Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:23

Nadat ik het stuk had gelezen, keerde mijn maag zich bijna om...Wie ben je om zo'n stuk te schrijven, hoe misselijkmakend is dat?
Zo over de rug van een dode jongen, kwetsend voor de ouders en dierbaren.
Nadat ik gister de reactie van Luuk hoorde, kan ik me er wel iets bij voorstellen hoe hij erop gekomen is zo'n stuk te schrijven.
Maar ik keur het niet goed, ik vind het nog steeds een walgelijk stuk en zoiets is nooit goed te praten.
Wel begrijp ik het punt dat Luuk wilde maken, en ik denk dan ook dat er meer aandacht moet gaan naar de ideeën en standpunten van mevr. Orban.
Want Nederland is een vrij land, en juist de standpunten die mevr. Orban uitdraagt, zorgt voor een soort discriminatie, pesterijen en uitsluiten van veel mensen.
Een vrij land in de zin van vrijheid van meningsuiting, maar ook vrijheid van geloofsovertuiging en vrijheid van leven, of je nu homo, lesbo, christelijk, moslim etc bent.
Ik dacht dat het christendom zijn naasten lief had, maar blijkbaar ben je dus geen naaste als je niet in de pas loopt volgens mevr. Orban, en dat vind ik dan weer schrikbarend.
Echter, er zijn zoveel dingen scheef in Nederland EN in de hele wereld, dat ik me afvraag of een scherp geschreven column of een extreem uitdragen van het cristendom tot veranderingen gaat leiden.
Laatst bijgewerkt door different1 op 09-11-12 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:24

FirebirdM schreef:
SaskiaKa schreef:
Wie wist vóór vandaag wie Luuk was? Als zijn doel was om wat bekender te worden dan is dat gelukt. als het zijn bedoeling was om een discussie op gang te brengen over de op z'n zachtst gezegd "vreemde" denkwijze van Mariska, dan is dat mislukt. De discussie gaat over hem, over zijn gebrek aan fatsoen. Mission failed volgens mij...

De rest van je relaas laat ik maar even met rust (je weet wel, een uitleg over hoe het een stuk is tegen homofobie en intolerantie en hoe het geen persoonlijke vete is tegen deze mevrouw maar hoe zij als middel en toonbeeld dient voor een grote groep mensen, bla bla), maar:

http://www.nu.nl/internet/495030/intern ... edure.html

De beste man schrijft al héél wat jaren en dit is echt niet de eerste keer dat hij in opspraak komt. Bovenstaand stuk is maar een voorbeeld, maar illustreert ook mooi de scheidslijn tussen een column en de realiteit.

Probleem is dat mensen geen goed idee hebben van wat een column inhoudt. Als jij in het theater zit en een acteur roept tegen de zaal 'ik ga jullie allemaal doodmaken!', dan sta je toch ook niet de volgende dag bij de politie om aangifte te doen van doodsbedreiging? Een column is eenzelfde fictieve arena waarin heel andere regels gelden, die helaas bij het gros van de lezers niet bekend zijn of waar ze liever opzettelijk blind voor zijn.

Heel mooi om te zien hoe een stuk wat om tolerantie en verdraagzaamheid draait, een boel Nederlanders een rode waas voor de ogen geeft. Het is heel knap om mensen in hun verachting precies dát te laten doen, waar ze juist zo kwaad om zijn geworden.

Ik sluit me bij bovenstaande aan.

Het moment van plaatsen vond ik absoluut niet correct, zo snel na het overlijden van Tim, maar daar is dhr. Koelman inmiddels zelf ook wel achter. Verder is zo'n scherpe manier van schrijven niet mijn persoonlijke ding, maar dat doet nu niet ter zake. Ongelooflijk btw sommige Facebook reacties. Ik hoop dat daar juridisch gezien iets mee gedaan kan/ gaat worden.

Miepie77

Re: Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:50

Dat zou toch de omgekeerde wereld zijn! Hij veroorzaakt onrust en de mensen die reageren zouden dan juridisch aangepakt moeten worden, hardstikke gek!! Heb er geen ander woord voor, schaam je.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:54

Oh, dus het is acceptabel dat iemand die onrust veroorzaakt met een column met de dood wordt bedreigd?
Laat mij dan maar in een omgekeerde wereld leven...

