan het leed dat die dieren lijden. En hoe meer leed, hoe meer inkomsten. Aan gezonde varkens verdient een veearts niks. Ik kan me echter niet voorstellen dat het voor een veearts voldoening geeft om opgehokte consumptiedieren te behandelen; als je om dieren geeft dan moet die aanblik je elke keer weer wat doen (mijn gedacht).

Even een lesje over het beroep veearts: deze hard werkende mensen zijn elke dag bezig met de volksgezondheid (juist, die van ONS!), diergezondheid en -welzijn en een groot deel van het werk bestaat uit bedrijfsbegeleiding met veel papierwerk en cijfertjes. Een veearts is dus ook veel bezig met voorkomen dat de dieren ziek worden, die begeleiding zijn de voornaamste inkomsten. Er wordt dus juist WEL geld verdiend met gezonde varkens! Meer preventie dan bestrijding in deze bedrijfstak!

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:05

Ik geloof best dat veeartsen hard werkende mensen zijn die het beste met de beesten en vooral de boer voor hebben.
Maar eigenlijk is dat toch van de zotten? Dat er een heel management nodig is + allemaal voorzorgsmaatregelen (zoals onsmetten, dichte stallen) zodat niet de halve stal dood neervalt omdat die beesten gewoonweg geen weerstand hebben tegen ziektes. Dat het zover is moeten komen?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:16

Eh even nuanceren, Dichte stallen zijn er in de eerste plaats om mensen die niks van vee en hun lucht wil weten. (de mens die wel een speklapje op hun bord wil, maar niet wil weten waar dat speklapje vandaan komt.) Daarom kwamen er dichte stallen met luchtwassers zodat er geen tot zeer weinig "vieze" lucht naar buiten kon komen. Ontsmetten is gekomen nadat de laatste keren ziektes uitbraken. zoals mond en klauw zeer. deze ziektes waren wel zeer besmettelijk maar had geen schade voor het vlees, maar ja we kennen de verhalen he al het vee werd afgemaakt, en besmet vlees uit argentinie lag in de winkelschappen.

Neem nu die ziekte die eens per jaar bij de paarden rondwaart? Hoe staat BOKT dan niet op de kop met stallen sluiten, een ware heksen jacht gaat uit naar waar het al uitgebroken is... En ja helaas daar waar veel paarden samen komen zullen meerdere bedrijven/particulieren besmet raken.

Om dit soort taferelen te VOORKOMEN wordt er preventief gehandeld : Dat wil dus zeggen ontsmetten, wanneer je van bedrijf A naar bedrijf B over gaat. en wanneer de kans op ziekte uitbraak groot is, dan neemt men extra voorzorg maatregelen. en ja we schrijven op wie er allemaal geweest is in de stallen. Zodat wanneer er ergens een ziekte uitbreekt we precies weten welke weg de uitbraak KAN gaan.

Tja heb je dan liever de zelfde gekte als met de paarden? Oje mijn hoefsmid mag niet meer komen. he die gaat gewoon op wedstrijd en NIEMAND kan controleren wie, waar en hoe de besmetting rond gaat, met topics op bokt met een hoop gespeculeer van 1000 pagina`s lang.