Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:45

Tot nu toe is het nog niet wat ik bedoel, echt de (traumatische) gebeurtenissen.
7 jarige jongetjes die onder een brug slaapt mijn zijn broertje van 4, zonder ouders.
Dat soort dingen. Ah, nu komt het een beetje, maar heel globaal.

Dat klopt Nicolletje, heb ik zelf ook ervaren. Dan kom je veel meer te weten, dan kom je erachter met hoeveel dingen je rekening kan/moet houden. Dat er veel meer bij komt kijken, dan ga je nadenken in hoeverre een gevangenisstraf werkelijk helpt.
Tenminste, bij mij was dat zo.

Anoniem

Re: Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:46

Ik werk dan niet bij justitie maar vanuit mijn opleiding wordt me ook gevraagd om met andere ogen naar dit soort verhalen te kijken. De mens erachter is van belang en inderdaad... mensen worden gevormd en kunnen daardoor vreemde dingen gaan doen...

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:48

Nicolletje schreef:
Het schijnt trouwens (is onderzocht, één van mijn linkjes) dat als mensen daadwerkelijk inzicht krijgen in het strafdossier en de verdachte zelf zien en spreken, dat gewone burgers 'milder' straffen (ongeveer net zoals de rechter) dan bijvoorbeeld na het lezen van 1 nieuwsberichtje.

Dat vind ik heel logisch. De informatie die je over een verdachte/dader krijgt via het nieuws e.d. is heel beperkt natuurlijk. Net als met ieder ander mens weet je pas echt hoe iemand is als je er langere tijd mee omgaat.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:50

Misschien is het dan, in dit opzicht, ook begrijpelijker dat mensen een monster noemen en dat die weg mag rotten een geen respect verdient, heel kwetsend kan zijn voor de familie, die die persoon vooral als aardig mens kennen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:55

Lente schreef:
Ik werk dan niet bij justitie maar vanuit mijn opleiding wordt me ook gevraagd om met andere ogen naar dit soort verhalen te kijken. De mens erachter is van belang en inderdaad... mensen worden gevormd en kunnen daardoor vreemde dingen gaan doen...

Precies. :j
Wat voor vreselijks iemand ook doet, het eerste wat ik denk is "wat moet er met jou gebeurd zijn dat je dit bent gaan doen?''
Het is namelijk niet de kern, iemand wordt niet slecht geboren o.i.d.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:57

Nicolletje schreef:
Misschien is het dan, in dit opzicht, ook begrijpelijker dat mensen een monster noemen en dat die weg mag rotten een geen respect verdient, heel kwetsend kan zijn voor de familie, die die persoon vooral als aardig mens kennen.

Sowieso.
Ik vind het sowieso respectloos om te zeggen dat iemand een monster is. Zeker als je er (bijna) niets over weet.

Overigens is dit niet echt wat ik bedoel Nicolletje, een iemand heeft iets over zijn jeugd verteld maar niet veel. En verder gaat het vooral over de daad zelf. Vind het niet zo'n beste documentaire tot nu toe. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:58

milou123 schreef:
Lente schreef:

Precies. :j
Wat voor vreselijks iemand ook doet, het eerste wat ik denk is "wat moet er met jou gebeurd zijn dat je dit bent gaan doen?''
Het is namelijk niet de kern, iemand wordt niet slecht geboren o.i.d.

Naja, tenzij je 'geen bodem syndroom' hebt, maar dat is wel extreem. En dan ben je dus inderdaad rijp voor de TBS.

Er zouden ook echt wel omstandigheden zijn waarbij ik tot zeer strafbare dingen in staat zou zijn.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:01

Iedereen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:03

Dat denk ik dus ook :)

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:08

milou123 schreef:
Nicolletje schreef:

Sowieso.
Ik vind het sowieso respectloos om te zeggen dat iemand een monster is. Zeker als je er (bijna) niets over weet.Overigens is dit niet echt wat ik bedoel Nicolletje, een iemand heeft iets over zijn jeugd verteld maar niet veel. En verder gaat het vooral over de daad zelf. Vind het niet zo'n beste documentaire tot nu toe. :=

Je hebt gelijk, totdat het iemand overkomt in je naaste omgeving, familielid of zo...dan noem je zo n vent echt wel een monster hoor...
(spreek uit ervaring)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:10

milou123 schreef:
Vind het niet zo'n beste documentaire tot nu toe. :=

Hm -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:10

Maar op dat moment ben je er emotioneel bij betrokken en heb je alle reden om het niet op een objectieve manier te zien.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:11

milou123 schreef:
Nicolletje schreef:

Sowieso.
Ik vind het sowieso respectloos om te zeggen dat iemand een monster is. Zeker als je er (bijna) niets over weet.Overigens is dit niet echt wat ik bedoel Nicolletje, een iemand heeft iets over zijn jeugd verteld maar niet veel. En verder gaat het vooral over de daad zelf. Vind het niet zo'n beste documentaire tot nu toe. :=

McThirsk schreef:
Je hebt gelijk, totdat het iemand overkomt in je naaste omgeving, familielid of zo...dan noem je zo n vent echt wel een monster hoor...
(spreek uit ervaring)

Spreekt uit ervaring: dan nog niet.
Omdat ik naar de mens blijf kijken i.p.v. alleen maar naar zijn daad.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:15

Lente schreef:
Maar op dat moment ben je er emotioneel bij betrokken en heb je alle reden om het niet op een objectieve manier te zien.