Dat er kritiek op is, is helemaal oké. Maar (doods)bedreigingen vind ik niet kunnen. Nooit niet.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:05

doodsbedreigingen gaan ook te ver, maar ze zijn wel een reactie op ZIJN stuk, dus dat kan je een vorm van uitlokking noemen, niet iedereen is communicatief even sterk dus dan krijg je dit

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:21

Net vol verbazing het hoofdstuk zitten lezen. En kan er maar een ding op zeggen. Net of de kerk zo heilig is. En als god dit allemaal niet had gewild dan had hij omdat hij een god is er al lang een stokje voor gestoken. Dus leuk dat mevrouw gelooft...maar dring het niet op aan andere mensen die niet gelovig zijn. En fijn dat zij er een hou vast aan heeft hoor;) Als haar dat helpt in deze maatschappij te blijven staan prima. Maar houdt het dan lekker voor je inplaats van andere mensen te vertellen wat ze fout doen. EEn god in mijn ogen is iemand die niet dood kan en dan dit zou oplossen en tot nu toe nog niet bewezen dat er een god is die dat dus kan:) En de kerk...zijn ze niet erg vaak in opspraak gekomen om wat ze doen. Het heeft juist erger gedrag naar buiten gedragen van mensen dan goed gedaan omdat er neits kon en niets mocht zo streng;) Weet niet wat beter is. Maar laat mensen in vrede hun eigen mening hebben maar roep hem niet altijd naar buiten. Harde wereld met geen begrip meer van bieden kanten is er.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:25

svdijk schreef:
Wel begrijp ik het punt dat Luuk wilde maken, en ik denk dan ook dat er meer aandacht moet gaan naar de ideeën en standpunten van mevr. Orban.
Want Nederland is een vrij land, en juist de standpunten die mevr. Orban uitdraagt, zorgt voor een soort discriminatie, pesterijen en uitsluiten van veel mensen.
Een vrij land in de zin van vrijheid van meningsuiting, maar ook vrijheid van geloofsovertuiging en vrijheid van leven, of je nu homo, lesbo, christelijk, moslim etc bent.
Ik dacht dat het christendom zijn naasten lief had, maar blijkbaar ben je dus geen naaste als je niet in de pas loopt volgens mevr. Orban, en dat vind ik dan weer schrikbarend.

Als Nederland een vrij land is op gebied van geloofsovertuiging, leven, en meningsuiting, waarom zou er dan meer aandacht besteed moeten worden aan de denkbeelden van mevr. Orban? Want die vrijheid heeft zij dan toch ook?

Begrijp me niet verkeerd: ik sta niet achter haar standpunten. Maar zoals eerder gezegd - iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Of je die altijd moet uitdragen is een tweede.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:34

Blue_Eyes schreef:
Als Nederland een vrij land is op gebied van geloofsovertuiging, leven, en meningsuiting, waarom zou er dan meer aandacht besteed moeten worden aan de denkbeelden van mevr. Orban? Want die vrijheid heeft zij dan toch ook?

Begrijp me niet verkeerd: ik sta niet achter haar standpunten. Maar zoals eerder gezegd - iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Of je die altijd moet uitdragen is een tweede.

Natuurlijk mag iedereen zijn of haar mening delen! Het is aan de persoon die die mening ontvangt wat hij of zij ermee doet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:12

Miepie77 schreef:
doodsbedreigingen gaan ook te ver, maar ze zijn wel een reactie op ZIJN stuk, dus dat kan je een vorm van uitlokking noemen, niet iedereen is communicatief even sterk dus dan krijg je dit

Aan het uiten van doodsbedreigingen mag wat mij betreft een consequentie hangen. De bedreigingen staan in géén verhouding met wat er geschreven is.

En sinds wanneer is een mening een aanleiding om iemand maar dood te willen hebben :oo. Ik vind het schokkend.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:13

Miepie77 schreef:

Dit vind ik wel een interessant punt, want wat betekent het eigenlijk?
Het stuk was overduidelijk bedoeld om te provoceren en columns zijn daarvoor een geschikt en gebruikelijk instrument. Hoe op een provocatie gereageerd wordt kan enigszins worden voorspeld, dus dat sommige mensen heel erg boos werden was vast geen verrassing voor de columnist of de krant. Maar wat jij hier lijkt te zeggen is dat mensen die communicatief niet zo sterk zijn al snel met doodsbedreigingen aankomen en dat de ontvanger van die bedreigingen dat over zichzelf afroept. Had 'ie maar geen communicatief minder sterke mensen moeten provoceren. Alsof het je eigen verantwoordelijkheid is om rekening te houden met doodsbedreigingen als je een provocerend stukje publiceert, net zoals je rekening moet houden met een hap uit je broek als je een hond pest.
Ik denk dat er een groot verschil zit in gedrag waar je bij mensen rekening mee moet houden en gedrag dat je van een hond kunt verwachten. Het verschil zit 'm er in dat mensen, zeker volwassenen, zichzelf (moeten) kunnen beheersen. Een kerel die op straat een lekker wijf ziet moet z'n poten thuishouden, ongeacht de primaire reactie van z'n brein en lijf. Net zo moet iemand die witheet wordt om zo'n column de columnist op een normale manier laten weten dat hij het werkstukje niet waardeert. Als je communicatief niet zo sterk bent ga je maar iets anders doen om je af te reageren, of je doet een beetje je best om communicatief sterker te worden waardoor je wel normaal op een provocatie in kunt gaan. Maar je gaat niet als de eerste de beste Neanderthaler om je heen meppen. Als je dat toch doet ben je stout en verdien je straf, ongeacht wat er in die column staat.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:15

Mag hopen dat dit niet echt is. Ziekelijk bericht, HEEL in en en triest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:18

E_Nalanta schreef:
Mag hopen dat dit niet echt is. Ziekelijk bericht, HEEL in en en triest.

