Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nicolletje schreef:Het schijnt trouwens (is onderzocht, één van mijn linkjes) dat als mensen daadwerkelijk inzicht krijgen in het strafdossier en de verdachte zelf zien en spreken, dat gewone burgers 'milder' straffen (ongeveer net zoals de rechter) dan bijvoorbeeld na het lezen van 1 nieuwsberichtje.
Lente schreef:Ik werk dan niet bij justitie maar vanuit mijn opleiding wordt me ook gevraagd om met andere ogen naar dit soort verhalen te kijken. De mens erachter is van belang en inderdaad... mensen worden gevormd en kunnen daardoor vreemde dingen gaan doen...
Nicolletje schreef:Misschien is het dan, in dit opzicht, ook begrijpelijker dat mensen een monster noemen en dat die weg mag rotten een geen respect verdient, heel kwetsend kan zijn voor de familie, die die persoon vooral als aardig mens kennen.
milou123 schreef:Lente schreef:Ik werk dan niet bij justitie maar vanuit mijn opleiding wordt me ook gevraagd om met andere ogen naar dit soort verhalen te kijken. De mens erachter is van belang en inderdaad... mensen worden gevormd en kunnen daardoor vreemde dingen gaan doen...
Precies.
Wat voor vreselijks iemand ook doet, het eerste wat ik denk is "wat moet er met jou gebeurd zijn dat je dit bent gaan doen?''
Het is namelijk niet de kern, iemand wordt niet slecht geboren o.i.d.
milou123 schreef:Nicolletje schreef:Misschien is het dan, in dit opzicht, ook begrijpelijker dat mensen een monster noemen en dat die weg mag rotten een geen respect verdient, heel kwetsend kan zijn voor de familie, die die persoon vooral als aardig mens kennen.
Sowieso.
Ik vind het sowieso respectloos om te zeggen dat iemand een monster is. Zeker als je er (bijna) niets over weet.Overigens is dit niet echt wat ik bedoel Nicolletje, een iemand heeft iets over zijn jeugd verteld maar niet veel. En verder gaat het vooral over de daad zelf. Vind het niet zo'n beste documentaire tot nu toe.
milou123 schreef:Nicolletje schreef:Misschien is het dan, in dit opzicht, ook begrijpelijker dat mensen een monster noemen en dat die weg mag rotten een geen respect verdient, heel kwetsend kan zijn voor de familie, die die persoon vooral als aardig mens kennen.
Sowieso.
Ik vind het sowieso respectloos om te zeggen dat iemand een monster is. Zeker als je er (bijna) niets over weet.Overigens is dit niet echt wat ik bedoel Nicolletje, een iemand heeft iets over zijn jeugd verteld maar niet veel. En verder gaat het vooral over de daad zelf. Vind het niet zo'n beste documentaire tot nu toe.
McThirsk schreef:Je hebt gelijk, totdat het iemand overkomt in je naaste omgeving, familielid of zo...dan noem je zo n vent echt wel een monster hoor...
(spreek uit ervaring)
milou123 schreef:En dan vraag ik mij toch iets af, mensen die alleen daar aan denken: is het ooit genoeg?
Is een straf ooit genoeg?
En als hij/zij straf krijgt, voel jij je dan beter?
Lente schreef:Ik werk dan niet bij justitie maar vanuit mijn opleiding wordt me ook gevraagd om met andere ogen naar dit soort verhalen te kijken. De mens erachter is van belang en inderdaad... mensen worden gevormd en kunnen daardoor vreemde dingen gaan doen...
milou123 schreef:Ik vraag me af in hoeverre er normale stress was, als ik het mij niet vergis was er rond die tijd een vervoersverbod voor dieren vanwege de gekke koeienziekte.
geerke schreef:mensen kunnen wel degelijk al bij de geboorte afwijkingen hebben in de hersenen waar uit blijkt dat het niet zo vreemd is dat ze seriemoordenaars werden.
Alleen is er weinig onderzoek naar omdat de familie dat meestal niet wil,als de dader is overleden.
(na dood hersenen onderzoeken of tijdens leven scannen maken).
.
geerke schreef:een mens die moord is bij mij geen mens meer hoor.
En verdient vooral geen tweede kans.De maatschappij hoort beschermd te worden tegen dit soort 'mensen'.
Levenslang dus....maar dat bestaat in Nederland niet.
Hier in Frankrijk krijg je voor diefstal dezelfde straf als in sommige gevallen in Nederland voor moord.
Hoezo is Nederland het strengststraffende land van Europa?