Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
FirebirdM schreef:SaskiaKa schreef:Wie wist vóór vandaag wie Luuk was? Als zijn doel was om wat bekender te worden dan is dat gelukt. als het zijn bedoeling was om een discussie op gang te brengen over de op z'n zachtst gezegd "vreemde" denkwijze van Mariska, dan is dat mislukt. De discussie gaat over hem, over zijn gebrek aan fatsoen. Mission failed volgens mij...
De rest van je relaas laat ik maar even met rust (je weet wel, een uitleg over hoe het een stuk is tegen homofobie en intolerantie en hoe het geen persoonlijke vete is tegen deze mevrouw maar hoe zij als middel en toonbeeld dient voor een grote groep mensen, bla bla), maar:
http://www.nu.nl/internet/495030/intern ... edure.html
De beste man schrijft al héél wat jaren en dit is echt niet de eerste keer dat hij in opspraak komt. Bovenstaand stuk is maar een voorbeeld, maar illustreert ook mooi de scheidslijn tussen een column en de realiteit.
Probleem is dat mensen geen goed idee hebben van wat een column inhoudt. Als jij in het theater zit en een acteur roept tegen de zaal 'ik ga jullie allemaal doodmaken!', dan sta je toch ook niet de volgende dag bij de politie om aangifte te doen van doodsbedreiging? Een column is eenzelfde fictieve arena waarin heel andere regels gelden, die helaas bij het gros van de lezers niet bekend zijn of waar ze liever opzettelijk blind voor zijn.
Heel mooi om te zien hoe een stuk wat om tolerantie en verdraagzaamheid draait, een boel Nederlanders een rode waas voor de ogen geeft. Het is heel knap om mensen in hun verachting precies dát te laten doen, waar ze juist zo kwaad om zijn geworden.
svdijk schreef:Wel begrijp ik het punt dat Luuk wilde maken, en ik denk dan ook dat er meer aandacht moet gaan naar de ideeën en standpunten van mevr. Orban.
Want Nederland is een vrij land, en juist de standpunten die mevr. Orban uitdraagt, zorgt voor een soort discriminatie, pesterijen en uitsluiten van veel mensen.
Een vrij land in de zin van vrijheid van meningsuiting, maar ook vrijheid van geloofsovertuiging en vrijheid van leven, of je nu homo, lesbo, christelijk, moslim etc bent.
Ik dacht dat het christendom zijn naasten lief had, maar blijkbaar ben je dus geen naaste als je niet in de pas loopt volgens mevr. Orban, en dat vind ik dan weer schrikbarend.
Blue_Eyes schreef:Als Nederland een vrij land is op gebied van geloofsovertuiging, leven, en meningsuiting, waarom zou er dan meer aandacht besteed moeten worden aan de denkbeelden van mevr. Orban? Want die vrijheid heeft zij dan toch ook?
Begrijp me niet verkeerd: ik sta niet achter haar standpunten. Maar zoals eerder gezegd - iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Of je die altijd moet uitdragen is een tweede.
Miepie77 schreef:doodsbedreigingen gaan ook te ver, maar ze zijn wel een reactie op ZIJN stuk, dus dat kan je een vorm van uitlokking noemen, niet iedereen is communicatief even sterk dus dan krijg je dit
Miepie77 schreef:doodsbedreigingen gaan ook te ver, maar ze zijn wel een reactie op ZIJN stuk, dus dat kan je een vorm van uitlokking noemen, niet iedereen is communicatief even sterk dus dan krijg je dit
maura schreef:Dit vind ik wel een interessant punt, want wat betekent het eigenlijk?
Het stuk was overduidelijk bedoeld om te provoceren en columns zijn daarvoor een geschikt en gebruikelijk instrument. Hoe op een provocatie gereageerd wordt kan enigszins worden voorspeld, dus dat sommige mensen heel erg boos werden was vast geen verrassing voor de columnist of de krant. Maar wat jij hier lijkt te zeggen is dat mensen die communicatief niet zo sterk zijn al snel met doodsbedreigingen aankomen en dat de ontvanger van die bedreigingen dat over zichzelf afroept. Had 'ie maar geen communicatief minder sterke mensen moeten provoceren. Alsof het je eigen verantwoordelijkheid is om rekening te houden met doodsbedreigingen als je een provocerend stukje publiceert, net zoals je rekening moet houden met een hap uit je broek als je een hond pest.
Ik denk dat er een groot verschil zit in gedrag waar je bij mensen rekening mee moet houden en gedrag dat je van een hond kunt verwachten. Het verschil zit 'm er in dat mensen, zeker volwassenen, zichzelf (moeten) kunnen beheersen. Een kerel die op straat een lekker wijf ziet moet z'n poten thuishouden, ongeacht de primaire reactie van z'n brein en lijf. Net zo moet iemand die witheet wordt om zo'n column de columnist op een normale manier laten weten dat hij het werkstukje niet waardeert. Als je communicatief niet zo sterk bent ga je maar iets anders doen om je af te reageren, of je doet een beetje je best om communicatief sterker te worden waardoor je wel normaal op een provocatie in kunt gaan. Maar je gaat niet als de eerste de beste Neanderthaler om je heen meppen. Als je dat toch doet ben je stout en verdien je straf, ongeacht wat er in die column staat.
Blue_Eyes schreef:Maar ik denk wel dat je het als columnist kunt voorzien en dat je een bepaalde verantwoordelijkheid hebt naar degenen die je meesleept in je column en de gevolgen daarvan; in dit geval het gezin van mevrouw Orban. Die drie kleine kinderen kunnen er al helemaal niets aan doen.
Sammie schreef:dat je niet op basis van 1 filmpje moet roepen het wordt wereldwijd niet geaccepteerd.