Heb je de afgelopen 12 uur onder een steen vertoeft of zo :D? Ja, het is nep en satirisch bedoeld.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:19

hij had het niet over mijn kind moeten schrijven dan had hij echt een probleem gehad de maf kees zou hij het leuk vinden als het over zijn kind gaat laat de mensen toch met rust idioot die je er ben ik hoop dat jij ook is een keer in de schoenen staat van die mensen dan weet je wat het is om iemand te verliezen -:(-

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:23

Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die na alle ophef en uitleg, nog steeds niet het punt van Koelman zijn column begrijpen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:31

@Ann; er zijn zat mensen die het begrijpen en het toch nog ten zeerste afkeuren. Dat kan, weet je. Ook met zijn zogenaamde 'uitleg'.

maura schreef:
Dit vind ik wel een interessant punt, want wat betekent het eigenlijk?
Het stuk was overduidelijk bedoeld om te provoceren en columns zijn daarvoor een geschikt en gebruikelijk instrument. Hoe op een provocatie gereageerd wordt kan enigszins worden voorspeld, dus dat sommige mensen heel erg boos werden was vast geen verrassing voor de columnist of de krant. Maar wat jij hier lijkt te zeggen is dat mensen die communicatief niet zo sterk zijn al snel met doodsbedreigingen aankomen en dat de ontvanger van die bedreigingen dat over zichzelf afroept. Had 'ie maar geen communicatief minder sterke mensen moeten provoceren. Alsof het je eigen verantwoordelijkheid is om rekening te houden met doodsbedreigingen als je een provocerend stukje publiceert, net zoals je rekening moet houden met een hap uit je broek als je een hond pest.
Ik denk dat er een groot verschil zit in gedrag waar je bij mensen rekening mee moet houden en gedrag dat je van een hond kunt verwachten. Het verschil zit 'm er in dat mensen, zeker volwassenen, zichzelf (moeten) kunnen beheersen. Een kerel die op straat een lekker wijf ziet moet z'n poten thuishouden, ongeacht de primaire reactie van z'n brein en lijf. Net zo moet iemand die witheet wordt om zo'n column de columnist op een normale manier laten weten dat hij het werkstukje niet waardeert. Als je communicatief niet zo sterk bent ga je maar iets anders doen om je af te reageren, of je doet een beetje je best om communicatief sterker te worden waardoor je wel normaal op een provocatie in kunt gaan. Maar je gaat niet als de eerste de beste Neanderthaler om je heen meppen. Als je dat toch doet ben je stout en verdien je straf, ongeacht wat er in die column staat.

Ben ik het mee eens. Maar ik denk wel dat je het als columnist kunt voorzien en dat je een bepaalde verantwoordelijkheid hebt naar degenen die je meesleept in je column en de gevolgen daarvan; in dit geval het gezin van mevrouw Orban. Die drie kleine kinderen kunnen er al helemaal niets aan doen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:36

Ik maak me ernstig zorgen over de homo-intolerantie wereldwijd (alleen al in Belgie; als homo's hand in hand lopen vorden ze uitgescholden: NOS bericht en Column )
maar persoonlijk vind ik het tijdstip en de manier van dit bericht niet oké, voornamelijk omdat deze Tim nooit de publiciteit zelf heeft opgezocht in verband met homo's.
En nu kan hij het ook nooit meer doen, of zichzelf verdedigen.

Ook is het volgens mij nog steeds een aanname of hij alleen voor zijn homoseksualiteit en de pesterijen daarover zelfmoord heeft gepleegd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:39

Dat NOS beeld laat alleen zien dat die twee dj's op dát moment werden uitgescholden. Dat wil niet zeggen dat het overal in Belgie gebeurd en het zegt eigenlijk al helemaal niks over wereldwijd.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:42

Metro heeft zijn excuses toch al aangeboden voor dit mislukmakende artikel?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:49

Ja. Staat ergens op de vorige pagina :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:49

Het is wereldwijd echt grotendeels niet geaccepteerd, maar ik denk dat je dat gevoel alleen kent als je homo bent.
Wat ik niet ben, maar mijn beste vriend wel. Naar bepaalde landen zou hij echt niet durven gaan met zijn vriend alleen.
Hij is eigenlijk wel blij dat wij vaak als setje gezien worden (ook in Nederland).