Ja zeker weten....je denkt dan maar aan 1 ding...gerechtigheid/straf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:16

Nou ja, dat weet ik niet per sé...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:17

Aan de keukentafel met elkaar (de slachtoffers) mag je natuurlijk zeggen wat je wil. Vind ik.
Maar een wildvreemde vent die je nog nooit gezien hebt op internet voor monster uitmaken enzo, vind ik wat apart.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:17

En dan vraag ik mij toch iets af, mensen die alleen daar aan denken: is het ooit genoeg?
Is een straf ooit genoeg?
En als hij/zij straf krijgt, voel jij je dan beter?

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:18

[/quote]
Spreekt uit ervaring: dan nog niet.
Omdat ik naar de mens blijf kijken i.p.v. alleen maar naar zijn daad.[/quote]

Nee ik ben nog in die fase dat ik dat niet doe, ik kijk naar de mens die het heeft moeten ondergaan, die heeft al levenslang.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:22

milou123 schreef:
En dan vraag ik mij toch iets af, mensen die alleen daar aan denken: is het ooit genoeg?
Is een straf ooit genoeg?
En als hij/zij straf krijgt, voel jij je dan beter?

ja tuurlijk, wetende dat ie never nooit meer een ander iets kan aandoen.
dat is het allerbelangrijkste, met haat en wraak kom je niet verder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:55

Lente schreef:

mensen kunnen wel degelijk al bij de geboorte afwijkingen hebben in de hersenen waar uit blijkt dat het niet zo vreemd is dat ze seriemoordenaars werden.
Alleen is er weinig onderzoek naar omdat de familie dat meestal niet wil,als de dader is overleden.
(na dood hersenen onderzoeken of tijdens leven scannen maken).

Ik denk dat we allemaal een 'monster' zijn alleen de meeste van ons weten dat door rationele gedachten te onderdrukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:59

Klopt, zoals ik eerder al noemde het 'geen bodem syndroom' en verder is het vaak zo dat bij bijvoorbeeld seriemoordenaars al tekenen van sociopathisch gedrag worden gezien als ze nog kinderen zijn.

Het gebrek aan remmingen bij het in kunnen zien dat mensen verschillende belangen hebben kan heel gevaarlijk zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:25

milou123 schreef:
Ik vraag me af in hoeverre er normale stress was, als ik het mij niet vergis was er rond die tijd een vervoersverbod voor dieren vanwege de gekke koeienziekte.

Even rechtzetten hoor. Ik bedoelde niet dat de stress 'normaal' was, dat weet ik namelijk niet. Ik zei dat mij lijkt dat welke hoeveelheid stress dan ook in het niet valt bij de stress van wat hem nu overkomt en te wachten staat. Maar die stress van de verhoren, zijn gezin verliezen, zijn gezin zien lijden, het mediacircus en straks de straf lijken me toch wel onvoorstelbaar groot.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:36

geerke schreef:
mensen kunnen wel degelijk al bij de geboorte afwijkingen hebben in de hersenen waar uit blijkt dat het niet zo vreemd is dat ze seriemoordenaars werden.
Alleen is er weinig onderzoek naar omdat de familie dat meestal niet wil,als de dader is overleden.
(na dood hersenen onderzoeken of tijdens leven scannen maken).
.

Zo een onderzoek zou niets zeggen aangezien het brein ook tijdens het leven van mensen plastisch is en dus verandert. Dat een seriemoordenaar een ander brein heeft betekent dus geenszins dat hij bij zijn geboorte al voorgeprogrammeerd was om dat te doen.

Zelfs bij typische pervasieve stoornissen zoals autisme en ADHD blijkt o.a. uit tweelingonderzoek dat de omgeving ook een rol speelt. De ene eeneiige tweeling kan het hebben terwijl de andere het niet heeft, terwijl ze genetisch gelijk zijn.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:29

geerke schreef:
een mens die moord is bij mij geen mens meer hoor.
En verdient vooral geen tweede kans.De maatschappij hoort beschermd te worden tegen dit soort 'mensen'.
Levenslang dus....maar dat bestaat in Nederland niet.
Hier in Frankrijk krijg je voor diefstal dezelfde straf als in sommige gevallen in Nederland voor moord.
Hoezo is Nederland het strengststraffende land van Europa? :7

Levenslang is in Nederland ook levenslang ...

Emotioneel gezien is geen straf misschien hoog genoeg, maar gezien de deskundigen hebben gezegd dat kans op recidive laag tot matig is, heeft het dan zin om iemand levenslang op te sluiten ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:33

deskundigen zijn ook vaak van mening dat kinderen weer thuis geplaatst kunnen worden en TBS'rs op verlof kunnen.....