Vjestagirl schreef:Maar wat maakt iemand of een dier een slachtoffer? Voor een mens is dat het mentale besef, gecombineerd met een eventuele lichamelijke pijn / ongemak. Voor een dier is dat mentale besef er sowieso al niet, en als er dan geen lichamelijke pijn / ongemak is, dan is een dier toch geen slachtoffer?
En de maatstaven: omdat ik probeer aan te geven dat er dingen zijn die veel schadelijker en vervelender zijn voor het dier, die wel gewoon maatschappelijk geaccepteerd zijn.
Nee, ik denk niet persee dat homo's vreemde mannen verkrachten, maar wat als ze het nou wel doen? Het is zo'n rare gedachtengang. Nee, ik rij geen fietsers dood met de auto, maar wat als ik het nou wel doe? Nee, ik geef de kat geen trap, maar wat als ik het nou wel doe? Nee, ik sta niet naakt de horlepiep te dansen op een schoolplein, maar wat als ik het nou wel doe. Als als als. Hoezo als, waarom zou je ervan uit gaan dat ze het doen?
Ja, je moet alleen mensen straffen die het doen met het dier van een ander, niet omdat het dier er last van heeft, maar omdat de eigenaar er (mentaal) last van heeft.
Gelukkig kan je hond het even doorgeven als hij last heeft van zijn achterste de volgende dag...
Hoe ga jij checken of dat beest er geen mentale en of lichamelijke klachten van heeft?