Tolerantie is nog steeds ver te zoeken.
En die 2 DJ's hebben ook een culumn geschreven (zie link) waaruit blijkt dat het toch nog wel veel gebeurt dat homo's bang zijn of uitgescholden worden.

Omdat ik een homo normaal vind denk ik er niet vaak aan dat veel mensen dat helemaal niet zo vinden. (ik vind dat zelfs raar)
Wat dat betreft heeft deze column wel zijn werk gedaan en mij even een opfrisser gegeven: oja, er zijn ook nog heel veel mensen die [vanuit geloofsovertuiging] menen dat het niet mag en dat ze anderen mogen veroordelen, uitschelden, enz.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:53

Het punt dat ik aanwil halen is dat je niet op basis van 1 filmpje moet roepen het wordt wereldwijd niet geaccepteerd. Of het wordt in Belgie niet geaccepteerd. Daar is meer voor nodig.

Evenals dat als iemand vindt [vanuit geloofsovertuiging] dat homosexualiteit niet goed is dat je daarom wel of ook mag uitschelden en veroordelen. Er zijn er die dat doen, maar er zijn er zat die niet gaan lopen schelden en vloeken en slaan en weet ik het wat. Die houden hun waffel en veroordelen helemaal niet.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:59

Blue_Eyes schreef:
Maar ik denk wel dat je het als columnist kunt voorzien en dat je een bepaalde verantwoordelijkheid hebt naar degenen die je meesleept in je column en de gevolgen daarvan; in dit geval het gezin van mevrouw Orban. Die drie kleine kinderen kunnen er al helemaal niets aan doen.

Voor de goede orde: ik vind het heel vervelend als die kinderen worden lastig gevallen. Maar zoals ik het zie is er een volgorde in verantwoordelijkheid. In de allereerste plaats is degene die dat gezin lastig valt verantwoordelijk voor zijn/haar gedrag. En je geprovoceerd voelen door de column van een ander geen excuus om mensen en/of hun gezin te gaan lastig vallen.
In de tweede plaats zijn ouders verantwoordelijk voor hun kinderen. En dus kun je je niet meer zomaar alles permitteren wanneer je de (mogelijke) gevolgen van je eigen gedrag niet acceptabel vindt voor je kinderen. Dus moet je geen dingen doen als de Mt. Everest beklimmen, tenzij het acceptabel vindt dat door zoiets de kans nogal toeneemt dat je kinderen een ouder kwijtraken. En je moet niet bij een afdeling van het leger gaan die op lange missies kan wroden uitgezonden als je geen enkele stap in de ontwikkeling van je kind wilt missen. En je moet niet in je eigen krant en op televisie radicale meningen gaan uiten als je niet wilt dat je kinderen daar op aangesproken kunnen worden.
Pas in de derde plaats komt de verantwoordelijkheid van de columnist, maar die is verantwoordelijk voor wat hij geschreven heeft. Het is niet zijn verantwoordelijkheid als mensen niet goed lezen of niet begrijpen wat hij schrijft. Als hij voor dat laatste namelijk wél verantwoordelijk zou zijn, dan zou voortaan bij elke column een disclaimer moeten worden afgedrukt. ‘Dit is een satirische column. Auteur en redactie kunnen geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele schade aan derden door wangedrag van lezers als gevolg van deze column, of deze het stuk nu wel of niet begrepen hebben. De auteur en de redactie wijzen er op dat u als lezer verantwoordelijk bent voor uw eigen gedrag. Lezers die niet zeker weten of ze de column goed begrepen hebben worden overigens van harte uitgenodigd vragen te stellen, deze zullen zo spoedig en volledig mogelijk beantwoord worden.’

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:00

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus wellicht is het al geopperd, maar ik hoop dat de kinderen van deze mevrouw alle drie practizerend homo worden en zij zelf ook sexuele gevoelens voor vrouwen gaat krijgen. ~~}>

Rara, hoe kan het toch, al dat misbruik in de katholieke kerk O:)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:01

Sammie schreef:
dat je niet op basis van 1 filmpje moet roepen het wordt wereldwijd niet geaccepteerd.

Ik roep niks, het staat 'gewoon' in wetten van andere landen dat het strafbaar is.
Volgens dit artikel in de hélft van alle landen wereldwijd:
http://www.smartgay.nl/homo-acceptatie.html

edit: hun bron is amnesty.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:04

Dit is dus geen nep en geen Hoax, inmiddels is er excuses door Meteo aangeboden.

Ik vind dit geen vrijheid van meningsuiting meer....

Doen ze hierom in andere landen geen vlaggen verbranden??

Staaltje zelfde laken en pak!